Recenze
BMW řada 3 330xd (E90)
Technické info
Přezdívka auta x Rok výroby 2008 Koupeno nové najeto [km]:200000 palivo: nafta počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2993 výkon [kW]: 170 kroutící moment [Nm]: 500 zrychlení 0-100 km/h [s]: 6.7 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 18 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 7.7
Popis vozu
v provozu od: 21.12.2008 (nové)
prodejce: STARTOS Auto Hradec Králové
Po skoro třech letech a stopětadvacetitisících kilometrech se sluší aspoň trochu provětrat recenzi. Navíc se už konečně ukázala i nová trojka a z E90 před faceligtingem se pomalu stává sen všech bazarových kočovníků.
I po těch letech nemá cenu moc co přepisovat a tak doplním spíš to jak se s autem žije, v čem je krásné, nepraktické… jestli jste už někdy tohle moje povídání přelouskali, tak klidně srolujte až nakonec, těch pár chytrostí co je v původním textu navíc vám jistě v příštích životech chybět nebude.
Takhle to tenkrát začalo 20.01.2009 ......................... úplné batole a první dojmy:
Všechno začalo na konci roku 2008 při rozhodování o novém služebním autě, značka byla jasná a šlo jen o to najít správný vůz - ideálně předváďečku 320d Touring s termínem odebrání duben-květen 2009... jenže to by nesměla proběhnout navštěva u prodejce :-) Stála tam naleštěná krasavice 330xd (doteď mám celkem nejasno jak o „x“ psát – jestli je to TA „třistatřicítka“ nebo TEN „pan brambora“) v sedanu a tedy bez možnosti odpočtu DPH, ale za cenu 320d T bez DPH... na tacho 4,5km, ještě s podloženýma tlumičema a bez nahraného sw. Všechny plány padly během několika málo pikosekund a na předváděcí vozy už jsme se šli podívat spíš ze slušnosti :-)
Smlouva byla podepsána asi o 15 min. později, takhle nějak si představuju Vánoce!
....................................
Popis auta a výbava:
1) zvenku
karosérie: sedan
barva: metalická Arctis
kola: léto - 225/40 R18, 255/30 R18 (typ 162)
zima - 225/45 R17 (typ 159)
2) zevnitř
čalounění: kombinace látka-kůže Antracit
interiér: černá
int. lišty: matný titan
3) motor a převodovka
vznětový řadový šestiválec 170kW(231k)/500Nm (1750-3000 ot/min)
automatická šestistupňová Steptronic
pohon 4x4 systém xDrive
4) výbava
Advantage Plus Packet (bi-xenon, vyhřívaná sedadla, PDC, tempomat...)
Paket zrcátek (vyhřívání, sklopná...)
Multifunkční kožený volant
Navigace Business
Dešťový sensor, asistent dálk. světel
dělená zadní sedadla, ski bag
Odkládací paket (držáky nápojů vpředu-vzadu)
...
První dojmy:
Po nezbytném představení auta u prodejce nastala ta očekávaná chvíle první cesty. První cesty s automatem a levou nohou přibitou na podběhu. Nikdy předtím jsem s automatem neměl tu čest jet víc než pár kilometrů někde po okresce, takže to bylo spíš očekávání kdy přijde ta první boule na čele od předního skla :-) Hned na začátek musím utnout pošklebky všech "závodníků", že BMW v automatu a ještě ke všemu ve čtyřkolce si může koupit jen stará bába nebo správce horský chalupy... nejspíš jeli maximálně Scoutem a pod automatem si představují něco jako čtyřkvalt ze sedumdesátých let :-) Sám jsem byl ještě nedávno zarytým zastáncem "sám-mám-všechno-pod-kontrolou-nejlíp", ale následující řádky Vás možná přesvědčí, že není radno odsuzovat bez dlouhodobější zkušenosti.
První cesta po nové dálnici z Hradce v průtrži mračen hned ukázala kde jsou silné stránky tohoto auta. Cestu znám a myslím, že můžu srovnávat jízdu v nejmenovaném koncernovém autě s pohonem na předek a jistotu xd byť ještě na úplně syrových pneu.
- ani náznak aquaplainingu
- jistota a přesná stopa v zatáčkách
- až překvapivě dobrá funkce automatických stěračů (rozhodně ne jako např systém použitý u francouzských aut)
- žádné zamlžování anebo špinění zrcátek, bočních oken
- zadní okno čisté, bez špíny z aerodynamického víru za autem
A třeba i taková drobnost, že chromové lišty nad dveřmi fungují jako prefektní "okap" takže Vám při otevření okýnka nenateče do el. ovládání oken litr vody a na jednání nejdete s morkým levým rukávem košile - jak je tomu dobrým zvykem třeba u Octavie I.
