Recenze
Ford Mustang 5.0 V8 GT Premium Convertible
Technické info
Přezdívka auta Americký cabrio Rok výroby 2018 Koupeno nové najeto [km]:11000 palivo: benzin počet válců: 8 objem [cm3]: 5038 výkon [kW]: 331 kroutící moment [Nm]: 529 zrychlení 0-100 km/h [s]: 4.3 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 10 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 zavazadlový prostor [l]: 332 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 12.5 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
2018 Ford Mustang GT Convertible v 10st. automatu, barva Lightning Blue, sada Premium Black, Magna Ride.
"Když představili novinky 2018 Mustangu, tak jsem okamžitě věděl, že TEĎ už musí být můj. Po letech půjčování si Mustangu jsem si tak splnil sen."
Sledujte https://instagram.com/americkycabrio
Můžete si ho půjčit na https://americkycabrio.cz/
Provozní náklady
K autu můžete přistupovat dvěma způsoby:
A) Jste 50letý uklidněný podnikatel a Mustang používáte jako levné grand turismo. Pak vám vydrží brzdy i pneumatiky klidně dva tři roky a stačí vám ročně měnit olej a filtry a další položky z garanček. Dříve ale možná uděláte totálku, když to pošlete do sloupu na podzim při prvním deštivém dnu, protože jste nezapli Wet mode a zapomněli jste, kolik to má kobylek na zadku. Paradoxně ale toto (dle statistiky fotek na Mustang Riders Forum) nastává spíše u Ecoboostu, kde člověk pozdě zareaguje na kopanec turba... versus u atmosférické V8, kde ho auto postraší hned na začátku, a tak stačí zareagovat :).
B) Nebo jste mladík, který si Mustang pořídil na zábavu a jako levný sporťák. Nešetříte to, vyjedete s tím i na okruh, a brzdy i pneumatiky jsou po 10 000 km KO. Takže to máme 50 tisíc brzdy, 25 tisíc pneu a 5 tisíc olej. 8 korun za kilometr jen v těchto 3 položkách.
Problémy
Od novoty auto hlásilo chyby způsobující CHECK ENGINE LIGHT, což nebylo příjemné, přitom auto samotné se nechovalo nijak nestandardně. Nakonec se diagnostikovala špatná aktivní klapka v levém výfuku - řešeno výměnou, bohužel kvůli clearingu s Ford Europe to celé trvalo 3 týdny. Teoreticky vlastně neexistující problém to nevymýtilo, a proto se následně lehce upravil, respektive opravil software, protože tresholdy na senzorech byly prostě blbě nastavené. Vše je nejspíše důsledek dušení motoru EU katalyzátory a filtry.
Motor
Co si tak vybavuju, kromě Mustang GT už je pouze Lexus a Maserati, které s aktuální produktovou řadou umí krásnou atmosférickou osmiválcovou symfonii. Je to smutné. A zároveň úžasný pocit, že máte něco tak exkluzivního. Co se týče výkonu, tak 450 koní je naprosto dostatečných. Díky atmosférickému motoru a zpřevodování a rychlosti převodovky (akceleraci zajišťuje jen prvních 6 z celkových 10 stupňů, takže se neuťukáte na pádlech, což je blbost, co píšou někteří automobiloví redaktoři!) je akcelerace okamžitá. Což je samozřejmě nebezpečné, když blbnete, protože vás zadek může překvapit, na druhou stranu oproti zmiňovanému Ecoboostu tam není žádný náhlý kopanec. Zrychlování je navíc plynulé, nemusíte propočítávat žádné debilní turbo lagy. Přes velký výkon, chytrou elektroniku a super pneumatiky není prvotní akcelerace nějak zázračná, deklarovaných 4,5 sekund na 100 jsou těžce dosažitelné se zadokolkou, a v pohodě vás dá třeba Focus RS nebo jiná 300+ koňová čtyřkolka. No, ale řidič nějakého rychlejšího Audi RS3 rozhodně nemá úsměv od ucha k uchu, protože před sebou nemá V8 a akcelerace není doplněna libozvučnými tóny. Takže za cenu zážitku nemáte to nejrychlejší auto na 100.
Podvozek/řízení/jízdní komfort
Největší rozdíl mezi S550 Mustangem (2015-) a předchozí generací S197 je podvozek. S výroky o tom, že se chtěli přiblížit evropskému zákazníkovi, nelhali. Se vší úctou k páté generaci Mustangu, s kterou jsem též něco najezdil, tak v základu (bez extrémních úprav podvozku, a tudíž pak nepoužitelnosti pro normální jízdu) to byla katastrofa. Jezdilo to úplně stejně jako Voyagery a Grand Cherokee, jen to mělo 400 koní. Bál jsem se v tom zatáčet, prostě klasická americká loď.
