Recenze
BMW řada 7 7er
Technické info
Přezdívka auta bavorák Rok výroby 1993 Koupeno ojeté najeto [km]:346000 palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 3982 výkon [kW]: 210 kroutící moment [Nm]: 400 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7.4 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 5 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 12.7
Popis vozu
Takže všechno to začalo cca před dvěma lety kdy sem si kupoval své první auto. S naprostou "nezaujatostí" vůči všem značkám sem rozmýšlel co pro mě, potažmo mě a mojí přítelkyni bude dostačující vůz především kvůli výletům a dovolené. Vzhledem k tomu, že počet cestujících by byl téměř vždy roven dvěma, připadal v úvahu nějaký ten nízko objemový hatchback (do dnes nechápu, jak sem mohl o něčem takovém jenom přemýšlet :) ). Už si přesně nevybavuju první adepty, ale s každým dalším šlo auto o kousek dál a to jak velikostí, tak motoricky. Pomalu jsem se začal přiklánět ke kombíku a to proto, že když teda auto, tak „pořádný“. Chvíli na to šlo všechno ráz na ráz a já při zvědavém pokukování po cenách těch opravdu pořádných vozů zjišťoval co opravdu chci. No a jak už to mohlo dopadnout jinak, než rovnou zabít dvě mouchy jednou ranou, splnit si zároveň svůj dětský sen a pořídit cca 12 let vysněné BMW řady 7, konkrétně model e32. Jakožto člověk nezasvěcený jsem se snažil řídit rozumem, což bylo samozřejmě špatně, no a z ekonomických důvodů pořídil verzi nejslabší a to 3.0i R6 12V. Motor sám o sobě je neuvěřitelný držák, dokáže i s tak těžkým autem jako je 7er dobře zacvičit, ale co vám zpočátku přijde parádní a plně dostačující velmi rychle opadne a vzhledem k celkové těžkopádnosti zjistíte, že by našel víc užitku v o něco lehčí e34. Bok po boku jsme spolu vydrželi asi rok, kdy už sem byl skálopevně rozhodnutý, že 3.0i R6 není to po čem toužím.
V květnu letošního roku jsem našel tu pravou. Ve zkratce se teda jedná o BMW 7er e32 740 iL, modrá metla "Orient blau" rv. 09/1993, do provozu 01/1994. Když sem jí kupoval, měla natočeno nějakých 305tis. s tím, že do nějakých 300tis. byla v D u prvního majitele a pravidelně servisovaná v autorizovaném servisu, kde byla ostatně taky kupovaná. Asi právě proto vypadá tak jak vypadá, protože najezdit tyhle kilometry na našich bravurních cestách, z auta je nejspíš hromada vrzajícího šrotu. Já jsem teda v pořadí třetí majitel a doposud jsme spolu najezdili nějakých 14tis km.
EXTERIÉR
Design auta je naprosto dokonalý a to ne proto, že by byl nějak nadčasový, ale doslova z něj vyzařuje dravost a pořádná porce agresivity. Nekonají se žádné "módní" výstřelky ani snaha udělat z auta něco, čím není. Všechno je perfektně vyrovnané a funkční, nic víc, nic míň. Celá jeho linie je položená celkem nízko a hodně do široka, což už z něj pro ostatní řidiče při pohledu do zpětného zrcátka dělá nerovného soupeře a radši se odřadí do pravého pruhu :). Rovněž se moc často nestává, aby vás někdo vyblikával a zběsilým kličkováním 20cm za zadním nárazníkem dával najevo, jak moc mu překážíte v rozletu. S tím jsem trochu bojoval zpočátku, kdy auto nemělo na zádi tovární označení motorizace. Na pohled celkem staře vypadající vůz evokoval spousty závodníků v koncernových TDi, kteří se mě všemožně snažili donutit, abych s tím „šrotem“ sjel raději do příkopu. Následné nalepení onoho opravdu „kouzelného“ štítku znamenalo, že ten, kdo se alespoň trochu orientuje ve značení „by BMW“, sundá nohu z plynu a nechává bezpečný rozestup nevyvíjejíc žádný nátlak. Jedete si to svoje a vůbec nic okolo sebe nevnímáte, ale za to všichni vnímají vás.
