Recenze

Bells (muž ) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Seat Leon FR 1.4TSI

9,83 Uživatelé

Hodnoceno: 14× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Seat Leon, foto 1 Seat Leon, foto 2 Seat Leon, foto 3 Seat Leon, foto 4 Seat Leon, foto 5 Seat Leon, foto 6 Seat Leon, foto 7 Seat Leon, foto 8
Seat Leon, foto 9 Seat Leon, foto 10 Seat Leon, foto 11 Seat Leon, foto 12 Seat Leon, foto 13
 

Technické info

Přezdívka auta Frko Rok výroby 2013 Koupeno ojeté najeto [km]:56000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1395 výkon [kW]: 90 maximální rychlost [km/h]: 202 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 380 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6

Popis vozu

Jak to všechno začalo?

Již v roce 2015 jsme doma řešili nákup nového povozu, měl to být nějaký hatch, nic velkého, ale zase ne úplný prcek. V tomto segmentu je toho opravdu hodně na výběr, ale ten se dost zmenšil díky prvním pár kriteriím, takže to nakonec bylo rozhodování mezi Focusem, Golfem, Leonem, případně ještě Rapidem, ale Škodovky dvakrát moc nemusím, takže Rapid rychle z výběru vypadl a to nejen kvůli Škodovce jako takové, ale i ceně, která je hodně podobná dalším soupeřům, ale přitom za to člověk ani zdaleka nedostane to, co u ostatních.
Focus také vypadl, je pěkný, skvěle udělaný, ale tak nějak se nám nezdál posez řidiče za volantem, nikdy to prostě nebylo ono, respektive mi přišlo, že z něj není moc dobře vidět, takže zbyl už jen Golf a Leon...

Tak a zde začne celkem vtipný příběh, protože už jsme byli rozhodnutí pro nového Leona, měli jsme již vybranou jednu skladovku Reference 1.2TSI 81kW s výbavou navíc, takže ve výsledku skoro Style za rozumnou cenu. Ve chvíli, kdy už jsme chtěli koupi potvrdit se k nám dostala nabídka z VW na nového Golfa 7 Comfortline, opět s 1.2TSI 81kW a nějakou výbavou navíc a tak nějak se nám právě Golf zalíbil natolik, že jsme nakonec šli do něj.
Golfa jsme měli skoro rok a vše s naprostou spokojeností, jak se říká, VW neurazí, ani nenadchne, vše je tam, kde má být, vše funguje, působí takovým slušným dojmem a majitel se v něm cítí celkově dobře. Nebudu se o něm rozepisovat více, to by bylo na zvláštní recenzi a tady jde primárně o jiné auto. Jednoduše řečeno bych Golfa rozhodně mohl doporučit, je super a není mu moc co vytknout...

V našem případě ovšem i přes spokojenost s Golfem červíček stále vrtal a pořád jsme si říkali, jestli jsme přece jen neměli zkusit Leona, Golf je sice skvělý, ale jak jsem psal, nenadchne a to byl v našem případě asi kámen úrazu. Leon totiž již svým vzhledem vzbuzuje dost emocí a nejde ho jen tak dostat z hlavy, stejně tak jako nezapadne mezi všechny ostatní auta.
Začali jsme tedy spekulovat, až jsem naprostou náhodou objevil jednoho naprosto dokonalého Leona při cestě do práce. Ani jsem původně nevěděl, že je na prodej, protože pouze stál u nového autosalonu zcela jiné značky a myslel jsem si tedy, že je to něčí auto, ale od chvíle, co jsem ho viděl, tak jsem věděl, že přesně takového musíme sehnat. Bylo to uhrančivé červené FR, které mi nedalo spát. Zkoušel jsem tedy konfiguraci nového, ale to bylo finančně nad limit, takže zbyla horší varianta v podobě hledání stejného, ale ojetého.
Asi jsem si zrovna vybral šťastný den, protože při hledání jsem narazil právě na to FR, kolem kterého jsem jel do práce a zjistil jsem, že je na prodej. Ihned jsem tedy začal řešit prohlídku, zda je vše v pořádku atd. Štěstí mě neopouštělo a byť byl Leon 3 roky starý a měl i něco najeto, tak vše bylo v naprostém pořádku, stav velice dobrý, vše sedělo, cena byla také dobrá, nebylo tedy o čem přemýšlet a Leona jsme měli během pár dní doma!

