Recenze

9 Majitel

Volkswagen Lupo 1.0 MPI AHT 37 kW

9.87 Uživatelé

Hodnoceno: 13× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Volkswagen Lupo, foto 1 Volkswagen Lupo, foto 2 Volkswagen Lupo, foto 2 Volkswagen Lupo, foto 3 Volkswagen Lupo, foto 4 Volkswagen Lupo, foto 5 Volkswagen Lupo, foto 6 Volkswagen Lupo, foto 7
Volkswagen Lupo, foto 8 Volkswagen Lupo, foto 9 Volkswagen Lupo, foto 10 Volkswagen Lupo, foto 11 Volkswagen Lupo, foto 12 Volkswagen Lupo, foto 13 Volkswagen Lupo, foto 14 Volkswagen Lupo, foto 15 Volkswagen Lupo, foto 16 Volkswagen Lupo, foto 17 Volkswagen Lupo, foto 18 Volkswagen Lupo, foto 19 Volkswagen Lupo, foto 20 Volkswagen Lupo, foto 21 Volkswagen Lupo, foto 22 Volkswagen Lupo, foto 23 Volkswagen Lupo, foto 24 Volkswagen Lupo, foto 25 Volkswagen Lupo, foto 26 Volkswagen Lupo, foto 27 Volkswagen Lupo, foto 28 Volkswagen Lupo, foto 29 Volkswagen Lupo, foto 30 Volkswagen Lupo, foto 31 Volkswagen Lupo, foto 32 Volkswagen Lupo, foto 33 Volkswagen Lupo, foto 34 Volkswagen Lupo, foto 35 Volkswagen Lupo, foto 36 Volkswagen Lupo, foto 37 Volkswagen Lupo, foto 38 Volkswagen Lupo, foto 39 Volkswagen Lupo, foto 40 Volkswagen Lupo, foto 41 Volkswagen Lupo, foto 42 Volkswagen Lupo, foto 43 Volkswagen Lupo, foto 44 Volkswagen Lupo, foto 45 Volkswagen Lupo, foto 46 Volkswagen Lupo, foto 47 Volkswagen Lupo, foto 48 Volkswagen Lupo, foto 49
 

Technické info

Přezdívka auta Lupen Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:129000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 997 výkon [kW]: 37 kroutící moment [Nm]: 84 zrychlení 0-100 km/h [s]: 18 maximální rychlost [km/h]: 152 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 139 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.2

Popis vozu

Ahoj, rád bych se s vámi podělil o zkušenosti a postřehy k tomuto u nás sice neprodávaného, ale ne úplně neznámého mini vozu. Budu se snažit o maximálně objektivní recenzi a vypsat opravdu všechny klady a zápory, aby třeba i tento článek pomohl těm, kteří o nějakém starším malém autě uvažují a hledají informace pro porovnání.

Vše začalo před létem 2013, kdy jsme si s přítelkyní říkali, že ve svých 23 letech už nějaké to auto občas potřebujeme. Jsme jen dva, žádní čeští chalupáři, takže čím menší a lehčí auto, tím lépe. Po dvouleté práci v autopůjčovně jsem měl o budoucím autě docela jasno - jedině koncern VW. Určil jsem si finanční limit (cca 50 000) a začal vylučovací metodou.

- Polo – třetí generace zastaralá jak technicky, tak designově, čtvrtá generace se mi moc nelíbí, navíc už více nad finanční limit.
- Golf – třetí generace stejně jako Polo, roky už jdou na autě hodně vidět, naopak čtvrtá generace i po těch letech působí obstojně, podle mě velmi povedené auto, avšak cenově odpovídaly akorát tak pobouchané nebo velmi jeté kusy navíc ve spartánské výbavě (která tehdy ještě bohužel bývala)
- U Audi bych rozumně nepochodil.
- Felicia stará, rezavá, navíc bez posilovače.
- Fabia – s plynoucím časem se mi první generace líbí víc a víc (ve stříbrné je to stále pecka). Bohužel do padesáti tisíc většinou jen juniory (bez posilovače a s odpornými nelakovanými nárazníky) nebo opět s poruchou nebo na hraně životnosti.
- Seat ač je levný a technikou většinou srovnatelný s VW, nějak jsem neměl důvěru a nic moc se mi nelíbilo.