Šestá generace je ale úplně o něčem jiném. Není to BMW, ale mnohem modernější nápravy a tlumiče udělaly obrovský pokrok a díky možnosti nastavit si módy je auto jak výborné v zatáčkách, tak superpohodlné pro normální jízdu.
Jediné, co mi vadí, je že volant je velký spíš jak kormidlo a stále tak nějak cítíte, jak se auto napřed položí do podvozku a zatočí. U Němců nebo třeba Nissanu GT-R je ta preciznost stále někde jinde. Ale cena taky... Pozor ale, pokud chcete mít Mustang jako zatáčkovou žiletku, podvozkové sady např. od Steeda z toho udělají slušnou zbraň. Já ale mám kabriolet s příplatkovými MagneRide tlumiči, takže to budu stále chtít mít spíše na komfort. A když chcete, hodíte si sportovní mód auta a ono vám ho dostatečně přiostří.
Kabrio se samozřejmě kroutí a houpe o něco víc, ale není to patrné tak, abych to uvedl jako negativní stránku auta. Logicky pokud chcete nejlevnější nejsportovnější raw Mustang, půjde do Fastbacku s manuálem. Convertible s automatem je oproti tomu all-rounder.
Ještě bych zmínil, že volant lze nastavit na Comfort, Normal a Sport, kde Comfort je ideální do města a na dálky si můžete vybrat mezi ním a Normal. Sport nemá smysl zapínat jindy než když na to jdete šlápnout.
Brzdy
Evropský Mustang je v základu vybaven tzv. Performance Pack 1, což znamená šestipístové přední třmeny Brembo s 15" (380 mm) kotoučem, vzadu je jednotřmen a 13" (330 mm). Brzdí výborně. Tunu a tři čtvrtě těžké auto se pod brzdami chová klidně, rozhodně z nich máte jistý pocit. Nástup je tužší a dál na pedálu, ale vyhovuje mi to takto. Nevýhodou je ale kvalita spotřebního zboží, defaultní destičky a kotoučce totiž moc nevydrží. Po pár kolech na Brnu jsem totálně sjel destičky a kotouče vyškrábal, až to nebylo pěkný. Zatím jsem teda dozadu dal aftermarket dvoudílné kotouče šetřící 40 % váhy a lepší keramické destičky, celkem za 30 litrů - podobně ale stojí i OEM. Hlavní rozdíl ale bude po výměně předku, cirka za 40 litrů (tam je to dražší než OEM), což nahodím před letní 2019 sezonou. Poté dám update.
Chytré a bezpečností funkce
Druhá zásadní oblast inovací šesté generace jsou bezpečnostní funkce a infotainment. Věřte mi, že když si zvyknete na nějakou novou vymoženost, už nikdy nechcete mít auto bez ní. To já si moc libuju v adaptivním tempomatu a nechápu, že jsem mohl mít auto, kterému nastavíte 130 km/h a pak si v pohodě najede do auta před vámi :-D. Tady adaptivní tempomat funguje naprosto bez problému, sice jsem nikdy neměl žádný extrémní zážitek, ale auta před vámi vidí naprosto korektně a podle toho upravuje rychlost. Na vás je nastavit si, jaký odstup držet, přičemž ten nejbližší je i tak dost bezpečný, takže pro najížděče z Audi asi adaptivní tempomat nebude :-D Udržování v pruhů si můžete vypnout, nebo nastavit jen na upozorňování (např. vibrováním volantu), nebo mu dát možnost vás zkorigovat. Nový Mustang má také umí automatické a nouzové brždění s pomocníkem brždění, takže při výskytu blížící se překážky (a to včetně chodce) už nastaví brzdy na max účinek a připraví auto na možný náraz a když nezareagujete, zabrzdí za vás. Teoreticky tak tyto tři funkce dávají možnost na dálnici nechat řídit auto téměř samo, ale zas není to Tesla, nedělal bych to.
Co bohužel EU/CZ spec nemá je kontrola mrtvého úhlu, která u kupé a kabrioletu v případě nasazené střechy chybí dost, protože přes zadní sloupek není nic vidět. Na druhou stranu, zrcátka mají dobré rozšiřující zrcadla, takže sloupek překáží spíš při parkování než v provozu mezi pruhy.
