Hyundai Ioniq (2022)
9.2.2022Můj první pohled po probdělé noci směřoval na sloupy elektrického vedení, které se táhly do dálky a jako vojáci v dlouhé řadě mi připomněly prostý fakt,…
Hyundai (stealth01)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
Salzmann 15.02.22 09:37
« Re: Re: Cena El
Budu oponovat, ceny už na hodně odběrových místech dávno nejsou ani těch 5,- Kč za kWh. To teď ponechám stranou. Argumentovat parkováním a jízdou po dálnicích je hodně úsměvné vzhledem k tomu o kolik je EV dražší v porovnání s obdobným automobilem, který pohání spalovací motor. Kolik desítek tisíc km je potřeba najet s EV aby byly výsledné náklady na stejné úrovni s jiným druhém pohonu? -
stealth01 15.02.22 07:31
« Re: Cena El
Ahoj, se mnou to je v tomto směru těžké. Nezapadám úplně do skupiny lidí, kteří tyto věci řeší. Aby to nevyznělo arogantně, protože tak to nemyslím, je to součást mých celkových nákladů a tudíž to beru jako jeden střípek do skládačky s názvem "vlastnictví auta".
Jinými slovy, u R8 nebo M3 jsem taky nevybíral nejlevnější benzin. Bral jsem to jako nezbytnou věc pro provoz těchto aut.
Nevím kolik lidí si kupuje drahé elektromobily (teď nemyslím tento Hyundai) a řeší ekologii nebo ekonomiku provozu. Pak je jasná otázka, proč pro Boha, si někdo takové auto koupí. A tam už nastupují ty emoce a subjektivní vnímání. Je to prostě nová dimenze pohybu, asi jako špičkové běžecké boty. Je tam nebývalá lehkost, s jakou tvé tělo proráží prostor. Nic podobného světu spalovacích aut. Je to jako droga a ty to chceš pořád víc. Proto i má spotřeba je třeba 30 kWh, je to lákavé se posunout neslyšně o několik set metrů vpřed. To je asi ten hlavní důvod, ta dynamika když chceš, to ticho, když potřebuješ a ten pocit relaxace, když ti to příjde vhod. -
adamzprahy 14.02.22 13:05
« Re: Re: Cena El
Zásadní změna je to pro nízkopříjmové lidi žijící v nehospodárných rodinných domech. Někdo elektřinou i topí. U mě došlo teď ke změně ceny o 65%. V realu to pro mě znamená, že doteď jsem měl pár stovek zálohu, z které se mi většinou ještě něco vrátilo, teď se to asi o pár stovek zvedne (bez dobíjení EV). Nic co bych nepřežil, ale procentuálně je to docela brutální. -
adamzprahy 14.02.22 13:01
« Re: Cena El
Si to spočítej. Jestliže dosud stála domácí elektřina 2-4 Kč / kWh a nově to je 3-5 Kč (vč. DPH), tak při spotřebách EV aut v klidu a dobrém počasí +- 20 kW/h, v zimě nebo dálnici 30 kWh (viz i co máš v článku). Tak jsi byl na 0.4 až 1.2 Kč za km, dnes budeš v takovém rozptylu 0.6 až 1.5 Kč za km.
