Recenze
Technické info
Přezdívka auta Mochaccino Rok výroby 2021 Koupeno nové najeto [km]:500 palivo: elektřina výkon [kW]: 100 převodovka: automatická pohon kol: přední
Popis vozu
PROČ, aneb jak jsem to viděl před pořízením
Po krásném dvou a půl letém vlastnictví zatím nejlepšího vozu, který jsem měl, jsme se rozhodli posunout dál. Hybridní, úsporné, pohonné ústrojí dělalo přesně co mělo. Jezdilo tiše, příjemně, levně a pohodlně. S postupem času jsem stále více vnímal rozdíl mezi jízdou na elektriku a benzín. Moje snaha maximálně využívat narekuperovanou energii dosáhla hraniční možnosti vozu, a pak jsem se náhodou projel v elektro voze. Shodou okolností právě toho, který jsem si pořídil. Původně jsem uvažoval o PHEV, jako další mezistupeň, ale dnes si nemyslím, že je to nutně auto pro mě. Na Kia Niro nemůžu říct jediné špatné slovo. Naprosto spolehlivé, pro mé potřeby plně vyhovující. Chyba není v Niru, ale ve mně. Prostě NUTNĚ POTŘEBUJI ELEKTROMOBIL.
Měl jsem možnost povozit se v několika elektrovozech, ale do srdce se mi zaryla MOKKA od Opelu. Je sice menší než předchozí Niro, a to o hodně, ale děti už mají každý svá auta a životy, tak jezdíme pouze ve dvou, a to nám na nákupy stačí. Hodně jsem řešil dojezd, a vzhledem k nájezdu cca do 50 km denně a jednou za měsíc do Prahy nebo Plzně do kina a na nákupy cca 250 km, mi přijde dojezd 300 km dostačující. Dojedu k nákupnímu centru, píchnu na dobíječku a po vyřízení potřebného jedu zpět. To půjde i v zimě, kdy se může dojezd pokrátit až o 30 %. Dojezd u elektrovozu je pro každého největší problém a všichni mají potřebu to řešit. Já jsem se na to pochopitelně musel podíval čistě pragmaticky, protože si nešlo nechat poradit od "oborníků" na internetu. Když elektroauto stojí, tak se nabíjí, takže narozdíl od spalováku z domu vyjíždím s plnou "nádrží". Pak ujedu 200-300 km, což je max. 2-3 hodiny jízdy. Samozřejmě se potřebuji protáhnout a občerstvit, takže si dám "nucenou "pauzu, během které auto stojí a opět se nabíjí. Poté pokračuji dalších 150-250 km opakuji celý proces. Po České republice a okolních státech je to jednoduché. Samozřejmě, pokud někdo jezdí dálky, tak si nekoupí auto, které má 50 KW baterii, ale půjde
o třídu výš. Pokud chcete na jeden zátah k moři, nikdy si nekupujte elektroauto a doufejte, že
se nezabijete při mikro spánku. Pokud by jako první jezdily elektroauta, a pak někdo přišel se spalovákem, tak by zase všichni
řešili: ano, sice to má dojezd, ale smrdí a je strašně hlučné a klepe se atd. Každá technologie má své pro a proti. Bohužel mnoho lidí, kteří nesouhlasí s elektromobilitou nikdy v elektrice nejeli. Doporučuji si to zkusit. Ne každého to nadchne, ale pak se dá alespoň poučeně srovnávat.
Můj syn, který je milovník spalováků, po testovací projížďce v elektrické Mazdě, začal vážně uvažovat, o její koupi. Pokud by neměl 1/2 roku nové auto, určitě by tak učinil. Pokud jde o cenu, ano, je vysoká a zůstatková hodnota je velký otazník. Já si auto nekupuji jako investici, ale jako dopravní prostředek a jako dárek k Vánocům. Nepochybuji, ale že už je rozhodnuto a je to hotová věc, doba spalovací končí a nic s tím nenaděláme a upřímně mi to nevadí. Při ranní jízdě, když zasednu do předehřátého vozu a vyjedu nehlučně ze zahrady velice ocením, pokud se přede mě nezařadí soused a z 1,9 - kovou Octavkou a ze
svého výfuku mi do sání klimatizace nepustí ten příšerný smrad a v oblaku černých sazí zmizí z dohledu.
