Recenze
Alpina B3 Alpina B3
Technické info
Přezdívka auta Alpík Rok výroby 2020 Koupeno ojeté najeto [km]:30600 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2993 výkon [kW]: 340 kroutící moment [Nm]: 700 zrychlení 0-100 km/h [s]: 3.8 maximální rychlost [km/h]: 300 počet rychlostí: 8 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 20 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 10.5
Popis vozu
Jak vůbec začít psát recenzi na tak ne moc znamou značku automobilu? Začnu od lesa. Alpina nebyla původně v plánu, z 99% jsem chtěl M340i. Auto, které se mi líbí jak z exteriéru, tak i z interiéru. Motor byla jasná volba, mělo to být druhé auto do rodiny spíše pro zábavu a radost takže nafta vypadla okamžitě. A co byste si vybrali z nabídky benzinových motorů pro řadu 3, aby s tím byla zábava, finančně vás to nezruinovalo, nemělo dětské nemoci a co nejvíce charakteru? B58 je klenot! Jede, nežere, je spolehlivá, má charakter a je to šestiválec. Kupujte, prý nebudou! Tuto větu začíná říkat stále více lidí, pro které není auto jen dopravní prostředek z bodu A do bodu B.
Byl podzim a já sem chtěl auto až na jaře. Celou zimu jsem přetrpěl, 3x týdně sjel nejznámější inzertní weby u nás i v zahraničí zda se něco zajímavého neobjevilo. Až nekdy koncem ledna se objevil na sautu černý kombík. Výbava mi vyhovovala, záruka, český původ, autorizovaný prodejce a dokonce ani cena nebyla nejhorší. 2 týdny jsem jen tak pokukoval a sbíral odvahu tam zavolat. Telefonát, dotazy na věci, které v inzerátu nebyly, historie atd. Další týden se mi vše honilo hlavou zda si nemám přeci jen zajít chuť. Až poté jsem sebral odvahu zajet do Prahy se na auto podívat. Prodejce milý, vstřícný, vše přiznal, zkušební jízda, drobné vyjednávání o ceně pokud bych se rozhodl atd atd. Auto mělo měněný přední i zadní nárazník a oboje pravé dveře. K autu byla i druhá sada kol kde u dvou zadních kol byly totálně sjeté pneumatiky a jeden disk tak odrbaný, že sem to ještě neviděl. Jak se k tomu asi choval předchozí majitel, vytanulo mi na mysl při pohledu na ty kola? Tohle přece nechcete. Přesto jsem se chtěl s autem svézt, zajímal mi hlavně ten podvozek. Auto mi půjčili na celý den, mohl jsem ho vrátit dokonce až následující den. Ale vrátil jsem ho ještě týž den. Motorově super!!! 5 hvězdiček. Ale ten podvozek. Já vim, že nemůže být rozbředlý, ale na mě je toto již moc a nebo se sebezapřením na hranici akceptovatelnosti. Bydlím ve středočeském kraji a tady jsou silnice tak ....... sami si dosaďte to správné slovíčko, neb nechci být vulgární.
