Recenze

JirkaVejrazka (muž 48 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV GPF 4x4 6AT

9.91 Uživatelé

Hodnoceno: 19× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Kia Sorento, foto 1 Kia Sorento, foto 2 Kia Sorento, foto 4 Kia Sorento, foto 5 Kia Sorento, foto 6 Kia Sorento, foto 7 Kia Sorento, foto 8 Kia Sorento, foto 9
Kia Sorento, foto 10 Kia Sorento, foto 11 Kia Sorento, foto 12 Kia Sorento, foto 13 Kia Sorento, foto 14 Kia Sorento, foto 15 Kia Sorento, foto 16 Kia Sorento, foto 17 Kia Sorento, foto 18 Kia Sorento, foto 19 Kia Sorento, foto 20 Kia Sorento, foto 21 Kia Sorento, foto 22 Kia Sorento, foto 23 Kia Sorento, foto 24 Kia Sorento, foto 25 Kia Sorento, foto 26 Kia Sorento, foto 27 Kia Sorento, foto 28
 

Technické info

Přezdívka auta Sorento Rok výroby 2021 Koupeno ojeté najeto [km]:5000 palivo: hybrid počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 169 kroutící moment [Nm]: 350 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9 maximální rychlost [km/h]: 193 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 zavazadlový prostor [l]: 650 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 7 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

= Úvod =

Důvod pro koupi nového auta jsme měli stejný, jako mnoho dalších - rozrůstající se rodina. S příchodem třetího potomka bylo jasné, že je potřeba udělat změnu v rodinném vozovém parku. Prius Plug-in je předfaceliftový, tj. čtyřmístný, a do jeho kufru dáte kočárek jen rozlámaný na kousky. Starším Priusem jezdíme už 12 let a i přes skvělou spolehlivost už bych ho nebral na hory, delší dovolené apod. Kočárek se mu do kufru sice vejde, ale pro pětičlennou rodinu už pak nezbude dost místa na ostatní věci.

Ale co vzít? Vzhledem k rodinné spokojenosti s Priusy se nabízela logická volba, Toyota Corolla v hybridu. Mikesus několikrát zmiňoval, že ji koupil kvůli třem dětem. Šel jsem se tedy podívat na Corollu TS, ale stačil rychlý pohled na zadní sedačky a bylo jasné, že tudy cesta nepovede.

Začal jsem tedy koukat po větších autech, ideálně hybridech. RAV4 není pro 3 sedačky není o moc lepší a Highlander byl už dost drahý a ještě k tomu se mi vůbec nelíbí. Byl tedy čas poohlédnout se u jiné značky. Chtěli jsme se ale vyhnout naftě a obligátní dvojici Sharan/Alhambra. Na prémiové značky jsem nekoukal, kupoval jsem "za svoje" a nemohl jsem počítat s žádnými zásadními slevami.

Poměrně brzy jsem měl jasno - Ford S-Max v hybridní verzi. Velmi vychvalované auto, za akceptovatelnou cenu a jako bonus navíc i HEV verze, tj. "pohon z Priusu" (Ford používá u hybridů technologicky stejný systém jako Toyota). Sice nebyl nikde k vyzkoušení, ale Mikesus mi u spřáteleného dealera Fordu domluvil předváděcí jízdu s Kugou PHEV, která má podobný pohon a váhu. S autem se jezdilo dobře a u naftového S-Maxu jsem si vyzkoušel, že sedačky se do auta vejdou.

Mikesus se ale podělil o tipy na jiná auta, která by mohla vyhovovat. Jedním z nich byla Kia Sorento. Popravdě jsem o něm předím nikdy neuvažoval a musel jsem si přečíst pár recenzí, abych si udělal představu, o jaké auto jde. Zajel jsem se podívat na dieslovou verzi a dozvěděl se (v červnu), že objednávky na rok 2021 jsou uzavřeny a čeká se do srpna na ceníky a ostatní náležitosti MY2022.

Na nějakou chvíli jsem to odložil k ledu a lavíroval mezi S-Maxem a Sorentem. V srpnu jsem se stavil ve Fordu pro nabídku na S-Max a vyslechl obligátní "bude možná v únoru, když to dobře půjde". U Kia to bylo ještě zajímavější - jeden dealer mi řekl, že nemám šanci až do konce roku 2022, druhý že není problém objednat auto s dodávkou do šesti měsíců.

Nastalo klasické dilema - vychvalovaný a levnější S-Max s pohonem, na který jsme zvyklí, nebo dražší a "zajímavější" Sorento? Kdybych kupoval auto na dva nebo tři roky, bral bych určitě S-Max. Ale Sorento mě nahlodalo jak díky pochvalným recenzím, tak i modernějším vzhledem (zejména v interiéru). Navíc to vypadá, že u S-Maxe si musíte vybrat mezi panoramatickou střechou (kterou jsme chtěli) a ližinami pro střešní box (které jsme taky chtěli). Poslední kapkou bylo, když jsem se náhodou podíval na stránky Kia a zjistil, že jeden dealer má Sorento v hybridu na prodej.

O jednu zkušební jízdu a pár týdnů později stálo Sorento u nás. Sice v trochu jiné (vyšší) výbavě než bychom si objednávali my (brali bychom jinou barvu, světlejší interiér, nechtěli bychom kůži a hliníkové pedály apod.), ale v současné době s nejistými dodávkami jsem se řídil příslovím "lepší holub v hrsti, nežli holub na střeše".

Recenzované Sorento je tedy sedmimístné, "v plné palbě". Tj. jde o "1.6 T-GDi HEV GPF 4x4 6AT automat" s příplatkovou kůží Nappa.

