Recenze
Ford Mondeo Titanium S, 2.2 TDCi, 147 kW
Technické info
Přezdívka auta Ford Rok výroby 2011 Koupeno nové najeto [km]:207000 palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 2179 výkon [kW]: 147 kroutící moment [Nm]: 450 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.2 maximální rychlost [km/h]: 225 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 490 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.5
Popis vozu
Po cca 7 letech ježdění se Škodou Octavia I a II, vždy s motory 1,9 TDI (66, resp. 77 kW) jsem dostal příležitost inovovat a rozhodl jsem se pro změnu. Je třeba podotknout, že jsem byl s Octaviemi spokojený, ale změnu to přece jen chtělo. Rozhodl jsem se zůstat u "normálního" osobáku, chtěl jsem ale povýšit třídu. Do výběru jsem zahrnul tyto vozy: Škoda Superb, Opel Insignia, Mazda 6, Peugeot 508 a Ford Mondeo. To jsou auta, která mě něčím zaujala, ostatní ve mě nevyvolala žádné emoce nebo prostě nebyla v danou chvíli po ruce. Výběr bylo třeba provést velmi rychle, a tak jsem musel vsadit na vozy, které jsou již vyrobeny a prakticky okamžitě k odběru. To značně ovlivnilo rozhodování. Superb vypadl téměř okamžitě kvůli nedostupnosti a, společně s pětsetosmičkou i kvůli nejnižší míře "šmrncovnosti" v mých očích, Mazda 6 nezabodovala výbavou, Insignia v liftbacku, který by se mi líbil, vzadu neuveze mého na toto auto příliš vysokého syna. Takže jsem skončil u Mondea, i když do soutěže nevstupoval jako můj favorit. Nejvýznamnějším plusem Mondea oproti konkurenci byl poměr výkon/výbava/cena. Akční sleva 24 % snížila cenu nejvyšší výbavy Titanium S obohacené ještě dalšími doplňky (oproti standardu výbavy Titanium S je v/na voze navíc výbava v celkové ceně 110.000,- Kč) z ceníkových 970.000,- na konečných 735.000,- Kč včetně DPH, čemuž mohli v danou chvíli konkurenti jen těžko vzdorovat, pokud začnete srovnávat výbavu.
Měl jsem na výběr provedení liftback nebo kombi. Přesto, že se mi více líbí liftback, rozhodl jsem se pro kombi, a to proto, že ve výbavě Titanium S je standardně plnohodnotné rezervní kolo, což je, samozřejmě, výhoda, nicméně zavazadlový prostor je tím zmenšen na cca 480 l a v kombinaci s karoserií liftback je pak už znatelně méně praktický. Poměrně malý, resp. mělký kufr v tak velkém autě je asi jediné negativum, se kterým jsem se musel smířit, a to i ve srovnání s Octaviemi (se Superbem se to vůbec neodvažuji srovnávat). Když jsem ten menší kufr překousl, tak už mě čekala jen pozitiva. Auto má, samozřejmě, i některé další "mouchy", klady ale výrazně převažují.
Za nejvýznamnější kladnou vlastnost Mondea považuji vynikající jízdní vlastnosti. Ty srovnávám především s Octavií. Ta jezdila výborně, ale s tím, jak sedí na silnici a jak se ovládá Mondeo, se srovnávat nemůže. Ono tohle srovnání ale není vůči Octavii zcela fér, protože Mondeo má nejen jiné všechny rozměry, ale ve verzi Titanium S má i sportovní podvozek a byl mi dodán s pneumatikami Bridgestone Potenza 050 v rozměru 235/45 R18 (Octavia měla standard 195/65 R15), takže srovnávám tak trochu hrušky a jablka. Řízení Mondea je ale opravdu zábava, motor 2.2 TDCi 147 kW/420-450 Nm ho dokáže pěkně rozhýbat a řízení dává velmi dobrou odezvu. Kombinace sportovního podvozku, velkých kol a nízkých pneumatik ale určitě nebude vyhovovat těm, kteří hledají koráb vyhlazující všechny nerovnosti. Tady si na každé příčné nerovnosti drncnete, podélná se zase bude snažit vytrhnout vám volant z rukou, ale já jsem přesně tohle chtěl. Ve skutečnosti je jízda o dost komfortnější, než jsem čekal. Čeho si budete také užívat, je ticho. Motor v běžných otáčkách neslyšíte, aerodynamický hluk je minimální. Pracující motor se ovšem projevuje lehkými, ne však nepříjemnými, vibracemi volantu i řadicí páky. Jediné, co opravdu slyšet je, to jsou pneumatiky. Při jejich rozměrech a tvrdosti se ale nedá nic dělat. Trochu jsem se bál kvality interiéru (podle jiných Fordů, které mám "po ruce"), ale i v tomto jsem byl příjemně překvapen. Prostor pro posádku je velkorysý a komfortní, výbava je opravdu bohatá. Z toho, co se do auta dá napěchovat, chybí asi jen spec. multimediální systém, adapativní tempomat, hlídání jízdního pruhu a parkovací kamery.
