Recenze
Technické info
Přezdívka auta Fairlady Z Rok výroby 1990 Koupeno ojeté najeto [km]:150000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2960 výkon [kW]: 224 kroutící moment [Nm]: 384 zrychlení 0-100 km/h [s]: 5.4 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 / 18 * pohon kol: zadní
Popis vozu
Nissan 300ZX aka Fairlady Z, v automobilově vzdělaných zemích kultovní auto, u nás nepříliš známé. Označením 300ZX se mohly chlubit dva modely, první - Z31 z osmdesátých let a Z32 z devadesátých let.
Po představení konceptu motorističtí novináři po celém světě auto odepsali, v reakci na poslední sportovní auta Nissanu tvrdili, že Nissan už prý zapomněl vyrábět sportovní auta.
Po představení produkční verze 300ZX všechna kritika utichla, americký magazín Motoring o 300ZX napsal "Je jako jasné slunce po dnech deště, absolutně senzační". Motor Trend ocenil nového Nissana tituly "Import Car of the Year" a "One of the Top Ten Performance Car Ever", Automobile Magazine ocenil 300ZX jako "Design of the Year" a zařadil jej do jejich "All Star" seznamu. Road&Track označil auto jako "One of the Ten Best Cars in the World" a nejvyšší pocta se dostala Nissanu od Car and Driver, jenž jej zařadil do seznamu 10Best po SEDM LET V ŘADĚ, což se jinému automobilu dosud nepodařilo. Ocenění sbíralo ZX i po ukončení výroby, v roce 2004 jej magazín Automobile zařail mezi "100 greatest cars of all time" a o dva roky později mezi "20 Greatest Cars of the Past 20 years" a "25 Most Beautiful Cars in History", v roce 2010 jej GQ Magazín označil jako "The most stylish car over the past 50 years", dostalo se také na Top 100 seznam Jeremyho Clarksona a na spostu jiných Top100 a Top10 listů.
Říká se, že Toyota byla mezi prvními zájemci o koupi, proto se prý také Supra mkIV dostala do prodeje až o dva roky později, i když to Toyota oficiálně nikdy nepřiznala, tak naznačila, že se ZX "inspirovali" při následných úpravách Supry.
Srdcem Fairlady je vidlicový šestiválec VG30DE s vícebodovým vstřikováním, 24 variabilně časovanými ventily a DOHC rozvodem, poskytující výkon 166kW (222hp) a 268NM, jenž vychází z motorů ze závodních Nissanů.
Vrcholnou verzí je model Twin Turbo s motorem VG30DETT, motor je osazen dvojící turbodmychadel Garett o výkonu 224kW (300hp) a 384NM. Výkonem motor dnes již nepřekvapí, ale je to dáno tím, že v 90. letech měly mezi sebou japonské automobily dohodu o maximálním výkonu, motor je sám o sobě schopen daleko větších výkonů, výjimkou nejsou spolehlivě jezdící auta s výkonem přes 900 hp. Díky dvěma menším turbodmychadlům reaguje motor rychleji na přidání plynu a omezuje se tak prodleva na minimum, motor v rozletu zastaví až omezovač těsně před 8000ot.min.
DOPORUČUJI PŘEČÍST
http://autospeed.com/cms/title_The-Nissan-VG30DETT/A_109870/article.html
Super článek, kde se dozví člověk spoustu informací o VG30DETT
300ZX bylo ve své době inovátorem, jako první vozidlo bylo navrhováno pomocí Superpočítače Cray-II a CAD systémů, díky tomu bylo možno dosáhnout krásných tvarů karoserie (je na seznamu 25 Most Beautiful Cars in History) a velice dobré aerodynamiky cx=0,32. Nádherné přední světla, později je Italové použili v Diablu.
Na počítači bylo i modelováno a navrhováno pokročilé víceprvkové zavěšení kol Nissan Multilink, které omezuje ponořování přídě při brždění, naopak její zvedání při akceleraci a udržuje geometrii a grip ve všech stupních propružení.
Nissan jako první automobilka v historii použila v ZX aktivní natáčení zadních kol, řízené počítačem, tzv. SuperHicas, kola se v závislosti na rychlosti, natočení volantu natáčejí buď po směru nebo protisměru předních. První systémy byly ovládané hydraulicky, novější elektronicky. U modelu Twin Turbo je pohonné ústrojí vybaveno diferenciálem s omezenou svorností VLSD a elektronicky stavitelnou tuhostí podvozku.
Zákazníci si mohli vybrat mezi dvoumístnou a 2+2 verzí, jenž byla o 20cm delší a 100Kg těžší, jednotlivé kombinace motorů a karoserií byly určeny dle trhu. V Evropě byla dostupná pouze 2+2 Twin Turbo Targa. Standardem byla skleněná dvoudílná Targa střecha (v 2 i 2+2 provedení), verzí s pevnou střechou bylo vyrobeno opravdu minimum a byla dostupá pouze pro dvoumístné atmosférické provedení.
