Recenze

9 Majitel

Honda Civic tourer comfort 1.8 i-VTEC

9.77 Uživatelé

Hodnoceno: 37× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Honda Civic, foto 1 Honda Civic, foto 2 Honda Civic, foto 3 Honda Civic, foto 4 Honda Civic, foto 5 Honda Civic, foto 6 Honda Civic, foto 7 Honda Civic, foto 7
Honda Civic, foto 8 Honda Civic, foto 9 Honda Civic, foto 10 Honda Civic, foto 11 Honda Civic, foto 12 Honda Civic, foto 13 Honda Civic, foto 14 Honda Civic, foto 15 Honda Civic, foto 16 Honda Civic, foto 17 Honda Civic, foto 18 Honda Civic, foto 19 Honda Civic, foto 20 Honda Civic, foto 21 Honda Civic, foto 22 Honda Civic, foto 23 Honda Civic, foto 24 Honda Civic, foto 25 Honda Civic, foto 26 Honda Civic, foto 28
 

Technické info

Přezdívka auta angličák Rok výroby 2015 Koupeno nové najeto [km]:31000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1798 výkon [kW]: 104 kroutící moment [Nm]: 174 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.4 maximální rychlost [km/h]: 210 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 624 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.2 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

Civic tourer jsem si pořídil v roce 2015 jako své (ryze) první auto. Hledal jsem auto, které by bylo vhodné pro blížící se rodinné použití (dostatečný prostor pro kočárek, dobrý přístup k zadním sedadlům) a zároveň mi poskytovalo i nějaké to potěšení z šoférování, v tomto směru pokud možno alespoň nadprůměrně z aut, která jsem měl možnost doposavad řídit. Kategorie jako SUV a MPV mě příliš neoslovují, takže jsem se zaměřil spíš na „klasiku“. Vzhledem k očekávanému nájezdu 4 až 8 tisíc km ročně mi to vycházelo na benzínový motor.

VÝBĚR AUTA A DALŠÍ KANDIDÁTI
S uvážením toho, co znám na vlastní kůži a po zhruba měsíčním studování recenzí, se v mém užším výběru nakonec ocitla čtyři auta: Škoda Rapid 1.2 TSI 81 kW (jako ekonomičtější varianta, kus úspor by zůstal doma), Ford Focus kombi 1.0 92 kW (kdo by nechtěl zkusit vychvalovaný etalon jízdních vlastností a downsizingu), Honda civic tourer 1.8 (zástupce něčeho trochu méně tuctového, ale snad schopného a praktického) a Seat Leon ST 1.2 81 kW (kombi s možná o něco hravějším projevem, než mají např. Octavie, které znám z práce).
V prvních třech jsem absolvoval zkušební jízdu (Seat nebyl nikde poblíž po ruce a auto už jsme pomalu potřebovali). Rapid mě překvapil živým motorem a střízlivým projevem (až na přeposilované řízení), ale variantu Spaceback jsme vyloučili kvůli menšímu kufru. Liftback mi zase nepřišel jako plnohodnotné čtyřmístné auto, protože se dozadu neusadí 185 cm vysoký člověk (prostě neopřu hlavu do opěrky - nízká střecha). Takže nic. Focus byl k projetí nakonec jen se silnějším 1.5 ecoboostem 110 kW… i tak jsem to zkusil… dynamika pocitově příliš nevyčnívala nad Rapid, na kombi není ani moc prostorný… a pokud jde o pocit z řízení a podvozku, žádný zázrak se během těch pár desítek testovacích minut nekonal (možná jsem čekal až příliš). Spíše zklamání z přeposilovaného řízení a stejně tak i brzd. Na něco takového bych si zvykat raději nechtěl, občas přece jen přesedám do firemních aut.
Nakonec to u mě vyhrál civic tourer ve verzi comfort… i přesto, že se mi motor zdál nejméně živý z porovnávaných aut – myslím tím v běžných otáčkách okolo dvou tisíc (krátká verze civicu mi přišla živější - možná byla více zajetá a určitě o pár kilo lehčí, ale podobně jako u Rapidu s příliš nízkou střechou vzadu). Cenovka vycházela o něco výš, než u 92 kW Focusu, ale zdaleka neatakovala cenové výšiny Octavie s 81 kW motorem a podobnou výbavou. Navíc Honda přidává rok záruky k dobru. U civicu každopádně převážily jak pozitivní pocity z praktičnosti, tak i z řízení - zejména přesvědčení, že sedím v „poslušném“ a zároveň zábavném autě. Příjemná byla nakonec i rychlá dostupnost – jednalo se o skladovku. A přestože se jednalo o nejnižší nabízenou výbavu, nechyběly např. vyhřívané přední sedačky, tempomat/limiter, automatické dojezdy na všech oknech, atd.

