Recenze

9 Majitel

Citroën C5 C5 2.0i 16v, 103 kw

9,78 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Citroën C5, foto 1 Citroën C5, foto 2 Citroën C5, foto 3 Citroën C5, foto 4 Citroën C5, foto 5 Citroën C5, foto 6 Citroën C5, foto 7 Citroën C5, foto 8
Citroën C5, foto 9 Citroën C5, foto 10 Citroën C5, foto 11 Citroën C5, foto 12 Citroën C5, foto 13 Citroën C5, foto 14 Citroën C5, foto 15
 

Technické info

Přezdívka auta Citron Rok výroby 2005 Koupeno ojeté najeto [km]:140000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10 maximální rychlost [km/h]: 210 počet rychlostí: 4 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 16 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8,5

Popis vozu

Pro některé nijak extra zajímavé auto, ale pro mnohé možná zajímavá koupě jako ojetina a vzhledem k tomu, že s autem mám najeto přes 50tis km za necelé 3 roky, tak se podělím o zkušenosti. Třeba to někomu pomůže při výběru.

V roce 2014 jsem se začal pokukovat po větším autě místo Citroena C4 VTS a to z důvodu očekávaného přírustku do rodiny. Podmínka bylo velké auto - bezpečnost, prostor a kufr. A benzín. Koncern jsem zamítnul. Jezdím s kocnernovými auty často služebně a navíc to jsou auta, které dělají z mého pohledu skoro vše výborně, ale nic excelentně. V nejužším výběru mi zůstala 3 auta. Ford Mondeo (excelentní podvozek), Toyota Avensis (spolehlivost) a Mazda 6 (kombinace obojího). Vše benzín a kombi. Poměrně záhy jsem ale náhodou narazil na Citroen C5, 2.0i automat ale liftback. Zato ale s o dost nižší cenou, než jsem měl předpokládaný rozpočet. Dovoz z Francie a od servisu specializující se na Citroeny. Majitel měl kontakty ve Francii, tak občas nějaké auto přivezl. Najeto údajně 87tis km. Prověřil jsem v Citroenu, kde mi řekli, že auto za 5let záruky najezdilo 57tis km. Dál už neviděli. Nicméně auto bylo v provozu od r. 2006 a mělo jen jednoho majitele(ku) tak mi ty km i seděly. Navíc po hydraulickém podvozku jsem trošičku pokukoval již delší dobu. Takže slovo dalo slovo a koupil jsem.

Tak tedy k autu. C5 je první generace po FL. FL byl ale tak velký, že je často (špatně) uváděno jako C5 II. Auto je v nejvyšší možné výbavě, kromě kůže a vyhřívání sedaček.

Interiér je velmi prostorný na šířku, ale s místem na zadních sedačkách už to tak slavné není – tedy vzhledem k velikosti auta. Místa tam samozřejmě je dost, jen to není Superb. Na druhou stranu, když si sednu z C5 do Superba (2g), tak si připadám jak v jezevčíkovi. Dlouhé, ale úzké.

Sedačky. No spíš bych je nazval křesly, velmi velké a velmi měkké, žádné boční vedení. Někomu vyhovuje, někomu ne, ale vzhledem k určení auta mi toto vyhovuje maximálně. Navíc velmi slušný rozsah nastavení sedaček, vč bederních opěrek. Vše elektricky.

Audio JBL s CD Changerem. Nejsem žádný audiofil, ale toto mě zklamalo. Podle mě to hraje na úrovni běžných audiosoustav modernějších aut. Nic extra, čekal jsem víc.

Klima je automatická, dvouzónová a v případě potřeby i dost výkonná. Jednu věc ale prostě nepochopím. Není zde tlačítko A/C zapnout vypnou. Takže pokud chcete vypnout klimu, musíte do menu, pak na složku klimatizace a potvrdit – A/C OFF. Někde jsem četl, že si na to někdo ptal přímo Citroenu a bylo mu sděleno, že se nepředpokládá, že někdo v tomto autě bude chtít jezdit bez klimy. No já třeba ale jo.. Fakt toto nechápu.

Kufr – i ve verzi liftback hodně velký a praktický. Vleze se bez problému velký kočárek (ten dvoudílný pro miminka). A ještě dost navíc.

