Recenze
Renault Modus 1.6 16v 82kW
Technické info
Přezdívka auta Barbiemobil Rok výroby 2006 Koupeno ojeté najeto [km]:164000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 82 kroutící moment [Nm]: 151 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.3 maximální rychlost [km/h]: 188 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 198 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.8
Popis vozu
Úvodem trocha všeobecných informací o modelu.
Renault Modus , mini MPV jehož koncept byl představen na autosalonu v Ženevě v roce 2004.
Vyráběl se v továrně Renaultu ve Španělsku ve městě Valladolid mezi lety 2004 a 2012.
Postaven byl na podvozkové platformě Clia třetí generace,kterou sdílel společně s Nissanem Micra , Note a Cube.
K původnímu 3,7m dlouhému MPV přibyl delší sourozenec Grand Modus s délkou něco málo přes 4m a takřka dvojnásobně větším zavazadelníkem.
U první generace jako pohonné jednotky sloužily tři zážehové a tři vznětové motory
1.2 16v - 55kW
1.4 16v - 74kW
1.6 16v - 65kW nebo 82kW
1.5 dCi - 50kW, 63kW a 78kW
Ručně řazené převodovky měly 5 nebo 6 rychlostních stupňů, automatické s hydrodynamickým měničem 4 rychlostní stupně a robotizovaný manuál měl 5 rychlostních stupňů.
Facelift modelu v roce 2008 přinesl změny v designu přední i zadní části i v nabízených motorizacích.
1.2 16v - 55kW
1.2 TCe - 74kW
1.6 16v - 82kW
1.5 dCi - 65kW
Modus byl jedním z prvních malých aut, který dostal v crashtestu euroNCAP 5 hvězd , díky tuhé konstrukci i díky šestici airbagů a kotevním úchytům ISOFIX.
Na počátku výroby nebyl Modus vůbec levný, ale modely po faceliftu se v roce 2011 daly v ČR pořídit již od 219.900 Kč
A teď k mému konkrétnímu kousku.
Jedná se o Renault Modus 1.6 16v z přelomu roku 2005-2006 s nejsilnějším benzínovým motorem K4M 82kW a manuální pětistupňovou převodovkou.
Výbava:
- výškově stavitelné sedadlo řidiče
- tónovaná okna
- zpětná zrcátka v barvě karoserie
- 2x el. okna vpředu
- elektrické ovládání zrcátek
- centrální zamykání s DO
- automatická klimatizace s výdechem do schránky před spolujezdcem
- palubní počítač
- rádio s CD a MP3 , 4x repro a ovládání pod volantem
- ESP a ASR
- 6x airbag ( přední,boční a okenní )
- 3x ISOFIX
- TRIPTIC system ( zadní lavice posuvná podélně i příčně - 2 nebo 3 osoby, dělená zadní opěradla 2/3 a 1/3 )
- STAY PUT system - odkládací schránka po odklopení části sedáku spolujezdce
- VELOFIX - držák jízdního kola,který se montuje do zadního nárazníku + zásuvka pod nárazníkem
- Paket CITY - dělené víko zavazadelníku
- kožený volant a hlavice řadící páky
- výškově stavitelný volant
- automatické sepnutí varovných blikačů při prudkém brzdění
Něco málo k historii:
Auto viselo na ebay jako "beschädigte fahrzeuge" ( poškozený vůz ) za 500€ . Odešlo ložisko na převodovce. Bylo to auto po druhé majitelce, ta jej koupila v roce 2010 se 44300km za 8.900€ , od té doby je k autu kompletní servisní historie. Proběhlo několik menších oprav ťukanců ( PP světlo nové, malý ťukanec na zadní nárazník a řidičovy dveře jsou lakované ), běžné silniční lišeje z Lipska. V roce 2018 byla měněna spojka , jelikož ceny servisu v Německu nejsou vůbec nízké, tak se nejspíš majitelce nechtělo investovat další větší částku do výměny ložiska ( tabulkově by to v Německu bylo velmi drahé ) a auto pověsila na ebay doslova za pusu. Dovoz, oprava a provize pro kamaráda znamenala konečnou cenu 40.000 Kč včetně dovozové TK
A teď trocha povídání, jakou shodou náhod se mi Modus dostal do garáže. ( kdo neholdujete povídání, přeskočte na další odstavec )
S předchozím Fiatem Seicento jsem byl nadmíru spokojený. Měl jsem v plánu si ho nechat až do jeho skonu a mezitím si naspořit nějakou sumu s tím, že bych si prvně v životě koupil "funglovku". Koncem roku jsem projížděl testy dostupných aut do 300 tisíc. V hledáčku byl Peugeot 301, Fiat Panda, Suzuki Swift, Fabia 1.0 holátko , Logan a podobné dostupné vozy s atmosférickým motorem ( 70% času jezdím kolem komína ). Postupem času sen o "funglovce" dostával trhliny, P301 končil, Swift dostal mildhybrid, pro ostatní tady byla hrozba emisních pokut. No a při pokecu v autodílně a zhodnocení nákladů na pořízení "funglovky", nutného pojištění a celkového očekávání krize jsem naštěstí na funglovku hodil bobek.