Díky postupnému přechodu přes hybrid se na elektroauta nedívám jako na něco špatného, ale vidím mnoho pozitivního. Pokud chce někdo mluvit o argumentu neekologičnosti, je to také špatně. Chcete-li být eko, choďte pěšky. Žádné auto není z principu ekologické, ale některé méně, vytváří prachové části a nekouří nám pod nos. Do budoucnosti je snazší zachytávat nečistoty z jednoho komínu než z tisíců výfuků. Vždy je možné domluvit se s dodavatelem el. energie a objednat si udržitelnou energii na nabíjení. Čisté, ale nikdy nebudou. Vyrobit se musí a pokud se rozjede velkovýroba, spadne i cena a dojde k vývoji ekologičtějších výrobních procesů. Celkově bych elektroauta bral jako další alternativu, než řešit pořád dokola co a proč. Ale hlavně, volba zůstává vždy jen o pocitu zauta, a tam to prostě cítím elektricky.Jsem ale člověk, který nerad řídí, jezdí z nutnosti a využívá pomocníky jako adaptivní tempomat a aktivní udržování v pruzích, po delších cestách to zapnu, nastavím 95 km/h a už se jen nechám vézt. Nepochybuji, že někdo, kdo se o půlnoci vzbudí a jede se projet jen tak pro radost, určitě bude preferovat něco jiného a jeho rozhodovací algoritmus při výběru auta bude jiný.
Toliko vize, pocity a teď realita
Mokka je typický zástupce elektromobility, velice tichá jízda o 100 kW výkonu a baterii 50 kWh. Dojezd je něco málo přes 300 km za optimálních podmínek, v zimě až o třetinu méně. Rychlost je omezena na 150. Má typické zrychlení z 0 na 50 protože motor má okamžitý výkon k dispozici ihned po sešlápnutí plynového pedálu. Nejlepší je ale jeho design, přední maska odkazující na Opel z 80.let. Podle mého názoru se to hodně povedlo, pamatuji si, že jako kluk jsem je obdivoval a dodnes pokud se podívám na fotky veteránů mám prostě radost. Na "haupně" je taková ploutev, která dodávástyl. Pokud chceme dolít vodu do ostřikovače zjistíme, že haupnu zvedají plynové tlumiče, takže to není vůbec problém ani pro ženu. Nevýhodou jsou páté dveře, které mají podivně umístěné otevírání, naštěstí to jde otevřít i klíčky. Letošní zima ukáže, bude-li se tlačítko umístěné nad značkou špinit, nebo ne. Kufr je velikostně menší, ale na nákup postačí. V zadní části najdete sklopné zadní sedačky v poměru 60/40 a místo pro dva dospělé max. výšky 175 cm. Třetí se na jízdu 5 km vtlačí, ale nedoporučuji. Vyšší postavy na zadních sedačkách budou hlavu opírat o čalounění stropu místo opěrek hlavy. V mém případě to není důležité, výhledově budu vzadu vozit maximálně
psa nebo vnoučata. Přední posezení je ovšem jiná liga. Maximálně vyhovující posezení, nastavitelný volant, palubní přístrojovka doslova obklopuje řidiče, vše je nadosah a velice intuitivně a ergonomicky na svém místě. Dokonce lze aktualizovat software přes USB. Právě se na to chystám, takže se dá předpokládat, že se časem odstraní drobné neduhy v infotajmentu (rychlost odezvy, chybějící možnosti nastavení atd). Pokud jedete na adaptivní tempomat, tak vám nabídne i jinou rychlost dle tzv čtení dopravních značek, stačí potvrdit ihned se to změní. Tempomat funguje až do zastavení a umí se i rozjet a drží elektromobil v pruzích. Elektromobil vámnabízí i parkovacího asistenta, kterého jsem zatím nevyužil, neboť umím parkovat. Dalšími funkcemi jsou jednozónová automatická klimatizace, hlídání slepého úhlu a dopravních značek. Třešničkou na dortu jsou LED Matrix světlomety, teprve po vyzkoušení člověk pochopí, jak jsou skvělé. Rozhodně se vyplatí připlatit. Troufnu si tedy říct, že se auto až na nějaké nepodstatné maličkosti vážně povedlo.