Ovládání, ergonomie:
Přiznávám, že nejvíc km jsem najel s Octavií I (1,9TDI combi... bez těch "červenejch íček" jen s decentním čipem na 130k :-), takže i ve srovnání občas sklouznu k nesrovnatelnému. Vím, že srovnávat auta různých tříd až tak úplně nejde, ale co se týká ovládání a ergonomie nepřijde mi to zas až jako tak velké zvěrstvo.
Sedadla ..............
Přes všeobecnou zaujatost proti mladoboleslavským sedačkám si nemůžu stěřovat, neměřím 205cm a ani nevážím 115kg, takže záda mám i po pěti letech pořád OK, ale už i základní varianta BMW sedaček vyhrává na celé čáře a nemůžu jinak než chválit. Srovnávat můžu i se 7 řadou a nebo pro někoho fenomenálními sedadly Volvo a nevidím podstatnější rozdíl, kromě možnosti nastavení stehenní opory a přifouknutí bočnic. Hlavní plusy jsou:
- možnost nastavení ve 4-polohách
- obzvlášť možnost "zhoupnutí" sedáku je skvělá, zapadnete opravdu hluboko
- nízký posez, který dává lepší pocit sepjetí s autem
- opěrky hlavy opravdu u hlavy a ne 30cm daleko
A samozřejmně teplo, vyhřívání při -18 je ráno k nezaplacení, pokud Vás povinnosti donutí k maškarádě v obleku...
Volant a ovládací prvky pod ním .............
V autě je příplatkový kožený sportovní multifunkčí volant (nikoli M3) s příjemně silným věncem a tlačítky pro telefon a rádio, plus dvě programovatelná tlačítka.
levá strana:
+/- hlasitost rádio, handsfree
voice control - není aktivní, pouze brblá německy :-)
phone (sluchátko) přijmutí/ukončení hovoru, poslední volané
pravá strana:
předchozí/další pro rádio, MP3, tel. seznam
prog. tlačítka:
- aktuálně horní: tel. seznam
- dolní: mute
Rozmístění páček pro blinkry, stěrače a tempomat je bezproblémové, ihned padlo do ruky. Na některé diskusi jsem čet názory na zapínání dálkových světel, systém např francie+volvo... zapnout/vypnout přitažením k sobě vs. systém koncern a právě bmw. Osobně dávám přednost druhému, od sebe dálkové, k sobě vypnout, mám lepší pocit kontroly nad zapnutím/vypnutím světel bez koukání na přístrojovku.
Jediný malý problém, ale opravdu jen co se zvyku týká, byl se samostatnou páčkou tempomatu. Ta je pod páčkou blinkrů a tempomat se aktivuje přitažením/ubrat nebo odtlačením/přidat. Takže několik protijedoucích aut odneslo moje "učení" s tempomatem probliknutím dálkama. Docela by mě zajímalo, kolik jich pak duplo na brzdy a koukalo kde je nejbližší radar :-)
Tempomat ............
Pro motory 330 je tempomat doplněn brzdnou funkcí - to neznamená, že bude sám aktivně brzdit pokud před Vámi bude auto, to už je zas celkem jiná písnička a za rozhodně úplně jiné peníze - ale umí udržovat rychlost i ze strmějšího klesání a to ne jen bržděním motorem, ale i brzdama. Zatím jsem nevyzkoušel, jestli i zapíná zadní brzdová světla... zapne
Funguje zcela bez problému, aktuální rychlost se zobrazí na displejí cca na 3sec. při každé změně, navíc po obvodu tachometru je prostor pro ručičku, která ukazuje aktuálně nastavenou rychlost... jak já ten analog miluju :-) Tempomat zrychluje, brzdí a převodovka řadí do ideálních otáček. Takže tady je moje první plus pro automat!
Samozřejmostí je i paměť poslední zadané rychlosti, která se vyvolá stisknutím tlačítka z boku - ručička na tacho pro tempomat vystřelí po obvodu ke zvolené hodnotě :-) deaktivace samozřejmně brzdou nebo stačením páčky nahoru/dolu.
Příjemná je "druhá poloha" při přidávání/ubírání - při větším přitažení/odtlačení páčky tempomatu je "za klikem" poloha kdy se rychlost zvyšuje/snižuje o 10km/hod. Přitom první klik dorovná na celé desítky a pak už jde po 10.
P.S: tempomat jde opravdu nastavit az na 250 a funguje i v DS a můžete překlapnout šaltrklacek tam a zpátky mezi DS a D aniž se vypne.