Až tu jsem si vzpomněl na dětství, kterak jsem tehdy ještě na prvním stupni základní školy vystál řadu na svou půlhodinku na internetu (běžícím pod Windows 95 na „třiosmšestce“). Věnoval jsem ji prohlížením stránek VW a objednal si (zdarma i do ČR) propagační CD napříč modelovou řadou. Nejvíce mě pochopitelně zaujalo CD Lupa, protože obsahovalo závodní hru Lupo Cup, u které jsem strávil hodně hodin.

- Letmým pohledem na ceny (od 30 000) bylo tedy jasno – Volkswagen Lupo. Teď jen vybrat motor.


Něco málo z historie Lupa:

Postupně zvětšování Pola přimnělo VW vyvinout menší vůz do segmentu mini, Lupo (latinsky Vlk = Wolf = Wolfsburg = výroba Lupa) bylo na trhu celkem sedm let od roku 1998 do roku 2005, kdy jej vystřídal o kus větší a trochu jiný Fox. Od roku 1999 přišla na trh ekologická verze 3L jezdící průměrně za 2,99 litrů nafty a také vrcholná verze GTI s motorem 1,6 a 92 kW. Na stejné platformě se vyráběl ještě bratříček Seat Arosa (chudší a ošklivé) a Audi A2 (ženské a drahé). Celkem se vyrobilo kolem půl milionu Lup, zhruba polovina toho, co VW očekával.

V recenzi zeleného Lupa zde na moje.auto jsou motory popsány, já jen doplním, že se do Lupa montovaly dva motory 1,0 o shodném výkonu 37 kW, avšak jeden OHV (zmenšená 1,3 MPI s vícebodovým vstřikováním z Felicie) a druhý OHC (Při koupi jsem toto bohužel ještě nevěděl). Diesel jsem vzhledem k charakteru jízd (pár km v zácpě v Brně, občas trochu dál) pro jistotu vynechal. Rozhodování tedy bylo mezi 1,4 (44 nebo 55 kW) a 1,0. Vzhledem k nízkému povinnému ručení a velikosti vozu jsem zvolil ten nejmenší motor. Nějakou dobu mě lákal i snad první ekoautomobil, verze Lupo 3L (ne objem válců, ale spotřeba), avšak automatická převodovka u něj nepatří k nejspolehlivějším, ale věřím, že se mi někdy poštěstí se aspoň s touto legendou svézt, uvidíme. :-)

Zhruba měsíc jsem vybíral a postupně se byl dívat po celé republice na pět kusů (černé 1,4, zelené 1,4 a pak žluté, červené a zelené s 1,0), avšak na všech mi něco vadilo (rozbitý posilovač, vibrace na volnoběh, špatný vizuální stav, hodně najetých km, podivný bazar atd.). Tu asi poprvé v životě jsem litoval, že nejsem Němec, protože u nás se pohyboval počet Lup na prodej kolem 40, v SRN bych si mohl vybrat z asi 3000 kousků.

Nakonec jsem objevil inzerát na černého jednolitra, navíc s klimatizací, elektrickými okny, světlým zachovalým interiérem a zimními pneu a eko daní v ceně a v neposlední řade s nejpřijatelnější barvou, na kterou jsem se byl dívat, navíc kousek od Brna, paráda, skoro vše, co bych v autě chtěl mít (chybí pouze Climatronic a tempomat). Druhý den jsem se byl projet, třetí den spokojeně kupoval za 45 tisíc korun českých.

V době psaní jsem s Lupem za měsíc najel asi 3000 km, hlavně díky testovací jízdě na dovolenou do Chorvatska (spotřeba 6,25 při dvou osobách a naloženém kufru). Celkem se spotřeba pohybuje kolem hodnoty udávané výrobcem a v technickém průkazu při normálním stylu jízdu (s 1,0 rozuměj stále styl důchodce) s občasně zapnutou klimatizací. Dá se jet za 5,5, ale také za 7. Upřímně jsem si sliboval spotřebu nižší.