Sérii náhod započal soused z garáže , který si čistil taxíka vysavačem ETA. Hodili jsme řeč a vytepoval mi sedačku spolujezdce u Fiata. V hlavě mi to šrotovalo, že je to docela slušná mašinka a než abych platil za čištění, můžu si za pár tisíc pořídit tepovač a vyčistit si auto sám.
Pár dní potom jsem odjel na víkend pryč a cestou zpět jsem si udělal pauzu na čerpací stanici v Mělníku. Přijdu k autu a v kapotě důlek jako pěst. Paní mi nacouvala do Seicenta. Zachoval jsem chladnou hlavu, kalkulačka v hlavě začala šrotovat...kapota, lak, práce... Nad vzniklou situací jsem nemávnul rukou a sepsali jsme pojistnou událost.
Pojišťovna vyplatila něco přes 7 tisíc a já obratem uháněl pro mašinku značky ETA.
Cvičně jsem si vyčistil Fiata a interiér vypadal úžasně. Samozřejmě jsem se pochlubil svému mechanikovi/dodavateli aut a kamarádovi.
Neuběhl ani týden a mechanik mi volal abych přijel vyčistit Moduse kterého vyzobnul v Německu a který bude na prodej.
Přijel jsem na dílnu a tam stála "Růžovka". Malé špinavé auto s ještě špinavějším interiérem. Tak jsem se dal do práce a přitom zjišťoval co všechno to auto má za vychytávky. Velmi dobrý posez, šoupací sedačky, dvojité zadní víko.
Když bylo auto hotové,tak se zvedlo na hever kvůli demontáži převodovky...nevěřícně jsem koukal na podvozek 14 let staré renaultí "paštiky", kde nebylo ani stopy po korozi. Sedli jsme si ke kávě a dali pokec. Když jsem viděl celkový stav auta, solidní poctivý nájezd a pečlivě vedenou servisku ( od druhé majitelky byly faktury i na žárovky ) tak jsem nad tím začal trochu uvažovat.
"Růžovka" se mi ukrutně nelíbila, měl jsem strach , že mě 1,6 po městě sežere a byl to prostě Renault..
Po brouzdání po německém netu jsem zjistil,že v takovém stavu, za takové peníze, s takovou výbavou a nájezdem Moduse prostě neseženu a když jsem našel stejný motor a výbavu Initiale Paris, která se mi moc zamlouvala,tak to bylo auto s poškozenou panorama střechou za 2.5000€ a nebo voňavka za 4.500€.
Po ujištění kolegy renaulťáka,že od roku 2002 Renaulty "nehnijou" a s 1.6 82kW v Méganu kombi jezdí kolem šesti. Jsem se rozhodnul, že teda ten "Modhnus" vezmu.
( teď mohou pokračovat ve čtení Ti,kteří předchozí odstavec přeskočili )
Po absolvování dovozové TK , kde jako závady shledali pouze nefunkční ostřikovač ( nebyla kapalina ) a loupající se činnou plochu vnitřního zpětného zrcátka jsem auto v listopadu 2019 přihlásil na sebe.
Jediné vady na kráse se objevily záhy, slepnoucí displej rádia , "přesuvník" vačky , který se projevoval "naftovým" zvukem motoru ( stále naftově chrochtá,ale startuje normálně, výměnu budu řešit až s rozvody ) a nefunkční centrální zámek nádrže.Zámek nádrže rozhodně měnit nebudu, protože můžu být rád,že zůstal odemčený. Většinou pokud odejde,zůstane zamčeno.
