Recenze

mmm (muž 40 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Volvo V50 2.0D Kinetic

9.89 Uživatelé

Hodnoceno: 38× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Volvo V50, foto 1 Volvo V50, foto 2 Volvo V50, foto 3 Volvo V50, foto 4 Volvo V50, foto 5 Volvo V50, foto 6 Volvo V50, foto 7 Volvo V50, foto 8
Volvo V50, foto 9 Volvo V50, foto 10 Volvo V50, foto 11 Volvo V50, foto 12 Volvo V50, foto 13 Volvo V50, foto 14 Volvo V50, foto 15 Volvo V50, foto 16 Volvo V50, foto 17 Volvo V50, foto 18 Volvo V50, foto 19 Volvo V50, foto 20 Volvo V50, foto 21 Volvo V50, foto 22 Volvo V50, foto 23 Volvo V50, foto 24 Volvo V50, foto 25
 

Technické info

Přezdívka auta Volvo V 50 Rok výroby 2004 Koupeno ojeté najeto [km]:123000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 100 kroutící moment [Nm]: 320 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.6 maximální rychlost [km/h]: 205 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 417 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.7 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

Proč a jak

Takže proč a jak jsem k vozidlu přišel. Potřeboval jsem něco především k dojíždění do práce, což je přibližně 60 km denně. Jednou z priorit tedy byly nižší provozní náklady, přednost tak dostal vznětový motor. Co se týká velikosti, tak jsem preferoval nižší střední třídu, případně střední. Kvůli obtížnějším zimním podmínkám jsem vyloučil pohon zadní nápravy (BMW 320d či Mercedes Sportcoupe CDI). Při pořizování byl samozřejmostí omezený rozpočet, proto jsem vybíral mezi jetými auty. Prvním kandidátem by byl Focus, ale již doma jednoho máme, takže to jsem vyloučil. Dále se nabízel Golf, já bych proti němu nic neměl, ale doma nejsou VW příliš v oblibě. Jinou možností byla Honda Civic nebo Accord, ale ty byly cenově poněkud výše. No a nakonec se vylouplo Volvo, rozhodování mezi V50 a S40 bylo zjednodušeno tím, že V50 se mi z hlediska vzhledu zamlouvalo mnohem více a navíc cenový rozdíl byl velmi výrazně na straně V50. Dále bylo jsem se rozmýšlel mezi 1,6D (84 kW) a 2,0D (100 kW). Jak jsem se dočetl v recenzích, tak 1,6D není zrovna žádný sprinter a rozdíl ve spotřebě se vešel do 1 litru nafty. Takže mé preference získal model 2,0D. Co se týká výbavy, tak jsem zvláštní požadavky neměl, pouze bych nechtěl auto bez klimatizace, ale i základní modely jsou vybaveny manuální klimatizací, takže to bylo v pohodě.
Něco k samotnému průběhu pořízení: Auto bylo dovezeno člověkem, který nám k naší spokojenosti již předtím dovezl 2 auta. Nejprve jsme vyhlédli jedno světle modré, ale s motorem 1,6 s necelými 120tkm, které vypadalo na fotkách moc pěkně, ale jak už to bývá, tak realita byla jiná – prořezané a špinavé sedačky a hlavně motor v dezolátním stavu. Tak jsme se s dovozcem dohodli, že tohle rozhodně ne. Současné vozidlo bylo zakoupeno přímo u Volvo prodejce v Německu (někde v západní části), který se nacházel poblíž prodejce s původní nabídkou. Tam bylo auto zrovna přivezeno z Belgie (zajímalo by mě, proč takové trampoty). S tím jsou ovšem spojeny problémy s jazykovou verzí auta, protože teď to všechno píše vlámsky (nebo co to je).


