Recenze

dr.biker (muž 29 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Renault Clio

9,94 Uživatelé

Hodnoceno: 18× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Renault Clio, foto 1 Renault Clio, foto 2 Renault Clio, foto 3 Renault Clio, foto 4 Renault Clio, foto 5 Renault Clio, foto 6 Renault Clio, foto 7 Renault Clio, foto 8
Renault Clio, foto 9 Renault Clio, foto 10 Renault Clio, foto 11 Renault Clio, foto 12 Renault Clio, foto 13 Renault Clio, foto 14 Renault Clio, foto 15 Renault Clio, foto 16 Renault Clio, foto 17 Renault Clio, foto 18 Renault Clio, foto 19 Renault Clio, foto 20 Renault Clio, foto 21 Renault Clio, foto 22 Renault Clio, foto 23 Renault Clio, foto 24 Renault Clio, foto 25 Renault Clio, foto 26 Renault Clio, foto 27 Renault Clio, foto 28 Renault Clio, foto 29 Renault Clio, foto 30 Renault Clio, foto 31 Renault Clio, foto 32 Renault Clio, foto 33 Renault Clio, foto 34 Renault Clio, foto 35 Renault Clio, foto 36 Renault Clio, foto 37 Renault Clio, foto 38 Renault Clio, foto 39 Renault Clio, foto 40 Renault Clio, foto 41 Renault Clio, foto 42 Renault Clio, foto 43 Renault Clio, foto 44 Renault Clio, foto 45 Renault Clio, foto 46
 

Technické info

Přezdívka auta Clio Rok výroby 2016 Koupeno nové najeto [km]:15000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 898 výkon [kW]: 66 kroutící moment [Nm]: 140 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12,9 maximální rychlost [km/h]: 178 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 300 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5

Popis vozu

Zdravím opět všechny čtenáře, jak jsem slíbil, je tu recenze na první moje nové auto, kterým se v prosinci 2016 stal Renault Clio IV 0,9 TCe ve výbavě Limited. V následujících řádcích Vám popíšu, jak jsem i já podlehl vlně downsizingu a pořídil si auto s motorem o objemu menším jak jeden litr!

Proč vůbec nové auto?

Hlavním důvodem bylo stáří (14 let) mého předchozího Clia a nutnost platit za jízdy do práce služebním vozem, který neposkytuje jízdní vlastnosti a celkově komfort jízdy, jaký bych si představoval. Nevadilo by mě platit firmě za využívání nějakého lepšího služebního vozu s bohatou výbavou (např. Golf, Megane, Astra,…) k dojíždění do práce i k soukromým účelům, ale takové služební auto bohužel nemám k dispozici a asi ani mít v dohledné době nebudu. Platit docela dost peněz za jízdy s užitkovými vozy typu Kangoo, Dokker nebo Logan Pick up se mi opravdu nechce a špehování přes GPS lokátor se mi také nelíbí. Svým autem jsem sice jezdil přes léto do práce, ale obával jsem se, že když začnu jezdit pravidelně svým vozem do práce přes celý rok, že se projeví jeho stáří a budu muset hlouběji sáhnout do své kapsy, abych auto udržel v perfektním stavu. Tak jsem začal uvažovat nad tím, že bych si mohl pořídit nové auto nebo alespoň zánovní a jezdit s ním i do práce. Lehce jsem si totiž spočítal, že když si pořídím nové auto se spotřebou do 6 litrů, tak mě cesta do zaměstnání nevyjde dráž, než co jsem platil firmě za využívání služebního vozu a soukromá cesta mě vyjde minimálně dvakrát levněji. I když připočtu náklady na servis svého vozu, tak je to pořád ve výsledku levnější, než kdybych využíval pouze služební vůz ke všem jízdám. Takže jsem se rozhodl obměnit své auto a služebnímu dát sbohem…

