Recenze
Jeep Grand Cherokee Overland V8 4.7 High Output
Technické info
Přezdívka auta Jeep Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:221400 palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 4700 výkon [kW]: 195 kroutící moment [Nm]: 420 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 5 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 15
Popis vozu
Jeep Grand Cherokee. Původně tady spíš měl být popis BMW X5(E53) :-) BMW splňovalo víceméně vše co jsem od auta chtěl, plus jsem prostě chtěl BMW. Ale čím více jsem pročítal internetová fóra, tím více jsem se začínal bát, že by to mohla být velice riziková investice. Ceny servisu jsou v USA a především v naší oblasti opravdu vysoké (i obyčejný (neautorizovaný) servis si účtuje 100-180 dolarů za hodinu práce) a ceny náhradních dílů na BMW jsou extrémně vysoké. Především mě strašila automatická převodovka, kde cena opravy by mohla jednoduše přesáhnout více jak polovinu ceny ojetého auta a podle internetu nepatřila k vrcholu spolehlivosti. X5 nakonec z výběru vypadla.
Další na seznamu byly Toyota 4runner, Highlander, Honda Pilot nebo Accura MDX. Vybíral jsem dlouho a tak nějak náhodou narazil na Jeep Grand Cherokee. Původně jsem americká auta nebral vůbec v úvahu, ale Jeep mě něčím zaujal. Začal jsem shánět informace, trávil hodiny na jeep forech a víceméně se utvrzoval v tom, že si pořídím Grand Cherokeeho :-) Konkrétně WJ, tedy druhou generaci vyráběnou v letech 1999 - 2004. Za prvé se mi designově líbil o hodně víc než následující generace WK. Za druhé, ceny této generace se (asi i vzhledem k představení nového Grand Cherokee v 2010, což z WJ dělá už relativně starý model) pohybují na podle mě velice přijatelné úrovni (a obecně plus mínus o 50 % levnější než srovnatelně stará X5). Za třetí, servis a náhradní díly na každém rohu, za třetinové i menší ceny než BMW, na internetu obrovská internetové základna fanouškou se spoustou návodů.
Už jen zbývalo rozhodnout se pro motor a výbavu. WJ se vyráběl ve třech stupních výbavy: Laredo, Limited a od roku 2002 ve výbavě Overland, která zahrnovala standardně všechno co šlo na Grand Cherokee objednat.
Motory v nabídce byly 2. Lety prověřený, neuvěritelně spolehlivý I-6 s objem 4.0 litru a pak úplně nový, od základu vyvinutý osmiválec 4.7 litru.
Od začátku jsem věděl, že volba padne na V8. Podle ohlasů sice mnohem více háklivý na správnou údržbu, pravidlené výměny oleje, nepřehřání atd., na druhou stranu s mnohem větším výkonem, spotřebou srovnatelnou se starým šestiválcem a plus V8 měl oproti starému I-6 (základy tohoto šestiválce se údajně datují až do 60. let) novou automatickou pětistupňovou převodovku od Mercedesu. Podle ohlasů je to ta nejlepší automatická převodovka, jakou zatím Jeep v autě použil a při správném zacházení a údržbě se říká, že přežije motor.
Poznámka k převodovce: přestože je označovaná za pětistupňovou, ve skutečnosti má 6 rychlostních stupňů. Převodovka má naprogramované dvě "dvojky", přičemž při řazení nahoru se používá jen jedna, stále stejná. Při podřazování se automatika rozhodne na základě aktuálních podmínek kterou z "dvojek" zvolí tak, aby podřazení bylo co nejhladší.
Tím se konečně dostáváme k mému konkrétnímu autu. Pro modelový (a poslední rok výroby) 2004 dostal Grand Cherokee mírný facelift přední masky a nárazníků s kulatovými mlhovkami místo oválných. Tato verze se mi líbila nejvíce a primárně jsem se zaměřil na hledání tohoto roku. Chtěl jsem vyšší výbavu a každopádně automatickou klimatizaci. Z mého posledního auta v ČR jsem byl rozmazlen automatickou dvouzonovou klimatizací a následný rok a půl v US v autě s manuální klimatizací byl utrpením - neustále jsem musel kroutit knoflíky a i tak pořád bylo bud horko nebo zima. Nemluvě o tom, že větrák mi neustále foukal do obličeje což nesnáším. (Zajímavé je, že manuální klimatizace je tu běžná i ve vyšších stupních výbavy u mnoha aut a až ty nejvyšší stupně výbavy nabízí klimatizaci automatickou. Stupně výbavu jsou tu většinou pevně dané a nedá se víceméně nic individualizovat, takže pak třeba jen kvůli klimatizaci musíte koukat na nejvyšší model v nabídce a platit za spoustu věcí co nepotřebujete nebo vyloženě nechcete).
Konkrétní auto jsem našel nakonec na eBay, což byla víceméně náhoda, protože 90 % aut tam nabízených není většinou lokálních.
Základní popis:
Jeep Grand Cherokee 4.7 L H.O. V8 Overland
výkon motoru 265 koní (195 kW) (High Output engine má o 30 koní více než standardní 4.7 L), točivý moment 420 Nm
Pohon 4x4 Quadra-Drive, Vari-locks Limited Slip Differencial
Přeřazením do low-range modu, lze uzamknout nápravy v poměru 50:50 a zároveň tím dojde k zařazení redukce (v poměru 2.72 : 1)
Za normálních okolností jsou poháněna pouze zadní kola, jakmile dojde k rozdílu mezi otáčkami přední a zadní nápravy, připojí se přes rozdovodku přední náprava do té doby, než dojde k vyrovnání otáček na obou nápravách.
