Recenze

Bazalt (muž ) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Citroën C4 Cactus Citroen C4 Cactus

9.33 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Citroën C4 Cactus, foto 1 Citroën C4 Cactus, foto 2 Citroën C4 Cactus, foto 3 Citroën C4 Cactus, foto 4 Citroën C4 Cactus, foto 5 Citroën C4 Cactus, foto 6 Citroën C4 Cactus, foto 7 Citroën C4 Cactus, foto 8
Citroën C4 Cactus, foto 9
 

Technické info

Přezdívka auta Cactus Rok výroby 2015 Koupeno nové palivo: benzin převodovka: manuální pohon kol: přední

Popis vozu

Svět půjčoven je veselý a ne vždy se na vás dostane auto které jste si objednali. Často jste obohaceni něčím úplně jiným, většinou o třídu výše ovšem za stejnou cenu.
Na prodloužený víkend v Northumberland-hranicích Anglie a Skotska na nás čekal Citroen C4 Cactus. Pořád jde o novinku a moc jich nejezdí ale to nebrání divokým diskuzím o jeho kvalitách či nekvalitách bez toho aby v něm někdo aspoň seděl.
Tak jsem se rozhodl podělit se s naším zážitkem.
Takže, Citroen C4 Cactus. Na první pohled divoká šílenost či omyl. Ovšem mnohem šílenější a méně praktičtější Nissan Juke se prodává jak na běžícím pásu (tím nemám na mysli ČR-nebo se pletu?) Proč nepustit do světa Crossover s fendry na bocích a připíchnutým tabletem místo ovladačů?

Plasty
Náš měl tmavou barvu a ta nejvýraznější část-mohutné odrazníky na bocích co vypadají jak z lodě nebyly tak výrazné-naštěstí. Když už jsem u toho. Po prvním šoku zjistíte že jsou absolutně praktické. Již více žádný strach o odštípnutý lak hrany dveří nebo omlácené boky z parkoviště. Jen opravdu nechci vědět co s černým plastem udělá několik let slunce. No doufejme že už je to nová neblednoucí a nevysychající generace plastů.
A s plasty pokračují. Celé široké nárazníky z nelakovaného plastu, obrovské vysoké podběhy a pásy okolo kol opět z plastu. Můžete mít dva typy crossoveru. Buď fešáka do města nebo opravdu auto pro volný čas a ježdění na výlety. Cactus je ta druhá varianta. I (hlavně) díky světlé výšce a celkovému oplastování se nemusíte bát zajíždět autem i tam kam se moc nemá a projet nejednu polní cestu či parkoviště na louce. Za stejné peníze můžete mít dobrý hatch či mini MPV. Nebo crossover. Šel bych do Cactusu. Ano není to malé SUV. Ale i malé SUV je někdy moc velké. Crossover stačí. Zejména pokud je na platformě prostorné C4. A že nemá 4x4? Kolik prodaných malých SUV ho má?

Vzhled.
Citroen vyjel s modelovou řadou z budoucnosti-řekl by někdo. Ne, to je už realita říkám já. Auto nemusí vypadat pořád jako krabice s párem světel vepředu a vzadu. Za všemi posledními Citroeny se každý otočí. I když nechce. U většiny ostatních, zejména koncernových aut si ani nevšimneme že je nový model. Ano nový Sharan nebo Touran je praktický. Ale Picasso je praktický prostě krásný.
Motiv Cactusu je obdélník. Opakuje se všude. Ráfky jsou uměleckým dílem samy za sebe, zrovna tak futuristická světla.
Na parkovšti jsem zastavil vedle Captura. Cactus vedle něj vypadá sice menší, nižší, užší ano i levnější (však je). Ale také tak trochu jako ovčácký pes vedle nakadeřeného pudla. Na cactusu vám prach a bláto nevadí-sluší mu. Captur bych si opatroval.

