Recenze
Porsche Boxster Porsche Boxster S
Technické info
Přezdívka auta Kábro Rok výroby 2007 Koupeno ojeté najeto [km]:58000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 3387 výkon [kW]: 217 kroutící moment [Nm]: 340 zrychlení 0-100 km/h [s]: 5.4 maximální rychlost [km/h]: 272 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 19 zavazadlový prostor [l]: 410 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 13
Popis vozu
Boxster S, proč zrovna tohle auto?
Přemýšlel jsem, co si pořídit jako víkendovku. Kupé nebo kabrio? Kupé je tužší, míň se kroutí a dá se s ním víc blbnout na okruhu. S kábrem mi můžou vlát vlasy, které ještě mám, a celkově je pocit z jízdy intenzivnější. Po důkladném zvážení, že na okruh stejně nejspíš jezdit nebudu, jsem se rozhodl spíše koukat po kabriu nebo roadsteru. Úkol zněl jasně: pohon zadní nápravy, manuál. 4-místné kabrio jsem zavrhl, protože se stejně se střechou dole jezdit ve 4 nedá. Takže spíše roadster. Miata přijde na mysl jako první, ale přiznám se, že výkonu je v ní prostě málo. A cestou úprav a laborování s kompresorem jsem se vydat nechtěl. Takže jsem přemýšlel o něčem starším.
Tak mi přišla na mysl Z4M gen E85. Skvělý a nedoceněný stroj. Dokonce byly u nás 2 kousky na prodej, modrý a černý. Modrý byl daleko a po zjištění velké nehody v min. za bratru 30k EUR jsem o něm přestal uvažovat. Na černý kus jsem se byl i podívat a byl jsem celkem nalomen. Kompletní faktury od počátku, skvělý stav a doložitelný nájezd, který byl vyšší (na roadster dost, cca. 220kkm). Ale přece jenom já jsem na barvičky a říkal jsem si, že černou prostě nechci. I když světlej interiér vypadal skvěle i po takovém nájezdu (o auto se někdo očividně staral). Navíc motor S54 jede prostě skvěle.
V zahraničí něco na výběr je, a dokonce i v barvě. Ale než jsem se dokopal k tomu, projet si pár aut, tak se objevil inzerát na zelený Boxster S gen 987 kousek ode mě. Odrazoval mě světlý interiér. Porsche v té době totiž dělalo interiéry komplet v 1 barvě a světlej volant a vrch palubky není úplně top. S prodejcem jsem se domluvil na prohlídce. Auto vypadalo na živo skvěle. Zelená metalíza není běžná barva, ale autu skvěle sedla. V kombinaci se světlým interiérem vypadalo auto výborně. Pán starší, celkem známá osoba v okolí. Projel jsem, auto sedělo skvěle, motor za zády je super a byl jsem chycen. Od této chvíle jsem věděl, že chci auto s motorem uprostřed nebo vzadu. Takže Z4 padla. Domluvil jsem se ještě na 1 kontrole se známým mechanikem, co se zabývá prohlídkou aut. Ten skoukl, zjistil lehkou nehodu v minulosti s přelakováním, ale auto doporučil. Takže jsem se začal s prodejcem domlouvat na obchodu. Cenu jsem mírně ponížil a plácli jsme si. No a za 2 dny mi pán volal, že stihl auto o víkendu prodat někomu jinému za původní cenu… Dodnes se domnívám, že realita byla jinde. Auto totiž mělo složitější vlastnickou strukturu a domluvit se na řádném prodeji tak, aby to bylo právně v pořádku, byl docela problém.
Tak jsem hledal dál a věděl, že jedině Boxster S gen 987, kdy bylo auto ještě dost analogové. Tak jsem přestal hledat u nás, kde byl výběr prakticky nula a začal sledovat mobile, carvago, autoscout. Filtr byl manuál, modely od 2007, protože 1. ročníky ještě trpěly hodně na vydírání válců a BARVA. Žádná šedá, stříbrná, černá ani bílá. Už jsem měl skoro 1 červený kus přes Carvago, ale prodejce prostě nekomunikoval, takže byla objednávka stornována.
