reklama


Recenze

marozKO (muž 30 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Trabant 601

9,52 Uživatelé

Hodnoceno: 77× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Trabant 601, foto 1 Trabant 601, foto 4 Trabant 601, foto 5 Trabant 601, foto 6 Trabant 601, foto 7 Trabant 601, foto 8 Trabant 601, foto 9 Trabant 601, foto 11
Trabant 601, foto 12 Trabant 601, foto 13 Trabant 601, foto 14 Trabant 601, foto 15 Trabant 601, foto 16 Trabant 601, foto 17 Trabant 601, foto 18 Trabant 601, foto 19 Trabant 601, foto 20 Trabant 601, foto 22 Trabant 601, foto 23 Trabant 601, foto 24 Trabant 601, foto 25 Trabant 601, foto 26 Trabant 601, foto 27 Trabant 601, foto 28 Trabant 601, foto 29 Trabant 601, foto 31 Trabant 601, foto 31 Trabant 601, foto 32 Trabant 601, foto 33 Trabant 601, foto 34 Trabant 601, foto 35 Trabant 601, foto 37 Trabant 601, foto 38 Trabant 601, foto 39 Trabant 601, foto 42 Trabant 601, foto 44 Trabant 601, foto 45 Trabant 601, foto 46 Trabant 601, foto 47 Trabant 601, foto 48 Trabant 601, foto 49 Trabant 601, foto 50 Trabant 601, foto 51 Trabant 601, foto 52 Trabant 601, foto 53 Trabant 601, foto 54 Trabant 601, foto 55 Trabant 601, foto 56 Trabant 601, foto 57 Trabant 601, foto 58 Trabant 601, foto 59
 

Technické info

Přezdívka auta Fanouš Rok výroby 1982 Koupeno ojeté najeto [km]:61000 palivo: benzin počet válců: 2 objem [cm3]: 595 výkon [kW]: 19 kroutící moment [Nm]: 54 zrychlení 0-100 km/h [s]: 39 maximální rychlost [km/h]: 110 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 415 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

Trabant – pro někoho vzpomínky na doby dávno minulé, pro někoho nutnost, či koníček, pro někoho (bohužel) hora zábavy na poli. Pro mě osobně pocta, že jej mohu vlastnit.
Trabant obecně a můj Fanda specielně totiž není jen auto. Má duši. Přijdete k němu, sednete za volant, pustíte benzín do žil, vytáhnete sytič, otočíte klíčkem a v tu chvíli na vás promluví svým nezaměnitelným hlasem. V mžiku ho vnímáte všemi smysly – sluchem, čichem, hmatem... kdo zažil, ví o čem mluvím, kdo ne, asi nikdy nepochopí.
Zařadíte za jedna, šlápnete na plyn – motor bez odmlouvání a průtahů zareaguje a v mžiku rozpohybuje 650 kilo živé váhy na první rychlostní mezník – 20km/h. Lehkým pohybem hodíte za dvě a ručička tachometru se s pomalou vážností posouvá ke čtyřicítce. Srdíčko pod kapotou hlasitě tluče, z celé karosérie k vám doléhají nejroztodivnější pazvuky a tento malý východoněmecký koráb se řítí silnicí, jakoby byla postavená právě a jen pro něj. Ale to už se proháníte 60kilometrovou rychlostí a je čas na poslední – čtvrtý rychlostní stupeň opatřený nejgeniálnějším vynálezem – volnoběžkou. Krajina pomalu ubíhá, ručička polehounku šplhá k 80 a vy povolujete plyn a nasáváte tu atmosféru. V takový okamžik vám nevadí bolavá záda, ani hluk. V takový okamžik cítíte kouzlo okamžiku, kouzlo tohoto auta…