Konkrétní auto má navíc na obou osách diferenciály s omezenou svorností (tzv. LSD diferenciál). Díky této konfigurace dokáže systém Quadra-Drive teoreticky přenést až 100 % točivého momentu na jediné kolo. V praxi se dle ohlasů 100 % nedosahuje, ale i tak systém funguje velice dobře a patří k jedněm z nejschopnějších 4x4 systémů pro pohyb v terénu.
Výbava:
4x airbag, ABS, dual zone automat. klimatizace, automatická světla a stěrače (světelný + dešťový sensor), Infinity sound system se zesilovačem pod zadními sedadly, měnič na 10 CD, vestavěná navigace se zaznamenáváním trasy a zpětnou navigací po dané trase pro off-road výlety, tempomat, elektrická vyhřívaná přední sedadla nastavitelná v 10 směrech včetně paměti zahrnující nastavení rádia a elektrických zrcátek pro 2 osoby, elektricky nastavitelná poloha pedálů s pamětí, automaticky ztmavovaná zrcátka, dřevěné obložení volantu a palubní desky, elektrické střešní okno, tovární tažné zařízení certifikované pro přívěsy s celkovou váhou 3 tuny (součástí tažného paketu je dodatečný chladič oleje automatické převodovky a druhý externí olejový filtr), sensory tlaku v pneumatikách včetně rezervy.
Součastí výbavy Overland je navíc ještě skupina ochranných prvků podvozku zahrnujících ochranné desky přední nápravy, rozvodovky a palivové nádrže plus ochranné tyče podél prahů vozidla.
Jízdní vlastnosti jsou dané velikostí a zaměřením auta, pro pohodové cestování v rámci amerických dálničních limitů (100 - 110 km/h) dostačující, auto je velice pohodlné. V utažených zatáčkách jsou výrazné náklony karoserie, ale již mám naplánovaný upgrade zadní sway bar (vzpěrná tyč?) za mnohem tužší, která by měla toto významně omezit.
Spotřeba se pohybuje v rozmezí 12,5 - 17,5 litrů / 100 km (13 - 20 miles per galon). Při ustálené rychlosti se dá na dlouhé trase víceméně bez problémů dosáhnout 12-13 litrů, jakmile se ale ocitne člověk ve městě, spotřeba jde drasticky nahoru, víceméně před očima. I při umírněném jízdním stylu se město pohybuje kolem 17 litrů (v plánu je výměna palivového filtru, která by měla se spotřebou malinko pomoci).
Abych vše shrnul. Musím se přiznat, že Jeep mě celkově uchvátil a zatím bych rozhodně za původně plánované BMW neměnil. Jeep má podle mě určité charisma, je velice komforní, pro 2 lidi nabízí spoustu prostoru a univerzálnosti pro převážení horských a silničních kol, věcí na lyžávní nebo kempování, nemluvě o tom, že na ty hory bezproblémů vyjede :-)
Silné stránky
- motor - velice lineární zátah se spoustou točivého momentu téměř od volnoběhu
- 4x4 - jeden z nejlepších systémů na trhu
- bohatá výbava
Slabé stránky
- jízdní vlastnosti jsou blíže nějakému pickupu, dnešní SUV jsou jinde, na druhou stranu Jeep je jinde prostupností mimo asfaltové silnice
- chybí ESP
- spotřeba ve městě
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
- poruchy zatím žádné kromě předního levého ložiska, kde byla nutná výměna, případně udělám update
- základní údržbu jsem udělal sám (svíčky, náplně, filtry)
- naplánovaná brzká výměna tlumičů a výměna brzdové kapaliny
Novinky v recenzi
Road trip - národní parky v Californii, Nevadě a Arizoně
- za poslední 3 týdny ujeto 4 230 km, auto plně naložené + 5 cestujících. Většina přesunů po dálnicích rychlostmi okolo 110-130 km/h, občas město + lehké výlety mimo zpevněné silnice. Celková spotřeba 12,9 litrů / 100 km což považuji za poměrně dobrý výsledek vzhledem k častému silnému protivětru a plnému naložení. Čekal jsem spíše 14-15 litrů.
Přidat názorDiskuse: Jeep Grand Cherokee Overland V8 4.7 High Output
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Jeep Grand Cherokee
-
Jeep Grand Cherokee (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 7.10.2009 810 Majitel 9.73 Uživatelé
-
Jeep Grand Cherokee (2001) Majitel: ladsla
Přidáno: 5.2.2015 29 Majitel 9.10 Uživatelé
-
Jeep Grand Cherokee (2001) Majitel: tmaxSVK
Přidáno: 19.7.2020 310 Majitel 8.93 Uživatelé
-
Jeep Grand Cherokee (2003) Majitel: JeepCZ
Přidáno: 10.2.2017 010 Majitel 7.75 Uživatelé
-
Jeep Grand Cherokee (2010) Majitel: Kolík80
Přidáno: 15.2.2011 169 Majitel 9.85 Uživatelé