Recenze

mezek (muž 53 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Honda Civic

9.67 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Honda Civic, foto 1 Honda Civic, foto 2 Honda Civic, foto 3 Honda Civic, foto 4
 

Technické info

Přezdívka auta Honda Rok výroby 2018 Koupeno nové najeto [km]:5 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 998 výkon [kW]: 95 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.3 maximální rychlost [km/h]: 203 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 478 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.3

Popis vozu

Předchozí vůz (Fiat Linea) mi sloužil poctivě osm let - tak, jako správný Fiat. Benzín, olej, kapalina do ostřikovačů, pneu… - a tak přišel čas na výměnu. Samozřejmě jsem jako první zavítal k Fiatu, co mi nabídnou a pak jsem se porozhlédnul i jinde. Díky tupcům v Bruselu se dalo vybírat a nakonec jsem si pořídil auto, které jsem chtěl už od jeho osmé generace a nynější desátá byla pro mne vůbec tou nej…
I tak jsem byl limitován cenou, takže Type R ani verze Sport nebyla dostupná. Vzal jsem litrový tříválec ve výbavě Elegance. Oproti "plné" výbavě chybí adaptivní tlumiče, LED světla a hlídání mrtvého úhlu. Jak jsem zjistil, adaptivní tlumiče nejsou až tak zapotřebí, hlídání mrtvého úhlu také ne a jen ta LED světla chybí.

Design: ten je věcí každého jednotlivce, tedy "jeden rád holky, druhý vdolky"... Mne se líbí a zatím jsem se setkal jen s kladným hodnocením lidí v mém okolí.
Ač je tak trochu "složitý", je každá hrana a výstupek asi opravdu funkční a odladěny. Ani při vyšších rychlostech není slyšet turbulentní proudění vzduchu a v autě je příjemný klid.
Někdo se pozastaví nad imitacemi vstupů a výdechů vzduchu, ale mne to neuráží a nakonec to mají i jiná auta.
Celkově silueta budí dojem sportovního vozu a hlavně nezapadne v okolní "designové šedi".
Uvnitř je vůz prostorný, palubní deska už není takovou divočinou jako u předešlých generací, černé čalounění dodává jistou útulnost. Ergonomie odpovídá standardům, řadící páka je u Civiků klasicky výš, ostatní ovladače jsou tam, kde je člověk čeká.

Motor: ještě počátkem letošního roku jsem byl - jako většina lidí bez znalostí - tvrdým odpůrcem takových motorů, jako jsou maloobjemové turbomotory a tříválce zvláště. Když jsem potom zjistil, že se prakticky nic jiného nedá koupit (v mé cenové relaci), začal jsem se o tyto motory zajímat, shánět o nich informace. Na různých fórech jsem povětšinou nacházel jen reakce typu "...jsou to zdechliny, které sotva jedou a po pár kilometrech se rozpadnou..." Ale v různých technických článcích byl pravý opak. Co je pravdou? Nejlepší je se sám dobrat k nějakému názoru a tak jsem popřemýšlel a něco spočítal. A vyšlo mi, že:
1. Ano, malý turbomotor bude namáhaný víc, než atmosférický podobného objemu. Protože je přeplňovaný. Ale věřím tomu, že si v dnešní době automobilky nedovolí (programově) vyrobit něco, co by nevydrželo. Jednak kvůli vlastní reputaci a také kvůli soudním tahanicím, které by nastaly. Dnes už není pravidlem, že takový gigant vyhraje soudní spor automaticky.
2. Jak moc namáhaný motor vlastně je? Pohledy jsou různé. Já si řekl, že nejlepší bude si spočítat, kolik kilogramů váhy připadá na každého koně a na každý NM. Porovnával jsem třeba taková auta, jako Škodu 105, Lineu... A vyšla mi zajímavá čísla - ač jen litrový objem ale s přeplňováním, tak musí každý koník nebo NM utáhnout prakticky jen polovinu hmotnosti než třeba motor ve "stopětce". A ta sloužila jako rodinný vůz, jezdila dálky na dovolenou, tahala přívěsy a stejně se dnes tyto motory považují za "držáky".