Nepříjemným překvapením byla tedy asi jen reálná spotřeba. Na tabulkové hodnoty se reálně nedá dostat. Nejnižší reálnou hodnotou dlouhodobější průměrné spotřeby bylo dosud 7 l na 100 km, což je stále o cca 1 litr více, než říká teorie, to ovšem jedině při maximálně zdrženlivé jízdě mimo město, po rovině, v rychlosti o 90 km/h a řazením "nahoru" při 1600 otáčkách, bez jakéhokoli zrychlování. Při "normální" jízdě, kombinaci města, meziměsta i dálnice jezdím běžně za 8 až 8,5 litru. Nejpodstatnější vliv na spotřebu má dálnice. Již při 130 km/h Mondeo jede za bezvětří po rovině min. za 8,5 l, každý kilometr rychlosti navíc pak spotřebu významně zvyšuje. Hodně se na tom asi podílejí široké pneumatiky. Zde je třeba poznamenat, že zpočátku byla spotřeba ještě cca o 1 litr na 100 km vyšší, ale to jsem později přičetl mému stylu jízdy, který se časem trochu uklidnil a teď využívám overboost už jen když je to opravdu potřeba (i když jezdit s tímhle autem na spotřebu a nevyužít tak řady jeho vlastností, kvůli kterým se takováto auta kupují, by byl vlastně hřích).
Svoje dosavadní zkušenosti bych shrnul asi takto: I po 14000 ujetých km hodnotím volbu jako dobrou, neměl jsem s autem dosud žádné problémy, jízdní vlastnosti jsou vynikající, řízení zábavné. Spotřeba prý ještě v budoucnu klesne, uvidíme tedy, kolik kilometrů motor potřebuje, aby přestal být v záběhu, s dosažením tabulkových hodnot (7,8/5,0/6,0 l/100 km) ale nepočítám. Snížení ambicí v rozměrech pneumatik na zimu by se také mohlo na spotřebě pozitivně projevit. Je se také třeba smířit s tím, že pneumatiky v prakticky všech rozměrech a rychlostních a hmotnostních indexech zapsaných v technickém průkazu (215/50 R17 95W, 235/45 R17 94V, 235/40 R18 95V, 235/45 R18 98W, 235/40 R19 96Y) nejsou v pneuservisech běžně na skladě a nepatří mezi nejlevnější. Za jediný celkem standardní se dá počítat rozměr 215/55 R16 93V, který mi k tomu autu ale nějak nesedí. Díky hmotnosti a charakteru auta se také pneumatiky poměrně rychle sjíždějí. Při troše hledání se ale i náklady na pneumatiky dají udržet v rozumné výši.
Silné stránky
- jízdní vlastnosti
- prostor pro posádku
- kvalita interiéru, materiálů i zpracování
- výkon a pružnost motoru
- odhlučnění interiéru
- odezva řízení
- bohaté multimediální schopnosti
- výborné sedačky vč. koženého potahu
- vnější design (až na pro mé oko nic moc designové doplňkové plasty)
- těžko definovatelný šmrnc
- bezklíčové zamykání a startování
- vysoké max. přípustné zatížení
Slabé stránky
- vyšší spotřeba při "normální" jízdě
- znatelný turbo efekt motoru
- neergonomické ovládání tempomatu
- zap/vyp ESP hluboko v menu
- nepraktické stmívání displejů (hlavně toho centrálního)
- chybí funkce automatické informace o další prohlídce
- odstávající stropní čalounění vzadu
- chudý a nedůvěryhodný palubní počítač
- relativně malý (mělký) kufr
- poměrně málo mechanicky odolný koberec v kufru
- auto neumí česky (pro mě nepodstatné)
- neaktuální mapy v navigaci
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
5 let bez sebemenší závady, nevyměňoval jsem ani žárovku.
První závada na cca 150.000 km: Prasklá konstrukce bederní opěrky v sedadle řidiče. Opěradlo díky tomu trochu vrže, ale neřešil jsem to.
Druhá závada na 205.000 km - prasklá hadice mezichladiče vzduchu a upadlý kablík. Auto hlásilo poruchu motoru a nefungovala klimatizace. Oprava byla nakonec poměrně jednoduchá (ta hadice ale stála 2800,- Kč).