Auto jako celek

Takže k popisu samotného auta: jde o Volvo V50 2,0D Kinetic v šedé metalíze. Barva je skvělá protože úspěšně maskuje špínu, o kterou není na našich silnicích nouze. Design vozu je poměrně konzervativní s klasický volvo stylingem, který byl tuším započat Volvem S80. Dle mého názoru jde o velmi podařený vzhled i díky tomu, že je proveden poměrně dynamicky.


Motor

Jde o čtyřválcový vznětový motor s přeplňováním turbodmychadlem a s palivovým systémem common-rail (pravděpodobně druhé generace). Pochází z produkce francouzského uskupení PSA (což mě zrovna neuklidňuje:) ). Objem válců motoru je 1998 cm3. Motor disponuje výkonem 100 kW při otáčkách 4000/min. Točivý moment dosahuje svého maxima 320 N.m při otáčkách 2000/min. Jeho rozložení je poměrně příjemné, protože pro poklidnou jízdu stačí klidně i otáčky 1400/min. Samozřejmě, že k pořádnému zátahu dochází až tak po 1800/min, kdy už turbo dosahuje slušných plnicích tlaků. Horní spektrum otáček jsem příliš nezkoušel,ale předpokládám, že nemá smysl točit motor příliš přes 3500/min, ikdyž do 4000/min by to ještě mohlo táhnout. Maximální otáčky jsou někde v rozmezí 4800 – 5200 /min. Co se týká vibrací a hluku, tak to asi bude v dnešní době průměr, ale interiér je velmi dobře utlumen, takže zvuk motoru není nijak otravný. Zvenčí už je to poněkud horší, zejména při studeném motoru, ale to je vedlejší. Žhavení motoru probíhá jen minimální dobu, kontrolka víceméně jen problikne a to i při asi -7°C (větší zimu jsem s tímto autem ještě nezažil, tak uvidím v budoucnu). Jinak doba než se motor zahřeje je asi srovnatelná s konkurencí (což znamená, že nic moc, protože je to diesel), ale ve volvu mám skvělou věc a to, že je tam elektrická spirála, která ohřívá vzduch ventilace prakticky hned po startu. Jinak topit začne při teplotách lehce pod nulou asi po 4 km (při opatrné jízdě).
Motor spolupracuje se 6-ti stupňovou manuální převodovkou, která se dá označit jako velmi přesná, odpor při řazení je průměrný, takže řazení je poměrně příjemnou záležitostí. Horší je to s řazením zpátečky, hlavně když člověk toto auto poznává. Zpátečka je totiž vedle jedničky, a je nutno přetlačit přes sílu pružiny bez nějaké další pojistky, což může občas vést k záměně rychlostí, naštěstí je zařazení zpátečky oznámeno zvukovým signálem, tak aspoň člověk ví, co tam zařadil.


Spotřeba

Ještě se podrobněji zmíním o spotřebě. V autě není palubní počítač, takže ji měřím klasicky z plné do plné. Detaily můžete shlédnou na www.spritmonitor.de. Ale zatím mám spotřebu 5,9 l/100km, což se moc neliší od spotřeby udávané výrobcem (5,7). Samozřejmě je to tím, že jezdím nejvíce po okreskách, případně městech/vesnicích, kde nejsou časté zácpy, semafory a podobní žrouti paliva:). Můj jízdní styl je takový již vcelku umírněný a snažím se jezdit ekonomicky, ale brzdou provozu rozhodně nejsem. Ovšem cesta do práce je z části tvořená skvělou zatáčkovitou cestou, které těžko odolávám a s radostí ji projíždím poněkud ostřeji (aspoň něco mě láká do práce:) ). V tomto světle se spotřeba zdá jako velmi slušná.
Dále bych něco napsal o pocitu z motoru ve srovnání s 2,2 dCi 100 kW z Xtraila, se kterým jsem zatím jezdil nejčastěji a s s Focusem II 1,8 TDCi 84 kW, se kterým taky občas jezdím. Původně jsem očekával, že motor bude podobný jako v Nissanu (ten je sice o přibližně 150kg těžší, což ale zas není tak moc), ale skutečnost je, že volvo mi připadá snad o dvě třídy rychlejší a taky je použitelnější ve větším rozsahu otáček, no a hluk je taky na úplně jiné úrovni. Co se týká srovnání s focusem, tak dynamicky mi příjde rozdíl (100 kW vs 84 kW) odpovídající. Ovšem u focusu je mnohem menší rozsah použitelných otáček a také mnohem znatelnější turboefekt, který je u volva velmi mírný (v rámci možností).


