Recenze

10 Majitel

Mazda MX-5

9.90 Uživatelé

Hodnoceno: 13× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Mazda MX-5, foto 1 Mazda MX-5, foto 2 Mazda MX-5, foto 3 Mazda MX-5, foto 4 Mazda MX-5, foto 5 Mazda MX-5, foto 6 Mazda MX-5, foto 7 Mazda MX-5, foto 8
Mazda MX-5, foto 9 Mazda MX-5, foto 10 Mazda MX-5, foto 11 Mazda MX-5, foto 12 Mazda MX-5, foto 13 Mazda MX-5, foto 14
 

Technické info

Přezdívka auta Mazda Rok výroby 2020 Koupeno nové najeto [km]:3000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1496 výkon [kW]: 97 kroutící moment [Nm]: 152 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.3 maximální rychlost [km/h]: 204 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 130 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 6.1

Popis vozu

Radost! Pokud bychom měli popsat toto auto jedním slovem, byla by to RADOST. Radost z jízdy, radost z řízení, radost z nebe nad hlavou, radost z interiéru, radost z exteriéru…

Proč MX-5? Zkuste si nastavit tři parametry malého nového vozu: váha pod 1000 kg, atmosférický motor, zadní náhon. Zkuste najít. Když se oprostíte od exotických aut typu Ariel Atom nebo Lotus, moc vám toho nezbyde. Z „běžných“ značek jenom MX-5. Že jsou tyto tři parametry sami o sobě exotické? Osobně si to nemyslím, ale dobře, hledejme vůz, který splňuje jenom parametry dva. Před 10ti lety asi úplně běžné pro malá auta – váha kolem 1000kg, atmosférický motor plus pohon… na přední nápravu = klasické městské auto typu Fabia. Z tohoto ranku mám něco najeto s Lupem GTI – krásně lehké auto s agilní 1,6. A co na to VW dnes? Měl jsem možnost se projet s UP GTi, v recenzích vcelku chválený, v reálu mi přišlo úplně mimo! Oproti starému Lupu enormně tvrdý podvozek na nízkých gumách a motor… :-(( Rychlý, to ano, ale obtížně ovladatelný plynem, neurvalý, turbo kopanec v kombinaci s pohonem na přední nápravu bez vypínatelného ESP (alespoň ne v továrním nastavení)… Nic moc příjemného. Ono ten požadavek na atmosférický motor má něco do sebe.

Pokud opustíme omezení hmotnosti, tak dříve splňovaly zbylá dvě kritéria skoro všechna BMW = zadokolka s příjemnými atmo motory. Přiznám se, že jsem dnešní motory BMW moc nezkoušel. Ano, jel jsem s přeplňovaným šestiválcem 240. Je to příjemné auto, ale na mne poněkud, jak to správně nazvat… hrubé? Je pekelně rychlé, v zadokolce asi i krapet nebezpečné. Nevím, asi už jsem na něj trochu usedlejší. A tady už ze tří kritérii nezbývá skoro nic, i ta 240 by podle mne, vzhledem k výkonu, byla lepší v provedení 4x4.

Zkrátka MX-5 mi, až na dvě nevýhody popsané v závěru, přišla jako ideální auto tak, jak si ho představuji :-)

Tedy posunul jsem se dál a začal vybírat MX-5. Ikonické verze NA nebo NB? Ano, líbí se mi. Ale… První NA už jsou opravdoví veteráni, poslední NB skončila s výrobou 2005, tj. minimálně 15 let staré auto. Mám v režii více starších aut, vím, co to znamená, a nějak se mi nechce se starat o „veterána“. Chci auto na normální ježdění, ne leštěnku do garáže. NA a NB jsou proslulé svojí náchylností ke korozi. Navíc konstrukční bezpečnost u tak starého auta… mám trochu pochyby. Jinak ale v NB jsem kdysi měl možnost se svézt a co si matně pamatuji, tak na mne jízda zapůsobila hodně dobře :-) A co NC? Nikdy jsem nejel, ale věřím recenzím, že trochu ztloustlo. Verze 2.0 by asi šla. Když už tak po FL (od roku 2010) s Recarama, motor nevyniká spolehlivostí a trvanlivostí, tj. chtělo by to nájezd do 100tis. No jo, ale u takových aut je cena srovnatelná s nejlevnějšími ND. ND… všechny recenze pějí chválu, asi to bude to pravé! Váha do 1000 kg, výběr ze dvou atmo motorů, zadní náhon, dvě verze střechy… Tak jsem se pustil do testování.

