Recenze

sybokcz (muž 39 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Land Rover Series IIa SWB 2.25i

9.90 Uživatelé

Hodnoceno: 30× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Land Rover Series IIa, foto 1 Land Rover Series IIa, foto 2 Land Rover Series IIa, foto 3 Land Rover Series IIa, foto 4 Land Rover Series IIa, foto 5 Land Rover Series IIa, foto 6 Land Rover Series IIa, foto 7 Land Rover Series IIa, foto 8
Land Rover Series IIa, foto 9 Land Rover Series IIa, foto 10 Land Rover Series IIa, foto 11 Land Rover Series IIa, foto 12 Land Rover Series IIa, foto 13 Land Rover Series IIa, foto 14 Land Rover Series IIa, foto 15 Land Rover Series IIa, foto 16 Land Rover Series IIa, foto 17 Land Rover Series IIa, foto 18 Land Rover Series IIa, foto 19 Land Rover Series IIa, foto 20 Land Rover Series IIa, foto 21 Land Rover Series IIa, foto 22 Land Rover Series IIa, foto 23 Land Rover Series IIa, foto 24 Land Rover Series IIa, foto 24 Land Rover Series IIa, foto 25 Land Rover Series IIa, foto 26 Land Rover Series IIa, foto 28 Land Rover Series IIa, foto 29 Land Rover Series IIa, foto 30 Land Rover Series IIa, foto 31
 

Technické info

Přezdívka auta Dědek Rok výroby 1964 Koupeno ojeté najeto [km]:71700 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2286 výkon [kW]: 51 kroutící moment [Nm]: 157 maximální rychlost [km/h]: 110 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 13

Popis vozu

Dědka mám již pět let, ale teprve nyní byla splněna moje podmínka pro recenzi, takže ji konečně mohu napsat a zveřejnit.

Před 65 lety (1947)
Se v poválečné Anglii rozhodli, že vyrábět běžná auta Rover nemá cenu a že země potřebuje něco robustního, co přejede stále rozbombardované cesty, případně nahradí traktor na poli, odveze půl vesnice do kostela a pod.
Zhlédli se v dovozových Jeepech/Fordech Willys a použili jeho rám jako základ pro budoucí vůz.
V té době bylo železo hodně drahé a nedostatkové, takže klasická ocelová karoserie nepřipadala v úvahu a zbytek přidělené oceli padl na již zmíněný rám. Co teď? Naštěstí si někdo uvědomil, že spousta jiného kovu se válí všude možně, sestřelené neměcké letouny, sestřelené spojenecké letouny, nedokončené britské letouny, ty všechny mohli poskytnou dost hliníkové plechu na budoucí karoserii připravovaného vozidla.

Před 64 lety (1948)
Vyjíždí v Solihullu první Land Rovery Series I. Jednoduchá vozítka s motorem o objemu 1.6 litru, pevná nebo plátěná střecha, krátká nebo dlouhá verze, stálý pohon všech kol, lehká stavba, ideální do nepohody a na rozbahněné cesty.

Před 60 lety (1952)
Motor 1.6 nahražen větším objemem 2.0 a (téměř) stálý pohon všech kol nahrazen volitelnou čtyřkolkou.

Před 55 lety (1957)
Představuje se první diesel (stejně jako benzín o objemu 2 litrů) a rozměry rozvorů (SWB - krátká a LWB -dlouhá) se zastavili na dalších 25 let na hodnotách 88 inches a 109 inches.

Před 54 lety (1958)
Po úspěchu Serie I se představuje výrazněji modifikovaná Serie II. S touto verzí přichází čtyřválec 2.25i (ovšem přesná kubatura je 2286ccm). Diesel zůstává na 2.0. Ve vozech ze začátku výroby lze nalézt ještě původní dvoulitry. Opět se vyrábí krátká a dlouhá verze.

Před 51 lety (1961)
Mírné úpravy a nový diesel 2.25 přináší Serie IIa, v největším počtu (ze Serií) vyrobený Land Rover. IIa bývá ten, který si každý vybaví, když se řekne Land Rover, nejčastěji objevující se verze ve filmech (Born Free, Bohové musí být šílení). Vychytaná, téměř nezničitelná.
V IIa byl též představen šestiválec 2.6 litru.

Před 48 lety (1964)
Byl vyroben Dědek, Serie IIa SWB, soft-top, 2.25 petrol, left-hand steered (tedy levostrané řízení) a předán (pravděpodobně) do Civilní služby Helvétské konfederace (česky: do Švýcarska). Kde sloužil jako auto pro všechno.

Před 43 lety (1969)
Poslední změny před nástupem další Serie, světlomety se stěhují z centra vozu do "křídel", první ještě s vypouklými světlomety (tzv bugeye), posléze s již zapuštěnými.

