Recenze
Technické info
Přezdívka auta Fanouš Rok výroby 1994 Koupeno ojeté najeto [km]:165000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 40 kroutící moment [Nm]: 94 zrychlení 0-100 km/h [s]: 17 maximální rychlost [km/h]: 137 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Po roce 1993:Rozsáhlá modernizace:
motory se vstřikováním paliva 1,3 (40 kW / 54 k, 50 kW / 68 k) a s karburátorem (50 kW / 68 k) maska se znakem výrobce uprostřed a štěrbinami po jeho obou stranách, zaoblené madla vnějších klik, jiné víčko palivové nádrže, znak výrobce uprostřed zadních dveří, ke zlepšení aerodynamiky přispívá spoiler předního nárazníku a zvýšená hrana zadních, pátých, dveří, jiné poklice kol, interiér černé - antracitové - barvy, tvarové výplně dveří potažené látkou, jiné vložky sedadel, možnost stahování, předních oken zcela do dveří, modernizace palubního sdruženého přístroje a volantu,
Popis výbavy GLX
jiné potahové látky, středový panel přístrojové desky, otáčkoměr, dvourychlostní stěrač předního skla s paměťovým cyklovačem, stěrač skla zadních dveří, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka seřiditelná zevnitř, sklon předních světlometů seřiditelný z místa řidiče, přední mlhovky, čtyři hlavové opěrky,černé polepy B - sloupku, zadní sedadla dělená v poměru 1/3 : 2/3, na přání: centrální zamykání, otevírání pátých dveří z místa řidiče, kola z lehké slitiny, digitální autorádio s anténou, boční ochranné lišty, ostřikovače světlometů, autoalarm, zapalovač v el. zásuvce, střešní okno, pevný střešní nosič pro Formana, tónovaná skla, přední zástěrky, akumulátor 55 Ah, ...
Jedná se o jeden z posledních modelů Favorit ve výbavě Comfort Line,zahrnující 13" litá kola Ronal,otáčkoměr,dvourychlostní stěrač předního skla s paměťovým cyklovačem, stěrač skla zadních dveří, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka seřiditelná zevnitř, sklon předních světlometů seřiditelný z místa řidiče, přední mlhovky, čtyři hlavové opěrky,černé polepy B - sloupku, zadní sedadla dělená v poměru 1/3 : 2/3 plus otáčkoměr a digitální hodiny nad vnitřím zpětným zrcátkem,alarm s centrálním zámkem Jablotron,otevírání pátých dveří z místa řidiče,boční ochranné lišty,zapalovač v zásuvce 12V,střešní okno,tónovaná skla a přední zástěrky
Motor typ 135, vstřikování BOSCH monomotronic,katalyzátor ...výkon 40kW,splňuje normu EURO 1 (ekodaň = 5tisíc Kč)
Nikdy bych neřekl,že jednou skončím u Škodovky,jako letitý fanda německých vozů (východoněmeckých).Na druhou stranu mě škodovky zajímaly,ale jen prototypy a zajímavá auta neuvedená do výroby,jinak bych nemohl navštívit muzeum v Mladé Boleslavi,ale pořád jsem si tam připadal jako v "týlu nepřítele".
Osobně mi ale Favorit byl designově bližší než Felicia,hlavně díky Bertoneho rukopisu hran a klínů..a bylo to přece jen auto mého dětství,kdo si jako dítě nepamatuje Trabanty,Wartburgy,Olcity,Dacie,miliony stodvacítek a najednou vytouženou škodu Favorit nemůže mě pochopit...první modely se mi naopak moc nelíbily,příliš strohé,otvírání dveří zevnitř jak ze sci-fi filmu.
Naopak poslední modely dostaly díky vstupu VW úplně jinou a hezčí tvář,troufám si říct,že nejpovedenější facelift u Škodovky byl u Favorita a potom až u Octavie mk1.Pár malých detailů dokázalo pozvednout auto jako celek,začalo to lízátkem pod předním nárazníkem,vkusně tvarovanou maskou se znakem,zaoblenými klikami a víčkem nádrže,bočními lištami a odtrhovou hranou na 5tých dveřích a decentním křidélkem,spolu s konečně povedeným antracitovým interiérem,příjemným materiálem sedaček a efektně působícími zadními světly v kouřovém designu konče (u comfortu i s plastem pod SPZ ve stejném designu)
I když je Favorit mnohými (občas včetně mě samotného) zatracován,zapsal se do naší novodobé historie.
Dodnes se rád podívám na zachovalého BlackLine...SilverLine a nebo Formana Solitaire.