Takže se mi problematika malých turbomotorů smrskla na dvě otázky.
1. Jsou tyto motory adekvátní k pohonu aut nižší střední či střední třídy?
2. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

Odpověď na první otázku - po nynějších zkušenostech s tímto motorem - je jasná: stačí a bohatě.
A spolehlivost? Krom problémů u VW koncernu jsem nikde nic podstatného neobjevil. Nějaký ten pátek už tyhle motory jezdí, něco už najely a zatím nikde se neobjevil nějaký "průser"...

K motoru v Civiku. V porovnání s jinými tříválci má Honda trochu jiný průběh výkonu a točivého momentu. Je podobný atmosférám. Maximální "krouťák " je až v 2100-2200 ot./min a potom pomalu klesá. Maximální výkon je až u omezovače, na 5500 ot/min. Nicméně, 80% točivého momentu je k dispozici mezi 1800-4500 ot/min. Z toho plyne, že motor se cítí nejlépe mezi 2000-3000 otáček. Konkurence jde od nějakých 1400 ot. až do omezovače pořád stejně. Ale... Honda si pohrála s převodovkou. Jednička a dvojka jsou krátké, trojka, čtyřka akorát a pětka a šestka delší. V praxi to znamená velice svižný rozjezd (kdo jen malinko zaváhá, toho "usekne" omezovač - na jedničku ve 30 km/h, na dvojku 55 km/h) a oproti konkurenci lepší pružné zrychlení.
Jinak 130 koní a 200 NM bohatě stačí na svižné dosažení rychlostních limitů i na jejich podstatné překročení. Maximálku má Civic 203 km/h skutečných.
A pružnost motoru je také dostačující. Ve čtyřech dospělých, na šestku, s tempomatem na 135 km/h (skutečných 130-131) jede bez zaváhání i takové kopce, jako Jeřmaničák a Paceřák mezi Libercem a Turnovem.
Spotřeba je dle očekávání: mezi Frýdlantem a Libercem (delší rovinky mimo obce, prudká stoupání i sjezdy, delší průjezd obcí, silnice pro motorová vozidla) je 6,3 v létě a teď na zimákách 6,5 l/100/km. Bez omezování se v používání výkonu motoru. S trochou hlídání se, tedy opatrnější zrychlování ale s využíváním rychlostních limitů, 5,6 l/100km. Delší cesty mimo dálnice se dají jet pod 5,5 litru a dálnice při 135 km/h si řekne do 6,5 l/100km.
A když člověk trochu blbne, dá se dostat i nad 10 litrů...
Ještě dodám, že kvůli koncepci motoru (přímovstřikový turbomotor) tankuju výhradně Vervu 100.

Ale pro "škarohlídy a odpůrce" mám i jednu špatnou vlastnost. A jak jsem zjistil, je to vlastnost malých tříválců jim vlastní - motor jde sice krásně do otáček, ale díky malému odporu a zřejmě i setrvačníku, se mu nechce z těch otáček dolů... Takže první věc je, že motor nebrzdí. Tam, kde jsem se zařazenou trojkou brzdil motorem alespoň tak, abych udržel rychlost (mluvím o 1,4 ve Fiatu), tak Civic se vesele rozjíždí. A nepomůže ani podřazení na dvojku. Takže víc než kde jinde jsou zatěžovány brzdy. A druhou věcí je řazení. Díky tomu, že motor drží otáčky, musí se pouštět spojka s mírným prokluzem i při řazení směrem nahoru. Jak dlouho tedy spojka vydrží, to je otázkou... Snažím se prokluzy co nejvíc eliminovat, tedy učím se řadit. Naštěstí jsem ještě nezaznamenal, že by spojka zasmrděla.

Jízdní vlastnosti: tady jsem se rozhodnul moc nerozepisovat. Stejně bych vše neuměl popsat. Naladění podvozku je malinko tužší, v zatáčkách se moc nenaklání, stopu drží až neskutečně, nedotáčivost je prakticky mizivá, přesto je jízda komfortní i na kolech 235/45 R17. Jedině klasická česká roleta v zatáčce malinko rozhodí zadní nápravu, nicméně auto dál jede jak má.
Řízení je strmé (zhruba 370° otočení volantem ze středové polohy), ani ostré serpentiny nevyžadují přehmátnutí na volantu. Při přímé jízdě je Civic perfektně stabilní a korekce jsou potřeba jen neznatelné. To vše je dané variabilním převodem řízení.
Brzdy jsou na tuto třídu fenomenální. V testech zastavil Civic na 32-36 metrech. Ale musel jsem si na ně zvyknout - z Fiatů jsem byl zvyklý na lehké přišlápnutí pedálu a brzdy se zakously, tady působí takovým gumovým projevem. Nástup je pozvolný a až při větším přišlápnutí začnou pořádně brzdit. Ale i tak se jedná o nezvykle krátký chod pedálu, dávkování je výborné, jen jsem prostě zvyklý na jiný průběh účinnosti.