Postupně během 3 měsíců jsem vyzkoušel asi všechny možné verze. Když by někoho zajímalo, uvedu, jak jsem asi uvažoval při výběru:
Střecha plátěná=ST nebo RF.
Prvotní úvaha – autem chci jezdit celoročně, tj. vhodnější bude skládací pevná (nechci napsat plechová, protože ona ve skutečnosti plechová není). Snadněji se hledá plátěná, tj. nejprve jsem se projel s plátěnou. Předváděcí auto z Mazdy, kolečko cca 30 km, výjezd ze salonu s nataženou střechou, nejprve z Prahy po D1, na tachometru 130 a… žádný extrémní hluk se nekoná. Trochu mě to zarazilo, střecha mi přišla dobře odhlučněná, skoro jako je normální střecha u levnějších aut (např. to Lupo), samozřejmě Mercedes S nebo VW Phaeton to není. Nevěnoval jsem tomu při té předváděčce víc pozornosti, po sjezdu z dálnice jsem střechu sundal s tím, že až bude možnost, ještě vyzkouším někde RF. Možnost se po pár týdnech naskytla – bazarové RF, najeto cca 10tis. km. Vyrážím s nataženou střechou a… nepříjemné překvapení – nandaná střecha ve spoji nahoře lehce vrže. Při normální jízdě, při přejezdu lehčích nerovností. Zkouším střechu sundat, elektrické ovládání, chvíli to trvá ale nic hrozného. V recenzích se zmiňují, že sundaná RF střecha může vydávat nepříjemné aerodynamické zvuky. A opravdu vydává. Možná jsem na zvuky, které vydává auto, trochu přecitlivělý, ale již od nižších rychlostí (cca 60 km/hod) je za hlavou slyšet jemný svistot, jak se víří vzadu u vyčnívajících podpěr vzduch. U stažené plátěné střechy po nějakých zvucích za hlavou není ani památky! MX-5 je prostě vyvíjená jako roadster s plátěnou střechou a ta je dotažená do „dokonalosti“. Nandavání a sundavání RF střechy je sice rychlé, ale s plátěnou střechou se nedá srovnat! Tam je to otázka grifu – klap – klap, jedna klapka vepředu odjistit nebo zajistit, dozadu zatlačit a nebo odjistit a natáhnout – jednoduché, funkční. Mám možnost auto parkovat v garáži, tj. vandalů a nepřízně počasí se nebojím. Akustika podle mne vyhovující (až na dlouhé dálniční přesuny). Rozhodnuto – není důvod pro jinou než klasickou plátěnou střechu! Pozor při koupi, pokud to je pro někoho důležité, někde jsem vyčetl, že úplně ty nejlevnější verze (asi jenom u motorů 1,5) mají hůře odhlučněnou střechu. Všechny dražší výbavy mají již lepší odhlučnění.
S jakou střechou auto vypadá líp? Ryze subjektivní názor – myslím si, že RF vypadá lépe s nataženou střechou a ST lépe se sundanou střechou. Poslední malý rozdíl, který mne napadá: Na RF nelze namontovat nosič zavazadel. Na ST lze, originál je takový zvláštní, karbonový.

