Recenze
Alpina B3 Touring LCI
Technické info
Přezdívka auta Helga Rok výroby 2023 Koupeno nové najeto [km]:3000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2993 výkon [kW]: 364 kroutící moment [Nm]: 730 zrychlení 0-100 km/h [s]: 3.7 maximální rychlost [km/h]: 302 počet rychlostí: 8 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 20 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: 4x4 spotřeba naměřená:
Popis vozu
3 roky jsem vlastnil M340i poslední generace. To byl i důvod pořízení recenzovaného auta. Pokud vás nezajímá omáčka ohledně posunu k tomuto modelu a zajímá vás pouze stručné shrnutí, doporučuji sjet na poslední odstavec.
Vzhledem k celkové spokojenosti s M340i jsem si čím dál častěji pokládal otázku jaká je asi M3, když je její ‚dětská‘ verze tak skvělá. Dokonce měla přijít ve verzi Touring, kterou stále ještě v rodině preferujeme. Recenze vypadaly nadějně, jen jsem řešil dvě potenciální ‘čertova kopýtka‘. Tím prvním byl design předku. Dodnes jsem mu úplně nepřišel na chuť, přestože jej lze v určitých barevných kombinacích tolerovat. Tím druhým, podstatnějším pro daily použití, bylo naladění podvozku na české cesty. Měl jsem možnost nakrátko vyzkoušet M3 ve verzi sedan. Přestože jsem čekal prkennější podvozek, stále to nebylo ono. Pak jsem měl možnost vypůjčit si předváděcí verzi Alpina D3, tedy dieselovou verzi. Neb benzínovou neměli. Nevadí, mně šlo primárně o podvozek. No, nebudu to protahovat, bylo vymalováno. Motorově D3 sice nějak vůči M340i neexceluje, ale podvozkově, to je něco. Jak asi musí jezdit v případě benzínové verze. Bylo rozhodnuto. Stačilo jen přesvědčit manželku. Trvalo to sice rok a půl, ale nakonec se podařilo. Září 2022 objednávka a trochu se štěstím už v březnu 23 byla doma.
Budu srovnávat s M340i, nejen kvůli jejímu vlastnictví, ale hlavně kvůli společnému základu. Alpinu B3/D3 ve výsledku vyrobíte tak, že na pásu linky M340i vyrobíte kostru, domontujete z Buchloe přivezené díly (to je ale to nejpodstatnější, viz dále) a takto ‘hrubou stavbu‘ dovezete ještě do Buchloe, kde dodělají exteriérové věci plus detaily v interiéru. Proto výroba Alpiny trvá cca o 3 měsíce déle než normálního BMW.
Exteriér. Jiný spoiler vepředu, jiný vzadu včetně koncovek výfuku. Světlá výška vepředu (oproti M340i) o 2 cm nižší, vzadu stejná, na boku u řidiče kupodivu o 1 cm vyšší. To je zřejmě i důvod, proč se mi do Alpiny celkem dobře nastupuje. Pravděpodobně za to můžou příplatková dvacetipaprsková kovaná kola 255/30 ZR20 vepředu a 265/30 ZR20 vzadu v barvě antracitu. Zda tomu tak skutečně je, zjistím v zimě, až budu mít nasazenou základní 19 placovou zimní sadu. Subjektivně celkem civilní vzhled, bez různých popisků Alpina by člověk ani změnu nepoznal.
Interiér. Prakticky stejný, pouze plaketa s registračním číslem modelu a volant potažený lavalina kůží. Jedná se prý o jednu z nejjemnějších kůží, které používá pro svůj interiér například značka Rolls Royce. Pro zájemce je možné za nemalý peníz nechat potáhnout touto kůží i všechny sedačky. Jiné koberečky s bílým lemováním. Po nastartování jiný design infotainmentu s displejem tachometru cejchovaným do 340 km/h, vše v tradičním modrozeleném schématu. Jedná se o verzi LCI, tedy už s podlouhlým zakřiveným displayem s verzí iDrive 8. Na rozdíl od M3 nelze objednat ventilovaná sedadla. Škoda. V čem je tedy rozdíl? V tom, co není na první pohled vidět…
Motor: S58 převzatý ze současné M3, naladěný na 495k a 730Nm. Oproti M3 competition tedy relativně znatelný nárůst točivého momentu o 80 Nm při podobném výkonu. Alpina motor výrazně předělala. Vyměnila obě turba, vybavila motor pouzdry turbín s optimalizovaným průtokem, zvětšila mezichladič, optimalizovala software. Optimalizované sací potrubí s velkoobjemovými pouzdry vzduchového filtru napomáhá reakci motoru. Převodovka s označením 8HP76 má modernizovaný měnič točivého momentu. Cílem Alpiny bylo dodat maximum točivého momentu co nejníže a co nejdéle – bez potřeby řadit. Ve srovnání s M3 se jedná o výkon dodaný ‘v obleku‘. Uhlazenější, ne tak agresivní. Výkonové parametry pro verzi Touring: 0-100 km/h za 3,7 sec., 0-200 km/h za 12,7 sec. Na dálnici se rozjede až na 302 km/h.
