Recenze

Sugarr (muž 31 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

BMW řada 5 540i (DN51)

9.90 Uživatelé

Hodnoceno: 32× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

BMW řada 5, foto 3 BMW řada 5, foto 4 BMW řada 5, foto 5 BMW řada 5, foto 6 BMW řada 5, foto 7 BMW řada 5, foto 8 BMW řada 5, foto 9 BMW řada 5, foto 10
BMW řada 5, foto 11 BMW řada 5, foto 12 BMW řada 5, foto 13 BMW řada 5, foto 14 BMW řada 5, foto 16 BMW řada 5, foto 17 BMW řada 5, foto 19 BMW řada 5, foto 20 BMW řada 5, foto 22 BMW řada 5, foto 23 BMW řada 5, foto 24 BMW řada 5, foto 25 BMW řada 5, foto 26 BMW řada 5, foto 28 BMW řada 5, foto 29 BMW řada 5, foto 30 BMW řada 5, foto 31 BMW řada 5, foto 32 BMW řada 5, foto 33 BMW řada 5, foto 34 BMW řada 5, foto 36 BMW řada 5, foto 37 BMW řada 5, foto 38 BMW řada 5, foto 39 BMW řada 5, foto 40 BMW řada 5, foto 41 BMW řada 5, foto 42
 

Technické info

Přezdívka auta BMW 540i (Lord Wellington) Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:208500 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 4398 výkon [kW]: 210 kroutící moment [Nm]: 440 zrychlení 0-100 km/h [s]: 5.9 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 460 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 12.1 / 10.3 *

Popis vozu

PROČ zrovna 540i?
-----------------------------

Když jsem si vybíral auto, věděl jsem, že určitě chci BMW. Máme jich pár v rodině a stačí se jednou projet a člověk tomu propadne. Rozhodoval jsem se mezi řadou 3 (e36) a řadou 5 (e39). Jako první jsem měl vybrané e36 325i, je to 6 válec VANOS se 142kW. Říkal jsem si, to mi na ty začátky bude stačit a taky důvod e36 byl finanční - bylo to poměrně levné auto. Pak se moje hledání zaměřilo na e39. V této řadě jsem měl vybrané 3 kousky. Jednalo se o 530i (facelift), 540i a M5. Šestiválcový benzínový 3-litr u e39 530i, je asi nejlepší, co v e39 může být, 180kW a spotřeba pod 10l.
Pak jsem se ale svezl v 540i a ten motor V8 mě dostal, večer jsem nemohl spát a pořád jsem myslel na to, jak jsem řídil a nemohl to vyhnat z hlavy. O tom líbezném zvuku polního kvítí ani nemluvě, ani skoro není slyšet, jak si přede, ovšem když se mu trochu naloží pod kotel, je z něj „proudové letadlo“. O M5 jsem také přemýšlel, ale ceny byly na mne poměrně vysoké. Model 540i je pro mne zatím dostačující - jako moje první auto. Bylo vybráno, už jen zbývalo si upřesnit výbavu. Chtěl jsem určitě 6MT (manuál), pokud možno v dobrém stavu, navigace nemusí být, jinak plnou výbavu. Auto jsem hledal v Německu, protože u nás byly max. 2 kousky a ještě v automatu, s najetýma 300 000km, odrbané a vevnitř jak říkám “pelech“ a “hadráky“. Hledal jsem tedy na autoscout24 a mobile.de. Tam byl výběr větší, i když 3/4 automobilů byly v automatu. Nakonec jsem na internetu (u nás v ČR) narazil na jeden nový inzerát. Ani chvilku jsem neváhal a ihned kontaktoval prodejce. Za necelých 14 dní jsem si jel pro auto.