Proč ne PHEV? Sorento se prodává take jako plug-in hybrid. To mě ale nelákalo z mnoha důvodů:
* nebylo okamžitě k dispozici
* je tam znatelný cenový skok proti HEV verzi
* jeden plug-in hybrid na poskakování okolo komína už máme
* Sorento PHEV podle recenzí stěží ujede deklarovaných 40km na elektriku
* PHEV od koncernu Hyundai/Kia i při jízdě v elektrickém režimu zapínají spalovací motor. Ať už kvůli topení, nebo při trochu silnějším šlápnutí na plyn. Při teplotách pod 15 stupňů je prý prakticky nemožné jezdit jen na elektřinu, byť krátké trasy. To by mi hodně vadilo, Prius PHEV v elektrickém režimu spalovák zapíná jen velmi výjimečně a tak se plug-in hybridy mají dle mého názoru chovat .

= Motor =

Na tak velké auto je motor relativně slabý, 1,6 litru turbo. Má maximální výkon 132 kW, pomáhá mu elektromotor o výkonu 44 kW. Maximální kroutící moment mají oba prakticky stejný, 265 a 264 Nm. Celkový výkon soustavy je 169 kW a krouticí moment 350 Nm.

Motor je technicky unikátní - pokud je mi známo, tak jde o první sériově dodávaný motor s technologií CVVD (Continuously Variable Valve Duration). Motor umí mechanicky ovládat dobu otevření sacích ventilů a tím volit mezi nižšími emisemi (dlouhá doba otevření) nebo výkonem (kratší doba, vyšší komprese a více paliva ve válci při zážehu). Auto není pochopitelně žadný závodník, ale se zryhlením 0-100 za 9 sekund (výrobce) nebo o něco méně (recenzenti) je to u nás doma to nejrychlejší, co máme :) Ve městě je ale mrštnější Prius, viz dále Pohon.

Po roce používání hodnotím motor jako "dostatečný". Na závodění a styl brzda/plyn to není, ale nezaznamenal jsem žádný problém při běžné jízdě. Hlavním problémem je pro mě dost nehezký zvuk motoru ve vyšších otáčkách.

= Pohon =

Jak jsem psal, jsme doma velmi zvyklí na hybridy. Sorento je ale uděláno úplně jinak, než HSD v Toyotě, Lexusu a Fordu. Místo tří motorů spojených jednoduchou planetovou převodovkou bez spojky má Sorento (a myslím, že všechny současné hybridy od Hyundai/Kia) spalovací motor a elektromotor před šestistupňovou automatickou převodovkou s HDM.

Šestikvalt je nejspíš jeden z důvodů, proč má auto horší spotřebu než Highlander s HSD. Při ustálené jízdě je občas znát, že autu daná rychlost prostě nevyhovuje. Asi nejmarkantnější to bylo při přejezdu Belgie a Holandska, kde je maximálka na dálnici 120 (a skoro všichni ji dodržují). S tou se auto dlouhodobě nedokázalo vypořádat, bylo vidět že zbytečně dobíjí baterii. A když byla skoro plná, tak jelo chvíli jen na elektriku, než nabití baterky zase kleslo. Toyota si v tom případě upraví otáčky benzínového motoru tak, aby byly hodně blízko ideálním otáčkám pro dané podmínky a nevyrábí zbytečně "přebytky".

Pro řidiče jsou dva zásadní rozdíly. Odstraňuje se tím nenáviděné "vysavačové hučení" při sešlápnutém plynu, typické pro HSD (i když hodně umírněné v aktuálních generacích). Na druhou stranu auto při rozjezdu nejede tak hladce jako HSD. Hodně lidí auto chválí, že "jezdí normálně, přestože je to hybrid". Mně to už připadá nepřirozené a lehce mi to vadí. Markatní je to hlavně v nižsích rychlostech a při rozjezdu z místa, kdy si Sorento může o hladkosti rozjezdů Toyot nechat jen zdát. Někdy dokonce chvilku (půl vteřiny) trvá, než se auto rozmyslí, jaký stupeň si musí zařadit. Už jsme si zvykli, že na rozjezdu (v křižovatkách apod.) musíme dát Sorentu o něco víc času, než Priusu.

To je mimochodem moje hlavní výtka k autu. Z hybridních Toyot jsem zvyklý na okamžitou reakci na plyn, zatímco se Sorentem musíte dost přemýšlet předem, jestli můžete v křižovatce či na kruhovém objezdu šlápnout na plyn nebo raději počkat než přejede další auto. Markantní je to hlavně v okamžiku, kdy auto dobržďuje téměř do úplného zastavení, v těch situacích trvá klidně i vteřinu než se pohon uráčí uznat, že řidíč šlápl na plyn a bylo by záhodno začít zrychlovat.

Abych nezapomněl, auto je čtyřkolka. S poctivým kardanem, žádné elektromotory u zadní nápravy. Při rozjezdu jsou vždy poháněna všechna kola a výkon je pak postupně přesměrován primárně na přední nápravu.

Mimochodem kvůli Sorentu jsem pochopi, proč si recenzenti u hybridů stěžují na brzdy. Zatímco u Toyot jsem nedokázal poznat, kde končí rekuperační brždění a přichází ke slovu normální brzdy, Sorento umí i při plynulém dobržďování s autem někdy docela cuknout.

A poslední věc související s pohonem - hybridní Sorento zvládne na tažném přívěs do 1650kg. Naftové 2,5 tuny.

