Recenze

9 Majitel

BMW řada 5 540i xDrive

10.00 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

BMW řada 5, foto 1 BMW řada 5, foto 2 BMW řada 5, foto 3 BMW řada 5, foto 4 BMW řada 5, foto 5 BMW řada 5, foto 6 BMW řada 5, foto 7 BMW řada 5, foto 8
BMW řada 5, foto 9 BMW řada 5, foto 10 BMW řada 5, foto 11 BMW řada 5, foto 12 BMW řada 5, foto 13 BMW řada 5, foto 14 BMW řada 5, foto 15 BMW řada 5, foto 16 BMW řada 5, foto 17 BMW řada 5, foto 18 BMW řada 5, foto 19 BMW řada 5, foto 20
 

Technické info

Přezdívka auta 540 Rok výroby 2018 Koupeno nové najeto [km]:100000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2998 výkon [kW]: 250 kroutící moment [Nm]: 450 zrychlení 0-100 km/h [s]: 5 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 8 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 12

Popis vozu

Výběr
Po letech střídání a ježdění vícero mainstreamových aut, hledání zkušeností a objevování různých automobilových typů a jejich značek, jsem si říkal že už bych si mohl vybrat konečně něco s čím bych byl dlouhodobě spokojený. Začal jsem se poohlížet, pár měsíců navštěvoval dealery a zkoušel…a po čase jsem byl ještě zmatenější než na začátku. Už jsem se smířil, že raději ušetřím a vezmu něco “spotřebního”. Od prémie jsem se vrátil na začátek a šel zkusil Focus ST kombi…ten mě tak odpudil interiérem, že jsem zvyšoval rozpočet..až jsem skončil u debaty s kolegou, který hledal možnosti jak se zbavit leasingu na cca rok starou 540i…a nevěsta byla na světě :D Pro zajímavost, zkoušel jsem fakt hodně aut a značek od Fordu přes Lexus po BMW. Ve většině případů dost odlišné dojmy než jsem se dočetl v testech na internetu.

Info o autě
Jde tedy o BMW 540i xDrive touring (G31), řadový šestiválec s twinscroll turbem o výkonu 250kw a 450nm. Nemá moc příplatků, namátkově M-paket, zatmavená okna, adaptivní světla, headup displej, větší kola a pár dalších věcí. Auto jsem nekonfiguroval a ve výsledku to pro mě bylo vysvobození z nekonečného vybírání. Myslel jsem si, že musím mít v autě spoustu výbavy, na kterou jsem byl zvyklý. Jenže ji nakonec nemám. A dost mě to vyléčilo v pohledu na to co je v autě důležité, protože jsem najednou zjistil že se dá žít bez sledování mrtvého úhlu, vyhřívaného volantu a spousty dalších věcí. U BMW rozhodně doporučuji M-paket, protože to není jen optipaket, ale ovlivňuje (alespoň v případě RWD modelů) i samotnou techniku a interiér (primárně sedačky).

Vzhled
Pětková BMW se mi vždycky líbila a G31 na tom není jinak. Za mě jde (v M-paketu) o jeden z nejhezčích kombíků vůbec. Nemaskuje nijak své praktické tvary, ale podává je v takovém potentním balení, z kterého je cítit určitá síla a respekt. Zároveň mi nepřijde přehnaně agresivní. Působí sportovně i reprezentativně. Po čase se mi možná okoukal lehce zaoblený předek okolo světel. Na druhou stranu mě mrzí, že po faceliftu pětka přišla o legendární “angel eyes”.

Interiér
Oproti předchozí generaci udělalo BMW velký krok vpřed a konečně mohu s čistým svědomím chválit. Není to na jedničku, stále si myslím, že v dané cenové kategorii (+- 2M) by tam měl být kvalitnější dekor než obyčejná plastová imitace hliníku zdobící část palubní desky a středového panelu před řadící pákou. Dá se připlatit i za lepší. Jinak jsou ale materiály kvalitní a i po 3 letech a 100t km interiér drží, nic nevrže a s pravidelnou údržbou nevypadá nijak zvlášť opotřebeně. Na první pohled to možná nevypadá, ale jak se říká: ďábel je v detailech. Příjemný pocit v interiéru zlepšuje kvalitně udělané ambientní osvětlení, které lze nastavit.

