Recenze

JirkaVejrazka (muž 44 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Toyota Prius XW5P

9.79 Uživatelé

Hodnoceno: 11× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Toyota Prius, foto 1 Toyota Prius, foto 2 Toyota Prius, foto 3 Toyota Prius, foto 4 Toyota Prius, foto 5 Toyota Prius, foto 6 Toyota Prius, foto 7 Toyota Prius, foto 7
Toyota Prius, foto 8 Toyota Prius, foto 11 Toyota Prius, foto 12 Toyota Prius, foto 13 Toyota Prius, foto 15 Toyota Prius, foto 16 Toyota Prius, foto 18 Toyota Prius, foto 19 Toyota Prius, foto 20 Toyota Prius, foto 21 Toyota Prius, foto 22 Toyota Prius, foto 23 Toyota Prius, foto 24 Toyota Prius, foto 25 Toyota Prius, foto 26 Toyota Prius, foto 27 Toyota Prius, foto 28 Toyota Prius, foto 29 Toyota Prius, foto 30 Toyota Prius, foto 31 Toyota Prius, foto 32 Toyota Prius, foto 33 Toyota Prius, foto 34 Toyota Prius, foto 35 Toyota Prius, foto 36 Toyota Prius, foto 37 Toyota Prius, foto 38 Toyota Prius, foto 39 Toyota Prius, foto 40
 

Technické info

Přezdívka auta PriusPHV Rok výroby 2018 Koupeno nové najeto [km]:6400 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1798 výkon [kW]: 72 kroutící moment [Nm]: 5200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.7 maximální rychlost [km/h]: 162 počet rychlostí: 1 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 359 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 3.5 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

Když bylo v rodině jasné, ze nám jedno auto nestačí, nastala klasická otázka. Co koupit? Jedno bylo po zkušenostech s Priusem jasné - bude to hybrid a nejspíš Toyota.Když bylo v rodině jasné, ze nám jedno auto nestačí, nastala klasická otázka. Co koupit? Jedno bylo po zkušenostech s Priusem jasné - bude to hybrid a nejspíš Toyota.

Chvíli jsem zvažoval aktuální generaci Priuse a nebo Hyundai Ioniq, ale nakonec jsem čím dál tím víc začal uvažovat nad plug-in hybridem. Ideálně vyhovuje potřebám naší rodiny. Přes týden klasické rodinné pojíždění po okolí (čistě na elektriku), o víkendech bez problémů větší vzdálenosti (elektrika + benzín). Na auta německých výrobců jsem ani nekoukal, takže zbyly dvě možnosti - Prius PHV (známý též jako Prius Prime) a Hyundai Ioniq v plug-in verzi.

Cenově to vycházelo podobně (Ioniq vypadá ceníkově lépe, ale jen než tam přidáte věci, které má Prius už "v základu"), recenze nijak zvlášť neporadily. Absolvoval jsem s zkušební jízdu s Priusem, ale na Ioniq už nedošlo. Jednak se mi nechtělo jít do úplné novinky přes nesporné kvality (Ioniq je pro Hyundai novinka, Prius je ve 4. generaci, nehledě na ostatní hybridy značky) a pak se také Toyotou svezla manželka. A bylo rozhodnuto.

Výbavu nemělo smysl řešit. Plug-in verze Priusu se u nás dodává jen v jedné výbavě, ke které si můžete dokoupit dva balíčky. Ten se solární střechou je u nás celkem nesmysl. Druhý, pojmenovaný "Tech", je už zajímavější. Přidává pár asistentů (parkování, detekce překážek při couvání, parkovací senzory ze všech stran), lepší audio a kožené sedačky. Ty jsme ale nechtěli, tak jsme tenhle balíček nechali plavat.

Autem jezdíme od první poloviny října 2018.

Prvním překvapením (porovnávám s 2. generací Priusu, kterým jezdím už bezmála 10 let) byly jednoznačně jízdní vlastnosti. I když se starým Priusem nemám žádný problém, musím uznat, že aktuální generace je jízdně úplně jinde. Hlavně kvůli nově vyvinutému podvozku, který je znát jak v zatáčkách, tak při jakýchkoli nerovnostech na silnici, které s přehledem zvládá.

Dalším velmi příjemným překvapením jsou "matrix LED" světla (nevím, jestli to má nějaký český název). Toyota je zatím dává jenom do tohoto plug-in Priusu a to ještě jen v japonské a evropské verzi. Stručně řečeno - auto můžete nechat pořád se zapnutými dálkovými světly. Ve dne funguje jen denní svícení, v noci podle rychlosti auta. Při pomalé jízdě (cca do 60km/h) svítí světla doširoka. Při vyšších rychlostech se zapnou dálková světla. Ale svítí jen tam, kde nejsou auta (ať už jedou před vámi, nebo proti vám). Světla umí vypínat jednotlivé segmenty, takže svítíte dálkovými všude, jen ne na auta před vámi. Težko se to popisuje, ale funguje to velmi dobře. Detekce aut je rychlá a funguje spolehlivě - jen občas je musím vypnout ručně, když je protijedoucí auto na dlouhé rovince ještě hodně daleko (ve stovkách metrů). Světla totiž svítí až do vesmíru a detekce protijedoucích aut víc než nějakých 200-250 metrů nezvládá. Je krásně vidět, jak světla před protijedoucím autem "uhýbají". Zvláštní je, že občas nefungují dobře za deště - dálková se zapnou později a také později vypnou. Asi to souvisí s vlhkostí v autě nebo teplotou kamery - problém zmizí chvíli po zapnutí klimatizace a vytopení kabiny auta.

EKONOMIKA PROVOZU

Tohle bude asi zajímat skoro každého čtenáře téhle recenze, tak s tím začnu. Za čtyři měsíce provozu auta a 5300 najetých km jsem tankoval pětkát, celkem za 4004 Kč. Poprvé po převzetí auta (s téměř prázdnou nádrží) a naposledy včera večer. Do galerie jsem dal fotku spotřeby benzínu po měsících dle palubního počítače (v prosinci jsem začal jezdit po dálnici, proto vyrostla průměrná spotřeba téměř na 3L/100km).

To samozřejmě nezahrnuje elektřinu. Od koupení auta jsme dobili cca 420 kW (měřeno digitálním měřákem z hobby marketu), což hrubým výpočtem vychází v průměru na nějakých 400 Kč za elektřinu za jeden měsíc (nebo 1300 ujetých km).