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vše OK, auto se prodalo vlastně samo, přístup prodávajícího vstřícný a rychlý (Ford Charouz Hradec Králové)
Kola a pneumatiky
Auto jsem koupil na originálních 18" kolech (8Jx18) s pneumatikami 235/45 R18. Z důvodu úspory nákladů jsem na zimu koupil ráfky Enzo 17" a pneumatiky 215/50 R17. Po sjetí (po 21000 ujetých km!) původních letních pneumatik jsem, opět z důvodu úspory nákladů, přešel na letní rozměr 235/40 R18. Obě změny - 17" a užší zimní kola a nižší letní pneu oproti standardu v době koupě - hodnotím jako dobré. Auto se chová dobře, na těch zimních je to o něco větší komfort a jsou také tišší, žádný rozdíl v jízdě mezi 235/45 a 235/40 není znát. Jediné, na co je třeba pamatovat, je to, že tachometr je zjevně kalibrován na větší kola a na těch s menším vnějším obvodem se reálná rychlost od té, co udává tachometr, liší skoro o 10 km/h.
Poznámka na závěr: Pokud nemusíte řešit náklady, pak jděte do co největších kol, které si můžete dovolit (podle techničáku až 235/40 R19), to auto s nimi bude vypadat prostě lépe, a to hlavně kvůli doplňkovým plastům, které auto, podle mě, celkem neúčelně a možná dokonce nevzhledně nafukují.
Novinky v recenzi
Po 6 letech a 205.000 km
Konečně jsem zaregistroval také nějakou závadu. Cca na 150.000 km prasklo něco v konstrukci bederní opěrky v opěradle sedadla řidiče. Opěradlo teď trochu vrže, ale neřešil jsem to.
Na 205.000 km praskla hadice mezichladiče vzduchu a vypadl nebo uhnil nějaký kablík u motoru. Auto hlásilo poruchu motoru, v řídící jednotce byla nejasná změť záznamů o elektrických problémech a chvíli to jelo jen na nouzový režim, nefungovala klimatizace. Po celkem jednoduché opravě (výměna hadice a spravení kablíku) je opět vše OK.
Po 4 letech a 140.000 km
Po delší době přidávám zprávu o autu po 4 letech každodenního užívání a 140.000 ujetých kilometrů:
a) Zatím jsem neřešil vůbec žádnou závadu, neměnil jsem ani žárovku, vše vypadá i funguje jako na začátku.
b) Nedávno jsem poprvé měnil čelní okno ... 35.000,- Kč včetně DPH (v ceně je započtena i práce); pojistka pokrývající tuto částku s 500,- Kč účastí stojí cca 4.500,- Kč/rok.
c) Dlouhodobě jezdím za 8 l nafty na 100 km (90 % dálnice)
d) Udělal jsem špatnou zkušenost se zimními pneumatikami Nokian WR A3 115/50 R17. Vydžely 4 sezóny, tj. cca 60.000 km (což je samo o sobě důkaz přílišné tvrdosti směsi), ale smekaly se a smekaly, a to hlavně na mokré silnici při teplotách kolem nuly či lehce nad nulou, tedy při typické české zimě
e) Jediné, na co si stále musím dávat pozor (a někdy na to zapomenu), je nizoučká světlost předního spojleru (mám na něm přídavné plasty, které světlost standardního spojleru ještě snižují), takže ho mám zespodu opravdu odrbaný od obrubníků při příčném parkování
Shrnutí: Jsem až překvapen, že jsem zatím neřešil jediný problém, a to přesto, že auto nijak nešetřím. Takže palec nahoru.
Změna rozměru letních pneu
Po 21000 ujetých kilometrů jsem byl nucen vyměnit letní pneu - nic moc. Bridgestone Potenza RE050A v rozměru 235/45 R18 toho tedy moc nevydrží. Je to daň za to, že perfektně drží na silnici, ale přesto mohly vydržet déle. Rozhodl jsem se jednat ekonomicky a hledal jsem levnější řešení, aniž bych musel jít do nějaké číny. V rozměru 235/45 R18 se moc ušetřit nedá, tak jsem snížil profil o 5 % a otevřely se mnohem širší možnosti za mnohem nižší ceny. V rozměru 235/40 R18 se dají koupit pneumatiky již od cca 2500,- Kč/ks, rozumnost pak začíná na cca 3500,- Kč/ks. Já jsem se nakonec rozhodl pro Michelin Pilot Sport 3 za 3900,- Kč/ks. Ušetřil jsem cca 1000,- Kč na 1 kolo a s jízdou jsem velmi spokojen. To 5% snížení profilu na jízdě není znát, jen tachometr teď "kecá" skoro o 10 km/h. Stále ovšem platí, že čím větší celkový průměr kola s pneu, tím auto vypadá lépe, ale i takto je to zkousnutelné, a to tím spíše, že je to významně ekonomičtější řešení.
