Recenze

9 Majitel

Citroën ZX

9.67 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Citroën ZX, foto 1
 

Technické info

Přezdívka auta Citroen ZX Rok výroby 1997 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1360 výkon [kW]: 55 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7

Popis vozu

Původním autorem recenze je uživatel s nickem "ZX25".

Vzhled
Auta se podle atraktivity dělí na, dejme tomu, tři stupně.
Na prvním stupni jsou krásná, nápaditá a zajímavá auta. Dejme tomu Alfa Romeo 156, Fiat Multipla, Jaguar XJ220, Honda Civic nebo Tatra 603. Každý dosaď podle svého vkusu.
Na druhém stupni jsou auta, která jsou, řekněme, vcelku pěkná. Pro mě třeba Škoda Roomster, Škoda Superb nebo Porsche 911.
Na třetím stupni jsou auta nudná. Za vizuálně nudné auto považuji třeba VW Golf, Audi A4, Opel Meriva nebo Suzuki Impreza.
Své stupně si obsaďte sami.
No. A někde hluboko pod touto škálou se krčí Citroen ZX Break. Ve společnosti nanejvýše tak Nissanu Almera...
Je to prostě taková krabice s hranatým čumákem. Ještě si musím promyslet, jestli v té jednoduchosti je nějaká krása nebo ne.

Praktičnost
Letitá představa o Citroenech je, že Citroen je:
- auto vzhledově zajímavé
- auto s hydraulickým pérováním - pohodlné, ale složité na údržbu
- auto s pohodlným, ale nesportovním podvozkem
Tak tedy vězte, že ZX je pravým opakem.
Vzhledově to je, jak jsem již zmínil, bída.
Hydraulické pérování nemá.
A podvozek - ten je sice pohodlný, ale v zatáčce velmi jistý.

Jízdní vlastnosti
Podvozek mě velmi příjemně překvapil. Je komfortní a přitom auto vůbec neví, co to je naklánění v zatáčkách.
Řízení je příjemné. Proti současným autům je třeba více zabrat, posilovač se moc nesnaží. Ale nevím, jestli je to minus nebo plus, mně to vyhovuje.
Auto se chová v zatáčkách neutrálně, možná s nepatrným sklonem k přetáčivosti. Jinak řečeno: Ta hranatá krabice na kolech se s nesmírnou chutí vrhá do zatáček jako o život a suverénně je projíždí. Řízení a ovládání auta je opravdu mnohem lepší, než byste čekali od takového rodinného kombíku.
Již od první chvíle máte pocit, že všechno je jak má a že auto máte pod kontrolou. Já jsem ten pocit získal mnohem dříve než např. u Škody Octavia první i druhé generace (s těmi ale také jezdím rád).
Brzdy jdou u mého exempláře dost ztuha. Nevadí mi to, ale jestli jste zvyklí třeba na Fabii, může vás to překvapit.

Motor
Mám motor 1.4 s 55 kW. Jeho důležitou výhodou je nízká spotřeba, zatím se držím pod 6,5 litry. Jeho důležitou nevýhodou je pomalost a nekultivovanost.
No a výkon, to je na delší diskusi. Mně stačí, nebaví mě jezdit moc zběsile a na občasné předjetí to stačí. Ale pokud ho třeba na dálnici doženete na 140 nebo 15O, dost nahlas vám to vyčítá. Takže to nedělám. U tohoto auta platí snad jako u žádného jiného, že při sportovní jízdě je mnohem slabším článkem motor než podvozek. Tam, kde se podvozek nudí, motor už nestíhá.

Interiér
V autě je spousta místa na všechno. Na kolena, na hlavu, na zavazadla.
Mám skoro dva metry a v autě se mi sedí parádně. Pro spolujezdce vepředu i vzadu je to také OK.
Sedadla jsou podstatně měkčí než třeba u koncernových vozů. Nevím, jestli jsou lepší nebo horší, mně se líbí. Jen když se zaboříte do měkkoučkého křesílka, skoro se vám chce až spát... Snad i kvůli tomuhle pohodlí mě nebaví s autem jezdit moc rychle.
Kufr je vzorový. Nemá téměř žádnou nákladovou hranu, je pravidelný, snadno se otevírá a hlavně je velký. Pokud přesto nestačí, snado sklopím dělené zadní sedačky a pak už naložím úplně všechno. Zavazadlový prostor je dobře využitelný i proto, že víko je dost kolmé a jeho skosení neubírá prostor. Narozdíl od některých modernějších kombíků, které chtějí vypadat sportovně a tak trochu "hatchbackovatí". Praktičnosti zavazadlového prostoru padlo za oběť umístění rezervy zespodu vozu. Doufám, že nikdy nebudu potřebovat ji rychle vyndat.
Interiér má jednu nevýhodu, za kterou bych konstruktérům dal do nosu - chybí odkládací schránka před spolujezdcem. Místo ní je tam cosi, co čeho se vejde např. menší peněženka nebo klíče. Netušil jsmem, že se taková auta vyrábějí. Kdyby to alespoň bylo způsobené instalací airbagu, ale ten mají ZX jen pro řidiče...
Jinak v interiéru je všechno na svém místě tam, kde byste to čekali. Vše je jednoduché, příjemné.
ZX se začalo vyrábět v době, kdy někteří výrobci experimentovali pouze s jedním stěračem vpředu místo dvou. Ukázalo se to jako slepá ulička a u ZX je vidět, proč. Stírané pole je podstatně menší než u jiných aut, navíc voda je před řidičem stírána dolů a ne do strany - to znamená, že se při rychlé jízdě vrací nahoru do stíraného pole.
Nezanedbatelnou výhodou auta je z mého pohledu ochrana proti ukradení. Většina vozů má imobilizér, moje auto má ještě leptaná skla. Netvrdím, že tyto prvky nelze překonat. Spíše v kombinaci těchto prvků s nízkými prodejními cenami ojetiny na trhu se zlodějům nevyplácí se snažit je prolomit. Tak snad to nezakřiknu.