No, a nakonec se objevil v Římě modrý kousek s modrou střechou a modrým interiérem. Pro mě naprosto lákavá kombinace. S prodejcem jsem si psal, zjistil info: auto nebourané, ale lakované. Dle VIN vše sedělo, proběhl jsem Cebii a Vertical a auto opravdu bez poskvrny, k tomu nízký nájezd 54kkm. Dle poslední STK v Itálii km taktéž seděly. Prodejce vše nafotil, změřil lak všude možně a vše sedělo. Tak jsem ho poprosil o kontrolu v Porsche centru v Římě a on provedl. Vyměnili rovnou i olej a auto dopadlo výborně. Takže jsme si předběžně plácli i přesto, že jsem auto naživo neviděl. Prodejce provedl TÜV, kde opět bez chybky.
A začala anabáze, jak sem auto dostat. Komunikace s českými firmami tristní. „Do Itálie nejezdíme, museli bychom extra, nemáme teď nikoho, kdo by pro to zajel…“ Takže jsem to po pár dnech vzdal a prodejce mi domluvil Polskou spedici, která mi auto doveze za třetinovou cenu proti našim firmám. Jak řekl, tak bylo. Šofér se mi ozval, že auto naložil, vše nafotili s prodejcem a auto jsem další den měl kousek od baráku. Z kamionu jsem si ho svezl sám, doplatil prodejci eura a po vlastní ose dovezl do garáže.
Provést STK a přihlášení bylo formalita. Jenom na STK zjistili špatný sklon levého xenonu.
Takže k autu:
Boxster S, 3,4l H6, manuální převodovka, vyr. 7/2007 pro Itálii, barva modrá nachtblau, modrá střecha, modrý interiér.
Exteriér:
Zepředu klasické Porsche, kulatá světla a vyboulené blatníky. To byl jeden z důvodů, proč jsem ani neuvažoval o generaci 986 nebo 911 gen. 996. Ta přední světla se mi prostě nelíbí. Zboku auto opravdu vypadá jak kajak, chybí tam zvýšení zadku za střechou způsobené motorem jak u 911-ky. Takže s nataženou střechou je přechod na karoserii takový kostrbatější. Se staženou střechou vypadá ale výborně, horní okraj je krásně plynulý a za sedadly trčí ochranné oblouky a auto vypadá skvěle. Dveře jsou dost široké, takže je nutné mít dost prostoru na parkovišti, ať si člověk dveře neotříská. Ještě, že mám v garáži na zdi ochranné pásy… Zezadu 2 v tomto případě prefl oválné koncovky uprostřed jako znak S modelu. Pofl má koncovky kulaté a vypadá to líp… Na autě mám 19 kola v mém případě s designem z Carrery s tenkými 5 paprsky a autu sednou, vzadu mají konkávní tvar, takže kola vypadají o hodně širší, i když je rozdíl v gumě jen 3cm proti předku (265mm vzadu). Auto tak vypadá široce rozkročené na silnici. Světla jsou vpředu xenony, bohužel bez daylights režimu, takže je nutné neustále svítit (zkusím pořešit, ale dle servisu v řj světel režim denního svícení není). Vzadu klasické lampy se žárovkami, LEDky byly až pofl. Proti moderním LEDkám je každopádně světelná intenzita slabší, ale proti halogenům stále o dost lepší. Samozřejmě moderní fičury typu automatická světla, či svícení do zatáček se zde nekonají.
Interiér:
Modrá barva interiéru je decentní, až šedavého odstínu, takže to jako kolotoč nevypadá. Když otevřu dveře, tak vidím klasická Porsche sedadla. Nevypadají na 1. pohled moc sportovně, ale v zatáčkách drží výborně. Ukotvené jsou správně nízko, sedím jen několik cm nad asfaltem. Kůži mám v pěkném stavu i přes stáří 15 let, tuhost je optimální, sedačky nejsou ani moc tvrdé (zdravím do Mercedesu A s komfortními sedačkami, kde jsou výplně měkké asi jak kámen), ani moc měkké. Zadek si v nich hoví přímo skvěle, jakoby byly na mých 80 kilo přímo dělané i co do šířky. Nahoře by boční vedení mohlo být pravda výraznější, ale zas na delších cestách jsou o to víc pohodlné. Vyhřívání nemám, je to Ital…
Po posazení mám před sebou menší volant s dnes absurdně tenkým věncem. Hlavně proti mému daily. Ale víte co? Ono to vůbec nevadí, protože mám drobnější ruce. Kvalita interiéru je poplatná době, tehdy v Porsche na to tolik ještě nedbali, ale nic nevrže a zpracování je každopádně na jedničku.