Výběr vozu

Jako spokojený majitel Clia druhé generace jsem logicky od začátku uvažoval na novým Cliem, ale koupě vozu není každodenní rutina, tak jsem se rozhodl seznámit i s konkurencí. Mám rád francouzské vozy, takže jsem se byl podívat na 208 a C3, při návštěvě Citroen roadshow jsem dokonce vyzkoušel i C1. Toto autíčko se mi totiž docela líbí, tak jsem se chtěl detailně seznámit s vozem a projet ho. Auto na svou malou velikost působí docela suverénně a se silnějším motorem i dobře jede, ale ve výsledku je auto dost malé i pro mé účely a finanční úspora oproti kategorii „B“ není výrazná. Takže nic pro mě, stejně jako větší C3 (ještě starý model), který je sice za zajímavé peníze, ale vnější design mě nenadchnul. To konkurenční 208 se mi líbí o poznání více, až na ten jejich kokpit, ten jsem ještě dostatečně nevstřebal. Ve výsledku se mi ale auto líbí a cenově je na tom také dobře. Zbývalo tedy navštívit Renault, abych porovnal 208 s Cliem, které v tuto dobu prodělalo facelift.
Jednoho dne při cestě z práce jsem tedy zavítal do Renaultu, abych prozkoumal změny prodělané při faceliftu. Hned před prodejnou mě zaujal testovací kousek v tmavě červené barvě, která je novinkou.
Uvnitř žádné Clio nebylo, ale domluvili jsme se na projížďce s tím testovacím kouskem. Hned po usednutí za volant jsem věděl, že je to správné auto pro mě, interiér v nejvyšší výbavě na mně zanechal opravdu dobrý dojem, stejně tak jízda s tříválcem TCe, který jsem předtím ještě neřídil. Na tříválec měl tichý až kultivovaný projev a po městě nejel vůbec špatně. Vzal jsem si aktuální ceník domů s tím, že nové auto bude Clio, zbývalo vybrat tu správnou motorizaci a výbavu pro mě.
Začal jsem tedy ve volných chvílích hledat na internetu různé testy a postřehy novinářů i reálných uživatelů, abych zjistil co nejvíce informací o Cliu. Napadla mě i myšlenka koupi ojetého Clia IV, ale narazil jsem na nedostatečnou nabídku a většina vozů je se základní dvanáctistovkou o výkonu 75 koní, která se mi díky emisním normám jeví jako moc slabá motorizace kamkoli jinam než do města.
Cenová úspora oproti novému nebyla navíc největší, nové auto v akci nevyjde o mnoho dráž, takže jsem myšlenku zavrhl a zaměřil jsem svou pozornost pouze na nové vozy.
Váhal jsem mezi motorizacemi 0,9 TCe a 1,2 TCe, začal jsem se ale více přiklánět k té slabší motorizaci, která je o 30 tisíc levnější, předváděcí jízda na mě zanechala dobrý dojem a dle prodejce se na silnější motor čeká podstatně déle.
Nad naftovým motorem jsem chvíli též uvažoval, lákala mě nízká spotřeba, ale pořizovací cena těchto motorů tuto myšlenku rychle zabila. Dokonce mě díky Dacii napadla myšlenka i pohonu na LPG, ale Renault na rozdíl od Dacie nenabízí přestavbu na LPG ve výrobě, přestože mají pod kapotou stejný motor. Je tu sice možnost dodatečné přestavby, ale byl by to pro mě krok do neznáma, nikdy jsem auto na plyn neměl a ani neznám firmu zabývající se přestavbami, které bych plně důvěřoval. Navíc mi přijde, že řidiči provozující LPG nejsou až tak zvýhodňováni za to, že jezdí na ekologické palivo. Navíc nesmí parkovat v podzemních garážích, hustota čerpacích stanic také není dle mých představ a dokonce se šušká, že se bude zvyšovat daň z LPG. Tím by se výhodnost LPG snížila, přitom počáteční investice do přestavby není zrovna malá. Rozhodl jsem se tedy pořídit benzinovou motorizaci s tím, že pokud budu dojíždět do práce svým vozem a bude se mi to zdát nevýhodné, můžu Clio kdykoliv přestavět na LPG.

Jakou verzi jsem si tedy nakonec vybral?
Na konci listopadu jsem opět zavítal do Renaultu, tato návštěva mě ve výběru devítistovky utvrdila.
Dostatečně dlouhá testovací jízda byla po městě i zakroucené okresní silnici, kterou znám, takže jsem Clio pěkně projel. Jízda mě utvrdila, že Clio s tříválcem je nejlepší kompromis na běžné každodenní cestování za přijatelnou cenu. Samozřejmě by se mi motorizace 1,2 TCe zamlouvala více, ale příplatek 30 tisíc je 10% ceny vozu, což je pro mě dost. Bavil jsem se s prodejcem o své situaci a požadavcích, nakonec z prodejce vypadlo, že má vůz v mé požadované specifikaci skladem, že bych do týdne mohl odjet domů novým vozem. Nabídl mi i docela zajímavou finanční nabídku včetně výkupu mého stávajícího vozu Clio II. generace a navrch zimní pneumatiky zdarma. Docela mně to nahlodalo mysl, nechal jsem si víkend na rozmyšlenou. O víkendu jsem si v klidu na nabídku znovu sednul a utvrdil se v tom, že je to výhodná nabídka, kterou finančně zvládnu a zbavím se stávajícího vozu ve správný čas a za docela výhodných podmínek, protože mě v březnu čekala pravidelná návštěva servisu a jako bonus kontrola STK, takže bych musel opravit i nefunkční lambda sondu. Takže jsem se nakonec rozhodl pro předčasný vánoční dárek v podobě nového vozu, v pondělí jsem auto závazně objednal a v pátek před Mikulášem jsem již odjížděl domů novým vozem na zimních pneumatikách Nokian, namontovaným tažným zařízením a s letními pneumatikami Continental v kufru. Staré Clio jsem nechal u prodejce na protiúčet, dal jsem jim plnou moc a zrušil jsem povinné ručení, o nic víc jsem se nemusel starat. Takže to vše nabralo rychlý spád a od prosince 2016 vlastním své první nové auto!

Design vozu

Současná čtvrtá generace Clia je na trhu od roku 2012, je to první vůz značky s novou vizuální identitou inspirovanou konceptem DeZir, kterou později převzali i ostatní modely značky. Musím podotknout, že se mi tento designový směr velice zamlouvá, Clio je nádherný automobil, obzvláště pak v červené barvě Rouge Flamme, design se Holanďanovi van den Ackerovi opravdu povedl.
V roce 2016 Clio prošlo faceliftem, naštěstí Renault nezopakoval nepovedený facelift třetí generace, čtvrtá generace je velice povedená, takže došlo pouze na drobné retuše designu, spíš se zde vylepšovali použité materiály a zavedli technologické novinky, např. světlomety s full led technologií.
Hlavní změnou je přepracovaný přední nárazník a světlomety. Diody denního svícení se přesunuly z masky chladiče dolů pod mlhovky (pokud si připlatíte za LED světla, tak je denní svícení zabudované v hlavních světlometech), zvětšil se znak automobilky a celkově se přepracovala spodní část nárazníku. Za mě určitě změna k lepšímu. Na zádi se změnil trochu také design zadních světel, jinak kromě nových designů litých kol k žádné výraznější změně nedošlo. Ono ani nic víc nebylo potřeba měnit, auto je i po čtyřech letech stále líbivé a svěží, design této generace je opravdu povedený.
V interiéru se toho změnilo snad ještě méně, postřehl jsem ale pár novinek. Byly změněny použité materiály, které působí hodnotněji, z volantu byl odstraněn kritizovaný lesklý plast a také jsem postřehl pár nových ovladačů, přepracovány jsou ovladače klimatizace a zrcátek, auto přišlo o letitý válcovitý joystick pro nastavování zrcátek (nově se ovládají společnými tlačítky). Jinak se myslím nic nezměnilo, zde také nevidím důvod pro výrazné změny, interiér působí stále velmi dobře.