Takže M340i asi nebude. Mrzelo mi to, protože jsem to auto vážně chtěl. Tedy ne toto konkrétní, ale tento typ. Jinak by mi auto po všech stránkách vyhovovalo. M3 je blbost, nejsem ochoten dávat tolik financí za auto a navíc všude píšou jaké je to prkno. Takže tím bych si vůbec nepomohl. Co teď? Ještě je tu prý nějaká Alpina, ta by mi mohla vyhovovat. Berte s nadsázkou, samozřejmě jako správný fanda aut Alpinu znám. Těchto aut je opravdu pomálu, v CR cca 5 kusů tou dobou, u našich západních sousedů 5x tolik. U nás jediný autorizovaný dealer je Invelt v Praze - kam to mám kousek a má rovnou 3 kousky. Dva z nich je nesmysl zejména ohledně financí. Ta poslední třetí je u nich v nabíce už nějaký patek (cca od listopadu) a výbavou by mi vyhovovala. Zvolil bych si osobně tedy jinou barevnou konfiguraci - za mě ta jejich zelená a hnědooranžový vnitřek, ale pojedu se na ní alespoň podívat. Prodejce mladý klučina (23 let),ale se zápalem do aut a super chováním. Sam vlastník E92 330d. Na rovinu mu říkám, že bych se s autem jen potřeboval svézt kolem komína, abych zjistil jak dokázali v Buchloe naladit podvozek. Samozřejmě, není problém. Už po pár desítkách metrů sem věděl, že toto je to, co chci ohledně podvozku. S autem jsem ujel cca 2-3km, víc to nebylo. Tohle mi stačí. Před showroomem zkoumám nevěřícně ty kola, kde na pneu je vyraženo 255/30 ZR20. Jen pohled na ty šlupky kolik je tam v profilu gumy a tak komforní jízda. Tohle není snad ani možné, jak to dokázali. Je to pohodlné jako auta s šedesátkovým profilem pneumatik. Radši se ani nebudu rozepisovat o tom když klučina auto nastartoval, že mi stály chlupy i na .....ano, tam kam slunce nesvítí. Motor sem ani pořádně nevyzkoušel, jednak proto, že na 3 km jízdy olej opravdu v únoru nazahřejete a také proto, že sem byl totálně odvařený z toho podvozku. Ale bylo cítit, že to nebude žádný "podmírák". V kanceláři lustrace auta vč. Cebie, komu auto patřilo, jak ho měl dlouho, do kdy je záruka, jaké to má příplatky, zda nebylo bourané atd. atd. Auto kupované jako nové u nich, jestě v záruce, jako bonus 5 let předplacený základní servis (půlka již vyčerpána), kopec příplatkové výbavy - kromě tažného, nezávislého topení snad vše. Klučina opravdu nešetřil. Záhy se dozvídam, že je to ještě skoro mladík, do 30 mu ještě nějaký ten rok chybí a v investicích se cítí jako ryba ve vodě. Bavíme se o ceně, ale ke kloudnému kompromisu nemůžeme dojít. Obvyklý scénář, že si dáme vědět do týdne kdy ani poté se nedobereme k uzavření obchodu. Následuje další týden, pak další 2 dny atd. Zkrátím to. Nakonec přistoupili na můj návrh, jako bonus komplet zimáky vč. disků a druhý bonus, že auto je komplet ve folii, která stála tolik jako luxusní dovolená na 14 dní pro 4 osoby. Jsem spokojený. Týden na vyřízení všech formalit ohledně auta a je moje. A nyní konečně můžeme přistoupit k samotnému autu.
Obchodní označní Alpina B3 touring v black saphire metalic, motor S58V30, převodovka ZF8HP70, vnitřek Merino kůže blue/black.
výkon : 340kw při 5000-7000ot/min točivý moment : 700Nm 2500-4500 ot/min, pohotovostní hmotnost 1940kg.
Nerad používám toto přirovnání, ale myslím, že sem naprosto sedí. Vlk v rouše beránčím. Dneska se tím ohání každý druhý motoristický novinář a je schopen to napsat i do testu Škoda Scala 1,5 Monte Carlo. Alpina nevytrubuje do celého světa, že právě přijelo ubercombi, super sporťák s batohem a podobně. Alpina vlastně není vůbec žádný sporťák a to je potřeba si říci. Je to dokonalé gétéčko. Do sportovního auta by musela nasadit drastickou dietu, řekněme tak cca 400kg, což je nerealistické. Dále sporťáky nemají takto konejšivý podvozek a automat. Ano, zde bude asi více názorů zda manual nebo automat, ale já pořád ve sportovním autě uznávám manuální řazení. B3 má 4 koncovky výfuků, na každé straně dva a ano světe div se, nejsou fejkové. Přední snížené lízátko s nápisem Alpina a jejich tak specifická 20‘ kola. A tím to končí. Koho auta baví tak ihned ví co je to zač, ale zbytek ostatních to bere jako úplně obyčejné auto. Ještě sem zapomněl na samolepku po obou bocích auta, ale ta je tuším za příplatek takže jí tam ani mít nemusíte. Já mám tyto sleepery rád. Do dvacetiletých kluků, kteří mají místo výfuku proděravěrou rouru od komínu, ráfky nastříkané sprejem z Baumaxu a sem tam nějaká vtipná samolepka, mám již daleko. Mám rád auta, která splynou s davem, ale opravdu jedou.