Podvozek: Asi největší změna. Pružiny od Eibach stejně jako dorazy a speciálně upravené stabilizátory. Pohon všech kol s elektronicky řízeným zadním diferenciálem s omezenou svorností. Preferovaná zadní náprava v poměru 60:40. S využitím variabilního ovládání tlumičů jsou k dispozici čtyři jízdní režimy: COMFORT+ (specialita Alpiny), COMFORT, SPORT a SPORT+. Brzdový systém sestávající z 4pístkových pevných brzdových třmenů s brzdovými kotouči o průměru 395 mm na přední nápravě a plovoucích brzdových třmenů s brzdovými kotouči o průměru 345 mm na zadní nápravě.
Jak Alpina jezdí? Po nastartování se ozvou čtyři koncovky výfuků v dunivé tónině. Po snížení otáček se výrazně zklidní. Přístrojová deska upozorní řidiče, že motor není zahřátý hláškou Brzy bude k dispozici plný výkon pohonu. Jízda vždy začíná v režimu COMFORT. Naštěstí je stále k dispozici vypínání systému stop-start na jedno zmáčknutí. Lze vyřešit i aktivací sportovního režimu, při kterém je systém automaticky vypnutý. Co se ale stane, pokud sešlápneme plynový pedál? Už jen mírným sešlápnutím dá motor řidiči najevo, že má síly na rozdávání. Při razantnějším sešlápnutí následuje rychlé nadechnutí a katapultáž do nelegálních rychlostí. A přitom tak nenuceně. Při přeřazení si jemně říhne. Skutečnou rychlost prozradí jen pohled na HUD nebo tachometr, neboť auto rychlou jízdu povedeně maskuje. V tom je trochu nebezpečné pro nezkušené řidiče. Malý příklad – na 4. převodový stupeň dokáže vystřelit z 90 na 160 km/h za 4,4 sekundy. V následné zatáčce sice asistenti pomohou, ale případné porušení fyzikálních zákonů nezajistí. Je potřeba si na to zvyknout. Alespoň v mém případě. Naopak při klidné jízdě v komfortním režimu drží převodovka možná až zbytečně nízké otáčky, klidně kolem 1000 ot/min. Při následném přidání je cítit podtáčení motoru mírným duněním. Že by emise/spotřeba? Tak či onak, bez tohoto nešvaru bych se obešel.
V čem ale opravdu exceluje, to je žehlení nerovností na nízkoprofilových ‘ dvacítkách‘. Kostky, kočičí hlavy, po česku opravené výmoly, to vše v komfortním režimu zdolává Alpina s grácií. Cestování v komfortním režimu poskytuje řidiči velmi rychlé a komfortní přesuny, ideální pro rodinné dovolené nebo služební cesty, předjíždění pomalejších aut je otázkou vteřiny, opravdu netřeba řešit zda ‘to stihnu‘. To spíš může řešit protijedoucí auto, které v první moment neví…
Jak to bude ve sportovnějších režimech? Přepnutím do režimu SPORT+, a současně posunutím převodovky k sobě do sportovního modu s možností ručního řazení dáme povel ke zvýšení otáček. Pro pohyb volantu je potřeba znatelně větší síly. Také se více dostávají ke slovu čtyři koncovky výfuku. Při akceleraci je cítit jak Alpina tlačí, nikoliv táhne. Postaví se na zadní a sází jednu rychlost za sebou, přičemž každá změna rychlosti se projeví znatelným kopnutím převodovky. Kde jsem se odvážil jet s M340i do zatáčky 90, Alpina zvládne stovku a ještě přitom stále nedává najevo, že je na hraně s přilnavostí. Co jí ale chybí, to je hravost M3. Svou váhu 1955 kg maskuje velmi dobře. Projíždí zatáčky velkou rychlostí, jen tak mimochodem, jako by se chtěla objevit a zase hned zmizet. To M3, trochu i M340i naopak chtějí dát najevo, že tudy jely. A ještě jedno srovnání. Při sportovním režimu je M340i přeci jen o trochu výbušnější. Ovšem ne rychlejší. Jako by chtěla Alpina dát najevo, že se od M3 liší a nehodlá se s ní na technických pasážích měřit. Praktická zkušenost jí dává za pravdu. M3 Touring zvládne severní smyčku za 7:35 min., kdežto B3 Touring za 7:53 min.
Co si za to Alpina žádá? No, celkem dost. V případě motoru B58 v M340i jsem měl dlouhodobou reálnou spotřebu 8,1 l/100 km. Po prvních 2500 km jsem na 11,3 l/100 km, a to se bavíme o zajížděcím klidném režimu ve většině zatím najetých km. S vlastnictvím tohoto auta se vyplatí pořídit si zákaznickou kartu některé z čerpacích stanic :).