A co se odehrálo za změny v použité technice pod kapotou?
Nabídka motorů se obohatila o vrcholnou dieselovou verzi a nově je tu možnost pořídit manuální převodovku k přeplňované benzinové dvanáctistovce, to před tím nebylo možné. To jsou ale málo prodejné motory z důvodu vyšší ceny, nejvíce vozů se u nás prodá se základní 1,2 a přeplňovanou 0,9.
Tento motor (který jsem si vybral i já) tvoří takový střed nabídky, na tříválcovou devítistovku nemá špatné parametry, nabízí výkon 66 kW/90 k, což na auto velikosti Clia je dostačující motorizace.
Pokud je mi známo, tak k úpravám motoru asi nedošlo, ale zapracovali na jeho odhlučnění. To mohu potvrdit, protože jsem při testovací jízdě měl možnost porovnat tento motor ve verzích před i po faceliftu. Po faceliftu je motor lépe utlumen, do kabiny jde o mnoho míň hluku.

Motor 0,9 TCe

Musím přiznat, že mě motor navzdory předsudkům vůči tříválcům mile překvapil. Vpředu napříč uložený řadový tříválec o objemu 898 cm3 nabízí výkon 66 kW/90 koní při 5000 ot./min, krátkodobě je schopen poskytnout až 70 kW při tzv. overboostu, kdy se zvýší maximální točivý moment ze 140 na 150 Nm, což nejsou vůbec špatné hodnoty na motor o tak skromném objemu. Přeplňovaná devítistovka není sice motor určený pro závodníky, ale pro běžného uživatele na každodenní cestování bohatě stačí. Lenoch to rozhodně není, motor nabízí dostatečnou výkonovou rezervu, přestože papírová hodnota zrychlení 0-100 km/hod za 12,9 s není zrovna oslňující.
Motor je optimální držet ve středním pásmu otáček mezi dvěma a třemi a půl tisíci otáček, kde se motor cítí nejlépe a výkon zde pěkně lineárně roste až k omezovači, turboefekt je zde docela dobře vyhlazený. Převodovka je optimálně poskládaná tak, že po rozjezdu postupně odřadíte k nějakým dvěma tisícům otáček a potom si motor na pátý převodový stupeň poradí s rychlostí nad 70 km/hod, není tedy potřeba tolik podřazovat. Když budete chtít náhle rychle zrychlit, třeba předjet kamion, budete muset podřazovat, ale pokud jste klidný řidič, tak chvíli počkáte na dostatečné uvolnění pruhu a poté provede bezpečný manévr. Ten i bez podřazení nebude trvat dlouho, turbo malému motoru docela dobře pomáhá. Rychle jsem si zvykl na to, že výkon z motoru nemusím získávat vytáčením k omezovači, jak jsem musel praktikovat u své předchozí motorizace 1,4 16v, která ožívala až ve vyšších otáčkách. Motor dobře ladí s klidnou povahou vozu, díky naladění motoru a převodovky jezdím s tímto vozem přirozeně hospodárnějším stylem bez zbytečného vytáčení motoru k omezovači.
S převodovkou jsem měl ze začátku trochu problém, přeřadit z dvojky na trojku se někdy nepovedlo na poprvé, byla jaksi zatuhlá a mezera mezi převody příliš velká. Po ujetí pár stovek kilometrů si ale vše sedlo a nyní bez problému. Spojka zabírá opět až v horní poloze pedálu jako u předchůdců, pro mě tedy žádná změna.

Motor je na tříválec docela tichý, dá se říct, že má kultivovaný projev (samozřejmě nedosahuje kultivovanosti Rolls Royce, ale na poměry běžných motorů je to dobré a na poměry tříválců výborné). Sice je tam ten specifický zvuk tříválce připomínající rozzuřený vysavač, ale je to docela dobře utlumeno, takže při běžných provozních otáčkách motor posádku neobtěžuje svým chodem. Žádné vibrace a dunění motor nepřenáší do kabiny, zde Renault odvedl dobrou práci. Při vytočení motoru k omezovači se samozřejmě hluk zvýší, ale pořád je to na únosné mezi a zvuk motoru není nepříjemný. Při dálniční stotřicítce motor točí nějakých 3200 otáček, motor ale nijak zvlášť neruší posádku, oproti předchozím vozům Clio II a Dokker se dá říct, že je naopak tichý, ten pokles 1000 otáček oproti běžnému atmosférickému motoru je opravdu znát. Díky tomu vyplynou na povrch ruchy, jako třeba aerodynamický šum od zpětných zrcátek nebo valivý hluk od pneumatik na hrubém povrchu silnice.

