Recenze

10 Majitel

Hyundai Galloper 2,5 TCI, Exceed

9.70 Uživatelé

Hodnoceno: 10× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Hyundai Galloper, foto 1 Hyundai Galloper, foto 2 Hyundai Galloper, foto 3 Hyundai Galloper, foto 4 Hyundai Galloper, foto 5 Hyundai Galloper, foto 6 Hyundai Galloper, foto 7
 

Technické info

Přezdívka auta Galoš Rok výroby 2001 Koupeno nové najeto [km]:90000 palivo: nafta počet válců: 4 výkon [kW]: 74 kroutící moment [Nm]: 253 zrychlení 0-100 km/h [s]: 20 maximální rychlost [km/h]: 137 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální zavazadlový prostor [l]: 160 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 9.5

Popis vozu



Rad bych se s vámi podělil o zkušenosti s řízením a provozem terénního auta Hyundai Galloper, který nám spolehlivě sloužil od roku 2001 až do teď. Nebýt potřeby vozidla se zaměřením pro rodinu s malými dětmi, sloužil by dále.

Jedná se v podstatě o převlečené Mitsubishi Pajero. Galloper se nejdříve začal vyrábět s karoserií odpovídající I generaci Pajera (výroba v letech 1991 – 1998) a následně generaci druhé (výroba v letech 1998 – 2003). Uvedené údaje platí pro celosvětovou produkci. První modely byly vybaveny archaickými benzínovými motory a nebyly určeny pro evropský trh. V roce 1992 byly do výroby uvedeny modely vybavené již čtyřválcovými vznětovými motory 2,5 D o výkonu 53kW/72k a 2,5 TD s výkonem 63 kW/86k. S tímto základem si automobil vystačil až do roku 1998, kdy došlo k faceliftu, celkové modernizaci a rozběhl se prodej v Evropě, a to s modernizovanými naftovými motory 2,5 TD ve dvou výkonových variantách: 65 kW/88k (bez chladiče stlačeného vzduchu) a 74 kW/101k (s intercoolerem). V průběhu let 1999-2000 figuroval v nabídce také benzínový šestiválec, uložený do „V“ o objemu 3,0l s výkonem 104kW/141k na přání dodávaný i se čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Rok před ukončením výroby však byl z nabídky vyřazen. Nástupcem Galloperu se od roku 2001 stal Hyundai Terracan. Vůz byl v prvopočátku vyráběn v továrně Hyundai Precision & Ind Co v Soulu, a to až do roku 1999, kdy byla výroba přesunuta do jihokorejské společnosti Hyundai Motor Company.

Na trhu existovaly dvě karosářské varianty:

1) Třídveřový model:
- délka: 4035 mm,
- šířka: 1770 mm,
- výška: 1870 mm,
- objem kufru: 160 l,
- počet míst k sezení: 5,
- pohotovostní hmotnost: 1820 Kg (2,5 TD)/
1810 Kg (3,0 V6),
- objem palivové nádrže: 75 l.

2) Pětidveřový model:
- délka: 4635 mm,
- šířka: 1770 mm,
- výška: 1900 mm,
- objem kufru: 1080 l (v pětimístném
uspořádání),
- počet míst k sezení: 5 - 7,
- pohotovostní hmotnost: 1920 Kg (2,5 TD)/
1910 Kg (3,0 V6)
- objem palivové nádrže: 92 l.

Galoš, jak jsme mu začali přezdívat byl zakoupen jako nový u dealera v Uherském Hradišti v roce 2001, tedy v roce ukončení prodeje v Evropě a podle tehdejších slov prodejce by to měl být jeden z posledních kusů, který se v té době dal v ČR sehnat. Jedná se o třídveřový terénní automobil se 4-válcovým turbo-dieselovým motorem (intercooler) o objemu 2,5 l, s pohonem 4x4 a tmavě zelenou metalízou, verze Exceed.

Základem automobilu je robustní rám. Vpředu je nezávislá zkrutná tyč se dvěma rameny a příčným stabilizátorem, vzadu pak klasický závislý závěs, tzv. tuhá náprava vybavena pružinami (starší modely byly vybaveny listovými péry, které nebyly zcela spolehlivé). Základem pohonu je zadní náprava.

