Recenze
Volkswagen Passat 1.9TDI PD Variant Highline
Technické info
Přezdívka auta Prasečina Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:180000 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1900 výkon [kW]: 85 / 112 * kroutící moment [Nm]: 285 / 380 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 / 9.5 * maximální rychlost [km/h]: 194 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 / 16 * zavazadlový prostor [l]: 480 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5 / 5 * (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Kovar".
Volkswagen Passat je a bylo manažerské auto. V dnešní době se k tomuto titulu přidalo ještě pár dalších využití: rodinné vozidlo a pak také vozidlo, na které se zaměřují „tuneři“. To dle mého k autu těchto rozměrů nepatří. Luxusní limuzína si nemůže hrát na závodní monopost. Alespoň tak to vidím já. Bohužel najít kousek, který je v originálním stavu není úplně jednoduché, ať už se jedná o různé elektrické dodělávky (HF, alarm apod.) nebo kolikrát otřesné spojlery a nebo různě doničený interiér.. Ani můj Passat se rukou ladiče nevyhnul. Bohužel, prozatím nejsou prostředky a ani čas na předělání do původního stavu, a tak ještě chvíli se budu muset dívat na doničený přední spojler, masku, ze které jsem stále v rozpacích zda se k tomu hodí a nebo ne (mít od začátku původní, tak o této ani neuvažuji) a další věci. Nálepky na dveřích, které snad drží vteřinovým lepidlem a pří sundání půjdou dolu i s lakem atd.
Ale pokud se budeme chvíli zajímat o vůz jako takový, tak musím říct, že není vše dokonalé jak vypadá. Tím mám na mysli dlouhou a trnitou cestu, alespoň k trochu přijatelnému stavu vozidla a následné sblížení s vozidlem.
Vyzkoušel jsem několik Passatů, než jsem si koupil právě tento kousek. Jeden byl slepený snad ze tří, druhý byl bouraný (s tím jsem tam jel) a dostal ránu i na motor a o slevě nemohla být řeč až po různě vybydlené interiéry. Nakonec jsem narazil na tento vůz. Jedná se již o „pumpáč“ tedy PD systém, který jsem nechtěl a ještě stále jsem z něho v rozpacích. Rotační TDi znám, baví mě, rozumím jim, ale do tohoto jsem se nikdy nešťoural a věřil jsem, že etapu PD budu moct přeskočit. Nestalo se tak, bohužel. Jedná se tedy o VW Passat 1.9TDI 85kW, Highline.
Auto jako celek je velmi vydařené. Začalo se vyrábět v roce 1997 a mělo mnoho vtipně a především esteticky řešených maličkostí, které se mi libí na tomto voze doposud. Je vidět, že se jedná o luxusní limuzínu, navíc ještě v té době o vlajkovou loď VW, o to víc mě nyní trápí když vidím zuboželý stav těchto vozů. Já jsem si koupil Pašouna z roku 1999, tedy první léta, kdy se začali do vozu dávat motory Pumpe-Düse. V první polovině tohoto roku byly ještě vozidla vybaveny bez CAN-systému (tudíž absence polo/max DOTu), což mě trochu mrzelo, ale na displej s autíčkem to nejezdí:) Také první PD neměly podávací čerpadlo v nádrži a to ani tento můj kousek nemá. Zatím jsem nezpozoroval k čemu je dobré ho tam mít, ale asi nějaký důvod to mít bude… Ale jinak tento vůz nevybočuje z řady ostatních Passatů.
INTERIÉR
Zde panuje německá diktatura. Vše má svůj účel, vše nadosah a vše přehledně. To je již pěknou řádku let značka německých interiérů. Palubní deska je z kvalitního materiálu, výstupek pouze u kapličky přístrojů a posléze rovina nabudí dojem, že je vůz širší, než by se mohlo zdát. Středový panel se také nese v duchu jednoduchosti a přehlednosti. Já vyhledával vůz vybavený Climatronicem. Jsem tak trochu ujetý na výbavy a navíc bych těžko rozdýchával nemít v luxusním voze tohoto pomocníka. Do středového panelu pasuje jak ulitý, při originálním radiu se perfektně doplňují a tím středový panel získává na body za vzhled. Okolo panelu Climatronicu a rádia jsou dvě řady tlačítek od výstražných světel, po vyhřívaná sedadla až ESP/ASR. Všechna tlačítka jsou velká, proto je nikdo nemusí člověk zdlouhavě hledat, mozek panelu klimatizace je také ergonomicky na výborné úrovni a člověk se s ním stane rychle kamarádem. Budíky jsou chladné, bez nápadu a jakékoli snahy zaujmout. Mně se celkem libí chromové rámečky, které dodělal původní majitel. Maličkost, ale mému oku lahodící. Volant, to je ten problém, to je ten kámen úrazu! Proč? Proč obyčejný čtyřramenný volant, když se jedná o nejvyšší stupeň výbavy s koženými sedačky a alcantrou a dalšími koženými prvky. Nejdříve jsem myslel, že po bouračce byl sportovní tříramenný volant nahrazen tímto, ale kdepak. Dle vyhledání výbavy dle VIN tento kousek nikdy sportovní tříramínko neměl, což je si myslím velká škoda. Pokud bych měl psa, tak bych také uvítal látkovou roletkou mezi interiérem a zavazadlovým prostorem. Je vždy v autě a během pár vteřin se dá vysunout. To je celkem užitečná věc a opět je vidět, že ve VW mysleli na detaily.