Tento rozptyl odpovídá i mé zkušenosti s PHEV po Praze. Záleží jakou máš spotřebu, kde dobíjíš atd. Na veřejných dobíječkách mám aktuálně rozsah 3.6 až 10 Kč bez DPH za kWh, takže když k tomu přidám obrovské výkyvy ve spotřebě (20-30 kWh), tak se bavíme o nákladu 0.6 až 3.0 Kč na km podle spotřeby a toho kde dobíjím. Samozřejmě těm drahým (tj. nemám tam žádný tarif nebo kartu) se vyhýbám nebo jezdím raději na benzín. Je to složité >:D a beru si z toho fakt, že úsporu dnes člověk moc čekat nemůže. Úsporné to je na jiných výhodách typu parkování zdarma, dálnice zdarma apod. -
Xylo 14.02.22 12:57
« Re: Cena El
Trochu mi připadá, že ceny elektřiny jsou předmětem jakési hysterie. Asi to je/bylo poznat pro zákazníky Bohemia a ostatních dodavatelů, kteří ukončili dodávky a poslali zákazníky k dodavatelům poslední instance. Dle stávajícího ceníku EON je cena pro nové zákazníky 4,30 Kč včetně DPH pro nízký tarif. Můj loňský účet byl za 3,50 Kč. Jsou tam samozřejmě ještě poplatky, takže mi kWh vycházela na cca 4,50, teď by to tedy bylo za cca 5,30 při spotřebě cca 5 MWh. U Smarta mám průměrnou spotřebu 12,8 kWh/100km, takže jezdím za 58 halířů na km a pokud bych počítal tu novou sazbu, tak by to bylo necelých 68 halířů. -
adamzprahy 14.02.22 12:53
« Re: Re: Re: Re: Re: Km
Právě proto bych brzdil s tím přirovnáváním s SQ7 apod. Protože při 105 km/h je většina moderních aut tichých a úsporných. Německá ale i ta italská realita je cca 150 km/h a zajímalo by mě reálné porovnání takových cest, resp. možností dobíjení/dojezdu/rychlosti, s takovým “standardním” tempem. -
stealth01 14.02.22 09:58
« Re: Re: Re: Re: Re: Km
Pokud někdo nemá rad EV, tak s tím rozhodne nebojuju. Každý má rad něco jiného. Když mi nějaký člověk řekne: “jezdil jsem tři týdny v Taycanu a přesto se vracím rad zpět do Cayenne” tak to naprosto respektuji.
Já elektromobilitu nepropaguji. Já jen ukazuju realitu elektromobility (i ta je však pokřivená díky tomu, ze jezdím v moderním EV s nulovou degradací a rychlým nabíjením).
Když někdo vydá prohlášení, ze na EV musíš 3x do roka měnit pneumatiky a já po 20000 km mám stále 8 mm vzorku, tak to naštve. -
stealth01 14.02.22 09:55
« Re: Re: Re: Re: Km
Já to mám úplně jinak, než 99% řidičů. Nehledě na silný osmiválec jsem třeba z Chorvatska do Prahy jel po dálnicích 105 na tempomatu (nebo dle provozu, abych nikoho nezdražoval). Naposledy jsem spěchal někam před 15 lety a moje cesty jsou v podstatě jen Evropa.
Pokud vezmu 1000 km trasu, tak mnoho z nás jsou rozumní lidi a tu hodinu si daji někde pauzu. Já to mám rozděleno na 4 zastávky.
Teď jsem jel Aalborg a byl jsem tam rychleji, než v 2019 s SQ7. Protože u jízdy s Audi si dam oběd, pak něco počtu, vyridim par mailu a dvě hodiny jsou pryč.
950 km se dá s EV udělat za 9,5h v létě i s nabíjením. Ostatně Bjorn Nyland ukazuje většinou 1000 km za 10 hodin, ale oni v Norsku mají trochu jiné rychlostní limity. -
vondry87 14.02.22 09:55
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Km
Tak tomu říkám super zaměstnavatel, když klade větší důraz na pohodu zaměstnance než na výsledky :-). Upřímně říkám, že kdyby mi v práci nabídli EV za tolerance nižší výkonnosti, asi bych taky souhlasil :-).
Já znám taky kluka, co má Enyaq. Žije na západě u hranic a jezdí do práce přes hranice do Německa. Takže denně tak 100 km. A koupil ho v Německu na firmu tzn. za německé ceny s německou dotací. Pak mi takové auto dává dokonalý smysl. Na delší cesty má potom samozřejmě ještě druhé auto se spalovacím motorem.. -
adamzprahy 13.02.22 18:45
« Re: Re: Re: Re: Km
Mně přijde, že to trochu přeháníš. Tu nenávist vytahuješ v každém videu a já vím na co narážíš. Ale bojuješ s tím zbytečně přehnaně až si myslím že neobjektivně. Respektive mě překvapuje, že ti můžou nějací hlupáci otrávit pohled na spalovací motory. Nejlepší je podle mě to ignorovat a řešit svoje potřeby. Nejsem úplně ztotožněný s tvojí rétorikou když říkáš, že tys měl ta nejlepší spalovací auta, ale už je mít nebudeš, takže je to OK i pro všechny ostatní a není důvod nepřejít na EV.