V interiéru to také vypadá jako v nějakém gétéčku. Žádné skořepiny, civilní volič automatu, žádná červená tlačítka apod. Zde interiér vyveden v modročerném provedení. Už z fotek sem si říkal kdo tohle konfiguroval a není to můj šálek čaje. Ala musím vzít zpět, že na živo to vypadá o mnoho lépe a již se mi to i líbí. V tomto případě potažen kůží Merino, což je druhá nejdražší kůže v nabídce Alpiny 3. Nad ní je již jen Lavalina, která zde má obšití jen na volantu. Merino mi přijde jako adekvátní Alpině, potažmo BMW. Pod ní je ještě „kůže“ Vernasca, vlastě vůbec nechápu proč ji sem dávají. Dle mého je to …..jak jen to nazvat slušně a neurazit ty, kteří ji již mají? A základ je alcantara s bočnicemi z umělé kůže. Co mi hodně vadí je, že trojková řada nemůže mít ventilovaná sedadla. Jediná výjimka je M3, ta je má. Tak sakra aspoň do té Alpiny je také mohli dát. Uvidíme v létě jaké to bude na konečné soudy. Jinak k interiéru ještě samotnému, mně osobně se líbí. Architektura, zpracování, materiály, plaketka s číslem auta vedle voliče automatu a specifické modré budíky tak typické pro Alpinu. Jinak je interiér shodný s řadou 3. Ještě vlastně plastový rámeček kolem automatu má Alpina vyveden v lesklém piano laku. Taková blbost to je, ale oproti normálnímu trojkovému BMW, která to má v matném plastu, to vypadá mnohem lépe.
A teď konečně ten motor. Alpina má pro něj označení S58V30. Ano, je to motor z aktuální M3, kde má pro něj ale výrobce označení S58B30. Základ bude stejný, Alpina má prý své turbodmychadla a hlavně svůj sw. A toto je přesně moje gusto. Alpina nepodává výkon jako M3, která neustále řve, drží se v horní třetině otáček a není tak agresivní. Na poslední 3 nejvyšší kvalty B3 při kickdownu nepošle motor těsně před omezovač, aby v zápětí řadila jako to dělá emko. Pošle otáčky motoru někam ke 4500, aby využívala především točivý moment. Alpina není v poslední třetině otáčkoměru tak ostrá a agresivní jako M3 a dle mého ji nemá moc smysl točit přes 6 tisíc. Ona vyniká především ve středním pásmu otáček a když se podíváte na graf výkonu a krouťáku kde maximum točivého momentu je od 2500 do 4500 ot tak je to jasné. V tomto pásmu doslova táhle jak lokomotiva, kopec nekopec. Pocitově mi dokonce přijde, že než dávat plný plyn např. při předjíždění ,je lepší dát cca ¾ plynu kdy převodovka pošle motor právě do těchto otáček kde má motor neskutečnou sílu. Ale změřené to samozřejmě nemám, opírám se o pocity. Co mi naopak trošku vadí je, že i při nastavení auta do sportu plus převodovka při ustálené jízdě posílá motor až někam k 1000 otáček než podřadí. Ano, toto je normální v nastavení do komfortu, ale proč ve sportu? Normální BMW to má v komfortu také tak, ale po přepnutí do sportu udržuje otačky, aby nespadly pod 1500. Dle mého to má na 99% nastaveno kvuli emisím a potažmo spotřebě. Psal sem ohledně toho i do firmy GT sports zda by dokazali naladit sw převodky tak, aby řekněme v režimu sport nikdy neposlala motor pod 1500 ot. Po odemčení jednotky si prý můžou nastavit doslova cokoli. Do 08/2020 jednotka prý odemčena, po tomto datu jen odemčení jednotky 23k bez daně. Posílal mi i graf výkonu jednoho zákazníka, který si tam Alpinu nechával sw upravit na vyšší výkon, něco kolem 580 koní bez zásahu do HW. Jinak převodovka řadí jedna báseň, kvalty tam kope jak na běžícím pásu. V komfortu o přeřazení snad ani nevíte, ve sport + při manuálním řazení si trošku kopne pro ten wau efekt. S motorem jde ruku v ruce také spotřeba. Každého to zajímá. Ano pořekadlo o opicích a banánech všichni známe. Řekněme to takhle, je asi adekvátní výkonu motoru. Průměr tam mám nyní něco kolem 10,5l. Není v tom žádné přehnané využívání dynamických schopností auta, žadný okruh. Ono v podstatě v dnešním provozu to ani nejde. Sem tam pokud okolnosti dovolí na to člověk šlápne, proto si to auto také kupuje. Do města jezdím min jízd, za prvé od toho mám druhé auto a za druhé B3 není uplně auto do města. Alpina vynikne spíše na dálnici i když to není klasický dálniční parník. Minulý víkend cesta do Mikulova a zpět (600km) lehce nad dálniční limit, ale s používám hlavy a předpovídáním, zkrátka nestát na tom jako na rýči a spotřeba 8,5l. Zde jsem teda velmi mile překvapen.