Celkově jsem s Lupem spokojený, splnilo mé očekávání, nemusím se za auto stydět, vypadá opravdu nadčasově a zachovale. Vše je podřízeno funkci, žádné zbytečné kudrlinky, VW vsadil na čistý a účelný design a vyplatilo se. Kam se hrabou ídesítky, sparky a picanta. Dobrá práce, díky. :-)


Nějaké technické údaje:
VW Lupo 1,0 MPI
počet válců: 4
objem: 997 cm^2
výkon: 37 kW při 5000 ot. za min.
točivý moment: 84 Nm při 3250 ot. za min.
počet ventilů: 8 (2 na válec)
udávaná spotřeba: 6,2 l/100 km
maximální rychlost: 152 km/h
zrychlení 0-100 km/h: 18 s
objem palivové nádrže: cca 34 l
odpor vzduchu: cd=0,32
čelní plocha 1,94 m^2


délka: 3527 mm
šířka: 1639 mm
výška 1460 mm
rozvor: 2323 mm
objem zavazadlového prostoru: 139 resp. 149 (zadní sedadla napřímena) / 792 (zadní sedadla sklopena)


Standardní výbava:
- posilovač řízení
- dva čelní airbagy
- výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče
- ISOFIX

Nadstandardní výbava, kterou některá ostatní Lupa neměla:
- manuální klimatizace
- elektrická přední okna
- dělená zadní sedadla (50:50)
- centrální zamykání
- výškově stavitelná obě přední sedadla
- rádio i s USB, což oceňuji zejména proto, že nabíjí telefon
- 14 palcová kola s pěknými poklicemi

Bohužel:
- jen jeden klíč
- bez servisní knížky
- místy hodně poškrábaný lak (někdo snad drhnul drátěnkou, jinak si to vysvětlit nedokážu)
- motor původem z dob krále klacka (ale snad ještě pár let vydrží)

Silné stránky

- Celé Lupo je vlastně puzzle z dílů koncernu. Něco je z Golfu, něco z Pola, motor mám z Felicie, převodovka je prý z Caddy pickup, to vše je ale výhoda, protože všechno to jsou větší a těžší auta, takže na Lupu by tyto díly měly vydržet věčnost.
- Po těch mnoha letech stále solidní unisexový design (jako většina vozů z koncernu) a líbivé tvary.
- Vysoká stabilita v zatáčkách (i díky širokým pneu 185/55 R14).
- Malý poloměr otáčení.
- Na tu dobu nadprůměrné čtyři hvězdičky v Euro NCAP.
- Přední sedadla pohodlná a velmi variabilní – usadí se i osoba 220 cm vysoká (mám dva metry a zdaleka nemám sedadlo úplně vzadu a nad hlavou je snad 10 cm).
- Na velikost vozu důstojné posezení i na zadních sedadlech, které nejsou o moc hůř ergonomicky tvarovaná jako ta přední.
- Možnost úplného vyndání zadních sedáků a vytvoření skoro rovné plochy.
- Bezchybně sklápěcí sedadla s pamětí. Dnes už nebývá standardem.
- Příkladná protikorozní úprava – i po 14 letech koroze pouze na pár místech odlouplého laku na kapotě po kamínkách, jinak prahy nebo páté dveře jako nové.
- Cit pro detail, nebyla snaha šetřit za každou cenu, potěší takové maličkosti jako dojezdy oken (i spolujezdcova), plynová vzpěra kapoty, brzděná madla nad okny, lakované nárazníky, naklápěcí hlavové opěrky atd.
- Dostatečný i základní motor 1,0.
- Nic nevrže.
- Příkladná převodovka a i po těch km jde řadit stále lehce a přesně. (Standard VW)
- Taktéž příkladná spojka a synchronizace převodů, mezi jedničkou a dvojkou neposkočí.
- Bydlím v městské části, kde se parkuje podélně, vždycky tak mám záruku, že najdu místo – ostatní si netroufnou. :-)
- Skvělý výhled 360° kolem auta.
- Královská jízda ve dvou s kufrem Octavie Combi.
- Hranatá karoserie zaručuje maximální využití vnitřního prostoru.
- Pro mě ideální interiér, kombinace tmavě šedé palubní desky a světle šedé spodní části a sedaček interiér opticky zvětšuje a obecně vypadá lépe.
- Na tu dobu krásná palubní deska, umně skrytá tlačítka resetu kilometrů a nastavení hodin.
- Podsvícena úplně všechna tlačítka, navíc s plynulou regulací jasu.
- Páčky pod volantem se vůbec neviklají.
- Celková nadčasovost, vezmeme-li, že je Lupo z roku 1998.
- Nevypadá jako hračka a zároveň si nehraje na velké auto. Je to prostě auto do města, v kterém se nemusím stydět, tečka.
- Asi se nemusím bát, že by jej někdo ukradl :-)