MOTOR - srdce auta
--------------------------------

Jedná se o motor V8 M62TUB44 (448 S2) o zdvihovém objemu 4398 ccm, vyrobený v Mnichově o výkonu 210 kW / 286 koní při 5400 ot./min. a kroutícím momentem 440 Nm při 3600 ot./min., 92 mm vrtání, 82.7 mm zdvih, kompresní poměr 1:10 (M5 má 1:11). Vícebodové vstřikování paliva MFI. Motor používá SFI, 4 ventily / válec a rozvod klasika DOHC. Nesmím zapomenout také na VVT neboli VANOS (variabilní časování ventilů) a elektronicky ovládaný plyn. Blok motoru M62 je vyroben ze slitiny hliníku, na stěnách válců je vyleptána vrstva silikonu, která se nazývá “Nikasil“ (dříve "Alusil"). Dieselové motory mají stěny válců z litiny. Blok je vyleptaný účinky kysličníku křemičitého, tvořící nosný povrch ve válci - již zmiňovaný Nikasil. Předchozí verze M60 používala Alusilový obal válců, který byl špatný - díky nepříznivým účinkům spáleného paliva obsahující síru v poniklovaných spalovacích komorách. Problémy byly v tom, že docházelo ke korozi stěn válců. Diagnostika je kulatá 20 pin. Od 2350-2400 otáček začíná motor krásně zpívat :) Tento motor se používal v autech: e39 540i (1998–2005), e38 740i/740iL (1999–2001), e53 X5 4.4i (1999–2003) a Morganu Aero 8 (2000–2004). Jeho předchůdcem je bezvanosová verze M62B44, která byla v modelech: e39 540i (1996–1998), e38 740i/740iL (1996–1998) a e31 840Ci (1996–1997).

Po nastartování motoru a cca 1 minutě se přestane tolik točit vrtule chladiče (jde zastavit rukou), otáčky se „ustálí“ na 350-370 ot./min. a je jen slyšet, jak si krásně přede - není téměř slyšet. Je to šepot polního kvítí. Motor je zahřátý na pracovní teplotu, která by měla být okolo 83-90 °C zhruba po ujetí 10 km, chladící soustava je zahřátá na pracovnu teplotu 182 °C po ujetí cca 3 km, tj. okolo 3 minut jízdy. Musím říci, že motor topí opravdu hodně, ale nestalo se mi, že by se přehřál. Ručička ukazatele teploty je za všech okolností uprostřed, mezi červeným a modrým polem. Může být lehce přiblížena k červenému, ale to se mi ještě nestalo. Pokud by se stalo, že by ručička byla v červeném poli, měl by se ihned vypnout motor - tento motor je velice náchylný na poničení v důsledku přehřátí. Protože je celý blok motoru ze slitiny hliníku a na stěnách válců je vyleptaný Nikasil, mohl by se vysokou teplotou lehce poškodit. Došlo by k vydření vrstvy Nikasilu společně s pístními kroužky až do bloku motoru, kde by byly rýhy. Následně by motor bral olej, auto by čoudilo, nejelo tak jak má, nemusely by pálit některé svíčky. Toto je vedle prasklého napínacího řetězu a prasklé hlavy (prasení na studený motor) nejčastější a né zrovna levná a příjemná závada.
Motor je tichý a celkem nenápadný, ale zvenku je poznat, že se jedná o V8, typický lehce bublavý zvuk při ubrání plynu. Stalo se mi, když jsem jel z dovolené z Chorvatska, že jsem čekal na hranicích Slovinska a vzhledem k tomu, že bylo veliké teplo, točila se i vrtule na sahaře na předním chladiči, která dochlazovala… když jsem popojel cca 5m k panu celníkovi, vytočil jsem to do 3 000 otáček, vrtule se roztočila ještě více a motor dost „zařval“, on jen koukal. Hned po mě chtěl stáhnout všechna okýnka, dát mu papíry od auta atd. a pořád zkoumal, jestli to je opravdu moje auto.
Při mírném přidání plynu do cca 1500 otáček se trochu ozve a připomíná lehký větřík, při přidání do 3 000 otáček mi doslova připomíná meluzínu nebo silný vítr. Po vytočení motoru nad 3 000 se z něho stává proudové letadlo a je slyšet opravdu hodně. Když ho porovnám s 6-válcovým motorem M50B25 (e36 325i) nebo M54B30 (e46 330 Ci), zvuk není tak silný “železitý“ a razantní, je takový decentnější, přeci jen, je to V8. Také se pomaleji “sbírá“ když se sešlápne odspodu, tak je to jasné, není to R6 ale V8. Na tomto motoru se mi kromě zvuku líbí zátah pěkně “odspodu“, nemusí se hodně vytáčet. Stačí jen mírně sešlápnut plyn a poslušně jede. Pokud chci opravdu rychle předjet, podřadím si, vytočím motor a auto vystartuje dopředu jako raketa a v mžiku je na tachometru 160 km/h a už šlapu na brzdu. Nejvíce začíná akcelerovat od 3600 otáček, kdy je k dispozici kroutící moment 440Nm.