Spotřeba dle výrobce má být 5 litrů, já prvních pět tisíc kilometrů se syrovým motorem v zimním provozu jezdil za 6,2 litrů, což není špatné. Minimálně dvě třetiny tras byly po dálnici, zbytek okresky a město. Jakmile jsem nejezdil tolik po dálnici, tak spotřeba spadla na nějakých 5,5 litru. Teď už se oteplilo, denní teploty šplhají vzhůru, ale spotřeba naopak klesá dolů. Spotřeba se teď pohybuje do 5,5 litrů, jakmile nejezdím tolik po dálnici, tak spotřeba ještě klesne o nějaké 3 desetiny.
Nejezdím vyloženě na spotřebu (dle aplikace Driving eco2 se pohybuji mezi 70-80%), pouze motor zbytečně nevytáčím ale ani nepodtáčím, pouze se snažím jezdit plynule bez zbytečných akcelerací.
Jenom pro porovnání a zamyšlení, s předchozím Cliem 1,4 16v jsem jezdil dlouhodobě pod udávanou hodnotou výrobcem 6,7 litru, u současného vozu toto fakt nehrozí, abych jezdil pod 5 litrů. Měla by se EU nad touto problematikou zamyslet, protože 15 let starý motor 1,4 16v plnící normu euro III spotřeboval pouze asi o 0,5 l/100 km více benzinu a vyprodukoval o 46 g/km CO2 více než rádoby ekologický motor 0,9 TCe plnící normu euro VI. A kdo ví, jak je to s těmi emisemi ve skutečnosti, zda náhodou malý motor při reálném provozu neprodukuje mnohem víc škodlivin CO2…

Jak tedy ohodnotím motorizaci?
Musím říct, že jsem se s motorem již sžil a dá se říct, že mi i svým charakterem vyhovuje. Po přesednutí do jiného vozu bez turba se mi zdá, že je auto strašně líné a že ten výkon musím z motoru vysloveně páčit. Devítistovka s turbem poskytuje dostatek výkonu již od středních otáček a má i nějakou tu výkonovou rezervu pro předjíždění. V kopcích je sice znát malý objem motoru, ale při běžném vytížení auta dvěma osobami si malé turbo hravě při podřazení s kopci poradí.
Výhodou je jeho kompaktní velikost, rychle se v zimě ohřeje na provozní teplotu (i v zimě má motor potřebu se chladit ventilátorem, pokud stojíte na místě déle jak 5 minut) a má skoro o polovinu méně olejové náplně, takže ušetřím nějaké ty peníze za olej při výměně. Další výhodou je poskytovaný výkon již od středních otáček, motor není potřebné tolik vytáčet, auto je ve městě živější a za městem se také neztratí. Překvapivě výhodou je též akustický komfort v autě, zde je citelný rozdíl oproti předchozímu vozu, hlavně při dálničních rychlostech. Spotřeba nakonec asi taky nebude nejhorší, jenom budu muset víc pracovat s citlivostí na plynový pedál než u předchozího Clia, které mělo spotřebu skoro stejnou, ať jsem jel stylem důchodce nebo jako Stig.

Interiér

Interiér působí na mě dobrým dojmem, je moderní, ale zároveň je na něm znát rukopis Renaultu.
Hlavní změnou oproti předchozím generacím je zrušení analogového rychloměru, což já osobně vítám, je to přehledné, dobře viditelné za každých okolností a nutí mě to víc dodržovat předepsanou rychlost. V mém případě je to ještě víc umocněno navigací, které mě upozorňuje na překračování povolené rychlosti akustickým tónem. Navigací se dostáváme ke středovému tunelu, kde je na vrcholu displej zmíněné navigace, je pěkně v zorném poli řidiče a po ruce. Byl to dobrý nápad dát výdechy topení až pod displej. Pod výdechy je už akorát ovládání klimatizace/topení, startovací tlačítko a slot pro kartu sloužící jako klíč. Jinak tu nic není, je to pěkně čisté, minimalistické.
Multimediální systém se ovládá pomocí dotykového displeje nebo typickým ovladačem pod volantem, na který jsem už zvyklý z ostatních vozů Renault a Dacia. Změnu rádia či přijmutí hovoru tedy zvládnu bez toho, abych musel odložit ruku z volantu. Pro mě jsou nová tlačítka na volantu, jsou to tlačítka pro tempomat a omezovač rychlosti, který se aktivuje tlačítkem na středovém tunelu vedle ruční brzdy. Chválím též druhé tlačítko pro ovládání palubního počítače z páčky stěrače, nově mohu listovat tam i zpět. Jsem ale trochu rozpačitý ze systému palubního počítače, něco na mě píše anglicky a něco zase lámavou češtinou, je to takové zvláštní, obzvláště pak, když multimediální systém je kompletně v češtině.
Použité materiály jsou na danou třídu vozu kvalitní, na pohled i dotek působí příjemně.

Výbava

Zvolil jsem výbavu Limited (druhá nejvyšší), která obsahuje vše potřebné, co od dnešního malého vozu očekávám. Zmíním manuální klimatizaci, multimediální systém s dotykovým displejem včetně navigace, zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, tempomat, asistent rozjezdu do kopce, startování kartou, atd. Můj skladový kousek měl za příplatek 1000 Kč dešťový a světelný senzor a za 2000 Kč rezervní kolo pod autem. Takto jsem spokojen a nic mi nechybí, co vím, tak se dalo připlatit za impulzní ovládání okna řidiče, elektricky ovládaná okna vzadu, zadní parkovací senzory a světla v LED technologii. Bez těchto příplatků se ale obejdu, takže jsem koupil skladový vůz a za pár dní byl doma, nemusel jsem čekat tři měsíce.
A co cena? Clio se v aktuální generaci příliš cenově nepodbízí, nemá k tomu ani důvod, když se dobře prodává. Co jsem ale studoval ceník, tak Clio je docela slušně vybavené už v základu, celý ceník je dobře postaven, aby každý si mohl „své Clio“ za rozumné peníze dovybavit. Já jsem skončil zřejmě u nejprodávanější výbavy Limited, která obsahuje vše potřebné, co si dnešní zhýčkaný evropský zákazník přeje.