Přední se připojuje ručně a to pouze pro jízdu v mělkém až rozbředlém terénu a to proto, že v přídavné převodovce chybí samosvorný diferenciál, tzn. zadní a přední náprava jsou propojeny „napevno“. Na zadní nápravě je instalován diferenciál se zvýšenou svorností. Tyto prvky systému pohonu pak zaručují vysokou průchodnost náročným terénem. U starších modelů bylo potřeba po přiřazení přední nápravy ještě přepnout přepínač zámků nábojů umístěný na předních kolech, což bylo např. v rozbahněném terénu nepraktické. Poslední verze pak již měly přídavnou řadící páku, kterou bylo možno systém pohonu řadit bez potřeby vystupování z auta. Postup přiřazení pohonu 4x4 byl takový, že po vjezdu do terénu bylo potřeba zastavit a přiřadit přední kola (údajně bylo možno řadit i za jízdy do rychlosti cca 40 km/h). Při řazení redukované rychlosti (polovina standardní rychlosti) bylo nutné vozidlo zastavit a při sešlápnutém spojkovém pedálu zařadit redukci. Při vyřazení pohonu 4x4 bylo potřeba couvnout s vozidlem o cca 1-2 m dozadu, aby došlo k odblokování předních zámků nábojů po odpojení přední nápravy.

Pohonnou jednotkou vozu je 2,5l čtyřválcový turbodiesel s intercoolerem, který dává maximální výkon 74 kW/101 koní, dosažitelných při 3 900 ot./min. Pro běžnou jízdu je spíše podstatnější údaj hodnoty krouticího momentu, jehož maximálních 253 Nm je dosažitelných při 1 800 ot./min.

Při běžné jízdě v rámci silničních předpisů se otáčky motoru pohybuji mezi 1800 – 2500 ot./min. a spotřeba osciluje mezi 8,0 – 9,5 l/100 km v závislosti na okolním terénu. Výkon motoru dostačuje pro bezpečné předjíždění, avšak na sportovní jízdu není stavěný.

Převodovka je pětistupňová a postrádá delší převody, takže motor při vyšších rychlostech točí zbytečně vysoké otáčky, což je nevýhoda zejména při jízdě po dálnici. Udávaná maximální rychlost dle výrobce je 137 km/h. Povolený dálniční limit není problém dosáhnout a udržovat i při plně obsazeném vozidle, vč. zavazadel. Nevýhodou je, jak uvádím výše, krátké zpřevodování převodovky, kdy motor při dálničním tempu pracuje ve vysokých otáčkách, což se samozřejmě projevuje zejména na zvýšené spotřebě nafty - cca 12 - 14 l/100 km. Ideální dálniční rychlost vzhledem k otáčkám motoru a spotřebě je přibližně 110 km/h. Navíc vzhledem k tomu, že turbodmychadlo nemá přímé chlazení je potřeba, zejména po rychlé jízdě, nechat motor chvíli (přibližně 1-2 min. dle zatížení) běžet naprázdno, aby došlo k jeho ochlazení. Jízda ve městě znamená podobný přísun paliva, jako při dálniční jízdě (cca 11 – 13 l/100km), avšak manévrovatelnost s vozidlem je vynikající vzhledem k vyšší stavbě karoserie a krátkému rozvoru.

Mé celkové hodnocení jízdních vlastností je kladné. Jedná se o terénní automobil, takže posed řidiče je vyšší. Velké prosklené plochy a hranatá karoserie zaručují kvalitní výhled z vozu a přehled o veškerém dění okolo, což je navíc umocněno velkými zpětnými zrcátky. Auto je spíše určené pro volnočasovou jízdu, než pro rychlé přesuny v co nejkratším čase.

