Recenze

8 Majitel

BMW řada 3 316

9.87 Uživatelé

Hodnoceno: 23× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

BMW řada 3, foto 1 BMW řada 3, foto 2 BMW řada 3, foto 3 BMW řada 3, foto 4 BMW řada 3, foto 5 BMW řada 3, foto 6 BMW řada 3, foto 7 BMW řada 3, foto 8
BMW řada 3, foto 9 BMW řada 3, foto 10 BMW řada 3, foto 11 BMW řada 3, foto 12 BMW řada 3, foto 13 BMW řada 3, foto 14 BMW řada 3, foto 15 BMW řada 3, foto 16 BMW řada 3, foto 17 BMW řada 3, foto 18 BMW řada 3, foto 19 BMW řada 3, foto 20 BMW řada 3, foto 21 BMW řada 3, foto 22 BMW řada 3, foto 23 BMW řada 3, foto 24 BMW řada 3, foto 25 BMW řada 3, foto 26 BMW řada 3, foto 27 BMW řada 3, foto 28 BMW řada 3, foto 29 BMW řada 3, foto 30 BMW řada 3, foto 31 BMW řada 3, foto 32 BMW řada 3, foto 33 BMW řada 3, foto 34 BMW řada 3, foto 35 BMW řada 3, foto 36
 

Technické info

Přezdívka auta Trojka Rok výroby 1987 Koupeno ojeté najeto [km]:220000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1754 výkon [kW]: 66 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.1 maximální rychlost [km/h]: 175 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 pohon kol: zadní

Popis vozu

Na těchto stránkách již bylo o BMW e30 napsáno mnoho, proto přejdu rovnou ke svému vozu. Na úvod si však nemohu odpustit story, jak jsem si vůz vybíral, zvláště s ohledem k jeho nepříliš důstojné specifikaci. 316 o výkonu 90 koní naprosto bez výbavy si komentář zaslouží. Takže: Na podzim 09 jsem učinil naprosto zásadní životní krok (alespoň pro průměrného petrolheada), po letech jsem opustil značku BMW a přešel k Audi. (viz recenze) Když jsem si pořizoval A8, ještě jsem netušil, že se po dvou měsících dostaví BMW absťák. Nebylo zbytí a nějaké vozidlo s vrtulí na kapotě muselo skončit v mém vlastnictví. Na druhou stranu mi bylo líto zbavovat se Audi, takže se šlo cestou výběru druhého auta, což značně mění výběrová kritéria "nového vozu". Když už jezdíte autem s třísetkoňovou V8 a velice rozsáhlou výbavou, zaměřujete se na naprosto odlišné hodnoty, než je právě výkon a výbava. Zajímáte se především o ovladatelnost, lehkost, pocit dokonalého spojení se strojem. Výběr jsem omezil pouze na čtyřválce, protože s A8 si užiji neotáčivosti více, než dost. Jako přirozená volba se jevila 318is e36 (Přitažlivější e30 ve slušném stavu byla mimo rozpočet.), takže jsem objel pár nabídek a svou volbu si rozmyslel. Prodávaná auta byla ve stavu naprosto neodpovídajícím ceně, jediný kousek o kterém se celkem dalo uvažovat měl stočený tachometr z cca 300 000 km na obligátních 150t (Je pozoruhodné, že 15 – 20 let stará auta, která v Německu mají najeto 250 000 – 400 000, u nás najdete se 130 000 – 190 000 km na tachometru…) + naprosto nedůvěryhodnou servisku k tomu, neměl jsem chuť nechat ze sebe dělat idiota, takže jsem začal lovit v jiných vodách – e30, ale ne „is“. Tam situace byla o poznání veselejší, dokonce jsem objevil pár aut bez posilovače a ABS! Výborně.