Nabíjení v praxi
Vzhledem k očekávání jsem byl první týden nervózní a stále jsem kontroloval dojezd. To se ale po 14 dnech usadilo. Člověk překalibruje myšlení a začne o "tankování" uvažovat v jiném rozměru. Zvyk je železná košile a jiná logika tankování paliva naučená za mnoho let trochu člověka znejistí a rozhodí. To mluvím o člověku, který se na elektromobil těšil. Co to udělá s někým, kdo je odpůrce elektromobility si ani nechci představit. Cca po třech dnech opět dobíjím, snažím se hlídat nabíjení cca 20-80 % a pohybovat se v tomto rozmezí. Reálně tedy používám max 60 % kapacity baterie. Takto je to obecně doporučováno. Samozřejmě to neznamená že nemohu jet na doraz, ale pokud člověk nejede dál tak není nutné tlačit baterii do 100 % a vybít až na 10 %. Auto v noci stejně stojí tak se může dobíjet. Právě to je ale podstata problému. Pokud nemáte kde stát u zásuvky, tak určitě potřebujete větší baterii. Jinak při průměrném nájezdu 30-40 km denně budete nabíjet až 2x týdně pokud nepojedete na krev.
Proces nabíjení se dá hlídat přes mobilní telefon a dálkově vypnout, nebo nabíjení odložit.Taky se dá mobilem zatopit a naplánovat cesta. Chybí volba omezení nabíjení, abych těch 80% nemusel hlídat, ale teoreticky tomu ani 100 % neublíží.
Pokud bych měl vše zhodnotit, zatím nelituji a přetrvává nadšení. Automobil na benzín je pro mě momentálně něco, co už nechci. Avšak čas ukáže, zda nadšení vydrží.
Po nějaké době dodám fotky a dopíšu další, ale zatím nemám náladu a čas. Musím testovat.
Silné stránky
Je to Elektro
Slabé stránky
Je to Elektro
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím nic
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
ALGON K.Vary , zatím lze mluvit pouze v superlativech.
Novinky v recenzi
Zvonec a konec.
Opět se čas naplnil a je třeba vyměnit vůz. Chci shrnout více jak dvouleté používání EV Mokka.
Mé další vozidlo bude opět EV. Mám ale značné připomínky k EV Stelantis. Nastavení procentuální možnosti nabíjení se ukázalo velmi omezujicí. Pokud máte chránit baterky je nezbytné. Aplikace pro mobil má naprosto zoufalou funkčnost a mnohdy ani nenačtete stav baterie. Nadruhou stranu, vše, co zůstalo z klasických ” čmoudů” je prověřeno a je funkčně dokonalé.
Důvod našeho loučení ale tkví v naprostém nezvládnutí softwaru. Během posledních 3 měsíců začal zlobit pohon, občas sporadicky zacukal, jako by někdo na zlomek sekundy přerušil přívod elektřiny do motoru. U benzínu bych tomu vůbec nepřikládal váhu, ale v tomto případě jsem to odvezl do servisu. Přehráli soft a jelo se dál.
Později jsem zjistil, že to nepomohlo a začalo se to zhoršovat. A co víc, na křižovatce se auto zastavilo a hodilo chybu, vyplo se a zaplno a hurá do opět do servisu. Načetli a v jednotce nic nezůstalo, žádná chyba. Servis s ním nejezdil 400km a vrátil nám ho v pátek. V pondělí zase zůstalo stát. Nafotil jsem palubku, která svítidla jak vánoční stromeček, odstavil auto a zavolal servis. Je třeba říct, že servis je v tom nevinně. Sami jsou z toho nešťastní, protože software nezaznamená a neuloží ani poruchu, ani například historii čidel během poruchy, takže, nikdo neví, co tomu je. V tom bych viděl hlavní příčinu problému.
Klasické automobilky vůbec nepochopili, že mnoho věcí je třeba dělat jinak, a pokud jim to nedojde včas, nebudou mít šanci. Elektropohon podle sluchu jako spalovák neopravíš, nicméně, dokud jezdilo, bylo to mé nejlepší auto.
Další poznatky a postřehy.