Velmi silnou stránkou je ergonomie řízení. Mají to podobně všechny aktuální řady BMW. Velmi tlustý volant menšího průměru, masivní páčky na dosah prstů, výrazná tlačítka na volantu, kvalitní tlačítka a ovladače na středovém panelu. Vše se ovládá logicky a je na dosah. Displej infotainmentu je mírně natočen k řidiči, někde jsem četl že úhel je vyladěn tak aby kopíroval “oblouk” ruky mířící k displeji. Ovládá se fakt pohodlně. Sedačka má až absurdní možnosti nastavení - od sezení na zemi po SUV sezení u stropu, odděleně výška vpředu, vzadu… Takhle bych si to přesně představoval.

Samotný infotainment si taky nemohu vynachválit. Rychlé reakce, kvalitní displeje s jemným rozlišením, možnost dotykového ovládání, ale i slavného iDrive kolečka - tohle je úplně nejlepší způsob ovládání. Na všech těchto věcech skutečně vidíte za co jste dali své peníze. Vše promyšlené do detailů. Příklad za všechny třeba v infotainmentu: když ovládám navigaci dotykově, nabízí mi dotykovou klávesnici, když iDrive kolečkem, nabídne speciální grafiku s kolečkem abecedy. Navíc se dají “kreslit” písmenka prstem na iDrive ovladač (to jsem nikdy nevyužil). Digitální přístrojový štít má ještě starší grafiku znázorňující klasické budíky. V nich se zvýrazňují aktuální hodnoty a je to sice vizuálně hezké a kvalitně zpracované, ale nejde tam nic nastavit. Mění se jen přednastavená grafika pro režimy eco/comfort/sport, ale jinak nic. Infotainment umí Apple Carplay bezdrátově. Zobrazuje ho paradoxně lépe než nový iDrive.

Když přejdu k prostoru. Auto je na naše poměry hodně velké (takřka 5m na délku). Po přesednutí z “ne-SUV” aut to za volantem dost vnímáte. Po přesednutí z X5/X7 už ne, to je asi logické. Vpředu je hodně místa do všech směrů. Odkládacích prostor tak akorát, do dveří se vejde 1.5l PET lahev. Sedačky jsou základní M-paketové s alcantarou. Ty přední by mohli být širší. Nejsem velkého vzrůstu a i tak jsem zpočátku cítil dost tlak na hýždě zboku. S tímhle mám problém ve všech BMW (vyjma X5/X7) a byl to jeden z důvodů proč jsem zavrhl M340i. Jinak jsou ale sedačky velmi kvalitní, jsou celkově takové masivní. Nejen jejich tuhé (nastavitelné) bočnice, ale i celkový tvar dobře drží tělo s možností prodloužit sedák (to mi vyhovuje). Na tuhost jsem si zvykl a vyhovují mi i na delších trasách. Ale znám auta i s lepšími sedadly.

Na zadních sedadlech už to s prostorem tak slavné není. Ne že by ho bylo málo, ale v Passatu (o 25cm kratší auto) máte na kolena více místa. Vzadu jsou dost kvalitní a dlouhé sedáky, takže subjektivní dojem může být zkreslený. Kde ale prostor určitě chybí je kufr. Má 500l, je hodně mělký a po čase jsem se naučil jezdit trvale bez roletky, protože jsem měl neustále problémy se do kufru vejít. To jsem v Passatu nikdy neměl. Opět je to ale něco na co inženýři mysleli. Roletka se dá sklopit, odejmout a za sedadly stále zůstane další její část. V té je srolovaná síťka, která se dá vyrolovat a připevnit do stropnice. Tím získáváte prostor za zadními sedačky plně využitelný ke stropu při zachování bezpečnosti a pravidel (obzvlášť v Německu jsou na to přísní). Vše se dá jednoduše vyjmout, sedadla sklopit do roviny a vznikne nákladní prostor, který jsem pravidelně využíval. Specialita touring modelů je možnost otevřít samostatně okno pátých dveří. Je to velmi praktická věc, kterou taky využívám. Počítá s tím i mechanismus roletky, která se při otevření okna povysune. Takže kufr celkově velmi promyšlený a praktický, ale ne moc velký.