S Růžovkou, nebo Modhnusem jsem tak započal společné soužití.
Po prvním dni v práci byl Modus pokřtěn na Papamobil,následně na Barbiemobil, což už mu zůstalo.
Zprvu nechtěné auto si mě ale nakonec získalo.
První zimní kilometry ukázaly vcelku přijatelnou spotřebu kolem 7,2-7,8 při zimním provozu na krátké trasy ( s ranním zahřátím ), letní průměr kolem komína ( 70% město - 30% okresky ) je 6,7 ... Občasná cesta po německé dálnici průměr zvedne lehce přes 7.
Auto mělo sadu letních a celoročních pneu , na celoročních jsem odjel mírnou zimu, ale když jsem s autem zajel na Polygon do Mostu na kurz zvládání krizových situací na zimních silnicích, tak jsem je hned na jaře poslal do světa. Do rychlostí kolem 30km/h se na mokru daly srovnat se zimními pneu, při brzdění kolem 50km/h ale auto jelo jako sáňky.
Brouzdal jsem po netu a hledal nějaká hezká alu kola,nakonec jsem si dovezl z Prahy sadu Enzo 6x15 i s Dunlop Sport. Původně jsem je chtěl zout a koupit nové,ale hodně dobře fungují a dá se na ně spolehnout, tak jsem si je nechal.
Od koupě jsem zatím natočil 12.000km bez poruch, kromě výměny okna za kterou si můžu sám. Při výměně oleje jsem trochu nadával na inženýry Renaultu,ale i tak mi Barbiemobil dělá radost.
Čekal jsem,že díky vyšší stavbě si už neužiju ostřejší průjezdy zatáček, ale ono to překvapivě jde. Kola v rozích karoserie, lehké řízení a celkem tvrdě naladěný podvozek dělá svoje. Motor s krátkou převodovkou podvozku zdatně sekunduje.
Převodovka mi nejvíc připomíná Wartburga 1.3 se 4 stupňovou skříní, kdy se na čtyřku dalo jet od 50km/h do 160km/h. U Modusu se dá zařadit pětka i v obci na padesátce a táhne až k výrobcem udávaných 188 km/h.
Už se těším až se budu moct projet na okruhu v Mostě.
Do budoucna už mě čeká jen lepení folií ( auto je opravdu skleník ) a časem výměna rozvodů včetně přesuvníku vačky a možná montáž tažného zařízení.
Silné stránky
- variabilita vnitřního prostoru / zavazadelníku
- bezpečnost
- 3x ISOFIX
- výkon / spotřeba
- díky kolům v rozích karoserie a tvrdšímu podvozku skvěle zatáčí a celkově maskuje vyšší těžiště
- běžný rozměr pneu - nízká cena nových pneu
- vyšší posez
- pohodlné nastupování a vystupování ( na krátké trasy super )
- dostatek odkládacích prostor + schránky v podlaze
- prostor pro posádku - při posunutí zadní lavice až do kufru je v autě královsky místa pro čtveřici dospělých kolem 185cm
- v mém případě pořizovací cena
- antikorozní ochrana - i po 14ti letech naprosto zdravé auto
- automatická klimatizace
- 4x kotoučové brzdy - mají velmi dobrý účinek
- dvojité víko kufru
- držák jízdních kol se zásuvkou ( pokud budu instalovat tažné zařízení, ušetřím za elektroinstalaci )
- víčko nádrže bez zámku
- polstrování výplní dveří v místě kde se člověk dotýká rukou
- bohaté osvětlení - osvětlení nohou řidiče a spolujezdce, dvě stropní světla a osvětlení zavazadelníku
- dlouhý rozvor, krátké převisy a kompaktní rozměry ( jen o 40cm delší než mini Seicento ) , dobře se s ním parkuje
- lehké a přesné řízení
- na "francouze" překvapivě přesné řazení
- velká prosklená plocha a dobrý výhled do stran ( nevýhodou je,že se ten skleník rychle ohřeje )
Slabé stránky
- servis, servis, servis - díky konstrukci není takřka k ničemu přístup. Po otevření kapoty lze jen dolít olej, chladící kapalinu , kapalinu do ostřikovačů a lze připojit kabely k akumulátoru. Pro vše ostatní je nutná demontáž dalších dílů. Pro výměnu akumulátoru je nutno demontovat plast pod stěrači, při výměně olejového filtru je nutné sundat hadici sání vzduchu a držák kabeláže na bloku,jinak se k filtru nedá dostat. Výměna žárovek v předních světlometech jde jen po demontáži předního nárazníku.
