Recenze
Oltcit Club 11R
Technické info
Přezdívka auta Bílá střela Rok výroby 1987 Koupeno ojeté najeto [km]:111000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1096 výkon [kW]: 44 kroutící moment [Nm]: 78 zrychlení 0-100 km/h [s]: 17.5 maximální rychlost [km/h]: 149 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 307 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 10
Popis vozu
MŮJ PŘÍBĚH:
Jak začít..? No recenze na Oltcit tu ještě není, tak bude ten můj asi první :-). A taky Oltcit byla moje první kára, takže si sepsanou vzpomínku určitě zaslouží. A snad při čtení i mnozí z vás zavzpomínají na toto svérázné autíčko :-D
Prvního Oltcita měli mí prarodiče. Pamatuji si, jak s ním děda jezdil králíkum pro seno, jak jsem jako malý dítě seděl jemu na klíně a popojížděl po louce. V té době jsme měli doma auto LADA 1500 červené barvy. Jednou v neděli na začátku léta 1992 jsme vyrazili právě k prarodičům na návštěvu. V jedné zatáčce se můj mladší brácha rozhodl znovu zavřít pravé zadní dveře, protože nebyly zavřený správně. Jakmile za jízdy dveře v zatáčce otevřel, dveře se otevřely dokořán a on zůstal na nich viset. No dopadlo to dobře, naštěsí jej to pak zase hodilo zpátky. Ale taťka byl na nervy a rozhodl se, že je čas na jiný auto. No a jelikož prarodiče už měli doma od r. 1988 nového Oltcita, nemusel pro inspiraci chodit daleko. Krátce na to našel inzerát na Oltcita, r.v. 1987, a bylo rozhodnuto. Jeli jsme pro něho s taťkou, bráchou a s dědou až do Znojma. Koupili jej za 47.000 KČS (prodejní cena nového byla prý 60.000 KČS). Mimochodem tehdy hodně slušnej plat byl tak 6.000 měsíčně, průměrný tak 2.000 ;-)).
No a pak jsem si dělal v 18ti papíry na káru, krom hodin ve škole jsem samozřejmě jezdil i s taťkou po dědinách. No vlastně víc s dědou a jejich "Olinem". Děda byl zlatej! Chtělo to dobrý nervy, když si uvědomím, jak sem tehdy trápil spojku i motor. A ty děda se mnou měl :-). No papíry jsem udělal a hned s naší bílou střelou fičel 130 po deštivý dálnici... Notně adrenalínovej zážitek, měl jsem pocit, že auto vzlétne jak ve filmech s Fantomasem. Mezitím už taťka měl firemní káru (první Seat Toledo). A Olin byl stále v záloze. Měl tažný, takže se sním jezdilo na zahradu, do lesa, na stavbu, prostě dělník. Mezitím mi jej už taťka čas od času půjčil, za což jsem mu nesmírně vděčnej. I když to bylo srandovní auto, byl jsem ve třídě jedinej, kdo káru svým způsobem měl :-). Jezdilo se sním do školy, na chaty, na bečky (naložil jsem do kufru dvě 50tky !!!), na koupáky a vůbec všude. Tak jsem sním zažil první ťukance, smyk na zledovatělé vozovce a kupu dalších vypečeností. Vše se ale vždy obešlo bez úrazu, max se oklepalo bláto / sníh a bylo.
