Recenze

ericn (muž 44 let) Poslat zprávu
 
8 Majitel

Citroën C3 1.2 VTi Collection

9.48 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Citroën C3, foto 1 Citroën C3, foto 2 Citroën C3, foto 3 Citroën C3, foto 4 Citroën C3, foto 5 Citroën C3, foto 6 Citroën C3, foto 7 Citroën C3, foto 8
Citroën C3, foto 9 Citroën C3, foto 10 Citroën C3, foto 11 Citroën C3, foto 12 Citroën C3, foto 13 Citroën C3, foto 14 Citroën C3, foto 15 Citroën C3, foto 16 Citroën C3, foto 17 Citroën C3, foto 18 Citroën C3, foto 19 Citroën C3, foto 20 Citroën C3, foto 21 Citroën C3, foto 22 Citroën C3, foto 23 Citroën C3, foto 24 Citroën C3, foto 25 Citroën C3, foto 26 Citroën C3, foto 27 Citroën C3, foto 28
 

Technické info

Přezdívka auta Citron Rok výroby 2014 Koupeno nové najeto [km]:28000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1199 výkon [kW]: 60 kroutící moment [Nm]: 118 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.3 maximální rychlost [km/h]: 174 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 300 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.2

Popis vozu

Tuhle recenzi jsem rozepsal už před rokem a půl. Nakonec ji sem dávám až dnes, v době koronavirové, jelikož je na to celkem čas. Takže ji ještě lehce aktualitzuji…

Rád bych Vám představil zástupce ze segmentu malých aut, který v našich končinách zas tak moc rozšířený není. Tento segment je v ČR obsadila Fabie, Clio, i20, Sandero a pro mě překvapivě pátý Yaris. Citroen C3 v nové generaci je až na 8. příčce. Předcházející druhá generace je na tom ještě o něco hůře. V roce 2014 byla C3 až na 14 místě prodejnosti v ČR, prodalo se jich cca 420 ročně, což není mnoho. Co za tím stojí, lze jen odhadovat, jelikož auto je do města jako dělané…

No ale popořádku, jak jsem se k autu dostal? Úplně jednoduše, vlastně se to tak trochu vyřešilo za mě. Předloni na podzim jsem psal, že nám naše třetí auto do rodiny Peugeot 207 stárne. Bylo mu skoro 8 let a měl najeto přes 140tis km a byl čas jej vyměnit. Rozmýšlel sem, co místo něj – napadali mě různé věci (cca 3-5 let staré) jako Fabie, Rio, Polo nebo i jít o kategorii výše Ceed, Golf?

Nakonec to rozlouskl můj táta, který kupoval tuhle C3 jako předváděčku v podstatě za „hubičku“ se slušnou výbavou, ale jen s 3hrkem 1.2VTI (dnes PureTech) a 60kw. Přišel s tím, že by si rád koupil C3 Aircross a jestli tohle auto nechci. Rok 2014 a díky jeho neustálému ježdění na nákup a chatu měla najeto cca 18tis km 😊 Prostě klasické důchodcovské auto skoro bez chybičky, nebourané, opečovávané (jen jeden škrábanec na boku) a sotva kdy překročilo 3tis otáček se slovy, vždyť to není potřeba…

Neměl jsem s autem jako takovým problém, design C3 je celkem slušivý. Je prostě jiný než záplava Fabií, Clií a Sander. Co jsem ale tak nějak nemohl zkousnout je motor – 3hrnek, tři myši pod kapotou, vysavač a podobně. První jízdy z roku 2014 jsem měl vryty do mozkových závitů jako děs a hrůzu, nejelo to, řvalo to atd. Nicméně tenhle motůrek mě teď po 4 letech dost překvapil a tak nějak opravil mé názory na 3válcové motory… a to tak, že bych se jej nebál i koupit jako nový do malého auta téhle velikosti.