Proměnitelný displej
Mnohými kritizovaný velký displej před řidičem místo klasických ukazatelů možná trochu sebral klasického ducha Mustangu, ale já si jej nemůžu vynachválit. Je skvěle čitelný, informativní, a nastavitelný jak barevně, tak módy - v race track režimu například je hlavní otáčkoměr. Trochu zvykat si musíte na to, že některá nastavení jsou v Settings, a některá pod tlačítkem Mustang, a že do Board Computeru se musíte dostat přes dvě tlačítka. Pod Mustang tlačítkem najdete přepínání módu výfuku, možnost nastavit si libovolné ukazatele (třeba poměr vzduchu a paliva, tlak v motoru nebo teplotu převodovky) a také závodní aplikace na měření kol, sprintů nebo brždění, zámek kol na burnoutování pro začátečníky či plně nastavitelné ukazatele. U zmiňovaného přepínání módu výfuku mi hrozně chybí dedikované fyzické tlačítko, na druhou stranu, kombinaci vašich nastavení (volant, výfuk, motor, tlumiče) si můžete uložit jako MyMode a tu pak rychle vyvolat fyzicky. Pod Mustang tlačítkem nenajdete u automatu Launch control ani Rev match, to jsou funkce pouze manuálu. Jinak nejrychleji se mi povedlo odstartovat prostě tak, že pustím brzdu a dupnu na plyn, na internetu přitom doporučují držet levou nohou brzdu a pravou nastavit 2000 otáček a pak pustit brzdu... rychlejší čas na 400 m mi to ale nevygenerovalo.
Infotainment
Infotainmentu Sync 3 vlastně nemám co vytknout, protože reaguje bezproblémově, je přehledný a prostě se mi s ním dobře pracuje. Podporuje Apple Airplay, takže si tam můžu promítnout Spotify nebo Google Maps místo defaultního hudebního přehrávače a navigace. Sync 3 umí plně česky včetně hlasových pokynů, takže můžete diktovat adresy. Co se týče repráků Shaker, tak jsou výborné, jen při vyšší hlasitosti nejsou už tak přesné jak třeba Kardony od BMW. Takže si myslím, že BANG & OLUFSEN, které tam jsou montovány od modelu 2019, budou ještě lepší.
Komfort vevnitř
Reálně asi neexistuje komfortnější auto v této třídě. Nevím o jiném autě, kde se bez problémů vleze 200+ cm baskeťák i 150 kilový jedinec. Asi díky tomu, že bylo auto navrženo primárně pro Amíky. Máte tak možnost si neskutečně natáhnout nohy, libovolně přitáhnout i odtáhnout volant, a sedačky jsou hrozně pohodlné. Navíc jsou vytápěné i provětrávané, což je pro mě povinnost, jinak bych kůži nechtěl. Reálně nechápu, jak někdo může mít kožené kabrio bez větráků v sedačkách. Jedinou nevýhodou je, že u EU/CZ spec nejde mít paměť na sedadla. Mimochodem, v kabriu je vzadu více místa na hlavu než v kupé, každopádně pro lidi nad 180 cm to vzadu na dlouhé jízdy stejně není.
Praktičnost
Viděli jste někdy kufr Camara Convertible? Nebo něco od Němců s pevnou střechou? Jsou tak poloviční oproti Mustangu, zejména se staženou střechou. To Mustang Convertible má kufr stále stejný, střecha nestřecha, a narvete do něj 4 letadlová zavazadla úplně na klid. Jedinou nevýhodou oproti Coupé je nemožnost sklopit zadní sedačky, takže na vození dlouhých předmětů to moc není. Jinak co se týče střechy, tak necítím nějakou nevýhodu třeba ve studeném počasí, jakože by se auto více ochlazovalo nebo pomaleji vytápělo.
Spotřeba
Auto vypouští krásných 279 gramů CO2 na kilometr, s mým stylem jízdy dokonce okolo 400, což znamená, že za mých 10 000 ujetých km jsem vyplodil asi 4 tuny emisí. Přitom nejhorší věc na autě je ten evropský katalyzátor a filtr pevných částic (GPF), který zaručuje shodu s Euro 6.2 a teoreticky nižší čísla, a do budoucna se toho bojím jako možné kazítko. Paradoxně však papírové hodnoty, které většinou bývají nedosažitelné, jsou naprosto reálné. Ano, po okresce se dá jezdit v klidovém režimu pod 10. A těch papírových 20 ve městě se dá v pohodě stáhnout, když nepotřebujete vystartovat z každé křižovatky. Můj dlouhodobý průměr je 17 litrů na 100, ale to vychází z mého vysokého poměru ježdění po městě více než dynamickým stylem. Kdybych jezdil hlavně dálky, měl bych na nich spotřebu 12 litrů a průměr by tak o dost spadl. Spotřeba je tak vlastně velkým překvapením, a dost vychází z převodovky, která si tam v 70 km/h zařadí desítku a brumlá si na 1500 otáčkách.
