Recenze

8 Majitel

Fiat Tempra 1.9 TD SW

9,37 Uživatelé

Hodnoceno: 20× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Fiat Tempra, foto 1 Fiat Tempra, foto 2 Fiat Tempra, foto 3 Fiat Tempra, foto 4 Fiat Tempra, foto 5 Fiat Tempra, foto 6 Fiat Tempra, foto 7 Fiat Tempra, foto 8
Fiat Tempra, foto 9 Fiat Tempra, foto 10 Fiat Tempra, foto 11 Fiat Tempra, foto 12 Fiat Tempra, foto 13 Fiat Tempra, foto 14 Fiat Tempra, foto 15 Fiat Tempra, foto 16
 

Technické info

Přezdívka auta Kredenc Rok výroby 1994 Koupeno ojeté najeto [km]:225000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1929 výkon [kW]: 66 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

Kredenc jsem koupil když se nám narodilo dítě. Potřeboval jsem kombíka a náhradu za shnilého Žeryka v jednom. Chtěl jsem Mareu, ale tu jsem pak zavrhl a koupil další Tempru. Přezdívka vznikla jednoduše - když jsem s tím přijel k našim, máma koukla na hranatou kastli, spráskla ruce a řekla "Cos to koupil za kredenc???". Narozdíl od mojí minulé Tempry v žebrácké verzi je tato naopak skoro v plné výbavě, jen bez palubního počítače. Stála (léto 2008) 43 tisíc, dovezená z Itálie. Celkový stav byl zachovalý, bez koroze. Interiér byl slušný, všecko funkční. Motor je turbodiesel, ze začátku líný, když sepne turbo tak vystřelí. Závoďák to ale samozřejmě není. Auto má bizarní digitální palubovku, něco mezi tramvají a KITTem z Knight Ridera. Za dva a půl roku jsem s ním najezdil asi pětadvacet tisíc, takže shrnu nějaké poznatky z provozu, hlavně co asi bude zajímat každého nejvíc - poznatky ohledně spolehlivosti starého fiata.

Kupoval jsem to jako auto do města, které bude parkovat na sídlišti a jezdit k supermarketu. Čili jsem vůbec nekoukal na nějaké oděrky a šrámy a podle toho to také vypadá. Moje Tempra má hnusný oloupaný lak na střeše, odřená zrcátka a vůbec není to vrchol estetiky. Za tu dobu co jí mám na ní podle očekávání přibyly záseky od dveří okolo parkujících blbců, a taky ďubky od kamínků, jejichž vrstvy leží na pražských silnicích každou zimu. Na lak to ale nejezdí, takže pojďme k věcem ryze technickým. Co jsem věděl hned od začátku je, že není nic moc spojka. Pedál zabírá nahoře a je slyšet i ložisko, takže jsem si myslel že to bude první co vyměním. Kupodivu ale vydržela a je tam doteď. Neklouže, ale snažím se auto nepřetěžovat a taky s ním odmítám tahat jiná auta. Po nějaké době se začalo ozývat hlasité bouchání ze zadního blatníku a musel jsem vyměnit tlumiče. No aby také ne - mělo to najeto 200 tisíc a byly asi ještě původní. A při tomhle nájezdu kilometrů pak jdou v řadě další obvyklé věci - přední tlumiče, destičky a u těhle fiatů také přední ramena, protože se na nich opotřobovávájí kuláky a ty se mění s celými rameny. Čili v tomto ohledu nic neočekávaného. Také hrozně trpí závěs výfuku, který visí na gumových kroužcích. Ty měním snad dvakrát do roka. Výfuk samotný je ovšem v pořádku. S nájezdem kilometrů souvisela další závada a to byly homokineťáky, které začaly chrastit. No a už od samého začátku byl oblitý motor kolem hadice od turba. Turbo sice krásně táhne a má tlak, ale po těch dalších 25 tisících už kouří a žere olej. Naštěstí na tyhle auta jde ještě sehnat všecko relativně levně, takže dobré starší turbo se pohybuje v ceně 1500-2000 korun.