Multimediální systém

V automobilu se nachází multimediální systém MEDIA-NAV Evolution. Pomocí tohoto zařízení můžete poslouchat rádio, hudbu z externího zdroje (nemá CD mechaniku), telefonovat, nechat se navigovat do zvoleného cíle a v neposlední řadě také učit se řídit auto ekologicky a ekonomicky (aplikace Driving eco2). Vnitřní prostředí systému je docela jednoduché, rychle jsem se zorientoval. I spárování s telefonem jsem v pohodě zvládnul na poprvé, u služebního Dokkera jsem s tím bojoval víc. Zkrátka bez problému. S navigací také nemám problém, akorát je horší zadat požadovaný cíl trasy na venkově, který navigace nezná. Nezbývá pak nic jiného, než najít místo v mapě v mobilu a vybrat daný bod ručně. Pokud ale zvládnete zadat cíl, tak navigování je v pohodě, grafické zobrazení a hlasové pokyny jsou na dobré úrovni. Ještě zmíním rychlost odezvy systému, po nastartování trvá probuzení systému asi 20 sekund, poté je odezva na dotyky průměrná, citlivost displeje není nejlepší (mám na něm ještě originální folii, která to asi zhoršuje), díky přehlednosti systému lze ale základní úkony provádět i za jízdy, nový cíl trasy ale raději volím při zastaveném vozidle. A vypadá to, že kdo má telefon s nakousnutým jablíčkem, tak může ovládat telefon za jízdy hlasově.
A jak je to s aktualizací mapových podkladů? Při koupi mi bylo řečeno, že se mám zaregistrovat na stránkách „Renault.naviextras“, abych si mohl do tří měsíců po koupi vozu zdarma aktualizovat mapy. Musel jsem vzít prázdný flash disk, vložit jej v autě do USB zdířky a stáhnou aktuální informace systému na flash disk. Poté jsem vložil flash disk do počítače, kde na výše zmíněných stránkách jsem se přihlásil, ono to podle stažených dat na flash disku rozpoznalo moje auto a potom to dovolilo stáhnout aktualizaci. Poté je potřeba vložit flash disk zpátky do USB zdířky ve voze a nahrát aktualizaci do počítače. Není to nijak složité, akorát to trvá trochu dlouho (asi hodinu se stahovali aktualizace z PC na flash disk a 20 minut pak v autě, je potřeba na to mít trochu času a rychlejší flash disk. Až budu chtít třeba za rok aktualizovat mapy, budu prý muset za to zaplatit. Uvidíme, kolik za to budou chtít.

Bezpečnost vozu

Ještě se sluší zmínit, že Clio IV získalo v roce 2015 plný počet hvězd od asociace EURO NCAP a jako bonus titul nejbezpečnějšího městského vozu. Navázalo tak na bezpečnost svých předchůdců více než jen dobře. Auto prý výborně ochrání posádku při případné nehodě, srážka s chodcem je ale horší, je zde prý prostor pro zlepšení. Aby auto dosáhlo na pět hvězd, musí mít různé elektronické vychytávky. Moje auto má kromě stabilizačního systému též omezovač rychlosti a připomínač pásů pro přední i zadní sedadla (akustický tón se postupně zesiluje až na docela nepříjemnou intenzitu, která musí každého donutit se připoutat). Díky těmto vychytávkám auto získalo nějaké body k dobru.

A jak Clio jezdí?

Nastavení posedu je jednoduché, sedadlo řidiče je v dostatečném rozsahu seřiditelné, a to jak výškově, tak podélně. Sklon opěradla se nastavuje kolečkem a ne páčkou jako u mé předchozí druhé generace. Je to lepší, přesnější. Volant taktéž dobře nastavitelný, jak výškově, tak pro mě i nově podélně. Každý se tedy může nastavit svůj ideální posed vcelku rychle, za mě jako osobu menšího vzrůstu (176 cm) maximální spokojenost. Zmíním ještě loketní opěrku ve dveřích, která na správném místě a je z měkčeného plastu, při delší cestě na dálnici si tedy mohu pohodlně opřít ruku o dveře.
Najít pohodlnou polohu tedy bylo snadné, je tedy na čase si říct, jako auto jezdí.
Startuje se zasunutím startovací karty do otvoru v dolní části palubní desky a stiskem tlačítka start. Motor se ozve typicky tříválcovým zvukem, ale hned se ztiší a na volnoběh není motor v kabině skoro slyšet. O světla se nemusím moc starat, nechávám je v automatickém režimu. Jenom je dobré je občas zkontrolovat, protože někdy senzor vyhodnotí světelné podmínky jako vhodné pro denní svícení, přitom viditelnost není nejlepší (např. mlžný opar nad silnicí), takže někdy raději zapínám světla ručně, abych byl lépe vidět (nesnáším řidiče, co jezdí při špatných světelných podmínkách a po tmě pouze s denním svícením vpředu). Rozjezd je snadný, auto mi ještě nikdy neposkočilo či chcíplo, auto je dobře uživatelsky nastaveno, v kopci navíc pomáhá asistent rozjezdu. Samotná jízda je též jednoduchá, vše se ovládá snadno. Na poměry třídy jsou jízdní vlastnosti ukázkové a to i přesto, že podvozek není žádná novinka, jedná se o optimalizovanou platformu z minulé třetí generace, tedy vzpěry McPherson vpředu a tuhou torzní příčka vzadu. Tužší tlumiče v kombinaci s měkčími pružinami absorbují drobné nerovnosti a i větší nástrahy zvládají filtrovat s noblesou. I na 16-ti palcových kolech je podvozek komfortní, ale přitom poskytuje řidiči pocit jistoty z řízení. Auto je celkem dobře odhlučněné, akorát podvozek má trochu mezery, na hrubém povrchu silnic je slyšet odvalování zimních pneumatik a při dálničních rychlostech se trochu projevuje aerodynamický šum od docela velkých zpětných zrcátek. Je to ale dáno tichým motorem, o kterém při mé nejčastější dálniční rychlosti 110-120 skoro nevím.
Auto jsem převzal začátkem prosince, takže sžívání s jízdními vlastnostmi auta probíhalo za těch nejlepších podmínek, tedy na ledu, sněhu a v té kaši, co vznikne po smíchání s posypovou solí. Takže paráda, vyzkoušel jsem si hned ze začátku, jak se auto chová v nepříznivých podmínkách. Letošní zima ukazovala navíc svou sílu neobvykle dlouho, i v jihomoravském kraji jsme měli docela problémy s přívaly sněhu. Jak se tedy auto chová v zimním provozu?
Musím říct, že jízdní vlastnosti v zimě jsou poměrně dobré, do řízení promlouvá ESP, které se snaží pomáhat méně zkušeným řidičům. Docela mu to jde, nikdy jsem nezůstal zapadlý na místě, v pohodě se dostanu i tam, kde to bylo se služebním Kangoo nemyslitelné.
Zdá se mi, že ESP je docela benevolentní, v zatáčkách jde auto lehce do smyku, musím rozvážněji volit nájezdovou rychlost do zatáčky. Díky lehčímu motoru a větší šířce pneumatik auto tolik nesedí v zatáčkách na sněhu, předchozí Clio na 15-ti palcových kolech sedělo víc.
Brzdy jsou dobré i za zhoršené přilnavosti, ABS je zde dobře nastaveno.
Limity podvozku jsem tedy zatím neměl možnost díky zimnímu období a záběhu vozu dostatečně otestovat, ale první svižnější průjezdy po vyschlé známé zakroucené okresce mě mile překvapily. Na limitu bude asi auto mírně nedotáčivé, ale chování vozu je nezáludné a lehce předvídatelné. Už se těším na léto