Motor a spotřeba:

Motor 1.2VTI (dnes PureTech) s výkonem pouhých 60kw a kroutícím momentem 118Nm mě více než překvapil. Na svůj hendikep chybějícího válce má celkem dost síly a celkem rád se točí. S malým autem, i když trochu vyšší provozní hmotností 1140 kg (včetně řidiče 75 kg), nemá auto problém. Motor je živý až někam do 120 km/h. Pak už roste ryk 3hrnku a auto už toho moc nepředvádí. Ano, ještě zrychluje do 150 km/h, což je asi maximální rychlost, kdy se člověk cítí bezpečně s tímhle autem a otáčkoměr atakuje pomalu červené pole. Maximální rychlost 174 km/h podle TP jsem vyzkoušel, tj. 180 km/h na tachometru, ale to už je jen pro otrlé. Jednak nestíhá podvozek tohoto francouze a jednak už v autě nic jiného než ryk vytočeného 3hrnku neuslyšíte 😊

Pro normální ježdění v limitech auto funguje celkem slušně a 130 km/h znamená otáčky kolem 4000 ot/min. a to je tak optimální maximální rychlost. Tohle auto není stavěné na dálnice, ale do města a na okreskový provoz, kde se neztratí a rozhodně nebude brzdou provozu. Ve 2 lidech + nějaký ten báglík, je svižné a příjemné.

Jen ten zvuk motoru je prostě 3hrnkový, do 2500 ot/min o něm nevíte, pak se začne při zátěži stupňovat, do 4000 ot/min ho slyšíte zcela zřetelně a dál už to je to o uši a je jasné s kým máte tu čest. Tady by to chtělo zapracovat…

Řazení 5st převodovky je francouzsky gumové. Není to taková hrůza jako třeba u P206, kde měl člověk pocit, že míchá bramboračku a sem tam se do nějaké rychlosti trefí. Podle mě je prostě normální (nebo jsem si už zvykl), vykloktané není, ale německy přesné taky ne. K autu prostě sedí a basta.

Spotřeba motoru 1.2VTi závisí na stylu jízdy, který hodláte praktikovat. Pokud autu budete „nandavat“ a jezdit s ním mimo maximální limity našich silnic nebo ho budete pořád vytáčet dostanete se nad 7l / 100km, maximálně jsem viděl 7,2l / 100km. Nicméně pokud budete jezdit svižně, ale s rozumem, auto vás odmění spotřebou 6 – 6,5l / 100km, což je přijatelné. Eko jízda s 3hrnkem je o nervy a ne, že by to nešlo, ale je to opruz. Není problém se tak pak dostat na 5,8 – 6l /100km. Víc jsem již nezkoušel, nebavilo mě to…

Nyní máme průměr 6,2l / 100 km, s čímž jsem docela spokojený 😊

Jízdní vlastnosti

Přemýšlel sem jak popsat jízdní vlastnosti s typicky francouzským podvozkem nebo spíš řečeno, typicky Citroením – houpavé, filtruje nerovnosti a světe div se, zvládá lépe i rolety. Tam kde ze mě chtěla P207 vytřást duši a zadní náprava nestíhala, tady se to jen houpne. Podvozek je naladěn komfortně a k celkovému pojetí auta sedí.

Řízení je celkem mrtvé, bez zpětné vazby, jen odhadujete, co se asi děje pod předními koly. Reaguje ale poslušně, žádné vůle a rejd je slušný, tj. manévrování ve městě a malých prostorech je velmi slušné.

Jak již píšu výše, nechtějte po autu sportovní jízdu. Tohle auto není sportovní a nikdy nebude, nemá no to motor, řízení a ani podvozek. Nejlépe se cítí na okreskách při rychlostech do 100 km/h, kde se Vám odmění komfortní, ale svižnou jízdou s rozumnou spotřebou.