Jestli to z hlavy počítám správně, tak to vychází zhruba na 1,15 Kč za ujetý kilometr. Samozřejmě záleží na profilech jízdy apod. Tohle jsou čísla pro náš způsob používání auta, u jiného majitele to bude jinak. Podotýkám, že nejezdíme "na spotřebu", v autě je standardně puštěná klimatizace a topení - nemrzneme jen proto, že topení zkracuje elektrický dojezd.

Pokud by to někoho zajímalo, tak dobíjení sleduju na https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AIQQDyfIINOSGNCFjq7EgGBqighgvkLGA2VeoCysm20/edit?usp=sharing (než mě to přestane bavit). Zatím to vychází tak, že *průměrně* dobíjíme necelé 4kW denně.

Benzín mám na https://www.spritmonitor.de/en/detail/977640.html (umí to i elektriku, ale je otrava to tam zadávat, tak jsem to rychle přestal dělat).

Spotřeba při provozu je zhruba následnující: Krátké trasy za trochu elektriky, okresky na letních pneu okolo 3,5l/100km v HV režimu (viz níže) rychlostí na hranici předpisů (nejsem brzda provozu, ale nezávodím se starými černými Golfy a zjevně služebními Oktávkami). Dálnice na zimních pneu cca za 5,2 (tempomat na 125, občas víc, abych nebrzdil provoz).

DOJEZD NA ELEKTŘINU

V létě není deklarovaných 50kilometrů žádný problém. Po nastartování ukazuje odhad vzdálenosti cca 56 kilometrů a pro městský a příměstský provoz to i platí (závisí samozřejmě na stylu jízdy).

V zimě to ujede také, ale nesmíte topit. Topení snižuje dojezd až na nějakých 30-35 kilometrů v závislosti na teplotě venku a požadované teplotě uvnitř. Pro masochisty je samozřejmě možné topení vypnout a dostat se na těch 50km, ale my normální si zatopíme a smíříme se s tím, že pokud potřebujeme jet kousek dál, nastartuje nám benzínový motor.

NABÍJENÍ

K autu jsme dostali dva kabely. Jeden na obyčejnou zásuvku na 230 voltů, druhý ve standardu Mennekes (též známý jako Type 2). Používáme ten na klasickou zásuvku. Druhý se hodí pro veřejné rychlonabíječky a nebo pokud by si někdo chtěl udělat třífázovou rychlonabíječku doma. Nám to za to nestojí, tak ten kabel leží ve sklepě.

Auto dobíjíme vždy po zaparkování doma (bydlíme v rodinném domě), hned jak po příjezdu vystoupíme z auta. Připojení auta na zásuvku je záležitost cca deseti sekund a už to děláme naprosto automaticky. Kabely zůstávají vždy doma, na cesty je s sebou nevozíme. Vzhledem k tomu. že auto jezdí extrémně levně i na benzín, nepovažuju za nutné při každém zastavení hledat zásuvku. Stejně tak s rychlonabíječkami - už jsem několikrát zvažoval, že nějakou vyzkouším, ale kvůli měsíčnímu paušálu za používání se nám to nevyplatí.

Pokud je baterka v autě úplně vybitá, trvá nabíjení 2,5 až 3 hodiny a auto si vezme ze zásuvky něco málo přes 6kW. Stav baterky je vidět i zvenku, za předním sklem jsou tři modré diody, které ukazují stav nabíjení. Pokud svítí všechny tři, ja plně nabito (viz fotky).

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Porovnávám mám hlavně se starým Priusem (recenze tady na MACZ). Potvozek je výrazně lepší, řízení ochotnějsí a přesnější, celkově se auto chová velice kultivovaně (auto má nezávislé zavěšení všech kol, nízké těžiště a ideální rozložení hmotnosti). Ve městě je jako doma, ale ani na na okreskách a dálnici se neztratí. Celkově je auto velmi řidičsky příjemné, pokud nechcete závodit. Tedy kromě rozjezdu od semaforů, tam závodit můžete (a prvních pár desítek metrů skoro určitě vyhrajete).

Auto je samozřejmě velmi tiché. Při jízdě na elektřinu si můžete se spolujezdcem šeptat. Při zapnutém benzínovém motoru také, pokud zrovna nezrychlujete (pak je motor slyšet, ale nijak hrozně). Při ustálené jízdě po rovině na dálnici s tempomatem na 125km/h (117 dle GPS) není slyšet vúbec, ozve se až ve stoupáních. Celkově je zvuk motoru hlubší a příjemnější než u starého Priusu.

JÍZDNÍ REŽIMY

Můžete volit mezi režimy Normal, Power a Eco. Nemá to ale žádný význam, mění to jen reakci auta na pedál plynu. V režimu Power auto poskočí dopředu, sotva na pedál fouknete, zatímco u Eco musite plyn sešlápnout aspoň do třetiny, aby si toho Prius všimnul. Reálně to dává smysl jen pokud máte těžkou nohu. Já to nepoužívám, jezdám na Normal. Pravdou je, že v režimu Eco se trochu sníží výkon klimatizace, ale to se dá nastavit i ručně, kdyby to někdo chtěl.

Zajímavější jsou režímy EV, HV a EV City. Ty se nastavují nezávisle na těch předešlých a ovlivňují souhru benzínového a elektrických motorů. Po nastartování je auto vždy v režímu EV. V něm jezdí na elektriku co nejvíc, dokud má dost nabitou baterku. Na benzín se přepne když baterka dojde (resp. zbývá posledních cca 15%), nebo pokud je potřeba velký výdej energie. Typicky při zrychlování v zimě (občas se mi stane na výpadovce za městem, když zrychluju z 90 na 110km/h) nebo při ofukování předního skla (je rychle potřeba hodně tepla).

Režim HV můžete kdykoli zvolit ručně a pro auto znamená "chovej se jako klasický hybrid". Prius zapojí benzínový motor a přestane ždímat baterku. Pokud při baterce nabité na 60% stisknete tlačítko HV a ujedete třeba 100km, na konci bude baterka ukazovat pořád 60%. Přitom můžete jet většinu klidně polovinu cesty jen na elektriku, ale bude to proložené častými starty benzínového motoru, stejně jako u klasického Priusu. U některých jiných plug-in hybridů se tento režim označuje "Hold". Používám, pokud jedu delší trasu a vím, že na konci pojedu nějakým městem, aby mi zbyla elektrika v baterce. Typicky na cestě po dálnici do Prahy apod. Při příjezdu do Prahy režím HV vypínám a dál pokračuju v EV režimu.