POHODLÍ
To by mělo být hlavním smyslem tohoto vozidlo a až na pár výjimek se tak i děje. Sedačky jsou prostorné, pohodlné, navíc s výrazným bočním vedením. Loketní opěrka vpředu i vzadu jsou již nedílnou součástí u mých vozů. Zde je navíc průřez mezi zadními sedadly vybaven ski-vakem, což mě jako lyžaře velmi těší. Co je již horší, tak je stav materiálů na sedačkách. Zub času zapracoval, a tak nezbylo nic jiného než si sehnat původní látky a teď už jen počkat, až si najde někdo čas a přešije mi minimálně obě přední sedačky. Co mě ale udivilo, tak tyto polokožené sedačky jsou oproti látkovým o dost, ale opravdu o dost tvrdší, ale na druhou stranu nejsou nepohodlné. Plusem je i velmi rychlý náběh výhřevu sedaček, což se hodilo obzvlášť v letošní kruté zimě.
Velkým a po chvíli velmi nepříjemným faktorem v tiché a pohodlné jízdě je vrzání, skřípaní z přístrojové desky. Za to ovšem nemůže VW ale majitelé, kteří nechápu jak, dokázali zpolámat desítky úchytů a capliků po celém voze. Mně nezbývá nic jiného, než sehnat jinou palubovku a dát toto zpět do původního stavu, a tak udělat Passata opět tichým a luxusním vozem
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
- jsou výborné. Velký, těžký vůz může brázdit zatáčky velkou rychlostí bez zaváhání a ztráty adheze. Přední náprava je drahá na údržbu, ale kam chci zatočit, tam vůz zatočí bez zaváhání, naklánění a ztráty kontroly. Ale i manévrovatelnost ve městě je výtečná. Passat má velký rejd a proto není problém zaparkovat tam, kde by se těžko dostávaly některá menší auta.
Brzdy už ale tolik pochvaly nedostanou. Ale jedná se nejspíš opět o kus od kusu. Já mám brzdový pedál celkem dost tvrdý a musí člověk vyvinout větší sílu aby včas zabrzdil. Ale to může bát i vadným tandemem v motoru, na který se musím podívat, zda neztrácí podtlak.
MOTOR
Vyzkoušel jsem několik motorizací od 66kW(B5), 81kW(B5), 85kW(B5), 96kW(B5,5) a 103 kW(B6). Od nejslabšího až po nejsilnější mnou zkoušený motor vyloženě nekopnul do sedaček jako je tomu například u Octavie. Tím ale nechci říct, že nemají výkon, to zdaleka ne. Vůz je tak odladěn na komfort, že při zrychlování ani nepoznáte jak rychle ručička tachometru letí vzhůru. Osobně nejsem žádný závodník, mám raději svižnější jízdu, ale bez zbytečných předjíždění, konfliktů apod. Proto se k sobe s Passatem výborně hodíme, je to na tento styl jízdy skvělým společníkem.
Jak již bylo řečeno, vždy jsem chtěl TDi s klasickou rotačkou a tudíž mi nezbývalo ani nic jiného než se poohlížet po B5. B5,5 mají již všechny systém PD, čehož já jsem odpůrce a podívejte jak jsem dopadl… Spotřebu počítejte cca o litr větší než u rotačky, nákladnější servis a provozní kapaliny a je také náchylnější na poruchy. Osobně v PD nevidím žádný plus, sice modernější technika, ale zvuk TDi se zde nezměnil, prostě až na pár negativ je vše při starém. Ale abych jen nehanil, tak se již dá sehnat mnoho dílů zánovních a nebo úplně nových za rozumný peníz, takže vstřiky stále nejsou tak drahé jako třeba u CR.
Se spotřebou jsem na tom byl drive dosti bídně. Húř než s Omegou, 6-ti válcem a 2,5litrem. Nevěděl jsem proč a nikdo mi to nebyl schopen vysvětlit, proč mi to tak žralo. Zkoušel jsem již ledasco a nic nepomohlo. Abych byl konkrétní, tak jsem byl v průměru na 7l/100km. Nakonec jsem nasel prasklou hadici do sání, která ani nesyčela, jak hodne byla prasklá. Ted je již vše v pořádku a i se 150PS se pohybuji okolo 5-5,5l/100km.