Silné stránky
- naprostá jednoduchost
- prostorný interiér,dostatek místa vzadu
- dostupnost a cena náhradních dílů
- nízký zájem zlodějů
- rozvody poháněné řetězem
- modernější verze - lepší brzdy,líbivější tvar karoserie oproti prvním modelům
- navzdory najetým 140tisícům při koupi velmi tichý chod motoru
- vstřikování a el.čerpadlo - lépe startuje
Výbava
- tónovaná okna a střešní okno,které se dá vyjmout
- pohodlné "pseudoanatomické" sedačky
- antracitový interiér
- centrální zamykání u tak starého auta překvapí
- přední mlhovky (jak užitečná věc)
- stěrač zadního okna (praktický)
- praktické otvírání kufru z místa řidiče
- dobré zpřevodování, 50 se dá jet klidně na čtyřku a při cca 100-110 km/h motor točí 3.000 ot/min
Slabé stránky
- koroze (není divu u 15letého auta,záruka na neprorezivění karoserie byla 6let stejně jako u Dacie Logan)
- nízký výkon a zdaleka ne tak nízká spotřeba
- rosí olej kolem ventilového víčka
- úniky oleje z převodovky (u mého kousku naštěstí ne)
- chatrné páčky blinkrů a stěračů
- u některých kusů problémy s elektroinstalací (pojistková skříň)
- klasické pískání od zadních brzd při uvolnění pedálu brzdy
- pedály příliš blízko u sebe (mám místo chodidel ploutve a občas se mi stane při sešlapování spojky,že si cvrnknu o brzdu)
- jako u ostatních uživatelů,zpátečka zapadne s hlasitým cvaknutím
u mého kusu konkrétně koroze výztuhy a následně dveří u řidiče,zadní límečky s počínající korozí,přední límce ok,pouze u vnitřního pertlu blatníku pod kapotou rezne,kolem tlumičů vpředu i vzadu vše OK
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím žádné vážné poruchy,auto vlastním od května a zatím najeto cca 25tisíc km
- 2x výměna oleje a filtru, poprvé 15W40,při další výměně už 10W40 Mogul
- Demontáž přepínače blinkrů,ulomený kontakt klaksonu,odpojen.
- rychloběžný startér z Felicie (instalace předchozího majitele,originální náhradní díl) se pomalu ale jistě poroučí do věčných lovišť - totožný startér z druhovýroby (1500,-) mám na Wartburgu a bez sebemenších poruch
- nefunkční centrální zámek pravých zadních dveří (s tím jsem byl seznámen při koupi,postačí výměna motorku)
- záhadně nefungující zadní mlhovky
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem v časové tísni kupoval od otce svého známého,tzn. potřeboval jsem urychleně cokoliv čím bych mohl jezdit do práce (Chomutov-Praha) a co by alespoň rok vydrželo (tzn. cca 70tisíc km).
K prodeji měl Favorit za 10.000,- a nebo Felicii r.v. 1996 za 30.000.- 50kW ovšem ve výbavě "holobyt",dosti poškrábanou karoserií,velmi hlučným motorem a zřejmě bouranou na pravou stranu (předchozím majitelem)
Favorit měl najeto sice 140tisíc km,ale motor v perfektním stavu,olej nikde neunikal,jen lehce rosil víčko ventilů,byl 2 měsíce po legální STK,nové světlomety včetně naklápění,nové kotouče,destičky a brzdiče,nové pakny vzadu,nový prostřední díl výfuku,koncový díl rok starý,a 3měsíce "stará" bezúdržbová autobaterie,originální alu kola se solidními pneumatikami,byl jsem kamarádem seznámen se všemi vadami na kráse a po testovací jízdě jsme si plácli.Navíc jsem auto znal od doby,kdy si ho jeho otec koupil a jako bývalý policista a důchodce se o něj vzorně staral,věděl jsem do čehu jdu.
I když jsem vždycky tvrdil,že mi "Škodofka" nesmí do baráku,svěsil jsem ocas a za souhrnnou cenu 10.000,- + 5.800,- převod+ekodaň a 250,- evidenční kontrola jsem se stal majitelem a jako malý bonus mi zůstaly "protekční" SPZky
Normální je netunit :)
V době kdy jsem auto ještě neměl koupené jsem od kamaráda,který náhodou prodával kola ze svého bývalého Golfu první generace koupil krásná zrenovovaná BBS Melber 6x13 za velmi směšnou cenu,pneu byly tak na dojetí na dva měsíce,následně jsem na ně obul pneu z originálních alu co jsem dostal k autu a na původní Borbety půjdou zimní pneu.Díky příznivému ET kola nelezou ven z karoserie a ani nebudí pozornost při silniční kontrole,jsou podobné origo kolům ze starších Favoritů SportLine.
První "úprava" byla instalace rádia z bývalého auta,jelikož ve Favoritu hrál jakýsi First Austria :)
V předních dveřích bylo místo na malé repro,neřezal jsem větší otvor,jen jsem použil distanční kroužky z bývalého auta a 16,5cm repro se povedlo vměstnat,oválné zadní repro šly pochopitelně do zadního plata,jen lehce zakryty aby nebudily pozornost...nakonec přišlo autorádio...všechny komponenty Pioneer..pro bežný poslech tahle konfigurace bohatě stačí...dát do kufru Favorita jakoukoliv "tucbednu" zavání masochysmem.
PS: jsem vděčný,že je na předních repro drátěná clona,jelikož jsem si ve Fanoušovi několikrát při vystupování nakopnul přesně to místo,kde se nachází repro.
Další zušlechtění proběhlo pouze výměnou předních mlhovek za kousky z Renaultu 19 se žlutým sklem,pasovaly téměř bez úprav.
Abych zdůraznil původ auta "po důchodci" ocitnul se na zadním platě pes s kývací hlavou,bohužel jakási náhražka z benzinky,originálního velkého psa sháním marně.A jako malý detail přibyly potahy z dřevěných korálků...na první pohled tak každého napadne,že autem jezdí důchodce :) Třešničkou na dortu nakonec byla legendární hlavice řadící páky z průhledné pryskyřice se znakem Škoda uvnitř.
Potah volantu jsem vyštrachal ve sklepě,kdysi jsem ho měl v Trabantu aby mě nezábly v zimě ruce :) na Favorita se dostal jen proto,že volant příšerně klouzal v rukách
Další vozy Škoda Favorit
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.8.2009 23429 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.6.2014 13810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2009 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.11.2008 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1988) Majitel: Popeye the Marine
Přidáno: 5.7.2009 598 Majitel 9.85 Uživatelé