To co Galloper lehce ztrácí na silnicích, vám několikanásobně vrátí v terénu. Pohon 4x4 s možností redukce převodu, na zadní nápravě diferenciál se zvýšenou svorností, vysoká světlá výška (205 mm), optimální nájezdové úhly (vpředu 40° a vzadu 30°), vysoká stoupavost (46,9°), boční náklon (45°), optimální odstupňování převodovky, tuhá karoserie a dostatečná porce kroutícího momentu v nízkých otáčkách, vám navozuje pocit jistoty při průjezdu terénem. K tomu je dále potřeba připočítat dostatečný objem palivové nádrže (75 l) a máte vozidlo určené k off-road expedicím. Zejména první generace Gallopru a částečně i druhá byly v asijských zemích využívána pro vojenské účely nebo jako vozidlo pro práci v náročných podmínkách (záchranné složky apod.).
Kdybych měl slovy vyjádřit pohyb v terénu, tak jedině jako naprostou pohodu, kterou si užíváte metr po metru. Je úplně jedno, jestli Galoš jel po obyčejné polní cestě nebo vyjížděl svahy pokryté mokrou trávou, přejížděl terénní nerovnosti, sjížděl a vyjížděl prudké kopce – od vás se pouze očekávalo pevně držet volant, určovat směr a plynule pracovat s plynovým pedálem, vše ostatní již obstaral sám. To jak se auto chová v zimě na sněhu v podstatě ani nevím, protože v zimním období provozováno za celou dobu nebylo. Odpočívalo pěkně v garáži a na cesty se vždy vyjíždělo po zimě. Pro zimní jízdy nebo krátké městské či blízké mimoměstské pojížďky jsme měli druhé auto, které se k tomu charakteru lépe hodilo. Galloper byl provozovaný převážně na delších trasách při jízdách na dovolenou a za poznáním.

Interiér auta je velice prostorný s pohodlnými sedadly, kde se bez omezeného komfortu vejde 5 lidí. Problém je akorát s objemem kufru (165 litrů) při plném obsazení a absencí roletky zavazadlového prostoru, která by skryla obsah před zloději. V elektronické výbavě nenajdete žádné vymoženosti dnešní doby. Je potřeba si uvědomit, jednak datum vzniku vozidla a jeho prvořadé zaměření. Auto je vybaveno vším co člověk potřebuje pro jízdu na silnici i mimo ní. Součásti výbavy je tak nastavitelný volant s airbagem (spolujezdec má pouze madlo bez airbagu), elektricky nastavitelná zrcátka, manuální klimatizace, loketní opěrka, zdířka na 12V, centrální zamykání s alarmem, imobilizér a další. Při jízdě v terénu jsme zejména ocenili kapličku se sdruženými ukazateli (náklonoměr, výškoměr a dig. hodiny).

Galloper je z hlediska servisních nákladů takový mazlík, který chce, abyste se mu věnovali. On na oplátku vám bude věrně a spolehlivě sloužit. V současné době má najeto cca 90 000 km a za celou dobu se nevyskytla žádná závada, která by znemožňovala jízdu. Jediné co se porouchalo bylo 1x čidlo ABS u levého zadního kola a porucha vývěvy na brzdové soustavě, což nemělo vliv na provoz vozidla. Motor a jeho části, aby dlouho sloužily potřebují pravidelný servis a rozumem vybaveného řidiče, který umí myslet a jezdit stylem pro který byl vůz konstruován.

Motor si každých 7 500 km žádá přísun nového oleje a kvalitní naftu (tankováno u Benziny, Shellky nebo OMV) a to pro někoho leckdy nejnáročnější (dle některých recenzí) racionální uvažování při jízdě.

Například zbytečné vytáčení motoru, zkoušky driftování, jízda vysokou rychlostí, jízda s připojenou přední nápravou po asfaltu, nedochlazování turba. To vše a mnoho dalších, pak způsobuje zbytečnou zátěž a pnutí, což zvyšuje opotřebení součástek. Na internetu v různých diskuzích lze najít články, kde si uživatelé Gallopra pochvalují, jiní naopak zatracují. Ano, chápu, že je to stroj a ne každý může narazit na dobrý (ne páteční) vyrobený kus, ale mnohdy si za to mohou uživatelé sami svým přístupem. Proto jsem nazval v úvodu odstavce Gallopra mazlíkem.