Jediná pro někoho možná podstatná věc co se vzhledu týče a co se nemusí setkat s ohlasem, jsou standardní 15" palcová kola obutá do pneu 225/60. Soutěž krásy by asi nevyhráli, ale vzhledem ke kvalitě našich silnic a komfortní povaze auta, kterou perfektně dotváří nehodlám měnit. Chvíli jsem zkoušel jezdit na 17", ale nebyly úplně v nejlepším stavu, tak museli bohužel dolů.
Jiná kapitola je délka. Ta je úctyhodných 5024mm a k tomu by už člověk potřeboval Ečko. Můžete rovnou zapomenout na nějaké proplítačky v úzkých uličkách, zběsilé kličkování v kolonách z pruhu do pruhu a jiné celkem užitečné věci. Při parkování je pak třeba si uvědomit, že na stání podél chodníku potřebujete místo na autobus a to nejen kvůli délce, ale i když jde o "zadohrab" a přední kola jdou tudíž vytočit do parádního úhlu, rozvor 2947mm k celkovému rejdu opravdu nepřispívá. Zastavení čumákem k chodníku pro vás zase znamená dobře přeměřit šířku komunikace, aby z ní čouhající záď neudělala stezku pro pěší. Při těchto manévrech jsou pak neocenitelnými pomocníky parkovací čidla vpředu i vzadu. Když počasí dovolí, jedu do města radši na kole :)...
INTERIÉR
Jakmile otevřete dveře, je před vámi jiný svět, ve kterém se cítíte bezpečněji, než zamčení doma na záchodě. Ihned jak se usadíte do nad míru pohodlných kožených sedaček a podíváte se kolem sebe, neuvěříte, že je dnes autu už pořádných 15 let. O použitých materiálech a celkové kvalitě dílenského zpracování by se některým dnešním vozům (a že jich vůbec není málo) mohlo jen zdát. Světle šedá barva dodává už tak prostornému interiéru vzdušnost, obložení kořenovým dřevem na vás dýchá notnou dávkou luxusu, všechny ovladače jsou logicky uspořádané do jednotlivých celků a středový panel natočený k řidiči už jen dotváří lehce sportovní atmosféru, která nemůže chybět v žádném BMW. Při pohledu na celkem veliký věnec volantu vám ale dojde, že tady se závodit nebude. V kompletně elektricky stavitelné sedačce se třemi pamětmi, která dostatečně obepíná tělo za ním najdete polohu celkem rychle. Každá z předních "sitzen" je vyhřívaná a má svojí stavitelnou loketní opěrku, což je celkem malicherná, ale pro mě neocenitelná věc znamenající konec hádkám kdo, kdy a jak. Vzhledem k dlouhé přídi vozu a tudíž od předních sedadel vzdálené přední nápravě je místa na natažení nohou opravdu hodně a radost nekazí žádný vyčnívající podběh. Podstatně lépe to ovšem vypadá na sedadlech zadních. Netuším, jak sedíte v obýváku doma u televize, ale já určitě ne tak pohodlně, jako právě tady. Jak jsem byl z pohodlí předních sedaček hodně překvapený, "křesla" vzadu jsou úplně jiná liga. Přesně v nich si představuju 1500km dlouhou cestu na dovolenou, kdy vás nic netlačí, neomezuje a po vítězoslavném vystoupení ven se necítíte jak po prospané noci na lavičce kdesi v parku. Zbytečně sem budu psát, že i já při výšce 203cm se dozadu pohodlně posadím, jedinou výtkou pak zůstává kvůli již zmiňované nízké linii vozu místo nad hlavou. S výškou nad 190 cm ho už hledáte marně a nezbývá, než se posunout o kousek níž. Věřte ale, že v tom problém není, před koleny je místa pořád na rozdávání. O "intimitu" se stará zadní roletka, kterou časem nejspíš podpoří i tmavé fólie.
