Recenze

10 Majitel

Citroën C5 2.0i 16V 103 kW RCRFJC

9.56 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Citroën C5, foto 1 Citroën C5, foto 2 Citroën C5, foto 3 Citroën C5, foto 4 Citroën C5, foto 5 Citroën C5, foto 6 Citroën C5, foto 7 Citroën C5, foto 8
Citroën C5, foto 9 Citroën C5, foto 10 Citroën C5, foto 11
 

Technické info

Přezdívka auta limuzína, Berlína Rok výroby 2004 Koupeno ojeté najeto [km]:110496 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1997 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.1 maximální rychlost [km/h]: 211 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 471 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.2

Popis vozu

Citroën s hydropneumatickým podvozkem jsem chtěl už prakticky od doby, co jsem měl řidičák. Ale několik let jsem si musel počkat. Citroën C5 byl mým snem, zjistil jsem si už dávno spoustu informací, a díky tomu jsem to auto chtěl ještě víc pro jeho spoustu zvláštností. Splnil se mi sen.

V Ý B Ě R
Vzhledem k hydropneumatickému podvozku, velké výbavě a příznivé ceně ojetin pro mě nic lepšího neexistuje. Auto jsem vybíral dlouho, občas mě napadlo kvůli negativní kritice, že bych mohl vybrat i něco jiného. U mě určitě padají auta z koncernu založeného Hitlerovou automobilkou. Díky nekritickému vychvalování od většiny lidí a novinářů mám k těm autům averzi. Kdybych nemohl mít C5, chtěl bych něco od Citroënu. Tam se mi ale líbí jen sedan C-Elysée. Jenže je to základní auto s velmi chudou výbavou a nulovým odhlučněním.
Nejstarší C5 byla vyráběná mezi lety 2001–2004. Je to tedy dost staré auto. Nejnovější verze (2008–2017) působí moderně i dnes. Ale ty už jsou dražší a výběr je stížený tím, že ne všechna auta mají hydropneumatické odpružení. Proto jsem se (ještě z pár dalších důvodů) rozhodl pro facelift verzi první generace.
Hatchbacky a vagóny kombi se mi zajídají, na silnici toho jezdí většina. Ani u C5 se mi kombi nelíbí. Můj požadavek tedy byl C5 ve verzi liftback (francouzsky Berline) a benzínový motor (nejezdím dálky). C5 má být pohodlné auto, a tak k němu patří i tichý benzín. U benzínových motorizací jsou tři varianty, ze kterých jsem vyloučil 3.0i. Jak se můžete dočíst, je to motor, který má všechno docela jinak a samozřejmě má vyšší spotřebu. Takže zbývaly 1.8i a 2.0i. Bral bych klidně 1.8i (kvůli o trošku nižší spotřebě, pojištění), ale těch zas tolik není. Nakonec tedy mám 2.0i s nejvyšší výbavou Exclusive. Auto bylo vyrobené v roce 2004, kdy se začala vyrábět faceliftovaná verze C5 (do roku 2007).

E X T E R I É R
Auto patří do střední třídy, je tedy větší (délka 4,7 m). Design exteriéru hodnotím 9/10. Nejhezčí mi přijde elegantní příď, která z profilu má tvar do špičky, maska s protaženým chromovaným logem automobilky a na ni navazující elegantní světlomety, které jsou u mé C5 samonatáčecí xenony (pěkný je test před startem viz. video). Přední kapota působí mohutně. Víko motoru má plynové vzpěry (což např. nemá současné vlajkové SUV Citroën C5 Aircross a spousta dalších moderních aut ve vyšších stupních výbavy!). Většina částí motoru je zakrytá plasty a víko a vnitřek má zvukovou izolaci (viz. foto). Stěrače jsou trochu schované pod kapotou, pokud je chcete odklopit při mytí, musíte je dát do polohy údržba, jinak si odřete hranu kapoty.
Plastové prahy svým tvarem zvětšují dojem mohutnosti auta. Kola jen s jedním rozměrem jsou v předepsané velikosti 215/55 R16 W. Výška mezi okrajem kola a blatníku je větší než u běžných aut právě díky odpružení Hydraktiv. Hrdlo palivové nádrže je standardně na pravé straně.
Zadní světlomety mi přijdou jako jediná nehezká věc na autě. Tvar mi moc neladí s předními, nejsou tak elegantní a uniká mi celková myšlenka jejich designu. I když po detailním obhlídnutí to není tak hrozné. Velikost zavazadlového prostoru u verze liftback je podle mě velká (471 l), těžko dosáhnete až dozadu. V kufru je z obou stran osvětlení a plnohodnotná rezerva.