O Trabantu toho bylo všude už řečeno hodně. Jsou tací, kteří jím opovrhují, vysmívají se mu, a naproti tomu jsou i takoví, kteří na něj nedají dopustit. Já sám sebe řadím někde k těm fanouškům.
Můj model je z roku 82, tedy jeden z posledních s 6V elektroinstalací, bez tuzingu, hezky tak, jak vyjel z továrny. Auto jako takové mám krátkou dobu a i tak budu mluvit ze svých zkušeností. Nebudu nikomu nic nalhávat, toto auto není dělané na rychlost větší jak 85km/h. Neříkám, že nezvládne i 120 (z kopce a s větrem v zádech), ale to už jde minimálně o zdravý sluch. Není to na dlouhé cestování, ale už jsem v něm absolvoval cesty přes celou republiku, 4 lidi, plný kufr (v jednom případě i plná střecha) a jelo se pohodově. V takovém autě jsou si totiž všichni velice blízko (doslova), je většinou fajn atmosféra a cesta tak utíká velice rychle (ovšem nesmíte si vybírat luxusem zhýčkané a nepřizpůsobivé bručouny). Kufr, poměrně veliký, má ovšem hodně špatný přístup, takže banánové krabice se tam dávají docela blbě. Pravda.. kdo by v tom chtěl stěhovat. Ale když se člověk jednou za rok odstěhovává z koleje.. Zmínil jsem o bolavých zádech. Ano, moje auto je vybaveno v pořadí druhým typem sedaček (co se dávaly do Trabantů), tedy bez hlavových opěrek s páčkou na uvolnění opěráku pro přístup dozadu. Ergonomie této sedačky je bohužel dosti tristní (nechci vědět, jak se sedí v tom prvním typu), už po chvíli z ní bolí záda jako čert. Ovšem i s tím jsem si poradil, polštářek za bedra to řeší a pak se sedí výborně. Posezení je naproti tomu ovšem na špičkové úrovni. Trabant, jak známo, začne pružit až když někdo sedne dozadu. A když je ten člověk vzadu sám, natáhne se přes celou zadní lavici (díky absenci pásů to není problém), a že se tam krásně spí!
Zapomeňte na posilovače čehokoliv! Toto auto prověří vaše schopnosti. Na brzdu se musí skutečně silou, ale odmění vás poměrně dobrým brzdným účinkem. Není problém kola při dobržďování zablokovat. V zatáčkách se chová tak nějak..neotáčivě..a pak se přední kola chytnou a uteče zadek. Ale vzhledem k absenci bočního vedení sedaček se stejně nedají zatáčky řezat, takže na hranici podvozku se dostanete málokdy (krom toho si mnozí vzpomenou na úspěšně absolvovaný Losí test, kterým Trabant prošel bez problémů). A když jsem u zatáčení – volant s velkým průměrem a s pomocí hřebenového řízení jde ovládat jako nic – na posilovač si tak vlastně ani nevzpomenete.
Co považuji za problém jsou odkládací místa. Jsou zde přihrádky ve dveřích, ale to je tak na mapu, a pak je zde police pod palubní deskou. Ta je ovšem tak nešikovně řešena, že při každé změně směru jízdy vše lítá ze strany na stranu a nezřídka padá i na zem, což není zrovna příjemné – další důvod, proč jezdit klidně.
Co bych mohl ještě zmínit je řazení. Jistě víte, jak gumové je řazení u 120tek, či Favoritů. Tak u Trabanta na to zapomeňte. Tak přesné a lehké řazení jsem u starých aut nezažil (pravda, zas tolik jsem jich vlastně ani neřídil :)) Každý rychlostní stupeň jde lehce, když zvládnete techniku, dá se řadit jen prsty.
A co se týče obsluhy auta, Trabant obsahuje všehovšudy páčku na blinkly pod volantem, ovládání sytiče, benzínu, stěračů a světel. Nic víc k životu tento bakelitový zázrak nepotřebuje. Ale třeba stěrače mají dokonce dvou-rychlostní cyklovač, čímž se nemůžou chlubit ani některá současná auta (vím o čem mluvím, např. náš Peugeot 206)! Ovšem paradoxní je, že řidiči zhýčkaní moderními auty si s takto jednoduchým ovládáním moc rady nevědí (ale sebekriticky musím uznat, že i já z toho byl při první jízdě lehce zmatený :))
Blížím se ke konci recenze a tak zmíním poslední údaj a tím je spotřeba. Při plném naložení na dlouhé cestě je můj Fanouš sežrat jen asi 6,3l/100km benzínu. Měření ve městě stále probíhá, a výsledek máte nahoře v tabulce.
A na úplný závěr? Není nad to, když jedete se postavíte vedle nějakého supr fára a lidi si všímají spíše vás :).