No a teď to nejzajímavější na autě. Hydropneumaticky podvozek. Hlavní důvod, proč si lidé velké Citroeny kupují. Navíc ve své poslední generaci by už měl být zbaven všech neduhů a téměr bezúdržbový min. do 200tis km. Ale uživatelé s ním nemají problém i po 200tis km. Já byl asi vyjímka, ale o tom později níže..
Jízda s hydraulikou. Všude se dočtete, že to je něco úžasného, že nic lepšího (pohodlnějšího) není atd.
No pohodlné to auto je. A dost. Po cestě si jen tak plavete a auto Vás ukolíbavá lehkým pohupováním. A najednou BUM! Rána a otřes, jako byste přejeli kráter v cestě. Dívám se do zpětného zrcátka a nic moc nevidím. Hmm, to se mi nezdá, otočím to a ona tam je akorát trochu větší příčná nerovnost. Ale ostrá! Nikde se to moc neuvádí, tak to napíšu aspoň já. C5 je opravdu jedno z nejkonejšivějších aut, které si můžete koupit, ale !ostré! příčné nerovnosti fakt nezvládá. Např kamarádovo Mondeo 3g tohle zvládá mnohem, mnohem lépe. (Mondeo je ale celkově podvozkem prvotřídní). C5 vyžehlí cokoliv, ale né toto. Tady vám to dá naopak oproti konvenčnímu podvozku pěkně sežrat. A čím déle jsem v C5 jezdil, tím více jsem si říkal: Jako jo, je to houpavé, je to pohodlné ale zase fakt nic extra… No a pak jsem dostal služební Octavii 3... Ježiš co to… do háje… tu cestu rozkopali? Ne nerozkopali, jen jsem tam jezdil dlouho s C5. (Toto nejsou moje ale slova, ale slova ženy, když jsme tam jeli v O3). Takže vše beru zpět, C5 je hodně pohodlná, jen si na to po čase zvyknete a začnete to brát jako samozřejmost. (Ted jsem jel stejnou cestu s Aurisem a stejné pocity jako tenkrát v O3) Ale ty ostré nerovnosti stejně neumí.. :) Pozor na to.

Zvedání podvozku: Nepoužívám, jen jednou nebo dvakrát při jízdě po polní cestě (a to né, že by byla nustnost podvozek zvednout, ale když už tam ta funkce je..) a jednou když jsem měl defekt. Auto zvednete do nejvyšší polohy, podložíte a spustíte do nejnižší polohy, za půl minuty máte kolo ve vzduchu a bez práce.
Výborná věc je, že podvozek vyrovnává zátěž v kufru. Jednou jsem jel pro dlažbu a nakládal jsem a nakládal.. Prodejce už se na mě blbě díval se slovy, že to už je fakt moc. Ale auto bylo nastartované, takže se pořad dofukovalo… Při vykládce jsem zjistil že jsem v kufru vezl 750kg. Ufff. Ale na autě to vizuálně nepoznáte. Ve verzi kombi asi ideální auto pro stavaře :)

Ještě jedna věc pro otce a maminky: Tím, jak se auto houpe je výborný večerní uspávač miminek, když nechtějí usnout. Stačí i kratší jízda, osobně vyzkoušeno :)

Motor a spotřeba: Mám 2.0i 16v, 103kw. Automat. Motor je nemastný, neslaný a žere trochu olej. (cca 1l/4000km). Na auto velikosti C5 je to výkonově tak tak, zvláště v kombinaci se zastaralým 4st automatem (k automatu dále). Předjíždění při kickdownu OK, ale jinak je to na velmi klidné ježdění. K čemuž ale stejně C5 svým charakterem svádí. S klidnou nohou jste schopní jezdit v létě mezi 8-8,5l/100km. V zimě 9-9,5l/100km. Obojí v kombinaci. Ve městě spotřeba roste a to dost, holt automat. Chorvatsko jsem zajel tam za 7,0 l/100km (110 – 130km/hod), zpátky 7,5l /100km (120 – 150km/hod). Vše údaje dle PP, ale v reálu musíte připočíst cca 0,3l/100km. Když se zmiňuji o cestě do Chorvatska – Citroen má jednu velmi Simply Clever funkci a to fukci Dark (viz foto), kdy vypne podsvětlení navigace i palubních ukazatelů a nechá podsvícen pouze tachometr. Jel jsem v noci a fakt toto oceňuji, očím to dost uleví. Jinak je motor tichý do cca 150 km/hod, kde točí 4tis ot. Nad 150 km/hod už je trochu hlučnější, ale nic hrozného. Ještě k motoru - je údajně velmi vhodný pro přestavbu na LPG, má tvrzené sedla ventilů.. To ale jen tak na okraj, já o LPG neuvažuji, bojím se věčného seřizování a možných problémů. Asi zbytečně, ale prostě ne.