PŘEPRAVNÍ SCHOPNOSTI
V interiéru není pro člověka mého vzrůstu (185 cm) nikde problém s místem. I vzadu se pohodlně usadím, na kolena je místa právě tak akorát, ale např. Oktávka III. gen. nabídne nějaký ten cm navíc (naměřil jsem 7cm při stejně pohodlně nastaveném sedadle řidiče). Na delší trase by mi vzadu spíš mohla trochu překážet nádrž pod předními sedadly. V letní obuvi celkem ok, ale v zimních botách bych už chodidla pod sedadlo asi nezasunul. Zatím si ale nikdo nestěžoval. Usadit se dá slušně i na prostředním sedadle. Vpředu samozřejmě žádný problém není, sedadla nám s manželkou padnou jak ulitá, nijak neunavují a snadno zde nastavím mou oblíbenou mírně „ležatou“ polohu.
Důležitý je pro nás ale i zavazadelník. Líbí se mi ta 117 litrová „díra“ za zadní nápravou, která vznikne po odklopení či prolomení dna kufru. Pro usazení nesloženého kočárku jak dělaná. Ale není zas tak široká, aby v ní zběsile cestovaly např. odložené tašky (použitelný háček v kufru nenaleznete, to je trochu škoda). Zvykli jsme si tento prostor primárně využívat a počítat s tím, že věci zde budou hůře dostupné, pokud zaskládáme víko (tedy podlahu kufru) nad tímto prostorem. Může to mít i své výhody - mít např. náklad umístěný ve dvou výškových vrstvách, aniž bych se obával, že křehké věci vespod dojdou úhony.
S oblibou auto využívám i k převozu dlouhých dvoumetrových desek, rozložených postelí, atd. Pokud je sedalo spolujezdce posunuto dopředu, není problém takový náklad umístit. Zadní sedadla sklopitelná do roviny k tomu přímo vybízejí. Pokud neměříte přes 190 cm, můžete tak auto použít i jako pohodlnou ložnici.
Jinak rezerva v kufru chybí, první tři roky spoléhám na službu Honda asistance (a pak buď dojezdovka nebo tam vtěsnat vyfouklé zimní kolo).

MOTOR
Výkon 104 kW (při 6500 ot./min) a max. točivý moment 174 Nm (4300 ot./min) naznačují, že se jedná o klasickou (a celkem točivou) atmosféru. S nominálně stejně výkonným turbomotorem byste určitě byli rychlejší (ekvivalent tak nějak odhaduji např. na 1.4 TSI 92kW (viz porovnání motorů na další straně) nebo třeba 88 kW 1.6 i-dtec, který Honda nabízí jako jedinou alternativu) … ale atmosférická 1.8 i-VTEC mě baví. Je to tak trochu motor dvou tváří – nejen, že se „rád točí“, ale zabírá obstojně i od spodu (dle publikované křivky krouťáku je od 1300 otáček k dispozici přes 80% maxima momentu a při 1000 otáčkách ještě 77%). Držet ho trvale ve městě nad 1800 otáček nemá moc smysl. Spadnou-li např. při popojíždění městem otáčky na dvojku či trojku k 1000/min, lehké přidání plynu vás z toho hladce vytáhne, bez nepříjemného dunění či cukání (zkuste si něco takového např. s 1.6 TDI). Ale optimálních je tak 1500-1600 ot. Když už jsme u těch nízkých otáček, nezradí ani při zařazení nesprávné rychlosti – byl jsem svědkem, že auto bez cukání rozhýbe např. i z 500 ot. na trojku.
Jinak, s rostoucími otáčkami motor pochopitelně ožívá… pokud od tohoto motoru ale čekáte mocné zatlačení do sedadel po sešlápnutí plynu, jste na špatné adrese a kupte si raději turbodiesel. Tahle 1.8 se při zrychlování z cestovních otáček neprojevuje příliš důrazně, o to víc pak člověka překvapí, že se mu na tachometru nečekaně ukazují poněkud „nadlimitní“ hodnoty.
Při zrychlování motor zaujme s otáčkami se vylepšujícím zvukem (který docela nabírá na intenzitě) a zejména pak překvapí dlouho trvajícím zátahem, který mi nepřijde, že by příliš uvadal ani za 6000 otáčkami. Jo, tady mě to hodně baví a při dokončování předjíždění se docela hodí, že motor poskytne daleko víc, než naznačoval někde na začátku při nízkých otáčkách… akorát všichni na palubě vždy zbystří, co se to vlastně děje – blízko omezovače je motor opravdu nepřeslechnutelný. :)
Při běžném okreskovém cestování, kdy si lze vystačit s ustálenými otáčkami do 2500/min. však hlukem zbytečně neobtěžuje a mě osobně přijde míra hluku naprosto přiměřená i na dálnici (o necelých 1000 ot. výš).
Co mi na motoru (zvlášť atmosférickém) trochu vadí, jsou mírně zpožděné reakce na plyn. Zpoždění není velké (mnohem menší než u turbodiselů, typuju tak 0.3 s), ale je tam. Stará Felice z mých maturitních let to prostě není. Stejně tak bylo (hlavně ze začátku a při vyšším zatížení) cítit zpoždění při rychlém odstavení plynu – když se při přeřazení odlehčil plyn současně s vymáčknutím spojky, vytočený motor zavrčel do ještě o něco vyšších otáček. Nepřímovstřikové jednotky mají v dnešní emisně svázané době prostě svá specifika… při běžné „nesportovní“ jízdě však k něčemu takovému nedochází.
Motor by měl při otáčkách do 3500/min a cca polovičním krouťáku umět pracovat v úspornějším Atkinsonově cyklu, s opožděným zavíráním sacích ventilů. Věřím tomu, že to funguje – ale ke spotřebě se ještě dostanu. Snažil jsem se nějak vypozorovat tu změnu při přepnutí zdvihu ventilů, obvykle k tomu však dochází maximálně plynule a nezištně. Jen někdy při středním zatížení motoru je cítit jemné cuknutí. Nejde ale nic rušivého či snad ohrožujícího trakci na kluzkém povrchu.
Celková koncepce tohoto motoru pro mě byla při výběru auta velkým plusem – vyrábí se už deset let, jeho spolehlivost neprovází žádné katastrofické zvěsti. Rozvody jsou poháněny řetězem, nemusím tedy po pár letech měnit stárnoucí řemen. Benzínová jednotka s nepřímým vstřikem by navíc měla lépe odolávat případným kratším jízdám. Chybějící turbo beru jako klad – charakteristika atmosférického motoru mi přijde zajímavá, turbo se neporouchá, když v autě není. Bydlím navíc na kopci, takže k domovu dojíždím vždy docela pod plynem… takto se nemusím obávat, že bych rozpálené turbo týral rychlým odstavením auta bez pozvolného dochlazení. A ještě jedno plus - přestože Honda kdysi u tohoto motoru vychvalovala jeho nízkou hmotnost, jsem rád, že 1.8 přece jen něco váží v porovnání s dnešními malými „litříky“ a jednadvojkami – ono pár kilo navíc nad hnanou přední nápravou přijde v zasněžených kopcích vhod, zvlášť u kombíku s těžší zádí.