Rok šel s rokem a já se z gymplu přesunul na vejšku do Brna. A našel si svou dívku. Takže kára zažila další etapu života. Další cesty za poznáním i první "zahraniční" dovolenou... Bílá střela se doškrabala až k skoro k hřebenům Vysokých Tater :-D. Několikrát dojel do jižních čech a taky nás dovez na pár bikemaratonů. Pak s ním i moje drahá skočila z vlhkých kostek do zamrzlého oraniska... nic se víceméně nestalo a dalo se vyjet ;-). Taky Oltcit zažil stěhování z kolejí do bytu. Prostě dělník, makáč a dříč. ;-)
Přesto všechno už časem přestával stačit tempu kapitalismu. Doba jeho vzniku nebyla kompatibilní s bezpečnostními nároky nové doby. Taky stání v ústrety nevlídným klimatickým podmínkám se na do té doby garážovaném autu podepsalo... s každým jarem vykvetla i karoserie. Dělali jsme co mohli (na půdě byl druhej rozebranej na náhradní díly), ale jednoho dne už prostě nadešel jeho den, nástupce byl nalezen, a Oltcit odtažen na ekologickou likvidaci :-(…. Rest In Pieces ;-)
NĚCO Z HISTORIE:
Oltcit byl rumunský automobil, který byl licenčně vyráběn v Automobilce Craiova (Rumunsky: S.C. AUTOMOBILE CRAIOVA S.A.) ve spolupráci se společností Citroën. Výroba probíhala na konci sedmdesátých a celá osmdesátá léta. Tento automobil vycházel z francouzského designu Prototype Y a prodával se mezi lety 1978 až 1996 především v zemích Varšavské dohody, k dostání však byl i v zemích západní Evropy, v Kanadě či Brazílii pod názvem Citroën Axel. Varianta Citroën Axel, určená pro západní trh, se od „klasického“ Oltcitu mírně lišila, např. měla pět rychlostních převodů namísto čtyř.
Jméno Oltcit je odvozeno ze slov Oltenia, což je historická oblast v Rumunsku a koncovka cit vychází ze slova Citroën. Značka Oltcitu je velmi podobná značce Citroënu, s rozdílem, že namísto dvou horizontálně orientovaných šipek, je spodní šipka nahrazena elipsoidním písmenem O, které pomyslně obkružuje horní šipku.
TECHNICKÉ DETAILY:
- vzduchem chlazený motor boxer uložen vpředu nad pohonnou přední nápravou.
- maximální výkon motoru: 41.4 kW (57 koní) při 6 250 ot/min
- maximální točivý moment: 77.5 Nm při 3 500 ot/min
- rozvor 2370 mm, hmotnost 875 kg
- maximální rychlost 149 km/h
- zrychlení z klidu na 100 km/hod: 17.5 sec.
- rychlosti: vpřed 4 stupně, vzad 1 stupeň.
- provozní brzdy: kapalinové, kotoučové, dvouokruhové s omezovačem zadních brzd. Přední brzdy s vnitřním chlazením.
- parkovací brzda: mechanická, působící na přední kola
Přední kotoučové brzdy jsou umístěny přímo u rozvodovky na jejích výstupních hřídelích. Kotouče zadních brzd jsou upevněny přímo na hlavách kol. Parkovací brzda, nezávislá na provozní brzdě, působí mechanicky na kotouče předních brzd dvojicí nezávislých brzdových destiček, ovládaných ruční pákou a dvojicí lan s lanovody.
Silné stránky
Svým způsobem ELEGANTNÍ tvar karoserie, nevšení, nezaměnitelný - součinitel odporu vzduchu karoserie pro typ 11R je 0,388 !!!!
Velice SVÉRÁNÝ interiér - volant s jedním ramenem a jakési "parohy" na kterých byly ovládací prvky... trochu jako ovládání periskopu v ponorce :-)
ZAJÍMAVÉ 3dírové disky.... vzbuzovaly v pneuservisech údiv a kroucení hlavou a pak 15min hledání redukce na vyvažovačku :-P
Slabé stránky
SPOTŘEBA - Olin žral snad i trávu kolem cesty. Při spotřebě 10l na 100km byla matematika docela jednoduchá - 30litrů v nádržï = 300km dojezdu :-)
BEZPEČNOST - žádná... jediná deformační zóna byla si rezerva uložená nad motorem...