Tohle auto jezní na 2 rozměrech pneu:

Letní na 195/55 R16 – ideál, jistější jízdní vlastnosti, ale zadek je na roletě cítit
Zimní na 185/65 R15 – komfortnější záležitost, v zimě ideál

Nicméně se na něj dají dát i R17, ale tak nějak nevidím důvod to ani zkoušet…

Interiér / prostornost:

Interiér je slušně zpracovaný, slícování je na celkem dobré úrovni a použité plasty jsou celkem slušné kvality, a to včetně měkčené horní části (to jsem ani nečekal). Co mě ještě překvapilo jsou výplně dveří, vrchní část měkčený plast (Fabie i Octávka mohou závidět), měkký podklad lokte a madlo je z lesklého černého plastu, zbytek klasika = nejde o jeden výlisek jako u koncernu, ale 4 různé typy. Co mě moc nenadchlo je umístění ovládání oken, je níže, než bych čekal a malé odkládací kapsy, 0,7l lahev se tam vejde, ale nic víc.

Vůbec odkládacích prostor není nazbyt, v podstatě jsou na palubce jen 2. Jeden menší než druhý, vrchní by byl ideální na telefon, ale není. Sotva se tam vejde iPhone 8 a hlavně nemá protiskluzovou úpravu, takže je při první akceleraci hned venku. Druhý je objemnější a hlubší, ale užší, takže telefon se tam nedá dát na šířku = je potřeba držák na sklo. Schránka před spolujezdcem je pěkně vykrojená dovnitř, tj. na kolena je místa dost a je celkem hluboká, takže s ní spokojenost.

Když už jsme u té přístrojové desky, tak kaplička přístrojů je přehledná – vlevo otáčkoměr + kontrolka teploty studeného motoru (nikoli ukazatel), uprostřed rychloměr + kontrolky a vpravo je větší displej, digitální palivoměr, ukazatel km a světe div se i tempomat a omezovač rychlosti (vše mám ve výbavě). Kde ale výrobce hodně šetřil je rádio, respektive použil X let staré a nedostatečné řešení PSA, prehistorické rádio VDO Siemens s příšerným oranžovým displejem a s ještě horší jemností, USB byste hledali marně, neb se za něj připlácelo cca 5tis kč, takže je k dispozici jen AUX.

Prostor vpředu je takřka bez připomínek, s výškou 188 cm se mi tam žije celkem dobře. Co si ale zaslouží kritiku jsou bezesporu sedačky, mají pěkný vzor i zpracování, dokonce vypadají, že mají i náznak bočního vedení. Chyba lávky, boční vedení u nich nehledejte ani na opěradle a ani na sedáku, při prudším manévru vás prostě nepodrží, proto sportovní jízda nemá smysl. Co mi také vadí je nastavování sklonu páčkou. Zlatá růžice, kde si člověk sklon nastaví přesně, tady buď ležíte nebo jste v pravém úhlu, nic mezi. No nakonec jsem našel kompromis a pomohlo nastavení volantu a vzdálenost od něj.

Vzadu je místa asi tak jak u každého jiného malého auta, pro děti a menší postavy bez problémů, já si za sebe sednu ale mám kolena v sedadle přede mnou. Tj po městě je to přežitelný, na delší trati vážně nedoporučuji.

Kufr je na tohohle prcka slušný, je to 300 l a pro 2 lidi je naprosto v pohodě, je hluboký a vysoký. Na dně kufru je dojezdová rezerva + nářadí, asi by tam šlo dát i klasické náhradní kolo 185/65 R15, ale vzalo by to pár litrů z kufru.

Celkově se v kabině cítíte dobře, vpředu je auto prostorné a vzdušné. V čem naprosto exceluje je výhled všemi směry, vyšší stavba je oproti P207 znát. K tomu přidejte velká zpětná zrcátka (u mě i el. sklopná) a hned je jasný proč je tohle auto vhodné pro začínající řidiče, drahé polovičky a důchodce… Víte kde auto začíná a končí, jak daleko jste od chodníku. Výhled ven je na jedničku.