Podvozek
Od prostoru se dostáváme k technice. Jsme tím i u důvodu proč vnitřní prostor neodpovídá vnějším rozměrům. Zároveň je to největší důvod proč chtít BMW 5, popř. jiné RWD modely od BMW. Je to legendární podélné uložení motoru - ideálně řadového šestiválce - s těžištěm za nápravou, tzn. že před sebou máte dlouhou kapotu s “nevyužitým” prostorem za nárazníkem, který sice chybí v kufru, ale při jízdě pochopíte proč. Také si díky tomu není potřeba subjektivně nadjíždět při manévrování, protože sedíte reálně blízko středu vozidla a když míjíte roh A sloupkem, tak už si v ten moment “nadjíždíte”. Nebudu zabíhat do všeobecně známých detailů, ale celé auto je po stránce pohonného a podvozkového ústrojí vyladěno k dokonalosti. Pokud máte auta trochu rádi, už po pár km za volantem poznáte o čem mluvím. Moje verze s M-paketových základním podvozkem (bez adaptivních tlumičů ; vpředu pružiny, vzadu vzduch) má dobrý mix mezi komfortem a sportovností. Protože jsem před pětkou zkoušel hodně Lexusy, tak jsem si zpočátku nebyl jistý zda na mě pětka není moc tuhá. Kdo hledá absolutní komfort, tady ho nenajde, ale je to také otázkou konfigurace. Vyspělost podvozku bych popsal i tak, že auto sice na nerovnostech “drncá”, ale kola drží přilepená k vozovce a když dojde na větší nerovnost, dokáže ji utlumit bez jakékoliv tupé rány. A byť dojde k “drncnutí”, má to takový jemný a kultivovaný dojezd, takže ani při největší ráně nezpůsobí posádce diskomfort. Podobné dotlumení nerovností má i trojka, ale tady je to výrazně kultivovanější. Celkovou stabilitu má na svědomí jednoznačně vzduch na zadní nápravě, to mám vypozorované od více aut kdy vzduch udrží auto se nerozhoupat na nesouměrných nerovnostech. Pro úplnost doplním, že mé zkušenosti jsou na pneu R19 245/40 vpředu a R19 275/35 vzadu. Celkově neznám lepší sladění schopností pro sportovní jízdu se zachováním komfortu.

Jízda
Samotná jízda je dost utlumená, to byl můj první dojem. Pětka v době uvedení byla v mnoha testech hodnocena jako jedno z nejtišších aut na trhu. Nejdřív mi to tak nepřišlo a stěžoval jsem si na odhlučnění od kol, protože na horším povrchu je slyšet odvalování pneumatik, popř. zimní pneu na dálnici jsou vůči letním slyšet. Ale ve výsledku když se pro srovnání projedu Passatem nebo Superbem, tak mám pocit že jsem asi nedovřel dveře…na ticho si člověk rychle zvykne.

Druhý dojem byl, že pětka je pekelně rychlá, i když působí trochu těžkopádně (po přesednutí z Passatu, z X5 je to naopak), ale jak si auto osaháte a zvyknete na rozměry a hmotnost (1.8t), rychle odhalíte, že limity podvozku jsou mnohem dál než se na první pohled zdá. I v komfortním režimu také mohu konstatovat, že v první zatáčce poznáte preferenci pohonu zadní nápravy. Vlastně jedna z mých prvních zkušeností byla, že jsem najížděl v dešti na hlavní a v mžiku jsem jel bokem. Neměl jsem to vůbec v úmyslu a najížděl jsem naprosto normálně. Tehdy jsem asi ještě nebyl zvyklý na příval výkonu v nízkých otáčkách. Velké překvapení v komfortním režimu s xDrivem se všemi asistenty... Na jednu stranu jsem měl úsměv na tváři, na druhou stranu obavu co když se to stane nezkušenému řidiči nebo mě když se nebudu soustředit. Preference zadku je vidět na zadních pneu, které jsou výrazně sjetější než přední. Po čase, co jsem pětku dostal do ruky, si s prázdným autem dovolím opravdu hodně a co nezvládne podvozek, dožene řidič fantastickým ústrojím preferujícím zadní nápravu. To platí pro ostřejší zatáčky a poradí si i na špatném povrchu. Řízení je příjemně přesné (vzhledem k tomu že jde o 5m kombi) a dává pocit, že auto máte “v ruce”. Kde vás ale dožene vysoká hmotnost a těžiště kombíku jsou dlouhé táhlé zatáčky, tam už si nedovolíte tolik jako třeba s dobrým hothatchem, tam se pětka začne utrhávat poměrně rychle. Ale obecně schopnost přenášet výkon na kola je něco co mě neustále fascinuje. Příklad za všechny: pamatuji si jak mi na zimních pneu hrabala Astra OPC i nad 100 km/h a to pouze na mokru. 540ix? I na sněhu v totálním marastu přišlápnete plyn a okamžitě cítíte zatlačení do sedaček a auto akceleruje v přímce jak po kolejích. Trakce na rozdávání, stabilita příkladná, tleskám inženýrům.