Přes volant se dívám na klasické budíky, v případě Boxsteru v počtu 3. Moc se mi líbí font číslic a písma, ten se k této značce prostě dokonale hodí. Čitelnost budíků je výborná. Mám Sport chrono paket (což bylo jedno z kritérií při výběru auta), takže uprostřed je specifický budík se stopkami. Bohužel se ovládá skrz palubní počítač, takže je to dost složité na zapnutí. To ale zas tak nevadí, protože hlavní přínos je v tlačítku sport na palubce a nastavitelných tlumičích. O tom ale až později.
Středová konzole je u mě bez navigace, což v tomto typu auta a datu výroby je mi celkem putna… Celkově tlačítek není moc a dá se velice rychle v autě zorientovat. Mezi sedadly je ruční brzda a kolébkový spínač na stahování střechy. Systém je to poloautomatický. Je potřeba první odjistit bajonet, a pak už jede elektrika. Stejně tak při vytahování nahoru je potřeba dokončit ukotvení střechy mechanicky. Ještě jsou 2 speciální spínače nalevo od sedačky řidiče, a to na přední a zadní kufr. Přední kufr je překvapivě velký. Vlezu se do něj sám a převážel jsem v něm věci jako bombu na plyn, basu piv atp. Vzadu je kufr menší, ale dohromady auto převeze překvapivě hodně věcí. Na víkendovou akci jsme se ženou v pohodě sbalili. A před barákem jsem si cvičně vyzkoušel, že by se děti vešly do obou kufrů, takže by se dalo jet i ve čtyřech…
Motor a převodovka.
3,4l boxer uprostřed. Max výkon 295 koní. Po nastartování to za mnou krásně vyštěkne a hučí cca. minutu, než se volnoběh ustálí. Pak se lehce zklidní, ale opravdový klid v autě nikdy není. Motor je neustále slyšet i při nízkých otáčkách. Reakce na plyn je okamžitá. Ne, já se na plyn jenom podívám, a už reaguje. Tak rychlá je. Za jízdy, při šlápnutí na plyn motor parádně řve i dole kolem 2 tisíc. S otáčkami se koncert a peklo zintenzivňuje. Do čtyřech tisíc řve tak nějak v rámci normy, ale od 4 tisíc, jak kdyby se v motoru přepnul sportovní režim a on doslova řve jak zvíře. Ten zvuk je prostě totálně návykový a typický pro šestiválcový boxer. Je to jako droga, podřazovat si a točit motor pořád dokola. Dotočit jde cca. k 7 a půl tisícům a má to smysl. To nejlepší je nad 4 tisíce a do 7 krásně narůstá výkon, kdy je špička. V tomhle pásmu jsou reakce ne při pohledu na pedál, ale už při pomyšlení na něj... Výkon je na auto dostatečný. Už je dost rychlé, ale ne tolik, aby bylo nebezpečné. Dá se reálně všechen výkon na okresce využít tak, aby si to člověk užil a nebál se.
Pedály jsou blízko u sebe a tancovat na nich nohama při meziplynu je radost, jde to skoro samo. Vzhledem k rychlým reakcím plynu je potřeba mít i rychlé nohy, aby otáčky nespadly dolů. Ale tomu se člověk rychle a rád přizpůsobí.
Řazení manuálu je proti BMW a Mercedesí převodovce absurdně přesné a krátké. Je to ťuk ťuk s kovovým cinknutím při dorazu. Trošku tužší, takže je potřeba se do toho opřít. Ze začátku jsem si na to zvykal z BMW manuálu, kde se páka musí trochu vést a dráhy jsou dost dlouhé. Takže se mi stávalo, že jsem zařadil místo trojky pětku.