"EV city" je stený režim jeko EV, ale auto se snaží jet na elektriku co to jenom jde. Přitom má o něco horší zrychlení (zabírá jeden ze dvou elektromotorů) a pokud má dost šťávy v baterce, tak benzín nastartuje jen když na plyn šlápnete oběma nohama a prostrčíte pedál podlahou do motorového prostoru (je to vyhodnoceno jako nouzová situace). Tenhle režim nepoužívám.

Existuje ještě režim CHG (Charge, dobíjení). Při tom se zvýší výkon benzínového motoru a za jízdy se dobije baterka až do cca 80%. Nepoužívám, není proč.

MOTOR

Zmínil jsem motor. Auto má atmosférickou 1.8 pracující v Atkinsonově cyklu (nižší výkon a nižší emise než klasický Ottův cyklus). Výkon samotného motoru je 90 kW. K tomu jsou ještě dva elektromotory (jeden má myslím 53 kW, druhý 23 kW). Ten silnější se točí vždy, když se točí kola. Při 130 km/h na dálnici má přibližně 15000 otáček za minutu.

Zvláštností je jednocestná spojka, která zabraňuje benzínovému motoru točit se "v protisměru", pokud zabírají oba elektrické motory. Tu žádný jiný Prius nemá, protože u běžných Priusů neumí ten slabší motor pohánět auto. U plug-inu ano.

Převodovka a elektrické motory jsou vidět na videu tady (anglicky): https://www.youtube.com/watch?v=vHc-_E8xWnM&t=840s
Planetová "převodovka" označovaná eCVT je pěkně vidět tady: https://www.youtube.com/watch?v=vHc-_E8xWnM&feature=youtu.be&t=1056

Do téhle sekce se asi hodí, že auto až do nějakých -10 stupňů venkovní teploty bez problémů topí tepelným čerpadlem a nepotřebuje kvůli tomu startovat benzínový motor (nejbližší konkurence, Hyundai Ioniq, tohle nezvládá). Spotřebovává to samozřejmě elektriku. V extrémním případě to může snížit elektrický dojezd až cca o třetinu. Prius umožnuje tenhle dopad snížit speciálním režimem klimatizace a topení, kdy ofukuje jenom sedadlo řidiče (a spolujezdce, pokud sedí v autě), ale když vzadu děti drkotají zuby, tak jim tam občas trochu toho tepla taky pustím, nejsem nelida ;-)

POHODLÍ A PRAKTIČNOST

Prius je velmi příjemnné auto. Místa pro lidi všude dost, pokud nejste basketbalisti. Aby ne, když jsou vzadu jen dvě místa, třetí si doprostřed nesedne. Není tam ani místo, ani bezpečnostní pás (Pozn. už neplatí - po faceliftu už je pětimístný).

Problémem je malý kufr. Plocha je v pořádku, ale dno je hrozně vysoko - když otevřete páté dveře, tak je tam překvapivě ještě schod nahoru. Nemá zvedací podlahu, jen malou úzkou kapsu, kam se vejdou jen nabíjecí kabely. Tohle budu občas řešit rakví na střechu. Na kolo nemyslete, skladný kočárek nebo golfový bag by možná šly, ale k nim už pak jenom síťovka se svačinou ;-)

Do auta se nedá dáť rezerva, můžete ho mít jen se sadou na opravu pneu. Ale ani to už dnes bohužel není žádná výjimka.

V autě je také jen takové to standardní množství běžných úložných prostor, zatímco starý Prius jich měl překvapivě hodně (třeba dvě schránky před spolujezdcem, extra šuplík pod středovou konzolí, atd).

VZHLED

To je samozřejmě individuální. Mně se zepředu líbí, zezadu už o něco míň a z boku je to slabota. Ale je to prostě daň za nízký odpor vzduchu při jízdě. A ano, má patnáctipalcová kola a s jinými ho mít nemůžete. Zajímavostí je zadní sklo, které má uprostřed prolis kopírující ten na spojleru. Kvůli tomu tam není zadní stěrač, sklo prostě není rovné.

VYCHYTÁVKY (NEJEN PRO ŘIDIČE)

Nemá smysl v roce 2019 psát, že auto má ABS, ESP a detekci aut v mrtvém úhlu. Ale můžu se zmínit, že má kompletní sadu bezpečnostních systémů a jízdních asistentů, které je dnes Toyota schopna nabídnout. Od adaptivního tempomatu přes nouzové brždění (i s detekcí chodců), varování před jinými auty pří couvání z parkoviště, asistent pro jízdu v pruhu (nefunguje pod 50km/h), systém rozpoznáváni dopravních značek (mám vypnutý).

Poměrně rychle jsem si zvyknul i na HUD. Původně jsem myslel, že ho vypnu a nebudu používat, ale po pár dnech jsem přestal sledovat rychlost na palubní desce a koukám už jen na něj. Je barevný a údaje na něm jsou částečně nastavitelné. Já tam mám aktuální rychlost a odhadovaný dojezd na elektriku. Z nějakého důvodu se tam neukazují navigační pokyny, i když v zahraničí (Japonsko, USA) to funguje. Příjemné taky je, že HUD je promítán přímo na přední sklo, nejde o žádný plastový štítek vyrůstající z palubky.

Skvělé maticové LEDky jsem už zmiňoval.

Příjemné je osvětlení prostoru pro nohy při nastupování (řidič a spolujezdec) a také drobná LEDka ve stropě, která v noci nenásilně osvětluje prostor okolo řadící "páky" a infotainmentu.

Infotainment je bohužel bolavou patou současnch Toyot. Funguje docela dobře, když si na něj zvyknete, ale okamžitě bych ho vyměnil za ten dvanáct let starý ze starého Priusu. Na druhou stranu se nikdy nestalo, že by se infotainnment restartoval nebo se nepřipojil telefon na Bluetooth. Jako pozitivní beru i to, že narozdíl od americké verze stejného auta, která má jedenáctipalcový displej a vše se nastavuje na něm, tady zůstala fyzická tlačítka na ovládání klimatizace. Důležité věci se taky dají nastavit na volantu (hlasitost, vypínání a zapínání rádia nebo MP3, přepínání stanic atd.), nebo hlasovými povely (třeba to přepínání stanic rádia). Hlasové povely fungují celkem spolehlivě narozdíl od starého Priusu, kde fungují jenom když je v autě řidič sám (neptejte se mě proč, nevím).