Jízdní komfort: jak jsem už psal, Civic je komfortní (a přitom sportovní). Bohužel v některých ohledech je té komfortnosti až moc. Sadačky jsou zřejmě dimenzovány na "americké postavy". Nejsem žádný drobek, mám při 178 cm 100 kg. Ale i tak hlavně v opěradle plavu, v zatáčce sedačka nepodrží. K tomu má sedák malý sklon při nastavení na nejnižší výšku, takže stehna mám spíše ve vzduchu.
K sedadlům malá poznámka: v Civicu se sedí hodně nízko. Nastupování je spíše "žuchnutím" do sedačky a vystoupit bez pomocí přidržování se (řidič i spolujezdec) nejde.

Praktičnost: Civic pohodlně přepraví čtyři lidi. Zadní sedačky jsou výrazně tvarované, takže prostřední místo je spíše nouzové. Kufr překvapí prostorností, i když je Civic víc liftback než hatchback. Pod podlážkou je místo na dojezdovou rezervu (ale koupíte auto jen s lepící sadou), do základního objemu kufru se například vejde velká cestovní taška, poštovní pytel narvaný senem, složená nafukovací matrace pro dva lidi (velikost spacáku), střední květináč s kytkou a ještě velká nákupní taška s nákupem. Při sklopených opěradlech se vejde s dostatečnou rezervou jak na délku, tak i na šířku krabice s 50" televizí.

Pár slov k infotainmentu: rádio hraje slušně, ale chybí ekvalizér. Má DAB, jenže v naší zemičce to je na dvě věci. Samozřejmě má USB.
Vestavěná navigace Garmin je dobrá tak pro základní informaci. Díky hardware je pomalá (20-50 metrů za autem), má sice příjem dopravního zpravodajství, to je ale u nás naprosto nedostatečné.
Propojení s mobilem je buď přes Bluetooth (potom funguje volání - výběr z kontaktů, rychlá volba, výběr z hovorů, čtení SMS a e-mailů, přehrávání hudby), nebo u iPhone přes CarPlay

Silné stránky

Vzhledem k objemu motor. 130 k/200 NM je dostatečných, Civic jezdí svižně a spotřeba je rozumná.
Podvozek (naladění), brzdy.
Vnitřní prostor.
Výbava.

Slabé stránky

Velice malá schopnost brzdění motorem.
V důsledku pomalého opadání otáček horší komfort řazení, respektive ovládání spojky.
Infotainment (slabý hardware, navigace Garmin).

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Auto jsem kupoval u Auto Pele.Si v Liberci. Až na malé "zaváhání" , kdy jsem musel čekat na předání auta (skladovky) měsíc, mohu prodejce zatím hodnotit kladně.

 

Novinky v recenzi

7.11.2018 14:33

Výměna oleje, přezutí na zimní pneu.

První listopadový týden jsem nechal přezout kola. Koupil jsem zimní pneu BFGoodrich G-Force Winter 2 FR XL 235/45 R17 97V. Jediný postřeh zatím je, že od 90 do 110 km/h nastane interference frekvencí a auto "hučí".

Taky jsem nechal vyměnit olej na 5500 km. No, i se slevou na materiál to vyšlo na 3700,- Kč. To je docela dost....


Další vozy Honda Civic



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Zatím....

praktičnost
9
prostornost
10
jízdní vlastnosti
10
jízdní komfort
10
provozní náklady
6
výkon motoru
10

Na objem a tři válce je velice slušný.

spotřeba
7
hlučnost motoru
3

Motor je slyšet jen při vytáčení. Ale na dálnici při 130 km/h slyšet není (na šestku točí 3000 ot./min)

kvalita sedadel
5
brzdy
10
zavazadlový prostor
10





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…