Problém převodovky na okruhu
Nejspíš z důvodu toho, že je nová desetistupňová skříň jako novinka zatím dlouhodobě neozkoušená a Ford se bojí, že nevydrží zápřah, proto má na velmi opatrno posunuté safe stavy - software ji radši hrozně brzo hází do omezeného režimu, kdy je omezován až vypínán přívod benzínu a nejde podřazovat, přestože teplota je v normálních (ani ne žlutých) číslech. Na okresce i při extrémním řádění to asi nepoznáte, ale na Brně, Mostě a dalších okruzích, kde auto je hodně vytěžováno, není schopné dát za sebou ostré okruhy.
Řešení jsou zatím dvě:
Dodatečný chladič, který zpomalí nárůst teploty a tudíž oddálí safe stav (chladič totiž zůstal stejný od o něco jednodušší 6stupňové AT, zároveň je tedy ale výhoda, že bude sedět stejný)
Úprava software, která posune safe stav na rozumnou hranici (ale ztratíte záruku)
Silné stránky
Wow faktor
Vzhled
Komfort
Zvuk
Charakter
Síla
Spotřeba při rozumné jízdě (10l)
Slabé stránky
Chybějící drobné komfortní/asistenční/elektronické funkce (např. EU verze nemá paměť sedadel a blind spot monitoring, nesklápějí se zrcátka při zamknutí),
Spotřeba ve městě
Převodovka je omezována na okruhu
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Kupováno jako nové
Problém s check engine light - viz recenze
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Doba dodání vlastní konfigurace: 6 měsíců
Americký cabrio v Ukaž káru
Auto používá i zpěvák a herec Adam Mišík, takto ho představil v pořadu Ukaž káru.
Novinky v recenzi
Problém nové 10stupňové automatické převodovky na okruhu - Mustang má Race Track Mode, ale odmítá pořádně jezdit na trati!
Nejspíš z důvodu toho, že je nová desetistupňová skříň jako novinka zatím dlouhodobě neozkoušená a Ford se bojí, že nevydrží zápřah, proto má na velmi opatrno posunuté safe stavy - software ji radši hrozně brzo hází do omezeného režimu, kdy je krátkodobě limitován až zcela vypínán přívod benzínu a nejde podřazovat, přestože teplota je v normálních (ani ne žlutých) číslech. Na okresce i při extrémním řádění to asi nepoznáte, ale na Brně, Mostě a dalších okruzích, kde je auto hodně vytěžováno, není schopné dát za sebou ostré okruhy.
Je to velká škoda, protože když si koupíte auto, které má dedikovaný Race track mode, očekáváte, že i okruhové ježdění vydrží, ale kvůli obezřetnosti Fordu uměle nevydrží. Jak říkám, teplota převodovky je daleko od nějaký vyšších čísel, ale auto dá prostě softwarově stopku a odmítne jet na plno.
Tato informace neplatí jen pro EU spec, který je ovlivněn jinými katalyzátory a GPF, stejný problém má i US spec, ani Motor Trend nebyl schopný s automatem zajet více ostrých kol za sebou.
Nicméně, neřešitelná katastrofa to není. Řešení jsou zatím dvě:
Dodatečný chladič převodovky, který zpomalí nárůst teploty a tudíž oddálí safe stav (chladič totiž zůstal nesmyslně stejný jako v o něco jednodušší 6stupňové automatické převodovce používané v ročnících 2015-2017, zároveň je tedy ale výhoda, že bude sedět stejný)
Úprava software, která posune safe stav na rozumnou hranici (ale ztratíte záruku)
Video
Přímý odkaz na video.
Další vozy Ford Mustang
-
Ford Mustang (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 5.11.2010 5310 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Mustang (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.12.2009 2910 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Ford Mustang (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.9.2008 14410 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Ford Mustang (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 4.2.2009 9810 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Ford Mustang (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 8.1.2009 7110 Majitel 9.51 Uživatelé