Asistent dálkových světel ............
Na veškeré tyhlety vymoženosti se koukám trochu nedůvěřivě, nevidím do toho a nevím jaký je přesný algoritmus kdy světla zapne a kdy ne, ale funguje to! A zaplaťbohu, nebo spíš důvěře konstruktérů, že nemají řidiče za nesvéprávné individua a všechno lze vypnout... jediné mínus je že občas je reakce na světla protijedoucího auta asi tak o 0,5sec pomalejší než je můj osobní pocit. Nechápu jak systém rozezná velikou reflexní tabuli od mžourající Š120, ale dálky vypne jen když proti jede auto.
Nakonec ho ale přeci jen nepoužívám a přepínám si sám, navíc xenony jsou tak dobrý, že jsem se přistihnul, že v létě jsem snad dálkové ani nezapnul :-)
Asistent stěračů...........
Jak už jsem psal, po prvotní mírné nedůvěře můžu zase jen chválit. Reaguje opravdu jen tehdy pokud má, cyklovač a citlivost je možné nastavit manuálně kroužkem v páčce. I při sněžení neobtěžuje a spustí stěrače jen když je to opravdu potřeba. Jediná malá výtka je k signalizaci zapnutí - je indikováno pouze zelenou ledkou na páčce, která ale není přes rameno volantu vidět.
PDC - zadní parkovací asistent ..........
Další z řady hejblátek pro které jsem měl dřív spíš pokrčení čela a odpověď ve stylu "vim-jak-mám-dlouhý-auto-ne?!" ale ve spojení s iDrive je to minimálně pěkná hračička. Odezva je rychlá a přesná, třeba pokud Vám za autem prochází člověk je možné ho sledovat na senzorech téměř v reálném čase - zpoždění může být max 0,5 sec. Graficky není sice pro systém Business vyvedeno tak úžasně jako třeba pro 7řadu kde jsou opravdu tvary, ale i jednotlivé zóny od zelené po červenou ukazují překážky dostatečně. Doprovodný akustický signál je prostorový, možná při opravdu blízkém couvání (cca míň než 25cm) až moc hlasitý. Systém se automaticky aktivuje při "R".
Světelný paket ..............
Pěkná věc, za kterou se se vyplatí utratit pár korun - pokud už není součásti Advantage Paketu. jde o osvětlení madel dveří, prahů u spolujezdce a řidiče a osvětlení nohou. Po nastavení "uvítacího osvětlení" Vás pak při každém odemknutí auto uvítá kroužky parkovacích světel, osvětlenými klikami a zadními parkovacími světly. Osvětlení pozvolan zhasíná, dobu osvětlení není možné nastavit v iDrive. Malá a možná celkem nepotřebná věc, ale kdu už někdy v noci šlápnul z auta do louže... a minimálně jde o prestižní hračku, když už někomu ukazujete auto v noci vypadá luxusně.
Musím škodolibě přiznat, že jeden z mých kamarádů už asi dva roky pokaždý vzdechne, když v noci otevírám auto a rozsvítí se kliky a oči… takže jednoznačně důležitá věc, minimálně pro váš dobrý pocit.
Ostatní příplatková výbava, co chybí a musí být ..........
jak už jsem psal na začátku, auto bylo připravené u prodejce a neměl jsem šanci si cokoli konfigurovat sám. Jako protiváha, ale byla jednoznačně akční cena a tak není nad čím mudrovat. Příplatková výbava obsahuje nejen to nejnutnější, ale i hromadu hraček pro dospělejší kluky. To hlavní je stejně uvnitř, tedy pod kapotou :-)
- Navigace je "pouze" základní Business, která ale pro rok 2009 už ukazuje i mapu (pokud je v mechanice navigační DVD, že) proto další investicí bude rozhodně rozšíření na USB, AUX nestačí. Mapové podklady jsou vcelku kvalitní, při srovnání s TomTom můžu celkem objektivně posoudit, že ani v ČR nezaostávají. Západní Evropu nemá cenu komentovat ta je již několik let skvělá. Slovensko a Polsko doufám vyzkouším na jaře. Jediná výtka je k zadávání písmen, ale není to až takové peklo jak všichni s radostí píší v recenzích. Systém nabízí pouze možná písmena, takže když zadáváte třeba název ulice zmizí pokaždé všechna písmena, která už nelze zadat, zase o trochu "kroucení" méně. Příjemná je obdobně jako u TomTom volba "junction" pro zadání křižovatky s jinou ulicí, zvlášť pokud nejsou k dispozici uliční čísla.