Co napsat závěrem?

Současné Clio je povedené malé auto, sice nenabízí nejprostornější interiér a kufr, zato okouzlí svým designem a učaruje jízdními vlastnostmi. Ikdyž se auto prodává pátým rokem, tak stále budí zájem kolemjdoucích. Motor je na svůj objem dostatečně výkonný, spotřeba je sice závislá na jízdním stylu řidiče, ale dá se udržet v rozumných mezích. Jediná otázka je pak jeho spolehlivost, za čtyři roky prodeje nejsou slyšet žádné větší stížnosti, tak snad to bude v pořádku…

Silné stránky

-design vozu. Auto budí pozitivní emoce, dost lidí mi auto chválí, jsou mezi nimi i odpůrci značky s kosočtvercem ve znaku, kteří Renaulty nepovažují za dobré vozy. Clio je v červené metalíze opravdu povedené auto, je to krasavec. Tolik jich zase v mém okolí nejezdí, takže to není taková tuctovka, jako třeba oblíbená Fabia.

-jisté jízdní vlastnosti. Na poměry třídy malých vozů jezdí Clio fakt dobře. Auto se příjemně řídí, umí zapojit řidiče do děje, řízení je komunikativní, klade příjemný odpor a má rychlou odezvu na pohyby. Příjemná poloha za volantem vše podtrhuje.

-pohoda při cestování. Clio s tímto motorem na mě působí velice pohodově, najdu si snadno pohodlnou pozici za volantem, pustím dobrou muziku a nechám kolem sebe plynout krajinu. Motor nepotřebuje extra vytáčet, není potřeba tak často řadit, díky tomu motor přibližně do 3000 otáček účinně maskuje svůj tříválcový původ. Do interiéru se nepřenáší žádné vibrace, motor opravdu posádku neobtěžuje. To spíš budete slyšet aerodynamický šum při dálničních rychlostech, protože motor při mé obvyklé rychlosti 110-120 km/hod není skoro slyšet.

-poměr cena/výbava. Výbava Limited obsahuje vše potřebné, co chci v malém voze. Nejsou tu žádné zbytečné asistenční prvky, které řidiči těchto vozidel ani nevyužijí a zbytečně prodražují dané vozy.

-převodovka. Příjemně se drží, je pěkně po ruce a má i celkem přesnou kulisu. Prvním pár kilometrů bylo sice někdy obtížné přeřadit ze dvojky na trojku napoprvé, ale po pár jízdách si to sedlo a nyní je to bez problémů. Celkově tedy s převodovkou jsem spokojený.

-dobře svítící světlomety s klasickými žárovkami, bonusem je světelný senzor, který docela dobře funguje.

Slabé stránky

-omezený výhled vzad, je to daň za design vozu, není tedy dobré se cpát do příliš malých mezer při podélném parkování.

-nádrž by mohla mít větší objem, po spotřebování 38 litrů jedu již na rezervu. Moje předchozí generace měla objem 45+5 litrů, bohužel reálná spotřeba se moc nesnížila, takže důvod ke zmenšení nádrže nevidím.

-rádio. Hlasitost rádia se automaticky neupravuje s rychlostí jízdy, jako tomu bylo u mé předchozí druhé generace. Alespoň je zde opět funkce zesilování hlasitosti při dopravním hlášení.

-nedělený a nesklopný sedák zadního sedadla. Opěradlo je sice dělené v poměru 60:40, ale sedák ne. Po sklopení opěradla tak nevznikne rovná ložná plocha, navíc je zde opět výztuha za zadními sedadly tvořící schod mezi kufrem a sedadly. U mé předchozí druhé generace jsem měl dělený i zadní sedák, ten šel navíc vyklopit či vyjmout, takže po sklopení zadního opěradla vznikla rovná plocha, ikdyž opět tu zde byl ten schod z důvodu výztuhy, ale o poznání menší.