Co se spotřeby týče, když jedu dálku tak není problém se držet za 9,5l / 100km. Když se chce, jde to i za méně, ale to už je spíše taková “hra na spotřebu“. Za posledních 8 000 km mám průměrnou spotřebu dle OBC 10,2 litrů/100km, z toho jsou cca 3 500 km dovolená Chorvatsko (rok 2011) - dálnice kolem 150 km/h. Pokud jezdím okresky/město a svižnější jízda, tak mám spotřebu na 12,3l / 100km (skoro jak uvádí tabulky bmw). Letos jsem byl na dovolené po ČR(rok 2010). Najelo se okolo 1 000 km, většinou okresky a spotřeba 10,3l/100km. Někdo si řekne “to ho jen lechtal“ ale jel jsem tak normálně, občas předjel, jel pohodově. Trasa byla 35% dálnice, 55% okresky a 10% město. Na takový obsah jedle mého názoru spotřeba krásná, tak jasné že nová BMW mají o polovinu menší spotřebu a jednou takový výkon, ale když porovnám můj výkon s nějakou “Ochcávku 1.8 která jezdí za 8 litrů…“. Minima jsou kolem 8,8 - 9l (dle OBC) ale s nimi skoro nepočítejte, nebo pouze v případě, že se umíte opravdu ovládat a něžně zacházet s plynem. V zimě se spotřeba pohybuje okolo 11-12 litrů, namrzlá vozovka, břečka na silnici, sníh. I za deště pozoruji až o 0,5l vyšší spotřebu. Obvykle jezdím sám nebo max. ve 2 lidech, ale když opravdu výjimečně vezu 4-5 osob včetně, tak je spotřeba až o 0,5 - 1 litr vyšší.


Pojmy:
-----------
MFI - (Multiport Fuel Injection) vícebodové vstřikování paliva. Vstřikování paliva do sacího kanálu s jednou tryskou na sací kanál.

SFI - (Solid Fuel Injection) přímé vstřikování, mechanické vstřikování paliva

VVT - (Variable Valve Timing) jedná se o variabilní časování ventilů (VANOS), které optimalizuje průběh točivého momentu motoru v nejdůležitějším rozsahu otáček. Jinak řečeno, v závislosti na otáčkách a zatížení mění systém čas otevření sacích a výfukových ventilů. Změna se děje pootočením vačkového hřídele hydraulickým mechanismem. Motor pak lépe spaluje palivo, zlepší se emise, zvýší výkon a točivý moment ve velkém spektru otáček.