SPOJKA A PŘEVODOVKA
Spojka je příjemně měkká, avšak dobře dávkovatelná, čitelná a plynule zabírající. Vždy mě mile překvapí, když do civicu přesednu např. z koncernových firemních aut. Je naladěna tak, že se její neopatrné puštění neprojevuje nepříjemným škubnutím či „zahryznutím“, odehraje se to spíš tlumeně, možná částečně i díky poddajnosti hnacích hřídelů, atd.

Převodovka má poměrně dlouhé první tři rychlosti. Ničemu by nevadilo, kdyby byly tak o 10% „kratší“ (trojka a čtyřka by tak získaly výraznější odstup, takhle jednu z nich občas přeskakuji). Nejdřív jsem si říkal, že dlouhou jedničkou bude spojka dost trpět… není tomu tak, spojku můžu brzy pustit, motor se na jedničku bez odmlouvání sebere už z minimálních otáček. Dlouhá jednička má naopak výhodu při výjezdu z bočních ulic do hustého provozu – teoreticky se dá vytočit až přes 60km/h. Takže třeba při drzém bočním vklouzávání do skuliny ve vláčku aut není potřeba sahat po řadící páce. S tou se mimochodem pracuje velice dobře, je na správném místě blízko volantu, rychlosti tam lehce a jistě zapadají, bez náznaků jakékoliv gumovosti… přestože je délka drah vcelku standardní, nic lepšího jsem v ruce zatím neměl. Akorát během prvních pár tisíc kilometrů si to chtělo trošku sednout- podřazování na trojku z pětky nebo šestky (při předjíždění kdekoliv mimo dálnici nabízí trojka ideální řešení) bylo občas trochu složitější – řadička se jakoby zasekla a nechtěl na do dráhy trojky zapadnout. Nyní se to už nestává. Párkrát (doslova) se mi také nepovedlo zařadit napoprvé zpátečku, která je na místě šestky – i přes souhlasné odpípnutí zpátečky se motor s lehkým chrastěním jen naprázdno protočil. Ale tohle bylo každopádně způsobeno mým ledabylým (nedo)tlačením řadičky dozadu. Při normálním zacházení se to nestává.
Jinak odstupňování mi i přes menší rozestup trojky a čtyřky naprosto vyhovuje. Např. na klikatých okreskách se právě trojka a čtyřka hezky doplňují a umožňují udržovat otáčky v pásmu 3 až 4 tisíc, kdy už je auto příjemně živé a zvuk motoru (pro řidiče myslím příjemný) zároveň ještě svou intenzitou neruší posádku a motor ani nepatřičně „nežere“. Naopak, odstup dvojky a trojky je výrazně větší, a proto je potřeba nebát se tam „vrazit“ při předjíždění z rychlostí až do cca 80 km/h tu dvojku, zvlášť třeba ve stoupání.
Na šestku pak motor při tachometrových 97 km/h točí přesně 2500 ot. a při 130 km/h necelých 3400 ot./min.