= Jízda a jízdní režimy =

K dispozici je šest jízdních režimů. Tři na silnici, tři do terénu. Přepínají se pohodlně ovladačem na středové konzoli. Po startu je auto (nepřekvapivě) v režímu Eko, kdy se chová letargicky a utlumeně. Režim Sport auto pokropí živou vodou, spalovací motor se drží ve vyšších otáčkách a auto je celkově živější. V režimu Smart se elektronika snaží uhádnout podle užívání plynu a profilu jízdy, jak auto nastavit. Je to docela příjemné, protože můžete jet na čtvrt plynu v koloně a auto jede "Eko", ale stačí šlápnout na plyn pro předjíždění a najednou tam máte "Sport". Je to příjemná změna proti Priusu, který má sice také jízdní režimy, ale tam je to jen takové kosmetické placebo (mějí se jen mapování plynového pedálu a maximální výkon klimatizace).

Naftové Sorento má ještě režim Comfort. Nevím, čím se ten režim liší od ostatních.

Auto umí při změně jízdního režimu ovladačem také změnit design budíků, ale je to jen taková samoúčelná blbnika, kterou jsem rychle vypnul.

Delší trasy většinou jezdím na Eko, protože to často stačí a má to reálný vliv na spotřebu. Navíc narozdíl od ostatních režimů dokáže na výjezdu z vesnice většinou zrychlit jen motorem místo podřazení a kopnutí do sedačky (což je sice super pokud jedete sami, ale ne když vám v autě podřimuje rodina). Ve městě občas využívám režim Smart, hlavně kvůli rychlejší reakci na plyn (o nepříjemné prodlevě plynu jsem už psal). Na Smart taky přepínám, když se chystám předjíždět na okresce, auto je přeci jen trochu živější. Přepnutí je jeden pohyb prsty poslepu, takže to není žádný problém.

Terénní režimy jsem zatím nezkoušel. K dispozici jsou Mud, Snow a Sand, tj. bláto, sníh a písek. Podle recenzí opravdu fungují, ale nemám v plánu je moc využívat. Ostatně při světlé výšce 17 centimetrů je jasné, že jde o auto na silnici a ne do terénu. Zatím jsem si vyzkoušel jen jízdu do kopce po mokré louce a s mírným křížením náprav - to zvládlo auto v pohodě i na režim Eko.

= Kola =

Sorento umí sedmnáctky až dvacítky, hybridní verze je ale povinně na devatenáctkách. Konkrétně je to 235/55/19. Na devatenácky a dvacítky se podle návodu nesmí dávat sněhové řetězy.

= Spotřeba =

Po roce používání mám rozporuplné pocity. Spotřeba je hodně ovlivněna trasou, zejména její délkou. Sorento potřebuje delší trasu, aby ze svého hybridního systému dokázalo dostat maximum. Spotřeba klesne k zajímavým hodnotám u tras nad nějakých 15 až 20 kilometrů. Přičítám to hlavně tomu, že autu docela trvá než se zahřeje motor a první kilometry svou spotřebou hodně přesahují hranici deseti litrů. Tady vidím jasnou výhodu Priusu, který má systém rekuperace tepla z katalyzátoru a zahřeje se mnohem rychleji.

Dalším překvapením pro mě bylo, že dosahuju nižší spotřeby na okreskách, než ve městě. To přičítám hlavně tomu, že elektromotor je na auto poměrně slabý a tak nedokáže tolik asistovat při rozjezdech, jako u Toyoty. Ale tady těžko dělat nějaké jasné závěry, u Toyoty nemám delší zkušenost s autem podobné velikosti. Faktem ale je, že Sorento má elektromotor slabší než Prius (I kvůli tomu pro mě bylo dost překvapení, když jednou Sorento v kopcích při velmi malé rychlosti jelo docela dlouho do prudkého stoupání jen na elektriku. V těch místech by to Toyota už celkem jistě dávno vzdala a zapojila spalovák).

A jaké jsou tedy spotřeby v reálném provozu? Našel jsem pár fotek PP z různých tras, tak se podělím. Myslím, že PP je trochu optimista, tak si radši cca 0,3 až 0,5 litru připočtěte.

* typická jízda po městě a okolí (řekněme cca 15 km) - typicky okolo osmi litrů
* Cesta z Italských Alp (návrat z lyžování, převážně po dálnici, 5 lidí, s rakví na střeše, průměrná rychlost 94 km/h) - 8,7
* Cesta z Malé Fatry v létě (4 chlapi + bagáž, převážně po okreskách, průměr 70km/h) - 6,3
* Cesta do Anglie a zpět (3900 km, mix všech tras, průměr 63 km/h) - 7,6
* Typická víceméně okresková cesta za příbuzenstvem kterou s Priusem dávám za 3,5 - 5 litrů na 100 podle roční doby - 6,8 (v září)

Podle spritmonitor.de mám aktuálně průměrnou spotřebu 7,8 l/100km.

Z té spotřeby jsem trochu rozpolcený. Na jednu stranu si říkám, že na těžkou a velkou čtyřkolku v benzínu to není vůbec špatné, na druhou zase že s HSD od Toyoty by to mohlo být cca o litr lepší :)

= Interiér =

Vnitřek je myslím silnou devizou auta. Vkus je samozřejmě individuální, ale hodně recenzí tvrdí, že Sorento v je v interiéru takřka prémiové. Já to porovnat nedokážu, prémií nejezdím :) Osobně jsem rozpačitý jen z designu výdechů klimatizace, ale není to nic co by mě uráželo.