co mě tak ještě napadlo:

1.12.07 - PALIVO - Říká se, že Trabi jezdí na cokoliv, co alespoň trochu hoří. Avšak z vlastní zkušenosti - ze začátku jsem do toho lil Special 91 a přidával běžný M2T za pár korun. Za mnou neustálá kouřová clona, až jsem se kolikrát styděl. Toto aktivní maskování se mi podařilo odstranit až kvalitnějším olejem od Shellu - Advance SX. Další změna přišla se změnou paliva. Tentokrát jsem začal Fanouše živit Naturalem 95. A těch pár haléřů navíc se projevilo nejen na mé peněžence. Auto začalo jezdit jako drak a já začal postrádat pětku :). Zkrátka Special či M2T nikdy více.. ;)

26.10.08 – dodatek – olej. Bohužel jsem zjistil, že používáním Shellu Fanoušovi spíše ubližuji. (alespoň podle jistého technika z Trabantklubu). Ten totiž zjistil, že tyto oleje do nových dvoutaktů mají menší viskozitu, protože jí současné motory prostě nevyžadují. Avšak koncepčně 50 let starým motorům Trabantů tyto oleje ubližují, protože dostatečně nepromazávají. Takže se budu muset k tomu nenáviděnému M2T zase vrátit…. Ale co bych neudělal pro Fandu, žejo.

Silné stránky

- jednoduchost
- spolehlivost
- úžasné cestování na zadní lavici
- když je nabitá baterka, nastartuje KDYKOLIV!
- volnoběžka
- výlety :)

Slabé stránky

- vnitřní hluk
- vnitřní hluk (pro závažnost uvádím hned dvakrát)
- nepohodlí na předních sedačkách (částečně vyřešeno novými opěrkami hlavy ;))


..ovšem koho by to při těch kladech zajímalo? :)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

- Po havárii loni v listopadu auto téměř rok nehnutě stálo na dvoře a čekalo na další osud. Avšak nakonec se mi s pomocí trabantistů podařilo sehnat toho pravého opraváře. A ten mi dal Fanouška do kupy během měsíce. Dokonce mi spravil věci, které jsem ani opravit nepožadoval. Takže mám nový čumák, oči, blatníky, haubnu, nové prachovky na řízení, nové zapojení mlhovky atd..

-Fanouš přestal startovat. Teda předtím ještě blikat a svítit. První podezření padlo na dynamo. Ale nemohl jsem to při jízdě řešit, tedy jsem auto roztlačil a dojel. Naštěstí trabantiáda za rohem, a na ní ochotní trabantisti. Na místě jsme rozebrali dynamo, vyčistili uhlíky. No, nebylo to přímo způsobené jimi, ale vyčistit potřebovaly. Pátral jsem tedy dále po možných příčinách a dopátral jsem se. Z kolejí do školy jezdím vždy asi 10km po městě z kopce. Dynamo jak známo na volnoběh nedobíjí. A svítit se musí. Ale po cestě zpět už se to dobít nestačilo, tak mi baterka pomalu umřela. No nic.. nabil jsem a budu jezdit dále. Ale začínám vážně uvažovat o denních světlech.

..dofatek - tak nakonec to bylo způsobené jen a jen dynamem. Prostě málo dobíjelo. Vyměněno za funkční a už si zase spokojeně jezdíme :)

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

auto jsem kupoval od jedné starší paní. Nemohu si stěžovat na férovost... :)

12V palubní napětí

Protože stávající 6V napětí je v praxi nepoužitelné a předělávat na 12V to kvůli zachování historické věrohodnosti nechci, dostal Fanouš palubní měnič 6 > 12V. Takže cokoliv do odběru 2A už mohu směle provozovat :).