SPOTŘEBA
Udávaná kombinovaná 6,2 l/100 km působí v autokatalozích dost zlověstně, je snad nejvyšší v této kategorii aut. S předpokladem nízkého ročního nájezdu jsem se s tím rozhodl smířit - že v reálu bude ještě vyšší… nebylo však nakonec s čím se smiřovat, žádná tragédie se nekonala. Nyní, po prvních cca 10 000 km mi dlouhodobá spotřeba (ode dne převzetí nového auta) vychází na 6 l/100 km. Tedy dokonce o 2 desetinky míň, než udává výrobce. Palubní počítadlo ukazuje celkem přesně, někdy míň, ale většinou víc, než vychází z dotankování. Celkově tedy nic nepřikrášluje. Slušná spotřeba je dána samozřejmě i tím, že nenavštěvuji placené úseky dálnic a větší část kilometrického nájezdu připadá na mimoměstský provoz. Tady se lze uvolněným tempem pohybovat bezpečně pod 6 litrů. Například celou dovolenou v Nízkých Tatrách (cca 850 km) šlo absolvovat na jednu nádrž, s výslednou spotřebou 5,5 litrů na sto. Připomínám, že se nejedná o diesel ani litrový mikromotůrek. :) Na tehdy syrové auto a mírně kopcovitý terén s mnoha kratšími výlety mě tento výsledek mile překvapil. Atkinson asi funguje. Později, po zajetí, jsem dosáhl zatím nejlepšího průměru - rovných 5 l/100km během cca 400 km najetých na delších trasách. Za takových podmínek není dojezd 1000 km na jednu nádrž nereálný.
Na druhou stranu, série krátkých jízd rozbitým kopcovitým maloměstem vyšroubuje spotřebu klidně mezi 9 až 10 l/100km. Tomu nedokáže zabránit ani docela rychlé prohřívání motoru podporované přestupem tepla ze svodů. Spotřeba při tachometrových 130 km/h osciluje lehce nad 7 litry.
Pro všeobecné dokreslení jízdního stylu - před obcí většinou brzdím pouze motorem, ekojezdcem bych se však nenazval. Rychlostní předpisy beru spíš jako vhodnou spodní mez cestovního tempa, ale zvlášť na delších cestách mě baví sledovat grafický ukazatel spotřeby a přicházet na to, co spotřebě svědčí – kdy vyřadit, kdy tam raději nechat šestku, atd. Ještě dodám, že tlačítko ECO jsem za celou dobu aktivoval maximálně tak na půl minuty a deaktivační tlačítko start-stop systému mačkám hned po otočení klíčkem.

PODVOZEK A BRZDY
Jedním z hlavních důvodů, proč jsem upřednostnil toto auto, byl a je velmi dobrý dojem z podvozku. Je velice příjemné, že se civic v zatáčkách a zejména při prudkých manévrech příliš nenaklání… působí tak velmi jistě a svádí to projíždět zákruty rychleji. Zásluhu na tom určitě mají dobře zvolené tlumiče s přiměřenou tuhostí. Ty při prudké změně směru nedovolí autu se příliš zhoupnout, což napomáhá držet zvolenou stopu s velkou dávkou jistoty. Citelnější náklon se dostaví až v ostře projížděných táhlých zatáčkách, kdy je již slyšet i jemné ševelení předních pneumatik. Adhezní vlastnosti samozřejmě nejsou neomezené, v rychle projížděných zatáčkách se tak zle dočkat typické nedotáčivosti, avšak snadno korigovatelné. Na kluzkém povrchu se občas mírně smýkne pro změnu záď, ale většinou to hned podchytí ESP, bez nutnosti hrubších zásahů řidiče do řízení.
Je také potřeba dát si pozor na rychlé průjezdy některých nadmíru zvlněných českých silniček – pocit jistoty daný tužšími tlumiči zde sice pořád převládá, ale občas je na muldách v zatáčkách cítit mírné odlehčení a odskočení některého z kol, následovné jeho razantním „zakousnutím“ zpět do asfaltu – beru to jako daň za jízdu bez zbytečné „uhoupanosti“, což souvisí s jinak skvělou prací tlumičů, které ale na extrémních nerovnostech někdy nestíhají vracet kola zpět na asfalt.
Při jízdě „rozumnou“ rychlostí však na většině českých silnic působí jistý podvozek zároveň i překvapivě komfortně, rozbitou kostkovou dlažbu nevyjímaje. Možná je tento můj dojem podpořen i nízkou hladinou hluku při přejezdu nerovností (že by zásluha těch hydraulických silentbloků zadní nápravy?). Při jízdě se zatím neozývají žádné pazvuky či nepříjemné údery od děr.
Mimochodem, dle tvrzení prodejce neznamená u civicu verze comfort „speciálně změkčený“ – podvozek se např. od verze sport liší prý jen namontovanými koly, o palec menšími. Co je na tom pravdy nevím, ale s ohledem na jízdní vlastnosti bych se tomu nedivil.