M3 by mi nevyhovovala ze dvou důvodů. Prvním je moje řidičské (ne)umění. Je na mě prostě moc ostrá. Za druhé, podvozkově na naše silnice nevyhovující. Alpina je komfortní a výkon dodá uhlazeně, nemusím se jí bát. Je to polykač dálničních a okreskových kilometrů. A jak se s ní předjíždí? To je třeba zažít. A co M340i? Skvělý kompromis mezi cenou a dodanou zábavou. Je podstatně levnější, ale do M3 nebo Alpiny jí zase tolik nechybí. Já si ale určitě ponechám svou Alpinu!
Silné stránky
Výkonný a pružný motor
Komfortní podvozek ve vztahu k profilovým pneumatikám
Jízdní stabilita
Slabé stránky
Složitý infotainment - absence tlačítek
Vyšší spotřeba
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím žádné
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vše sice nebylo perfektní, ale zůstane to jen mezi námi. Zas tak důležité to nebylo.
Novinky v recenzi
První rok za námi
Po roce používání a více než 27 tis. kilometrech je vhodný čas na první bilancování.
Co se týká výkonových parametrů, zrychlení 0-100 naměřeno pomocí dragy 3,43 sec. Tovární čas má být 3,7 sec. Naměřený výkon na válcové zkušebně 550k (495k tovární) a 740Nm (730Nm tovární)
Jak se s Alpinou žije? Stejně jako od začátku - skvěle:). Po nasednutí a nastartování nastává čas na tlačítkový rituál: vypnout stop start, přepnout na komfort plus (na obojí naštěstí tlačítko mezi sedadly u převodovky) a v zimě vyhřívání volantu. Příjemná fičura.
Většinu času jezdí v režimu comfort plus, kdy je auto nastaveno na nejkomfortnější odpružení. Jízda i na dvacítkách dokáže být příjemná. Na letních 19 je ještě o chlup komfortnější. Malé negativum. Při prudším sešlápnutí plynového pedálu následuje v tomto režimu výkonová 'díra' kdy se nic neděje. Eko v praxi? Nevím. Ale vzhledem k tomu, že se převodovka snaží většinu času držet otáčky kolem 1000, tak předpokládám, že ano. Naštěstí při přepnutí do režimu sport individual díra mizí a reakce jsou prakticky okamžité.
Přestože je exteriér relativně nenápadný, asi 5x se mi stalo, že mě kolem jedoucí řidiči zdravili ukázáním palce nahoru. Sice příjemné, ale určitě se s tím daleko častěji setkávají řidiči jiných modelů...
Stále mě dokáže překvapit ochota zrychlování nad 200 km/h. Samozřejmě v Německu.
Maskování rychlosti je velké. Nutí člověka jet rychleji, než by stačilo. Tyto situace vedou k častějšímu předjíždění. Předjížděcí manévr je opravdu rychlý. Rychlost předjíždění často překvapí i protijedoucí auto, které nečeká, že manévr bude krátký.
Servis: výměna oleje pravidelně po cca 10 tis. km, cena výměny oleje mimo servisní interval (interval nesmyslně 30 tisíc...) 9.200,- Kč. Nic jiného nebylo třeba, servis předplacený na 6 let.
Těším se na druhý rok a chci věřit, že bude stejně spokojený jako ten první. Značku vřele doporučuji!
Přidat názorDiskuse: Alpina B3 Touring LCI
- Re: Re: dotaz 02.09.2023 09:40 Vasut1974
- Re: dotaz 01.09.2023 22:47 saabik
- dotaz 01.09.2023 21:20 Vasut1974
- Re: BMW! 11.08.2023 15:32 saabik
- BMW! 11.08.2023 14:03 jersey.se
- Re: Re: Re: Alpina B3 10.06.2023 16:55 reno01
- Re: Re: Re: Gratulace 07.05.2023 19:17 saabik
- Re: Re: Gratulace 07.05.2023 12:26 lyon667
- Re: Re: Alpina B3 28.04.2023 20:58 MrBeranek
- Re: Alpina B3 28.04.2023 10:02 saabik
- Alpina B3 28.04.2023 09:56 MrBeranek
- Re: Auto snov 28.04.2023 09:36 saabik
- Re: Gratulujem 28.04.2023 09:34 saabik
- Re: Gratulace 28.04.2023 09:31 saabik
- Gratulace 27.04.2023 09:37 Kukynoo
- Auto snov 26.04.2023 16:24 iudex
- Gratulujem 25.04.2023 21:21 idam.i
Další vozy značky Alpina
-
Alpina B3 (2020) Majitel: flakacka1
Přidáno: 13.5.2023 1010 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Alpina D3 (2014) Majitel: MrBeranek
Přidáno: 19.10.2014 5510 Majitel 9.96 Uživatelé