Nadšení je veliké, Golfa Leon totálně zastínil, byť z hlediska hiearchie koncernu by tomu tak nemělo být. Samozřejmě je to dané i tím, že Golfa máme obyčejného (GTI, nebo R by zase bylo jiné srovnání), kdežto FR, který je ještě oproti klasickému již tak povedenému designu Leonu přece jen dost přikrášlený, takže pohled přitahuje ještě víc.

Tak teď už konečně k autu samotnému…

Na první pohled upoutá skvělý design, ten se Seatu u poslední generace opravdu hodně povedl a to nejen u Leonu, ale napříč modely a musím ho tedy vychválit hned jako první, auto je krásné ze všech stran, vysloveně číší dynamikou, kterou zde ještě dotváří velká 18 palcová kola a v našem případě i křiklavá červená barva, která se prostě nedá přehlédnout.
Leon vypadá na pohled skvěle, ostré dynamické rysy mu sluší, toto ještě podrhují kola, krásné led světla atd., ale co zpracování, bude taky takové, když Seat je v koncernu opomíjený a na spodních příčkách? Samotného mě to překvapilo, ale je vážně dobré, v porovnání s Golfem nevidím nic, kde by se razantně šetřilo, vše lícuje, nikde nejsou šílené fugy, do kterých by člověk strčil snad i všechny prsty, takže zpracování příkladné.

To by bylo zvenčí a co uvnitř?
Díky výbavovému stupni FR se samozřejmě interiér nese také ve sportovním duchu, tedy sportovní sedačky, volant, prahy atd. vše navíc červeně prošité, takže k naší červené barvě auta to krásně ladí a kontrastuje s jinak černým interiérem.
I zde jsem nadšený, palubovka je sice podle mě dosti okopírovaná z předchozí generace Audi, ale na to už jsem u koncertu zvyklý, že se spoustu věcí přebírá napříč všemi značkami, takže žádný problém, naopak chválím umístění rádia co nejvýš, aby řidič nemusel tolik sklápět oči, toto je třeba u Golfu vyřešené hůře a displej je posazený níže. Vše je přesně tam, kde bych to hledal, přehledné, snadné k ovládání a snadno dostupné, nemám asi co vytknout, nebo mě alespoň nic nenapadá. Plasty jsou pěkně měkčené, až na odkládací prostory (před spolujezdcem, ve dveřích, ve středovém panelu), nějaké tlumení by tam být mohlo, protože cokoliv tam člověk dá, tak bude samozřejmě drnčet, ale to není nic, co by se nedalo vyřešit za pár korun nějakými pogumovanými podložkami. Uvnitř auta je i dostatek místa ve všech směrech, líbí se mi i natočení středového panelu směrem k řidiči, který si pak přijde takový víc obklopený a má pocit, že má vše po ruce a do auta více zapadá.
O multifunkčním rádiu s navigací, přehrávačem médií a nevím čím vším ještě je asi zbytečné se nějak extra rozepisovat, člověk si zde prostě pustí co chce a jak chce (DVD, USB, SD, Bluetooth) a stejně tak si zde i nastaví vše potřebné a i nepotřebné, je to jak hrát si s telefonem, každopádně opět je vše jednoduché a zvládne to každý. Navigace naviguje, držkuje, když špatně odbočíte, nic co by někdo neznal. Hlasové ovládání je klasicky k ničemu, protože v 80% případů nerozumí pokynům, což je taky normální, ještě jsem neviděl, že by to někde fungovalo na 100%. Pro audiofily je zde 8 reproduktorů + integrovaný subwoofer v kufru, takže hudba určitě dostačující.
Sedačky, minimálně ty přední jsou skvělé, perfektně drží díky řádnému bočnímu vedení a řidič tak ani při ostřejší zatáčce nenavštíví spolujezdce na jeho sedačce a naopak. Posez za volantem je velice dobrý, z auta je i skvěle vidět, jak přímo dopředu, tak i do stran, dozadu už je to skrze menší sklo na pátých dveřích horší, ale od toho jsou zde přece zrcátka a na parkování senzory s grafikou na displeji. Zadní sedačky už jsou horší, přijde mi, že jsou rovné jak dřevěná lavice, ale ty já neřeším, nikdy na nich nejspíš sedět nebudu, ovšem místa je na nich dost a i s prostorem pro nohy to není nejhorší.