Co je pověstnou další hlavní bolestí starých italů je elektrika. A tady nezbývá než s pověstmi souhlasit. Sere se kdeco - stahování okýnek, světla, spínač varovných blinkrů, kontrolky, stěrače. Ty se ještě navíc přidírají (stalo se mi to u minulé tempry i u současné). Zámky dveří v zimě zamrzají jak zvenčí (nejde zasunout klíček), tak i zevnitř (když se do auta dostanu, nezabouchnu dveře, protože kvůli zamrzlému mechanismu dveře odskakují). Čekám jak dlouho vydrží fungovat klimatizace, protože už se mi několikrát stalo, že místo čísel se na displeji ukazovaly rozsypané znaky, klimák si dělal co chtěl, nešlo ho ovládat a pomohlo jedině chcípnout motor a znova nastartovat.

Hnus jsou vnitřní plasty. Palubka je pogumovaná a ta hmota se na ní doslova roztéká. Lepí a špiní, na palubku nejde nic položit, protože je to hned černé a nejde na ní ani utřít přilepený prach. A závada která je opravdu nepříjemná je praskající čelní sklo. Na minulé tempře mi samo ruplo přesně uprostřed dole a prasklina se šířila 10cm vzhůru a pak nějakých 20 doprava. Tenkrát jsem si říkal že je to nějaká blbá náhoda, ale u této tempry se mi stalo přesně to samé. Dole uprostřed skla je v plastu odvodňovací dírka, která zřejmě v zimě zamrzá a voda, která tam zmrzne, pnutím sklo zvedne a to praskne.

Co si naopak zaslouží jednoznačně pochvalu jsou sedadla. A to jak svojí pohodlností, tak i materiálem. Po dvou stech dvaceti tisících kilometrech není ani sedačka řidiče prosezená, nikde se netrhá ani nepáře a přestože jsou na ní už nějaké ty faldy, má pořád neohoblovaný mikroplyšový povrch. Navíc přední opěradla mají sklápěcí mechanismus řešený pákou, což je mnohem praktičtější a pohodlnější než klasické kolečko. Palubní deska chce chvilku zvykání, ale pak je docela hodně přehledná a je zábavné ji sledovat. Bohužel když svítí přímé protislunce a člověk musí mít tmavé brýle, nevidí na budících vůbec nic.

Hluk v kabině je přiměřený, rozhodně benzínová čtrnáctka byla mnohem tišší.

Kdybych to tak nějak shrnul, tak tyhle fiaty jsou ve 200 tisících kilometrech před velkou investicí, zahrnující většinu skupin pohonu a zavěšení kol včetně brzd a také výměnou spojky. Na druhou stranu výrazně nehnijí (od ročníku 1993) a stále se s nimi dá pohodlně a relativně úsporně cestovat. Motor a převodovka se zdají být stále ve slušné kondici. Nebojím se s tím jezdit na dovolenou. Kvalita zpracování plastů a elektroinstalace ale odpovídá pověsti, kterou tato vozidla mají.

Více se dozvíte v hodnocení jednotlivých parametrů v pravém sloupečku.

Silné stránky

Obrovský vnitřní prostor vepředu, vzadu i v kufru. Ten má navíc sklápěcí nárazník pro usnadnění nakládání a hlavně vysoký strop. Motor má dobrý zátah od 2 tisíc otáček. Klimatizace je výkonná, ve výbavě jsou elektrická okna (vpředu), ABS, servo, elektrická zrcátka s vyhříváním, centrál, check panel, 4 repráky. Je to ideální rodinné kombi, tentokrát už s pozinkovanou karoserií.

Slabé stránky

Jako u každé Tempry přední ramena, kde se vymlacují čepy. Vnitřní plasty, které jsou pogumované a guma se na nich roztéká. Nespolehlivá elektrika. Topení je také nic moc, když mrzne, tak je v autě teplo až po nějakých 15 minutách. A co musím také zdůraznit je idiotsky řešený C sloupek, který má kombi stejný jako sedan. Čili sice jsou kompatibilní dveře, ale kdyý dáváte vzadu dítě do sedačky, omlátíte mu o ten sloupek hlavu.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Při koupi nefungovala sahara, auto jsem dvakrát uvařil. Po výměně už je to v pořádku.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Koupeno v bazaru na Vysočině podle internetové inzerce. Ukecal jsem ho o 4 tisíce dolů kvůli oloupanému laku na střeše a nefunkčnímu větráku chladiče.