Jízdní vlastnosti, řízení a jízda

Vzhledem k tomu, že podvozek Volva V50 pochází z Fordu Focus II, tak jízdní vlastnosti nemohou být špatné. Právě naopak. Přední náprava je klasicky typu McPherson, zadní náprava tvořena víceprvkovým nezávislým zavěšením, které přispívá k příkladnému chování vozu. Obecně je to předokolka s poměrně těžkým naftovým motorem vepředu, takže jde o vozidlo neotáčivé. Výhodou může být, že jde o kombi, tudíž je hmotnost rozložena trochu rovnoměrněji než u hatchbacků, možná i sedanů. V praxi jsem ještě neměl možnost otestovat chování na limitu, to se snad podaří až bude pořádná zima nebo na škole smyku nebo při něčem podobném. Na chování auta dohlíží standardně montované ESP (ikdyž se to jmenuje nějak jinak), ale obávám se, že nejde úplně vypnout. Myslím, že je možné deaktivovat pouze kontrolu trakce, což může být ve sněhu velmi užitečné.
Odpružení je docela dost tvrdé, což je někdy na úkor pohodlí a to je auto osazeno jen 16-ti palcovými koly, osobně si ani nedokážu (nechci) představit jak to vypadá třeba na 18tkách. Myslím, že u focusu je nastavení podvozku trochu povedenější. Ale není to zas taková tragedie, já osobně upřednostňuji odpružení tvrdší než měkčí. Samozřejmě je nejlepší vyvážený kompromis.
Co se týká řízení, tak jsem dosti zklamán, protože tak moc účinný posilovač jsem ještě nezažil, člověk se cítí jak v nějaké počítačové hře s volantem bez force feedbacku nebo jako kdyby měl pod koly pořád jenom led. Důvodem je nastavení elektro-hydraulického posilovače řízení, pokud mohu srovnat s focusem, tak tam je to vyřešeno mnohem lépe, můžete si i nastavit různé stupně odporu, ikdyž zpětnou vazbu jako takovou stejně nedostanete, ale alespoň se člověk cítí mnohem jistěji. Jde asi o to, že Volvo se snaží řízení učinit co nejjednodušší. Ale trošku mě zaráží, že když si Volvo tak zakládá na bezpečnosti, tak produkuje takovéto řízení, které je z hlediska bezpečnosti poněkud kontraproduktivní.
Pokud jed o chod ostatních ovládacích prvků, tak nemám výhrady, spojka je poměrně přívětivá a umožňuje relativně plynulé rozjezdy. Brzdy mají docela rychlý nástup a jejich účinek bych označil jako odpovídající. Trochu problematické se jeví dávkování brzdného účinku, jelikož jsou brzdy taky dost přeposilované. Docela nepraktické (zejména ze začátku, pak si na to člověk zvykne) je páka ruční brzdy, protože přímo volá po přiskřípnutí prstu.