Cílové místo je možné zadat z adresáře v iDrive nebo přímo najet kurzorem na mapě kam chcete jet. Otáčením iDrive zoomujete od 100m - 1000km. Od 100km se mapa automaticky přepne do polohy „sever nahoru“.
- iDrive proklínaný i svatořečený
Uznávám, že odezva je občas o něco pomalejší než by čekal průměrný dvanáctiletý pařan od svého čerstvě přetaktovaného PC, ale ruku na srdce, budete ladit fader pro každou písničku nebo album? Většinu položek nastavíte jednou, možná po měsíci trochu upravíte, ale nejvíc použijete rozhraní Entertainment - a to funguje spolehlivě a navíc ovládání na volantu Vás zbaví min. 50% operací přes iDrive. MP3 umí příplatkové rádio Professional bez problémů, poradí si s foldry o několika úrovních, názvy je lepší zadávat bez diakritiky :-)
O navigaci a ovládání přes iDrive viz výše, snad jen výtka, že při hledání skladeb na CD nejde zkombinovat obrazovka s nabídkou skladeb a levý pruh s šipkou navigace, místo na displeji by rozhodně bylo...
jen telegraficky k další výbavě:
- Hi-Fi 10 repro: basy v podlaze pod sedadly za ten příplatek rozhodně stojí
- odkládací síťky vzadu na předních sedadlech - max na sešit, manuál a servisní knížku už tam nedáte na plechovku zapomeňte (pro 330 v sérii)
- držáky nápojů vpředu, vzadu - nezbytnost!!!
- dělená loketní opěrka vpředu, příjemná a užitečná
- "polokůže" a sportovní volant, rozhodně příjemné i když jsem nebyl zastáncem kůže, silnější volant dělá možná 30% z pocitu při řízení (mohl jsem srovnat se sériovým i M a je to opravdu zlatá střední cesta - tzn. ideální volba)
a konečně xDrive :-) ..........
Napadá mě jedna fenomenální scéna z Cimrmanů "počasí nám přálo, no posuďte sami, okluzní fronta 110,80,32,19...."
Neznám nikoho, kdo si koupil čtyřkolku, ať už v kombajnu nebo plnokrevnou 4x4 v off-roadua netěšil se na první sníh.
Jestli se tomu dá říkat štěstí, tak tohle štěstí opravdu bylo, během prvních pár dní jsem moh vyzkoušet snad všechny myslitelný povrchy, teda přiznávám, písek ještě chybí. Tohle jsou fakt jen první dojmy a srovnání nesrovnatelných jízdních pocitů!!!
A) suchý asfalt: preciznost a přesnost, auto sedí jako přibité k silnici, akcelerace s příjemným pocitem mírného "potopení" zadku, brždění kontrolovatelné, bez náznaku smyku, CBC jsem ještě při prudkém brždění do zatáčky netestoval
B) morký asfalt: viz A) pouze při ostrém brždění je občas znát přerozdělování účinku brzd
C) mokré kostky: tam kde jsem byl zvyklý si občas "hrábnout" s předokolkou a trochu poslat zadek do smyku je stopa čistá a neutrální, žádné "hrabání" se nekoná
D) konečně sníh: při ostřejším brždění nebo výjezdu ze zatáčky se naplno ozve celý systém xDrive a musím jen souhlasit s recenzemi, že napoprvé je to pocit minimálné zvláštní. Je cítit jak se mění poměr síly na jednotlivá kola a auto se vám jakoby zavlní pod zadkem, ale jede pořád tam kam točíte volant. V případě smyku nebo spíš mírného driftu při předíždění stačilo jen krátce a velice mírně ubrat a okamžitě přidat a auto se poslušně srovnalo. Rozjezd do kopce po ujetém sněhu (mejdlíčko) byl až skoro nudný :-) jestli se tak dá nazvat sebevědomý odpich bez pocitu prokluzování a jisté řízení i při zrychlování.
E) led je led a fyziku neokecáš :-)
xDrive prý ničí podstatu BMW, nevím a ani nebudu soudit, protože s E46 jsem nejel a ani nekonečné drifty v plánu nemám. Spíš se chci pokaždé vrátit bezpečně domů ...
Závěr - zpracování a pocity..........
V tuhle chvíli jsem se vědomě zařadil mezi nekritické obdivovatele značky se všemi důsledky. Už mi v uších zní argumenty Ačtyřkařů a šťastlivců ať už s jednou nebo šesti hvězdičkami na kapotě. Ano A4 combi byl můj dreamcar... dokud jsem nesedl poprvé do E90, V50 je nádherná o XC70 ani nemluvím, design Subaru mě zrovna netáhne, ale jízdní vlastnosti musí být úžasné... jenže všechny objektivní argumenty ztratily smysl.