 

Novinky v recenzi

6.8.2012 16:37

FINÁLNÍ NOVINKA

Po SEDMI A ČTVRT hodinách na magistrátu se mi povedlo odhlásit Tempru. Přišel jsem tam půl hodiny před otvíračkou, číslo jsem dostal v 7:55 a vyřízeno bylo v 15:15. Novému majiteli auta přeju pokud možno bezproblémový provoz a panu ministrovi, za výroky o tom že systém funguje bez problému, KOPAČKU DO DRŽKY! Howgh.

12.7.2012 16:26

Rozloučení

Dneska jsem Kredenc prodal, udělal jsem si poslední fotku a před chvílí auto odjelo k novému majiteli. Tak řeba ještě poslouží. Hodně štěstí.

28.6.2012 23:23

Kredenc nikdo nechce

Dosloužil a potřebuju se ho zbavit, ale zjistil jsem že ho nikdo nechce ani za pět litrů. Takže to vypadá na hydraulickou změnu tvaru...

10.5.2012 14:24

Konec zvonec

Akumulace problémů překročila únosnou mez. Z auta se postupně stala stará past a vyvrcholilo to selháním brzd v křižovatce. Odešla podtlaková pumpa posilovače, která tam byla před rokem měněná za úplně novou a najelo se na ní pouhých devět tisíc. Spolu s dalšími problémy (kouřící turbo, hlučný výfuk a třeba taky počáteční koroze karoserie) to dalo dohromady rozhodnutí, že dále už v provozu tohohle auta nemá smysl pokračovat. Pořídil jsem místo něj peugeota 406, což taky není výhra, ale rozhodně je v lepším stavu.

18.10.2011 14:03

Samooprava

Asi měsíc se mi ozývalo v levém rejdu kovové klepání. Soudil jsem na poloosu, nebo vnitřní triangl. Už jsem s tím byl i objednaný na dílnu, ale poté, co jsem v sobotu přezul na zimáku, klepání zmizelo. Pravděpodobně za to mohl nějaký ohnutý ráfek, který se neprojevil ani na vyvažovačce. No ale zaplaťpámbu za to. Závady, které se opravují samy, jsou fajn.

8.8.2011 08:31

Odtah

Včera se kamarádovi posralo řazení na alfě 156, takže jsme jí hodili na špagát a táhli 70 kiláků za mojím autem. Lilo jako z konve, fakt příjemná cesta. Alfa skončila v servisu a Tempra si zaslouží pochvalu, že to celkem bez řečí zvládla (i když jsem se bál o spojku).

14.6.2011 20:50

Vyměna oleje

trochu jsem to zanedbal a olej jsem přetáhl skoro o šest tisíc. No já vím, jsem fakt prase. Tak jsem autu aspoň tentokrát dopřál nějakou dobrotu, vypustil jsem úplně černý starline, nebo co to tam bylo posledně za břečku, vyhodil filtr filson a nalil čtyři litry vysoce kvalitního shellu v kombinaci s filtrem od Bosche.

18.5.2011 20:23

Vibrace

Nějakou dobu už se mi na autě objevují dva nepříjemné jevy - táhnutí do prava a vibrace volantu v rychlosti 100 a výš. Protože to dělá s letní i zimní sadou kol, a byly měněné tlumiče, čepy, ramena a homokineťáky, byl jsem stopro přesvědčený, že je to geometrií přední nápravy. V pondělí jsem byl na seřízení (viz fotka) a - nepomohlo to ani trochu. Je to pro mě šok a teď vůbec nevím, čím to ještě může být.

28.2.2011 21:09

Přestalo to za jízdy brzdit

Resp. přestal posilovat posilovač. Naštěstí se to stalo ve tři ráno v městě, takže žádný provoz. Dojel jsem domů s křečí v noze a když jsem to rozhodil, zjistil jsem ožvejkaný unašeč na podtlakové pumpě. Už to začíná víc stát než jezdit.

