Recenze
Technické info
Přezdívka auta Bělouš Rok výroby 2002 Koupeno ojeté najeto [km]:230000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2488 výkon [kW]: 98 kroutící moment [Nm]: 294 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13.3 maximální rychlost [km/h]: 160 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 900 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Tento článek píšu "in memoriam", tak proto vše v minulém čase.
Nákup
V roce 2004 jsme se rozhodovali nad koupí malého nákladního vozu do firmy. Bylo potřeba doplnit náš firemní vozový park, skládající se v té době pouze z Avie A31 turbo, o menší vůz s korbou a vysokou průjezdností terénem, která byla podmíněna prací v rybníkářství a častým průjezdem středně těžkým terénem, možností připojení 3t přívěsu a nosností na korbě min. 1t.
Díky malým kolům a náhonu pouze zadní nápravy vypadli z výběru malé náklaďáčky jako je Nissan Cabstar a zůstali jsme pouze u Pick-upů.
Další podmíknou byla cena. V té době nám finance nedovolovali koupi nového vozu, proto jsme museli vybírat mezi ojetinami. Na výběr byl Nissan Pick-Up, Mazda B-Fighter, Ford Ranger, kteří vyhovovali našim požadavkům. Problém byl ve stavu nabízených ojetin. Většina jich měla najeto přes 100 000km, měla značně poškozenou korbu, pochybnou minulost bez servisní knížky, atd.
Až jsme na oficiálních stránkách Nissan našli 2 roky staré Pick-Upy s 80 000 - 90 000 km na tachometru v zachovalém stavu s roční zárukou a s cenou do 500 000 Kč (nové stálo cca 700 000 Kč). Jednalo se o vozy s ukončeným leasingem a firma je po dvouletém používání prodávala dál. Zájem o ně byl veliký, tak jsme museli do pořadníku...
Náš kousek stál asi 450 000,- měl bílou barvu, základní výbavu, kryt na korbu Coverline, tažné zařízení na 3,5 tuny a na tachometru 87 000 km. Takže vše, jak jsme potřebovali.
Provoz
Musím říct, že jsme ho za jeho život u nás moc nešetřili. Ze začátku to nebyl pouze pracovní vůz, ale používali jsme ho tenkrát i jako rodinný vůz. V zimně nahradil náš rodinný vůz Daewoo Nubira. Jezdili jsme s ním každoročně za rodinou na Slovensko a pak vždy někam do zahraničí (Rakousko, Itálie, Dolomiti) Nejdál jsme s ním byli ve Francii Le Troi Valé. Tenkrát jsme mi bylo 18 a bráchovi 16, takže jsme se na těsné a tvrdé zadní sedačky jakž takž vešli, i když jsme kolikrát na našich zastávkách necítili přesezený zadek a ztuhlé nohy, které museli být celou dobu ve skrčené poloze. Dnes už bych si to nedokázal představit. Mělo to ovšem své nezvratné výhody. Nemuseli jsme řešit co si vzít a co ne, lyže byli uloženy v suchu a z dosahu posypové soli, takže jsme nemuseli plakat nad zrezlými hranami.
Auto jsme kupovali hlavně kvůli práci. Takže se zde pokusím zmínit vše co měl Nissan v popisu práce.
Především to bylo každodenní dojíždění na rybí sádky, vzdálené 3 km od našeho domu. Cesta byla celou dobu z kopce, což nedělalo velkému přeplňovanému dieselu vůbec dobře.
V rybářské (jaro léto) byl v podstatě pořád naložen ve vodě. Převážení ryb (900 kg na korbě + 3t na přívěsu) dali hodně zabrat hlavně korbě, která postupem času začala nést následky v podobě rezavých míst v rozích a ve vydřených místech.
Při výlovech špatně dostupných rybníků se vyplatila výborná průjezdnost terénem. Jediné co chybělo k dokonalosti byla uzávěrka diferenciálu. Bez které bylo auto, hlavně v zimě hůř ovladatelné. Nejednou jsme zůstali viset ve sněhu, kdy se protáčela 2 protilehlá kola a auto stálo na místě.
V létě se na něm rozváželo obilí (700 kg) ke krmení ryb v rybnících. Pravidelné odírání korby lopatou a následné vyplachováni zbytků vodou ke kvalitě korby taky moc nepřidalo. Kolikrát v různých záhybech obilí začalo klíčit a drželo tam vlhkost. Dál se na korbě vozil zahradní traktůrek k sekání trávy.