V některých recenzích jsem četl o lehké směrové nestabilitě při vyšších rychlostech. No dejme tomu, že tu nějaký náznak může být… ale pokud nefouká opravdu silný vítr, tak to ani při dálničním tempu není nijak rušivé. Civic tourer je svou „krátkorozvorovou duší“ hravější, a možná na rovinkách vyžaduje o něco častější korekce volantem… ale ani na delších cestách mi to nepřišlo nijak otravné, spíš zábavné a udržující řidičovu pozornost. Zvlášť když řízení je velice bezprostřední, na sebemenší pohyb volantu reaguje okamžitě, oproti konkurenci má mírně ostřejší převod (2,5 otáčky mezi dorazy) a příjemně malý volant. Ten klade přiměřený (na dnešní poměry tedy spíš vyšší) odpor. O nějaké přímé zpětné vazbě od kol se však nedá příliš mluvit. Informace o tom, co se děje pod předními koly, vnímám spíš sluchem než volantem. Valivý zvuk je z podběhů docela slyšet, osobně mě to ale neruší, ani na dálnicích. Spíš to beru jako pojítko mezi řidičem a autem, prohlubující vzájemnou vazbu a navozující pocit, že sedím v autě, které opravdu jede. Sluchem tak lze snadno poznat, když se pod vámi mění povrch silnice, např. ze suchého na vlhký, atd. Nebo když pneumatiky začínají mít s adhezí moc práce. Mimochodem šestnáctky dodávané k verzi comfort mi naprosto dostačují… zkušební civic jsem na testovačce sice prohnal na sedmnáctkách a rozdíl při přechodu na šestnáctky tady je trochu cítit. Rozhodně to ale není nic, co by snad degradovalo vlastnosti dobře vyladěného podvozku. Ještě zmíním - civic využívá nepřímé vyhodnocování úniku vzduchu z pneumatik, drahé ventilky se tak naštěstí nekonají.
Brzdy mi připadají tak akorát – nejsou zbytečně přeposilované, vyvinutí maximálního brzdného účinku ale nevyžaduje ani přílišné úsilí, které by řidiče v krizové situaci zbytečně zaměstnávalo. K dávkování a účinnosti nemám výhrad. Snad jen ABS mi přijde možná až zbytečně „opatrné“ a zřejmě i o trochu prodlužující brzdnou dráhu na suchu. Škoda že se nedá vypnout, podobně jako stabilizace.
Sklony k případnému uvadání brzd nemohu posoudit, většímu náporu jsem brzdy zatím nevystavil. Pokud bych měl jmenovat alespoň nějaký drobný nešvar z hlediska ovládání, byl by jím mírně proměnlivý chod či propad brzdového pedálu – při první našlápnutí se propadne hlouběji, při dalším sešlápnutí pak již o něco méně. Ale je to opravdu běžná věc, se kterou se setkávám ve stejné míře i u koncernových aut.