9.2.2011 13:43

Nová recenze

Přepsal jsem krom úvodu komplet celou recenzi, ta původní byla napsaná pár set kiláků po koupi. Teď už mám zkušenosti a jistě to bude zajímavější čtení.

9.2.2011 09:48

Výměna předních ramen

cena 3600,-. Tak si vážení a milí začínám pomalu říkat, že se mi kombík dostává do toho stavu, kdy se mění na černou díru na prachy. Za poslední necelé tři měsíce je to 27 tisíc jen tak mýrnyx týrnyx. Zas ale je pravda, že z velkých věcí mě výhledově snad čeká už jenom spojka a turbo. Turbo mám skoro za hubičku, spojka bude tak za čtyřku a pak už by to auto mělo být v cajku. No ale i tak...

28.1.2011 08:18

Nové přední okno

stálo tentokrát 3200,-. No, aspoň mě to při jednom donutilo vyměnit mechanismus stěračů a sjednat připojištění, protože dvě přední skla v průběhu půl roku je už moc.

23.1.2011 12:31

DALŠÍ čelní sklo!

Tak mi opět ruplo čelní okno. Zamrzí to o to víc ze dvou důvodů - první je, že tam bylo sotva půl roku, druhý je, že úplně přesně stejně, na stejném místě a se stejným průběhem, mi ruplo i na mé minulé Tempře. Ráno jsem jel do práce a všechno bylo OK, odpo když jsem přišel k autu, prasklina 30cm, bez jakékoliv stopy nárazu. Takže to jistě nebude náhoda, ale zřejmě nějaká konstrukční vada. Takže další tři tisíce vyhozené z okna.

25.11.2010 10:30

Tlumiče, horní uložení tlumičů, manžety

Předběžná cena s prací zatím 10 tisíc :-/

18.11.2010 13:42

Závady se množí

Od PP kola se ozývá klasité bouchání, asi tlumič nebo čepy. Spojka už by taky zasloužila výměnu. Stěrače se přidřely, rozmontoval jsem je a promazal, ale moc jim nevěřím. Okénko u řidiče má problémy se stahováním. Nesvítí kontrolka světel. Jeden reprák chrastí. A hlavně začalo kouřit turbo a žrát olej. Mám pocit, že mě Kredenc pomalu opouští...

14.8.2010 13:30

Pískot

Nevím proč, ale jedna z destiček píská. Jsou tam nové textary a při jízdě rovně nebo do prava se ozývá pravidelné rytmické pískání. Když stočím kola doleva, nebo jemně přišlápnu brzdu, pískání zmizí. Leze mi to na nervy.

9.8.2010 14:56

STK

Právě jsme prošli technickou.

28.7.2010 09:46

Okno

Mám nové čelní sklo, staré dostalo šutrem a byla v něm díra bohužel přímo proti očím řidiče. Stálo se vším všudy tři tisíce, což je sice v porovnání s jinými auty slušné, ale pořád trojka z kapsy zabolí. Výměnou okna se ale aspoň vyřešil další problém - je tam nová patka na zrcátko, kterou někdo kdysi olámal tak, že na ní vnitřní zrcátko nedrželo a jezdil jsem rok bez něj.

24.6.2010 09:25

Účtenky za naftu

Dneska jsem vyndal z auta účtenky za naftu, které se mi tam hromadí v podstatě od chvíle, co jsem auto koupil (viz fotka). Tak jsem vzal do ruky kalkulačku... Za ty necelé dva roky, co Kredenc mám, dělá součet za palivo 34035,- Kč. Nejezdím s ní moc, najel jsem asi 15 tisíc kilometrů. Kilometrová spotřeba mi tedy vychází asi na 2.20.

14.6.2010 15:42

Menší faux pais

V pátek mě Kredenc zradil na parkovišti u obchoďáku. Prostě umřel. Musel být potupně odtažen na vleku (viz foto), aby se nakonec zjistila zcela banální závada, zaviněná (mou) nedostatečnou údržbou. Dal jsem si facku no.