Co se úložných prostorů a všelijakých kapsiček týče, těch je myslím v autě dostatek. Mimo „pracovního stolku“ okolo řadící páky, přihrádek na středovém tunelu a dvou větších kapes v předních dveřích je pak v každých jedna uzavíratelná schránka na drobnosti. Kastlík před spolujezdcem s přehledem pojme několik slohových prací formátu A4, přičemž zůstane dostatek místa na spoustu dalších zbytečností. Jak je u bmw dobrým zvykem, nechybí ani jeho menší podoba a to po levé ruce řidiče, oba jsou samozřejmě zamykatelné.
S čím jsem i nejsem spokojen je audio. V autě je celkem osm reproduktorů, které se sami o sobě starají o celkem kvalitní poslech, trnem v oku je jim ale právě rádio, které vzhledem k né moc dobře chytajícímu signálu nedává reprákům to co si žádají. Kvůli přítomnosti originálního zesilovače a tudíž lehčí komplikovanosti připojení kabeláže nového rádia bude muset výměna chvíli počkat, na programu dne jsou teď důležitější věci. Pro úplnost už jen doplním něco z výbavy jako je lichtpaket (světýlka kam se podíváš :) ), tempomat, xenony, šíbr, nivo, centrál + alarm, kompletní elektrické ovládání, dva airbagy, dvouzónová automatická klimatizace, skivak, ASC…
MOTOR, PŘEVODOVKA
Přesně tuhle kapitolu asi nebudu schopen úplně popsat, protože kdo v žádném osmiválci neseděl, těžko pochopí o čem je řeč. Ale tak zkusíme to pěkně od začátku. Jde o starý dobrý ničím nepřeplňovaný V8 o objemu 4.0L, přesně tedy 3982ccm. Válce svírají klasický úhel 90 stupňů, přičemž každý z nich disponuje čtyřmi ventily a motor dává celkem dostatečný výkon 210kW společně s kroutícím momentem 400Nm.
Pohled na okolní svět se změní hned, jak otočíte klíčkem v zapalování. Válce naskočí jak lusknutím prstu a uvnitř auta je slyšet jen lehké ševelení (když byste přímo před sebou neměli počítadlo celkových km, neuvěřili byste kolik má motor natočeno). Šlápnete na brzdu, zařadíte D a pomalu s notnou dávkou opatrnosti a respektu vyrážíte kupředu. Nutno podotknout, že za běžného provozu motor téměř vůbec nevnímáte, což pro někoho, kdo přesedne například z „nafty“ může při zastavení znamenat neustálé sledování otáček motoru se zvědavostí, zda ještě běží. Pokud autu nestojíte na krku, spektrum používaných otáček se pohybuje v rozmezí 700-1500ot/min. Víc ani není třeba, protože motor krásně tahá takřka od volnoběhu a krouťák nemá ani s téměř 1,9 tuny vážícím vozem větší problém. Co zatím vůbec neslyšíte uvnitř, zvenku je impozantní. Zvuk od motoru se snad dá přirovnat jen ke startujícímu letadlu a každý, kdo stojí poblíž se za vámi s velkou zvědavostí zaručeně otočí. Od dvojité koncovky výfuku se pak line temné dunění, které s narůstajícími otáčkami mění svou kulisu a dává okolí najevo, jak zní to pravé osmiválcové peklo.
S výkonem 286PS pro vás nejsou na cestě žádné překážky, předjíždění je jedná velká radost a v podstatě nepřistihnete motor ve chvíli, kdy by mu nějak docházel dech, ať už jedete městských 50km/h nebo „dálničních“ 160km/h. Pořád máte pod pravou nohou jistotu, že při zatlačení pedálu do podlahy auto bez jakýchkoliv problémů vystřelí kupředu a to až do té doby, než ho ve 250km/h zkrotí omezovač. Osobně teda rychle nejezdím, jen je dobré vědět, že ten potenciál tam je a vy uprostřed předjížděcího manévru nezjistíte, že jste si to měli sakra dobře rozmyslet.