Auto má plně digitální displej v kapličce, kde si můžete vybrat ze čtyř různých variant vzhledu (z toho jsou ale tři hodně podobné a dva z nich skoro k nerozeznání). Většina variant má klasické hybridní budíky "rychlost" a "výkon", jediná odlišná varianta je plně digitální, bez "budíků". Zkusím to nafotit do galerie. Ve všech designových verzích je možnost volby doplňkových informací uprostřed displeje - od klasického "čas jízdy, spotřeba", přes navigační údaje až po ukazatel "dravosti" jízdy nebo grafické znázornění toho, na která kola je momentálně posílán výkon. Chybí mi trochu detailní statistiky z minulých jízd, kterých má Prius přehršel, ale ten v tomto mezi auty spíš výjimkou.

Jako nespornou výhodu vidím to, že vše podstatné je zvládnutelné pomocí tlačítek. Ať už na volantu nebo na středovém panelu, kde se ovládá hlavně klimatizace. Je to sice takový tlačítkový guláš, protože jsou vedle sebe jak klasická tlačítka a "stíhačkové přepínače" na volbu teploty, tak kapacitní (na méně důležité věci jako je zapínání vnitřního okruhu nebo manuální ovládání rychlosti ventilátoru). Celkově to ale funguje velmi dobře.

Sedačky jsou dělané pro někoho kdo má o 40kg víc než já, se svou úplně průměrnou postavou v sedačce plavu, na jakékoli boční vedené zapomeňte. Jinak jsou ale velmi příjemné, delší cesty jsou úplně v pohodě. Obě přední sedačky mají kompletně elektrické ovládání. Liší se jen u opěrky bederní páteře - řidič má čtyřsměrný ovladač, spolujezdec jen dvousměrný. Sedadlo řidiče ještě umožňuje podepření stehen prodloužením sedáku. Auto si umí zapamatovat dvě polohy sedačky řidiče - přepínají se tlačítky na dveřích, nebo v infotainmentu.

Přední sedačky jsou vyhřívané a odvětrávané, obojí ve třech stupních intenzity. Krajní sedačky v druhé řadě jsou vyhřívané ve dvou stupních intenzity. Ve stejných sedačkách ve druhé řadě jsou úchyty ISOFIX a další dva úchyty jsou v obou výklopných sedačkách ve třetí řadě. Druhá řada sedadel je posuvná v celkem velkém rozsahu v režimu 60/40. Můžete si tak zvolit královské místo na nohy ve druhé řadě, nebo jen "dostatečné" s tím, že necháte dost místa na nohy těm ve třetí řadě. Když už jsem zmínil třetí řadu - ta je použitelná a sedí se v ní asi lépe, než by člověk čekal. Hlavním problémem je nízký sedák. Děti ale o místa vzadu bojují :)

Když už jsem zmínil děti - je to SUV a ne MPV, takže ISOFIXy ve druhé řadě jsou posunuté trochu ke středu auta. Na jednu stranu je to bezpečnější (mezi dětskou sedačkou a dveřmi je docela mezera), na druhou je téměř nadlidský úkol posadit tři menší děti vedle sebe (při použití ISOFIXů, co jsou na krajních sedadlech). A když už je tam s těmi sedačkami a podsedáky nějak naskládáte, hodně štěstí při zapínání pásů...

Vyklápění a sklápění sedaček ve třetí řadě se dělá z kufru, "ručně" jednoduchým popruhem zezadu na sedadle. Sklopení prostřední řady je odtud také možné a má to na starosti elektronika (stačí stisknout tlačítko v kufru).

Pro nastoupení a vystoupení do třetí řady stačí stisknout některé z tlačítek na sedadle druhé řady (buď "u kolene" nebo vedle opěrky) a to sedadlo se elektronicky částečně sklopí a popojede dopředu, aby usnadnilo nastupování/vystupování.

Auto je vybaveno panoramatickou střechou, která sahá až nad hlavy pasažérů ve druhé řadě (viz galerie). Jen její ovládání je trochu náladové, občas je až moc aktivní a otevře střechu úplně, i když jste jen chtěli odsunout clonu. Otevřená střecha navíc divně cvaká na výmolech českých silnic, tak ji otevíráme jen vyjímečně.

Zadní okna jsou zatmavená a mají sluneční clony (obojí součást výbavy, stejně jako panoramatická střecha).

= Infotainment a navigace =

Displej infotainmentu je dvanáctipalcový a je celkem vkusně zakomponován, řekl bych. Infotainent funguje svižně a je k dispozici takřka hned po nastartování auta. Displej je pochopitelně dotykový a celkem přehledný. Nepodporuje žádná gesta máváním rukou před displejem apod. Vlastně ani nevím, jestli se dá infotainment ovládat hlasem, stejně jsem to nikdy nepoužíval. Nevýhodou inforainmentu je grafické provedení - ikony ve stejném designu vypadají moderně a celkem hezky, ale za jízdy je težko rozlišíte na první pohled. Můžete si je ale uspořádat podle svého gusta a ty nejpoužívanější dát blízko na dosah. Já infotainment za jízdy prakticky nepoužívám, tak mi to moc nevadí.

Budíky před řidičem mohou mít čtyři různé podoby. Poměrně rychle jsem to nastavil na "digitální režim", který mi připadá nejpřehlednější. Pro hračičky je tam blbinka, kdy se podoba displeje trochu mění podle situace venku - nejen podle denní doby, ale trochu i podle počasí. Naštěstí je to udělané tak, že to nijak neruší. Zajímavostí, která se líbí pasažérům, je promítáni obrazu z kamery přímo do budíků, pokud dáte blinkr. Já na to nekoukám, mám radši zrcátka.