 
reklama

Novinky v recenzi

15.9.2009 21:21

Trabantiáda Frýdek-Místek Lučina

Fanouše jsem po měsíci znovu posadil na kola!.. sice trucoval a nechtěl nastartovat, ale ukázalo se, že za to mohla "jen" zanesená jehla nad plovákem v karburátoru. Po pročištění chytl jako nic a my mohli vyrazit za nedaleký Frýdek-Místek na zdejší sraz. Zdálo se mi ale, že teda Fanouš byl trošku línej. Nevím, čím by to mohlo být..?
Každopádně na srazu jsme si to užili. Nic nevadilo, že občas poprchávalo, prostě se to podařilo. Přes den se jezdily závody zručnosti a orientace, večer jsme pak protáhli naše hlasivky a harmoniky :). Ještě vlastně, jako třešnička na dortu, přijela k nám malá skupinka Škodovkářů.. a že ty se mezi Trabanty rozhodně neztratily ;) (já, jako velký obdivovatel Škody jsem byl naprosto unešen a dlouho obíhal krásná eRka, Rapidy, a další.. :))

do galerie tedy přidávám nějakou fotku ze srazu..

+ další fotky mým objektivem pak najdete na:
http://marozko.rajce.idnes.cz/Frydek-Mistek_Lucina/
a kamerou:
http://www.youtube.com/user/marozKO

30.8.2009 19:46

na špalkách

Prázdniny v mém podání znamená práce na chalupě. A protože jsem si letos poprvé dovezl i Fanouše, tak jsem volné chvíle trávil buď s přítelkou, nebo s ním.. :)
Začalo to plánem promazat čepy, řízení a listová pera a natřít disky, které už začaly kvést. Ovšem pár dní po příjezdu z Moravy přiběhla babička, že jí auto pod oknem děsně smrdí, že asi teče benzín. Nevěřícně jsem koukal, jak z Fanouše čůrkem tekla ta životodárná tekutina - praskla benzínová hadička :(.
Takže jsem musel udělat novou hadici (původní pancéřová stojí majlant a nic nevydrží). Když jsem vše dokončil, s hlavou u běžícího motoru jsem uzjistil, že mám díru v předním tlumiči výfuku. Sehnat nový německý (=kvalitní) tlumič dalo práci. Nakonec jsem sice sehnal, ale se starším vývodem na koleno topení, takže budu muset ještě nechat převařit. Když už bylo všechno rozebráno, tak jsem se naštval, auto postavil na špalky a vše, co bylo zrovna odmontováno přejel bruskou. Kovovým štětinám nakonec tedy podlehla všechna kola, přední spoiler (či jak se tomu říká), zadní tlumič výfuku a koleno topení. Výsledky mého učení se se štětcem můžete vidět v galerii:). Posuďte sami :). A na Fanouše vše přimontuju asi za 14 dní, kdy se vrátím z "dovolené".. musím to stihnout do Frýdecko-Místecké Trabantiády :)
..brusce neunikly ani prahové části dveří, protože i tam se usadila rez. Jaké smutné překvapení bylo, když jsem se probrousil skrz.. bohužel už nemám čas na odstrojení a vyspravení inkriminovaných míst. Takže přijdou jen zakonzervovat a opravovat je budu až někdy.. co nejdříve.

18.8.2009 20:35

12V palubní napětí

Fanoušek dostal jako dárek měnič napětí 6>12V domácí výroby (díky HaDe ;)) dávající až 2A, což mi bohatě stačí na nějakou tu GPS či do budoucna i skromnější muziku. Stále se však snažím zachovat původní stav. Takže žádné vrtání - využívám stávajících úchytů ;)

18.8.2009 00:00

Trabantsraz Morava - 10-12.7.09

Je to už delší doba, ale nějak jsem se k tomu nedostal.. tedy:
Po dlouhé době jsem Fanouše zase vytáhl z hlubokého spánku. Na probuzení mu dal nové těsnění dveřních oken (už to nedrnčí ;)) a vyrazil s ním a mou milou, Zuzkou, do vzdáleného Prostějova na jeden z největších srazů Trabantů v ČR. Těch 500km jsme sfoukli jak malinu a pak si jen užívali skvělé atmosféry. Na srazu se Fanouš nechal prohnat při slalomu (viz video), my pak při prolézání kufrem:
http://www.youtube.com/watch?v=Fbj5MEWbB90
http://www.youtube.com/watch?v=t7PevdNLwyw
Před odjezdem domů dostal Fanouš do vínku ještě nové dynamo. Takže všeobecná spokojenot.. kór když doma v Beskydech na něj čeká nová garáž :)

3.5.2009 14:44

Zahájení sezóny!