O včasné podřazování se potom stará 5ti stupňový automat, který díky své povaze podtrhuje pohodlné a ničím nerušené cestování. Převodové stupně jsou celkem dlouhé, což dynamice nikterak nepřidává, na druhou stranu při rychlejším rozjezdu co chvíli nekvaltuje, nechává vaše záda vnořená do sedaček a dává prostor si vychutnat ten neustávající zátah motoru. Zapomeňte na nějaké sprinty ze semaforů a podobné nesmysly patřícím daleko lehčím a agilnějším autíčkům. Zrychlení z 0-100km/h se sice hodnotou 7,4s nenechává moc zahanbit, ale tato hodnota je dána především automatickou převodovkou a "delší" akceleraci z nízkých otáček. Než se motor sebere a začne poskytovat řádnou porci adrenalinu, i o něco slabší auta vám mohou z prvopočátku na chvílí "ujet" (záměrně píšu na chvíli). Vše se otočí jakmile se dotknete hranice 3500 - 4000ot/min, v tu chvíli zapomínáte, že na vás zezadu ječí manželka či přítelkyně a necháváte se unést do zcela jiného světa :)... Na první stupeň auto uhání nějakých 70km/h, na druhý téměř 120km/h, trojka pak končí před 170kou a čtyřka vás nechá dotknout se omezovače. Ten za normálních okolností zasahuje při standardně nastaveném „ekonomickém“ režimu cca v 5 tisících, při režimu sport, kdy si motor stálé drží vyšší otáčky kvůli rychlejší odezvě na sešlápnutí plynu pak o nějakých 1350ot víc. Pátý stupeň je pak ryze cestovní a slouží k nižší hlučnosti a spotřebě paliva. Ostatně zmiňovanou pětku automat v klidu zařadí už v 60 kilometrové rychlosti. Při 90ce motor točí 1500ot/min, při 140ti 2500ot/min a pro zajímavost při 190ti asi 3500ot, čímž absolutně odpadá hluk od vytočeného motoru a dovnitř proniká jen aerodynamický svist, který je na velmi příjemné úrovni.
Velice mě překvapila spotřeba, která ač pro někoho astronomická se drží na průměrných 12,8-13,2l/100km. Mimo obec se dá jet od nějakých 10 do 12 litrů. Pod 10 se lze dostat taky, ale to už se nedá moc mluvit o jízdě. Všechno se odvíjí od převýšení a náročnosti terénu. Např. já s přítelkyní jsme jeli trasu Praha – Lipno s plně naloženým kufrem a dvěma kolama na střeše v klidném, nikoliv pomalém tempu za krásných 10,2l/100km. Dálniční sprint si pak vyžádá něco kolem 11 litrů. Je už celkem jedno jestli jedete předpisových 130 nebo svižnějších 170km/h. Ve městě je to ale jiná, pokud se nikde nezasekáte, dá se celkem snadno vejít do 15litrů, jakmile ale přijde kolona a nekonečné popojíždění, ručička ekonoměru se odmlčí za hranici 30 litrů a není pak problém jet za průměr přesahující 20l/100km. Tohle je prostě daň, kterou musíte zaplatit pokud se nehodláte spokojit s čtyřválcem o objemu 1600ccm a věřte, že to za to opravdu stojí….
