Recenze

5 Majitel

Škoda 120

9.87 Uživatelé

Hodnoceno: 47× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda 120, foto 1 Škoda 120, foto 2 Škoda 120, foto 3 Škoda 120, foto 4 Škoda 120, foto 5 Škoda 120, foto 6 Škoda 120, foto 7 Škoda 120, foto 8
Škoda 120, foto 9 Škoda 120, foto 10 Škoda 120, foto 11 Škoda 120, foto 12 Škoda 120, foto 13 Škoda 120, foto 14 Škoda 120, foto 15 Škoda 120, foto 16 Škoda 120, foto 17 Škoda 120, foto 18 Škoda 120, foto 19 Škoda 120, foto 20 Škoda 120, foto 21 Škoda 120, foto 22 Škoda 120, foto 23 Škoda 120, foto 24 Škoda 120, foto 25 Škoda 120, foto 26 Škoda 120, foto 27 Škoda 120, foto 28 Škoda 120, foto 29 Škoda 120, foto 30 Škoda 120, foto 31 Škoda 120, foto 32 Škoda 120, foto 33 Škoda 120, foto 34 Škoda 120, foto 35 Škoda 120, foto 36 Škoda 120, foto 37 Škoda 120, foto 38 Škoda 120, foto 39 Škoda 120, foto 40
 

Technické info

Přezdívka auta HerkaLina Rok výroby 1979 Koupeno ojeté najeto [km]:76000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1174 výkon [kW]: 38 kroutící moment [Nm]: 85 zrychlení 0-100 km/h [s]: 3600 maximální rychlost [km/h]: 140 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 1 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 9

Popis vozu

Původním autorem recenze je uživatel s nickem "merley".

V srpnu roku 2007 se mi naskytla příležitost pořídit si první auto, ale jakožto chudý student jsem si nemohl příliš vybírat a takhle dopadlo. Poohlížel jsem se v té době po nějakém pěkném Favoritu a známý mi dal nabídku, ať si od něho vemu škodovku, že se jí aspoň zbaví. A tak zadarmo bylo moje první auto doma.

Jedná se o Škodu 120L z roku 1979 "užovku." Jsem teprve druhým majitelem. Auto mělo najeto jen 66 tisíc (dokonce mám i servisku :)) Vše je původní krom kapoty motoru a malého vylepšení výbavy...rádia

A to je asi tak všechno co se o ní dá říct :D


No možná se dá napsat ještě něco...

Protože mám možnost se občas projet ještě jednou 120 která patří příbuzným, tak napíšu nějaké srovnání pro popis té mé. Škodovka příbuzných je novější eMko s pětikvaltem a s obrovskou kilometráží - zkrátka má nacouváno více než moje najeto. Ta jejich je typická jak jen může 120 být, o to víc mě překvapil můj stroj svou odlišností v detailech od ostatních.

___Motor
na volnoběh zní jako s odlehčeným setrvačníkem a co se týče zvuku vůbec - znáte ten typický zvuk motoru těhle aut? Tak tady je to něco jiného, jak jednou můj kamárad přesně popsal zní to jako medvěd...raněný, ale medvěd. Přitom "strejda" od kterého škodovku mám nikdy na něm nic neupravoval, je to 100% originál.

___Řazení
nemá ten klasický gumový pocit, tady úplně přesně cítíte jak jednotlivé zuby do sebe zapadnou...nádherný mechanický pocit. To, že do sebe zapadnou ovšem není jen tak - to by nebyla ta moje potvůrka aby to šlo tak snadno. Vzhledem k 32.letům práce změny převodových stupňů už synchrony velmi vážně sní o důchodu a tak zapomeňte na to že z trojky přitáhnete páku k sobě dozadu a padne dvojka...tady je to pracnější - z trojky neutrál, dokonale přesný meziplyn (přesný evidentně nestačí) a pak tam přesným pohybem vysloveně seknout dvojku, jinak si převodovka s chutí spočítá zuby. Tady se mi hodila autoškola na Liazce bez synchronů :) Jeden kamarád se právě díky řazení nedokázal s vozem ani rozjet, tak špatné to je.