Motor
Opět budu hýřit nadšením. Ani nevím jak začít. Možná zvukem. Motor není v kabině nejlépe utlumený a zřejmě to ani nebyl záměr. Dlouho jsem nevěřil, že zvuk motoru není uměle vylepšený. Má totiž takový krásně hutný zvuk ne nepodobný osmiválcům. Pro ne-autaře není rušivý, vlastně to vyznělo jako že je hlučný, ale tak to není. Je prostě slyšet tak akorát. Z hutného bručení v nízkých otáčkách přechází do jekotu pily hladové po zářezu…nebo spíš po otáčkách. Motor do nich jde bleskovým tempem s kterým si notuje osmistupňová převodovka, která tam seká jeden kvalt za druhým. To celé znamená z nuly na sto za 5s, na dvoustovku za +-17s a na 250km/h cca za 30s.

Výkon motoru přiblížím víc prakticky. Reálně má sílu už od volnoběhu. Např. v Praze tunelem Blanka projedete 70km/h na tisíc otáček. Ve 130 km/h točí 1800 otáček a při 200 km/h to je asi 2900. Bavíme se o benzínu! Trvalo mi možná až pár tisíc km než jsem se naučil citlivě pracovat s plynem tak aby mi rozuměla převodovka. Zpočátku mi zbytečně podřazovala, ale naučil jsem se postupně určitou jemnost s kterou využívám pružnosti motoru. Např. ze 130 km/h se pouhým jemným stlačením plynu dostanete velmi rychle na 200 km/h bez podřazení. Motor má sílu od nízkých otáček, ale díky twinscroll turbu lineárně graduje a neustává až do omezovače. Nemá plochou charakteristiku tupých turbomotorů. Byť se mi přecijen zdá že na 6 tisích uvadá. Těžko soudit - pokud jste v těchto otáčkách, jsou to spíš zlomky vteřin než převodovka zařadí další stupeň.

Na dálnici v kombinaci se stabilitou, odhlučněním a výkonem jste skutečným králem. Ideální cestovní rychlost je 180 km/h. Hluk v této rychlosti bych subjektivně přirovnal k Passatu ve 120 km/h. Prostě ticho, povídáte si s posádkou, žádný diskomfort a přijatelná spotřeba. Jestliže Passat funguje dobře na dálnici, je to nic oproti pětce. Rozdíl ve vnímání 100 a 180 je opravdu jen o čísle na tachometru. Nad to už začne hluk růst, ale oproti mainstreamu je to stále nic. Další subjektivní nárůst hluku je nad 220 km/h, tam už si posádka všimne že se jede rychle.

Něco k režimům, které ovlivňují chování motoru a převodovky. Na výběr je eco/comfort/sport s tím, že eco i sport se dají stupňovat a konfigurovat. Eco extrémně otupí reakce na plyn. Přišlo mi to až nebezpečné, protože auto nechce vůbec zrychlovat a musíte hodně prošlápavat plyn. Comfort podává výkon s určitým nadhledem. Rozjezdy jsou hodně měkké, řekl bych asi až moc. Autu chybí rychlý odšťuh z místa, hydroměnič nechává na můj vkus až příliš prokluzovat. Mám menší podezření jestli v comfortu není nějak omezený výkon motoru nebo prostě jiná mapa než ve sportu. Protože! Ve sportovním režimu, obzvlášť sport plus, auto snad jen při pomyšlení na sešlápnutí plynu okamžitě zrychluje a žene se do otáček, v kterých motor neustále udržuje. Zátah v comfortu je super. Ale ve sport plus to je ještě dál. Něco jako bych přesedl z Golfu GTI do R. Zřejmě za tím rozdílem bude tradiční subjektivní dojem z rychlé reakce plynu a převodovky (méně prokluzů). Tento režim využívám jen když si chci vychutnat nějaký úsek pro zábavu nebo si někde hodit bokem…

Zmíním naladění výfuků. Na rozdíl od M-performance modelů nemají jízdní režimy na zvuk výfuků žádný vliv. 540i ho má naladěný více civilně, což mě zpočátku trochu zklamalo, ale po čase jsem uznal, že se to k charakteru vozu hodí více než puberťácké práskání. Když ho protúrujete, solidně zachrchlá a na závěr tak jako odflusne…rozhodně z toho zvuku pochopíte, že jde o silný motor.