13.5.2010 19:31

Šutr v okně

Ve stotřiceti jsem na dálnici dostal kamenem do okna, je tam díra jako prase do hloubky. Navíc přímo proti očím řidiče. Nové okno - dva a půl tisíce.

25.3.2010 13:56

Nové destičky

Protože už bylo slyšet pískání při jízdě do zatáček a typické nepříjemné šelestění, vyměnil jsem přední destičky. Koupil jsem tam Textary, nejlepší co se na todle auto prodává (ty sjeté byly Lucas). Zmizely veškeré pazvuky, účinnost brzd je subjektivně stejná jako předtím, jen od toho čekám, že až pojedu třeba z Klínovce, tak brzdy nezvadnou a já si skoro nerozbiju hubu, jak se mi to stalo s minulou Temprou a jejími šmejdskými noname brzdami.

16.12.2009 13:35

Homouš

Tak skutečně, klepání v rejdu byl levý homokinetický kloub. Nechal jsem je vyměnit rovnou oba, za originál italské. I s prací rovné 4 tisíce. V porovnání s některými jinými auty téhle velikosti to celkem jde, nicméně i tak čtyřka před Vánocemi je citelná.

23.10.2009 10:47

Rachty rachty

svině prašivá, v plném levém rejdu je slyšet klepání, bude to buď homokineťák, nebo poloosa :-/

30.7.2009 11:23

Spotřeba

Tak vlivem horkého léta a s tím související často zapínanou klimatizací se spotřeba Kredence zvedla asi o 0,8 na 7,2 litru na 100km. Což stále ještě jde.

7.7.2009 15:44

Nové zadní tlumiče

Už to fakt mlátilo jako kráva, nedalo se to vydržet.

24.2.2009 14:40

Brzdy

Musím ubrat jeden bod za brzdy, příjde mi že to brzdí fakt na hovno. Na jaře kouknu na destičky a kotouče, ale jako fakt z toho nemám úplně nejlepší pocit. Tempry všebecně maj brzdy naprd.


Další vozy značky Fiat



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
6

Po 25 tisících spolehlivost různých částí auta rapidně klesá. Z původních osmi hvězdiček nyní hodnotím číslem 6.

praktičnost
8

Dobrý výhled na všechny strany, velké dveře, skvělý přístup do kufru. Vzadu by ale za sklopnou opěrkou mohla být díra na lyže.

prostornost
10

Na svojí třídu VELKÉ.

jízdní vlastnosti
8

Ze začátku lenoch (turboefekt), také odpor vzduchu

jízdní komfort
9

Vnitřek skvělý. Motor je do kabiny slyšet rozhodně víc než u benzíňáku a také je slyšet proudění vzduchu.

provozní náklady
8
náhradní díly
8
výkon motoru
8

Dostatečný pro bezpečnou jízdu i předjíždění a to i do kopce.

spotřeba
8

6.5 v létě, ale co mě překvapilo - 7.5 v zimě v krutých mrazech. Benzínová čtrnáctka žrala v zimě 10 jak nic.

hlučnost motoru
5

Benzíňáka jsem do kabiny neslyšel, tohle je bohužel hlučnější.

kvalita sedadel
10
brzdy
7

4x kotouč s ABS, i tak by to ale mohlo být ostřejší

zavazadlový prostor
10

Více o modeluFiat Tempra
Fiat Bravo 2,0 HGT - divoch Fiat Bravo 2,0 HGT - divoch

Nástupcem i u nás, díky dovozu ojetin, poměrně…

Fiat Punto Fiat Punto

V letošním roce slaví automobilka Fiat 100. výročí svého…

 





Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo zablokoval moje číslo v mobilu!

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo…

Až nyní vycházejí najevo informace o ročním sporu Karla Gotta (78) a jeho nejstarší dcery. Za jejich odlukou…

 

iSport.cz

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Ve Slavii zažil tituly i Ligu mistrů

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Ve…

Třicetiletý obránce fotbalistů Brna Tomáš Jablonský ukončil z rodinných a osobních důvodů hráčskou kariéru. S…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…