Motor 2.0 nebo 1.5?
Motor 2.0 má dvě verze (nový od FL v roce 2018). Které se prý liší poměrně zásadně. Nevím, ve verzi 160 koní jsem nejel, jel jsem jenom ve verzi G 184. Motor 1.5 má také dvě verze 131 koní a po FL 132 koní. Jel jsem v obou, ale ne hned za sebou, takže rozdíl moc nedokážu popsat. Recenze jednoznačně preferují silnější motor 2.0 po FL. Tj. do zkoušení jdu s tím, že preferuji 184 koní. První svezení 184 koní ve verzi s Bistein podvozkem. Druhé svezení 131 koní v základní verzi. A ouha!!! Auta se neliší jenom motorem. To jsou dvě úplně jiná auta! Jiný podvozek, jiné chování na silnici, jiný pocit z jízdy. Chcete auto na víkendové dovádění na okreskách, občasné svezení na okruhu, ale jinak na běžný ježdění do práce, na nákupy, na kroužky s dětma máte jiné auto… Kupte 2.0. Chcete s autem každý den běžně jezdit po městě, do práce po okreskách a nechcete si přitom zničit záda? Kupte 1.5. Chcete si užít ježdění po okreskách v zákoně přijatelných rychlostech? Kupte 1.5. Původně jsem myslel, že verze 2.0 je tvrdá tím podvozkem Bilstein, svezl jsem se s normálním podvozkem, ale zase takový rozdíl to nebyl. Problém je možná v kolech. Na 2.0 jsou nízkoprofilové 17ky, na 1.5 jsou vyšší 16ky. A pozor, podle výrobce nelze dát jiná kola! Mám to ověřeno. U původní verze 160 koní snad 16ky kola byly jako alternativa, ale u 184 koní už nelze (legálně). Stejně tak nelze u verze 1.5 dát 17ky. Podle mne rozdíl v nastavení podvozků včetně kol u obou verzí je propastný. A pro mne ve prospěch motoru 1.5. Ano, auto se naklání – dopředu a dozadu při brždění a při akceleraci, do stran při zatáčení. Ale není to na úkor jistoty podvozku nebo požitku ze sportovní jízdy. Stále cítíte vše, co se pod autem děje, máte neustálý kontakt s vozovkou, cítíte i nerovnosti ale ne příliš. Asi zásluhou vyšších gum je podvozek v rámci sportovního auta velmi komfortní. Upřímně, takový podvozek jsem ještě u žádného auta nezažil a nemůžu si ho vynachválit, pro mě je skoro ideální. Takový přejezd kovového retardéru je skoro příjemný zážitek :-) Podvozek u verze 2.0 je na mne moc tvrdý. Je cítit každý kamínek, každá nerovnost, a to hodně. Auto do zatáčky asi lépe sedí, výsledkem (ve spojení se silnějším motorem) je ale vyšší rychlost do zatáčky (pro mne až za hranicí pudu sebezáchovy a určitě za hranicí legálnosti).
Pro mne po testování celkem jednoznačný výsledek, chci verzi s motorem 1.5.

Sedačky.
Po projetí asi osmi různých MX-5 jsem narazil na tři různé sedačky. Ze začátku mne vůbec nenapadlo tomu věnovat pozornost, ale po projetí několikátého auta jsem si všiml, že vylézám z auta a mám otlačená záda.
Takže pozor, do ND se dávají tři různé verze sedaček. V nejlevnějších verzích plátěné standardní, v dražších verzích kožené standardní a v některých top verzích Recaro, kombinované alcantara, kůže. Po projetí prvního auta mě vůbec nenapadlo to řešit, do sedačky jsem zapadl jako do pokojíčku. A když vás nic netlačí, tak máte při zkušební jízdě spoustu jiných věcí na prozkoumání. A to zronva byly ty Recaro sedačky. Po projetí v druhém a v třetím autě, když jsem vylezl s „modřinou“ na zádech, tak už jsem to řešil. Je to určitě hodně individuální, ale mne „obyčejné“ Mazda sedačky tlačí do zadních žeber. Prostě jsou na mě moc úzké. Ty látkové se trochu podají, takže tlačí méně, věřím, že po několika tis. km by se asi oseděli, ale zase vypadají na takové auto hodně lacině. Ty kožené tlačí mnohem víc a už si nejsem jistý s tím, že se časem podají. Vypadají ale dostatečně luxusně. Ty Recaro jsou pro mne bez kompromisů! Vypadají luxusně, náramně se k autu hodí designově a „obejmou“ mě naprosto úžasně! Je mi ale jasné, že to je individuální věc. Pokud budete zvažovat koupi, určitě si vyzkoušejte. Osobně si neumím představit, že si koupím za půl milionu auto, kde mě tlačí sedačky!

Barva.
Když uvidíte poprvé červenou ND, tak tu chcete! Když jí uvidíte podruhé a potřetí, tak začnete přemýšlet, jestli je to ta pravá? Nevím, je to věc vkusu. Prý 50% prodaných jsou červené. Nakonec jsem se rozhodl pro méně nápadnou, usedlejší, podle mne elegantnější Polymetal Grau. Barva je zajímavá tím, že v každém světle vypadá trochu jinak: různé odstíny modré, šedé… Osobně se mi také velmi líbí bílá!