I N T E R I É R
Vnitřní prostor je velký. Přední sedadla mají mezi sebou větší prostor, a tak odkudkoliv vzadu hezky vidíte na půlku palubní desky (z prostředka na celou). Sedadla jsou měkká, pohodlná a mají delší sedák. To platí i pro ZADNÍ SEDADLA, což nebývá obvyklé u většiny aut o třídu níž. Skoro jako pohovka. Vzadu je možné sklopit střední opěradlo, které slouží jako loketní opěrka s výsuvným držákem nápojů a úložným prostorem uvnitř. Místa je dostatek i pro 3 cestující, středový zadní tunel je snížený. Takže uprostřed je jen malý hrbol. Zadní okno se nechá zatáhnout stahovací roletou.
PŘEDNÍ sedáky nemají příliš výrazné boční vedení, takže při náklonu karoserie v zatáčce můžete mít pocit, že sklouznete ze sedadla. Jinak jsou přední sedadla vybavená vyhříváním a elektrickým seřizováním (výška, podélné posouvání, náklon opěradla, úprava bederní opěrky). Ve výbavě je také systém pro neúmyslné překročení plné čáry. Funguje při překročení rychlosti 80 km/h, pak sedák dost silně vibruje na dané straně přejetí čáry (tedy spíš dostáváte takové rány).
OSVĚTLENÍ INTERIÉRU zahrnuje tři světla uprostřed u zpětného zrcátka (s automatickým zatmíváním), osvětlení vzadu, světla vepředu pod palubní deskou na nohy u řidiče a spolujezdce, ve schránce spolujezdce, osvětlení zrcátek ve slunečních clonách + červené a bílé světlo vespod předních dveří po otevření. Na středovém panelu je tlačítko DARK, kterým se dá pro lepší jízdu v noci vypnout displej uprostřed a osvětlení přístrojů, zůstane osvětlený jen ukazatel rychlosti.
ÚLOŽNÝ PROSTOR je podle mého dostatečný (prostor ve dveřích + schránka, odkládací přihrádka vedle volantu, zásuvka pod sedadlem řidiče, odkládací část / držák nápojů na středové konzole).
Zvláštností uprostřed jsou pak tlačítka na manuální korekci výšky podvozku. Další je parkovací brzda, která se musí zatáhnout až hodně nahoru. Pro zajímavost: zabrzdí se přední kola (kvůli tomu, že se při změně světlé výšky pootáčejí zadní kola).
STŘEDOVÝ PANEL je kritizován za přemíru tlačítek. Na první pohled možná působí nepřehledně, ale pak jeho funkce oceníte. Místo podrobného popisu viz. foto. Ne zrovna dobré umístění se týká tlačítka výstražných světel. Je vespod, takže ho nemáte na očích, a před ním je řadící páka. Ta má podle mě hezký tvar (existuje jiný design, který už se mi tolik nelíbí). Zařazení zpětného chodu je signalizováno, na což se dobře zvyká.
KLIMATIZACE je dvouzónová automatická. Činnost je řízená podle snímání teploty (vnitřní, vnější) a vlhkosti v interiéru a snímače osvětlení ve středu palubní desky u čelního skla. Většinou nechávám větrák klimatizace na nejnižším stupni, tedy v manuálním režimu. Např. v zimě, dokud není motor trochu zahřátý, topí méně a pak se výkon zvýší. I když je v manuálním režimu, automaticky ofukuje nejvíc čelní sklo. V létě jsem si všiml, že pokud auto stojí nebo jede pomaleji, fouká na nejnižší stupeň méně, ale při zvýšené rychlosti fouká víc.
RÁDIO má na levé straně tlačítka pro jednoduchou změnu zobrazení na barevném displeji. Na displeji se zobrazují vždy 2 funkce (např. klimatizace s kombinací rádia, nebo palub. počítače apod. – viz foto). Pro navigaci je potřeba vložit CD s mapovými podklady. Jinak je ještě zásobník na 6 CD pod sedadlem spolujezdce. Ozvučení je dobré (od firmy JBL). Pod čelním sklem jsou 2 výškové reproduktory, které ale vzhledem ke stáří vozu už dost šumí. Pak jsou reproduktory v předních dveřích a vždy po dvou reproduktorech v zadních dveřích. Hlasitost je možné nastavit mezi hodnoty 0–30. Většinou stačí stupeň 3 nebo 4. Na 5. a 6. je už pro mě hlasitost dostatečně velká pro pořádný poslech. Víc bych ji asi nedával. Nastavení hlasitosti se ukládá a je různé pro CD, rádio, navigaci a dopravní informace. Ostatní podrobné informace o systému si můžete prostudovat v Návodu k obsluze (ke stažení na internetu).
Ve výbavě je ještě střešní okno. Může se buď vyklápět zadní část ve 3 stupních, nebo zajíždět do střechy (celkem 6 stupňů).
MÍSTO ŘIDIČE
Z levé strany: na dveřích je ovládání oken (všechna jsou elektricky stahovatelná s automatickými dojezdy – i u zadních oken) a zrcátek. U pravého zrcátka můžete mít zapnutou funkci automatického naklopení při zařazení zpětného chodu. PŘÍSTROJE PALUBNÍ DESKY jsou velké (hlavně ukazatel rychlosti) a přehledné. Líbí se mi takové provedení, kdy nejsou jednotlivé budíky oddělené a zapuštěné. Tady jsou v jedné rovině a s elegantním designem. Navíc je tu ukazatel teploty oleje a voltmetr. Ve výbavě je pak ještě tempomat a omezovač rychlosti na levé straně pod volantem a na pravé straně ovládání rádia. Páčka blinkrů při vracení vydá mírný zvuk při jemném dosednutí do základní polohy. Krásně to zapadá do celkové koncepce a tichosti interiéru.
Zajímavý je ještě ekonomický mód auta, kdy po vypnutí motoru můžete používat elektrické přístroje po dobu 30 min. Pak auto přejde do ekonomického režimu, aby šetřilo baterii. Doba osvětlení při otevření dveří je zkrácená a nejde pak používat např. rádio. Na druhou stranu by se vám nemělo stát, že rozsvícené světlo úplně vybije baterku a už neodjedete (což nemusí být nic výjimečného). Režim se deaktivuje po nastartování.