Já proti EV mám pouze to jak se vynucují a zvýhodňují...s čím souvisí určitá slepost vůči negativům. Sám mám PHEV do města a je to celkem OK, i když klasický HEV od Toyoty mi stále přijde lepší řešení pro aktuální dekádu. Až EV naplní moje požadavky tak nebudu mít problém plně přejít. Ale to znamená, že bych potřeboval na německé dálnici dojet rychlostí 180 km/h aspoň 400 km a dobít to bez plánování do 10 minut. Pak to pro mě třeba smysl má. -
adamzprahy 13.02.22 18:34
« Re: Re: Re: Km
A jak dlouho jsi tedy jel těch 250km? Já do Itálie jezdím několikrát ročně (pracovně, potřebuji se pohybovat na místech kam se nelítá) a nedokážu si představit takhle cestovat. Pokud jsi zvyklý jezdit pomalu, výletně s rodinou, tak to chápu. Ale pokud jedeš protože musíš a business nepočká, tak to prostě nejde. Já vím, že na to dnešní EV nejsou určená…a tys v tom videu sice uznal negativa, ale obhajuješ že je to úplně v pohodě. To já si nemyslím.
Nejrychlejší cestu co jsem za poslední rok absolvoval byla Praha - Parma 950km za 8h včetně přestávek. Uznávám, jel jsem hodně rychle a je to trochu extrém. Reálnější průměr který už není tak na krev je +1h. Ale s EV i tak bez šance. Jsem zvyklý dávat delší (15 min) přestávky na tankování, tj. každých cca 600km a mezitím jen rychle na WC tj. do 5 min. Tak já jenom abych si to dokázal nějak přepočítat :-) -
gil54 13.02.22 15:37
« Re: Re: Re: Re: Km
Ano i hospoda je jistý zdroj informací. Je otázka, co si z této informace máme odnést.
- že stihne méně práce?
- že nevíme, je-li placen za odvedenou práci nebo hodinově?
- že nevíme, jestli to není třeba jeho firma?
- že nevíme, jestli není nakonec rád, že nestihne to co dřív?
- že nevíme, jakým spalovákem dosud jezdil?
- že je možná i líný?
- že má možná i větší výplatu, protože firma ušetří na nákladech?
- že nevíme kolik měl piv?
Příliš mnoho neznámých na to, aby bylo třeba detailně řešit. -
JirkaVejrazka 13.02.22 15:11
« Re: Re: Re: Km
Mam souseda, ktery parkrat za mesic objizdi zakazniky po CR a na Slovensku. Od minuleho jara ma firemni elektromobil (Enyaq). Bavil jsem se s nim v hospode, nemuze si to vynachvalit. Rikal, ze sice nestihne za den objet tolik zakazniku, ale ze se vraci mnohem odpocatejsi a vic v pohode a ze by zpet ke spalovaku sel nerad.
Nesoudim, prodavam jak jsem nakoupil. -
gil54 13.02.22 15:07
« Re: Re: Re: Re: Re: Km
Téma EV je zbytečně polarizováno. Osobně elektrickou trakci zatím ve svém hledáčku nemám, ale uznávám její výhody, ale i nevýhody i s tím, že každý může mít - a jistě i má - vlastní preference. Můj, ovšem poněkud naivní, postoj je ponechat volbu. Více svobodnější volbu, tj. méně nátlaků.
Víc než výkřiků jak to stojí celé za .....nic nebo naopak jak je to celé zalité sluncem si vážím objektivity. Tvá recenze je, podle mě, poměrně objektivní, pokud by nebylo toho tvého příspěvku v diskuzi "o V8", ani bych asi nereagoval.
Přeji ti spokojené kilometry. -
stealth01 13.02.22 14:39
« Re: Re: Re: Re: Km
Kdyby EV nebylo tak vyhrocené téma a kdyby si lidi místo třídních nepřátel budovali vztahy a vzájemnou spolupráci, tak by nic z toho nebylo pro tebe důležité. Proste lidi nenávidí cokoliv, co souvisí s elektromobily, přitom je nenávist kvůli takové pitomosti, jako je druh pohonu.
Jediné, co se změnilo je, ze už do světa spalovacích aut nechci jít a v březnu přijde druhé EV do mé garáže.
To je ta změna, nic víc není třeba psát.
Btw, tvoje poznámka o dálnici, člověka to nenutí zastavit, netušil jsem, ze 250 km cca a přestávka je pro me lepší.