Velikost kufru: 130 litrů. Pro mě naprosto dostačující velikost i na dovolenou pro dva v Alpách. Nutno si uvědomit, že auto je dvoumístné, tj. vždy se vezou věci jenom pro dva lidi. Ano na kempování to asi není. I když také už jsem viděl v kempu v Alpách pár, jak kempuje s 911kou. Pokud někdo chce využít kufr úplně do mrti, dá se koupit soubor tří tašek vyrobených přesně na míru tak, aby se do kufru vešly a vyplnily ho na 100%. Není to ale originál od Mazdy. V krajním případě se na ST dá koupit „zahrádka“, karbonový nosič na víko zavazadelníku a na něj dát nějaký stylový kufr.


K jednotlivým radostem z auta!
Radost z nebe nad hlavou! Jak se vlastně jede s tou otevřenou střechou? Mazda to má po 30 letech vývoje promakaný! Mezi sedačkama vzadu je takový malý deflektor, který je ale super účinný. Kdo někdy jel v kabrioletu, tak ví, že nejvíc do auta fouká zezadu. Mazda je v tomhle v pohodě a zezadu prakticky nefouká. Jaké je ideální počasí? Logicky nesmí pršet. V dešti se musí střecha natáhnout, bez toho to nejde. Ideální teplota: 20-30 st C. Při této teplotě je ideální jezdit se staženými okýnky. Pravověrní roadsteři vám řeknou, že jezdit jinak v roadsteru, je společensky neúnosné :-) Do auta fouká, ale je to příjemné. Pokud teplota stoupne nad 30st (je to samozřejmě subjektivní pro někoho ještě možná o pár stupínků víc) a do toho smaží sluníčko, tak je nejlepší natáhnout střechu a pustit klimatizaci. Obzvlášť nesnesitelné se sundanou střechou je popojíždění ve městě. Jakmile teplota klesne pod 20 st, tak je potřeba okýnka vytáhnout. Jinak prostě do auta fouká studený vítr a je to o zdraví. Pokud se ale okýnka vytáhnou, zapne se topení, tak v autě je i bez střechy velmi příjemně. Topení je výkonné a funguje brzy po startu. Sice tam není výdech teplého vzduchu na krk, ale nijak mi to nevadí. S vytaženými okny jediné na co fouká je vrcholek hlavy (při mých cca 180 cm). Takže při nižších teplotách je potřeba čepička. Ano, jak praví pravověrní jezdci MX5: V pohodě se dá jezdit se staženou střechou i v teplotách pod nulou, akorát v kulíšku. No, ale při teplotách nad 20 je to lepší :-)

Radost z jízdy!
To je asi to nejdůležitější, proč si auto koupit. Přibližně 950 kg váhy (bez řidiče), rozložení hmotnosti 50:50, poháněná zadní náprava. Motor… Ano i slabší 1.5 táhne pěkně od spodu. Je to dáno malou váhou, nemá s autem žádný problém od cca 1500 otáček. A ten nárůst… Naprosto lineární. Nezaznamenal jsem žádný výkyv. Prostě od 1,5-2 tis až do 7tis otáček motor krásně táhne, lineárně navyšuje výkon. Gradace v 7tis je návyková! Bezprostředně reaguje na přidání nebo ubrání plynu. Ukázkově až školácky se dá plynem regulovat pohyb auta dopředu nebo dozadu. Co tam není? Není tam brutální zatlačení do sedaček. Ve vozech typu Impreza WRX, Porsche 911 (nebo jiné Porsche), ale asi i MX5 2.0 zažijete určitě mnohem vyšší přetížení. Tady musíte výkon z auta trochu dolovat. Když udržíte motor v rozmezí 5-7 tis otáček, tak si určitě se silnějšími auty nezadá. Ale v nižších otáčkách ten výkon prostě není. Ale není to náhodou vlastnost sportovního auta, že se řidič musí při dolování výkonu trochu snažit? Není to právě to, co hledáme? Není náhodou neuvěřitelný výkon motoru ve všech pozicích otáčkoměru moderních sportovních turbomotorů trochu nudný? Opravdu chceme být z 0 na 100 za 3s? To je než bys řek švec. A co potom, co s tím? Není to náhodou nebezpečnější než za 8 sekund z Mazdou? A že by to bylo zábavnější? Nevím, možná jsem na to už starý. V každém případě, MX5 se slabším motorem je zábavná dostatečně a většinou i v rámci zákonných limitů.