Tak se po dlouhé době opět hlásím! Dlouhá a krutá zima zase na rok odešla, a tak jsem Fanouška mohl poprvé podívat na sluníčko. První neoficiální probuzení proběhlo 15.4, kdy jsme se spolu projeli podívat se, jak bigádnící pracují na chmelnicích, avšak pravý křest sezóny proběhl stylově na 1. máje!.. jeli jsme se zúčastnit prvomájových oslav za zpěvu budovatelských písní, alegorických vozů a můžu říct, že to bylo úžasné.. ;)
viz mé fotogalerie na:
http://marozko.rajce.idnes.cz/

9.11.2008 00:00

Fanda mi nejak pokulhával, tak jsem zajel za jedním šikovným Trabantistou. Tipl jsem to správně. Ložisko. Tak jsme vyměnili ložiska a osu zadniho kola a hned je to úplně o něčem jiném! Také se podařilo přijít na problém startováni. Za vše mohl rozštelovaný karburátor a špatné volnoběžná tryska. Mno.. očividně se v tom někdo po havárii nezkušeně hrabal (a já si na karburátor netroufnu, tak jsem to nějak ani nepoznal :(). Každopádně je vše v pořádku, jezdíme dál.. a přes zimu nás čeká výměna těsnění kolem dveřních okýnek a dynamo, ketré je přece jen nakonec už vyšeptané.

31.10.2008 00:00

MicroEvent - Fanoušek a Bartík spolu na jednom parkovišti!!..Abych objasnil.. s Concionatorem, majitelem krásného vínově červeného Favorita se známe už dloho. Vyměňujem si názory, rady, atd.. ale dodnes jsme ani já, ani Fanouš neviděli Bartika jinak, než na fotkách. Ale jednou k tomu dojít muselo a tak posílám fotky z našeho krátkého večerního srazu! (mmx.. to Fávo se možná nezdá, ale jezdí fakt dobře ;))
http://moje.auto.cz/Psychobolos/bartik.html

29.10.2008 00:00

Nahrány nové fotky - tentokrát z návratu z nemocnice.. a brzy budou srazové ;)

19.10.2008 00:00

Po týdenní čistící kůře, kdy jsem si vyleštil krom karosérie taky obě ruce (až na kost), jsme se s Fanouškem podívali na naší první společnou trabantiádu. Byl to zatím jeden z našich nej zážitků… Přidal jsem video z našeho slalomu.. a brzy dodám i fotky ;)
"nevimkdy"
Koupil jsem Fanouškovi na přivítanou mezi živými hlavové opěrky. Teď je to neskutečný luxus!! :)

22.8.2008 00:00

Zázraky se dějí nejen v pohádkách!!.. Fanoušek se mi vrátil z opravy!..bohužel stojí u strýce a ja jej ještě neviděl, ale jakmile se tak stane (do 14 dnů), budou fotky a nejak to tu rozšířím.. :) každopádně jsem šťastný jako blecha! :)

10.7.2008 00:00

HEURÉKA!!.. Fanoušek byl dnes naložen a odvezen do "nemocnice". Možná, že už do konce prázdnin bude opět brázdit České luhy a háje. Ale nepředbíhejme :).

4.1.2008 00:00

podařilo se mi sehnat nové plasty, masku, atd.. renovace postupuje po malých kručcich kupředu :)

25.12.2007 00:00

ačkoliv jsem původně nechtěl, přidal jsem fotografie ze předzimní údržby, havárie a přípravy na obnovu.

24.12.2007 00:00

Přeji Vám všem krásné Vánoční svátky, šťastný nový rok a ať Vám vaše přepravítka dělají jen a jen radost!!