Dvojky (resp IIa) se též vyráběli s jinými typy karosérie, tzv. Forward control, na 109 palcích postavné "trambusy", více užitková než osobní vozidla.

Před 41 lety (1971) a dále (do 1985).
Přichází poslední ze Serií, Series III. Opět proběhly změny na exteriéru (maska v rovině s křídly), interiéru (jiná "palubní deska", která již nemá přístroje uprostřed, ale před řidičem, techniky - úpravy motorů, převodovek.
Montáž motoru V8 (z již vyráběného Range Roveru) do Station Wagonu LWB přínáší více síly.

Před 29 lety (1983)
Land Rovery 90, 110 a 127 se již blíží tomu co známe dnes pod jménem Defender (jméno přidáno až v roce 1990, po té co v roce1989 přišel Land Rover s Discovery a bylo nutné přidat jméno).

Před 5 lety (2007)
V tento rok jsem se rozhodoval, co si pořídím. Auto na běžné ježdění? Ne, nepotřebuji, většinou jsem si půjčil nějaké od rodičů (zůstává to tak až do roku 2009). Motorku, krosku? Na chalupu dobré, ale nemám k nim až tak vztah.
Když tu v bazaru v Praze stál Dědek, v před renovačním stavu, s nefunčkními brzdami, chybějícími zadním lampami, různobarevným lakem, chybějící plachtou a konstrukcí, prostě napohled chudák. ALE - rám naprosto perfektní, žádná koroze a když k tomu prodávající přišel, zapojil baterku a motor na dvě otočení naskočil a jen si předl, tak jsem se zamiloval. Prakticky hned jsem si zajistil peníze a nechal si ho odvést k rodičům do garáže. Zde stál další rok než se mi podařilo sehnat kombinaci dodávky, podvalu a kamaráda s řidičákem skupiny E, abych ho dostal na chalupu na Vysočině.

Mezi lety 2008 - 2012
Probíhá pomalá mírná renovace. Krom zmíněných závad zjištěn nefunkční pohon 4x4 (nevyřešen zatím dodnes). První co bylo na řadě byly brzdy. Nová prasátka, hadičky, spojkový válec (už v čechách ho někdo prošlápl). Nová zadní světla, elektrické rozvody k nim.
Renovace sedaček, barva koženky původní ale bylo nutné použít prakticky vše nové.
Sjednocení barvy, někdo ho naštětkoval základovkou, zadní čelo původní zelená. Zelenou jsem dávat nechtěl, objednal jsem pískovou, ale dostal jsem trošku výraznější žlutou, ale nakonec se mi líbí více. Lak jsem nedělal, jen jsem natřel, jezdím s ním i do lesa a škoda klasicky vypáleného laku.

Jaro 2012
Po pěti letech (celou dobu jsem se na to chystal) jsem se rozhodl, po té co mě inspiroval kamarád a dal mi i kontakt, udělat veteránské papíry. Měsíc a půl byrokracie, doplňování detailů se vyplatilo a značky, průkaz historického vozidla jsou doma a už máme za sebou i první vyjížďku - paradoxně na Lancia sraz.

V brzské době (možná)
Mělo by dojít na renovaci podvozku. Půlelipsy jsou prakticky v rovině a netlumí. Spolu s nimi dám i tlumiče. Chystám se koupit nové gumy, staré jsou na autě už kdoví jak dlouho a začínají puchřet.
Rád bych konečně dořešil čtyřkolku. Je možné, že je to jen zlomené táhlo ovládání zubové spojky, ale je možné, že je problém i v rozvodovce. Uvidíme.
Určitě rám střechy a plachtu, aby se dalo vyrazit i za mírně horšího počasí.

LR Series IIa "Dědek" byl fakticky mé první auto co jsem koupil, věnuji se mu, i když s přestávkami, dlouho. Pro mě je stělesněním toho, jak se auta vyráběla před lety, toho co člověk koneckonců za tím volantem potřebuje a co od auta očekává. Za tím ouzkým kouskem plastu, kterým na místě neotočíte, protože homokinetické klouby jsou jako větší jak moje pěst, protože levostrané řízení přineslo přepákování metry rovných tyčí, si člověk uvědomí, že potřebuje jen něco pod zadkem, řadící páku (1. a 2. převodový stupeň bez synchronizace), spojku (stav zapnuto, vypnuto) a plyn. Z přístrojů používám v podstatě jen blinkry (halt úlitba době), tlak oleje (i když věřím, že by mně dovezl domů i bez něj) a dobíjení. Tachometr je otevřeném LR jen na uvědomění si, že i když si člověk myslí, že jede minimálně stovkou, tak ve skutečnosti stova čtyřicet.
Jízda s ním, je zážitek na který se těším, vždy když přijedu na chalupu. Ruční napumpování benzínu do karburátoru, zapojení baterie, sednutí do auta, vytáhnout sytič, nechat motor dvakrát převalit a za doprovodu oblaků modrého dýmu vyjet z vrat. Úžasné.