- výhled šikmo vpřed, díky silným A sloupkům se za sloupek dokáže schovat auto na kruhovém objezdu
- velikost kufru při plném obsazení auta
- cena a dostupnost některých dílů ( displej nebo různé doplňky )
- díky velké prosklené ploše je auto jako skleník ( folie jsou takřka nutností )
- odchází mechanismus zamykání dvířek u víčka nádrže ( buď nezamknete,nebo se nedostanete dovnitř )
- velká plocha - při bočním větru je to znát
- všude jsou tvrdé plasty
- tato konkrétní červená barva vypadá po zaprášení jako růžová :D
- tvrdá zadní lavice
- při výměně řízení je nutné naprogramovat imobilizér
- design , z profilu auto vypadá divně, jako Scénic vypraný na devadesát a střecha vyboulená nad řidičem vypadá podobně jako u Opelu Vivaro.
- zadní lavice jde pro zvětšení zavazadelníku vyklopit jen v poloze úplně vpředu a je přitom nutné posunout přední sedačky do ne úplně příjemné polohy
- zadní opěradla se sklopí do roviny jen v konfiguraci pro tři osoby, v konfiguraci pro dvě osoby úplnému sklopení překáží střední díl
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
- Po koupi jsem zjistil,že displej rádia a hodin na denním světle není vidět, v šeru nebyl problém. Dováží ho jen jedna firma v ČR za cenu 2.250 Kč.
- Při výměně displeje a demontáži kapličky tachometru kryt tachometru vyskočil a rozbil přední okno, tak jsem k výměně displeje připočítal ještě 2.300 Kč za nové okno (nákupní cena) ( návod na výměnu displeje jsem našel na youtube jen v italštině, bylo mi divné,že chlapík má nad palubní deskou protisluneční clonu...když mi kryt tachometru rozbil okno,tak jsem pochopil ) .
- výměna oleje a olejového filtru svépomocí , sice s mizerným přístupem,ale dá se to.
- po koupi ještě výměna kabinového filtru a čištění klimatizace ozónem,
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto dovezl můj kamarád, za tu cenu to bylo auto v A stavu.
Novinky v recenzi
Kurz sportovní jízdy
Tak jsem si pružiny a tlumiče byl vyzkoušet v Mostě. A fungují skvěle, i instruktor se po slalomu běžel podívat, že na podvozku je něco jinak .
http://youtu.be/jutSV-nCs3E?si=TMXbxucZOe8auOLi
Rencek pořád drží, ke konci roku atakuje 242.000 km , v prosinci odešlo vyhřívání druhé lambda sondy. A koncový tlumič je zralý na výměnu, ale ne kvůli plášti, ten je po 18 letech v pohodě, ale už podruhé urezla trubka která do tlumiče ústí.
225 tisíc km a větší servis
Jelikož se po absolvování testu tlumičů moje doměnka o špatném tlumiči potvrdila, rozhodl jsem se pro větší podvozkový servis.
Na reviloshop jsem objednal sadu pružin MTS technik ( -40 mm vpředu , - 40 mm vzadu ).
Chtěl jsem plynokapalinové tlumiče Bilstein, ale nebyly v dohledné době k dostání, tak jsem se spokojil s tlumiči Sachs , které byly skladem.
Při předběžné kontrole na heveru se zjistil vymlácený PP spodní čep, horší lanovody ruční brzdy , zadní destičky horší , kotouče by ještě jedny desky zvládly, ale už v nich malinko hučelo ložisko.
A vpředu v chladném počasí vrzaly gumy stabilizátoru.
Na tři dny jsem dostal jako náhradní vůz kamarádův Trabant a Modus šel na operační sál.
Většinu práce tentokrát udělal můj kamarád mechanik, já přidal ruku k dílu u zadních kotoučů a při sundavání nápravnice. Jelikož gumy uložení stabilizátoru byly ještě origo a měkké, tak mechanik přišel s osvědčeným řešením. Zaběhl jsem do protější dílny kde mají zouvačku a využil jsem jejich klouzek. Mělo by to být jednoduché a funkční.