Jak jezdím, tak zjišťuji:
• Jak je auto krátké a na velkých kolech, tak se krásně točí s volantem a v předu není problém ani s horším asfaltem, na zadních sedadlech to ale znatelně drncá.
• Aktualizace mapových pokladů z USB funguje OK, už ukazuje nové úseky otevřené na podzim.
• Aktualizace firmwaru taky OK, zrychlila infotainment, není to dokonalé, ale zlepšení je znát.
• Velice nakažlivé je okamžité zrychlení, člověk nemusí čekat na podřazení např. na křižovatkách atp.
• Pokud zapnu výšenou rekuperaci, tak se dá jezdit prakticky na jeden pedál, ale na poslední dobrzdění je třeba vždy použít brzdu. To bych asi klidně oželil. Představoval bych si automatické zastavení, pokud sundám nohu z pedálu plynu. Zároveň se zvýšená rekuperace výborně hodí na skvělé dávkování plynu při jízdě na sněhu, když to klouže.
• Po opětovném nastartování se ale musí opět zapnout.
• Tlačítko pro start (místo klíčku) je třeba dost silně stisknout oproti Niru, to bych také oželil, Pokud ho zmáčknu po jízdě vše se samo zabrzdí a zařadí se Parking, to se povedlo.
• Velice mi vyhovuje, pokud dám klíčky do kapsy a dojdu k autu, auto se samo odemkne a při odchodu zamkne. U Nira jsem často zapomínal zamknout, tak to velice oceňuji. Drobné mínus je, že když se člověk motá kolem auta tak pořád zamyká a odemyká.
• Velice mně rozčiluje že po každém nastartování se rádio nastaví zpět na rádio, takže vždy musím zapínat ručně USB nebo Bluetooth.
• Povel hlasem funguje velice dobře, používám na telefon a navigaci.
• Další skvělá věc je velmi rychlé zatopení auta, ale velké mínus je, že netopíte odpadním teplem z motoru, ale vlastně dojezdem. Pokud nejedete dál je to jedno, na delších trasách je to hodně znát.
• Pokud dám režim ECO pod 5°C, nestíhá topit a jen tak lehce přitápí a pedál plynu je gumový, v režimu NORMAL už mapuje plynový pedál trochu ostřeji a na SPORT má velice rychlou a citlivou odezvu. Po nastartování se vždy nastaví na NORMAL.
PRAXE-Nabíjení pomalé z 230 V zásuvky:
Protože člověk nikdy nenabíjí z 0 na 100 %, tak přes noc vždy v pohodě stačí, většinou se dobije do 10 hod na 80%. Také proto nespěchám z Wallboxem a nechám to až na jaro, i když jsem ho chtěl původně do konce listopadu.
PRAXE-Nabíjení na stanicích:
U "Mekáče" nebo Baumaxu to funguje. Člověk, než stihne nakoupit nebo si dát snídani tak došťouchá tak 100-150 km, když hodně spěchá, jinak courání po nákupáku znamená plnou. Vlastně pokud se zamyslím, tak co ho mám jsem neztratil na "dotankování" ani minutu, protože nezajíždím k pumpě a nečekám až tam něco doteče. Jen zaparkuji, dám do nabíječky, pokud je to potřeba a jdu si po svém. Jezdění "kolem komínu" nevyžaduje žádné plánování, ani omezení. Mimochodem, na nabíjecí stanici jsem nabíjel jen jako test, 99 % nabíjení bude probíhat doma, levně, pomalu, přes noc.
Samozřejmě při trase delší jak 250 km v kuse se tomu nevyhnu, ale já tak daleko nejezdím, nebo jen výjimečně. Ze začátku jsem se toho trochu bál všichni to chválí nikdo nic nekritizuje, ale není co kritizovat. Opravdu na příměstské ježdění asi naprostý ideál.
Znova opakuji, pokud jezdím 2x do týdne Bratislavu nebo nemůžu tankovat doma, tak kupuji něco jiného. ELEKTROAUTO NENÍ ZATÍM PRO KAŽDÉHO a chápu každého kdo tomu nevěří. Pokud se ale koukám kolem sebe, tak většina lidí jezdí jen do práce na nákup a domu, pak 50 KW baterie stačí.