Nakonec jsem v Děčíně narazil na šedé kupé z roku 1987 „bez ničeho“, ještě s karburátorem, což znamená absenci váhy vzduch, která se mi u minulých BMW rozbila dvakrát a katalizátoru, který mi odešel u 320ky. Celkově auto postrádalo více prvků, které mi u minulých aut dělali starosti, jako stávkující stahování oken u 318, nebo náladový centrál u 535.
První setkání s vozem se obešlo bez překvapení, o netěsnícím víku ventilů i rozpadlém výfuku jsem již věděl díky korektnímu jednání bazaristy, který mi po telefonu pravdivě popsal stav vozu (malý zázrak). Auto bylo vzhledem k věku (a ceně 12 500,- Kč) ve slušném stavu, ještě jsem absolvoval krátkou předváděcí jízdu, usmlouval cenu na 11 000 a nebylo co řešit. Asi 120 km cesta do Prahy však neproběhla úplně hladce, protože hned na kraji Děčína mi upadl ten shnilý výfuk, takže bavorák neputoval domů, ale rovnou do servisu. Tam kromě výfuku dostal ještě pár dalších věcí, v celkové ceně 11 000,- i s prací, pak už zbývalo jen pořídit zimní obutí (jeté, ale slušné Micheliny Alpin), nějaké drobnosti jako stěrače, žárovky,… suma sumárum za 3 000,-. BMW tak ve finále vyšlo na 25 000,- Kč, což se mi jeví jako příznivá částka za vůz, který svému majiteli poskytuje řidičské uspokojení měrou vrchovatou, má stále vysokou estetickou hodnotu a v neposlední řadě atraktivní, možná až kultovní značku.

V případě BMW se nelze nerozepsat o jízdě. V reklamních sloganech „BMW, radost z jízdy“ nebo „Nevyrábíme jen auta, děláme především radost“ se nejedná jen o stupidní marketingová klišé, ale celkem trefné vystižení podstaty produktů této automobilky. Mezi hlavní plusy vozů značky BMW patří především klasické uspořádání hnacího ústrojí – motor vpředu podél a zadní náhon, v praxi by to mělo znamenat lepší cit v řízení a přetáčivou charakteristiku. Realita je taková, že cit v řízení je slušný, ale do značné míry závisí na zvolené motorizaci a co se přetáčivosti týče, taky to není žádna sláva. Spíš mám pocit, že BMW v zatáčkách předvedou kompletní spektrum chování. Rychlých obloucích balancují na hraně mezi neutralitou a neotáčivostí a v prudkých zatáčkách na apexu přechází z nedotáčivosti do přetáčivosti (někdy to může být celkem nepříjemné, ale většinou je to zábava). A zde zase do hry vstupuje zvolená motorizace, u řadových šestiválců jsou výše zmíněná negativa výraznější, proto mám čtyřválec. Auto mi má sloužit jako hračka do zatáček, takže lehký motor u kterého dva válce navíc nepřesahují pomyslnou osu nápravy, znamená výhodu v oblouku, ale na rovinkách trochu postrádám výkon a fantastický zvuk R6. Naštěstí, když mi chybí zvuk motoru, můžu vytáhnou z garáže audinu s V8 a to samé platí i pro rychlost, sílu, výbavu, atd.

316 disponuje pouze skromným stádečkem 90 koní, ale tento handicap částečně zvládne vykompenzovat nízká hmotnost (pohotovostní 1 020 kg) ve spojení s celkem čitelnými jízdními vlastnostmi, dobře nastaveným podvozkem a velmi příjemným řízením bez posilovače, přesto s celkem strmým převodem. Výsledkem je návyková jízda, ve městě sice dost výrazně pociťujete přejezdy různých děr, kanálů a kolejí (i přes absurdně vysoký profil pneumatik – 175/70 14), ale jakmile se dostanete na volnou a zakroucenou okresku, nebudete se moci nabažit. Najednou máte postaráno o program ve volném čase. Strávit odpoledne za volantem bude brzy víkendovým koloritem. Za další bonus, který nabízí moje auto rozhodně považuji absenci ABS. Když se řítíte do zatáčky a rozhodnete se brzdit, až na poslední chvíli, vyžaduje to 100% koncentraci a také se do krve vyplaví spousta adrenalinu. Jeho hladinu zvyšuje ještě něco - a moc pozitivní to ale není. E30 má zadní nápravu řešenou šikmými rameny, které při velkém bočním přetížení dovolují určitý, sice malý, ale postřehnutelný pohyb do stran. To vám podstatně ztěžuje odhad, kdy auto začne přecházet do smyku, protože posun v nápravě se dostavuje přibližně ve stejný čas, kdy očekáváte ztrátu adheze zadních pneumatik a je potřeba včasné podchycení situace. Není to sice nijak dramatické, přesto nepříjemné. (E30 to dělají všechny - není to problém jen mého kusu, u e36 to BMW vyřešilo instalací víceprvkové nápravy, Compact měl ale smůlu a dostal stejné řešení jako tříca:)