Nápravnici jsme vrátili zpět, já si doskládal věci kolem ( konzoli kolem ruční brzdy, mechanismus stěračů a plast pod nimi - ano...při výměně předních tlumičů musí stěrače i s mechanismem pryč )
Trochu jsem měl strach jak bude mnou vybraná konfigurace kratších per a plynokapalinových tlumičů fungovat, ale první testovací metry byly v pohodě.
Vyzkoušel jsem si sérii prudkých vyhýbání a auto sedělo. Při dalších kilometrech cestou domů bylo auto příjemně tuhé, žádný kostitřas. Uvidím jak se bude chovat zadní náprava při zatížení. A rád bych si na jaře na letních pneu vyzkoušel Moduse opět na ostrém kole na okruhu v Mostě. Tak snad se dostanu ke kurzu sportovní jízdy s nesportovním městským MPV
Dvě kila na hrbu a pár drobností
Kilometrovník se přehoupnul přes 200.000 km. S novým telefonem to chtělo i nový držák do auta. No a nakonec i krytka TZ.
Suma sumárum po 2 letech a 36 tkm jsem do Moduse sypal vlastně jen za drobnosti a doplňky. Dražší položkou bylo jen okno a rozvody...ale když to bylo za "nákupku" tak je to pakatel. Nemít servisní zázemí , tak se při placení servisu hodně prohnu. Za tisíc km mě čeká výměna oleje a objednávka filtru, 5l Totalu , vzduchového filtru , a sady předních stěračů a zadního stěrače Valeo mě vyšla na krásných 1400,-
Na jaro je v plánu větší servis ( kotouče , desky ) , v chladnu povrzává uložení stabilizátoru...tak si rovnou nechám udělat test tlumičů a pokud budou za zenitem, udělá se menší GO přední i zadní nápravy....možná zvolím i kratší pružiny.
Škola smyku a STK
Konečně jsem se po uzavírkách akcí dostal na polygon v Mostě, abych uplatnil poukaz na školu smyku. ( http://youtu.be/FoCl00OTw-g ) od předchozího kurzu jsem měl trochu náskok v brždění, ale opět fajn zkušenost.
Nedalo mi to a rovnou jsem se objednal na kurz level 2 ( http://youtu.be/p9zCdtNG0DA ) . Potvrdilo se mi, že zimní Firestone Winterhawk 4 jsou za ty prachy super a mohl jsem si dovolit udělat menší srovnání s celoročními pneu , i když jsou výsledky jen přibližné, brzdná dráha je znatelně kratší ( http://youtu.be/XaGKRnxC0uk ) . Poté přišla na řadu STK a překvapivě bez ztráty květinky. Emise v pohodě, jen už se tam zvyšovala hodnota kyslíku...nejspíš u koncového tlumiče bude netěsnost. STK mě opravdu překvapila, na to jak je to staré auto, kolik jsem za dva roky najel a dělal jen běžný servis, tak jsem čekal minimálně vůli v tyčkách řízení. Po výměně přesuvníku vačky podzimní spotřeba na krátký štreky 7,4 . Asi si růžovku nechám minimálně do další STK :)
Montáž správného nárazníku + denní svícení
Ne, že bych byl tak úplně puntičkář, ale chtěl jsem mít auto ve stavu jako před nehodou. Po nehodě jsem měl opravdu velké štěstí, že jsem sehnal díly v barvě a celkem rychle. Následné hledání nárazníku s lištami spočívalo v obvolání cca deseti inzerátů v okolí a nárazník nikde....nakonec jsem sehnal kousek od letitého specialisty na Renaulty, OK auto v Hořovičkách. Sice úplně holý bez výztuh i lízátka za ranec, ale byl . Na lakýru jsem nespěchal, tak mi za čekání a ze známosti dal menší slevu. Už po nehodě jsem si objednal denní svícení, nechtěl jsem kousky dolů místo mlhovek, jelikož nejsou vidět na horizontech. Chtěl jsem něco na způsob Clia 4, na úrovni světel. Když jsem zjistil, kde je u Moduse pojistkovka, tak po pročtení Renault fora mě napadlo řešení z Číny. Regulátor, který se jednoduše připojí na svorky akumulátoru a po nastartování a dosažení cca 13V sepne proud do denního svícení a po vypnutí zapalování má zpožďovač cca 10 vteřin. Krabička za 60 Kč a vidina jednoduché instalace...