Přesto všechno to nebylo na autě vůbec znát. Nikde nebylo žádné prorezavělé místo způsobené prací kterou prováděl. Drobná rez, která se objevovala na dně korby se jednou ročně odstranila a přetřela.
I samotnou jízdou utrpěl pár šrámů. V Rakousku jsme dostali smyk při nájezdu na dálnici a vyjeli to nahoru opřeni o svodidla. Díky plastovým blatníkům a nárazníku nebylo na voze nic znát.
Přejetí vidlice z bagru, před kterou táta zaparkoval a pak na ní zapomněl, mělo za následek utržení tyčky, která držela přední nárazník.
Vylomení pravých zadních dveří o strom při couvání, kdy je někdo zapomněl zavřít. Dveře byli ohnuty zpět, vyklepány, natřeny. Později se projevili větší následky, kdy začal b-sloupek u prahu reznout ( vybroušení natření).
Promáčklá korby vpravo vzadu o strom, promáčklé víko korby při nacouvání do Avie, 2x měněné levé zadní světlo, 2x měněná anténa rádia, když zůstala vysunutá, tak se lehce zlomila o větev, nebo když se o ní někdo omylem opřel.
To vše + stav interiéru (nános hlíny a smrad) bylo zapříčiněno náročným provozem tohoto vozu v terénu a s neúplně typickým nákladem.
Bohužel auto nebylo úplně bez poruch (viz. poruchy, opravy). Poslední porucha, byl prasklý šroub na klikové hřídeli, její následné uvolnění a proražení bloku motoru. Do této opravy už se nám bohužel nevyplatilo investovat, tak půjde auto na vrakoviště.
Silné stránky
-Praktičnost: velikost korby, přístup k ní
-Jednoduchost interiéru a zpracování: ideální pro pracovní účely
-Průjezdnost terénem
-Síla motoru: 133 koní, 294 Nm
Slabé stránky
-Chybějící uzávěrka diferenciálu
-Spolehlivost
-Drahé náhradní díly: vše se dováží z Japonska a neoriginální není k sehnání
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
-Prasklé těsnění mezi motorem a spojkou -> únik oleje
-Špatně těsnící chladič posilovače řízení ->hlučný posilovač, únik hydraulické kap.
-Výměna ventilů ( příčinu si nepamatuji)
-Zapadající nafta -> nešlo startovat, nafta se dlouho nedostávala do motoru, musela se proto vždy pumpovat do motoru před startováním -> výměna pumpy nepomohla, nakonec se problém vyřešil sám
-Špatné čidlo ŘJ na převodovce -> ztrácel výkon na 3. rychlost. st., rok v servise nemohli přijít v čem je problém (rozebrali a složili skoro celý motor) celkem 60 000,- -> až později na Nissan fóru nám kdosi poradil zkontroloval čidlo oprava 2500,-
- Prasklý šroub na klik. hř. (230 000 km) -> uvolněná hřídel prorazila blok motoru -> K.O. -> nový půlmotor 156 000,- -> vrakoviště
-Veškeré opravy byly prováděny v autoservise AutoDráb Kladno
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto bylo kupováno přes Nissan ČR. Dodavatel Auto Zrucký Jeneč u Prahy, co si vzpomínám, tak vše proběhlo OK.
Koupě náhradníka
Protože jsme si na auto tohoto typu zvykli a další práci bez něj si neumíme představit, přemýšlíme o koupi nového vozu.
Proto bych chtěl poradit co si vybrat.
Přemýšlíme nad těmito:
-Nissan NP300: Bojíme se aby motor neudělal to samé. Co je dif. LSD?
-Ford Ranger/Mazda BT-50: Špatné jízdní vlastnosti na silnici. Spolehlivost?
Další vozy značky Nissan
-
Nissan Pic Up (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.2.2009 1310 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Nissan Primera (2003) Majitel: Papír1
Přidáno: 12.1.2010 818 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Nissan Patrol (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.2.2008 2039 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Nissan Navara (2008) Majitel: medvedi
Přidáno: 27.5.2008 5310 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Nissan Patrol (1988) Majitel: Husky-John
Přidáno: 24.2.2008 589 Majitel 9.90 Uživatelé