Navigace funguje dobře, je neustále online připojená a funguje v podstatě jako Waze apod. Nemá problém najít téměř cokoli, od boudy v Krkonoších po konkrétní ulici v Anglii. Za jízdy nenápadně (ale dostatečně důrazně) informuje, pokud je vhodné změnit trasu a už jsme se naučili, že se vyplatí ji poslechnout. Nemáme důvod používat navigaci na mobilu.

Jako snad každý moderní infotainment má svoje mouchy. Aktuální verze má pár drobností (asi dvakrát se mi stalo, že auto v devět ráno vehementně tvrdilo, že je sedm večer) a jeden otravný problém - po přepnutí profilu řidiče (umí to dva a "hosta") se ztratí poměrně dost nastavení v profilu, takže když se pak přepnete zpět na původního, zmizí oblíbená místa v navigaci a tak.

Zajímavostí je, že auto v Anglii okamžitě začalo přepočítávat dopravní značky. Když bylo na silnici omezení na 40 mil za hodinu, na displeji svítila značkia 64 km/h. Stejně jsem to pak ale v infotainmentu přepnul na mph apod, přišlo mi to jednodušší.

= Jízda a asistenti (otravní i pomáhající) =

Jízda je pohodová, auto celkem pochopitelně (vzhledem k motorizaci) nevybízí k žádnému závodění, ale běžnou jízdu na hranici předpisů zvládne s přehledem. Mezi spalovacím a elektrickým motorem přepíná naprosto neznatelně a bez drobného nápisu EV na přístrojové desce bych často nedokázal říct, který motor právě pohání auto, pokud se nezrychluje nebo nejede do kopce. V těch situacích se pochopitelně akusticky ozve spalovák.

Po nastartování není potřeba řešit stop/start systém, protože ten u hybridů neexistuje. Jediným "otravou" je systém pro udržování v pruhu, který občas tahá za volant, ale ten se dá naštěstí vypnout dlouhým stisknutím tlačítka na volantu.

Řadí se otočným ovladačem. Moc mi to ze začátku nevyhovovalo, ale už si zvykám. Příjemné je, že ovladač je pocitově "kus železa" a nejen pěkně vypadá, ale i dobře padne do ruky.

Celá škála asistentů je za běžné jízdy neviditelná a doufám, že je nikdy nevyzkouším. Jsou to zejména ty pro nouzové brzdění, proti srážce s chodcem nebo cyklistou, nebo asistent brždění pro situaci, kdy v křižovatce hrozí srážka s protijedoucím autem.

Některé věci jsou naopak viditelné dost. Hlavně hlídání mrtvého úhlu je doslova všude. Nejen klasicky v zrcátkách, ale i na průhledovám displeji. Vychytávkou (v tomto stupní výbavy) je promítání boční kamery na přístrojovou desku. Pokud dáte blinkr doleva, místo rychloměru v přístrojovce se vám objeví obrázek z kamery, kde můžete vidět jestl "máte volno" Adekvátně odbočování doprava ukazuje situaci vedle auta místo pravého budíku. Leckdo to v recenzích chválí, já dávam přednost klasickému koukáni do bočního zrcátka. A abych nezapomněl, pokud dáte blinkr a ve slepém úhlu je auto, auto varovně pípá a vibruje i volant. Bohužel to dělá i v křižovatkách, kde jsou dva odbočovací pruhy a vedle vás (nebo kousek za vámi) taky odbočuje auto.

Viditelnost z auta odpovídá kategorii. Přímo před auto moc nevidíte, taktéž výhled dozadu odpovídá délce auta. Kamery naštěstí fungují dobře a mají různé režimy zobrazení, pokrývající běžné situace. Kromě klasické parkovací kamery (a pohledu z ptačí perspektivy) je k dispocici také přední kamera (zapíná se myslím automaticky, pokud auto detekuje pomalou jízdu v terénu) a užitečný je také pohled, kdy si můžete zobrazit přední kola "od zrcátek" - použil jsem to při průjezdu velmi úzkým mostem, kdy jsem ještě neměl zažitou šířku auta. Zajímavé je, že kamery se dají zapnout kdykoli, tj. pokud se na vás na okresce lepí kamion, můžete si jedním stiskem tlačítka na středovém tunelu zapnout kameru a podívat se na jeho SPZ (ne že by to k něčemu bylo).

Oproti Priusu jsou "horší" světla, Sorento neumí Matrix LED (a vlastně Kia vůbec). Jsou to klasické LED a svítí slušně. Auto má automatické vypínání dálkových, které funguje jak má. Překvapilo mě ale nastavování výšky svícení podle zatížení auta klasickým posuvným válečkem vedle volantu, zvlášt proto, že auto by mělo mít automatické udržování světlé výšky (či jak se to jmenuje). I Prius si světla nastaví automaticky (a dobře). Samostatnou kapitolou jsou příplatkové mlhovky, které jsou jen kosmetické - jejich zapnutí prakticky nepoznáte, pokud se na to extra nesoustředíte.

Tempomat je k dispozici jen adaptivní. Funguje dobře, mnohem lépe než v Priusu. Bohužel se nedá nijak přepnout na "hloupý" tempomat, takže když vám ve sněhové plískanici auto zahlásí "zablokovaný radar, automat není k dispozici", máte prostě smůlu.

Auto umí také udržování v jízdním pruhu včetně zatáček apod. Používám při delších cestách na dálnici. Na okreskách je to naopak nebezpečné - když jsem to zkoušel v ostřejších zatáčkách, auto to v jedné prostě vzdalo a pustilo se bezostyšně po tečně ven ze silnice (naštěstí jsem s tím počítal).