Slabé stránky

- Na velikost vozu a objem motoru relativně vysoká spotřeba, ale je pravda, že jezdím většinou ve městě.
- Vyšší cena oproti konkurentům z té doby (vykompenzována však kvalitou).
- I když je to městské auto, tak pro mě možná až zbytečně krátká převodovka. Na pětku při 60 točí 2000, při 100 3500 při dálniční 130 více než 4500 a vír v nádrži.
- Typický zvuk škodováckého motoru OHV.
- Nesynchronizovaná zpátečka, tzn. pro zařazení musí Lupen stát, jinak přeskakují zuby.
- Těžké dveře, navíc s mizernou výplní, která snad všem po čase odstává.
- Horší reproduktory (nevím však, jestli jsou původní).
- Různá kvalita plastů v interiéru – některé jsou i po těch letech jako nové, jiné (madlo dveří, klika) odřené s oloupanou barvou (možná jen záležitost šedého interiéru).
- Menší zpětná zrcátka, avšak levé i s pokrytím mrtvého úhlu.
- Méně praktické odkládací prostory (v mé verzi bohužel ani držák na nápoje).
- Nepřehledný tachometr (ale cca od roku 2000 dávali lepší).
- Monstrózní zvuk centrálního zamykání navíc s neprakticky umístěným tlačítkem, o který se snadno zavadí.
- Nekvalitní látku kryjící kulisu řadící páky. U všech prohlížených kusů byla popraskaná.
- Nelogické páčky stěračů. Dolů cyklovač po 6 sekundách, lehce nahoru jednotlivý a pak normální a zrychlené.
- U nás se Lupo neprodávalo, všechno je tedy dovoz, což může skýtat různé problémy.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Objevilo se pár problémů, které si dávám za cíl co nejdříve vyřešit:

- pokud se stáhne řidičovo okno úplně dolů, motorek nemá sílu jej vytáhnout až nahoru, nejspíš sklo o něco dře.
- roztrhaný šev řidičovy sedačky,
nerozšiřuje se, tak zatím počká.
- velmi tuhý a vrzající pedál spojky. Kdoví, čím to bude.

Vyřešené problémy:

- občasné vynechávání a cukání motoru: vypadá, že to bylo palivovým filtrem. Po jeho vyměnění je znatelná změna k lepšímu. Zcela stoprocentní to však není.
- volant nakřivo, tahání na levou stranu: základní geometrie za 550 Kč = volant rovně a Lupo jede přímo.
- svítící kontrolka airbagů vymazána diagnostikou

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Koupeno bez problémů přímo od předchozí majitelky. Ta Lupo přivezla z Itálie před několika lety. To bylo prý od prvního majitele.

 

Novinky v recenzi

13.1.2014 16:08

Fotka s novými orig. ALU + editace

V nejbližší době aktualizuji recenzi o poznatky po půl roce provozu a budu muset upravit některá svá hodnocení :)

3.11.2013 17:25

Zimní kola + problémy

Na poslední chvíli před sezonou sehnány originální model alu kol s relativně zachovalými zimními pneu. Spokojenost, padnou skvěle.

Hned po vymazání chyby v airbazích, kdy konečně kontrolka zmizla se nalomilo madlo u řidiče. Doufal jsem, že tento nezmar se u mě neprojeví, ale bohužel. Výplně dveří a obecně plasty v nich jsou na nic. Zezadu je na nich napsáno Volkswagen Spain, tak asi tím :) Problém s řidičovým oknem stále bez výsledku, kéž bych měl švihadla :)

22.9.2013 23:27

Palivový filtr

Odhodlal jsem se koupit a s pomocí vyměnit palivový filtr. Šlo nám to. Nyní již Lupo jezdí mnohem plynuleji a s konstantním zátahem, od té doby cuklo jen dvakrát. Stoprocentní to však není, občas se stane, že při udržování určité rychlosti začne auto pravidelně poskakovat, pomůže až puštění plynu a opět přidání. Možná se mi to ale jen zdá :)

17.9.2013 10:56

Geometrie

Tak včera podstoupil Lupen rehabilitaci s pozitivním výsledkem. Volant již má přirozeně rovně a při vyšších rychlostech jede rovně. Super. :)

26.8.2013 11:02

Smrad je pryč!