Můžete bezdrátově dobíjet telefon, pokud to ten váš umí.

Auto se umí přes telefon připojit k Internetu a spouštět na displeji infotainmentu Entune aplikace. Nevyzkoušeno.

CO SE NEPOVEDLO

Jednoznačně kufr. Kolují informace o tom, že baterka měla být původně pod zadními sedadly jako u běžného Priusu (co není plug-in). Ale marketing Toyoty USA prý začal lobovat za zvýšení elektrického dojezdu aspoň na 30 mil (50 km) tak vehementně, že Toyotě nezbylo než zvětšit baterku a vrazit ji prostě do kufru. Co je na tom pravdy nevím.

Slabší infotainment jsem už zmínil. Narozdíl od většiny konkurence nezvládá Android Auto ani Apple CarPlay (což mi momentálně nevadí, stejně nemám kompatibilní telefon). Navíc je umístěný tak, že podvečerní slunce zprava se odráží řidičí přímo do obličeje. K tomu mu zhruba pět vteřin trvá než nastartuje, což je pěkně otravné pokud chcete třeba vypnout hlasité rádio, které tak zůstalo nastavené z minulé jízdy.

V autě je jen jedno USB a jedna 12V "zapalovačová" zásuvka. Obojí neprakticky těsně před loketní opěrkou. Není to ideální, pokud tam chcete zapojit autokameru nebo za jízdy vyměnit USB flash disk.

Prakticky ve všech recenzích si lidé stěžují na tlačítka pro vyhřívání sedadel utopená pod palubní deskou. Mně je to jedno, nepoužívám.

BEZPEČNOST

K tomu jen jedno - podívejte se na stránky EuroNCAP a jejich zprávu z konce roku 2016. Hádejte, které auto je tam mezi třemi nejlepšími?

https://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/euro-ncap-s-best-in-class-cars-of-2016/

DROBNOSTI

Volant z umělé kůže je na omak trochu horší než opravdu kožený. Ale není to žádná tragédie.
U staršího Priusu se navigace a infotainment dají téměř kompletně ovládat z volantu, nový to už neumí. Trochu mi to chybí, ale na funkci rostlináře to nemá žádný zásadní vliv ;-)

TYPICKÉ SPOTŘEBY

S autem už jezdím docela dlouho (najeto skoro 20 tisác km), tak už si můžu dovolit generalizovat spotřebu. Níže uvedené se týká provozu v takřka ideálních podmínkách (cca 22 až 28 stupňů venkovní teploty bez deště a větru), se zapnutou klimatizací a rodinou a autě:

* padesátkou až šedesátkou v hustém provozu ale bez zastávek (silnice na pobřeží, kde se nedá moc předjíždět) - 3,0
* české okresky a obce podle předpisů - do 3,5
* okresky a obce svižnějším tempem - do 4,0
* dálnice 135 tempomat / 128 GPS - lehce pod 5,0

Už jsem psal v novinkách, že jsem jednou jel D11 striktně na 130 GPS - na zimních pneu to tenkrát bylo za 5,8

PRIUSEM DO CHORVATSKA

Po 30 letech jsem se znova ocitnul v Chorvatsku. Vyrazili jsme s rodinou autem a nějakým zázrakem se nám povedlo vše potřebné nacpat do kufru Priusu tak, že jsem za jízdy bez problémů viděl v zrcátku provoz za sebou. Kromě téhle výzvy to bylo celé naprosto bez problémů. Auto zvládlo vše naprosto s přehledem. Pár pozorování z cesty:

* Dálnice v povolených rychlostních limitech (tempomat na 135) nejsou vůbec žádný problém. V autě je ticho a spotřeba se drží okolo pěti litrů. Při stoupání do kopce se to pochopitelně zhorší, ale následný sjezd to zase kompenzuje.
* Na plné nabití baterky potřebujete sjet z cca 1800 metrů nadmořské výšky až dolů k moři.
* Pokud auto už nemá rekuperovanou elektriku kam dávat, spustí specialní režim kdy spalovací motor pracuje "proti" elektromotorům. Zažil jsem to jen krátce na konci opravdu dlouhého sjezdu z prudkého kopce.
* Naprosto v pohodě bylo vyjetí od moře na vrchol Sveti Jure (1762 m.n.m). Mimochodem v závěru jde o nejvýše položenou silnici v Chorvatsku. Viz https://www.dangerousroads.org/eastern-europe/croatia/871-sveti-jure-croatia.html (článek je anglicky, v něm vložené video je česky). V závěru stoupání auto atakovalo 11 litrů průměrné spotřeby od nastartování.
* Trasu Makarska - Split a zpět dovolenkovým tempem po pobřeží ve vláčku aut jedoucích zhruba šedesátkou dá auto v pohodě za 3 litry spotřeby (v čistě hybridním režimu, se zapnutou klimatizací)
* Po cestě jsem nikde nenabíjel (kabely zůstaly doma). Většina elektriky z baterky padla na klimatizaci v zácpách na hranicích. Je příjemné sedět v autě s vypnutým motorem a mít pár hodin funkční klimu.
* Díky tomu, že je auto v zatáčkách neutrální (má rozložení váhy 50:50) se velmi dobře vykružují ostřejší zatáčky na dálnici. Na trase Graz - Vídeň jsme většinu času patřili k nejrychlejším autům.
* Za celou dovolenou auto ujelo 2370km s celkovou spotřebou 4,2 l/100 km. V tom je započteno i courání po okolí a ten výlet na Sveti Jure. Návratových 1100 km na trase Makarska - Hradec Králové bylo za 4,4 (na dálnici lehce pod pět při 135 na tempomatu, zlepšilo se to v zácpách na hranicích, při přejezdu měst a pak na dojezdových okreskách v ČR).

PO ROCE PROVOZU:

Pokud se nepletu, tak máme auto přesně rok. Za tu dobu najelo 22300 km. S autem jsem pořád maximálně spokojen. Většinu času jezdá "kolem komína", parkrát do měsíce jedeme delší trasu (typicky okolo 400 km).