Silné stránky

Podvozek
Spotřeba
Prostornost
Neatraktivnost pro zloděje
Dostupné náhradní díly z druhovýroby i z vrakovišť (i když to není na první pohled jasné, ZX je navíc brácha populárnějšího Peugeotu 306, což dostupnost dílů ještě zlepšuje).
Nízké ceny ojetin (30-40 tis. Kč za velmi zachovalé exempláře z konce výroby).
Pěkná výbava lepších verzí, které jsou dnes již lacino dostupné.

Slabé stránky

Výkon motoru
Umístění rezervy
Vzhled
Malé stírané pole předního stěrače - je jen jeden

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím nehodnotím. Auto mám půl roku a najel jsem jen pět tisíc km.
Zatím jen tyto drobné závady:
- Musel jsem vyměnit výfuk, s čímž jsem ale počítal již při koupi
- Občas ukápne trochu vody z chladiče. I když teď, když jsem s tím chtěl něco začít dělat, tak to přestalo. No uvidíme.
Vzhledem k velmi příznivé pořizovací ceně auta počítám, že se nějaká závada v budoucnu projeví a doufám, že nebude zásadní.


Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Všechno šlo, jak mělo. Nebylo třeba řešit žádné zádrhele.

 


Přidat názorDiskuse: Citroën ZX

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

Další vozy Citroën ZX



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
0

Zatím nemohu hodnotit, prvních cca 4000 km bez nejmenší závady.

praktičnost
9

Překvapivě vysoká. Nemám žádné výhrady.

prostornost
9

Překvapivě vysoká. Nemám žádné výhrady.

jízdní vlastnosti
8

Příjemné, sportovní jízdní vlastnosti, které bych od takového auta nečekal.

jízdní komfort
7

Záleží, s čím srovnáváme. V porovnání s jinými auty té doby špičkové, dnes již průměr. Ale velmi dobrý průměr.

provozní náklady
0

Zatím nemohu posuzovat.

náhradní díly
7

Dobře dostupná druhovýroba. Vrakoviště asi také, ale ještě jsem nezkoušel.

výkon motoru
3

Mně to stačí, ale na nějaké závodění to tedy není.

spotřeba
8

Jezdím většinou dlouhé trasy po dálnici, občas po městě. Zatím se držím pod šesti a půl litry. S tím jsem, vzhledem k velikosti auta, spokojen.

hlučnost motoru
0

Původně hodně hlučný motor, po výměně výfuku se to dost zlepšilo. Nicméně existují i mnohem tišší auta.

kvalita sedadel
0

Jsou komfortní, měkká.

brzdy
0

Mohly by být o něco více naposilované. Ale je to spíše záležitost zvyku než bezpečnosti.

zavazadlový prostor
0

Velký, perfektně přístupný. Sedadla se dobře sklápějí.






Blesk.cz

Gwyneth Paltrowová slavila narozeniny nahá: Dcera reagovala pohoršeně!

Gwyneth Paltrowová slavila narozeniny nahá: Dcera…

Herečka Gwyneth Paltrowová (48) se toho nebojí. Poté, co rozjela kampaň s vonnými svíčkami, které údajně voní…

Brýle chrání oči před koronavirem, jenže...Jak zabránit jejich mlžení kvůli roušce?

Brýle chrání oči před koronavirem, jenže...Jak…

Kvůli zamezení šíření koronaviru se Česko opět zahalilo do roušek, na ochranu očí se ale často zapomíná. Experti…

 

iSport.cz

Šílené odhalení trojnásobné olympijské šampionky: Chtěla se oběsit v garáži!

Šílené odhalení trojnásobné olympijské šampionky:…

Olympijská vítězka ve skoku do dálky Tianna Bartolettaová (35) se potýká s psychickými problémy. V roce 2013 jí…

Jarošík ke Spartě: Těžké zkoušky teprve přijdou. V čem vidí proměnu?

Jarošík ke Spartě: Těžké zkoušky teprve přijdou. V…

Devět let Sparta nezažila tak povedený začátek sezony, jako v té aktuální s pěti výhrami v úvodních pěti kolech.…

 

Reflex.cz

Úctyhodnou armádní kariéru ukončila poprava. Před 130 lety se narodil protektorátní předseda vlády Alois Eliáš

Úctyhodnou armádní kariéru ukončila poprava. Před…

Vedle Emila Háchy a Edvarda Beneše mají protektorátní dějiny ještě jednu postavu, na kterou se často zapomíná.…

Během demonstrace proti rouškám zemřelo sedm demonstrantů na covid. Jsou to hrdinové, tvrdí organizátoři

Během demonstrace proti rouškám zemřelo sedm…

V neděli se v Praze sešlo několik set odpůrců roušek, aby demonstrovali proti vládním opatřením a aby se v davu…