INTERIÉR, ERGONOMIE Z POHLEDU ŘIDIČE, FUNKČNOST
Dobře padnoucí volant a sedačku jsem již zmiňoval, všechna základní „řidičova hejblata“ dobře padnou do ruky či „pod nohu“. A moc víc ani nepotřebuji. Tlačítka nastavení teploty, rozmrazování oken a přesměrování cirkulace vzduchu jsou méně šikovně před řadicí pákou, rychle jsem si na to ale zvykl a člověk tam taky nesahá moc často.
Co mi na civicu opravdu maximálně vyhovuje, je digitální rychloměr v kapličce těsně pod čelním sklem. Proč tohle ještě nemají všechna auta nebo aspoň všechny Hondy?! Je to velice pohodlné, když nemusím někde dole lovit konec ručičky rychloměru a odhadovat, jestli je to ještě 55 nebo spíš 60. Civikovský displej rychloměru asi nenahrazuje Head-Up promítaný na sklo (ten zas nebývá vždy dobře čitelný), ale periferně jej pořád vnímám, i když jen uvolněně sleduji silnici přede mnou. Minimálně změnu ve formě přebliknutí číslic nelze neregistrovat a to mi pro udržování tempa na hranici pokuty stačí. A kdyby ne, je tu další dobrá vychytávka – omezovač rychlosti. V porovnání s ním vidím obyčejný tempomat montovaný do dnešních aut jako zbytečnost. Limiter se nastavuje intuitivně palcem přímo na volantu a používám ho jako rychlostní pojistku zejména ve městech, kde to neznám a všude tam, kde by řidičova zaneprázdněnost „něčím jiným“ mohla hrozit pokutou. Při potřebě nutného zrychlení se dá samozřejmě „přebít“ sešlápnutím plynu až na podlahu.
V mnoha recenzích se dočtete o těžkopádném přepínání mezi údaji palubního počítače. Taky jsem se s tím zpočátku potýkal… ale ono stačí jen chvilku podržet info tlačítko na volantu a pak už pokračovat přepínáním údajů dalším mačkání tohoto tlačítka. Vše jedním prstem, pohodová záležitost. Základní ovládání rádia je podobně jako limiter také na volantu, takže ok. Ohledně konektivity a spárovatelnosti… to nemám tušení… a vzhledem k mé oblibě prehistorických mobilů něco takového asi ani nikdy potřebovat nebudu.
Civic je již v základu vybaven antikolizním systémem, který má fungovat do 30 km/h. Zatím se mi ho nevynuceně povedlo uvést do stavu „bdělosti“ (varovné probliknutí) pouze jednou, při těsném míjení odbočujícího auta. Na brzdy mi tento systém zatím nešáhl. Bližší info o testování tohoto systému naleznete níž v novinkách.
Z dalších elektronických udělátek využívám víceméně jen USB konektor pro přehrávání MP3, umístěný v prostoru pod víkem loketní opěrky. Ta mimochodem není posuvná, ale její poloha je pro mě tak akorát. Kdo je zvyklý odložit si např. doklady nebo mobil do poličky před řadicí páku, bude v civicu zřejmě zklamán. Pro mě jsou takové prostory spíš podněcovačem zapomínání všeho možného. Jinak do dveří se přesně vejde 0,7 l lahev + další věci a ve skříňce pod loketní opěrkou vozíme vesty a alespoň sprej-hasičák. Nejsem expert na materiály, abych tvrdil, že tento interiérový plast je hodnotnější než jiný… povrch všech plastů mi ale přijde na omak příjemný a vzhledově rovněž adekvátní.
Výhled z vozu mi v předobočních směrech celkem vyhovuje (pravda, A-sloupky u některých aut zaclánějí asi i trochu méně), zkosená kapota nebrání výhledu a je vidět i na cestu hned před předek. Horší je to s výhledem dozadu – přestože zde není předěl zadního okna jako u krátké verze, okno je celkem malé a je potřeba spoléhat spíš na boční zrcátka, případně senzory.
DESIGN
Věc jistě subjektivní, pro mě je pomyslnou třešničkou na dortu. Málokterý kombík se mi na pohled líbí, tourer je výjimkou. Při pohledu z boku je to taková hříčka – jednak trochu evokuje zploštělé MPV, druhak mi zase jeho obrys vzdáleně připomíná postarší Lamborgini diablo. Líbí se mi i interiér – pracoviště řidiče je hezky obestavěno, jako v kokpitu bitevníku. Ale říkal snad někdo “kosmická loď“? Kdepak, od toho tu jsou spíš jiní, pro jejichž interiéry je toto přirovnání mnohem výstižnější.

NĚCO, CO CIVICU PŘÍLIŠ NEVONÍ?
Napadá mě např. horská cesta s hodně utaženými serpentinami – z let dávno minulých si vzpomínám na přejezd sedla Vršič v Julských Alpách, kde jsem v každé vracečce musel ve Fabii řadit jedničku a k tomu často plný rejd na volantu. Tady by dynamika civicu určitě dost trpěla dlouhými převody, podřazení na jedničku navíc vyžaduje trochu víc se opřít do řadičky. I v Čechách je ale plno serpentin, kde by se např. kratší dvojka hodila – chcete-li mít na kolech alespoň polovinu z maximálního stádečka koní, musíte jet v civicu téměř padesátkou… a to už někde může být příliš. Normální poklidný průjezd bez rallye choutek však problémem určitě nebude.

ZÁVADY A PROBLÉMY
Po prvních dvou měsících se uvolnil kryt kolem kolizních senzorů vedle středového zrcátka – asi tam trochu povolilo lepidlo na skle, možná teplem letních dní. Po první servisní opravě k tomu došlo brzy znovu, podruhé už to opravili líp a zatím drží.
Vypáčený zámek – civic určitě není nedobytný. Naštěstí jsme o nic nepřišli (krom pár odložených mincí na parkovné). Někdo asi věděl, že to umí, tak se podíval dovnitř. Zničenou vložku zámku ponechávám na místě (propojovací mezikus vložky odstraněn) – tudy už to příště nepůjde. Spoléhám na centrál.