INTERIÉR
-----------------

Interiér je v pískově-béžové (sand-beige) kůži s dřevěným obložením (Vavona). Původně jsem chtěl černou kůži, ale když jsem viděl tuhle, taky mi padla do oka. Světlý interiér má trochu nevýhodu v údržbě, musí být člověk opatrný a starat se o něj. Pohodlné sedačky nabízí možnost elektrického nastavení 12 poloh, jen chybí odvětrávání. Místa je v tomto voze akorát v porovnání s e46 a hezčí uspořádání palubní desky, řidič je vším doslova obklopen, vše je hezky při ruce. Dominantní je multifunkční M-volant, který perfektně padne do ruky a dává jakousi “jistotu“ v řízení. Přístrojová deska je klasická BMW s maximální rychlostí do 240km/h, proč jen do 240 nevím, pod otáčkoměrem je ručička okamžité spotřeby do 30l/100km. Obvykle se pohybuje kolem hodnoty 9-11l. OBD display (On-Board Diagnostics) palubní diagnostika vozidla. Displej umístěný na přístrojové desce informuje o stavu vozidla, vyspisuje případné chyby atd.. Šestistupňová řadicí páka je v porovnání s e46 docela dost vysoká a řazení celkem dlouhé, rychlosti “zapadávají“ dobře, ale mohlo by to být lepší, samozřejmě není to jako u nových aut nebo SMG. Neodmyslitelnou a pro mne nepostradatelnou součástí interiéru je odklápěcí loketní opěrka a pod ní po zmáčknutí “samootevírací“ přihrádka třeba na peníze. Před řadicí pákou je odkládací prostor na mobilní telefon s vysouvací zdířkou pro napájení 12V kterou používám k připojení navigace. Po levé straně od volantu, pod zapínáním světel je schovaná docela prostorná přihrádka např. na sluneční brýle. Přihrádka u spolujezdce není tak prostorná jako u jiných vozů, ale na malý TP a doklady stačí. Na voze mám dvojitá termo skla individual, která zabraňují pronikání venkovního hluku nebo aerodynamického šumu do interiéru. I při rychlosti 150km/h si můžu normálním hlasem povídat se spolujezdcem nebo poslouchat audio systém Businness s 12 reproduktory. Zvukový projev tohoto systému je perfektní. Zrcátka na sluneční cloně jsou zakraty plastovou “roletkou“, která když se posune na kraj, rozsvítí se světlo. Na horní straně madla dveří se nachází 4 tlačítka ovládání oken nahoru/dolů, pod nimi jedno podélné na zamykání posuvu oken a nad nimi jedno, které po zmáčknutí sklopí zrcátka. Na spodní straně dveří se nachází paměť polohy sedadel pro 3 předvolby (M123). Osvětlení interiéru je klasicky "žluté", dobrou alternativou jsou LED sufitky, které svítí krásně bílým čistým světlem (podle vybrané barvy) a hlavní věc - svítí jasněji, tolik se nezahřívají a mají hodně menší příkon. Vše je velmi prakticky a kvalitně zpracováno, nikde nic nehrká, nevrže. Tento interiér se mi líbí více, než u e60. Skla lze stahovat a naopak vytahovat zmáčknutím a podržením tlačítka na klíčku. Dobrá “vychytávka“ je také zamykání auta pomocí kódu, který se vyťuká po zaparkování, aby bylo možné později nastartovat, musí se vyťukat správný kód, jinak je motor uzamčen.


VÝBAVA
----------------

K výbavě vozu patří automatické stěrače, PDC (Park Distance Control) parkovací systém, dvojitá elektricky nastavitelná okna individual (přední i zadní), pískovo-béžové kožené vyhřívané sedačky s nastavením 12 poloh, nastavitelný multifunkční kožený M-volant, obložení ve dřevě (Vavona), palubní počítač, otáčkoměr, posilovač řízení, tempomat, BMW Business audio DSP systém s CD měničem, alarm, centrální zamykání, centrál na DO, elektricky sklápěná vyhřívaná venkovnízrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, centrál, 3 antény s procesorem, audio zesilovač Business, 2 zónová klimatizace, OBD - diagnostika, ABS, ASR, ASC, DSC+T, 6x airbag, indikátor servisních intervalů, imobilizér, automatický spínač světlometů (nastavení přes disgnostiku), rezervní kolo (runflaty nemám), hliníková kola BMW style 32 17x8J ET:20; 17x9J ET:26, mlhovky, xenonové světlomety, tónovaná skla (vzadu fólie), pneumatiky momentálně 225/50 R17 (chtěl by jsem nový kola 18" a na ně pneu F: 245/35 R18 DUNLOP Maxx a R: 275/40 R18 Dunlop Maxx GT) ... to je asi tak k výbavě vše (19“ disky nechci, určitě by auto lehce zpomalovaly, nemám zase tak silné auto).