Další věcí, která mě nenechá udělit autu 10 bodů, je sedadlo řidiče. To se na rozdíl od plasťáku (přezdívka pro BMW e30 po modernizaci a face liftu roku 1987) nedá spustit dostatečně dolu, aby se šlo pohodlně usadit i při jízdě „na krátké ruce“, která je nezbytná pro vyrovnání ustřelivší zádě rychlým kontra bez pomoci posilovače. Nejsem velký – mám 180 cm – a v autě si připadám jako medvěd ve šlapacím autíčku. Navíc nevidím na horní část budíků, no vlastně tachometru a hodin, otáčkoměr v autě chybí… Šlapací autíčko neevokuje pouze pozice za volantem, ale i pocit bezpečí, respektive jeho naprostá absence. No, radši to nebudu dál rozvádět, nebo se ještě začnu bát do něj sednout a mrkneme na jedno velice malé, ale velice úsměvné téma a tím je výbava mého vozu. Kdyby byl pod kapotou silný motor, mohl by si možná někdo myslet, že se jedná o odlehčenou verzi CSL…

Co všechno tedy ve voze nenajdeme? …Skoro všechno, namátkou:

Rádio, centrál, el. okénka, klimatizaci, vyhřívání sedadel, airbagy, ABS, otáčkoměr, tónování skel, litá kola, střešní okno, palubní počítač, mlhovky, … (a to jsou jen položky, která se u e30 nabízely, některé ale až později)

A co výbavě vlastně je?

El. zrcátka (bez vyhřívání), metalíza.

(Taková malá vsuvka, neodpustím si v tomto směru srovnání se Škodou Rapid, kterou jsem měl před lety. Jednalo se o ročník 1984 a ve výbavě nechyběl otáčkoměr a sportovní sedadla. Tyto prvky člověk u kupé tak nějak očekává, doufám, že teď někdo v Mnichově škytá.)

BMW 316 má kromě bohaté výbavy s Rapidem společnou ještě jednu věc, a tou je velice sofistikovaný motor. No, dost ironie, prostě má karburátor. Základ sdílí s modelem 318i, který je napájen pomocí vstřikování, proto to "i", jinak objem je stejných 1 754 ccm, silnější 18i má o 12 koní víc, ale vzhledem k mé neblahé zkušenosti s již zmíněnými váhami vzduchu a katalizátory jsem celkem rád za 16 bez íčka. Samozřejmě každá mince má dvě strany a tady tu odvrácenou představuje spotřeba. V případě, že nehodláte brzdit provoz (Jezdíte hlavně po městě a o víkendech si vyrazíte protáhnout auto zatáčkami), nepočítejte se spotřebou pod deset litrů. Když se ještě přidá zima (spojená s nějakým tím driftováním), spotřeba se nebezpečně přiblíží k 12 litrům a to už začíná být fakt dost, zvláště u devadesátikoňového jednotunového prdítka. Odhaduji, že by se dalo dostat na nějakých 8 - 9, ale jen za cenu toho, že bych jezdil jako, jako ... hm, nějak mě nenapadá žádný publikovatelný výraz…
Ještě poznámka k praktičnosti - no, nic moc, ale vzhledem k tomu, že v tomto autě jezdím sám a na krátké vzdálenosti, tak mě rozhodně netrápí málo místa a špatný přístup na zadní sedadla nebo třeba vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru…