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
O téhle kapitole se moc rozepisovat nebudu, protože k dokonalosti mě ještě čeká výměna tlumičů. Snad jen, že naladění podvozku je kompromisem mezi sportovní a pohodlnou jízdou, přičemž víc určitě tíhne k pohodlí, kdy i především díky rozvoru kol nějaké nerovnosti moc nevnímáte. Naproti tomu třeba není až tak měkký jako je tomu u konkurenčního mercedesu třídy S. Na řezání zatáček si radši kupte trojku, auto je díky všem rozměrům a váze trošku neohrabané, i přes to však v zatáčkách drží až neuvěřitelně pevně a neutrálně k čemuž velkou měrou samozřejmě přispívá zadní náhon a optimálnější rozložení hmotnosti oproti předokolkám. Navíc tyhle věci hoši od BMW prostě umí a právem patří ke špičce. Na hranici, kam se ne každý bude mít nervy podívat, je auto nedotáčivé a má tendenci hrnout se po čumáku ven, tohle místo ale bezpečně poznáte a správnou korekcí plynu vrátíte auto zpět tam kam chcete. Samotné řízení je celkem dost naposilované, což na jednu stranu oceníte ve městě, kde si díky už zmiňovanému „nic moc“ rejdu můžete ukroutit ruce, na stranu druhou pak ztrácí na komunikativnosti při dravějším stylu jízdy. Brzdy nejsou nikterak jedovaté, ale na bezpečné zastavení i z vyšších rychlostí plně stačí. ABS vám nechá dostatek prostoru a zasahuje až když jde opravdu do tuhého.
Přes zimu se chystá kompletní výměna podvozku, včetně ramen, čepů, stabilizátorů, silentbloků, brzd, tlumičů a jejich horních uložení, takže víc o tomhle tématu poreferuju až na jaře.
Možná vám bude připadat tohle čtivo moc přitažené za vlasy, ale za jedno se to musí zažít a za druhé sem si splnil svůj sen, takže je celkem pochopitelné, že auto nebudu nikterak hanit. Co se týče koupě dalšího vozu, což doufám nebude dlouho aktuální, z několika výše popsaných důvodů jednoznačně zůstávám u značky…
Silné stránky
- motor
- styl
- prostornost
- celková kvalita zpracování
- pohodlí
- i přes "větší" rozměry stále dobré a jisté jízdní vlastnosti
Slabé stránky
- pro někoho asi spotřeba
- ceny servisů a náhr. dílů, to ale u své srdeční záležitosti moc neřešíte
- a zase ty rozměry a to především ve městě a při parkování
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Auto zatím drží pohromadě, má za sebou akorát výměnu svíček, oleje, váhy vzduchu a obou labdma sond. Spoustu věcí si člověk udělá sám, zbytek s pomocí kamarádů :)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem kupoval přes inzerát soukromé osoby, nebyl vůbec žádný problém.
Plánované opravy, úpravy
tlumiče Billstein B4
přetesnění a výměna oleje v diferenciálu
lakování "orezlých" dílů
Novinky v recenzi
fotky
Výtah asi ze 122 snímků. Holt to s tou zrcadlovkou není tak úplne jednoduché :D
Říkejte si co chcete, ale moje stávající 17" kola šla dolů a dnes se mi podařilo pokoupit 15" origo Styling 5, na kterém bylo auto nejspíš i prodáno, protože je v kufru nová, nejetá rezerva tohodle typu. Důvody byly dva. Za jedno je i s novým podvozkem rozdíl dvou palců na našich cestách sakra znát (jizdní komfort je úplně jinde) a za druhé se snažím dát autu co možná nejoriginálnejší vzhled. Mimo jiné ve spojení s vlajkami auto vypadalo na 17" límcových kolech "z e39" absolutně pitomě...
renovace - fáze první hotová
Tak sem si byl dnes slavnostně vyzvednout auto a nestačil sem se divit. Výměna celého podvozku je více než patrná :). První dojem, auto celkem dost přitvrdilo, řízení ztuhlo a brzdy o sobě dávají příjemně vědět. Každopádně obrovský skok dopředu jen v tom pozitivním slova smyslu. Konečně sem také oprášil kousek z vládní výbavy (stožárky s vlajkou EU a ČR), co si mi cca rok povaloval ležérně ve skříni a nechal jej instalovat :). Jízda po PRaze je teď jedno velké dobrodružství. Každy se musí otočit, lidé z okolních aut nedávají pozor na cestu a chodci zapomínají, že jim na přechodu svítí zelená :). Původně sem si říkal, že nasadím jen občas, ale je to tak navýková věc, že nevím, jestli ještě budu jezdit bez nich :). Fotky zatím jen z mobilu, o víkendu se vytáhne zrcadlovka tak snad to bude lepší.
zase o krucek bliz...