Silné stránky

Spolehlivost. V podstatě už 48 let jede, neztěžuje si, prostě jen jede.

Vzhled. Ano, to je subjektivní, ale ta kombinace robustního vzhledu, krátké karoserie, úzského rozchodu a světlometů mezi křídly je něco tak jiného, že nelze než započítat do silných stránek.

Dostupné náhradní díly. LR SIIa jezdí po světě ještě dost, druhovýroba běží a cena se tak drží v rozumných mezích.

Slabé stránky

Dá se vůbec následující výčet počítat mezi slabé stránky? Určitě ano, ale k tomu auto to prostě patří.

Málo místa, díky přepážce za sedadly je místo pevně dané a mám dost potíže se poskládat.

Tvrdé (může být špatnými půlelipsami), na výmolech skáče jak koza.

Již zmíněné přepákování řízení, v soustavě tak vznikají vůle, i když je vše utažené.

Brzdy - slabé, hodně, bubny na všech kolech s nesouměrným účinkem (hodně blbě se to šteluje).

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Většinu mechaniky sám nebo se sousedem. Elektriku si nechávám dělat (v té se nevyznám vůbec).
ND beru aktuálně u British Cars, jednání se mi zdá v pořádku, dovezli (a to rychle) vše co jsem zatím potřeboval. I přes nejistotu, že objednám u nich mi udělali kalkulaci na podvozek.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Standardní jednání, slevil trošku z ceny, odtah k baráku bez příplatku (v cene auta).

 

Novinky v recenzi

31.5.2012 01:01

Fotky

Další fotky budou, i z doby před lakem.

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy značky Land Rover



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Zatím nezklamal a co odešlo, je navrub stáří.

praktičnost
6

Něco je strašně praktické a něco úplně nepraktické, těžko hodnotit.

prostornost
6

Na sedačkách žádná, na korbě moc.

jízdní vlastnosti
6

Na silnici peklo, na poli a v lese super.

jízdní komfort
3

Co to je?

provozní náklady
6

Zatím jen olej, pár prasklých zadních lamp (zacouval jsem moc prudce do stání).

náhradní díly
9

Stále k dostání.

výkon motoru
10

Takový jaký má být.

spotřeba
10

Spotřeba vysoká, ale při 200km ročně? Neřeším.

hlučnost motoru
1

Ten si jen ševelí.

kvalita sedadel
8

Klasická koženka.

brzdy
3

Bubny bez posilovače, chce to více ovládací síly.

zavazadlový prostor
10

Na korbě je spousta místa na všechno.






Blesk.cz

Módní téma týdne: Když to v páru neklape

Módní téma týdne: Když to v páru neklape

Outfit se dost často lépe prezentuje sólo. Dojem z něj je minimálně čistší, styling druhého ve dvojici jej…

Ája měla rakovinu prsu, musela na potrat: Odstranění prsu navrhla lékařům sama

Ája měla rakovinu prsu, musela na potrat: Odstranění…

Ája (41) a Libuše (50) prodělaly rakovinu prsu. Ani jedna neměla podobnou diagnózu v rodině, obě chodily na…

 

iSport.cz

Plekanec (u)bránil Gulaše. Tohle jsem hrál po většinu kariéry, řekl po výhře

Plekanec (u)bránil Gulaše. Tohle jsem hrál po…

Vrátil se v čase do let, kdy válčil v NHL a otravoval život těm největším hvězdám. Také v sobotu byl Tomáš…

Sudí Houdek naštval Olomouc: Mám specifický styl, ale alkohol vylučuji

Sudí Houdek naštval Olomouc: Mám specifický styl,…

Nekoordinované pohyby, až komická gestikulace a podle rozčílených hráčů i zvláštní artikulace. Do toho…

 

Reflex.cz

Československá expedice do Himálaje aneb „Staří chlapi“ jedou na Annapúrnu

Československá expedice do Himálaje aneb „Staří…

„Chtěl jsem fotit alespoň tady nahoře, ale co? Tu mlhu? A tak mi zbývá jen vrcholová fotka Anga. Vztyčuje…

Brexit v nedohlednu: Parlament zdrží schválení Johnsonovy dohody. Desetitisíce demonstrantů v ulicích

Brexit v nedohlednu: Parlament zdrží schválení…

Dolní komora britského parlamentu nechce podpořit nový návrh brexitové dohody, dokud její obsah nebude převeden…