Jednoznačně zatím mohu E-auto doporučit, pokud splňujete výše uvedené podmínky, a ostatním bych "naordinoval" postupné seznámení - HEV, PHEV a pak teprve pokud to zkousnou tak E-auto.
Topení:
Topení je zhruba 1-3% z baterie na hodinu provozu dle teploty venku. Takže se dá říct, že dvě hodiny jízdy vezmou cca 4-6% baterie na teplo. Na druhou stranu jsme zjistili, že není nutné používat předehřátí vozidla, protože než ometu sníh ze střechy a vyjedu ze zahrady auto už je krásně vytopené. Na topení nejvíce vezme na začátku udržování komfortu už není tak žravé. Vlastně spotřebu tepla vůbec člověk neřeší. Pokud bych uvázl v koloně z 20 % baterií, tak 2-3 hodiny vydržím a mám stále dost na dojetí ke stojanu. Ani jsem vlastně takhle dlouho v koloně nestál (to neznamená, že se to nemůže stát).
První cesta 120 km a zpět.
Ráno jsem došťouchal 97 % a bez problému jsem dojel do Prahy na Zličín v baterce zůstal dojezd 40 km. Schválně jsem to dal na pomalou dobíječku 22kW a šel nakupovat. Poté jsme přejížděli 2x k dalším parkovacím stojanům (vždy před obchodem, kde jsme nakupovali a vždy pomalé nabíjení). Protože se jednalo o vánoční sobotu, parkoviště byly zoufale plné, ale díky tomu, že jsem dobíjel, tak jsem měl snadno naleznuté místo u dobíječky, zatímco ostatní hledali. Je ale pravda že mimo Prahu jsou nabíječky prázdné, ale uvnitř Prahy prakticky pořád obsazené. Do budoucna to chce daleko hustější síť dobíjení hlavně u obchoďáků, kde stojí nejvíce aut. Na cestu zpět v baterce 87 % a doma dojezd 15 km.
Cesta do Prahy je mírně z kopce a vítr v zádech, takže to bylo snadné. Polovinu cesty je okreska a druhá polovina dálnice. Limity jsem jel 50, 90, 130, zimní nové gumy, takže valivý odpor obrovský, zatížení cca 300 kg tam i zpět. Venkovní teplota kolem nuly. Do 90 km/h normální spotřeba. Co se ale dělo, když jsem najel na dálnici a ustálil 130 km/h bylo strašné. Protože Mokka je auto do města a kolem města, je takové "krabičkojidní", takže vzduch nerozráží, ale hrne. Dojezd okamžitě začal rapidně klesat. (Proto Tesla vypadá tak jak vypadá.) Na druhou stranu je třeba dodat že na dojezd se dá perfektně spolehnout a ukazuje přesně, což je u elektroauta důležité. Cestou je několik rychlých dobíječek, kde by stačilo zastavit na deset minut doštouchnout 50 km a frčíte dál. Nutno říct že jízda do těch 150 km nevyžaduje nic zvláštního nebo jiného než spalovací motor, a to ani v zimě za těch nejhorších podmínek. Jakmile přezuji na léto a pojedu s méně zatíženým autem dám vědět, jak dopadla stejná cesta.
Pokud to shrnu, tak pro mé potřeby OK, spotřeba větší o 50 % při nejhorší možné konfiguraci je pro mě očekávaná a taky OK. Pokud na jeden zátah ujedu 150 km, když se neomezuji mně to stačí. A pokud bych snad potřeboval víc, dá se dobít cestou jen tolik, abych dojel a pak nepotřebuji čekat 30 minut na dobíječce.
Pro toho, kdo jezdí víc jek 400 km je ale nutné jiné auto, baterie 70kW a více, a hlavně sedan, ideálně kapkovitého tvaru.
Jinak za mě OK. Zatím jsem spokojený a nepřipadá mě elektro auto žádný problém a doposud jsem nenarazil na omezení provozu, které by mě jakkoli limitovalo v mých potřebách. Spíš naopak, jízdně je to příjemnější a vím že už nechci spalovací motor. Dokonce se někdy těším, že si zajezdím což se mi dlouho nestalo. Prostě to autíčko miluju.
Další cesta 150 km a zpět.