Pár statistik:

* Podle spritmonitor.de byla nejhorší spotřeba 4,91 l/100km. Celou nádrž jsme spotřebovali na dálnici cestou z Chorvatska
* Na benzínce jsem byl za rok 19x. Nebýt srpnové cesty k moři, skoro by to vycházelo na jedno tankování za měsíc.
* nejlepší spotřeba byla 1,95 (v srpnu asi hodně jízdy na elektriku).
* Celkový průměr podle tankování ja momentálně 2,77, což je podle Spritmonitoru 64g CO2 na km a prakticky přesně 1Kč na kilometr (bez započítání spotřeby elektriky).
* Náklady na 1km včetně elektriky mi hrubým výpočtem vycházejí těsně pod 1,20Kč
* Podle palubního počítače, který poskytuje statistiky po měsících, byla nejhorší spotřeba v srpnu: 3,5 - to bylo to Chorvatsko. Zimní měsíce se pohybovaly mezi 2,4 a 2,9, letní mezi 1,7 a 2,3. Profil jízd se nijak výrazně neměnil.
* Spotřeba elektriky vychází zhruba na 1090 kWh (nemám to změřené úplně přesně). To je průměrně 3,7 kWh za den.
* Palubní počítač tvrdí, že auto jede 60% času na elektrický pohon při průměrné rychlosti 49km/h. Jsou to data od posledního resetu, což bylo myslím na jaře.
* Průměrná spotřeba elektriky v nejlepším měsíci byla celkem pochopitelně v létě: červen 12,2, červenec 11,6, srpen 11,3, září 13,7 kWh/100km.
* Naopak "špatná" je kvůli topení zima: prosinec 19,8, leden 19,7, únor 18,7 kWh/100km. Podle PP se v zimě spotřebuje 23% této energie na vytopení auta (údaj za leden, prosinec byl 20%, únor 19%)
* Nikdy jsem nedobíjel jinde než doma z klasické 230 V zásuvky.

Prakticky jediné, co mi na autě vadí, je malý a mělký kufr. Dá se na něj zvyknout, ostatně zvládli jsme s ním i to moře, ale kufr z klasického Priusu bych neodmítl. Infotainmnent je sice tak nějak nepovedený, ale kvůli němu jsme auto nekupovali. Základní věci fungují. Velkým plusem je nastavování klimatizace tlačítky, žádné zoufalé patlání po dotykovém displeji za jízdy.

Co se týká jízdních vlastností, jsou podle mě lepší, než by běžný řídič podle vzhledu a nápisu "hybrid" čekal. Ve městě a okolí je auto hodně agilní a obratné, na dálnici se v legálních rychlostech nestydí. Jen při předjíždění ve vyšších rychlostech je potřeba být trochu opatrný - rezerva výkonu není moc velká. Je to přeci jen auto orientované na emise a spotřebu. Nikdy a nikde s ním ale nemusíte brzdit provoz (dobře, v Mostě na okruhu byste ho asi brzdili).

Silné stránky

- jízdní vlastnosti, chování ve městech a na okreskách
- světla
- ekonomika provozu
- očekávaná spolehlivost
- ticho při jízdě
- levné pneu

Slabé stránky

- nízký kufr
- jen čtyři místa pro pasažéry
- infotainment Toyoty
- slabší zrychlení 0-100
- max rychlost něco přes 160km/h, není to auto na dálniční přejezdy.
- nemá rezervu
- nízké slunce zprava zezadu se přes obrazovku infotainmentu nepřijemně odráží na řidiče

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím nic

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Kupováno v Toyota Louwman, spokojenost. Dokázali dodělat i parkovací senzory, které jsme chtěli. I když teoreticky nejsou pro tenhle model jako volitelný prvek k dispozici.

 

Novinky v recenzi

23.6.2020 16:13

Kompletní výměna chladiva

Minulý týden jsem se objednal do autorizovaného servisu na údržbu klimatizace před letní dovolenou. Tam mě čekalo překvapení - podle servisu bylo chladivo kontaminováno a plnička odmítala nové chladivo doplnit. Byl jsem přeobjednán na dnešní ráno s tím, že dorazí technik s jinou plničkou, kde to půjde.

Dnes bylo tedy provedeno odčerpání starého chladiva a doplnění nového. Spolu s filtry a prací za cca 5500,- :(

4.6.2020 09:50

Zopakován experiment se 130km/h po dálnici

Už jsem tady jednou psal, že jsem by zvědavý na spotřebu auta na dálnici. Jezdím po D11 a ve večerních hodinách se dá nastavit tempomat a jet. Když jsem to zkusil loni, bylo to na zimních gumách za mírného deště a skončil jsem se spotřebou 5,8.

Teď jsem to zkusil znovu - na letních pneu a za takřka ideálních podmínek. Na konci trasy (Benzina před Hradcem Králové) ukazoval PP spotřebu 5,6. Docela mě to překvapilo, čekal bych o něco větší rozdíl mezi zimními a letními gumami.

1.6.2020 11:50

Když se mám skoro dvě třetiny trasy v motoru nepohne válec

V pátek večer si tak jedu po okreskách a potřeboval jsem natankovat, takže zastávka na cestě. Rodina pospávala, na trase před námi pár kopců, a mne napadl drobný experiment. Při výjezdu z benzínky jsem vynuloval PP a nastavil hybridní režim auta (aby se nespotřebovávala elektrika z baterky). Přejel jsem běžnou cestovní rychlostí (na hranici předpisů) a o nějakých 30 km dál jsem kouknul na údaje z PP. Ujeto 33 km, průměrná rychlost 62 km/h (je tam pár delších vesnic a chytil jsem blbě jediný semafor po trase), poměr elektrické jízdy 63%, spotřeba 4,1.

To znamená, že benzínový motor jel jen cca třetinu trasy, a ještě jsem díky kopcům měl v baterce o něco víc elektriky na konci trasy než na začátku (asi o 4km indikovaného dojezdu).

Šlo o trasu ONO Cvikov - Šluknov. Je tam jedno převýšení o cca 200 metrů nahoru a dolů, pak hned další cca 130m.

22.5.2020 07:29

Odhadovaný dojezd o 20% lepší

S návratem jarních teplot auto nabralo na optimismu a vrátilo se k překonávání oficiálních údajů. Včera navečer jsem po zapnutí auta na HUD našel odhadovaný elektrický dojezd 60km, což je o 20% víc než oficiální údaj. Ze zkušenosti vím, že ten odhad na HUD celkem odpovídá realitě..

4.5.2020 12:56

Přezutí na letní pneu

Minulý týden jsem nechal auto přezout na letní pneu. Ihned se to projevilo na spotřebě. O víkendu jsem s rodinou ujel celkem 370km (drtivou většinu po okreskách), na konci ukazolval PP spotřebu 3,4 a info o tom, že 57% trasy jelo auto pouze na elektriku (auto jsem po cestě nedobíjel ze zásuvky).