___Pneumatiky
byly v začátcích to nejvýraznější na škachtli. Předchozí majitel vyznával zajímavou konstelaci letní vzadu a celoroční vpředu (aby toho nebylo málo - diagonální pneumatiky). Význam slova nedotáčivost dostal zcela nový rozměr. Jak jinak popsat když při nájezdu na kruháč dostane smyk ve 30 km/h. Škodovka ale díky tomu disponovala nezkrotnou schopností vyděsit všechny pasažéry na palubě. Znáte ty strachy protáhlé bílé obličeje? Často jsem je vídal :) Bohužel nebylo peněz nazbyt, takže jsem v tomhle "setupu" jezdil dva roky (!) Jízdu charakterizovala nejvíce žvýkačka. Pokud řídíte tak rádi jako já, tak byla každá jízda jako závod - auto se muselo stále vodit na limitu (i tak brzdilo provoz, marná práce snaha). Pokus jste rozumný člověk s pudem sebezáchovy, tak byla každá jízda bojem o holý život. Zábavné na tom bylo, že gumy dávaly autu tak směšnou atrapu přilnavosti, že dokázalo i s 52 koňmi z vraceček vyjíždět bokem. Od té doby věřím že je možné vše.

___Brzdy
moje užovka nemá posilovač...to by nebylo k údivu,že?...ale mám na mysli posilovač brzd. Každého napadne jak je to nebezpečné ale je tomu naopak, tedy alespoň pro mě, ženská to řídit nemůže. Pedál nejde tak ztěžka jak by se čekalo...ostatně brzdíte pouze 850kg (já vím - papírově 875kg ale víla koroze za ty roky zapracovala na odlehčení - nyní vlastním model superleggera by r.e.z.) V pedálu necítíte tupý a umělý odpor jako u moderních aut. V užovce je prostřední pedál zprostředkovatelem intimního styku brzdové destičky s kotoučem (vzadu čelistí s bubnem).

___Řízení
je jiné než jako ho znám u eMka: po těch letech se sice už chlubí jistou vůlí, ale s blížícím limitem adheze předních pneumatik se krásně rozpovídá o tom kde se hranice přilnavosti přesně nachází. Tedy až na mokro, s přibývající vodou pod koly konverzace mizí. Pak je to poznat jen podle lehkého řízení, což je ale trochu pozdě...

___Podvozek
je díky koncepci a žádnému ladění automobilkou tak špatný až je to nebezpečné. Oblíbil jsem si na něm ale jednu vlastnost: když se projíždíte serpentinami (s malými poloměry zatáček) má jakoby dva způsoby chování. Při jemném zacházení s autem je jasně nedotáčivý, ale při ostrém až hrubém stylu je přetáčivý. Vyberte si podle aktuální nálady :)

A abych to zajímavé na své užovce zakončil, z celého auta prostě máte jakousi důvěru nebo jak bych to popsal. Tím nemyslím že bych se v tom cítil bezpečně, to vůbec ne. Jde o to že přesně víte co auto dělá. Moderní auta jsou oproti tomu tak odtažitá, že ani nevíte jestli řídíte. A to je podle mě špatné, sice pohodlné na dlouhé cesty, ale za volantem se přece musí řídit a ne se jen vozit. A navíc to autům bere jejich duši. Já vím...je to stará stodvacítka, starej krám co nejede, žere a stojí za prd. A taky mě kvůli tomu cca první dva roky jenom sr*la. Postupem času mi to ale došlo...je to ta nejlepší škola řízení jakou bych si jen mohl přát. A tak jsem se do ní po dlouhé době zamiloval. Ne za to že je moje, to bych se zaláskoval mnohem dřív, ale za to jakou mi předvedla vazbu řidič-auto-silnice. Tohle kouzlo už nová auta nemají. Jsou lepší, úspornější, bezpečnější (a to je samozřejmě dobře) .. no prostě už jsou to auta :D Ale drtivá většina nedokáže vyvolat ten přiblblej úsměv když projíždíte krásnou klikatou silnicí (i v 50 km/h) a zkrátka cítíte auto jako svoji další ruku. Není důležitý výkon, rychlost dokonce ani věci jako tuhost karoserie. Důležité je když se auto dokáže dotknout vašeho srdce. A legrační je, že to dokázalo právě tohle auto :)