Ceny náhradních dílů a servisu
V rámci úvahy o prozovních nákladech při delším používání auta jsem zjišťoval přibližné ceny některých originálních náhradních dílů, jejichž výměna by mě mohla v budoucnu čekat:
- brzdy ... komplet cca 20.000,-
- filtr pevných částic ... 60.000,-
- palivový filtr ... 3.500,- (už jsem měl tu čest měnit)
- čelní sklo ... 33.000,- (vyhřívané, IR), 25.000,- (vyhřívané, bez IR) - čelní sklo měním poměrně často, tak jsem zvědav na reálnou cenu (dám tam ale určitě sklo bez IR)
Obecně: Některé náhr. díly jsou překvapivě drahé (třeba ten palivový filtr!) a je třeba počítat s tím, že s bude člověk v servisu často setkávat s tím, co já, tedy s reakcí "Jó, to je tenhle model, ten tady moc často nemáme. Tak to nebude 500,-, jak jsem vám říkal do telefonu, ale 3.500,-."
Spotřeba se zatíženým autem s rakví na střeše
Tak spotřeba po 30.000 km je stále stejná, tedy průměrně do 8 l/100 km na zimních kolech. Absolvoval jsem také jízdu do Rakouska ve čtyřech lidech, spousta zavazadel, rakev s 5 páry lyží na střeše, rychlost po německých dálnicích cca 160 km/h a průměrná spotřeba za tuto cestu byla 8,6 l/100 km. To mě příjemně překvapilo, čekal jsem klidně i 10 l. Asi je to tím, že pro tenhle motor (2,2 TDCi/147kW) není ta zvýšená hmotnost a aerodynamický odpor zas tak velký problém.
Přidat názorDiskuse: Ford Mondeo Titanium S, 2.2 TDCi, 147 kW
- fajn kára... 01.06.2015 08:48 roox
- Re: Spotreba 03.06.2013 08:31 Guzma
- Re: Re: Z letních osmnáctek kol na zimní sedmnáctky 16.08.2012 13:56 Bully_
- Re: Re: Re: "dratky" v oknech 16.08.2012 12:52 sTiLL
- skrabka na predne okno....omg 16.08.2012 12:51 sTiLL
- Re: Spotreba 21.03.2012 13:01 patr007
- Spotreba 16.11.2011 19:50 patr007
- Re: Re: Z letních osmnáctek kol na zimní sedmnáctky 16.11.2011 19:41 patr007
- Re: Re: Z letních osmnáctek kol na zimní sedmnáctky 02.11.2011 08:44 patr007
- Re: Re: "dratky" v oknech 30.10.2011 19:06 dislike
- Re: Z letních osmnáctek kol na zimní sedmnáctky 30.10.2011 18:42 white label
- Re: "dratky" v oknech 30.10.2011 18:29 patr007
- "dratky" v oknech 30.10.2011 01:21 dislike
- Re: Re: Z letních osmnáctek kol na zimní sedmnáctky 29.10.2011 22:34 patr007
- Re: Re: Re: Z letních osmnáctek kol na zimní sedmnáctky 28.10.2011 11:39 woody-alien
- Re: Re: Z letních osmnáctek kol na zimní sedmnáctky 28.10.2011 08:50 patr007
- Re: Z letních osmnáctek kol na zimní sedmnáctky 27.10.2011 23:50 woody-alien
- Z letních osmnáctek kol na zimní sedmnáctky 27.10.2011 21:57 patr007
- Re: Re: Re: Spotřeba 24.10.2011 23:50 dislike
- Re: Re: Re: Re: Dotaz navigace 21.10.2011 15:49 sir
- Re: Re: Re: Dotaz navigace 20.10.2011 09:31 patr007
- Re: Re: Re: Re: Dotaz navigace 19.10.2011 11:19 sir
- Re: Re: Re: Dotaz navigace 18.10.2011 10:10 patr007
- Re: Re: Dotaz navigace 17.10.2011 16:46 sir
- Re: Dotaz navigace 17.10.2011 12:25 patr007
- Dotaz navigace 17.10.2011 09:46 sir
- Re: Re: Re: Re: Spotřeba 17.10.2011 09:37 sir
- Spotreba 11.10.2011 15:50
- Re: Konfigurace recenzovaného vozu 10.10.2011 15:02 woody-alien
- Re: Spotřeba 09.10.2011 14:43 white label
Další vozy Ford Mondeo
-
Ford Mondeo (2011) Majitel: woody-alien
Přidáno: 17.5.2012 52510 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Mondeo (2009) Majitel: Pavel.E
Přidáno: 12.7.2009 39210 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Mondeo (2009) Majitel: yumi
Přidáno: 16.3.2009 2710 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Ford Mondeo (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 9.11.2009 3110 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Ford Mondeo (2013) Majitel: Midlosek
Přidáno: 21.12.2013 1049 Majitel 9.88 Uživatelé