Interiér
Široká hranatá sedadla jsou (jak pravil člen redakce) spíše křesla. Ovšem pořádné ušáky co vás v zatáčkách hýčkají.
Hranatý volant?! Hrůza co nemůže padnou do ruky? Ale ne. Jaký má tvar volant Formule 1? Aha. Po pár zatáčkách rychle padne do ruky a je příjemnější než klasický kruh. Ovladače na něm už jsou pomalu standart tak to nebudu rozebírat. Vnitřek cactusu dělá dojem většího a prostornějšího auta než z vnějšku. Je to prostě pořád C4. Sedí se výš což mě vyhovuje. Nikdy jsem nebyl typ ležícího řidiče a plazení do sedaček u země mě fakt nebaví. Asi i kvůli mým 190cm. Čelní okno je rozměrné a má vysokou hranu. Dost důležité. Ve Fabii i Rapidu toho moc nevidím. Okno končí asi tak v úrovni očí a na každém semaforu se musím naklonit abych viděl. Když posunu sedák níž ztratím podporu stehen a sedí se fakt nepříjemně. Vyloženě nic proti Fabii a z ní odvozených aut, jen porovnávám nejběžnější modely v ČR. V Cactusu jsem tím netrpěl (stejně jako třeba v Corse-srovnání s Fabií). Dlouháni můžou mít v Cactusu jiný problém. Nad horní hranou okna je po celé délce hrb a v něm cosi ukryto. Patrně airbagy. Po pár ranách do hlavy při rozhlížení na křižovatkách jsem si pohrál se sedačkou a bylo to vyřešeno. Ani do dlouhých nohou a vysokých kolem nic netlačí a nemlátí. Třeba jako legendární rádio ve Fábii s rohem přesně centimetr nad kolenem. Z Cactusu je dobrý rozhled i přes malé zadní okno. Jak se říká, kolo v každém rohu. Příplatková kamera pomůže. Přední sloupek vadí asi jako u všech moderních aut. Občas je nutné se nahnout a podívat za roh-dlouháni opět pozor na hrb pod střechou-nastavit sedačku :-)
Analogové přístroje jsou minulostí, svět patří tabletům. Jeden je přilepený k palubní desce. No možná bych ocenil klasické kolečka ale.. ale dotykáče jsou už všude. Náš neobsahoval navigaci. Ale jinak asi úplně všechno. Mediální centrum, rady kdy co dofouknout či doplnit, spotřebu atd. Komunikoval s tachometrem i skvěle fungujícím tempomatem. A co klasická kaplička přístrojů? No není. Prostě jen digitální ukazatel rychlosti, čárky ukazující stav nádrže a nápovědu kdy řadit v malém displeji nad volantem. Ale to už bylo v digitální verzi Fiat Tipo, prvním Twingu, Espace atd. Nic nového jezdit bez ručiček. Ale otáčkoměr skutečně nenajdete ani jako aplikaci na tabletu. Mě absolutně nechyběl. Pro začátečníky stačí nápověda řazení a normální řidič by měl odhadnou kdy zařadit. Ne podle budíku ale podle tahu motoru. Píšu tahu protože není moc slyšet a to je to tříválec. Jen když je už opravdu ale opravdu vytočený. Otáčkoměr bych využil jen na něco jiného-většinou si podle něj hledám optimální otáčky v souvislostí s okamžitou spotřebou. Jo ve Š 120LS jsem měl zelenou a červenou diodku :-)
Ovládání dotykáče může být dost nebezpečné na nerovném povrchu zatáčkách atd. Trefit to správné místo nebo šoupat prstem v menu odvádí pozornost. Insignia má takový joystick s myší... ale za tu můžu mít Cactusy dva.
Co je vyloženě praktické je vodorovná plocha pod čelním oknem u spolujezdce. Cactus je první auto ve kterém nám při rozjezdu nepadala mapa a letáky položené na palubovce. Pomáhají tomu i gumové "ďublíky" :-) Schránka se otevírá nahoru, tedy ne do kolene a nemůže tak vypadnout z pantu.Vejde se tam hodně.
Interiér není jen vepředu. Zadní sedadla mají nedělenou lavici. Což může zarazit ale ruku na srdce jak často potřebujete složit jen jednu půlku či třetinu zadních sedaček? Mám 190cm a za sebe bych si pohodlně sednul. Nad hlavou už to tak slavné není. Daň za tvar střechy. Jenomže úplně stejné jsem to měl v Insignii. Občas u testů přemýšlím jak často jezdí na zadních místech dospělí nad 180cm že je to vždy s těmi chybějícími pěti centimetry konec světa. Zadní boční okna jsou kategorie sama pro sebe a zaberou na diskuzích více času než škrabka či neovladatelná okna u Rapida. I když má Cactus 5 dveří vzadu nejsou klasická ani částečně stahovací okna ale pouze výklopné "větračky". Takže si tam nemůže nikdo otevřít okénko :-(. Jenomže Cactus je crossover, auto pro volný čas mladých aktivních lidí. Bez rodiny. Kdo vozí děti ten si pořídí spíš malé MPV jako Merivu, Ford B či C, Kiu Vengu... Na větrání při kochací jízdě krajinou to stačí. No a pak máme přeci klimatizaci. Jo uznávám obcházet při parkování auto a zaklapávat křidélka jak v 100MB je opruz :-)

Jízda.
Nějaké drncání je cítit od pneumatik. To je asi tak vše. Zbytek je po francouzsku vyžehleno. Někdo to má rád někdo ne. Někdo upřednostňuje jízdu žebřiňákem "po německu" a rozmlácenou páteř. Já ne. Jízda v Cactusu je komfortní, rozhodně nad úrovní předchozí Fabie či Ibizy (a čehokoliv se stejným podvozkem či platformou). Srovnatelná či jemností lepší než I30, Astra nebo Golf (jaké rouhání). Pořád se bavíme o C4. I přes řeči o lowend a východních trzích. Kdo na to přišel nevím. Asi Cactusem nikdy nejel.

