Recenze
Suzuki Samurai SJ413 JX SoftTop
Technické info
Přezdívka auta Alfasamik Rok výroby 1987 Koupeno ojeté najeto [km]:70000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1324 výkon [kW]: 47 zrychlení 0-100 km/h [s]: 18 maximální rychlost [km/h]: 127 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 80 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Vždycky jsem toužil po offroadu, můj sen byl a je LandRover Defender, krátkej rozvor, nejlépe bez střechy, nebo Pickup. LR je pro mě, doufám že zatím, opravdu nedostupný. Souběžně s prozkoumáváním evropského trhu s ojetými auty a čekáním na zázrak v podobě LR Defender ve výborném stavu za ještě lepší cenu, jsem mapoval ceny ostatních teréňáků a dost jsem se zakoukal právě do Suzuki, jednoho dne jsem se rozhodl, že na Defendera mám ještě čas a chuť vlastnit auto byla tak silná, že jsem začal reálně uvažovat o Samikovi. Inu hledal hledal až našel. Projel dohodl koupil.
Suzuki SJ413JX (pozdeji Samurai) jsem koupil v půlce června od soukromníka, který auto dovezl ze Švýcarska. Je po prvním majiteli - pán, ročník 1937, o auto se nejspíš dobře staral - krásný zachovalý interiér, lak nepoškrábaný, koroze začínající na zadním blatníku u nárazníku. Auto bylo nejspíš garážováno. Takže po koupi byla radost veliká, těšil jsem se jak celé léto projezdím se staženou střechou ve svém prvním autě. Jenže pak to přišlo, dal jsem auto na technickou a na přihlášení...jenže auto ze Švýcarska (mimo EU) starší osmi let (o dost starší:) takže přihlášení trvalo neuvěřitelných 2 a půl měsíce a zvýšilo cenu auta o třetinu :) Nicméně Alfasamec je konečně doma, bez střechy jsem se svezl celkem třikrát a to jsem byl rád, že nám letos příroda prodloužila léto o pár týdnů :)
Jinak jsem byl příjemně překvapen jízdou, čekal jsem, že budu jezdit ze zatáček po tečně ven - auto má listová pera, ale není to vůbec tak, naopak už jsem mi kolikrát stalo, že jsem byl v zatáčkách rychlejší než moderní auta - což sice nesvědčí nic o vyspělosti podvozku SJ413ky jako spíš o schopnostech některých řídičů, kteří můžou mít v autě všechny MacPhersony dohromady a stejně jsou brzdou provozu :)
Čeho jsem se taky trošku bál, byly jízdy na delší vzdálenosti, několik lidí mi tvrdilo, že v tom autě jde ujet maximálně 200km v kuse nebo že bych v něm radši neměl jezdit nikam jinam než do lesa, ale musím říct, že i cesta ze Znojma do Jizerských hor nebyl žádnej horor, ba naopak! Je pravda že auto na nerovnostech poskakuje jak horská koza, na předních sedačkách je to bez problémů, horší je to ale vzadu. Zadní sedačky (říkal bych jim nouzové) jsou umístěny přímo nad zadní nápravou, takže jediné štěstí pro cestující vzadu je, že mám plátěnou střechu a ne hardtop, protože mlátit hlavou do plechu je horší :)
Ideální cestovní rychlost je v rozmezí 80-100kmh, většinou jezdím těch 90 - 100, někdy i 110 (!) a někdy taky 70 (většinou v dlouhým táhlým:) Jinak zpřevodování auta je offroadové, dvojka se dá řadit ve 10kmh, trojka ve 20kmh atd, takže po městě jezdím na čtyřku, pětku. Nejvyšší výkon je ale dostupný až v 6000ot (mohutných 47kW).
Na co je potřeba si zvyknout je volant bez posilovače, první den kdy jsem si auto vezl ze servisu po přihlášení, jsem s ním rajtoval po městě a už jsem začínal cítit ruce. Nicméně neměnil bych, včera jsem řídit Peugeot 307 a měl jsem pocit, že mi ten volant někdo utrhl od kol :)
Offroadových zkušeností zatím moc nemám, ale tam kam jsem se do teď odvážil, tak zatím pokaždé jsem byl limit já, ne auto, protože ikdyž já už jsem pomalu stahoval gatě a volal o pomoc, tak Samik bez zaváhání šplhal a šplhal a sjížděl a sjížděl. Takže další na pořadu jsou offroadovější pláště a lekce jízdy mimo civilizaci.