10.12.2007 00:00

Byl jsem konkatktován známým, že si na Fanouška udělá hned po Vánocích čas. Věci začínají nabírat na obrátkách a mám z toho radost!! (tak mě napadlo, měl-li bystě někdo k dispozici přední blatníky a haubnu v pískové barvě.. ;) )

1.12.2007 00:00

Doplněná recenze - co mě ještě napadlo - PALIVO

1.12.2007 00:00

dnes proběhlo odstrojení rozbitého čumáku a vypadá to nadějně (ještě, že Fanoušek není zrezlej, bo by se mi asi rozsypal. Ale údernící z NDR, jak se ukázalo, odvedli kvalitní práci). Přes zimu posháním nějaké díly, vyklepu to a na jaro by mohl Fanoušek zase jezdit ;).

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Trabant 601

Další vozy Trabant 601


reklama

Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

kdyby zvládal dobíjet to, co mi sežere nutnost denně svítit, bylo by to ideální..

praktičnost
7

limuzína má problém malého vstupního otvoru do kufru..být to kombi, jasná 9.

prostornost
9

na své rozměry je prakticky nafukovací

jízdní vlastnosti
8

jede dopředu, jede dozadu, zatáči - nevidím problém.

jízdní komfort
5

když je aspoň 60kg na zadní nápravě, aji pruží :)

provozní náklady
9

krom benzínu a oleje to nic nepotřebuje..

náhradní díly
9

zatím je jich poměrně dost a cena je příznivá. Avšak musíte hledat, kde dobře koupit.

výkon motoru
4

vyděsilo mne, když jsem zjistil, že kamarádova 125ccm motorka je silnější jak Fanda, ale couž.. hlavně že krásně brumlá.. :)

spotřeba
4

na to, jak je slabý nic moc, ale co se dá dělat. Je to jen dvoutakt.

hlučnost motoru
4

pokud jste důchodce, je po problému... ovšem do toho mám ještě daleko.

kvalita sedadel
4

přední nic moc, ale ta zadní... :)

brzdy
8

když máte silnou nohu, neni problém

zavazadlový prostor
8

vejde se tam vše, avšak nesmí to být moc velké.


Více o modeluTrabant 601
Trabant nT: Legenda se možná dočká pokračování Trabant nT: Legenda se možná dočká pokračování

Dvoutaktní motor ani pověstný odér už nejsou in, ale…

Kupte si expediční Trabant 601 z Lega. Světový unikát sestavil český nadšenec Kupte si expediční Trabant 601 z Lega. Světový unikát sestavil český nadšenec

Vánoce jsou za dveřmi a na internetu se objevuje spousta…

 

reklama





Blesk.cz

Lucie Borhyová dostala žádost o ruku! A zase horkokrevný Jihoevropan

Lucie Borhyová dostala žádost o ruku! A zase…

Nekonečně dlouhé nohy, smyslné rty a poprsí jako by modeloval sám Leonardo Da Vinci (†67)! Takhle v italském…

Americké aerolinky povolí lidem mobily. Zavolají si ale jen přes Wi-Fi

Americké aerolinky povolí lidem mobily. Zavolají si…

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím Wi-Fi, návrh ve…

 

iSport.cz

Fotbalové partnerky už znáte: Jaké krásky mají Crosby, Stamkos, Toews a další hvězdy NHL?

Fotbalové partnerky už znáte: Jaké krásky mají…

Tohle tu ještě nebylo! O fotbalových partnerkách se toho napsalo už hodně, ale zámořský web TheSporter dal…

Je bezcharakterní, zranil mě schválně, odvázal se McDavid. Soupeři i nadával

Je bezcharakterní, zranil mě schválně, odvázal se…

Profík na ledě a profík v šatně, to je úděl sportovní superstar. Ale někdy to zkrátka klouzne každému. Connor…

 

Reflex.cz

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné neznalosti  historie

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné…

Redaktoři České televize asi nemají základní znalosti historie. Jinak si nemohu vysvětlit článek z názvem „Svatý…

Udej svého souseda! Aplikace Bonzačka existuje pod názvem Čistý komín

Udej svého souseda! Aplikace Bonzačka existuje pod…

Je to jen pár dní, co si národ dělal legraci z vymyšlené aplikace na udávání sousedů. Aplikace Bonzačka však…

 
 
reklama