Přesuneme se volně k motoru…
Tady v mém případě nastává částečné zklamání, jako vždy si povzdechnu nad minulostí, ve které by byla v Leonu klasická atmosféra a ne EU výmysl v podobě TSI, alias defakto takový benzínový diesel. Ale co, jiná možnost už není a nejspíš bude čím dál hůř, takže tomu se člověk nevyhne. A jak na tom tedy motor je? Kámen úrazu je, že o hlavní výkon se stará turbo, které funguje dobře, ovšem ve chvíli, kdy povadne, tak už skoro ani nemá smysl zkoušet motor točit dál, stejně to nic moc už neudělá. Bohužel už to není jako klasická atmosféra, která tahá až skoro do samého konce, toto mi přijde projevem více podobné k naftě, ale zase pružný je motor dost a s výkonem 90kW umí s relativně lehkým Leonem i docela zamávat. Jasně není to žádný závoďák, ale na předjetí v běžném provozu to stačí bohatě, do kopců se nijak netrápí a ochotně jde za plynem, dokonce i nějaká ta zábava se s tím dá užít, pokud není člověk vysloveně náročný. Díky tomu, že je to vlastně nejslabší nabízená 1.4, tak není ani tolik přifouklá a mohla by i něco vydržet a ne že se po pár tisících ujetých kilometrů rozhodne, že se podívá ven z kasle a půjde vám naproti. To můžu potvrdit i ze servisních záznamů, kdy při ujetí více jak 50 tisíc km se měnily pouze klasické spotřební věci, jako je olej, filtry apod. Na rozdíl od 1.2 už alespoň zní i jako motor a ne jako říční parníček, což je určitě částečně umocněné i jiným výfukovým potrubím.

Fajn je možnost nastavení jízdních režimů a tedy odezvy plynu a řízení, pro ecorally jezdce je to režim ECO, který vše zvolní a řidič se tak může ploužit provozem s vidinou, že ušetří nějaký ten litřík - asi tomu tak i je, nevím ozkoušené to nemám. Pro nerozhodné je tu pak režim normal a pro ty, kteří si chtějí užít o něco víc zábavy je tu režim Sport. Jako čtvrtý je i režim Individual, u kterého si řidič nastaví odezvy jak sám chce. Každý režim má asi něco do sebe a najde si svého uživatele, rozdíly tam také jsou, takže to není jen mačkání tlačítka. Akorát nečekejte, že v režimu Sport se z toho stane zázrakem střela, na to je tu pak model Cupra se stejnojmenným režimem Cupra, který rozjede běsnění v podobě nejsilnějšího Seatu. Průměrná klasická spotřeba se i bez ECO režimu drží někde mezi 6-7 litry, což není špatné a rozpočet tedy Leon nezrujnuje.