8.3.2020 17:37

Kam se hrabou EV ;-)

Včera jsem shlédl zahraniční recenzi faceliftovaného Plug-in Priusu (pětimístný interiér, možnost Android Auto a pár kosmetických změn - pohon a exteriér se nezměnily). Zaujalo mě tam jedno tvrzení - při jízdě na elektriku je to údajně druhé nejlepší auto ve využití elektriky pro pohon. Lepši jsou jen některé verze Tesla Model 3 (ne všechny).

To, že hybridní auto (se spalovákem, chladičem a všemi těmi věcmi okolo) prodávané od roku 2016 předčí v roce 2020 v efektivitě i drtivou většinu prodávaných EV aut je myslím docela zajímavé.

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=HTSj7ipSeg0

30.1.2020 16:31

Servis po 30 000km

V pondělí auto absolvovalo předepsanou servisní prohlídku. Vše naprosto v pořádku, hybridní systém bez problémů, brzdy jako nové. Proběhla výměna kapalin a filtrů.

Jen mě mrzí, že se nepovedlo určit přesnou příčinu problému, který jsme zažili při přejezdu Ale. Při přejezdu Brennerského průsmyku jsme po zastavili na jedné z benzínek a v té chvíli byl v autě cítit pach spáleniny (jako by se pálila spojka - znám to od spalováků z letištních srazů ;-)

Podle autorizovaného servisu je auto úplně v pořádku. Za pravděpodobnou přičinu označili výfuk - prý se to u Priusů v mimořádné zátěži může stát. Osobně tipuju systém rekuperace tepla z výfuku - zřejmě není dimenzován na to, aby motor jel dlouhodobě ve vysokých otáčkách. Za běžné jízdy taková situace nenastává.

20.1.2020 14:42

Cesta na lyže do Alp

Právě jsem se s rodinou vrátil z lyžovačky v Italských Alpách. Do textu jsem přidal údaj o spotřebě, do fotogalerie pár fotek z cest a fotky PP po návratu (jedne fotka je trasa tam a zpět, druhá jen zpět).

26.11.2019 09:43

Bezvadně fungující hlídání mrtvého úhlu

Dnes jsem si náhodou uvědomil jednu věc - v autě je hlídání mrtvého úhlu, které funguje jak má. Když jsem jel auty některých jiných značek, stávalo se, že hlídání mrtvého úhlu hlásilo svodidla, křoví u cesty a pevné ploty. Prius tohle nedělá. Na dálnici nebo víceproudé silnici ale funguje jak má. Nevím, jak to mají v Toyotě vymyšlené, ale evidentně to funguje.

30.10.2019 13:21

Plug-in na prodej

Ne ten muj, samozrejme :) Byl jsem dnes v Toyote Pardubice menit kola na zimaky a prodejce se zminil, ze tam maji cerveny Prius Plug-in s najezdem okolo 12 tisic km za necelych 600 tisic Kc. A to mi prijde jako velmi zajimava nabidka.

11.10.2019 10:19

Zajímavost - záruka na baterii

Shodou okolností jsem teď zjistil, že Toyota v USA zavádí novou záruku pro Prius Prime (tj. to auto, co mám já, jen s jiným pojmenováním). Od modelového roku 2020 (tj. auta prodávaná teď) je na baterii nová záruka na 10 let nebo 150 tisíc ujetých mil, která se při prodeji přenáší na nového majitele auta. To nezní špatně :) Netuším, jestli se to nějak projeví i u nás. MY 2020 tu myslím zatím není ani nabízen (pozná se mj. podle toho, že je pětimístný).

11.10.2019 09:26

Rok provozu

Přidal jsem na konec popisu nějaké statistiky a hlavní dojmy po roce ježdění s autem. Sumář: za mě rozhodně spokojenost.

29.8.2019 11:47

Přidal jsem do popisu typické spotřeby a zkušenosti z dovolené v Chorvatsku kdy se ukázalo, že typický diskusní argument "baterka se spotřebuje na prvních 50 km a pak ji s sebou auto tahá úplně zbytečně" jednoduše a prostě neplatí.

6.8.2019 09:54

Nová RZ

Dnes dostal Prius novou registrační značku "EL". Ne že bych si od ní něco sliboval (do Prahy jezdím jen vyjímečně a tamní parkování zdarma je pro soukromou osobu jediná současná výhoda této značky), ale chtěl jsem si o ni zažádat předtím, než se někdo rozhodne že patří jen čistým elektromobilům.

Na místním registru vozidel jsem způsobil mírné pozdvižení - nebyli si jisti, jestli mi ji mohou dát, protože ve velkém TP je jako palivo zapsáno pouze "BA". Nakonec dali všichni hlavy dohromady a usnesli se, že jsou tam taky emise 28g/km a tím pádem má i moje auto nárok (což jsem pochopitelně věděl). Nakonec byli velmi ochotní a výměna RZ proběhla zdarma.

1.8.2019 12:22

Spotřeba v EV režimu

Přidal jsem do fotogalerie data z palubního počítače, ukazující průměrnou spotřebu elektriky po měsících. V červenci se auto dostalo až pod 12kWh/100km. Je to samozřejmě "vylepšeno" tím, že po dálnicích jezdím normálně na benzín. Ale odpovídá to reálnému provozu ve městě a na okreskách.

Podotýkám, že to je měřeno opravdu jen v čistě elektrickém provozu. Kdykoli auto jede v HV režimu (ať už benzinový motor běži trvale, nebo se jen zapojuje podle potřeby), tak se spotřeba elektriky přestane počátat.

Zároveň také končím s denním sledováním dobíjení, už mě to přestalo bavit a jsou to relativně nezajímavá čísla, protože silně závisí na způsobu používání. Naše rodina dodnes dobíjela v průměru 3,8 kWh za den (mírně to kleslo, na konci zimy to bylo 4,1).