Zároveň také musím napsat, co v autě nemám. Je to Isofix, kontrola tlaku v pneumatikách, telefon (příjde mi to jako naprostá zbytečnost když můžu používat mobil s handsfree), navigaci 16:9 a CD changer, ale ten jsem ani nechtěl z jednoho prostého důvodu. Zbytečné peníze navíc a kdo dnes sebou v autě vozí hromady CD. Mám v autě CD přehrávač a použil jsem ho asi jen 3x a z toho 1x když jsem zkoušel, jestli funguje. Pro mne je příjemnější alternativa a to v podobě adaptéru. Adaptér pro připojení USB Flash paměti a SD karty k OEM autorádiu s MOST konektorem. Konektor se jednoduše připojí zezadu do rádia tam, kam původně měl být zastrčen changer. Vyndání rádia zabere necelou 1 minutu. Auta vybavena audio systémem Business mají novější konektor což je můj případ. Podle mého je lepší si dát na USB flash disk třeba 100 alb hudby a vybrat si na co mám právě chuť, než otevírat kufr a sázet do changeru CD a přemýšlet, co si asi tak pustím. Navigace ve složkách je jednoduchá a rychlá a vše funguje přes multifunkční volant. Další věc u které bych se rád zastavil je navigace. Přeci jen je to 10 let co se dělaly tyto navigace a kvalita není nejlepší a chybí funkce jako je například přehrávání nových mediálních souborů, USB zásuvka, zdiřka na paměťové karty, vysoké rozlišení displaye, DVB+T přijímač, nové mapy v navigaci, absence DVD přehrávače, bluetooth, dálkové ovládání, vstupy pro kameru, sinche a spoustu dalšího - a o případném dokoupení monitoru a nutnosti dokoupit kabely a GPS přijímač ani nemluvě, myslím že by tohle vše vyšlo minimálně na 40 000,- a kódovat přímo na moje auto a češtinu a pořád by to byla ta "stará" navigace co byla před 10 lety. Příjemnou alternativou je DVD autorádio s GPS pro BMW e39 a X5 které se teď prodávají a jsou téměř identické s původní navigací. A cena? Ta se pohybuje okolo 16 000,- Kč s DVB+T přijímačem.






Silné stránky

+ silný motor V8
+ na ten obsah dobrá spotřeba
+ pohodlné vyhřívané sedačky v elektrice
+ prostorné
+ sedí dobře na vozovce + ovládání
+ dobré sehnání dílů a cena
+ výborné dílenské zpracování, i po tolika letech vypadá velice lákavě, nikde nic nevrže

Slabé stránky

- při vyšších rychlostech v zatáčkách dost houpe (chce to M-paket podvozek nebo sportovní tlumiče)
- menší dojezd cca 600-750 km, podle stylu jízdy

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

ROK 2010
---------------
186 241 km - vodní ventil s přídavným čerpadlem (e38)
186 921 km - přídavný spojkový válec (hadraulika spojky)
187 760 km - napínák rozvodového řetězu + načasování vaček
187 760 km - snímač tlaku ABS (od původního majitele byl ulomený)
189 465 km - snímač tlaku oleje
190 339 km - zadní světla HELLA Celis LED (facelift)


ROK 2011
---------------
197 421 km - všechna 4 ABS čidla vyměněna
197 743 km - ledvinky chrom (facelift)
197 948 km - světlomety SCHMIEDMANN + Xenon 5000k (facelift)


ROK 2012 (meneší generálka v servisu BMW)
------------------------------------------------------------------
202 700 km - komplet nová spojková sada LUK (4/2012)
202 700 km - nové svíčky NGK BKR6EQUP (4/2012)
202 700 km - komplet nové klínové řemeny CONTITECH (4/2012)
202 700 km - nový elektrický magnet startéru (4/2012)
202 700 km - změření tlaků, diagnostika (4/2012)
202 700 km - komplet nové těsnění motoru - hlavy, prsa, vana (4/2012)
202 700 km - čistící proplachovací olej polosyntetika 7,5l + filtr (4/2012)
202 700 km - náplně - chladič 12,5l, klima 750g chladiva (4/2012)

203 207 km - olej (Castrol EDGE 5W-30) 7,5l + filtr (MANN HU 938/4x)
203 207 km - vzduchový filtr (MANN C 26 151)
203 207 km - sada stěračů BOSCH 650+550 mm
207 800 km - palivový filtr (MANN WK532)
212 200 km - výměna nějaké gumičky startéru


- cca 90 % oprav / výměn je dobrovolných :)


* poslední aktualizace 7.5.2013

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Koupeno od jednoho staršího pána, vše bez problémů. První majitel byla k.s. ANNONCE (asi v něm jezdil nějakej ředitel). Interiér je krásně zachovalý a motor také pěkně čistý (na zadních sedačkách se ani nikdy nikdo nevozil).