Co musím určitě vyzdvihnout a bylo to pro mě i velkým překvapením je podvozek, který je u verze FR sportovněji laděný a v kombinaci s 18 palcovými koly obutými do gum 225/40 funguje naprosto skvěle. Auto se bez problémů skládá do zatáček i s hodně ostrou jízdou a nemá tendence kamkoliv ustřelovat, čekal jsem dost, ale opravdu předčil mé očekávání, kolik si toho člověk může dovolit. Má to ale i svou stinnou stránku, protože auto je tvrdší, na normální silnici je to v pohodě, ale na kostkách a podobně je to celkem utrpení a to ani nemluvě o kolejích, ty nejspíš budeme projíždět rychlostí šneka, protože jinak mi přijde, že na přejezdu auto zůstane a řidič bude dál pokračovat jen na sedačce a s volantem v ruce. Jsou to hrozné rány a upřímně je mi v takovou chvíli auta i líto, ale je to o člověku, když s tím nebude v takových situacích jezdit jako s autem na rally a doufat, že to vydrží, tak se to dá.

Řekl bych, že román už je to pořádný a na nic jsem snad nezapomněl a třeba moje recenze pomůže i dalším váhajícím, aby si ušetřil minimálně jeden mezikrok, který byl v našem případě.
Leon, byť podceňovaný, jako celý Seat je skvělé auto, nestojí na každém rohu, není tedy tak okoukaný, rozhodně to není nuda a šeď, má velice dobré jízdní vlastnosti a můžu ho vřele doporučit každému, kdo by o něm uvažoval, tuplem ve verzi FR, která má oproti klasické verzi lepší podvozek a ve výbavě nechybí snad vůbec nic. Z mého pohledu je tam i pár věcí navíc, bez kterých bych se klidně i obešel. Rozepisovat se o celkové výbavě už nebudu, tu si může případně každý najít sám v katalogu.

Pokud mě ještě něco napadne, tak to přidám v budoucnu, případně budu přidávat další zkušenosti po ujetí snad ještě spousty kilometů.

Silné stránky

Design
Interiér, volant, sedačky
Podvozek
Osvětlení
Motor (ale chybí mi projev klasické atmosféry)

Slabé stránky

Příčné nerovnosti
Nic dalšího mě nanapadá

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Pouze klasické prohlídky (výměna oleje, filtrů...)

 


Další vozy Seat Leon



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10
praktičnost
8
prostornost
8
jízdní vlastnosti
10
jízdní komfort
8
provozní náklady
9
náhradní díly
9
výkon motoru
8
spotřeba
10
hlučnost motoru
10
kvalita sedadel
10
brzdy
10
zavazadlový prostor
9

Více o modeluSeat Leon 5F (od 2012)
Seat Leon Cupra – Rychle, zábavně a levně Seat Leon Cupra – Rychle, zábavně a levně

Hledáte silný kompaktní hot-hatch a nemáte tolik…

Seat Leon Cupra ST 300 si zazávodil na sněhu se psím spřežením Seat Leon Cupra ST 300 si zazávodil na sněhu se psím spřežením

Zamrzlé jezero v Laponsku se stalo místem setkání…

 





Blesk.cz

Patrasovou u Slováčka drží peníze: Co vydělám, jde na jeho účet! Tíží mě to

Patrasovou u Slováčka drží peníze: Co vydělám, jde…

Jen málokterá žena by si nechala líbit tolik ponížení, co Dagmar Patrasová (61). Její manžel Felix Slováček (74)…

Poslední foto před smrtí: Mladík vzal expřítelkyni (†18) na útes, aby ji střelil a skopl dolů

Poslední foto před smrtí: Mladík vzal expřítelkyni…

Chtěl se jí nadobro zbavit, a tak ji pod záminkou procházky vylákal na útes. Loren Bunner počkal, až jeho…

 

iSport.cz

Diskuze pod dohledem policie. Na kouče Habance si počkali fanoušci

Diskuze pod dohledem policie. Na kouče Habance si…

Z očí do očí se brněnští fanoušci rozhodli vyříkat si s trenérem Svatoplukem Habancem situaci, v níž se…

Plíšková zůstala jedničkou, Halepová ve finále dostala výprask

Plíšková zůstala jedničkou, Halepová ve finále…

Karolína Plíšková zůstala světovou tenisovou jedničkou. Rumunka Simona Halepová, která ji mohla na prvním místě…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…