30.7.2019 10:19

Víkend s půjčeným dieselem

Měl jsem teď na čtyři dny půjčený Nissan Qashqai "v dýzlu" (konkrétní motor nevím, bylo z půjčovny). A můžu vám s klidným svědomím říct, že jsem ho moc rád vracel. Manuální řazení v běžném autě je pro mě po deseti letech ježďení s hybridy prostě otravné (s něčím sportovním by to bylo asi jiné). Při rozjíždění jsem měl pocit, že se auto prostě nechce hýbat. V ostřejších zatáčkách to vypadalo, jako bych chtěl přemluvit k otočení stodolu (to je asi problém SUV obecně, ne jen konkrétního modelu). To jsou ale jen subjektivní dojmy někoho, pro koho je SUV v naftě prostě mimo oblast jakéhokoli zájmu.

Negativně mě ale překvapily dvě objektivní věci. Do Priusu jsem dal cestovní kufr "na délku" a zbylo mi spousta místa. Do Nissanu se ale nevešel, musel jsem ho dát "napříč" a místa v kufru najednou razantně ubylo. Pravda, Prius má kufr mnohem mělčí, ale Tetris raději hraju na počítačí než v kufru auta.

Druhá věc je horší - během prvních 200 kilometrů (půl dálnice, půl okresky) mi auto třikrát na půl sekundy duplo na brzdu kvůli "nouzové situaci", která se nekonala. Dvakrát jsem dojížděl zpomalující auto a měl spoustu času a místa na pohodlné zastavení, potřetí to dokonce bylo při normální jízdě po dálnici, kdy auto přede mnou jelo stejně rychle jako já a bylo dost daleko. Pak už jsem ten systém raději vypnul.

Byly i nějaké pozitivní dojmy? Ano - panoramatická střecha. Tu si děti zamilovaly.

Celkově jsem byl z auta dost zklamaný. Nezachránila to ani spotřeba, přestože jsem větší část trasy jel po dálnici. Celkově jsem cca 350km ujel se spotřebou 5,3 litru nafty. Bohužel v zemi, kde je maximální rychlost na dálnici 70mph, tj. asi 112km/h. A přes 120 jede málokdo, takže ani tady nemá nafta proti hybridu výhodu.

22.7.2019 14:14

Servisní prohlídka po 15000km

Dnes jsem byl s autem na první servisní prohlídce (najeto 14850km). V autorizovaném servisu proběhla výměna oleje (0W20) a běžné kontoly (brzdy, baterie, hybridní systém). Vše bez problémů. Bratru za 4000Kč.

1.7.2019 15:34

Spotřeba auta nadále klesá - už umí i za rovné tři litry.

Se stoupající venkovní teplotou nadále klesá reálná spotřeba. O víkendu jsem s rodinou ujel cca 380 km s celkovou spotřebou 3,0 l/100km. Nešlo o žádné závodění, ale rozhodně jsme nebyli brzdou provozu. Taková ta běžná rodinná jízda na hranici dovolené rychlosti, mezi Libercem a Turnovem 110 až 130 podle značek a provozu. Šlo zhruba o trasu Hradec Králové - Liberec - Rumburk a zpět. Nikde po trase jsem nedobíjel ze zásuvky. Fotku PP z konce trasy jsem dal do galerie.

Také stoupá odhadovaný dojezd na elektriku. Dnes ráno se na HUD objevilo 64,5 km (oficiální údaj je 50 km).

10.6.2019 09:22

Zajímavost - výška předního nárazníku

Včera jsem náhodou viděl oba své Priusy z boku a z úrovně země. Přitom jsem si poprvé všimnul, že přední nárazník a celá kapota nového je výrazně výš nad zemí, než u starého. Odhadnul bych to minimálně na 10cm rozdílu. Takže obrubníky při parkování nejsou problém. Zároveň kapota a kryt motorů směrem "od nosu" k předním kolům mírně klesá, takže by nemělo ani vadit parkování v místech, kde se silnice k obrubníku trochu svažuje.

30.5.2019 10:31

Dojezd na elektriku se zvysuje

Nevim, jestli je to primarne kvuli pocasi nebo si auto "mapuje" jak s nim jezdime, ale odhadovany dojezd se neustale zvysuje. Pri koupi auta to ukazovalo okolo 55km, vcera rano se na HUD objevilo 60,7.

Vim, ze tech 50km se ujet dalo. Jestli se mi povede i tech 60, podam o tom zpravu :)

20.5.2019 14:07

Spotřeba elektriky

ZImu máme za sebou, tak přidám pár čísel o spotřebě el. energie. Auto ukazuje průměrnou spotřebu elektriky po dnech a po měsicích.

Nejhoršími měsíci byly celkem nepřekvapivě prosinec (19,8 kWh/100km, 20% z toho na topení a klimatizaci) a leden (19,7 kWh/100km, 23% z toho na A/C). Průměr za květen je zatím rovných 14,0 (10% na A/C).

Co se týká denních průměrů, tak nejhorší byl někdy v lednu (cca 26 kWh/100 km, nepamatuju se přesně). Nejlepši byl zatím včerejšek, kdy jsem na elektřinu ujel 30km s průněrnou spotřebou 11,8 kWh/100km.

Co jsem tak odpozoroval, tak auto tohle počítá jen v připadě, že jede pouze na elektřinu. Provoz v hybridním režimu se nezapočítává, i když v i tomhle režimu auto jezdí s vypnutým spalovákem dost často.

20.5.2019 14:07

Drobná nehoda

Před pár týdny se stala drobná nehoda - vracel jsem se k autu zaparkovanému na parkovišti a u něj PČR. Ukázalo se, že mi do auta nacouvala studentka se starým Cliem. Naštěstí to odnesl jen odřený nárazník a to ještě nijak výrazně.

20.2.2019 13:42

Experiment - spotřeba při ustálené jízdě po dálnici 130km/h - 5,8 l/100km (zimní pneu)

Včera večer jsem měl cestu Praha - Hradec Králové po D11, tak jsem se rozhodl vyzkoušet, kolik auto bude brát při 130km/h podle GPS. Na první benzínce za Prahou (u Burger Kinga) jsem na výjezdu vynuloval palubní počítač, nastavil jsem na tempomatu 140km/h (tj. reálně 130) a vydal se směrem Hradec Králové.

První polovinu trasy se auto drželo na 5,6 l/100km (klesání k Labi u Poděbrad), pak začalo mírně pršet a začaly kopečky před Hradcem. Zastavil jsem na Benzině před HK (u McDonalda), PP ukazoval spotřebu 5,8 litru. Překvapilo mě, že PP ukazuje průměrnou rychlost trasy podle GPS a ne podle indikované rychlosti na tachometru.