Jako odopověď na aftermarket přestavby začal Nissan zvažovat výrobu otevřeného modelu, úkol byl zadán společnosti ASC, specializující se na výrobu kabrioletů, výsledkem bylo 300ZX Twin Turbo Spyder s PEVNOU SKLÁDACÍ STŘECHOU, byl to první japonský vůz s touto koncepcí. Povídá se, že vývoj stál přes 800 000 dolarů, nakonec bylo vyrobeno jenom pár kusů, jelikož Nissanu se prý nelíbil boční profil auta.
Nakonec ve své režii vyrobil v roce 1992 300ZX Convertible s plátěnou střechou, stejně jako Spyder vypadal nejlépe bez střechy. Convertible byl dostupný opět pouze s atmosférickým motorem.
Jako ostatní japonské sporťáky 90. let bylo i 300ZX předem odsouzeno k záhubě, v polovině 90.let začaly být populární SUV a posilující Yen byl posledním hřebíčkem do rakve, cena 300ZX se ke konci produkce téměř zdvojnásobila.
Dovoz do Evropy byl ukončen v roce 1994, do Spojených Státu se ještě dovážel další dva roky, produkce pro domácí japonský trh pokračovala až do roku 2000, v roce 1999 se dočkal výraznějšího "rozlučkového" faceliftu.
Celkem bylo vyrobeno 164,170 kusů 300ZX Z32. Nissanům se Zkem ve jméně se podařilo dosáhnout na pomezí roků 1990 a 1991 jako prvním sportovním autům milionu prodaných kusů, čímž se stalo nejprodávanějším sportovním autem historie. Absolutním rekordmanem, v rámci jednoho modelu je samozřejmě MX-5.
Silné stránky
Na první pohled vzhled, úžasné metr osmdesát široké auto, na výšku pouhý metr dvacet, říkalo se, že to je jediné auto, před kterým i motorkáři uhýbají z levého pruhu. Ve zpětném zrcátku vypadá famózně.
Ale shrnul bych to hláškou od Todda z Everyday Driver...
What is my favourite thing on 300zx ?
I think it's everything.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jediná porucha je v podstatě mojí chybou... odešlo palivové čerpadlo.
Cesta za snem
300ZX bylo vždy mým snem, poprvé jsem se s ním setkal jako malý kluk na autodráze, poprvé naživo jsem jej viděl asi o deset let později v Londýně, když kolem mě projelo, byl sem z toho tak mimo, že sem si až zpětně uvědomil, že to je ZX.
V říjnu 2012 sem se jel podívat na to „své“, pamatuji si, že mě ohromilo, jak je nízké, široké a relativně malé… tohle prostě člověk z fotek nepozná, to se musí vidět. Láska na první pohled…
Novinky v recenzi
Recenze
Recenzi jsem snad už vychytal, na jaře doplním pořádně vlastními zkušenostmi...
Přidat názorDiskuse: Nissan 300ZX Z32
- Díky 29.07.2014 10:48 figurka
- Re: Pěkné 09.01.2013 23:47 Machy_CZ
- Re: 300ZX 09.01.2013 23:46 Machy_CZ
- Re: Predne svetla. 09.01.2013 23:46 Machy_CZ
- Re: Nissan 09.01.2013 23:45 Machy_CZ
- Re: Mega 09.01.2013 23:44 Machy_CZ
- Re: Klučičí sny 09.01.2013 23:43 Machy_CZ
- Pěkné 03.01.2013 21:33 Lance
- 300ZX 03.01.2013 13:30 Czerwik
- Predne svetla. 17.12.2012 17:23
- Nissan 17.12.2012 14:31 chetoos
- Mega 16.12.2012 11:31 quicky
- Fotky 15.12.2012 12:29 Shot
- Klučičí sny 14.12.2012 15:24 chegue
- Re: Nádhera 14.12.2012 12:03 Machy_CZ
- Re: Ahoj 14.12.2012 11:58 Machy_CZ
- Re: Nádhera 14.12.2012 11:57 Machy_CZ
- Nádhera 14.12.2012 11:15 91Lukino
- Ahoj 14.12.2012 08:47 erbe
- Nádhera 14.12.2012 08:38 Kubyyyk
Další vozy značky Nissan
-
Nissan Primera (2003) Majitel: Papír1
Přidáno: 12.1.2010 818 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Nissan Patrol (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.2.2008 2039 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Nissan Navara (2008) Majitel: medvedi
Přidáno: 27.5.2008 5310 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Nissan Pic Up (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.2.2009 1310 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Nissan Patrol (1988) Majitel: Husky-John
Přidáno: 24.2.2008 589 Majitel 9.90 Uživatelé