Takže shrnutí: Bez ohledu na cenu se jedná o řidičsky velice uspokojivé auto, zvláště v porovnání s moderními vozy (Pracuji u jedné spotřební automobilové značky, takže za volantem nudných aut trávím dost času.) a Audi A8. Je opravdu osvěžující skutečně řídit a ne se pouze vozit na místě řidiče. Pak autu odpustíte i těch pár drobností, jako je absence výbavy, zastaralost jak konstrukční, tak bezpečnostní a horší pozici za volantem.

Silné stránky

+ zábava

+ zadní náhon

+ nízká hmotnost

+ absence "pomocníků" zasahujících do řízení (ABS, posilovač řízení)

+ design

+ značka

+ akce s ostatními fanoušky BMW

Slabé stránky

- stáří auta

- špatná pozice za volantem

- horší boční vedení sedadel

- zadní náprava (šikmá ramena)

- pasivní bezpečnost

- 10ti - 11ti litrová spotřeba

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Nic zvláštního, auto potřebovalo jen nový výfuk, přetěsnit víko ventilů, hadici PP brzdy, ložiska, tlumiče, opravit tachometr (ukazoval optimisticky o 20 km/h více), stěrače, žárovku dálkového světla a to je myslím vše.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Auto je kopeno v bazaru "No 1" v Děčíně. Tímto děkuji jeho majiteli za nezvykle korektní a vstřícné jednání.

Tuning

Vůz byl tímto "fenoménem" lehce postižen: Konkrétně na řadící páce, kterou jsem musel vyměnit, protože se na ní naprosto nadalo koukat (nahrazena dílem z Favorita:) - takže také trochu tuning ... nebo spíše naopak...), manžetu jsem nechal, ale ruší mé estetické cítění stejně jako "chromované" lišty (ve skutečnosti nálepky) na lemech blatníků, spodní části dveří a hraně kapoty. Jo, a ještě ty znaky BMW na blatnících...

 

Novinky v recenzi

9.8.2010 15:35

Prodáno

Tak nakonec jsem ho prodal. Přestěhoval jsem se směr centrum do bytu, ke kterému je pouze jedno parkovací místo. Naštěstí auto skončilo v dobrých rukou kamaráda, který ho bude dál dávat dohromady. Tak mu držím palce, ať má jednou pěkného youngtimera.


Další vozy BMW řada 3



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
0

Díky minimalistické specifikaci tohoto vozu doufám v lepší spolehlivost, než měly mé předchozí e30.

praktičnost
9

Vzhledem k mým požadavkům naprosto dostačující.

prostornost
8

Vzhledem k mým požadavkům celkem dostačující.

jízdní vlastnosti
9

Až na méně schopnou zadní nápravu perfektní, auto je velice zábavné.

jízdní komfort
6

Spíše horší, proto také s autem nejezdím dále než 30 km.

provozní náklady
9

Nízká pořizovací cena, jednoduchý servis, levné náhradní díly a jen trochu vyšší spotřeba znamenají velice příznivé náklady.

náhradní díly
10
výkon motoru
8

Víceméně odpovídá schopnostem podvozku.

spotřeba
7
hlučnost motoru
7

Motor je hlučný, nemá ušlechtilý zvuk, ale k celkovému charakteru auta se hodí.

kvalita sedadel
6

Nedostatečný rozsah vertikálního seřízení spolu se špatným bočním vedením nevytvářejí zrovna dobré místo k sezení.

brzdy
10

Neventilované kotouče vpředu a bubny vzadu brzdí mnohem lépe, než by se dalo očekávat, navíc absence ABS znamená zábavnější jízdu.

zavazadlový prostor
9

Ta vysoká nekládací hrana - za tu by auto od "Světa motorů" určitě dostalo pětku. Mně to fakt netrápí, protože nic nevozím.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…