Recenze
Technické info
Přezdívka auta Olfík Rok výroby 1987 Koupeno ojeté najeto [km]:999999 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2383 výkon [kW]: 60 kroutící moment [Nm]: 126 zrychlení 0-100 km/h [s]: 60 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 999 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Magnus Olofson neboli Olfík bylo stříbrné Volvo 740 2,4 diesel z roku 1987. Nepřeplňovaný. Jak jsem se k němu dostal? Nechtěl jsem s Aerem jezdit v zimě. Volvo 740 se mi vždycky líbilo svou perverzní hranatostí a hlavně si pamatuju, jak jsme v 80 letech nad jeho fotkama slintali, tentkrát to byla moderna. Překvapivě tohle auto nemělo přes svou hranatost nijak špatný součinitel odporu, dokonce lepší než některé BMW své doby a verze s dieselovými motory byly v polovině 80 let nejrychleší dieselová auta planety (na rovině). No a Olfíka jsem sehnal za pár tisícovek a byl pojízdný.
Na pohled vypadal hezky a nepravidelný chod motoru se vychytá, no ne?
Jako auto to bylo impozantní. Široké jako 9000 a dokonce delší! Tenhle parník byl přes pět metrů dlouhej, byť velký kus prostoru ukousla kapota a kryt zavazadelníku. Pro kolena vzadu zas tolik místa (na velikost auta) nezbylo. Zvuk řadového dieselového šestiválce od Audi (původní použití v LT trucku) byl taky boží. Volvo se také až překvapivě dobře řídilo, díky své délce a rozvoru bylo velmi stabilní i přes měkce komfortní podvozek. A hlavně ten rejd! Říkali mi, že budu mít poloměr otáčení vhodný pro nevadskou poušť, ale ne pro české silnice. No, tedy až do doby, než jsem posměváčka vzal na úzkou silnici a na jedno otočení jsem udělal U-turn a vyzval ho, ať to udělá se svojí Felícií. Neudělal.
Nejdřív jsem pořešil chod motoru. Spravila to výměna vstřikovacích trysek a nastavení většího otevíracího tlaku. Ono, motor byl komůrkový a trysky stály pár korun. Byly to úplně ty samé jako u Felicie 1.9D. Chod i spotřeba se sice zlepšila, ale dynamika moc ne. To víte, dvouapůltunové auto a 40kW... to není závoďák. Takže ve stoupání na D1 jsem jezdil ve stoupacích pruzích s kamionama. Nakonec jsem "přidal naftu". V tahu z toho sice padaly brikety a u omezovače to pokládalo černou clonu, ale aspoň to trochu jelo. A taky jsem dostal do ruky mocný perzekuční nástroj. Vysvětlím později. Geniální bylo řazení pátého rychlostníhostupně. Musela se zařadit čtyřka, točit asi aspoň 2000 otáček a zmáčknout tlačítko na hlavici řadící páky. Pětka se pak zařadila elektromagneticky.
Motor taky bez problémů zvládal jízdu na fritovací olej. Dokonce na ní jezdil líp a skoro nekouřil. Vtip byl v tom, že tenkrát stál friťák polovinu toho, co nafta. Až později to dorovnali, protože jsem na to evidentně nejezdil sám.
Taky brzdy celou dobu nebyly nic moc a hlavně... jako "zimní auto" určitě nebyl vhodný trans-ax s půltunovým motorem vpředu a pohonem zadku. Jako ono to na sněhu jelo celkem dobře, bylo to velmi stabilní, ale vyjet s tím zasněžený kopeček se sklonem rampy pro vozíčkáře byl neřešitelný problém.
Celkově jsem to auto měl moc rád a dodnes na něj vzpomínám. Nakonec jsem si ho chtěl nechat jako skutečného youngtimera. Jenže jednou mi za jízdy upadl vejfuka a když jsem ho začal odstrojovat, že to dám dohromady, zjistil jsem, že je totálně prorezlá podlaha, o které jsem se domníval, že je v cajku. Uvedení do původního stavu se tak stalo nerentabilním a já se Olfíka nakonec vzdal.
Veselá historka
Jednou si takhle jedu po okresce asi stovkou, když se mi za kufr zavěsila nějaká votuněná Fiesta. Místa k předjetí spousta, ale on se uhnízdil půl metru za mým nárazníkem a nereagoval ani na bliknutí doprava a zpomalení. Když jsem zrychlil, zrychlil se mnou. Dodnes nechápu, o co mu šlo. Od 740 sice bylo i poměrně silné benzínové turbo, v tom případě bych možná chápal, že chce závodit, ale rozdíl musel z půl metru poznat i ten, co je denege, dengue, degene... no prostě ten co je blbej. Tak jo, zasloužil sis to, říkám si. Vyřazuju a vytáčím naprázdno motor k omezovači. To co vychril výfuk, bylo něco jako by se smíchala Temná Hmota, uhelný prach a nejtemnější spleen. Blb ve Fiestě mi v zrcátku prostě zmizel. Když se černý závoj trochu zvedl, viděl jsem ho, jak s běžícíma stěračema zastavuje u krajnice. Asi si potřeboval sundat spodky. Už jsem ho neviděl...
Silné stránky
Robustnost
Pohodlí
Stabilita
Zvuk
Slabé stránky
No, v tomto konkrétním případu hlavně skrytá koroze podlahy
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Problematické bylo hlavně stáří a nájezd (mnohokrát stočeného) auta a fyzický rozpad některých dílů. Drženo pohromadě samo domo.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno s vědomím, že je to vrak, takže...
Přidat názorDiskuse: Volvo řada 700 744
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy značky Volvo
-
Volvo řada 700 (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.10.2007 1710 Majitel 7.83 Uživatelé
-
Volvo V70 (1999) Majitel: element5
Přidáno: 28.12.2008 57910 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Volvo S40 (2005) Majitel: -SaS-
Přidáno: 14.6.2010 359 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Volvo XC60 (2010) Majitel: Vjace
Přidáno: 18.7.2010 699 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Volvo V50 (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 14.9.2008 3210 Majitel 9.90 Uživatelé