Auto celkem zvládá číst dopravní značky a dobře interpretuje i konce omezení nebo konce obcí. Problém mu klasicky dělají konce omezení rychlostí za křižovatkou. V nastavení je možné zapnout asistenta pro automatické snížení rychlosti podle značek, ale kdo by to dělal, že...

= Baterie =

Hybridní baterie je Li-Pol s kapacitou 1,49kWh. Je umístěná pod sedadlem spolujezdce, takže nezabírá místo v kufru ani jinde. Auto se velmi snaží mít baterii nabitou zhruba z poloviny a ukazatel nabití málokdy přistihnete, že by ukazoval něco výrazně jiného. Plně jsem ji nabil jen při jednom dlouhém sjezdu z kopců. Když už nebylo energii kam dávat, auto nastartovalo spalovák (technicky nevím, jak to funguje. U Priusu je mi to jasné, tady zatím ne).

= Drobnosti =

* přestože má auto klasický kardan, tak je uvnitř jen minimální středový tunel
* v autě je celkem 9 USB-A portů, takže na dlouhých cestách mohou všichni dobíjet mobily a tablety
* komu nestačí USB porty, může využít bezdrátové dobíjení mobilu
* i třetí řada sedadel má vlastní výdechy klimatizace s vlastním ovládáním.
* mezi sedadlem řidiče a spolujezdce je airbag pro boční náraz. To je myslím v osobních autech úplná novinka
* po roce používání se docela oloupala imitace chromování z plastového klíčku. Auto podobné ceny by si asi zasloužilo kvalitnější klíčky.
* auto se svým "EV" indikátorem bezostyšně lže a vesele ho ukazuje na displeji i v případech, kdy běži spalovák. U Kie ten indikátor znamená "nepotřebuju spalovák pro pohon a to že běží kvůli topení budeme ignorovat, jo?", zatímco u Toyoty to má význam "teď se spalovák netočí a basta".

Silné stránky

- prostor, 7 sedaček, 4 ISOFIXy
- výbava v poměru k ceně
- "normální" hybrid
- celkem schopné 4x4, i když s malou světlou výškou
- spotřeba vzhledem k velikosti auta
- jediný otravný asistent se dá jednoduše vypnout
- ISOFIX ve třetí řadě
- infotainment funguje takřka hned po nastartování auta
- klasická tlačitka v interiéru

Slabé stránky

- cena
- hybrid při rozjezdech není tak hladký jako HSD od Toyoty
- řazení se občas zlomek sekundy rozmýšlí, hlavně v nižších rychlostech
- v této cenové kategorii by mohly být Matrix LED
- pásy v prostřední řadě se nám neustále kroutí ve sponě a děti si stěžují, že spona nejde posunout, pás nejde utáhnout kolem pasu apod. Z jiných aut tohle neznám.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

žádné

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Koupeno od Auto Pavlů Liberec, předváděčka. Profesionální přístup, spokojenost.

 

Novinky v recenzi

12.9.2023 10:40

Dovolená v Chorvatsku

Včera jsme se vrátili z dovolené v Chorvatsku, kam jsme letos museli jet Sorentem, protože do Priuse bychom se nevešli. Auto je na dlouhé cesty pohodlné, místa je v něm habaděj a cestou nás nepotkal žádný zádrhel (kupodivu ani jedna nebezpečná nebo nepříjemná situace na silnici vinou vlastní nebo někoho jiného.

Protože se jednalo víceméně o stejnou trasu jakou jsme před lety jeli dvakrát s Priusem, byla to zajímavá příležitost porovnat spotřeby aut. Samozřejmě si uvědomuju že porovnávám hyperúsporné auto, se stodolou co má pohon na všechny čtyři rohy :) Ale napíšu to i tak.

Zatímco Prius PHEV zvládnul trasu za 4 litry (jednou za 4,2 a podruhé za 4,0), tak Sorentu jsem spočítal spotřebu velmi těsně pod sedm litrů (6,98). Když si vzpomenu na šplhání do kopců Triglavského NP ve Slovinsku a okolo Dachsteinu v Rakousku, tak mi to na velkou čtyřkolku v benzínu nepřijde špatné. Aby informace byly kompletní, jezdím na hranici předpisů (dálnice obvykle 130 GPS), nebo lehce přes (pokud je na rovné rakouské dálnici nesmyslný limit 100 a ostatní jedou 120+, tak nebrzdím provoz).

Potvrzuje se tak, že Sorento umí jezdit úsporně, ale potřebuje k tomu zahřátý motor. Na krátkých trasách se jeho hybridní systém neumí dostat včas ke slovu.

18.8.2023 10:30

První závada

Před pár týdny jsme s rodinou byli na dovolené, vyjeli ráno z města na dálnici a po pár kilometrech začalo auto bolestně pípat a na palubce se objevilo upozornění na přehřátí motoru. Po na prvním možném sjezdu jsem uhnul, zaparkoval na vhodném místě a podíval se do motoru (nic zvláštního) a pod auto, kde byla loužička jako z klimatizace. Zkusil jsem jet po chvíli pomalu dál (po městě) a auto mě rychle přesvědčilo, že to není dobrý nápad. Byl pátek odpoledne (jak už to bývá). Obvolal jsem nejbližší servisy, kde mi řekli, že se na to za měsíc rádi podívají.