Výčet nadstandardních servisních úkonu na vozidle v průběhu let 2001 - 2013:
1x výměna čidla ABS levého zadního kola,
1x vyměněna vývěva brzdové soustavy,
3x výměna žárovek předních světel,
1x vyměněny komplet zadní dveře (poškozené vandalem na parkovišti).
1x výměna kompletní sady rozvodů, včetně všech řemenů,
1x kompletní výměna čepů přední nápravy.

Co dodat závěrem? Hyundai Galloper je takový exotický dobrodruh ze staré školy, za kterým se ještě v současné době rádoby offrouďáků lidé otáčejí:)

Silné stránky

- příjemné jízdní vlastnosti,
- vysoký posez,
- robustní konstrukce,
- spolehlivost.

Slabé stránky

- pro rodinu malý kufr,
- na dálnicí chybí sestka;)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

- servis prováděn u autorizovaného dealera.

Na prodej:/

Bohužel, jak jsem uvedl v úvodu, auto je potřeba vyměnit za větší rodinný vůz. Z tohoto důvodu nabízím Gallopra k prodeji, zde: http://www.sbazar.cz/MarkoandLucy/detail/3994180-prodam-hyundai-galloper-3-dv-motor-25

 


Další vozy značky Hyundai



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Klepy, klep, ale zatím funguje vše, jak má.

praktičnost
9

Pro dva lidi a klidné tempo na cestách, naprosto ideální.

prostornost
10

Pokud jste dva bez rodiny, naprosto dostačující.

jízdní vlastnosti
10

Je to terénní auto ze staré školy a s tím je potřeba přistupovat k řízení.

jízdní komfort
9
provozní náklady
9

No s ohledem, že auto je poctivý kus železa, tak dobré. Motor vyžaduje poctivou péči.

náhradní díly
9

Dostupné u dealera Hyundae nebo Mitsibushi, což je výhoda.

výkon motoru
9

No na výběr jsou dva - myslím, že diesel k němu sedí lépe.

spotřeba
9

Při eko jízdě byla spotřeba i lehce pod 8 l. Průměr se pohybuje okolo 9,5l, což je solidní.

hlučnost motoru
9
kvalita sedadel
10

Komfortní. Ani po delší jízdě nebolí záda.

brzdy
9

Je potřeba počítat s tím, že je to pořádný cvalík.

zavazadlový prostor
9

Doposud stačil, ale pro rodinku to není.






Blesk.cz

Před podzimním splínem utečte do písmen, tyhle tituly dojmou, napnou, potěší!

Před podzimním splínem utečte do písmen, tyhle…

Babí léto nás ještě lehce pošťuchuje, ale co naplat – podzim je tady. A jak se zdá, stále ještě budeme spíš…

Jaromír (81) vaří povidla ze 100 kil švestek! Prozradil ale i „skromnější“ recept

Jaromír (81) vaří povidla ze 100 kil švestek!…

Jedna na povidla, druhá do sudu na slivovici. Nejdůležitější činností na konci léta je zpracování švestek, tedy…

 

iSport.cz

ONLINE: David Dvořák podruhé v UFC, vyzve Espinosu

ONLINE: David Dvořák podruhé v UFC, vyzve Espinosu

David Dvořák v březnu zvládl premiéru v UFC, teď jej čeká těžký druhý zápas. Na akci UFC Fight Night 178 v Las…

SESTŘIHY: Slavia přejela Teplice, Ondrášek se poprvé trefil za Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Teplice, Ondrášek se poprvé…

Zpátky na vítěznou vlnu se ve 4. kole FORTUNA:LIGY vrátila mistrovská Slavia, která v Edenu jasně přestřílela…

 

Reflex.cz

Katana je mladá zbraň, samurajové bojovali s jinými meči i kopími. Stříleli i z luků a mušket, říká odborník

Katana je mladá zbraň, samurajové bojovali s jinými…

Pokud hledáte v Česku odborníka na život samurajů, s mistrem Jakubem Zemanem nesáhnete vedle. Vyzná se totiž…

Hamáček: Situace kvůli covidu je vážná, musíme zrušit hromadné akce. Prymula: Druhou vlnu jsem podcenil

Hamáček: Situace kvůli covidu je vážná, musíme…

Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) míní, že vývoj epidemie koronaviru je tak vážný, že nastal čas maximálně…