Ráno start, baterie 100 %, auto zatížení 400 – 440 kg, 4 dospělé osoby mužského pohlaví. Celou cestu 90 km/h max. Venku -10 °C, postupně -5 °C, dojezd reálný 220 km. Dobito na 90 % a plně obsazen, hurá domu. Teplota cca. -5 až 0, opět bez potíží.
Horší podmínky už asi nebudou a já nebudu jezdit dál než těch 150 km.
Co se nepovedlo:
Mokka je platforma Stelantis, tak už začínám zjišťovat, co je špatně. Hledání něco v navigaci, pokud si to nepřipravím dopředu, hrůza (dá se poslat cíl z mobilní aplikace). Nejde zadat Cinema City a vybrat kino nebo jméno Obchodního Centra. Jedině musím najít adresu a pak to podle ní zadat. Některé věci na infotainmentu jsou podle mě hodně neintuitivní, ale dá se to časem naučit, nebo najít v návodu, případně 20 minut hledat a zkoumat. Nastavení dobíjení nelze pro ochranu baterie omezit dopředu na stanovené %, ani nejde k dané hodině dobít stanovené množství. Jde pouze zadat odložené nabíjení. Aplikace v mobilu je jako za krále klacka, ale víceméně funguje. Lze kontrolovat stav baterie, odložit nabíjení a vytopit auto nebo temperovat. To je vše. U levné Mokky budiž, ale pokud si člověk koupí Astru v elektrice a oni taky přidají tuhle appku, tak to bude vážně ostuda. Můj syn má v levné Kie Rio daleko lepší, více funkcí a hezčí provedení.
Negativum na elektromobilitě:
Pokud někde dobíjíte musíte zajistit odjezd ihned po dobití, pokud pověsíte auto na kabel, a ono se natlačí na 100 %, pak se vám účtují poplatky za blokování nabíječky. Je to samozřejmě v pořádku, je třeba uvolnit veřejnou stanici pro ostatní. Ne vždy je to ale možné, něco vás zdrží a platíte.
Co se týče dojezdů, není to problém, pokud zvolíte správné vozidlo, ale je nutné změnit přístup a uvažování.
Otevírání pátých dveří
Po aktuálních plískanicích jsem zjistil proč je otevírání nad značkou. Design vládne a proto se nárazník strašně špiní zatímco nad značkou je více méně OK.
Přidat názorDiskuse: Opel Mokka Elektrická Ultimate 100kW/50KW
- To teda nič moc životnosť elektromobilu od Stellantis 01.07. 09:37 Rasto
- Elektromobilita 30.01.2022 16:32 dr.biker
- Re: ovládání přes mobil 28.01.2022 11:59 želva
- ovládání přes mobil 05.12.2021 09:56 multicar
- Info pre vyšších šoférov... 05.12.2021 09:45 jam2015
- Re: Malá poznámka k textu. 03.12.2021 13:51 idam.i
- Malá poznámka k textu. 03.12.2021 11:51 Midlosek
- Re: Re: Re: "Jsem člověk, který nerad řídí...." 02.12.2021 09:12 BruceWayne
- Gratulujem 01.12.2021 17:52 Rasto
- Re: Re: "Jsem člověk, který nerad řídí...." 01.12.2021 17:06 idam.i
- Re: "Jsem člověk, který nerad řídí...." 01.12.2021 16:10 BruceWayne
- "Jsem člověk, který nerad řídí...." 01.12.2021 01:18 Arese
- Re: Text 30.11.2021 14:08 Dzakobo
- Text 30.11.2021 13:45 Stejsn
- Držím palce 30.11.2021 12:47 idam.i
Další vozy značky Opel
-
Opel Mokka (2013) Majitel: Marast
Přidáno: 1.8.2013 109 Majitel 9.28 Uživatelé
-
Opel Vectra (2005) Majitel: lubaan
Přidáno: 30.4.2008 8710 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Opel Insignia (2009) Majitel: Toman01
Přidáno: 3.3.2010 479 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Opel Zafira (2003) Majitel: m.z.
Přidáno: 2.8.2009 3210 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Opel Astra (2010) Majitel: Nerez
Přidáno: 2.9.2010 958 Majitel 9.90 Uživatelé