Tak jsem prvně v životě použil asistenční službu, odtahovku a celé to kolečno s náhradním autem. Vynechám telefonáty, kdy nám každý říkal něco jiného, nakonec jsme skončili s náhradním Huyndai i30 kombi, kam jsme přeložili rodinu a část dovolenkové bagáže. Kočárek musel zůstat v našem autě (ne, kombi nemají větší kufr než velká SUV).

Po víkendu s Huyndai i30 následoval telefonát z autorizovaného servisu "musíte sem hned přijet abyste podepsal zakázku, jinak na to auto nesmíme ani sáhnout!". Nepřesvědčil jsem je ani na ústní souhlas, ani na SMS, ani na podpis a poslání nascannovaného dopisu mailem. Nezbylo než naložit rodinu, rychle opustit ZOO a přejet 80km kvůli podepsání jednoho papíru. Do servisu jsem nakráčel řádně nasupený a věta servisáka "proč jste nám ten souhlas neposlal mailem?" mě dorazila (byl to jiný, než který mi telefonoval, byť ze stejného baráku).

Po tomto nepodařeném startu jsem se šel na chvilku projít abych vyhladnul a začali jsme znovu. Pak musím uznat, že servis byl profesionální, rychlý, na auto se podívali prakticky okamžitě a spravili ho do druhého dne, kdy jsme museli vracet náhradní i30.

Závěr? Prokousané hadice chladícího okruhu, nejspíš kuna. Servis během dovolené to spravil provizorními hadicemi (z nějakého Nissanu) a po pár týdnech došlo už doma na finální opravu a jsou tam zpět hadice, které tam patří.

Co doporučujete proti kunám? :)

31.1.2023 11:21

Druhá servisní prohlídka

Auto má najeto cca 25 tisíc km a došlo na druhou servisní prohldku. Kromě běžných věcí došlo na kompletní výměnu chladící kapaliny invertoru, ta původní z výroby má nějaký problém s krystalizací. Auto na potřebu výměny samo upozornilo.

Zároveň jsem aktualizoval infotainment. Hlavní motivací bylo odstranění problému se zamrzáním a občasným zobrazováním špatného času (výskyt obojího bych spočítal na prstech jedné ruky, ale i tak to otravuje). Co jsem tak zběžne koukal, tak infotainment hlavně změnil zvukové kulisy "Sound of nature", kdy příbylo pár nových a zmizelo "Snowy Village", které působilo dojmem že vám jde někde ve Finsku po stopách masový vrah. Také je předěláno "Rainy Day", takže už jeho spuštění asi nebude znamenat, že do pěti minut posádka bude požadovat zastávku na záchod. Osobně je mi to dost jedno, nikdy ty zvuky stejně nepouštíme.

13.1.2023 21:14

První problémy

Tak jsme se potkali s prvními problémy. Nedávno na delší cestě úplně zamrzl infotainment. Nejdříve zavile ukazoval obrazovku která nereagovala vůbec na nic, po vypnutí a nastartování auta se už obrazovka ani nerozsvítila. Navigace v HUD vesele ukazovala odbočení v křižovatce, kterou jsme projeli o 150 km dřív.

Na druhý den bylo vše v pořádku a infotainment se tvářil "já nic, to se nestalo". Uvidíme, jestli se to bude opakovat.


Horší je hlášení, které se náhle objevilo při delší cestě přes Alpy. Po nastartování při běžné cestovní pauze na odpočívadle náhle auto zahlásilo "vyměntě chladící kapalinu invertoru". Tohle budu příští týden rozhodně řešit se servisem, ale podle předběžného hledání na Internetu jde o známý problém hybridních vozů Hyundai/Kia

11.10.2022 14:56

20000 km

Auto má najeto 20 tisíc km a my ho máme rok. Tak jsem to vzal jako přiležitost k opravení a doplnění recenze.

8.6.2022 22:13

Cesta na Slovensko

Minulý týden jsme vyrazili s pár kamarády na Malou Fatru. Do Sorenta jsme se naskládali ve čtyřech s patřičnou bagáží a vyrazili z Hradce Králové směr Terchová.

Pasažéři si cestou pochvalovali pohodl a dostatek místa, padlo i pár pochvalných slov na výkony při předjídění. V prázdných serpentinách jsme vyzkoušeli i trochu svižnější jízdu, kdy hranice auta byly evidentně dál, než hranice pasažérů.

I spotřeba se začala dostávat na zajímavé hodnoty na dvoutunovou čtyřkolku v benzínu. Trasu směrem tam jsme dali za rovných 7 litrů, zpět za 6,3 (dle PP). Jeli jsme v rámci předpisů a na části trasy provoz ani nedovoloval jet maximáln povolenou rychlostí. Na trase zpět byla průměrná rychlost 70 km/h, i kvůli náklaďáku v okolí Makova a chvíli čekáni v koloně u nehody pod Mohelničákem.

16.5.2022 09:49

Setkání se srnkou

Včera odpoledne bylo málem po autě. Kousek od Trhové Kamenice mi těsně před auto skočila srnka. I po přibrždění jsem ji minul maxmálně o desítky cm. Hlavním problémem byla ale dodávka, jejíž řidič se mě snažil přesvědčit, že devadesátka je na okresce podle jeho názoru zbytečně pomalá rychlost a jel mi dva metry za autem. Dost jsem se bál, že když to kvůli srně zadupnu víc, budou mít děti jeho světla obtištěná na zádech.

Naštěstí to dopadlo dobře, srna nepřišla ani o kopýtko, dodávka za mnou si zrovna v tom okamžinu nechala náhodou o kousek větší odstup a mně se povedlo přibrzdit tak akorát, aby to z obou stran dobře dopadlo.