Podvozek a řízení:
Jak to jde dohromady s podvozkem? Skvěle, těžiště je díky celkové koncepci a motoru hodně nízko a zatáčky se dají projíždět absurdní rychlostí proti normálním autům. Podvozek je v normálním režimu tuhý, ale ne tvrdý. Auto přísně kopíruje povrch, ale nedrncá. Dá se takhle v pohodě cestovat na delší vzdálenost. V režimu sport už je to tuhé hodně a chce to kvalitní asfalt, jinak auto začne poskakovat po silnici. Každopádně limity přilnavosti jsou hodně daleko, zvlášť na sportovních gumách typu PS4S. Při sportovní ne sebevražedné jízdě po okreskách si gumy jen tak nepísknou. Nedotáčivost? Není. Musí se přehnat nájezd do zatáčky přímo brutálně. Přetáčivost? Taky hodně daleko. Aby mi ustřelil zadek, to musí být velká nerovnost a kola musí na chvíli ztratit přilnavost, pak je to hodně rychlý, ale jinak… A aby mi blikla stabilizace, tak to musí už být jó prasení. Vyvážení auta s motorem uprostřed je prostě znát. Při puštění plynu v zatáčce vyvolám přetáčivost lehkého typu a tím krásně nasměruju auto ještě víc do zatáčky. Ale je to potřeba? Není, auto zatáčí ochotně jak lehké děvče. Je radost hrát si s přenosem výkonu na silnici. Jinak je pravda, že je to auto na čistou stopu, pomalu dovnitř a rychle ven. A dá se přidávat velmi brzo v zatáčce. Hmota uprostřed krásně stabilizuje auto. Hluk od podvozku je naopak docela velký. Kamínky jsou slyšet za jízdy dost a i každá změna povrchu je okamžitě ušima poznat.
K tomu řízení, TO ŘÍZENÍ. Hydraulika je skvělá věc. Klasické klišé, že cítím každý kamínek je tady pravda. Stačí mi držet volant jen konečky prstů a vnímat, co vypráví. On nepovídá, on ječí informace od kol. Na volantu je ztráta adheze přední nápravy jasně čitelná. Nejenže zlehkne, vy to ztrátu adheze doslova cítíte v rukách. Navíc je skvěle navážen. Takže dohromady s podvozkem člověk neustále ví, co se děje.
Spotřeba, zajímá to někoho? První nádrž jsem vyjel za 300km, takže cca. 20 na sto. Teď se motám kolem 12-14.
Celkový pocit? Skvělá hračka na víkendy. Auto pro barbíny a kadeřníky? Určitě ne, popravdě dle mého dost nedoceněné asi kvůli gloriole 911-ky. Jedná se o malý ryzí sporťák. Je to přesně to auto, kvůli kterému si cestu do obchodu prodloužím už jenom pro zážitek z jízdy.
Silné stránky
motor
podvozek
řízení
Slabé stránky
v rámci účelu použití nemá, občas by se hodila 4 sedadla
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Byl jsem v Porsche centru Ostrava, auto zavedeno do youngtimer classic Porsche programu, kde jsou slevy 30% na práci a na díly. Po výměně svíček za nijak přemrštěnou cenu cca. 11 000,- vzhledem ke značce. Jinak auto prohlédnuto vstupně a pochváleno za celkově výborný stav.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Skvělé, s Italem domluva výborná. Můžu garagenove.it jen doporučit.
Další vozy Porsche Boxster
-
Porsche Boxster (2006) Majitel: Jozef33
Přidáno: 23.8.2018 310 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Porsche Boxster (2009) Majitel: visioracer
Přidáno: 7.10.2021 79 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Porsche Boxster (2006) Majitel: Kantorek1
Přidáno: 11.12.2020 010 Majitel 7.44 Uživatelé
-
Porsche Boxster (1998) Majitel: Martin911Turbo
Přidáno: 29.10.2011 449 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Porsche Boxster (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 31.5.2009 349 Majitel 9.67 Uživatelé