Recenze
Technické info
Přezdívka auta Šmankote proč bych měl autu dávat přezdívku? Rok výroby 1973 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1769 výkon [kW]: 61 kroutící moment [Nm]: 134 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13.7 maximální rychlost [km/h]: 165 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 11
Popis vozu
To by mě zajímalo, jestli jste se s tímto vozem již někdy setkali. Kdybyste věděli o nějakém majiteli v ČR, dejte mi prosím vědět.
Takže...Mazda 929 Hardtop se v této generaci vyráběla v letech 1973 až 1976, potom přišel facelift (jiná maska a jednodušší zadní čelo, jinak stejné).
V japonsku se prodávala pod názvem Luce.
Motorizace byla jediná, řadový čtyřválec 1,8 o výkonu 61 kW.
Úplně stejné auto se také prodávalo s názvem RX-4, toto mělo Wankelův motor.
Karoserie se dělaly tři: sedan, wagon a kupé.
Mazda 929 Hardtop se hojně vyvážela do Austrálie a na Nový Zéland. V Evropě byla v prodeji dle dostupných informací hlavně ve skandinávii - tam vůbec šly Mazdy dobře na odbyt, potom na Pyrenejském poloostrově a v Rakousku. V Německu se prodávala až verze po faceliftu.
Můj kousek byl nový prodán v Rakousku.
Já jsem si ho koupil v roce 2022 v Bavorsku.
Proč tohle auto? Už od roku 1999 vždy vlastním nějakou Mazdu, od 2010 dvě souběžně. První jsem koupil bez bližšího plánu v AAA, druhou novou kvůli designu, další již pro design a neprůstřelnou spolehlivost. Kdo někdy vlastnil Mazdu od nového vozu (pokud možno s benzínovým motorem), dá mi jistě za pravdu.
Manželka mi kdysi schválila nákup autíčka pro radost, tak jsem si koupil hezkou Š110R.
Krásné, nostalgie, ale jízdně hrozná plečka.
Tak jsem jí za pár let za x-násobek prodal a začal se ohlížet po nějaké pěkné staré Mazdě. Zpočátku jsem měl obavy, že na starého japonce nic neseženu. Ale pak jsem si řekl:"Hovno. Nebude to daily car a dřív či později se sežene nebo vyřeší všechno".
Napřed jsem zvažoval 1. generaci RX-7, měl jsem zálusk na pěknou zelenou, skoro stejný odstín, jako manželčina Mazda 2.
Pak se na německém webu objevila tahle černá fešanda.....
Po několika dnech váhání jsem zareagoval a za pár dní byla doma. Jupíííí!
Čený neoriginální lak je matný.
Kupoval jsem to s tím, že dostane lak lesklý. Pár lidí, včetně manželky, však do mě hučelo, že ta matná je dobrá, popř. přísná....a já musel souhlasit. Tak tam zůstane.
Kombinace menšího neoriginálního volantu, širších dobových kol a absence posilovače řízení je brutálka, obzvláště na místě. Ale docela rychle jsem si zvykl.
Výfuk je asi nějáký unifikovaný JDM doplněk, má ho na videích spousty starých japonců. A je zatraceně basově hlučný, čtyřválec by nikdo nehádal.
Není to tedy úplně originální veterán. Na veteránské akce však jezdím jen jako divák, neb by mě nebavilo trávit tam celý den.
Já se prostě těším na každou jízdu. Do práce, do sámošky, nebo jen tak po okolí.
Silné stránky
Design. Lidi si to pletou s amerikou.
Slabé stránky
Nikdo to nezná. Lidi si to pletou s amerikou.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Začátek nebyl ideální. Už z podvalu musela samospádem, protože baterie smrt. Odtlačit to do mírného kopečka do garáže ani ve dvou lidech nešlo, vypadalo to na přidírající se brzdy.
Tak jsem vytáhl baterku z jiného auta a zajel do garáže. Než jsem se pustil do rozborky brzd, cvičně jsem dofoukl gumy a ejhle, nebyly to přidřené brzdy, ale nízký tlak v gumách.
Pak jsem jel do servisu na kontrolu před veteránskou testací. Prý vadný kulový čep vpředu vpravo. Sehnal jsem pouze 4-dílnou kompletní sadu čepů, v Austrálii. Že to nebude stát jako na Golfa mi bylo jasné, ale celníci mě vohulili neskutečně. Cenu skoro zdvojnásobili. Jak říká tchán, měli by jít prodávat kaštany na Staromák.
V dílně na mě neměli celý měsíc čas. Tak přijdu do garáže, vyheveruju předek a zahýbu kolem, abych se ujistil, že budu měnit ten správný čep. Ty čepy se ani nehnuly. Blbá povolená matka a kontramatka zespodu pod uchycením tlumiče k ramenu. Za 10 vteřin opraveno. Tedy plus geometrie, ta mi chvíli trvala. Kvůli špatné diagnóze jsem ztratil 2 měsíce. Takže do té dílny už ne.
Téhož roku, v jiné dílně provedli kompletní rozborku a přetěsnění motoru, neb šla voda do oleje. Tam vše v pohodě. Sada těsnění ze Španělska.
Zbývá mi dořešit chlazení. Chybí mi totiž kryt ventilátoru chladiče, takže v koloně nebo když je moc horko, nestíhá se to uchladit. Ten kryt sháním už půl roku, jeden byl v soukromé nabídce v Austrálii, ale týpek mě odignoroval.
Tak uvažuji nechat tam dát větrák elektrický, černý, nenápadný...
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Poblíž Mnichova.... Ptal jsem se pána 55+ při prodeji na ty pásy Schroth, zda s tím něják závodil. Říkal - ne, ale vypadá to gut :-) .
Vzal mě do sklepa a to bylo neuvěřitelné. Místnost narvaná dílama na tento model. To musel sbírat a nakupovat 20 let. Tak jsem preventivně koupil pár věcí na brzdy.
Ale že jde voda do oleje mi říct mohl... Při nákupu to nebylo zjevné.
Další vozy značky Mazda
-
Mazda 929 (1985) Majitel: ONDRUSKE -MAZDY 929- ZNÁTE JE ?
Přidáno: 2.7.2008 87 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Mazda 929 (1985) Majitel: ONDRUSKE -MAZDY 929- ZNÁTE JE ?
Přidáno: 21.6.2008 119 Majitel 9.52 Uživatelé
-
Mazda 929 (1987) Majitel: Lukas929
Přidáno: 24.8.2009 88 Majitel 9.44 Uživatelé
-
Mazda 6 (2017) Majitel: Krabatt
Přidáno: 1.7.2018 779 Majitel 9.97 Uživatelé
-
Mazda 3 (2008) Majitel: - Radek -
Přidáno: 20.4.2008 47910 Majitel 9.94 Uživatelé