-rezervní kolo je umístěno „po francouzsku“ na podvozku auta, raději bych uvítal klasickou prohlubeň na dně kufru. Stejně při defektu musíte vytáhnout věci z kufru, abyste se dostali k páce, která uvolňuje mechanismus držící kolo na podvozku. Kolo je navíc vystaveno odstřikující vodě od zadních kol, takže je věčně špinavé a pokud se o něj nebudete starat, tak za dvě zimy jeho disk zkoroduje.

-izolace podběhů. Zde se asi šetřilo na váze, na hrubém povrchu tudy do kabiny proniká hluk od odvalujících se pneumatik. Je to škoda, jinak je to tiché auto.

-kvalita smontování plastů v interiéru. Palubní deska vydává pazvuky při jízdě po cestách se špatným povrchem. Začínám mi praskat kožená manžeta řadicí páky.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím jsem byl pouze přezouvat pneumatiky, vše proběhlo hladce

Výdaje za auto:
-plašič hlodavců, napájení z autobaterie - 841 Kč
-zapsání do registru vozidel - 800 Kč
-dálniční známka 2017 - 1500 Kč
-nosič kol na tažné zařízení - 5490 Kč
-alu disky (Scenic II) na zimu - 3500 Kč
-2x přezutí pneu letní+zimní - 1733 Kč
-SPZ na nosič kol na tažné - 650 Kč

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

S prodejcem Renault Opportunity jsem byl maximálně spokojený, koupě nového vozu včetně výkupu starého na protiúčet proběhlo naprosto v pořádku, mohu doporučit.

úpravy vozu

Žádný tuning auto nemá, vše je sériové z výroby, dodatečně se akorát namontovalo tažné zařízení Westfalia ještě před předáním nového vozu.

 

Novinky v recenzi

4.6.2017 18:56

Půl roku spolu…

Čas plyne jako voda, s novým Cliem už jezdím půl roku! Auto má aktuálně najeto 13 660 km, vyjezdil jsem 787 litrů benzinu za 24 733 Kč, průměrná spotřeba tedy byla 5,8 l/100 km, 1 km jízdy mě stál 1,80 Kč za pohonné hmoty. Tolik statistiky a teď pár postřehů ze společného soužití.
Auto fungovalo a funguje bez jediného zaváhání, motor se dobře zajel, výkon mi dostačuje a se spotřebou jsem také docela spokojen (pohybuje se teď těsně nad hranicí 5-ti litrů). Oceňuji rychlé zahřátý motor, dobře fungující klimatizaci a celkově snadné ovládání vozu.
Abych jen nechválil, tak zmíním pár drobných nedostatků, které jsem objevil. Například tloušťka a kvalita laku není nejlepší, po první zimě mám několik míst na kapotě poškozených od kamínků až na základní lak. Zatím jsem to neřešil, zkusím na první prohlídce zjistit cenu za opravnou tužku. Dále zmíním občasné pazvuky v interiéru zejména pak z palubní desky. Zřejmě není nejkvalitněji smontována, vystrčený středový panel povrzává při jízdě po nekvalitních cestách, občas se ozve palubní deska někde před spolujezdcem. Mohli se Turci trochu víc snažit. Také jsem si všiml, že kožená manžeta řadicí páky se lehce začíná v přední namáhané části odírat a praskat, brzy tam bude dírka. Kůže je moc jemná a tenká, moc toho nevydrží. Zkusím na prohlídce vyreklamovat.
Také musím zmínit, že auto již navštívila kuna, přestože je nainstalovaný odpuzovač hlodavců napájený z autobaterie. Mám trochu poškozenou izolaci oddělující motorový prostor od kabiny. To je to parkování venku na vesnici, chtělo by to garáž...

Jinak na zmiňovanou návštěvu servisu se chystám v průběhu léta, až dosáhnu hranice 20 000 km.
Výrobce sice uvádí rok nebo 30 000 km, sám prodejce ale nedoporučoval takto interval natahovat, těch 20 000 km za 3/4 roku mi přijde jako optimální volba. Jak to máte Vy se svými malými turbomotory, jak často měníte olej? Napište mi do diskuze. Díky.

7.4.2017 20:40

Prvních 10 000 km

Na tachometru se nezadržitelně blíží hranice 10 000 km, takže je čas trochu zhodnotit provozní náklady. Vyjel jsem benzin za necelých 18 000 Kč, reálná průměrná spotřeba je 5,8 l/100 km, jeden ujetý kilometr mě vyšel na 1,80 Kč. Průměrnou spotřebu mi ovlivnilo prvních 5000 km, kdy jsem zajížděl syrový vůz v mrazivém období, spotřeba byla 6,1 l/100 km. Nyní je již motor zajetý, auto je přezuto na letní a i teploty stoupají, naopak spotřeba jde dolů, drží se mezi 5 a 5,5 litry podle stylu jízdy, vytíženosti vozu a náročnosti terénu. Spotřeba tedy není nejhorší, uvidíme, jak v létě ovlivní spotřebu chod klimatizace.

Jinak zpráva pro Ádu, auto stále voní novotou a vše funguje tak, jak má :-)

31.3.2017 20:33

Auto přezuto na letní, druhá sada disků na zimu

Clio jsem nechal v týdnu přezout na letní pneumatiky Continental, které byly na autě z výroby. Využil jsem návštěvy servisu a nechal zrovna obout zimní pneumatiky z auta na hliníkové disky, které jsem sehnal na internetu. Koupil jsem pěkně zachovalé a zrenovované alu disky ze Scenica II. generace, rozměr mají 6,5 J16 - 43, takže dokonale sednou na mé Clio (já mám akorát ET 44). Designově se mi kola opravdu líbí, za cenu 3500 super koupě, děkuji pánovi z HavlBrodu.
Jinak jsem si v týdnu vyzvedl třetí SPZ na nosič jízdních kol na tažné zařízení, zítra hurá na výlet s kolem, jaro je v plném proudu...