K automatu: U mé motorizace je to skříň s označením AL4, francouzské produkce. Používala se mimo PSA i údajně i v Renaultech pod označením DPO. V Peugeotech a Renaultech nemá zrovna nejlepší pověst, ale v C5 s ní problémy nejsou. Na Peugeot foru jsem se dočetl, že majitelé P407 s tímto motorem a AL4 doporučují výměnu chladiče převodového oleje za větší chladič z C5. A v tom bude nejspíš zakopaný pes, proč u C5 nejsou stížnosti.. Doporučená výměna oleje je co 60tis km, ale vzhledem k tomu, že u této převodovky nelze vyměnit s olejem zároveň i filtr (ten je uvnitř skříně), tak jsem interval zkrátil raději na 30tis km. Zatím vše šlape, jak má. Jen v mrazech cukne za studena při prvním přeřazení z 1 na 2st. Přiřazuji to studenému oleji a neřeším. Po zahřátí řadí plynule. A zoufale pomalu - na což jsem si bez problému zvyknul, až na jeden případ. Když přijíždíte ke křižovatce z vedlejší, podíváte se zda něco nejede (v tu chvíli už jedete skoro krokem) a přidáte plyn. A v tuto chvíli převodovka zaváhá cca 1s. A pokud se z hlavní cesty blíží auto, je i ta 1s jako celá věčnost. Už s tím počítám, ale vadí mi to. Je zde i funkce ručního řazení, ale používám pouze občas k „zamčení“ posledního stupně, když nechci aby podřazovala zbytečně brzo. Převodovka je ze staré školy a je to bohužel znát. Ale k C5 se automat vyloženě hodí.

Světla: Tady velká poklona. Natáčecí bi-xenony. Svítí perfektně a to natáčení do zatáček jak návyková věc. (Toto už jsem ale měl i C4 VTS). Ale pochvalu si to rozhodně zaslouží.

Poruchy a servis:
Mno, kde začít :) Chvíli po koupi mi auto začalo cukat při rozjezdech (studené i zahřáté) a i palubní systém házel chybu. Neřešil jsem a jezdil dál a pozoroval, až jsem jednou vůbec nenastartoval. Motor točil ale nic. Takže google a zjištění, že možnou závadou je zakarbonování škrtící klapky, což potvrdila i diagnostika. Následoval odtah, vyčištění škrtící klapky a vše OK. Po měsíci ale stejná situace znova. Zase odtah a po domluvě s technikem objednaná nová škrtící klapka. Definitivně vyřešeno. Po troše četby jsem se dozvěděl, že toto je pro tento motor docela typická závada. Je to starší auto, odpouštím. Jenže po cca dalším měsíci jedu po dálnici a najednou cítím, že mi klesá zadek a ve stejnou chvíli mi auto začne varovně blikat, že mám okamžitě zastavit. Zastavuju, zadek už sedí skoro na zemi, a volám do servisu, zda s tímto můžu jet aspoň v odstavném pruhu a sjet z dálnice. Teče Vám kapalina z podvozku? Ano. Okamžitě vypnout motor a čekat na odtah, mohlo by se zadřít čerpadlo od hydraulického systému podvozku. Ale sjezd je jen cca 5km. Prdím na to, jedu v odstavném pruhu pomaličku dál, zadek skáče jak na trampolíně. Po sjezdu jsem auto odstavil a čekal na odtah. Zase! Naštěstí se vše stalo kousíček od domova. Prohlídka v servise – prasklá hadička vysokotlakého systému. Ale vždyť hydractiv se přece nekazí? „No ne, ale pokud, tak zcela vyjímečně toto, máte fakt smůlu“. OK. Hadička stojí 2tis Kč, ale musí se odstrojit skoro celý podvozek. Celkem tedy za 10tis. No nic, mám už toho plné zuby, ale budiž. Přišla zima. A v půlce zimy mi přestala topit řidičova půlka auta. Topila, ale jen vlažným vzduchem. Tady už jsem věděl, která bije. Návštěva servisu a potvrzeno. Ulomená hřídel elektrického mechanizmu ovládání topení. Typická závada. Mění se za novou, už vystuženou, která nepraská. Necelých 1000 Kč. Za jednu. Ale mění se rovnou raději obě. Takže 2tis + práce, kdy se musí odstrojit pro změnu celá palubovka (dohledám a přidám foto). Práce na 2 dny takže dohromady za 8tis Kč. Toto vše se mi stalo během prvních 4 měsíců a asi 5tis km. Auto jde z domu!!! Naštěstí mě známý ukecával, ať dám autu poslední šanci, že takový pech mít nemůžu. „Navíc s francouzema máš jinak výborné zkušenosti“ (Peugeot 307, 206 a C4 VTS). Ale já měl už vyhlídnutého Avensise a C5 na protiúčet. Avensis byl šrot. Zůstal jsem u C5… A od té doby uplynulo 2,5 roku a 45tis km, bez !jediné! závady (Teda až na upadlou krytku ostřikovače světel, nebo spíš ukradenou). Navíc jsem byl minulý rok na STK a technik jen kroutil hlavou, že je podvozek pořád originál. „Vy nemáte jedinou vůli, jedinou! Ani korozi. Nechápu.“ Spíše v žertu se zeptal jestli to nechci prodat.. Nechtěl jsem, už jsme si na sebe s Citronkem zvykli :)
Pro doplnění: Ve 120 tis jsem ještě dělal rozvody a druhou výměnu oleje v automatu, ale to je už jen běžná údržba. Obojí dohromady 8tis Kč přímo v Citroenu.

