Recenze
Škoda 743
Technické info
Přezdívka auta Garde Rok výroby 1983 Koupeno ojeté najeto [km]:123456 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1174 výkon [kW]: 42 kroutící moment [Nm]: 85 zrychlení 0-100 km/h [s]: 18 maximální rychlost [km/h]: 153 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 280 pohon kol: zadní
Popis vozu
Škoda Garde.
Na světě jsem docela krátkou dobu, nepamatuji minulý režim, i když sem tehdy na světě už pár měsíců byl, ale co si pamatuji bylo něco jiného. Bylo to, mimo jiné, bílé Garde, které tehdy rodiče vlastnili. Táta s ním denně jezdil do práce do Vídně a až na pár nepříjemných příhod (např. upadlé kolo) sloužilo vcelku spolehlivě. V mých vzpomínkách však dokonale utkvěl moment, kdy po jízdě auto stálo v garáži a já tehdy vnímal horko sálající od motoru spolu s typicky škodováckým aroma tlumící výplně… a černý nápis GARDE na bílém podkladu. Dětství, to jsou nádherná léta…
Dlouho sem si říkal, že si jednou garde pořídím, jen tak pro radost a občasnou projížďku. Ke konci prázdnin, spolu s pesimistickou vidinou posledního ročníku na gymplu, sem začal konat. Tip na tohle garde mi dal táta, zpočátku sem mu nevěnoval moc pozornosti, ale po projetí půlky republiky (800km) sem se pro něj nakonec rozhodl. Ironie na tom byla, že sem si pro něj jel „přes kopec“, nebylo to ani 30km daleko, od vdovy po manželovi – první majitel, 86tkm.
Garde, jako model bylo odvozeno od tehdejší starší řady vozů 105/120 (M1), jeho typové značení bylo 743. Mělo nahradit chybějící kupé 110R, které již bylo z nabídky vyřazeno. Výroba probíhala v letech 1982-84 v Kvasinách a Bratislavě a bylo vyrobeno 8248 kusů. Vůz byl primárně určen pro 2 osoby + 2 nouzová místa na zadní lavici. Jeho nástupcem byl Rapid, který měl krom lepších náprav i lepší motory. Moje volba však padla na Garde kvůli jeho menší rozšířenosti a hlavně nostalgii. Když se totiž chci přenést v čase a pročistit hlavu, jdu do garáže a když přeje počasí jdu se i projet. Ono je to něco jiného, než řídit dnešní auta, ale spíše než jednotlivé věci na vás auto působí jako celek.
Jízdní vlastnosti nejsou nikterak oslňující, troufám si někdy i říct příšerné a nevyzpytatelné. Nemusíte jet nikterak rychle aby jste měli v zatáčce pocit, že z ní vyletíte, kontakt kol s vozovkou je někdy tristní a chování vozu v náhlých změnách směru nebo při vysokých rychlostech (rozuměj nad 90km/h) je nebezpečné. Garde bohužel podědilo úzké nápravy ze starší řady 105/120 ještě před modernizací (M2), která byla známá svoji přezdívkou „užovka“, kdy bylo možné s autem dostat smyk skoro samo od sebe, protože zadní část vozu se vlnila za přední podobně, jako pohyby užovky. Škodovka se tehdy alespoň snažila na garde aplikovat různá vylepšení a nejmodernější technologie jakými tehdy disponovala. Nicméně v dnešním pojetí slova smyslu sportovní kupé by garde jízdními vlastnostmi neobstálo. Byl sem naopak překvapený, jak je garde pohodlné a houpavé, podvozek je v sérii naladěn dosti měkce. A jednou z nevýhod starších náprav je i nutnost alespoň jednou za rok promazávat svislé čepy, což mnozí majitelé zanedbávají.
Motorizace garde byla jediná, a to v podstatě 120LS motor, 120 udává zaokrouhlený objem v decilitrech. Papírový výkon 42,7 kW a 85,5 Nm se snaží blížit realitě. Ono trhač asfaltu to není, ale v porovnání s litrovou corsou to poskytuje zhruba stejnou dynamiku. Motor se snaží nejvíce ve středním pásmu otáček, moc vytáčet ho nemá smysl, ale vlivem zvukové kulisy by jste čekali větší efektivitu práce. Čekal sem sice horší odhlučnění, ale i tak je dobře slyšet jak motor pracuje. Motor řady 742.12X je spřažen se 4 stupňovou převodovkou, u které by slovo přesná znělo spíše jako vtip. Přesní musíte být vy, jinak budete rychlosti lovit dlouhou dobu.
Brzdy ty ale musím docela pochválit, ty mě překvapily, ale bylo to možná tím, že jsem před koupí tohoto garde jel s jedním, které stálo zhruba půl roku a mělo tak zrezivělé brzdy, že jsem prosil všechny svaté, abych vůbec zastavil, když sem se s ním byl kousek projet. Jenom dodám, že toto garde mi doma teď taky stojí :-D (viz. galerie). Ale podle táty nejsou ani na zeleném garde brzdy nikterak úžasné, on pamatuje na svém lepší. Jinak vepředu jsou kotouče a vzadu bubny, činnosti pomáhá posilovač.
Řízení není zrovna měřítkem přesnosti, ale také musíme brát v potaz věk vozu, a ačkoliv nemá posilovač, jde lehce. Je to dáno také koncepcí „vše vzadu“, kdy na předních kolech prostě neleží žádná tíha a použití hřebenového řízení, které ostatní škodovky tehdy neměli.