Demontáž starého nárazníku byla hračka ( už to mám nacvičeno ) , nastrojení nalakovaného nárazníku už tak rychlé nebylo. I když je na dílně klimatizace na krásných 22 stupňů, tak jsem se při nasazování gumového lízátka slušně zapotil, možná jsem ho měl nechat chvilku na slunci aby bylo poddajnější. Opatrně jsem nastrojil lišty a výztuhy ( naštěstí je na dílně přítomen gauč, takže se nárazník nepoškrábal ) . Jednu část denního svícení v mřížce jsem si připravil v práci, druhá mě čekala až na dílně. Byla to vidina rychlé instalace s krabičkou z Číny a po obědě frčím domů. Krabička ale zradila a cca po 5 minutách a prasklé pojistce se poroučela do věčných lovišť. Následovalo mobilní hledání na netu, kde se nachází pojistková skříň v motoru. Na řadu přišla demontáž plastu pod oknem, naštěstí pojistkovka byla přístupná ( čekal jsem,že je schovaná pod akumulátorem ) , na řadu přišla zkoušečka a tabulka pojistek. Během chvilky jsem připojil na správnou pojistku, vstup na vypínání denního svícení jsem připojil před štekr ke světlům a konečně jsem mohl dostrojit. Všechno zlé je k něčemu dobré, konečně mám denní svícení a demontáž nárazníku a výměnu žárovek zvládnu i poslepu :D
Crashtest se srncem
V sobotu 3.4.2021 jsem se vracel večer z dílny....k domovu to bylo kousek, když mi najednou plány na večer překazil srnec.
Rychlost 90 km/h , možná jsem stihl trochu dobrzdit, ale kolize byla nevyhnutelná. Po nárazu se propadl brzdový pedál ( tuším že bezpečnostní fíčura ) , ale pytle nevyletěly. Naštěstí bylo připojištěno, takže dopravka...celkem rychle sepsáno a cesta domů. Překvapivě žárovka ve zničeném světle vyDDRžela ( německá Narva ) . Doma jsem hned prolítnul inzertní servery, žádné díly v barvě. Ještě večer jsem nahodil inzerát a v sobotu ráno se mi ozval pán, že má blatník a nárazník v barvě a i světla a držáky. Prostě to co bude potřeba na výměnu. Další týden v úterý jsem vyrazil pro díly. Bohužel nárazník byl jiný typ ( ze dvou částí a bez lišt ) a světlo na nabouranou stranu bylo hodně zašlé,ale bylo k tomu i druhé světlo , které jsem měl nepoškozené,ale už zralé na přeleštění. I tak jsem se to rozhodl vzít , abych to alespoň provizorně nastrojil a mohl jezdit.Díly jsem dovezl domů a čekal kdy se ozve likvidátor pojišťovny. Prohlídka se domluvila na středu, po práci jsem zajel pro Moduse, proběhla prohlídka a s autem jsem dojel ke kamarádovi s malou dílničkou, který mi na pár dní půjčil auto. Bál jsem se, že náraz odnesly hadice klimatizace, které jsou na straně spolujezdce a za světlem. Tak jsem si řekl, že to jen odstrojím a podívám se, co dalšího je poškozené. Rozborka i pro mě jako nadšeného amatéra byla neskutečně jednoduchá. Jelikož se nárazník musí sundat i při výměně žárovek, je to práce na pár minut. Pomohla mi videa z youtube a tak jsem šel najisto. Pod nárazníkem pár šroubů a torxů, potom povolit v přední části podběhu torx a sundat plastovou příchytku a bez demontáže nadkolí šel nárazník krásně dolů ( příchytky pod kapotou se demontovaly samy při nárazu ) .Hliníková výztuha netknutá, upadl jen krycí plast trubek k chladiči a klimachladiči ( plastové nýty jsem nahradil kovovými ) , spodní držák světlometu prasklý, horní taktéž, ale po demontáži světlometu žádné škody na hadicích klimatizace ani na hrdle ostřikovače. Následovala demontáž bausetu okna a blatníku. Zpod blatníku se vysypalo ohromné množství bordelu, ale spojnice A sloupku a prahu absolutně bez koroze. Další hromada bordelu byla v horním podélném nosníku blatníku pod pantem kapoty, ale opět bez koroze. Takže výsledek prohlídky byl takový, že s díly které jsem nakoupil to můžu ihned , byť provizorně , nastrojit. Vyměnil jsem blatník , nastrojil bauset okna , světlo které bylo zašlé a škrábnuté kamarád "na hulváta" rozleštil brusnou houbou a solvinou pod vodou. Bohužel se při nárazu oddělil blinkr tak šikovně, že sebou vzal patici žárovky a elegantně se oddělil od štekru. Tento konkrétní kousek jsem musel objednat v originále za 800 ( pořád to je rychlejší a levnější než objíždět vrakoviště ) . Náraz odnesl i motorek naklápění a koupené světlo mělo motorek s jiným konektorem, takže se jen nacvaknul a objednal jsem správný pro moje auto. Nasadili jsme nárazník , vyklepali RZ a ještě týž večer jsem odjížděl s autem domů. Plán do nejbližších dní je koupit nové světlo , kompletní sadu žárovek , objednat nový nárazník s lištami ( druhovýroba ), nechat nalakovat a při výměně nárazníku nahodit oba přední světlomety ( nový + zánovní ) a rozleštit celé auto.