Motor a převodovka.
No konečně. Motory, ach ta hrůza, jenom tři válce! Upřímně, ono to stačí. Dnes už je to normální. I když to nerad říkám. Základní atmosferická 1.2 má 60kW a 118Nm.Podle některých názorů dobrá tak pro C1 protože na Cactus nestačí. Kde by pak měla zůstat základní 1.2 MPI ani nechci myslet. 1.2 od Citroenu je silnější a Cactus je poměrne lehký. Vím co dělá HTP ve Fabii combi a nic nevymaže šílenou zkušenost s Polem 1.2 MPI v Lake District kdy jsem musel po každém vyjetí hřebenu otevřít kapotu a chladit motor ve větru aby přestal smrdět. O jeho hlučnosti a nemožnosti najít optimální otáčky (buď to řve a nebo netáhne) či spotřebě ani nemluvit. S Pandou jsem to ani při vyjíždění alpských silnic nezažil.
Základní atmosferická 1.2 do cactusu asi stačí, zejména když jedou jen dva bez nákladu. Někdo jí bude nadávat do zdechlin a někdo zase v testu napíše že za slabší HTP se nikdo nemusí ani v Rapidu stydět.

1.2 s turbem v našem Cactusu táhla spolehlivě a neměla s autem sebemenší problém. Až na na vyloženě vytočený motor nebylo vůbec poznat že jde o tříválec. Trošku z venčí po raním startu. Převodovka je pouze pětirychlostní. Mě to vůbec nevadilo, rychlosti jsou dobře srovnané a maximální povolená rychlost na dálnici v UK je stejně jen 115 km/h takže šestka není potřeba. Pro Kontinentální trh by šestirychlostní byla lepší. Zejména asi pro České "závodníky" kterým ani 130 km/h na dálnici nestačí a chtějí mít 160...

S cactusem jsem najel něco kolem 300 km za čtyři dny. Většinou po okreskách v kopcích. Sem tam nějaký dálniční úsek. Na kterém jede naproti jistě, potichu a ladně. Jak se chová ve vyšších rychlostech nemůžu posoudit. Výrazné překročení povolené rychlosti je v UK trestný čin a i za malé jsou pokuty velice mastné. přijít o body se rovné konec s půjčovnami. Okresky, zákruty a stoupání si dává Cactus k svačině zatímco vy si hovíte v ušáku. Hranice bezpečné jízdy byly daleko před hranicemi schopností cactusu. Jako třešínku na dortu jsme si dali známou Kilder Forest Drive.

http://www.northumberland-cam.com/kielder-forest-drive/index.htm

http://www.forestry.gov.uk/forestry/englandnorthumberlandkielderkielderkieldercastleforestparkcentrekielderforestdrive

12mil štěrku horské cesty po které nakladače sváží stromy na pilu. Ano dá se projet i běžným autem. Ale vzhledem k povrchu a podmínkám pojištění bych se normálním autem rychle otočil a jel zpět.
Díky vysoké světlé výšce a bohatému oplastování však nebylo proč se s Cactusem neprojet. Držel sveřepě stopu a neztratil se ani v hlubokém štěrku. Ani do toho moc "nekecala" elektronika což mě překvapilo. Čekal jsem zběsilejší zásahy a neustále blikající kontrolku. Možná to bylo tím že kola nikde nehrabala a nejel jsem žádnou šílenou rychlostí. I když většinou nad těch 20 mil/h.

Kdyby mi někdo dal těch 350 tisíc a řekl by kup si klasický hatchback nebo Cactus určitě bych si šel pro Cactus. Crossover není vždy metrosexuální auto nebo vozítko pro paničky-slečínky. Cactus je přesně to co má být. Auto s nevšedním vzhledem, dobrými jízdními vlastnostmi, prostornou kabinou, super sedačkami. A k tomu má vysoko podvozek a na každé hraně kus plastu proti odření.

Prostě auto pro mladé aktivní lidi jak se říká.

Silné stránky

Netradiční vzhled
Prostorný interiér
Vyšší posaz a rozhled
Vysoká světlá výška.
Pohodová jízda.
Prostě k zamilování k originalitě.

Slabé stránky

Pouze tříválce. Základní motor bez turba.
Žádná klasická větší atmosfera. Jako dobrá 1.4 nebo 1.6. Už mizejí...
Šestý rychlostní stupeň pro země s vyšší povolenou rychlostí.

 


Další vozy značky Citroën



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
8
praktičnost
9
prostornost
10
jízdní vlastnosti
8
jízdní komfort
10
provozní náklady
8
náhradní díly
8
výkon motoru
8
spotřeba
8
hlučnost motoru
9
kvalita sedadel
10
brzdy
10
zavazadlový prostor
8





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…