PROČ JE JICH NA CESTÁCH ZATÍM TAK MÁLO?
Myslím, že zlevněním civicu tourer trefila Honda hřebíček na hlavičku, byť příplatek oproti krátké verzi (s rovněž dost velkým kufrem) je pořád výrazný. Záleží také na konzervativnosti českého zákazníka - zda se dokáže nadchnout pro japonský design a v tomto případě i točivý motor bez turba. Mě tohle auto dává opravdu smysl, a pokud vzadu nepotřebujete často převážet nadprůměrně vysoké osoby, pak věřím, že civic tourer může dávat smysl i vám. Po praktické i „řidičské“ stránce s ním chybu určitě neuděláte. Mohu směle doporučit.

Silné stránky

podvozek
sladění motoru, převodovky a spojky
reálná spotřeba odpovídá slibům výrobce
přesné řízení
nadprůměrný pocit propojenosti řidiče s autem
displej tachometru v zorném poli
velký a dobře využitelný zavazadelník s nízkou nakládací hranou
velký úhel otevírání zadních dveří (i kufrových)
pevná a pohodlná sedadla
omezovač rychlosti

Slabé stránky

na počátku složitější podřazování na trojku
rezavějící kotouče a odlepující se kryt senzorů
mírná prodleva po sešlápnutí plynu
výhled dozadu
háček v kufru by se někdy hodil
zbytečně malý odstup zpřevodování trojky a čtyřky

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Pobočka Hondy v Liptovském Mikuláši – pomoc při zprovoznění zamykání vypáčeného zámku - racionální a vstřícný přístup, rychlá práce

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Naprosto bez problémů, vstřícné jednání. Ocenil bych větší schopnost prodejce upřímně diskutovat i o silných vlastnostech konkurentů… ale to už bych chtěl asi moc.

 

Novinky v recenzi

21.12.2019 00:28

Zcela nekritické a subjektivní shrnutí ke konci roku...

Ujetých 31 000 km a více než 4 roky provozu by se dalo shrnout docela stručně - nemám k tourerovi jakýchkoliv výtek a smekám před Hondou za tento stroj… Auto pátým rokem poctivě slouží, nežere olej, benzínu taky moc nechce (dlouhodobě pořád pod 6 L na sto), čiperným krátkorozvorovým podvozkem a živým motorem neustále baví, ergonomií vždy potěší po přesednutí zpět z čehokoliv jiného. Prostorností (zejména kufru) taky vždy vyhověla, i když přibyl čtvrtý pasažér do rodiny.
První technická letos taky bez problému. Drobná koroze některých podvozkových dílů vypadá, že se po prvních letech zastavila a nerozlézá se víc. Ale když jsem teď v prosinci přezouval na zimní gumy, měl jsem zrovna vazelínu po ruce, tak jsem ta narezavělá místa trochu potřel. Spíš tak pro lepší pocit, jsem zvědavý, zda tam nějaké zbytky vazelíny či spíš mastnoty vydrží do jara. Akorát parkovací senzory občas zablbnou, když navlhnou… ale to je stará písnička, nad kterou jsem mávnul rukou ještě v záruce.

2.7.2018 00:29

Zatěžkávací zkouška motoru (strmé kopečky alpské)

Po delší době jsem motoru opět dopřál důkladnou „vypalovací“ kúru… pod kopcem značka upozorňující na stoupání 18 % (místy to však podle map vycházelo přes 20 %), takže v serpentině pod kopcem za dvě, plyn až na podlahu… na tu dvojku, ač poměrně dlouhou, to motor pobral se ctí, i když vystoupání ručičky otáčkoměru přes 6000 ot. trvalo skoro minutu, ale to už tachometr ukazoval číslice blížící se k 100 km/h…. s ukazatelem teploty to kupodivu ani nehlo… a pak už bylo parkoviště, na nějaké dochlazování jsem si ani nevzpomněl, ale u motoru bez turba by to nemělo být až tak nutné.

Na počátku sjezdu dolů mě přivítala značka přikazující zařadit jedničku… ta je v civicu poměrně dlouhá (omezovač zasáhne cca při 60 km/h), takže proč ne, řekl jsem si… ale ani ta jednička k brzdění motorem zdaleka nestačila, ručička otáčkoměru se povážlivě rychle přibližovala k červenému poli a okolo 6000 ot. už zvuk (spíš ryk) brzdícího motoru nezněl zdaleka tak zdravě jako cestou nahoru… samozřejmě jsem to nepokoušel přetočit přes hranici omezovače a ke slovu se dostaly i brzdy, které díky brzdícímu motoru zas až tolik práce neměly.

Takže úspěšně vyzkoušeno… teď už by to chtělo jen vylepšit a zopakovat např. s přívěsem, aby to bylo zajímavější.

27.7.2017 19:38

Serviska po 2 letech, olej zůstává

V servisu to proběhlo bez větších překvapení, snad až na jedno – pylový filtr vypadal po roce ok, takže následovalo jen jeho profouknutí a znovunavrácení. U oleje nebylo co řešit – má za sebou pouze něco přes 5000 km, takže olej taky zůstává a věřím, že ještě další rok dobře poslouží.