Zpracování auta, slícování plastů, použité materiály, všechno je funkční a padne do ruky opravdu napoprvé. Seznamování s autem bylo až překvapivě krátké, všechno je tam kde má být. Ovládání je "klidné" žádné přehnané klikání nebo odpor při stisku ovladačů, tahle kategorie se obzvlášť hodnotí u mobilů, ale myslím, že by měla být zavedena i pro auta - jasný stisk, přiměřený zdvih... Co má jít přiměřeně ztuha, jde přiměřeně ztuha, nic neklepe a vrzání? Pardon tyhle neslušnosti mi sem netahejte... Co potěší a utvrdí Vás, že nad tímhle autem opravdu někdo přemýšlel jsou maličkosti, hromada maličkostí:
+ už zmíněné lišty nad okny
+ dvojité těsnění dveří, takže i teď jsou prahy čisté a při nastupování dozadu si neumaže Vaše tchýně kabát
+ ofukování zadního okna
+ rozepínatelný tříbodový pás uprostřed vzadu
+ opravdu funkční stmívání zpětných zrcátek
+ 2 zámky (háky) na kapotě motoru
+ konektory +/- pro dobíjení baterie vyvedené v motorovém prostoru
+ aktivní airbagy i ve stojícím nenastarovaném autě
+ dvě zásuvky 12V u zadních sedadel
+ možnost regulovat teplotu vzduchu pro středovou konzoli bez ohledu na nastavenou teplotu klima
...
........................................................
06.03.2009
aktuální km: 5200
první návštěva servisu: domontáž Bluetooth a USB
Dnes je auto na nahrání nového sw a domontování Bluetooth hands-free a rozšíření připojení audio o USB. Bohužel v základní konfiguraci nebyla řídící jednotka právě pro BT a USB, takže jde o poněkud nákladnější legraci.. bratru 30k. Jsem zvědavý jak si poradí s 16GB flaškou :-)
V rámci garance oprava pravého ostřikovače světlometů
Steptronic:
Řazení se ustálilo a řadí už v o něco vyšších otáčkách. V "D" módu se průměrná spotřeba pohybuje +/-8,0 l/100km. Pro notorické šetřílky a sledovače spotřeby, i když doufám, že tuhle raketu si nikdo z nich nepořídí, je nejlepší jezdit na tempomat anebo řadit v "M" módu.
Převodovka už točí motor do krásných 4,5 tis :-)
.......................................................................
20.10.2011
Takže co se změnilo a co zůstalo:
havárie a ošuntělosti:
- první byl odřený blatník a nárazník – opraveno, vyměněno, ale po roce a půl se ukázala nekvalitní lakýrnická práce a z nárazníku se stal pubescent s problematickou pletí. Mouchy držely na laku evidentné lépe, než lak na podkladovém plastu nárazníku. Po dohodě se servisem bez problému reklamováno a přelakováno (září 2011)
- další byla moje vlastní blbost a dokurvenej (pardon za ta slova, ale jinak to říct nejde) elektron o obrubník, takže přelakovat a OK
- ulomené čudly na výdechu klimatizace u řidiče a spolujezdce – vnější. Pro mě z nepochopitelných důvodů neuznaná reklamace, i když plas na pacce byl evidentně spálený už při lisování ve fabrice… no cena kolem 1000,- i s prací za oba… budiž.
- když už jsem u toho interiéru tak bohužel lakování některých plastů není úplně 100% tedy odlupuje se. Na fotkách je to vidět, na volantu u tlačítek a kolem i-drive.
- už od začátku je trochu nedocvaklá lišta na volantu, ale nějak jsem neměl čas to začít prudit, koupim M-volant a bude klid :-)
- přední okno… nevím co se stalo ale je samá tečka, malé tečky od kamení to nebude, asi půjde pod kladivo a nové. Je to nepříjemné večer když prší a proti frčí Tatra s mlhovkama.