Na závěr ještě spotřeba. Vůbec ji neřeším a i kdyby ano, motoru to za ty výkony rád odpustím. Motor umí rozumně hospodařit s palivem, takže klidnou jízdou umí jet za 9l/100km (možná i méně), když ale budete využívat potenciál 340 koní, tak umí i za 18. Můj dlouhodobý průměr je 12l. S autem jezdím s těžkou nohou po Praze a nejvíc po dálnicích německými tempy. Pro srovnání, slabší a menší FWD Astra OPC jezdila stejný režim za 13+l. Dálkové cesty, které zpravidla mají tempo 160 - 250 km/h, jezdím v rozmezí 12-13l, což je podle mě skvělá hodnota. OPC na podobných cestách chtělo 15+. Výhodou je že 40i umí jezdit i na N95! Mám podezření, že to motor pozná, převodovka pak častěji podřazuje a nenechá vás jezdit na 1000 otáček, ale nevím. Zásadně tankuji N98+, ale když není čas a zastavím tam kde N98 nemají, tak mohu v klidu tankovat, což je super.

Silné stránky

+ mix (super) sportovních schopností a komfortu
+ ticho a jízda po dálnici
+ praktičnost
+ motor 40i

Slabé stránky

- za vše, ale opravdu za vše si musíte připlatit

Pak bych zmínil jen věci, které jsou ke zlepšení, ale neznamená to že jsou špatně:
- tuhost, resp. šířka, sedáků
- odhlučnění od kol (MB E má podle mě o chlup lepší, Lexus ES pro mě vítěz této disciplíny)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

S autem nebyli žádné problémy, do servisu se jezdilo jen s předepsanými věcmi. BMW to má sice chytře dle servisních intervalů jednotlivých dílů/komponent, ale pokud jezdíte jen podle toho, tak jste pak v určitých kilometrech v servisu každé dva měsíce, takže doporučuji si to ohlídat a nechat udělat víc věcí najednou.

A jestli to má sloužit jako reference, tak sem dám jednu negativní. Cartec Praha. Dbají sice na hezké prostředí, ale raději bych sprostého zamaštěného mechanika který rozumí autům než krásné holky na recepci, které vám ale nijak nepomůžou. Víc nebudu komentovat :D

 


Další vozy BMW řada 5



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

100 tisíc km bez sebemenšího problému

praktičnost
10

z daných vnitřních rozměrů těží maximum

prostornost
9

Vnitřní prostor není největší vzhledem k vnějším rozměrům, je to daň za techniku.

jízdní vlastnosti
10

Tady si asi vzhledem k velikosti a typu karoserie nelze přát víc.

jízdní komfort
9

Auto je tiché i komfortní, ale je zároveň naladěné do sportu, takže modely stavěné pouze na komfort jsou na tom lépe.

provozní náklady
8

Nevím jak hodnotit. Servis je do 100t km zdarma. Pak je servis drahý, ale co čekat od auta za 2 miliony?

náhradní díly
10

netuším jak ohodnotit, řeší si to servis, mně je to jedno

výkon motoru
10

Tady není o čem, rychlejší jsou už jen supersporty. A pokud je neřídí dobrý řidič nebo není vůle, tak i ty se vám musí vyklidit z cesty.

spotřeba
9

Vzhledem k výkonu a velikosti je podle mě dobrá. Je nižší než výrazně menší a slabší Astra OPC.

hlučnost motoru
9

Motor je v kabině trochu slyšet. Ale jak jsem popisoval, asi je to spíše účelně, protože ten zvuk je nádherný.

kvalita sedadel
8

Vadí mi tuhost bočnic a šířka sedáku. Mám to tak u většiny BMW.

brzdy
10

Nikdy mě nezklamaly a to ani v rychlostech přes 200 km/h.

zavazadlový prostor
9

Je prakticky vyřešený, ale mohl by být hlubší. Jeho výška mě dost limituje.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…