 

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy BMW řada 5



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

přídavný spojkový válec (přes posilovač brzd - kapalo těsnění, vyměněno za komplet nový)

praktičnost
9

Celkem praktické - jen se musí dávat pozor aby se nezašpinilo pískově béžové (sand-beige) kožené čalounění. Není to touring...

prostornost
10

Sedan - prostornornost u řidiče a spolujezdce je více než vyhovující. Místa vzadu už takový komfort nemají ale posezení je to krásné a pohodlné.

jízdní vlastnosti
9

Jak už jsem zmiňoval v záporech, na okreskách při vyšších rychlostech se více pohupuje, ovšem - není to sporťák, je to limuzína. Na dálnici i při rychlostech kolem 200 km/h krásně sedí a sviští.

jízdní komfort
10

Při jízdě zvláště na delší vzdálenosti je tohle auto veice pohodlné a velmi rychlé.

provozní náklady
9

Podle mého to je jako každé jiné auto, možná jdou trochu víc dolů zadní pneu O:-) Trochu více kapalin: olej 7,5l - Castrol EDGE 5W-30.

náhradní díly
10

Zatím nebyl s ničím problém a ani do budoucna žádný nevidím. Dá se sehnat jak originál, tak druhovýroba nebo horší neznačkové díly, je to jen na majiteli, co svému miláčkovi dopřeje a na co má peníze.

výkon motoru
9

Ve své době byl tento motor výborný. Ovšem dnes už na takový obsah je výkon "malý" a spotřeba "větší". Ale nestěžuji si, zatím mi vyhovuje a chválím :) Někdy je jak utržený ze řetězu a brzdy mají co dělat zkrotit takové auto.

spotřeba
9

S motorem V8 nesmí člověk čekat, že pojede za 6, ale když se chce, dá se jet za 9,5 l. Já na něj trochu šlapu (to ani nejde neodolat) a jezdím kolem 9,5-10,5 l - podle nohy.

hlučnost motoru
10

Motor je krásně tichý a klidný, při volnoběhu o něm téměř ani nevíte. Mám 2-jtá termo skla a když parkuji, ztlumím rádio abych vůbec slyšel motor. Při jízdě nad 3´000 ot. rádio vypínám úplně a užívám si zvuk motoru - je to nádhera.

kvalita sedadel
9

Kvalita sedadel je dobrá, dobré boční vedení, vyhřívání, elektrické nastavení 12 poloh, pohodlné. Chybí odvětrávání a větší boční vedení.

brzdy
9

Brzdy jsou dobré, ale né nejlepší. Po chvilce na okruhu lehce vadnou. V takovémto autě dostávají zabrat.

zavazadlový prostor
10

Používám jen málo, vozím sebou tak max. batoh. Při cestě na dovolenou k moři ve 4 se vše vešlo včetně subwooferu. Říkám, že kufr je nekonečný nemluvě o prostoru pro rezervu.






Blesk.cz

Pašeračka Tereza je šťastná: Miminko ve vězení!

Pašeračka Tereza je šťastná: Miminko ve vězení!

Tereza Hlůšková září štěstím. V jejím životě se totiž podle důvěryhodného zdroje z vězení objevilo dítě, o které…

Zemřela, když byla nejšťastnější! Veroniku (†33) upoutal na vozíček nešťastný pád, pak přišel požár

Zemřela, když byla nejšťastnější! Veroniku (†33)…

Tragédií, ze které se dodnes lidé vzpamatovávají, skončil požár paneláku na Černém Mostě 14. listopadu. Na…

 

iSport.cz

Smutek v zimních sportech. Rakovina skolila zakladatele snowboardingu (†65)

Smutek v zimních sportech. Rakovina skolila…

Zimní sportovce a snowboardisty především zastihla tragická zpráva. V 65 letech zemřela legenda snowboardingu…

Sport Magazín odhaluje: Jak trénuje Jindřich Trpišovský?

Sport Magazín odhaluje: Jak trénuje Jindřich Trpišovský?

Nejdřív se Slavií vyhrál mistrovský titul, poté se s ní probojoval do čtvrtfinále Evropské ligy a teď…

 

Reflex.cz

Brazílie očima Slováka: Líbí se mi zdejší spontánnost a usměvavost lidí

Brazílie očima Slováka: Líbí se mi zdejší…

Slovenský reportér a fotograf Roman Nemec žije už delší dobu v Brazílii. Jak se změnil jeho pohled na rodnou zem…

Co může porazit Babiše? Opozice není bez šancí, musí však být kreativní

Co může porazit Babiše? Opozice není bez šancí, musí…

V souvislosti s největšími evropskými protivládními demonstracemi se nabízí hlavní politická otázka dneška:…