Silné stránky

Ta kouzelná "ukecanost" auta

Motor...fakt motor, protože na tak starou stodvacítku jede svižně a krom kopců (jak jinak) stačí dnešnímu provozu...kromě dálnic...tam to nesmí

Sedačky - tak pohodlný není ani gauč

Zadokolka, se kterou můžete jezdit celý rok

Nemožnost krádeže vozu (ne počkat...to je vlastně minus)

Rádio - reprodukce zvuku je pohoršující, schopnost přehlušit pazvuky kastle potěšující

Náhradní díly jsou prakticky zadarmo. I když něco se už dnes sehnat ani nedá - jednou jsem si nepozorností ohnul rameno na nápravě a na užovku se nesehnalo...muselo se rovnat (české ementálové silnice)

Jednou jsme v autě rozlili půl piva a vůz po něm nebyl ani trochu cítit, asi proteklo na silnici. Ale stejně - velké plus

Na velkém parkovišti nikdo auto dlouho nehledáte...vyčnívá

Převážení nákupu - v autě se nikdy nic nepřevrhne, škodovka prostě nevyvine dostatečné přetížení v žádném směru :)

Slabé stránky

Spotřeba: karburátor + 4kvalt + nutnost šlapat škachtli na krk = 9-10 l/100km

Nemá pravé zrcátko, levé nestojí za mrk a prostřední podává rozklepaný obraz

V autě všechno skřípe, piští, rezonuje, fouká do něj...občas i prší

Velmi náchylné na boční vítr..větřík..snad i kýchnutí

Ukazatel hladiny paliva je ve skutečnosti ukazatel naklonění karoserie (a rezerva se rozsvítí až když je pozdě)

Když jedete kolem kupy hnoje máte pocit že jste ji nabrali do vetilace

Nemožnost vydat se na dlouhé cesty

Ovladatelnost - tohle auto a konkrétně to moje má úžasnou schopnost denně ohrožovat život svého řidiče :) Na kruhové objezdu je to neuutuchající boj s předními pneumatikami o každý ždibec gripu a za mokra naopak modlení se za uchování trakce zádě, protože když se zadní pneumatiky pustí tak auto moc rádo předvádí efekt kladiva...na druhou stranu je to adrenalin

Prosklení auta a sedačky bez opěrek způsobují, že vypadáte jak ve vitríně

Bezpečnost = jistá smrt (aspoň se nebojím vozíku)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Asi každý ví...

 


Další vozy Škoda 120



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

Když se to podělá tak se zastaví u krajnice a spraví

praktičnost
5

Prakticky na nic

prostornost
3

Malé a bez kufru

jízdní vlastnosti
2

Jedním slovem dobrodružné

jízdní komfort
8

Měkké, ale staré a pomalé tlumiče způsobují uskákanost.

provozní náklady
5

Málo koní za mraky benzínu a jako by to nestačilo tak ještě papá olej

náhradní díly
10

Za pivko

výkon motoru
5

V dnešní době úsměvný

spotřeba
1

Při nastartování si karbec odplivne 3-4 litry

hlučnost motoru
10

Velká, ale to já rád

kvalita sedadel
3

Kvalita? Sešil bych to líp

brzdy
5

Jsou tam

zavazadlový prostor
3

Jako u supersportu...taky na něj zapomněli






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…