Malá rada pro potenciální zájemce o ojetinu C5:

Motor a automat: Nerad to přiznávám, ale podruhé bych hledal v případě Citroenu C5 po FL diesel. A to buď 2,0 Hdi 100kw nebo 2.2 Hdi 125 kw. Oba motory jsou již dobou vyzkoušené a spolehlivé. K C5 patří automat a oba motory jsou spojené s moderním a spolehlivým 6st Aisinem. Slabší 2.2 Hdi taky není špatná, ale je spojena se starším 4st automatem od ZF, který není špatný, ale proč jít do 2.2 když můžete mít modernější 2.0 Hdi s Aisinem.
K charakteru auta se ale vyloženě hodí benzínová V6tka (3.0 24v), v případě, že se smíříte se spotřebou cca o 1,5l vyšší než u mého dvoulitru. U V6 zlobí občas cívky a jsou dražší rozvody, ale jinak bezproblémový motor. Po FL výhradně spojena taky s výše zmíněným Aisinem.
Mnou vlastněný motor 2.0i 103kw není špatnou volbou, ale rozhodně není tou v nabídce C5 nejlepší volbou. Pro někoho, kdo chce auto předělat na LPG a nepožaduje extra výkon, se ale hodí.
Vyhnul bych se benzínovému 1.8 16v, na auto bude dosti slabý. Totéž platí pro 1.6 Hdi.
A rozhodně si zkontrolujte, zda má auto vyměněný mechanizmus ovládání teploty klimy. Pokud ne, je otázkou času, kdy budete v servisu platit cca 8tis Kč.
A rozhodně doporučuji výbornou komunitu na foru:
http://www.c5club.cz/diskuze/#.WVweAojyjIU

Pokud by někdo měl dotaz, klidně pište v diskuzi...

Silné stránky

Pohodlí
Bezpečnost
Velikost
Kufr
Cena

Slabé stránky

Podvozek si neumí poradit s příčnou ostrou nerovností
Možná trochu vyšší spotřeba

 


Další vozy Citroën C5



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
7
praktičnost
10
prostornost
9
jízdní vlastnosti
9
jízdní komfort
10
provozní náklady
7
náhradní díly
9
výkon motoru
7
spotřeba
7
hlučnost motoru
8
kvalita sedadel
10
brzdy
10
zavazadlový prostor
10

Více o modeluCitroën C5 C5 (2001-2008)
Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost? Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost?

Citroën C5 druhé generace se pomalu připravuje na…

Citroen Saxo 1,6 16V VTS Citroen Saxo 1,6 16V VTS

Saxo je v současnosti základním modelem automobilky…

 





Blesk.cz

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Další z klanu Vágnerů se žene do chomoutu! Syn Karla Vágnera (75) Josef (27) požádal svou německou přítelkyni…

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla s vrtulníkem zemřeli čtyři lidé

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla…

Zbyly jen trosky! Po srážce malého letadla s vrtulníkem v britském hrabství Buckinghamshire nedaleko obřího…

 

iSport.cz

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení spolupráce s Lendlem

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení…

Britský tenista Andy Murray se dohodl na ukončení spolupráce s trenérem Ivanem Lendlem. Murray o tom informoval…

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale tvoříme novou Spartu

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale…

Zvítězili, ale nadšení rozhodně nepanovalo. Po páteční výhře Sparty ve 14. kole HET ligy nad Jihlavou (1:0) se…

 

Reflex.cz

Street food v Berlíně není jen kebab. Aneb Berlín a jeho gastrozajímavosti

Street food v Berlíně není jen kebab. Aneb Berlín a…

Berlínský street food už dávno není jen turecký kebab, i když u něj to začínalo. Z mnoha silných imigračních vln…

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to historický fakt, měl kontrolní roli

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to…

Historik Petr Blažek odmítá spekulace o tom, jestli Andrej Babiš spolupracoval se Státní bezpečností. Záznamy…