- prahová lišta u spolujezdce – ukopnutá, je totiž chycená na třech plastových klipech a není velký problém ji vykopnout, obzvlášť když do auta leze nějakej mamut…
- světla – ty tuny much a kamínků co do nich narazily už jsou znát
- a pak ta baterka to je na malou povídku:
Baterka
Stálo takhle jedno auto v salónu a čekalo na pacienta co se přitrouble usmíval už před čtrnácti dny, když ho viděl poprvý. Leštěnka, novosmrdutec kožový, prostě luxus. Všechno probíhalo skvěle, klíčky měly ještě neoleštěný plast, zaskočily do otvoru, brzda, tlačítko Start a … a nic. Slabá baterka… „to se u těch šestiválců stává, mají holt velkej odběr, dáte si kávičku? za půl hodinky to bude OK“ a bylo… na celý rok a půl…
Zase ten samej přitroublec, ta samá leštěnka, tentokrát na výletě za krásami salámožroutů a pařičů okoralých pat v Györu. Auto nacvaknutý, bez motoru a teď kam, navigace pomůže, rádio hraje … a po hodince cvak – BATERY LOW! Sežeňte startovací kabely v létě…
Kontrola v servisu, baterka na 96% takže prá OK… to víte, ajrbagy jsou furt redy i když stojíte a ten šestihrnek má prostě větší odběry na žhavení… klucí na dílně když to opravujou taky to dávaj nabíjet…
Odjezd na hory, naložit kufr, lyže, pětkrát z garáře zpátky, co jsem to jen zapomněl na toho Silvestra ještě vzít, jo petardy a zase utek pes, přivážu ho za trest za nápravu… přední! Cvak – nic!!!! Takže nabíječka :-/
Krásný den, léto, parno, naleštěno, umyto, ozdobeno pentlema, vyluxováno, vyvoněno a podle kytky na haubně musí i přitroublo poznat že tenhle űberwagen veze Die Braut! Braut už sedí, úsměv pro fotogtafa a pak už se všichni lámou a špiní si sváteční kvádra v prachu na zemi :-) Tušíte správně! Der Bräutigam lítá po dvorku a zapojuje prodlužovačku, nabíječku a čeká se :-)
Takže jinak – jiný servis a ejhle, zkratovaný článek, jen 9V …. a to mi sakra nemohli říct když to měřili před dvěma rokama!!! o aspoň mám super fotku ze svatby :-) a kámoši dodnes nevěří že to nebylo nahraný, abych se z toho na poslední chvíli vyvlíknul. Už to, že tenkrát stávkovali Duškovo věrní mi zkoušeli přišít, že prej aby nebylo alternativních cest a zkolabovala autodoprava v celém širém středozemí….
No a jak se mi s autem ty poslední tři roky žije? Jako s vlastním, přesně tohle slovo to vystihuje, jako s vlastním dítětem.. asi. Má svoje bolístky, přes díry jezdím jako důchodce s taškou RVHP aby nepráskly tlumiče o dorazy a přední spojler o bouly co vylejzá z opravovaných kočičích hlav. Od obrubníku parkuju o deset čísel dál než blondýnka s Astrou :-) a v IKEA si hledám místo kde nikdo není a nikdo nepřijede, takže se i projdu. Pod Vítkovem na světlech si za SA busem nechávám tři metry odstup a v zimě pět.
Do myčky jezdím, přiznám se, že ručně to fakt pokaždý nedám, ale aspoň do hadrovky a pak nanovosk jako úlitbu, že jsem takovej barbar. Motor už jsem taky leštil a na plasty je nejlepší Velvana na pryž a gumu.
Naftu neberu u džejzetďáků, ale na OMV a jezdím za 7,7 i když to prej „bude jezdit za 6,5, to uvidíte jen co najedete pjettisíc“ ale ruku na srdce, komu z vás jde u auta o spotřebu? 250 jsem letěl asi pětkrát a na okruh se automat fakt nechystám, ta prodleva než si to rozmyslí a zabere po apexu je dlouhá, moc dlouhá, je to holt dálniční stíhač.
Když byl „x“ na přalakování rypáku půjčili mi 320i… v kombajnu. No nejelo to extra moc, točit se to nechalo, ale rozdíl byl znát. Klidně kamenujte, ale byl to automat a dvoulitr benzín v automatu by měli zakázat! Prodleva i při manuálním řazení, navíc ten krouťák tam prostě není a to pak spojka sakra chybí…
A teď něco pro plakáty a garážmajstry (jak tu s chutí píše jeden s logem nejlepšího z Golfů). E90 není, opravdu není vevnitř malá! Je v ní místo pro 4 dospělé a i pro jejich nohy, palubka je designový ideál a i to kobercové obložení kufru je super – je totiž pevné a ne takový jekor jako u koncernu, takže se nesešmoulá. I ty zadní lampy jsou OK, i když cupé je kupé. Díra do kufru je sice menší, ale zase když otevřete a je mokro nenateče dovnitř půlka Dlouhejch Strání.
Doufám, že Pan Brambora bude ještě pár let parkovat v mojí garáži, mám rád auta a když něco funguje nevyhazuju to. Dá se říct, že jsme si vytvořili za ty roky celkem pěknej vztah, respektujeme se, respektujeme svoje přednosti i chybičky a nepotřebujeme spolu bojovat a navzájem si dokazovat kdo je lepší.