Neskutečně mě překvapilo, jak málo škody nadělal srnec při devadesátce. Doufám, že si Modhnuse ještě nějakou dobu nechám i díky absenci koroze a na svou dobu solidní bezpečnosti. Jedinou vadou na kráse je jen cena náhradních dílů, ale není se čemu divit, auto nebylo tak rozšířené. Ale naprosto souhlasím s článkem o bazarovém Modusu ze Světa motorů , za cenu olítané Fabie je to velmi dobré auto.
Odkaz na video z autokamery : https://youtu.be/bGwx1TCktt4
Velký servis, montáž TZ a úprava audia
V půli prosince 2020 se na dílně našel čas pustit se do většího servisu. Kompletní rozvody , přesuvník vačky , olej , filtry , svíčky, pylový filtr a stěrače . Z motoru před servisem malinko unikal olej - přes těsnění elmag. ventilu. Objednal jsem rovnou nový ventil s těsněním, ale prozatím se původní ventil utěsnil silikonem a pohoda. Dieselový zvuk zmizel ( nový přesuvník ) , ale občas se stane, že po nastartování zhasne motor...takže ventil nejspíš vyměním na jaře. Diagnostika po výmazu chyb už další chyby neukazovala. Zatímco zkušený mechanik měnil rozvody a vše kolem, začal jsem s montáží TZ. Moje úvaha,že ušetřím za kabeláž byla lichá. Jelikož zásuvka pro držák kol Velofix nemá pin na mlhové světlo. Podběhy s nárazníkem šly dolů a začala ta pravá legrace... TZ AutoHak z Polska sedlo na jedničku bez vyřezávání nárazníku, horší to bylo s novým umístěním zásuvky pro držák kol. Nechtěl jsem ji odpojovat,jelikož kabel vedl průchodkou v podběhu, musel bych vymýšlet záslepku, odpojovat kabeláž atd, nakonec našla místo na kraji nárazníku a nepřekáží plastovému podběhu. Umístění zásuvky TZ jsem musel vyladit tak aby nepřekážela rezervnímu kolu a nebyla příliš nízko.Kabeláž jsem cestou nejmenšího odporu vyvedl přes výztuhu nárazníku odvětrávacími otvory až ke světlům. Po spasování nárazníku, podběhů a po zapojení kabeláže přišla na řadu testovací jízda a studená sprcha.
Mezi zadním nosníkem a koncovým tlumičem výfuku je místa poskrovnu a díky držákům TZ se až po zahřátí dotknul tlumič TZ a příšerně rezonoval. Překvapením pro mě bylo jak moc pružně je celý výfuk uložen ( držák se volně pohybuje i do stran kde ho zastaví pryžový doraz ve tvaru U ) a jak moc se po zahřátí dokáže vychýlit. Dalším překvapením bylo,že je výfuk ještě původní a v dobrém stavu. Nakonec stačilo držák/doraz koncového tlumiče trochu pootočit a problém byl vyřešen. Na Silvestra jsem ještě stihnul TZ zapsat a měl jsem splněno.