Ř Í Z E N Í
VOLANT má přiměřenou velikost. U francouzských aut se kritizuje přeposilování volantu. V C5 mi nepřijde účinek posilovače nijak velký, zkrátka je akorát pro pohodlí. Navíc se u C5 mění účinek v závislosti na rychlosti. Doma máme ještě Peugeot 206 a tam by se dalo diskutovat o přeposilování. Mě to ale nevadilo, je to prostě pohodlné. Plný rejd je dost malý, auto potřebuje opravdu hodně prostoru, abyste se s ním vytočili.
Klíček má jednu polohu pro zapnutí, kdy před startem něco jako větrák ale spíš něco jiného zvláštně zaduní (působivé) (nově přidané video), a pak poloha pro nastartování. Zajímavé je, že stačí klíč jen přiblížit ke spínací skříni a už je slyšet syčení nejspíš čerpadla. MOTOR běží hladce a interiér je od něj velmi dobře odhlučněný. (Odhlučnění je např. i ve dveřích, boční skla jsou dvouvrstvá.) Ze začátku bylo těžké rozpoznat, jaké jsou otáčky při rozjedu. Při jízdě motor prakticky není slyšet, hluk jde spíš od pneumatik (záleží na povrchu vozovky). Motor má podle mě dostatečný výkon. Ze silnice si nedělám žádnou závodní dráhu (jako jiní, o jejichž kognitivních schopnostech mám silné pochybnosti), jezdím klidně, protože pro to je C5 určená. Přesto při sešlápnutí plynu při předjíždějí dokáže auto dobře akcelerovat. Zatím jezdím na spotřebu, takže kolem 8 l/100 km (v zimě byla přes 8 a v létě jsem se dostal až na 7,1 l/100 km).
Malou potíž mám jen s PLYNEM při rozjíždění. Pokud se rozjíždím i jen do mírného kopce, musím motor vytočit zhruba až ke 3000 ot./min a až pak přeřadit na 2. stupeň (stejně si stěžoval někdo u Peugeotu 407). Občas se stalo, že při rozjezdu po zařazení 2. stupně auto nereagovalo na plyn, až po sešlápnutí pedálu na podlahu (asi závada na potenciometru, jak jsem četl).
Motor se nejlíp cítí nad 2000 ot./min, to teprve začíná být živý a tolik neduní. Jinak na rovince je možné jet i pod 2000 ot./min.
A to nejlepší nakonec.
HYDRAKTIV III
Díky hydropneumatickému odpružení je každá jízda krásný zážitek. Když jedete po mírně zvlněné silnici, auto vás příjemně pohoupe. Při prudším rozjedu nebo zabrzdění (příp. když vám zhasne motor) nedostanete až tak tvrdý kopanec. Různé nerovnosti na silnici jsou cítit, ale rázy jsou tlumené na rozdíl od obyčejného odpružení. Někdy si říkám, že by to mohlo být ještě měkčí. Kvůli měkkému odpružení se samozřejmě auto do zatáček naklání a není možné zatáčky projíždět v příliš vysoké rychlosti. Jinak to prostě nejde. Buď budete mít pohodlí a náklony (neplatí zřejmě o Xantii Activa), nebo můžete mít trakař bez větších náklonů . Další výhodou je udržování světlé výšky nezávisle na zatížení vozidla a změna světlé výšky. Např. při zatažení ruční brzdy je někdy předek přizvednutý, ale když přijdu k autu a otevřu dveře, automaticky se srovná výška a předek poklesne. Nebo se vpředu nebo vzadu přizvedne, pokud je níž od vypnutí motoru, nebo když nasednu a tím se sníží (můžete vidět ve videu). Základní polohu můžete snížit do servisní polohy (rychlost max. 10 km/h), nebo zvýšit do dalších dvou. Maximální výška je také servisní poloha do 10 km/h, střední poloha do 40 km/h. Jakmile překročíte v jedné zmíněné poloze danou rychlost, auto automaticky přejde do nižší. Občas používám střední polohu. Při jízdě do kopce je cítit, že přední kola asi trochu prokluzují.