Interiér mám ve svém garde v béžovém provedení a musím říct, že jsem z této barevné kombinace nadšený. Sedadla mají pěkný tvar, bohužel bederní opěrka je příliš tuhá a tak aby jste docílili kontaktu hlavy s opěrkou, musíte hlavu zaklonit, dále jsou ale spíše měkčí a tak do nich docela zapadnete. Volant mi z počátku nepůsobil moc radosti, je naprosto tvrdý a má tenký věnec, ale časem sem si na něj zvykl. Jinak je interiér vybaven čistě účelně, je zde sice i původní autorádio, ale zatím mi nefunguje, nejspíš je někde jenom přerušen přívod elektřiny, a ventilace má jenom 2 polohy rychlosti ventilátoru. Co je také pěkné je přístrojový štít, který díky kulatým budíkům navozuje sportovní pocit, líbí se mi i jeho podsvícení. Určité problémy působí zatuhlé stahování okýnek. Přihrádka u spolujezdce ideálně pojme knížku o opravách starých škodovek J a k tomu doklady, jinak je zde ještě odkládací prostor na středovém panelu. Kapota motoru se otvírá na B sloubku na straně řidiče, kapota zavazadlového prostoru (ve předu) naopak nad prostorem pro nohy spolujezdce. Dílenské zpracování nemuselo být v době produkce špatné, ale dnes už se projevují léta a tak všude možně něco povrzává a klepe. Prostorově je to ideální pro 2 cestující, vzadu je málo místa nad hlavou a mnohdy se musí pasažéři vepředu podélně omezit kvůli těm vzadu.
Mezi největší mouchy Garde podle mě patří příšerný antikorozní nátěr podvozku – plastizol. Svůj smysl měl možná pár měsíců po výrobě auta, ale jak se pod něj jednou dostala voda bylo vymalováno. Táta říkal, že i když člověk s autem jezdil co nejmíň a snažil se předcházet korozi, auto stejně zrezivělo. Koroze totiž úspěšně bujela pod nátěrem a tak člověk o ničem nemusel vědět, až bylo pozdě. Na mém garde už byly prahy a některé části podběhů převařovány, bohužel dost velká část práce mě ještě čeká. Né nadarmo se říká starým škodovkám papíroví čerti J. Určitou roli zde hraje i výrobní závod, vozy z Bratislavy na tom byly hůře, mé je z Kvasin.
Garde je prostě klasická škodovka se zajímavější karosérií, podle mě se člověk na tyhle auta nemůže dívat přes prsty, protože pořád existují horší, výjma různých experimentů – úprav. To bylo také jedno z úskalí, která mě provázeli při výběru auta. Bohužel kde kdo na to naplácá co ho napadne a pak je celkem problém narazit na auto bez různých „vylepšení“. Nicméně, v dnešní době bude člověk potkávat tyhle auta čím dál míň, já tady na moravě už někdy pokládám za svátek když potkám nějakou 120, natož pak rapida nebo garde, proto by se měly pomalu zachovávat jako veteráni. Aby to nedopadlo jako se starými feliciemi, ze kterých si dříve domácí kutilové vyráběli traktory a dnes je po nich hlad.
To by tak bylo zatím všechno k mé nové zábavě, díky za pozornost. Recenzi budu podle času průběžně doplňovat.
Fotky budou lepší, až bude lepší počasí, na těchto ještě garde není ani umytý, natož naleštěný.
Silné stránky
- Jednoduchost
- Pořizovací cena
- Vyjimečnost oproti sedanu
Slabé stránky
- Koroze
- Výdrž všemožných dílů
- Bezpečnost, aktivní, pasivní, i vůči zlodějům
Specifikace
Škoda Garde (značení 743) – vyráběno 1982 – 1984
________________________________________________________
Všeobecné základní technické informace:
________________________________________________________
Rozměry DxŠxV mm, zavazadelník l (hlavní+příruční)
4175x1610x1380, 280+120
Hmotnost vlastní, pohotovostní, užitečná, celková kg
865, 915, 350, 1265
Rozvor 2400 mm
Rozchod kol mm (P/Z) 1320/1290
Typ zavěšení (P/Z) lichoběžníková/úhlová
(přední se zkrutným stabilizátorem)
Objem nádrže 36 l
________________________________________________________
Motory :
________________________________________________________
120 LS 742.12X
___________________
Typ - 4 válce v řadě, čtyřtaktní, zážehový OHV
Objem ccm - 1174
Vrtání mm - 72.0
Zdvih mm – 72.0
Výkon kw/ot (PS/ot)
42,7/5200 (58/5200)
Točivý moment Nm / ot
85,5/3250
Kompresní poměr
9,5
Příprava směsi – karburátor Jikov 32/32A EDSR
Počet válců/ventilů - 4/8
Olejová náplň l (bez/s chladičem) - 2,5 – 4,0 / 3,0 – 4,6
Chladící náplň l – 11,5
Vůle ventilů :
sací 0.20
výfukový 0.20
Max. rychlost km/h
153
Zrychlení 0-100km/h (s)
18
Přidat názorDiskuse: Škoda 743
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Škoda
-
Kaipan (2005) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.5.2007 1139 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Jeep (2007) Majitel: Poustnik
Přidáno: 11.8.2008 13310 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Shuanghuan (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.6.2009 3210 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Ford (2004) Majitel: RadekZak
Přidáno: 18.5.2017 27 Majitel 9.76 Uživatelé
-
Caterham (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 2.4.2009 6910 Majitel 9.74 Uživatelé