Úprava audia :
Už po koupi jsem přemýšlel jak vyřešit přehrávání z USB. U původního rádia mi maximálně vyhovuje displej vedle budíků a ovládání pod volantem, takže aftermarket rádio s redukcí jsem zavrhnul. USB redukce místo CD měniče mi přišla drahá, tak jsem si koupil pár CD , oprášil vypalovačku a hudbu nahrál na MP3 CD. Co čert nechtěl, potřeboval jsem vyměnit CD a ani po zoufalém cvakání CD mechaniky se CD nevysunulo. Následovala rozborka, odmaštění válečku který vysouvá CD, ale mechanika už to měla za sebou. Po prohledání bazoše a zjištění,že za funkční rádio s kódem bych dal i přes 1500, jsem ještě zkusil hledat rádia na ND, jelikož CD mechanika jde celkem snadno vyměnit. Našel jsem kousky i kolem 500, ale vzhledem ke stáří mechanismů by jiná mechanika nejspíš odešla záhy. Zabrousil jsem na stránky StuAlarm, našel maloobchodního partnera, objednal redukci a k tomu rovnou i dva páry nových reproduktorů. Redukce funguje bezchybně, zvuk je čistý a bez interferencí, jedinou malou nevýhodou je omezení na 6 adresářů na kartě ( DISC1-DISC6 ) a 99 souborů v adresáři. Zapojení kabeláže bylo snadné, po vyjmutí středového panelu jsem se dostal všude i s velkýma rukama. Výměna repro jakbysmet, stačilo sundat krytku, povolit dva torx šrouby co drží repro, zapojit redukci na Renault štekr a opět složit. Překvapilo mě jen to,že vpředu byly z výroby širokopásmové reproduktory a vzadu dvoupásmové.
Folie , Autodrom Most a nové zimní obutí
Konečně jsem se dostal k zatmavení oken ( viz. galerie ) , nechal jsem lepit i přední boční okna tou nejsvětlejší folií. Tak jsem zvědavý jakou propustnost naměří příští rok na STK. Renault by měl mít údajně z fabriky tónováno na 15%.
Díky koronaviru se v Mostě zrušily klasické volné jízdy za 150 Kč/10 min a místo nich byly volné jízdy / testování za 800 Kč / 30 min + helma. Překvapivě tam v pátek skoro nikdo nebyl , celkem i se mnou asi 3 auta. Takže jsem měl na půl hodiny celý okruh jen pro sebe.
Video z fotoaparátu v autě ( bohužel po 18 minutách se fotoaparát vypnul )
http://youtu.be/B-EZp7dcFCo
Video z autokamery
http://youtu.be/XfOxhKmBjzA
Cestou z autodromu jsem rovnou přezul na zimní Firestone Winterhawk 4 , alu kola z bazoše dostaly novou fazónu garážovým lakem :)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Renault Modus 1.6 16v 82kW
- Re: Re: Re: Re: Re: Renault modhnus 27.08.2020 18:36 KubikCv
- Re: Re: Re: Re: Renault modhnus 26.08.2020 17:39 BonaFide
- Re: není to auto 25.08.2020 20:50 KubikCv
- Re: Modus 25.08.2020 20:49 KubikCv
- není to auto 24.08.2020 15:40 Ada je zase tady
- Modus 24.08.2020 08:25 honza_f
- Re: Re: Re: Renault modhnus 23.08.2020 21:08 KubikCv
- Re: Re: Renault modhnus 23.08.2020 02:42 BonaFide
- Re: Renault modhnus 23.08.2020 00:16 KubikCv
- Renault modhnus 22.08.2020 21:40 BonaFide
- Re: Výborná recenze! 11.08.2020 18:13 KubikCv
- Výborná recenze! 08.08.2020 10:56 Arese
Další vozy značky Renault
-
Renault Modus (2006) Majitel: kangoo14
Přidáno: 27.4.2007 169 Majitel 9.50 Uživatelé
-
Renault Modus (2009) Majitel: Petto
Přidáno: 22.11.2010 59 Majitel 8.70 Uživatelé
-
Renault Mégane (2012) Majitel: sebinko
Přidáno: 20.9.2012 4810 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Renault Clio (2000) Majitel: dr.biker
Přidáno: 8.9.2019 109 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Renault Mégane (2008) Majitel: Ozzman
Přidáno: 9.6.2021 838 Majitel 9.93 Uživatelé