I vzhledem k tomu, že nejezdím moc často, souhlasil jsem s poměrně opomíjeným servisním úkonem – rozebráním a vyčištění brzd… což byla v podstatě jediná dražší položka této servisky (která se celá s rezervou vešla pod dvě tisícovky českých peněz). Ne že by to bylo s těmi brzdami nějak urgentní, ale po delší odstávce bylo občas přeci jen slyšet (otevřenými okýnkem) jemné štrejchání destičky o kotouč, které po několika málo zabrzděních samovolně opět mizelo. Takže pročištění a promazání bylo zřejmě namístě.

Jinak, spotřeba se za ten rok, co zapisuji numera do Spritmonitoru, ustálila těsně pod 6 l/100 km… což je jedno z nejnižších čísel u tohoto typu auta zde.

12.1.2017 21:38

Prvních 10 000 km a aktualizace původní recenze

První malé kilometrické jubileum je za námi a vše zatím ok. Nešlo si nevšimnout, že po výměně oleje (v 7100 km) auto mnohem intenzivněji brzdí motorem. Tovární náplň byla zřejmě ještě řidší, než nynější 5W-30. Na spotřebě se to ale příliš nepromítá, řekl bych sotva na hranici rozlišitelnosti. Asi tak podobně jako s vlivem aditiva (který nebude až tak zásadní, jak to zprvu vypadalo).
Myslím, že původní text recenze si nyní zasluhuje nějaké korekce či doplnění… přece jen už za tu dobu máme najetý cca trojnásobek a nějaké ty vjemy prostě přibyly.

23.7.2016 01:35

První servis

Tak máme za sebou první „roční“ servis… samozřejmě mi bylo nabídnuto ponechání stávající olejové náplně, když máme najeto jen 7000 km… a já to samozřejmě odmítl, hlavně vzhledem k tomu, že se jednalo o záběhovou várku oleje. Na jeho odstínu už to bylo trochu znát, nicméně to vypadá, že během těch 7000 km motor nesežral ani kapku, hladina na olejové měrce dosahovala před výměnou přesně na stejnou úroveň jako při koupi nového vozu.
Nejsem si jistý, jaký olej tam byl přímo z fabriky, nyní je to povážlivě řídký (a asi stále běžnější) 5W-30 … tak uvidíme, jak se osvědčí.
Jinak téměř vše v poho - jen to lepení servisákům asi moc nejde – uvolněný kryt okolo středového zrcátka byl po příjezdu ze servisu opět částečně odlepený. Cestou okolo servisu mám slíbenou jeho další rychlou opravu, tak uvidíme.
Civic i po roce pořád baví, 7000 km bylo na zevšednění zatím málo. :)


Přidat názorDiskuse: Honda Civic tourer comfort 1.8 i-VTEC

Další vozy Honda Civic



Vyhledat podle modelu
Vyberte značku: Vyberte model:
Vyrobeno od Vyrobeno do
všechny karoserie
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

Srážím bodík za odlepující se plast.

praktičnost
9

Co víc chtít pro rodinné použití... možná nějaký ten použitelný háček v kufru

prostornost
8

Bodíky dolů za nádrž pod předními sedadly omezující trochu chodidla pasažérů vzadu a za menší rezervu místa pro jejich kolena. Dvoumetroví dlouhání si odečtou více bodů.

jízdní vlastnosti
10

Ideálně nastavené pro danou třídu, s lehce sportovním nádechem a nadprůměrnou schopností vtáhnout řidiče do děje.

jízdní komfort
10

Až překvapivý... vzhledem k agilnějším jízdním vlastnostem. Žádná zbytečná uhoupanost.

provozní náklady
10

Kromě paliva a pojištění zatím žádné.

náhradní díly
0

nebyly zatím potřeba

výkon motoru
8

Přesně to, co jsem si představoval. Podvozek by ale snesl i víc. Nemuselo by tam taky být to drobné zpoždění v reakci na plyn.

spotřeba
10

Přesně odpovídá údajům výrobce (při klidnější jízdě), palubní počítadlo nepřikrášluje.

hlučnost motoru
8

Ve vyších otáčkách je už trochu slyšet, na prezidentskou limuzínu si prostě nehraje. Ve městě však naprosto decentní.

kvalita sedadel
10

Nemám co vytknout, nejsem schopen jmenovat něco, co by na mě kdy zapůsobilo lépe.

brzdy
9

Vhodně dimenzované a nastavené pro danou kategorii vozu. Bodík dolů za mírně rozdílnou hloubku prošlápnutí pedálu při prvním a následeném sešlápnutí. Prostě podobné chování jako u většiny aut.

zavazadlový prostor
10

Rekordní ve své třídě, dobře využitelný, nebouchám se hlavou o víko kufru.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…