Něco málo k brzdám. Vpředu ventilované kotouče (za příplatek) 395mm, vzadu tuším 345mm, čtyřpístkové brzdiče. Prodejce při předávání říkal, že toto jsou lepší brzdy než má M3. No nevím tedy. Jako nebrzdí to vůbec špatně, ale na ten výkon a váhu bych čekal, že budou víc jedovaté.
Omáčku kolem ohledně velikosti auta, výbavy, barev , audia, světel atd asi nemá moc smysl psát. Kdo o autě uvažuje tak si ho stejně pujde vyzkoušet případně nacvaká v konfigurátoru. Superb to není ohledně vnitřního prostoru, ale to ani nikdo soudný nečeká. Benzin, pojistka, servis, amortizace jsou z jiného světa s porovnáním s obyč. Konfekcí. Ja to ani nechci vědět na kolik mi vychází jeden km po započtení výše uvedeného. Auto sem si koupil pro radost a ničeho nelituji. Neměnil bych, žijeme jen jednou.
Celou recenzi jsem chtěl pojmout uvolněným stylem, tu trošku ironie, tady hospodský styl. Nechtěl jsem, aby to bylo „učesané“ jak od novináře, takto si to mužete přečíst na kdejakém autowebu. Zkrátka nic strojeného. Mohla by pomoci osobě, která třeba o Alpině uvažuje jako o budoucím voze, aby věděl co ho čeká a na co si dát pozor.
Silné stránky
podvozek
motor
vzhled
Slabé stránky
audio Harman Kardon - na to že je to je nejvíc v 3 řadě tak úplná hitparáda to není
hlučnost od kol na strupaté silnici
občas vrzne palubka - než se srovnají teploty (chladno v garáži a pak slučíčko pere na palubku)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
zatím nic
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
ta nejlepší. Mohu doporučit
Přidat názorDiskuse: Alpina B3 Alpina B3
- Re: Re: B-drei 10.08.2023 13:01 Kukynoo
- Re: Re: Re: Re: B-drei 11.07.2023 21:56 Vasut1974
- Re: Re: Re: B-drei 01.06.2023 20:32 lyon667
- Re: Re: Re: B-drei 30.05.2023 14:43 Vasut1974
- Re: Re: B-drei 29.05.2023 21:15 saabik
- Re: B-drei 29.05.2023 18:58 Vasut1974
- Re: Re: B-drei 19.05.2023 17:53 lyon667
- Re: B-drei 19.05.2023 14:07 flakacka1
- B-drei 18.05.2023 20:24 lyon667
- Super 15.05.2023 14:22 iudex
Další vozy značky Alpina
-
Alpina B3 (2023) Majitel: saabik
Přidáno: 25.4.2023 1710 Majitel 10.00 Uživatelé
-
Alpina D3 (2014) Majitel: MrBeranek
Přidáno: 19.10.2014 5510 Majitel 9.96 Uživatelé