Praga V3S (1977)
17.7.2012Recenze se týká auta, se kterým jsem strávil tři čtvrtě roku života a najel s ním asi pět tisíc kilometrů. Vozidlo bylo čistě užitkové, postavené pro…
Praga V3S (Stejsn)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
-
Stejsn 18.07.12 10:50
« Re: V3S je legenda
Pravda, stěrače jsem zapoměl v recenzi zmínit. Původní vejda, co jsme se jí zbavili, měla ještě vzduchové - přívod trubičkou do dvoučinného pístu přímo od vzduchového systému auta. Čili dokud vejtřaska nenafoukala brzdy, nemohla ani stírat. Zapínalo se to takovým kohoutkem, kterým se do toho pustil vzduch a pak to syčelo jak parní lokotka. Když se to podělalo, tak se s tím ještě dalo hýbat klikou, ale ony ty stěrače stejně nedoléhaly na sklo. Syčák už měl stěrače elektrické z modernizace M1 a každý měl svůj motorek, zapínaly se nezávisle. O V3S kolují legendy, samostatná kapitola je startování v zimě, mohl bych psát dál a dál... -
Barrichello 18.07.12 10:33
« V3S je legenda
osobně se v ní jel jen jednou, civilní verze 3stranný sklápeč, ale znam hodně o vyprávění otce, ten toho s ní najezil dost, jako řidič i jako velitel kolony později na cvičeních.
Vejtřaska projela všude, kde tatra skončila, tam vejtřaska jela dál.
Problém byl akorát v absenci posilovače, mizerném topení a stěračích, což bylo vyřešeno v civilní verzí při modernizaci. Určitou slabinou byl i málo výkonný motor.
Ale spolu s Tatrou 805 je to česká legenda.
Zajímavé samozřejmě byly i sovětské Zily, Uraly a Krazy, ale ty zas byly moc těžké a v terénu měly trochu jinou spotřebu. -
Hejvl11 17.07.12 23:52
« Re: Re: Re: Re: V3S
Tak to se mýlíš. T 810 má menší spotřebu než VSka. Na silnice 22-25l, v terenu cca 27-30 l. A co se týče toho paliva,tak T 810 může jezdit až na 11 druhů paliv. Nevím jestli i na samotný benzin, ale určitě může jezdit na kerosin, bionaftu a další podobný věci, ale samozřejmě s větší spotřebou. Prý na kerosin i s dvojnásobnouspotřebou. Jen je škoda, že krom AČR si T810 nikdo nekoupil, ani v civilní verzi. Je to opravdu dobré auto. -
Stejsn 17.07.12 23:01
« Re: Re: Re: Re: Re: V3S
No jenže chca nechca - V3S byla vyvinutá pro armádu, civilní verze byla dvounápravová S5T. Takže o vojně se bavit musíme. Praga taky vyvinula něco jako svojeho Unimoga - auta řady UV (Univerzální Vozidlo) 80 a Alfa UN (Univerzální Nosič). Nevím jestli je pořád ještě vyrábí, ale moc jich není. Samozřejmě že na silnici vejdu nahradí kdeco, ale v terénu máloco. -
Stejsn 17.07.12 22:03
« Re: Re: Re: V3S
Taktické vlastnosti v boji - choulostivý vodní motor, velké panoramatické sklo, vyšší hnotnost v terénu a tak - myslím že to všecko je proti V3S nevýhoda. Navíc vejda se spokojí s mizerným palivem a dokonce může krom nafty po jednoduché úpravě jezdit i na benzín. Taky jde v případě potřeby nastartovat klikou. A tak dál. Myslím že T-810 ma spoustu skvělých vlastností pro řidiče, ale popravdě nevím jestli i bojových. -
kekso 17.07.12 19:06
« Slúžila vlasti...
Tak toto už áno, opäť ožili spomienky na vojenské časy... :yes: :yes: :yes: ;-) Nakoľko som bol medzi iným aj dozorný autoparku (na ZVS) tak ti poviem tam sme ich mali presne 14 a tie mali najezdené od 240 do 450 km, krásne postavené na špalíkoch tak na to sa skutočne nezabúda ako voňali jednoducho boli ako nové... :-) Škoda že boh vie kde skončili ale za mňa máš 100 bodov za recenziu :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: -
Stejsn 17.07.12 18:35
« Re: V3S
Je to pravda, díky své unikátní průchodnosti rozbitým terénem a schopností dostat se na nepřístupná místa se stálě hojně používá s různými speciálními nástavbami - fekální, vrtače studní, jeřáby pro svažitý terén. Nástupce skutečně nemá, ani žádnou alternativu. Když má někdo chatu v kopci a má u ní septik, v podstatě neexistuje jiný způsob jak ho vyprázdnit. Na silnice existuje spousta alternativ a V3S je na silniční provoz dneska beznadějně zastaralá, ale v terénu je pořád bez konkurence. -
dr.biker 17.07.12 17:43
« V3S
Tak to je ale parádní stoj, tak naleštěnou V3S jsem ještě neviděl. Na vojně jsem sice už nebyl, ale před dvěma lety jsem se vozil V3S s hydraulickou rukou. Slouží ve stavebnictví, je také od armády a přesto že ji táhne na 60 let, tak s drobnými poruchami slouží dodnes. Akorát auto zanechává po sobě olejové stopy, než vyloží náklad. Majitel ani nemá žádnou možnost výměny, v dnešní době neexistuje žádný terénní nákladní vůz, který by zvládl dopravit náklad na špatně přístupná a rozbahněná staveniště a ještě sám si složit náklad pomocí hydraulické ruky! V mém okolí dokonce jezdí V3S v jeřábovou nástavbou.
Škoda, že Praga V3S nemá nástupce, určitě by to byl úspěšný model. Bohužel je otázka času, kdy „ekoteroristi“ z Bruselu zakážou provoz takovýchto starých aut s vysokými hodnotami emisí.