Interiér

Volvo V50 je koncipováno jako pětimístné kombi někde na pomezí nižší střední a střední třídy. Ovšem vnitřní prostor spíš odpovídá nižší střední třídě a to ještě těm spíše průměrně rozměrným modelům. Je to asi vinou toho, že vše se zdá být (a snad i je) poměrně bytelné. Takže interiér bych spíše nazval jako útulný než rozměrný. Když to srovnám s focusem, tak ten se zdá být mnohem prostornějším. Ovšem to mi příliš nevadí, protože většinou stejně jezdím v autě sám a občas to i těch 5 lidí na kratší trasu pojme. Když vzadu je především místa na nohy opravdu minimálně. Zavazadlový prostor také není z největších (417 l), ale jeho výhodou je slušná variabilita a přístup vzhledem k tomu, že jde o kombi. Sedačky se opravdu líbí, jsou čalouněny černou látkou, místy černou koženkou (nebo co to je). Volvo je nazývá jako ortopedické a nutno přiznat, že z nich opravdu vůbec nebolí, s čímž jsem měl někdy problém u x-traila. Kdybych chtěl být puntičkář, tak bych ještě o něco prodloužil sedák a zlepšil boční vedení opěradla. Ale to jsou opravdu jen detaily. Největší nevýhodou interiéru je asi absence odkládacích prostor. Středový panel je díky „plovoucí“ koncepci relativně nepraktický (z hlediska odkládacích prostor). Za ním se nachází trochu místa, ale přístup a možnost, že předměty spadnou pod pedály není zrovna nejlepší. Vedle ruční brzdy jsou dva kruhové držáky na pití (vhodné na mobil), v jednom z nich je vložen popelník (hodí se na mince). Jinak kapsy ve dveřích jsou vhodné na peněženku, ale nesmí v ní být moc peněz :), jinak tam nevejde. Dále jsou na přední části sedaček kapsy, kam se taky dají vložit nějaké předměty. Skříňka před spolujezdcem je docela rozměrná a vejdou tam A4 papíry.
Ovladače na palubní desce jsou rozmístěny poměrně logicky, ale jsou relativně malé, takže ovládání občas vyžaduje trochu pozornosti. Jako vyloženě nepraktické považuji ovládání duální klimatizace, konkrétně výběr strany. Ovládání totiž probíhá jedním tlačítkem, takže člověk to musí dokola přimačkat, než se dostane tam kam chce. U focusu je to opět mnohem jednodušší, když tam jsou zase opravdu otřesná tlačítka, u kterých si člověk není jistý, zda je zmáčkl či ne. Dále bych se zmínil o audiu, dle mého názoru to má opravdu pěkný zvuk, nevýhodou ovšem je, že cd mechanika stojí opravdu za houby, jako by snad byla z 80. let. Ve Volvu doporučují používat pouze originální CD. To bych do auta nedával, protože tam to CD dostane pěkně zabrat a navíc mam raděj nějaký vlastní výběr. A když si to člověk vypálí, tak to pak mechaniky načte až tak na pátý pokus, někdy vůbec a minule se tam úplně seklo a pořád jen načítalo a nešlo vydělat. Museli mi to vytáhnout až ve Volvo servisu, samozřejmě není ten jejich servis zrovna nejlevnější. No a o podpoře MP3 (její absenci) se snad nemusím příliš ani zmiňovat. Proto uvažuji, že si tam nechám namontovat vstup pro USB/AUX/iPod, protože místní rádia mi už někdy akorát tak lezou na nervy.
Celkové zpracování interiéru je na slušné úrovni, oproti focusu je vidět, že se Volvo snaží být prémiovou značkou. Ale po těch 4 letech jsou již jsou vidět známky opotřebení na madlech dveří a na středové konzole, ale asi jde hlavně o to, jak se k autu choval předchozí majitel (v tomto případě řádná sláva). Opotřebení se také projevuje na chodu vnějších klik, který již není úplně nejlepší, ale nijak to nebrání v bezproblémovém užívání. Dále se na panelu nad vnitřním zrcátkem kolem osvětlení nachází uvolněný plast, který má vlastní frekvenci poblíž otáček 1900/min a dává tak o sobě pěkně znát. Ale asi nebude problém to nějak „vystlat“.
Jinak si interiér zachovává dojem solidnosti a zajímavého vzhledu. Ještě bych v souvislosti s „plovoucím“ středovým panelem ocenil, že se do vozu docela slušně nastupuje, protože panel není přespříliš široký a neomezuje koleno. Zatímco u focusu do něj vždy prásknu kolenem jak je široký a to nejsem ani moc vysoký (178 cm).
Ještě bych se zmínil k výhledu z vozu, ten je šikmo dopředu docela špatný kvůli silným A-sloupkům, ale to je asi tak u většiny moderních aut kvůli bezpečnosti. Dále není zrovna jednoduché odhadnout, kde končí kapota. Také by nebylo špatné, kdyby byla použita trochu větší zrcátka, třeba zmiňovaný focus je má trochu větší a esteticky to není tak hrozné. Ale to jsou všechno takové drobnější výtky.
Co mě u auta zrovna asi nejvíc štve jsou světla, nevím jestli se mi to zdá nebo je to skutečnost, ale řekl bych, že svítí opravdu mizerně.