Silné stránky
Rozhodně stabilita a trakce, prostě spojení toho nejdůležitějšího na autě motor - převodovka - podvozek.
Motor - zatím ještě syrový, nezajetý, nemám to srdce ho trápit.
Převodovka - pružné řazení bez výrazné ztráty otáček, funkce kick-down, podřazuje bez zbytečné prodlevy (max 1sec) důležité hlavně při předjíždění
Podvozek a odpružení - přes počáteční obavu ze 17´´ zimních run-flat je hlavní pocit jistota bez zbytečného naklánění v zatáčkách
xDrive 4x4 - sníh... břečka... led?! všechno jsem mohl v minulých 2 týdnech vyzkoušet až až... zatím jsem neměl odvahu hledat, kde by asi tak mohly začínat hranice adheze
Dostatek výkonu, prostě si nemusíte NIC dokazovat, kdo ví ten uhne, kdo ne tomu rád uhnu já, protože od sebevrahů si zachovávám vždy dostatečný odstup :-)
Slabé stránky
Prozatím mě napadá jediná možná slabá stránka tohodle vozu... tou může být jedině ŘIDIČ! :-)
... a pak ještě ostatní "řidiči", bohužel image auta je dost výrazná a na některá inTDividua působí jako červenej hadr na bejčka v pubertě :-)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
18.06.2010 - 50k výměna oleje a mikrofiltru v rámci Servis Inclusive, auto předáno zpět umyté
02.03.2009 první "závada": nedosedající pravý ostřikovač světlometů, pravděpodobně sůl ve vyskakovacím mechanismu - drhnoucí těsnění, výměna v rámci záruky.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
21.12.08: Jen ty nejlepší - auto předávali dokonale navoskované, individuální přístup, který dovolil si tu chvíli opravdu naplno vychutnat.
05.03.09: Při předání auta k domontáži BT a USB zbyl čas i na svezení s novou 750i :-) Pokud nemáte zbytečných pár desítek tisíc na First class v letadle, vřele doporučuju nechat se svézt u prodejce. I ta vůně nové kůže a hlavně akcelerace je skoro autentická :-) Jen pár vychytávek - nový display pod budíky, "šalt páka" je zpátky na tunelu, PDC s kamerou ukazuje "tenisový kurt" za autem a červeně maximální rejd - ideální pomůcka pro trénink parkování pro blondýnky :-)
Takže prodejce opět nezklamal
09.03.09: Domontáž BT, USB auto opět perfektně umyté a naleštěné...
Tuning...?
Tady by se nejspíše slušelo psát jak se těším na M-packet a sportovní sedadla, případně jiný vykutálenosti co z týhle nenápadný šelmy udělají krvelačnýho zabijáka s pěnou u huby...
...tohle auto si to nezaslouží, opravdu, s rukou na srdci, protože právě odtamtud je tahle recenze psaná, říkám, že tohle auto si zasloží péči a lásku a ne levný plasty v imitaci karbonu, zvyšování výkonu a přelepování oken černou fólií s bublinkama.
Jediný smysluplný tuning je pravidelný servis, péče a originální díly. Odpovědně se hlásím k tomu, že žádná rádoby tuningová firma nemůže nikdy testovat díly tak jako automobilka, vím o čem mluvím, v automotive už nějaký čas dělám a pár desítek firem jsem viděl :-)
btw říká se, že kola dělají auto, nenašel jsem hezčí než Type 162 (myslím že zip2150 bude souhlasit :-), tímto mu i děkuju za jeho recenzi, která mě inspirovala k té mé.
Doufám, že nebudu nařčen z plagiátorství, ale stále ještě si živě pamatuju tu beznaděj při prolejzání netu a hledání každé, byť sebemenší zmínky o 330xd. Takže jestli tohle někomu pomůže udělat si obrázek a nebo se snad i rozhodnout, splní to účel.
Jak se bude auto postupně probouzet k životu, přidám i dojmy (recenze zní moc vznešeně) z jízdy a hodnocení spotřeby, maximálky a zajímavá místa kam se dá dojet.
Novinky v recenzi
Doplnění recenze a pár fotek
Po skoro třech letech a stopětadvacetitisících kilometrech se sluší aspoň trochu provětrat recenzi.
nasRATH...!!!
... tak už opravdu nevím jak vzdáti nekonečný dík našemu milému hejtmánkovi za úžasný stav silnic v tomhle ráthově středozemí ... další run-flat v pr... v 70km/h pěkně v zatáčce, takže to už máme 3, měnim vpředu zimáky za non run-flat
Najdi si svého cestáře...