Radost z designu!
Auto z venku vypadá jako angličák. Jiné přirovnání mne nenapadá. A vevnitř… zejména se sedačkama Recaro vypadá, skoro se dá říct, že luxusně :-)

Silné stránky

Jinba Ittai! Neboli souznění koně a jezdce. Nevím. Na koni jsem nikdy nejel :-)
Ano takto nějak si představuji dobře ovladatelné auto, skrz sedačku a volant mohu celým tělem cítit, co se auto zrovna chystá udělat a zároveň mohu volantem, plynem, brzdou auto precizně vést. Sebemenší přesun hmotnosti (dopředu, dozadu, do stran) následuje po Vašich pokynech, můžete ho cítit a opět na něj reagovat. Něco neobvyklého? Neřekl bych. Při pohledu na aktuální automobilovou produkci to asi výjimečné je, ale z pohledu jenom trochu nadšeného řidiče by to měla být samozřejmost. Bohužel není.
Ale ve srovnání s jízdou na dobrém horském kole… To bych řekl, že je víc Jinba Ittai :-))

Slabé stránky

Nevýhody auta mne napadají dvě, tak nějak vyplývající ze samé podstaty:
Autem neodvezete víc než dva lidi. Prostě neodvezete. I dva lidé podprůměrné velikosti nemají kolem sebe žádné místo nazbyt.
Autem se v žádném případě nedá převézt jízdní kolo. Prostě nedá. Do kufru se nenaskládá ani rozložené na součástky, na zadní zahrádku připevnit nelze a nosič na kouli taky dát nelze, protože auto nemůže mít kouli. Musíte si vybrat: buď jedete na projížďku autem nebo na kole. Kombinovat nelze :-)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Auto teprve čeká první roční prohlídka a žádná porucha zatím nebyla (ještě aby taky jo v prvních 3000 km), takže zkušenosti zatím žádné.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Takže rozhodnuto! Chci MX-5, ND, motor 1.5, Recaro sedačky. Kde jí sehnat? To je trochu oříšek. V ČR se mi u Mazdy vysmáli. V Německu jsem taky nenašel. Ale nakonec jí mám doma :-) Kdo bude chvíli hledat, tak možnosti asi najde.
Autorizovaný dealer v EU. Profesionální přístup.

Tuning

Dvě věci mám výhledově v plánu:
Radio - ač mám verzi s audiosystémem Bose, označil bych zvuk za lehce nadprůměrnou kvalitu. Je to ale dobrý základ pro upgrade - radio i subwoofer mohou zůstat, ale dveře by chtěly vytlumit a hlavní repra vyměnit.

Druhá věc, kterou bych časem chtěl vyzkoušet, je vyměnit zadní diferenciál za samosvorný. Do 1.5 se standardně nedělá. Je pravda, že s malým výkonem ve většině případů není úplně nutný, ale občas by se do zatáčky hodil. Na trhu (nikoli od Mazdy) se dá sehnat, tak to možná výhledově vyzkouším.

 


Další vozy Mazda MX-5



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Zatím bez závad.

praktičnost
5

Dostatečná na přesun dvou lidí do 200 km. Delší přesuny po dálnici jsou otravné. Není to rodinný vůz :-)

prostornost
4

Jako dobře padnoucí oblek. Ale nesmíte být nadrozměrní (ani do výšky ani do šířky).

jízdní vlastnosti
10
jízdní komfort
9

Podvozek výborný, odhlučnění odpovídá typu auta.

provozní náklady
10

Na sportovní auto asi nemohou být nižší - nízká spotřeba, lehké auto se projeví v malém opotřebení gum a brzd, gumy celkem levné...

náhradní díly
0

Nevím.

výkon motoru
8

Dostatečný

spotřeba
10

5-10 litrů dle stylu jízdy.

hlučnost motoru
10

Krásný, ale neobtěžující zvuk.

kvalita sedadel
10

Recaro.

brzdy
8

Upgradem obložení by se asi něco získalo.

zavazadlový prostor
6

Odpovídá typu auta :-)






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…