Celkové zhodnocení:

Co říct k tomuto autu na závěr? Francouzská nedokonalost tohoto auta mě prostě baví…

Je to auto, které vám neudělá ostudu, když někam přijedeme. Alespoň se odlišíte mezi davem Fabíí, Clií a Sander. Svůj účel jako třetí auto do rodiny, do města a na příměstský provoz plní vážně dobře a nic se na něm nekazí. Živý 3hrnek pod kapotou si mě docela získal (až na zvuk) a přesvědčil mě o tom, že se těchto motorů není třeba v malých autech bát a odsuzovat je 😊

Silné stránky

Příjemný a pružný motor (až na zvuk)
Spotřeba benzinu kolem 6l/100km
Komfortní podvozek pro normální jízdu
Výborný výhled z auta
Zpracování interiéru a jeho prostornost
Bohatá výbava včetně LED denního svícení, vše v el., klima, tempomat

Slabé stránky

Sedadla bez bočního vedení a jejich bídné nastavování
Archaický audio systém
Jízdní vlastnosti pro rychlejší jízdě
Zvuk 3hrknu ve vyšších otáčkách
Nelze koupit neznačkové střešní nosiče

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím bez zásahů a bez poruch. Co vím, jen servisní prohlídky, výměna filtrů a oleje a jednou oprava zadního ostřikovače (rozpojila se hadička u čerpadla).

 

Novinky v recenzi

13.8.2020 07:54

2 roky provozu bez chyby

Tak musím říct, že mě tohle auto poměrně překvapuje. Za 2 roky co ho mám, tak je bez jakékoliv neplánované návštěvy servisu. Tam bylo jen na pravidelné prohlídce a výměně oleje, jinak nic. Bez poruchy a bez starostí. Letos byla tahle nákupní taška i poprvé v zahraničí v Chorvatsku i Polsku a zvládla to v pohodě :-) Co mě čeká, je komplet nové obutí, jak zimní, tak letní. Přece jen je po 6ti letech čas to vyměnit...


Další vozy Citroën C3



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10
praktičnost
9
prostornost
9
jízdní vlastnosti
7
jízdní komfort
8
provozní náklady
9
náhradní díly
9
výkon motoru
8
spotřeba
8
hlučnost motoru
6
kvalita sedadel
7
brzdy
9
zavazadlový prostor
9





Blesk.cz

Tipy na víkend: Švédové zase obsadí Brno, v Třeboni se zjeví Čochtan a kynologové prověří psy

Tipy na víkend: Švédové zase obsadí Brno, v Třeboni…

Pokud vás už sezení doma nebaví, vyberte si některý z našich tipů na víkend, které byly vypracovány ve…

Harry a Meghan si pořizují tenhle zámek s 9 ložnicemi a 16 koupelnami za 330 milionů! Neuvěříte, kdo to platí!

Harry a Meghan si pořizují tenhle zámek s 9…

Kde po "Megxitu" najdou trvalé bydliště, zajímalo celou Anglii. Teď je podle všeho jasno.  Po dlouhém výběru…

 

iSport.cz

Prague Open: Krejčíková trápila Halepovou, nezvládla koncovku

Prague Open: Krejčíková trápila Halepovou, nezvládla…

Barbora Krejčíková nedotáhla na pražském turnaji WTA k senzaci duel se světovou dvojkou Simonou Halepovou. Česká…

Pirlo chystá v Juventusu přestavbu: Veteráni do USA, nechtěné hvězdy

Pirlo chystá v Juventusu přestavbu: Veteráni do USA,…

Že nový kouč s sebou přinese revoluci zní jako velké klišé. V případě příchodu Andrey Pirla do Juventusu to ale…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Nikdo nic neví. Česku hrozí exploze jak v Černobylu

Karel Steigerwald: Nikdo nic neví. Česku hrozí…

Stát, firma řízená Babišem, zaplavuje občany nejrůznějšími čísly, grafy a procenty. Vysílá různé protichůdné či…

I svalnaté holky chtějí být princezny. Kluka vystraší, když zvednu těžší závaží než on, říká Ria Hrušovská

I svalnaté holky chtějí být princezny. Kluka…

Je tou, která do Česka přivedla před řadou let cvičení Les Mills. Kromě toho profesionální fitness trenérka Ria…