65km/hod, auto v protisměru, standardní letní "výtluk" = 7.000,- a 5 dní s náhradním autem...
Kde udělali soudruzi chybu? Srdce všech ekoteroristů jistojistě zaplesala, když debatovali u klesajících trendů barevných grafů snižování CO2. RunFlat možná ušetří 10kg na váze auta za chybějící rezervu, budeme snad jednou připlácet za svojí vlastní nadváhu, za zavazadla nad 15kg?
RunFlat musí asi skvěle fungovat v normálních civilizovaných zemích, ale pro velbloudí stezky rathova středozemí se věru nehodí. Podruhé prasklý boční kord za deset měsíců je moc, lepící sadu do kufru a nonRF. Zbylou RF jako rezervu do garáže a před cestou dávat na modlení, protože "na skladě" rozhodně neznamená, že vám pneuservis přehodí gumu "na počkání"...
průlety germánií
"doporučená maximální rychlost" - to na co se každý těší a neodpustí si vyzkoušet kolik mu to dá... takže dojmy z maximálek v Německu:
3er i s docela těžkým šestiválcem je pořád dost malé a relativně lehké auto a je to přeci jen znát. Od 180 do 230km/h jsou rozdíly v komfortu celkem zanedbatelné, auto sedí, ekonoměr klidně poskakuje okolo 12-20 l/100km a není potřeba přidávat rádio... ve 230 se ale něco změní. Auto začíná být citlivé na vítr - bohužel se mi nepodařilo jet za úplného bezvětří - boční vítr začíná být dost znát v řízení. Pružné zrychlení od 230 není už tak výrazné. Při představě, že každou vteřinu proletí auto něco kolem 64 metrů, skoro jako má trávník našířku na Letný :-) se už i mírně inteligentní opice drží volantu oběma rukama. Z ekonoměru se stane statický doplněk, tedy aspoň dokud se nepřelomí šteft u 20l/100km.
Mnohem důležitější, vlastně nejdůležitější je ta druhá polovina "testování"... když se v "pro ně v bezpečné" vzdálenosti před váma začnou předjíždět dva kamiony.
06.04.09: Letní pneu... konečně v "plný palbě" tak jak jsem ho viděl poprvé a 255 mu vzadu opravdu sluší. Obavy ze ztvrdnutí a výrazného snížení komfortu na českých tankodroech se nepotvrdily...
pokřtěno....
první šrámy od neznámého "drivera"
BT, USB
09.03.09: Domontáž BT, USB
Domontování BT handsfree a přípojky pro USB.
BT - sice instalace trvala o den déle z důvodu nahrávání celého sw do auta, ale vše funguje bez problémů. Bylo nutné domontovat komunikační jednotku a mikrofony do stropního panelu. Zmizela "vanička" ve středové loketní opěrce (zas o odkládací šuplik míň). Na tenké Nokie ještě není originální BMW šablona pro uchycení telefonu, takže mám jen záslepku. iDrive si po spárování načte telefonní seznam, neumí sice diakritiku a pokud je u kontaktu více čísel zobrazí je pod sebou, ale funguje to. Ovládání founu je možné naprogramovat přímo z volantu:
"pička" - telefonní seznam
šipky nahoru-dolu - výběr čísla
sluchátko - volat
hlasitost +/-
Příchozí sms bohužel neohlásí natož aby je bylo možné přes iDrive číst .-)
Umí ale TOP 8 čísel, nepřijaté hovory...
USB přípojka:
jednoduše geniální věc, je krytá posuvnou krytkou jen umístění je malinko nešťastné, pro delší flash disky je potřeba zapojit prodlužovací kabel, jinak se nevejde pod zavřenou loketku - stejné jako s nabíječkou na telefon... ale řešení je kratší flash - třeba Lexar JumpDrive (16GB se dá sehnat za 666,-)
iDrive má trochu problém s velkými a malými písmeny, líp se srovná s malým a samozřejmě bez diakritiky, filtrovat lze podle alba, kapely, žánru...
I při 16GB načte disk bez problémů, jen opravdu chybí tlačítko "zpět"
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 330xd (E90)
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (2005) Majitel: ypsilon
Přidáno: 5.6.2009 24309 Majitel 9.94 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2006) Majitel: Wiii
Přidáno: 4.10.2009 117159 Majitel 9.94 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2007) Majitel: Vampix(Diesel Power)
Přidáno: 4.9.2009 2549 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2005) Majitel: Loki
Přidáno: 9.5.2010 2810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2010) Majitel: Radkos
Přidáno: 17.5.2010 18410 Majitel 9.92 Uživatelé