Výbava:
16ti palcová litá kola
Dvou zónová automatická klimatizace
Audio s CD
El. okna a zrcátka
Tempovat
Multifunkční volant
Asi 6 x airbag
ESP

Silné stránky

Snad bezpečnost, když se s tím tak Volvo chvástá
Vzhled
Bytelnost
Odhlučnění
Sedačky
Pohodová jízda (na dobrém povrchu)
Pružný a relativně kultivovaný motor

Slabé stránky

Možná až příliš tuhý podvozek
Slabá světla - vyřešeno žárovkami Osram Nightbreaker
CD přehrávač - částečně vyřešeno, protože jsem našel vypalovačku, ze které mi to cd čte
Cena (když u ojetiny to už není tak strašné)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Několikrát se mi stalo, že jsem nenastartoval a to tak, že vždy po vložení klíčku (elektronického) do zapalování to tak cvakne, asi se odjistí nějaká zámek, no a to se nestalo, tak jsem to zkoušel a tak po 20minutách to šlo, no a to se mi stalo za poslední měsíc asi 3krát. Tak jsem jel do servisu do Olomouce a tam přehráli software spínací skřínky a zatím se mi to nestalo znova. Software stál něco přes 300 Kč.
Pochybná CD mechanika mi spolkla CD a nechtěla jej vydat zpět, z Volva mi napsali, že to musí vytáhnou oni mechanicky, nakonec jsem to povedlo nějak elektronicky při návštěvě servisu uvedené výše.
Dále nefunguje vyhřívání pravého zrcátka, chyba je prý na zrcátku, které by se muselo vyměnit za 1400 Kč, tak na o jsem se prozatím vykašlal.
To vše se řešilo při jedné návštěvě, která mě stála asi 1400 Kč.
Byl to tedy Volvo servis v Olomouci – Autokomplex Matějka (nebo tak nějak), jejich jednání bylo profesionální a ochotné, takže jsem byl spokojen. Dokonce jsem se mohl objednat na pátek odpoledne, což bych nečekal, že vůbec někdo pracovat. Takže jsem byl spokojen, ikdyž cenu za práci mají docela masivní 900 Kč nebo tak nějak (aspoň je to vyváženo slevou 20% při platbě v hotovosti).
Dalším problémem je, že suto je původně z Belgie, takže komunikuje vlámsky nebo co to je. Přehrátí na češtinu není u MY do 2006 možné, ale to by nevadilo, stačila by i angličtina, ale před dvěma měsíci to zdražili z 1000 Kč na 3500 Kč a to se mi z principu moc nelíbí. Takže ještě uvidím, co s tím provedu.
Výměnu spotřebního zboží samozřejmě řeším jinde než v autorizovaném servisu, kde jsou ceny pochopitelně úplně jinde.