KOROZE - kastle nic nevydržela, ale před technickou se díry v blatnících daly vyřešit přelepením bílejma samolepkama :-D
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servisovali jsme buď sami doma (klepání plechů a výměny kus za kus, nebo u zámého, co se svého času na tyhle vozidla specializoval. Obyčejně ale stačil šroubovák, pár základních klíčů a speciální nástroj K0.5 (kladivo půlkilové :-))
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Tohle auto se nekupuje... :-D
Vzpomínka na Olcita (ale né mýho)
Docela zajímavý video nějakýho nadšence z Adamova, co Oltcita vytunil (na mne až moc), ale je to doprovozeno docela solidním songem Oltcit od skupiny Nikde nikdo :-)
Novinky v recenzi
Ladění recenze
Dnes jsem po dlouhé době otevřel svou "virtuální garáž", přečetl si z nostalgie Oltcitovu recenzi a zhrozil se, co chyb jsem tam naflákal. Takže jsem provedl kupu kosmetických oprav, hlavně kvůli tomu, abych se sám za sebe nemusel stydět! ;-)
Každopádně Oltcit byl super kára a rád bych se sním někde i kousek svezl.... ;-)
Video a Oltcit song !!!
Dnes jsem zase z nostalgie otevřel web a na "TyTrubko.Kom" jsem zadal Oltcit. Co sem našel? Docela zajímavý video nějakýho nadšence z Adamova, co Olcita vytunil (na mne až moc), ale je to doprovozený docela solidním songem Oltcit od skupiny Nikde nikdo.. takže jsem to hned přidal dolů pod novinky :-)
Každopádně je na videu pěkně vidět, jak se Oltcit elegantně v každé zatáčce naklání. A na konci, na fotkách, jsou ty brzdy na převodovce a klasická koroze blatníků a lemů dveří, kterou jsem taky řešil :-D
Nové fotky - článek v časopise Automobil 10/´87
Na internetu jsem našel sken zajímavého článku publikovaného v 10. čísle časopisu Automobil (ročník 1987)... Fakt zajímavé čtení, když si vemu, že to mi bylo právě 7let, když Oltcit vstupoval na trh a byl nadšeně očekáván :-). No stojí to za to přečíst! ;-)
nové fotky (z internetu)
Tak jsem chvíli seděl u internetu a nadšeně pátral po dalších informacích o Oltcitu. Našel jsem kupu obrázků, třeba Oltcit 11R (R jako rally?? :-)), či foto vzduchem chlazeného motoru boxer a velice specifických brzd, které nebyly na nápravě u kola, ale přímo v motorovém prostoru u převodovky... zajímavé řešení.
Add brzdy - ještě dnes si pamatuju, jak nám tohle řešení výtečně zpestřilo první popřevratovou cestu do Rakouska... brzdy se kously a tak jsme chladili. Pak celou cestu Laa Thaya - Olomouc taťka brzdil jen přes ručku :-D. Nakonec to dobře dopadlo, projeli jsme přes hranice i se satelitním přijímačem včetně paraboly, s Legem i parfémem pro mamku :-D
No a nakonec jsem našel i nějaká fota z fabriky, kde se Oltcit vyráběl. Fakt zajímavé, no mrkněte se :-)
Ekologická likvidace Bílé střely
Anžto jsem byl tak trochu nařčen, že Olinem znečišťuji ovzduší, chtěl bych zdůraznit, že byl můj Oltcit Club 11R bílé barvy EKOLOGICKY ZLIKVIDOVÁN dne 16.6.2007. Důkaz lze nalézt ve fotogalerii ;-)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Oltcit Club 11R
- super recenze 11.10.2013 12:01 jardafox
- Nostalgie 19.09.2013 23:38 Lukáš R.
- Re: waw 21.05.2013 23:24 roox
- Dobré čítanie 14.05.2013 20:20 pinkybrain8
- waw 13.05.2013 22:10 Lubosss1
- Re: Cwe, ovocit! 12.05.2013 12:49 roox
- Cwe, ovocit! 11.05.2013 21:20 Stejsn
- Re: Spomienky 11.05.2013 21:04 m.z.
- Spomienky 11.05.2013 13:39 ras100a
- otlcit 11.05.2013 13:26 umo
- Re: Olcit 11.05.2013 12:44 roox
- Re: ŽE SE NESTYDÍŠ... 11.05.2013 12:43 roox
- ŽE SE NESTYDÍŠ... 11.05.2013 11:08 Adam Novák
- Olcit 11.05.2013 09:55 1975ak
Další vozy Oltcit Club
-
Oltcit Club (1990) Majitel: berkym
Přidáno: 7.3.2014 93 Majitel 8.97 Uživatelé