Lidi, myslete na to, že auto před vámi může nečekaně zpomalit. Denně vidím řidiče, kteří jsou přilepení na auto před nimi na méně než jednu délku osobáku. Asi mají nadpřirozené schopnosti a nulovou reakční dobu...

Mimochodem jsem díky té události zjistil, že už mi pár měsíců nefunguje karta v autokameře, takže srnku vyfocenou nemám.

6.4.2022 11:30

První servis a přezutí na letní pneu

Auto má za sebou první servis, je rok staré. Najeto necelých 12 tisíc km. Celkově bez problémů. Zároveň jsem nechal aktualizovat navigaci a přezout na letní pneu. K pneu jsem dodal i nové disky, aby se to lépe prohazovalo. Celkově za rovných 10 tisíc Kč, největšími položkami byly TPMS senzory a olej.

24.1.2022 08:52

Dvě drobné závady najednou.

V sobotu mělo Sorento nějak špatný den. Po nastartování tvrdila GPS, že auto je kdesi v Holandsku a nezměnila názor ani po hodině jízdy po českých silnicích. Navíc se zhruba po deseti kilometrech rozsvítila kontrolka poruchy elektronické parkovací brzdy a Auto Hold. Zkusil jsem rychle vypnout a nastartovat auto, nepomohlo to.

Naštěstí se auto umoudřilo hned v neděli, kdy všechny tyto problémy zmizely. Uvidíme, co bude dál.

17.1.2022 14:10

První delší trasa

O víkendu jsem se s autem vrátil z lyžovačky v Italských Alpách. Najeto něco přes 2000 km, drtivá většina po dálnici od Drážďan po Bolzano. Kde to šlo (zdravíme Rakousko s jejich limitem 100km/h před Innsbruckem), tam jsem jel 120-130 GPS podle podmínek a provozu (cestou místy dost sněžilo). Celková spotřeba s velkou rakví na střeše byla 9,2 l/100km. Pro srovnání, velmi podobnou trasu jsem předloni absolvoval s Priusem PHV pod šest litrů, stejným jízdním stylem.

Narazil jsem na dva problémy. Prvním byl ten, že mokrý sníh poměrně rychle "zalepí" přední radar a přestane fungovat adaptivní tempomat. A protože auto nemá "hloupý" tempomat, je to při 700km dálnice před vámi docela otrava. Naštěstí nesněžilo po celé trase a během hodiny až dvou (a ručním očištění radaru) problém zmizel.

Druhý problém je myslím chyba v naprogramování řídící jednotky tempomatu. Při slušném tempu (cca 125 km/h) si tempomat při vyšší zátěži (stoupání do Brennerského průsmyku s pěti lidmi a bagáži na palubě) podřadí, ale už pak na rovnějším úseku odmítne přeřadit "výš": Motor se pak zbytečně trápí ve vysokých otáčkách. Po vypnutí tempomatu okamžitě řadí správnou rychlost a otáčky spadnou do běžných mezí, i když je plynem udržována stejná rychlost jako byla předtím na tempomatu. Otestováno několikrát, nešlo o náhodu.

Příjemným překvapením bylo, že jsem na konci obou cest (tam i zpět) byl po deseti hodinách za volantem se dvěma krátkými přestávkami bez nějaké zásadní únavy. A pak také to, že naložené Sorento s rakví na střeše se překvapivě dobře řídilo i v Alpských serpentinách, nemusel jsem ho nijak přemlouvat a nutit do zatáček.

7.12.2021 11:06

Kožené sedačky jsou na houby

Nikdy jsem v autě nechtěl kožené sedačky. S látkovými jsem neměl nikdy problém a "prémiovost interiéru" mě netrápila. Bohužel, u Sorenta jsme si nemohli vybírat a máme sedačky "v prémiové kůži".

Co vám budu povídat, je to dost na houby. Po nasednutí do auta v zimě mrzne zadek a nespasí to ani vyhřívání sedaček, které se "chytí" zhruba po dvou minutách od zapnutí. Netěším se na léto, kdy zase budeme nejspíš usedat na rozpálenou plotnu...

1.11.2021 17:40

Výměna pneu a první jízda po dálnici

Minulý týden jsem nechal přezout auto na zimní. Nakonec jsem se držel stejné značky a objednal Continental WinterContact TS 850P SUV. Uvidím, jak se osvědčí.

Včera večer jsem musel do Prahy na letiště, tak jsem absolvoval první jízdu po dálnici. Napíšu pak víc, ale první dojmy jsou že při 130 GPS je auto tiché, motor slyšet prakticky není. Jen mírný aerodynamický hluk daný tvarem karoserie. Spotřeba na zimních byla mezi osmi a devíti litry, přesně to nevím. Celkově dobrý dojem mám z "poloautomního řízení" - adaptivní tempomat se chová lépe než v Priusu (tam je na dálnici nepoužitelný) a systém pro jízdu v pruhu funguje na jedničku.

Jo a přidal jsem pár fotek do galerie. HUD zkusím někdy vyfotit lépe.


Přidat názorDiskuse: Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV GPF 4x4 6AT

Další vozy Kia Sorento



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
9

Kia v posledních letech bývá mezi nejlepšími

praktičnost
9

3 ISOFIXY ve druhé řadě by se hodily

prostornost
10
jízdní vlastnosti
8

zatím nemám dost naježděno

jízdní komfort
8

zatím nemám dost naježděno

provozní náklady
8
výkon motoru
8
spotřeba
8
hlučnost motoru
9
kvalita sedadel
9
brzdy
9
zavazadlový prostor
9

za třetí řadou sedadel zbývá 190 litrů






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…