5.3.2017 10:38

Prvních 5 000 km

Už jsem ujel s novým autem prvních 5 000 km za necelé tři měsíce, takže už jsem se s autem docela sžil. Používám auto denně k dojíždění za prací (2x40 km), takže kilometry naskakují. Služebního Dokkera jsem nechal v práci, když zaměstnavatel zjistil, že vozem nejezdím domů a služebních jízd je opravdu málo, tak mi vůz odebral. Takže momentálně se vozím pouze vlastním Cliem a jsem spokojený. Přestože panovala nadprůměrně chladná zima s dostatkem srážek, tak auto fungovalo bez sebemenšího zaváhání, vždy jsem dojel bezpečně do cíle. S motorem jsem navzdory se všeobecnou nespokojeností novinářů a většiny diskutérů spokojen, je dostatečně výkonný, hlukem mě neobtěžuje a spotřeba na syrový motor není nejhorší. Za prvních 5 000 km v zimním provozu jsem vypočítal průměr 6,2 l/100 km, musím ale poznamenat, že asi 70% cest tvořila naše slavná dálnice D1 v okolí Brna. Jakmile nejezdím tolik po dálnici, tak spotřeba padá na hranici 5,5 litru úplně v pohodě.

Momentálně řeším dvě věci ohledně auta, a to disky pro zimní pneumatiky a nosič jízdních kol. Sháním nějaká zachovalá originální alu kola, abych nemusel pořád jezdit přezouvat do servisu a neničil si pěkné nové originální alu disky v zimním provozu. Clio má docela neobvyklý rozměr 6,5J 16-44, tak uvidíme, co najdu a nakonec pořídím. Mám na to času dost do příští zimy. Díky EU budu muset také koupit ventilky se senzory.
Na auto jsem nechal namontovat tažné zařízení, takže převoz kol budu řešit nosičem na tažné zařízení. Nosič na dvě kola české značky od Opavy je již doma, zbývá zažádat o vydání třetí registrační značky, abych nemusel pořád předělávat tu z auta na nosič. Plastové výlisky již nejsou legální, tak budu muset obětovat 600 Kč a darovat je úřadu za vydání třetí značky.


Další vozy Renault Clio



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

nové auto, vše bez problémů funguje

praktičnost
9

na malý vůz je auto v celku praktické

prostornost
9

prostornost je na malé auto dobrá, mě vyhovuje

jízdní vlastnosti
9

na běžné malé auto jsou jízdní vlastnosti dobré

jízdní komfort
9

komfort i na 16-ti palcových kolech je dobrý

provozní náklady
0

zatím nemohu hodnotit...

náhradní díly
0

zatím nemohu hodnotit...

výkon motoru
9

na běžné každodenní používání bohatě stačí

spotřeba
8

spotřeba není zatím špatná, ale výrobce sliboval lepší hodnoty

hlučnost motoru
9

motor není na tříválec hlučný, vůbec mě neobtěžuje

kvalita sedadel
9

sedadla jsou kvalitní, mohly by mít ale trochu delší sedáky

brzdy
10

brzdy opět bez výhrad

zavazadlový prostor
9

je dostatečně prostorný a hluboký, škoda ale té výztuhy za sedadly


Více o modeluRenault Clio X98 (od 2012)
Renault Clio 0.9 TCe – Tříválcový elegán Renault Clio 0.9 TCe – Tříválcový elegán

Renault v rámci modernizace clia ladil jen detaily. Bude…

Modernizovaný Renault Clio R.S. nabízí chytré diody a výfuk Akrapovič Modernizovaný Renault Clio R.S. nabízí chytré diody a výfuk Akrapovič

Také clio od Renault Sportu prošlo faceliftem. Změny pod…

 






Blesk.cz

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech: „Čekáme přes 40 let“

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech:…

Evropská unie musí zastavit dotace firmě AGPI, která vlastní vepřín v Letech u Písku v místech, kde stával…

Nex Machina: Death Machine recenze: Jen pro hráče s bleskurychlými reflexy!

Nex Machina: Death Machine recenze: Jen pro hráče s…

Některé věci je lepší neměnit, protože jejich kvalitu prověřil sám čas. To platí i o dvourozměrných arkádových…

 

iSport.cz

V Plzni nehrál, na EURO Chrien září. Je výjimečný, chválí ho Hapal

V Plzni nehrál, na EURO Chrien září. Je výjimečný,…

Do Plzně přišel už v létě roku 2014 jako velký talent slovenského fotbalu z Banské Bystrice. Jenže od té doby…

Lov talentů na EURO? Skauty vyslaly BVB i Slavia. Sparta, Real či United ne

Lov talentů na EURO? Skauty vyslaly BVB i Slavia.…

EURO do 21 let = hromada talentovaných fotbalistů. Ne nadarmo kluby vypravily do Polska početné týmy skautů,…

 

Reflex.cz

Být policajtem, to je vyražení

Být policajtem, to je vyražení

Výsledek vyšetřování: policii nevadí civil z Hradu v nabouraném BMW. Mně taky ne. Ale vadí mi ta bouračka, vadí…

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší pravděpodobnost těhotenství, ukázal výzkum

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší…

Tým vědců z Helsinské univerzity testoval vztah mezi zvýšenou přítomností bakterií ve slinách žen a mírou jejich…