Tak mi o vikendu kamarad vyvaril vyfuk a konecne to zni jako osmivalec a ne nejaka slupka na odchodu :). Sem hrozne rad, ze se mu to nerozpadlo v ruce, protoze sam sem nemel tuseni jak to cele vypada coz me nustilo myslet na nejhorsi. Druhovyroba se samozrejme nedela, takze by prisel na radu renocar. Coz jednou asi stejne prijde, ale neni kam spechat ze? :) Aby to vsechno nebylo az tak ruzove, i zde plati pravidlo, ze jednu vec opravis, tri dalsi se vysypou. Tedy ne tri, ale jen jedna. Zkratka nekde kolem katu az svodu neco drnci a je hrozne tezky, identifikovat odkud presne to jde. Ale tak za tyden pujde vyfuk zase dolu (bude se delat podvozek), tak snad se na to prijde.
renovace - fáze první
Tak už to konečne přišlo. Po tři roky co auto mám mi ve své podstatě jen sloužilo a já až na nějaké ty nutné opravy do něj neinvestoval víc, než bylo v tu chvíli třeba. Ten poslední rok sem hodně zvažoval, jestli ho prodat a koupit novější e38, nebo jednodušše nekupovat nic. Před barákem mi stojí ještě Transporter, který je jak do provozních nákladů, tak do praktičnosti přeci jen někde jinde :). Vše se rozhodlo chvilku před začátkem zimy, kdy se mi za celkem dobrý peníz podařilo zajistit pronájem garáže a tudíž už auto nemuselo být vystavováno všem povětrnostním vlivům. Tehdy sem se jasně rozhodl, že než abych ho prodal a dostal za něj pár peněz a to ještě od nějakého fanouška historie :), nechám si ho a pozvolna začnu uvádět do lepšího stavu. Takže první fáze toho všeho začíná výměnou celého podvozku. Krom ložisek a pružin by nemělo zůstat nic ladem. Díly jsou už úspěšně doma (viz foto) a koncem března půjde do rukou odborníka. Mimo přední prachovky a dorazy Sachs, zadní horní uložení Swag a dvou menších silentbloků nápravnice Febi, je vše originál, takže pevně doufám, že změna bude dlouho patrná :). Tlumiče jsou již dříve deklarované Bilstein B4. Všeobecně lidé co je používají říkají, že jsou o něco tužší, než original Boge/Sachs, ale vzhledem k váze by to nemělo být nějak na škodu.
přezuto na letní kola 8,5J 235/45 R17
první jarní fotky
nové zadní desky + čidlo
nová přední ramena + stabilizátory
Proběhla základní příprava na zimu, shrnuto:
- nové přední kotouče, desky a čidlo
- výměna brzdové kapaliny
- nový chladič, sahara + fridex
- vyměněn palivový filtr
- nová tyč řízeni včetně kulových čepů
- vyměněn mikrofiltr
- seřízena světla
- nová váha vzduchu
- vyměněny obě lambda sondy
- nová membrána odvětrání kliky
- nová baterie 110Ah
- nové svičky
- vyměněn olej
- nové stěrače
Nějaký nový fotky
Přidat názorDiskuse: BMW řada 7 7er
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy BMW řada 7
-
BMW řada 7 (1992) Majitel: petrzel1
Přidáno: 17.5.2007 28310 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 7 (1988) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.5.2008 359 Majitel 9.89 Uživatelé
-
BMW řada 7 (1988) Majitel: renzo
Přidáno: 24.10.2008 239 Majitel 9.85 Uživatelé
-
BMW řada 7 (2013) Majitel: texx
Přidáno: 11.4.2021 710 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW řada 7 (2008) Majitel: HitmanPB
Přidáno: 27.4.2012 16410 Majitel 9.92 Uživatelé