Využil jsem půjčeného ionizátoru a po hodině (udávaná půlhodina nestačila) je smrad z klimatizace pryč. Konečně se dá vzduch pustit i na nohy :)

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy značky Volkswagen



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
0

Po měsící si netroufám tvrdit, zatím však vše bez problémů, vyjma problémů, které jsou už od koupě.

praktičnost
9

Na velikost vozu a jeho kategorii si myslím, že maximální. Celkově malé rozměry vozu, jednoduchá sklopná přední sedadla s pamětí, dělená zadní sedadla, které lze sklopit do dvou poloh. Na Twingo a kolejnicový systém to ale asi nemá.

prostornost
10

Pro dva královská, pro čtyři standardní.

jízdní vlastnosti
8

Omezujcí je pouze motor, avšak ani ten nebrání plynulé příjemné jízdě po dálnici povoleným limitem. Věřím, že s 1,4 nebo dokonce 1,6 to bude o poznání lepší

jízdní komfort
8

Ačkoliv je auto malé, rozvor má srovnatelný s auty vyšší kategorie. Na tu dobu parádní ergonomické sedačky (porovnám-li třeba s Felicií, která se vyráběla současně), bohužel jsou ale pro mě moc napřímené, takže hlava je daleko od opěrky.

provozní náklady
0

Zatím jen benzín. Uvidíme po opravě problémů.

náhradní díly
9

Jelikož je to skládačka z ostatních koncernových vozů, věřím, že díly budou lehce k sehnání, navíc motor je z Felicie, takže s tím by neměl být problém žádný, někde jsem dokonce četl, že si někdo místo 1,0 namontoval 1,6 z Felicie, který pasuje.

výkon motoru
4

Co si budeme povídat, 37 je 37. Abych nebyl ve městě brzda, musí se motor vytáčet až k třem tisícům. V kopcích mimo město se samozřejmě podřazovat musí a hodně, ale to je daň za nižší spotřebu než 1,4 a nízké povinné ručení.

spotřeba
5

Výrobce uváděl 6,2, toho se mi daří držet, ale věřím, že na prázdných cestách a ve městě s nižším provozem by se dalo dostat dlouhodobě pod 6.

hlučnost motoru
8

Je slyšel typický škodovácky OHV motor, utlumení je průměrné.

kvalita sedadel
9

Jak jsem psal výše, všechna čtyři pohodlná, avšak přední až moc napřímená. Plus jsou sklopitelné opěrky.

brzdy
8

Samozřejmě nástup brzd není jako u současných aut, ale díky širokým pneu, nízké hmotnosti a předimenzovaným brzdám z vyšších modelů VW jsou dostatečné. Škoda absence ABS, která v té době ještě nebyla standard.

zavazadlový prostor
7

Vzhledem ke kategorii je průměrný. Na druhou stranu obsahuje plnohodnotnou rezervu se spoustou místa pod dnem, pro povinnou výbavu. Přepravka se vleze pouze při odklopení sedadel na druhý stupeň. Jednoduše vyjímatelné plato.






Blesk.cz

Samsung si zajistil ultratenká displejová skla pro skládačky budoucnosti

Samsung si zajistil ultratenká displejová skla pro…

Samsung podepsal exkluzivní dohodu se společností Dowoo Insis na dodávku ultratenkých skel (anglicky UTG, tj.…

Nemocná Slováčková přivedla na vyšetření prsu další Češky. Znamená bulka hned nádor?

Nemocná Slováčková přivedla na vyšetření prsu další…

Rakovinou prsu v Česku ročně onemocní sedm tisíc žen. Na prevenci chodí pouhých 61 procent z nich. Odborníci se…

 

iSport.cz

Konečně jsem se trefil, oddychl si Hruban. S míči pro LM speciálně trénoval

Konečně jsem se trefil, oddychl si Hruban. S míči…

Šestý zápas, pátá výhra. A jestliže se on v minulých duelech střelecky hledal, tohle byl jeho večer. „Jsem za to…

Bitva v kleci? Byl jsem ze***nej, uznal Štáfek u Krause. Mluvil i o facce

Bitva v kleci? Byl jsem ze***nej, uznal Štáfek u…

Herec a dobrodruh. Tak by se mohlo mluvit o Jakubu Štáfkovi (29), který má za sebou už skok padákem nebo zápasy…

 

Reflex.cz

17. listopad 1989: Jak to bylo doopravdy

17. listopad 1989: Jak to bylo doopravdy

Scénické čtení o těch, kteří zůstali věrní straně a lidu, i těch, kteří utekli od praporů. Odehrává se…

Evropský tlak na zpřísňování ekologických limitů ohrožuje přírodu na dalších kontinentech

Evropský tlak na zpřísňování ekologických limitů…

Politika Evropské unie v oblasti průmyslu dlouhodobě napomáhá ještě většímu vypouštění skleníkových plynů,…