Celou trasu jsem jel víceméně těch 130 reálných, jen několikrát jsem musel zpomalit za předjíždějícími auty (a pak zase zrychlit na těch 130). Venkovní teplota byla asi 7 stupňů. Fotky PP jsem přidal do galerie.

6.2.2019 09:18

Zimní pneu

Zapomněl jsem napsat, že jsem k auto koupil zimní pneu i s disky. Výběr disků nebyl moc velký, skončil jsem u Dezent RE 6x15 5x100 ET38. Pneu jsem zvolil Dunlop WinterSport 5

6.2.2019 00:10

Ujeto prvních 5000km

Po ujetí 5000 km myslím, že už auto docela znám, tak jsem výrazně rozšířil recenzi.

20.12.2018 09:25

První jízda po dálnici

O víkendu jsem absolvoval první jízdu po dálnici. Cca 400 km celkem. Cestu tam 200 čistě dálnice v hybridním režimu (bez vybíjení baterky) s průjezdem Prahou za 5,3 l/100km. Zpět jsem nechal baterku vybít a po ujetých 400 km se palubní počítač zastavil na 5,1 l/100km. Venkovní teploty okolo nuly, na dálnici tempomat nastavený na 125km/h (GPS 117km/h), zimní pneu.

Co mne překvapilo, byl adaptivní tempomat - na průměrně zaplněné české dálnici je celkem nepoužitelný. Po chvíli jsem přepnul na "hloupý" tempomat, se kterým dokážu jet na dálnici plynuleji.

12.11.2018 10:12

Druhe tankovani

O vikendu jsem musel podruhe natankovat benzin. Po cca 1800 ujetych kilometrech se do nadrze veslo necelych 35 litru. Vychazi to tesne pod 2 litry na 100km.

To je samozrejme zavadejici udaj, protoze nebere v uvahu elektriku. Te jsem za ten mesic dobil cca 120kWh, coz pri aktualnim tarifu vychazi na necelych 400Kc.

1.11.2018 10:59

První měsíc za námi

Po dvou týdnech jsme s autem víc než spokojeni. Až bude chvíle času, doplním hlavní recenzi. Ale většinu lidí bude zajímat hlavně ekonomika provozu, tak jsme přidal pár fotek a udělal pár výpočtů. Auto poskytuje spoustu statistik o provozu, takže po ujetých 1200km (z toho dvě třetiny "kolem komína", jednou cca 350km trasa bez použití čistě elektrického režimu, jednou asi 120km taktéž) to vypadá následovně: v nádrži je necelá polovina toho benzínu, který jsem natankoval před 20 dny cestou od dealera. Do auta jsem dobil necelých 90 kWh elektriky (vychází to v průměru na 4,4 kWh denně), což podle mých výpočtů dělá cca 300Kč za elektriku. Vždy jezdíme se zapnutým topením a klimatizací, kvůli spotřebě se nijak neomezujeme.


Přidat názorDiskuse: Toyota Prius XW5P

Další vozy Toyota Prius



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Tady se není o čem bavit. Je to Toyota a ještě navíc Prius

praktičnost
8

Kufr stačí tak na denní ježdění, na víkendy s rodinou jen s velkým sebezapřením. Dva sudy piva jako do starého Priusu tam nedám..

prostornost
9

Je to pouze čtyrmístné auto. Ale každý pasažér má pro sebe dost místa.

jízdní vlastnosti
9

Závodní auto na okruh to není, ale jízdní vlastnosti jsou překvapivě velmi dobré, rozhodně srovnatelné s jinými auty podobné velikosti. Jeden zahraniční recenzent řekl, že se chová jako "malé mrštné auto".

jízdní komfort
10

Naprosto bez problémů.

provozní náklady
10

Dal bych 12, ale nejde to :)

náhradní díly
10

Bez komentáře, je to Prius

výkon motoru
8

Který ze tří motorů? ;-) Ale jo, mohlo by to z nuly na 100 být rychlejší než za 10,7. Ale o tomhle tohle auto proste neni, i když při startu na semaforech ujedete skoro každému.

spotřeba
10

Viz "provozní náklady". Benzínku uvidíte jednou za čas.

hlučnost motoru
10

Elektromotory nejsou slyšet vůbec, benzínový jen když se tomu "šlápne na krk"

kvalita sedadel
10

Pro mne naprosto vyhovující.

brzdy
10

Brzdy v kombinaci s rekuperačním bržděním elektromotorem. Brzdí to adekvátně, detailní testy jsem nedělal.

zavazadlový prostor
5

Malý, ale dobře použitelný. Velká plocha s malou využitelnou výškou.






Blesk.cz

„Totálně mě oslepil, pak přišla šílená rána.“ Lukáš vyfotil úder blesku do jihočeského rybníka

„Totálně mě oslepil, pak přišla šílená rána.“ Lukáš…

Česko si s bouřkami užilo v poslední době hned několik vydatných dní, které přidělaly starosti lidem a práci…

Nejvyhledávanější pornoherečka Mia Khalifová: Chce vymazat vlastní minulost!

Nejvyhledávanější pornoherečka Mia Khalifová: Chce…

Silikonová prsatice vystupující v minulosti ve filmech pro dospelé pod jménem Mia Khalifová (27) se zatím marne…

 

iSport.cz

Trasa Liberec-Slavia, už pošesté. Jak Karl s Nezmarem řeší přesun opor?

Trasa Liberec-Slavia, už pošesté. Jak Karl s…

Majitel Slovanu Liberec a slávistický viceprezident pro sport zase společně žhaví drát. Jako už pětkrát předtím.…

Júsuf i velké jméno. Liberec před poháry loví posily ze Slavie i Sparty

Júsuf i velké jméno. Liberec před poháry loví posily…

Podzim věštil průšvih, na jaře ovšem Slovan vyletěl do nebes. V lize proskočil do skupiny o titul, prodral se do…

 

Reflex.cz

Papež: Ministr Vojtěch selhal, vláda kazí lidem dovolenou, strach vyvolává schválně a snaží se zakrýt Karvinou

Papež: Ministr Vojtěch selhal, vláda kazí lidem…

Hraje se tu hra se strachem, když se bojíme, jsme lépe manipulovatelní, říká místopředseda Asociace cestovních…

Kalousek už nebude kandidovat do Poslanecké sněmovny. Chce se více věnovat běžnému zlu

Kalousek už nebude kandidovat do Poslanecké…

Dlouholetý matador české politické scény oznámil, že v příštích volbách do Poslanecké sněmovny již nebude…