Takže spínací skřínka opět nefunkční - ráno jsem jsem nasedl do auta, že pojedu do práce a nic... Tak jsem myslel, že to budu muset odtáhnout, ovšem první problém byl na světě - nefukční spínací skřínka znamená, že se zamkne volant, takže to dostat na vozík, když jsem měl zamklá zatočená kola by byl asi nadlidský úkol. Naštěstí se na druhý den skřínka umoudřila, na popáte začala fungovat, tak se mi ulevilo a mohl jsem s autem odjet po vlatní ose do olomouce. Tam mi to za 2 dny spravili (ikdyž původně to mělo trvat víc než týden, což mě potěšilo). Cena 6795 Kč, takže docela pěkná pálka, jinak přístup servisu bych hodnotil pozitivně.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Auto mi dovezl člověk, který se tím zabývá, to už je třetí auto co nám dovezl, takže je na něj spoleh. Navíc pak ještě auto servisuje (takové ty běžnější věci). Takže spokojenost.

 

Novinky v recenzi

20.3.2010 08:32

Rád doplnil zkušenost s žárovkama Osram Nightbreaker. Co se týká účinnosti, tak je to o dost lepší než u původních žárovek. Z hlediska životnosti to opravdu není žádná sláva - jedna mi vydržela cca 10 měsíců, což je asi 17 tkm a druhá mi odešla nedávno, vydržela tedy asi 13 měsíců (20 tkm). Takže prozatím u těchto žárovek zůstanu i přes vyšší cenu a častější vyměňování.

8.11.2009 12:24

139000km výměna předních tlumičů, jeden byl částečně vyteklý. Při jízdě se to projevovalo vibracemi (hlavně řízení). Cena cca 5500Kč.

8.10.2009 18:55

137500 - výměna oleje a filtrů - včetně palivového. Naví bude nutné nastavení geometrie, jelikož se mi špatně sjíždějí pneumatiky, asi bude příliš malá sbíhavost

16.4.2009 18:12

Opět porucha spínací skřínky - podrobnosti v odstavci o servisu

19.2.2009 20:15

Jelikož u nás začíná zima značně komplikovat život, tak jsem byl nucen zakoupit řetězy. A protože je třeba je každodenně nasazovat, tak jsem hledal co nejjednušší řešení. A nalezl jsem řetězy K-Summit od firmy Thule - viz obrázek a odkaz http://www.konig.it/gpage.aspx?ID=915. Zatím jsem s nimi maximálně spokojen, tedy snad až na cenu, která je tak 3x vyšší než u bežných řetězů.

4.2.2009 18:46

Pro zlepšení účinnosti světel jsem nainstaloval žárovky Osram Nightbreaker,tak to snad bude trochu lepší. Ale asi budou mít trochu nižší životnost a stojí skoro 300 Kč jedna, ale jestli to bude líp svítit, tak to stojí za to.

27.12.2008 00:00

124500km Preventivně jsem nechal vyměnit olej a filtry (olejový a vzduchový), celkem v ceně asi 1700 Kč.


Další vozy značky Volvo



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
8

zatím mě nikde nenechalo stát, akorát jsem nemohl několikrát nastartovat, ale to po několika minutách čekání přešlo, snad to v serviru vyřešili

praktičnost
9

žádný vážný přečin v praktičnosti jsem nezaznamenal

prostornost
7

vzheldem k vnějším rozměrům auto moc prostoru neposkytuje, ale já nepožaduju žádný stěhovák, tak mi to nečiní problémy

jízdní vlastnosti
9

skvělé až na otravně přeposilovaný volant

jízdní komfort
6

připadá mi to zbytečně tvrdé, ale jako zas žádná katastrofa, když se použijí vhodné pneu

provozní náklady
7

spotřeba dobrá, autorizovaný servis drahý

náhradní díly
3

poměrně drahé

výkon motoru
9

na běžných silnicích absolutně postačující

spotřeba
8

zatím 5,9 l/100, takže spokojenost

hlučnost motoru
9

motor je velmi dobře utlumen

kvalita sedadel
10

super

brzdy
9

přeposilované, jinak v pořádku

zavazadlový prostor
7

žádná sláva, ale nepotřebuju náklaďák, tak je mi to jedno






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…