SHRNUTÍ
VW Passat 1.9TDI PD Variant Highline
85kW, 5-kvalt
Climatronic, palubní počítač, tempomat, ASR, ABS, EBD, MBS, vyhřívané sedačky, VW rádio BETA s měničem na CD, xenonové světlomety, polokožené sedačky s alcantrou, loketní opěrka vpředu a vzadu, ski-vak, dělící síťka, 16“ lití kola, samostmívací zpětné zrcátko, elektrická výbava vpředu i vzadu + zrcátka, dálkové ovládání centrálu s vystřelovacím klíčem
Sečteno podtrženo v roce 99 stál tento vůz přes milion korun. Dnes? Ani ne desetinu původní ceny.
Silné stránky
- pohodlí
- výbava
- design
- stabilita na vozovce
- dostupnost dílů
- vykon
Slabé stránky
- vrzání
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Nastaveni rozvodu:
U motoru PD je vhodne pouzivat pripravky, jinak se tezko budete trefovat na O. Existují dva druhy aretačních kolíků na řemenici klikovky (dle roku výroby). Pokud se ale rozhodnete dělat jen tak na ostro:-D tak je velmi vhodne pri zahrátem motoru zkontrolovat nastavení vačky dle Vagu (viz foto níže). Při záporných hodnotách býva spotřeba vyšší a je nutné nastavit zpět na 0. To samé u plusových hodnot. Nečekejte, že když dáte +3, tak to bude méně žrát, tak to dnes nechodí :-( Přenastavení se dělá při napnutém řemenu, povolení 3 M8 šroubků a pootočení vačky
Čištění turba + sání + EGR:
U Passata je všude celkem dobrý přístup, samotnou demontáž snad popisovat nemusím. Jen pozor na těsnění. Je vhodné dávat nové, ale pkoud se rozhodnete pro staré označte si, jakou stranou byly kam nasazeny.
Po demontáži turba jsem ještě osobně neviděl, aby se rozlousklo samo, ale slyšel jsem, že i to se někomu povede. Ja jsem nahříval hořákem a po cca 15minutách a poklepávání se rozlousklo.
Čistění už provede každý sám dle potřeby, není vhodné používat přípravky typu WD apod. při tepelné zátěži ztuhnou. Maximálně jsem používal teflon, ale s citem. Jinak jsem čistil jemným smirkem. Regulace pak funguje téměř sama.
Zaslepení EGR:
Na to jsem přistoupil po zhlédnutí stavu sání a EGR. Nejsem zas takový ekolog, abych si musel nechávat kazit motor. Stačí ty přísady do nafty co teď všude se*ou! Odpad třídím, papírky nevyhazuju na zem, ale toto podporovat nebudu. Po instalaci záslepky se snížila spotřeba cca o litr a hlavně motor ožil v nízkých otáčkách. Navíc nekouří a za dva měsíce pojedu s touto záslepkou i na Emise, dle mého názoru to projde bez problému. Hadičku k EGR jsem nechal zapojenou, aby nezlenivěl ventil:-) Chcípací klapku taktéž jsem neodpojoval.
Novinky v recenzi
25.000km za 5 měsíců
Poruchy: začlo téct řízení
Servisní úkony: olej Repsol 5w40, všechny filtry, nové pneu Michelin Primacy a Continental SportContact2, brzdy a přijde na řadu přední náprava
Úpravy: zadní svetla z faceliftu, original navigace VW i s triplex antenou, sundání samolepek, stříkaní bočníce a nárazníku, oprava koroze podlahy, chip od PowerTec (maximální spokojenost, pozdějí dám samotný popis úpravy), nová kola z A4 facelift (zatím jsem je nefotil na autě).
Průměrná spotřeba dle PC: 5,8l/100km
Průměrná spotřeba dle dotankování: 5,0l/100km
Servisní úkony
Dle upozornění člena MA jsem si uvědomil, že by bylo vhodné se podělit o zkušenosti s tímto motorem a co vše jsem již musel během 14dní co vůz mám řešit. Přidal jsem pár fotografií s popisky a také návod co a jak v popisu servisu.
Přidat názorDiskuse: Volkswagen Passat 1.9TDI PD Variant Highline
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Volkswagen Passat
-
Volkswagen Passat (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 7.7.2009 78 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Volkswagen Passat (2003) Majitel: dokina
Přidáno: 30.5.2009 108 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Volkswagen Passat (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.5.2009 169 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Volkswagen Passat (2002) Majitel: BajoSK
Přidáno: 3.11.2013 89 Majitel 9.73 Uživatelé
-
Volkswagen Passat (1998) Majitel: gagarin_cccp
Přidáno: 20.10.2010 228 Majitel 9.61 Uživatelé