Takže až bude víc zkušeností, doplním fotky a zážitky z jízdy opravdovým terénem. Každopádně, už po tom co jsem zažil teď vím, že tam kde tátova bývalá Mazda Tribute už nemohla, hrabala nechtělo se jí dál, můj Samík nepotřeboval ani přiřadit pohon všech kol.
Jinak koho zajímá spotřeba, tak mimo město cca 7.5 litru ve městě prý 12 - 13. Ale nevím přesně, neměřil jsem ji, není to ale nic hrozného, hlavně na offroad je to skvělé! :)
Něco málo technických informací:
rozměry auta (DxŠxV) - 3430mm x 1460mm x 1680mm
rozvor - 2030mm
poloměr otáčení 4,9m
rozchod - vpředu 1210mm, vzadu 1220mm
váha - 890kg (dvě sedadla) nebo 900kg (čtyři sedadla)
motor
vodou chlazený 4 válec, OHC
vrtání / zdvih - 74.O mm / 77.Omm
objem 1324 cm3
kompresní poměr 8.9 : 1
karburátor AISAN
převodovka
5ti stupňová synchronizovaná + zpátečka :)
poměr 3,909
jednička 3,650
dvojka 1,946
trojka 1,422
čtyřka 1,000
pětka 0,793
zpátečka 3,463
pneu 205/70 R15
odpružení listovými pery
sv.výška 225mm
brzdy
hydraulické
přední kotoučové, zadní bubnové
objem nádrže 40 litrů
Silné stránky
+ sundávací střecha
+ sklápěcí čelní sklo
+ jízdní vlastnosti
+ terénní schopnosti
+ design
+ auto bez elektroniky
+ dobře fungující topení (vzhledem ke stavu střechy se to bude v zimě hodit :)
Slabé stránky
- zadní místa nouzová (mě to nevadí, jezdím v něm zatím já a přítelkyně, takže bohatě stačí přední sedačky)
- střecha je tak stará a děravá, že v autě vozím houbu abych mohl vytírat po případných bouřkách :)
- neustálý pocit že mi někdo leze do auta, protože mu nebrání nic než unavená koženka, takže zatím když někam jedu, musím všechno brát s sebou, což je na delší cesty trošku nepraktické, časem to vyřeším nějakým uzamykatelným boxem místo zadních sedadel
- jediné dvě odkládací místa a protože povinná výbava zabírá obě, nezbývá mi kam zastrčit kelímek s pitím, odložit mobil atd ! ;)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
-
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
-
Novinky v recenzi
více fotek!
Stále se snažím přidat pár fotek, ale říkal jsem si, že počkám až bude novej web macz :) Takže za to nemůžu já, že tady jsou furt ty samy obrázky!
Kdo by ale měl zájem, může kouknout na http://picasaweb.google.com/yaniczech/OFFROAD#
tam je ta aktualizace pravidelnější..
Enjoy!
nove pneu
Tak konečně dorazily nové pneumatiky - BFGoodrich 215/75 R15 - prvotní testy potvrdily, že jsou skvělé, jsou to ale univerzály, takže do sněhu jsou samozřejmě lepší volby, ale zatím mě jen mile překvapily. Zítra přidám další fotky a možná bude i nějaká offroad vyjížďka "vánoční".
doplňeny zákl.tech.údaje
viz nadpis .)
spotřeba
Takže po výměně oleje klesla spotřeba na 7,5 l / 100km (samozřejmě spotřeba klesla taky díky tomu, že jsem jezdil až do sucha téměř a pak to pořádně spočítal), což je skvělé, není to skvělé? .) Jinak stále čekám na nové pneu, doufám, že během příštího týdne dorazí abych mohl přezout a vyrazit do bahna na zkoušku..
Přidat názorDiskuse: Suzuki Samurai SJ413 JX SoftTop
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy značky Suzuki
-
Suzuki Samurai (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 11.12.2010 410 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2013) Majitel: woody-alien
Přidáno: 3.4.2013 1529 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Suzuki Grand Vitara (2007) Majitel: d.a.m.
Přidáno: 10.10.2009 7010 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Suzuki SX4 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 19.5.2008 419 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Suzuki Swift (2005) Majitel: Marcelino
Přidáno: 5.7.2007 689 Majitel 9.87 Uživatelé