Na závěr ještě pár zajímavých funkcí popsaných v návodu, které se mi líbí:
· Prudká decelerace vozidla způsobí automatické rozsvícení výstražných světel.
· Při nastartování vozidla systém automaticky uzamkne dveře, pokud dosáhnete rychlosti přibližně 10 km/h.
· Superzamykání: Dlouhým stisknutím klíče zavřete okna dveří a střešní okno.
· Pokud rychlost vozidla překročí hodnotu 110 km/h na dobré vozovce, dojde ke snížení světlé výšky vozidla.
· Při malé a střední rychlosti na špatné vozovce je světlá výška vozidla zvýšena.
· Hodnota vyklonění střešního okna se reguluje v závislosti na rychlosti jízdy s ohledem na vznik aerodynamického hluku.
· Pozor, náhodná manipulace s ovladačem uloženým v kapse může vyvolat nechtěné odemknutí dveří. Současně platí, že pokud nedojde k otevření žádných dveří do třiceti sekund po odemknutí, dveře se znovu automaticky uzamknou.
+ funkce výbavy: detekce podhuštění pneumatik, funkce ovládání hlasem, navigace – informace o dopravní situaci RDS-TMC (zatím nevyzkoušeno)

Silné stránky

+ vzhled (pro mě)
+ pohodlí podvozku
+ odhlučnění interiéru, pohodlná sedadla
+ vnitřní prostor
+ výbava

Slabé stránky

- vzhledem ke stáří elektrická instalace (reproduktory, rádio)
- malý plný rejd
- řazení prvního stupně

 

Novinky v recenzi

28.9.2019 11:02

Fotky a video

Přidal jsem fotky displeje a video jak to vypadá při otočení klíčku:
https://youtu.be/PsrDZ1XGI4A
https://youtu.be/8-PNrnSuaK8

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy Citroën C5



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9
praktičnost
9
prostornost
10
jízdní vlastnosti
9
jízdní komfort
10
provozní náklady
8
náhradní díly
9
výkon motoru
10
spotřeba
8
hlučnost motoru
9
kvalita sedadel
10
brzdy
9
zavazadlový prostor
10





Blesk.cz

Rozpočet ONLINE: Zeman ve Sněmovně hledal Babiše, ten ho ale zastupuje v Japonsku

Rozpočet ONLINE: Zeman ve Sněmovně hledal Babiše,…

Hlavním bodem středečního jednání Sněmovny je první čtení návrhu zákona o státním rozpočtu. Ten počítá se…

Hříšník v Praze vypekl brněnské policisty! Při domovní prohlídce je zamkl v bytě a utekl

Hříšník v Praze vypekl brněnské policisty! Při…

Když brněnští policisté vstupovali do bytu na pražském Barrandově, aby u podezřelého v jeho přítomnosti provedli…

 

iSport.cz

Co čekat od Barcelony? Hvězdy se nebudou šetřit, trenér ale varuje

Co čekat od Barcelony? Hvězdy se nebudou šetřit,…

Slavná barcelonská skvadra chystá po osmi letech představení v Praze. Největší hvězdy světového fotbalu půjdou…

Neskutečně rozjetý Pastrňák! Torontu dal gól s hokejkou mezi nohama

Neskutečně rozjetý Pastrňák! Torontu dal gól s…

SOUHRN | Další souboj rivalů Boston Bruins a Toronto Maple Leafs ovládl domácí tým, který i díky gólu a nahrávce…

 

Reflex.cz

Pasta Oner: Nenávidím české studiové pohádky, Tom a Jerry jsou lepší, naše umění ve světě nikoho nezajímá

Pasta Oner: Nenávidím české studiové pohádky, Tom a…

Příběh o chudém umělci z bývalého východního bloku ve světě nikoho nezajímá, nemáte šanci prorazit, říká jeden…

Policie našla na jihovýchodě Anglie v kamionu 39 mrtvých lidí

Policie našla na jihovýchodě Anglie v kamionu 39…

Třicet devět mrtvých těl nalezla v noci na dnešek britská policie v kamionu v hrabství Essex na jihovýchodě…