Recenze
Seat Ibiza 6L1 Sport
Technické info
Přezdívka auta Mája Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:115000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1390 výkon [kW]: 55 kroutící moment [Nm]: 126 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13.2 maximální rychlost [km/h]: 172 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 267 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5 / 6 *
Popis vozu
Toto je moje první VLASTNÍ auto, které jsem si koupil po měsících vybírání, porovnávání a přemýšlení (nervama spojenýma s výběrem auta jsem si zkrátil život minimálně o 3 roky :-))
Jedná se o model španělské automobilky SEAT a to o typ IBIZA, která však není nic jiného, než přitvrzený podvozek fábie s karoserií na kterou se dá koukat. Konkrétně moje IBIZA je poháněna koncernovým motorem 1.4 16V který ze sebe vydá celých 75 splašených koní (pro technofily 55 kW). Jedná se o výbavu Sport a předchozí majitel si ještě nechal ve fabrice dodělat takzvaný paket Sportrider , který auto ještě více odlišuje od ostatních aut i IBIZ - jedná se o podbarvené přední světlomety v barvě karoserie, hliníkové kryty prahů s pískovaným jménem IBIZA a vnitřní výdchy klimatizace jsou taktéž v barvě karoserie (která se na těchto místech ráda loupe a výdechy vypadají tak trochu jako nějaký OBI-tuning).
Jak jsem již řekl, jedná se o výbavu Sport, ke které bývalý majitel zaškrtal několik dalších příplatkových prvků, takže namátkou:
- 4x airbag
- všechna okna v elektrice
- zrcátka v elektrice
- všemožně myslitelně nastavitelný volant + sedačka řidiče
- rádio na CD (bohužel bez MP3) + 8 reproduktorů
- Sportovní sedačky
- palubní PC
- tažné zař. a zámek zpátečky
- poloautomatická klimatizace (Climatik)
Ve výbavě, která byla zadarmo, jsou obdivné pohledy kolemdoujcích a závistivé pohledy sousedů :-)
Tak a ted na jednotlivé části Ibizky
Podvozek
- Tvrdý. Tohle je hlavní charakteristika podvozku, kterým disponuje Ibizka. Ve výbavě Sport dokonce přitvrzen i oproti normálním verzím Ibizy. Na 14ti palcových kolech (pneu Bridgestone Blizzak LM20), které mám na zimu, si vcelku obstojně poradí s malými nerovnostmi vozovky. Nyní jsem přezul na 15ti palcová (Firestone Firehawk FH700)- co mě příjemně překvapilo je nepostřehnutelný rozdíl v tlumení nerovností, řízení je nyní citlivější a přijde mi, že auto lépe reaguje na pohyb volantem. Co mě překvapilo nemile je neskutečné hučení letních Firestonů - ještě že v průběhu léta budu kupovat nový pneu, protože tohle je hukot jako kdyby mě odešly všechny ložiska naráz.
Edit: Firestonům jsem dal sbohem a na jejich místo nastoupili Hankook K110 V12 EVO. EVA jsou dost tiché oproti firestonům což je jejich hlavní výhoda. na vodě jsou výborné - ještě jsem je nedostal do úzkých. Na suchu nevím, protože tam jsem ještě nezjistil limity pneu. Jediná nevýhoda oproti Firestonům je vyšší valivý odpor (je to znát), ale to je jenom malá nevýhoda oproti všem plusům těhle pneu.
Motor
- Ne moc výkonný, ale vcelku pružný a hlavně překvapivě úsporný.
od 1.4 litru a 75 koní nemůžu čekat zázraky, ale předjíždět se s tím dá, a když se snaží, tak si můžu i trošku zazávodit (ale fakt jenom trošku).
Jinak úsporností mě motor velmi příjemně překvapil. Ve městě sice člověk jezdí cca za 7.5 litru, ale mimo město není problém jezdit i pod 5 litrů a v kombinaci se pohybuji kolem 6ti litrů, což považuju za solidní spotřebu.
Řazení, řízení
- řazení je jedním slovem perfektní. Tak lehoučké a s jemným sportovním odporem před zapadnutím rychlosti jsem ještě nikdy nezažil.
- řízení si ode mně vyslouží taktéž vysoké hodnocení, protože ve městě je krásně lehoučké a na okreskách ztuhne a dokonce i pošle k rukám i něco málo informací co se zrovna tam vepředu dole děje.
Ještě dodatek: volant je potažený pro hmat velmi příjemnou kůží, která se nesmeká, ale při delších jízdách se začínají ruce více potit, což není nic příjemného, ale dá se s tím jezdit.
Interiér
- O co ubírá na komfortu podvozek o to více přidává výbava Ibizky, která mě rozmazluje. Švihadla zde nejsou ani v zadních dveřích, což je perfektní, když potřebuju vyvětrat auto, ale nechci si nechat foukat vítr přímo do ksichtu - prostě stáhnu zadní okýnka tak na polovinu, auto se krásně vyvětrá čerstvým vzduchem a je vystaráno.
V létě plně prověřím kvality klimatizace, která si sama udrží požadovanou teplotu, což je pro mě prvek dosud nevídaný :-)
Dále bych chtěl zmínit rádio a hlavě 8 reproduktorů, které dělají z auta při správném nastavení koncertní síň (hlavní věc je zbytečně nepřebasovat - pak auto duní jak kdyby v něm jel nějaký technoúchyl, a ve skutečnosti si pouštím trošku více nahlas svoje AC/DC či Bloodhound Gang :-) )
Další věcí, se kterou mám tu čest se zde setkat poprvé je palubní PC. A musím říct, že je to špičková věc, která mi napoví jak jezdit úsporně ale zároveň efektivně.
Sedačky: moje tělo naprosto perfektně obejmou a nepustí v žádné situaci. I přesto jsou dostatečně pohodlná aby v nich člověk zvládnul naráz 300km a vylezl bez bolesti zad.
Edit a rozšíření 16.5.2009:
Maličkosti co potěší:
- ostřikovače: nestříkají jako u většiny aut dvěma silnýma proudama do dvou míst, ale rovnoměrně rozstříknou vodu na celé sklo, takže se umyje skoro všude, ne jenom v určité části, jak bývá zvykem u jiných značek
- Funkce rádia: zesilování v závislosti na rychlosti jízdy => už nikdy víc není potřeba upravovat za jízdy hlasitost, což znamená, že ono ovládání na volantu není zase tak potřebné. + ještě nikdy se nezaseklo CDčko při rychlé jízdě přes nerovnosti, takže má slušnou ochranu proti otřesům + přečtě CD snad v jakémkoliv stavu.
- Otevírání kufru: Je skryto ve znaku, takže nenarušuje design zádě a ač se tomu sám divím, je povětšinou dost čistý, takže se neumažu při otevírání.
- Palubní PC nekecá a nevymýšlí si :-) (odchylka je cca 0,1 - 0,2 litru, takže skoro nic)
- Dálkový centrál má velký dosah a silný signál (ovšem nevím, kdy byla měněná baterka)
Maličkosti co naštvou:
- Docela dost chybý osvětlení kufru a přihrádky u spolujezdce: ty 2 žárovky a pár kabelů snad nestojí majlant, tak to tam ksakru mohli dát :-(
- Zrcátka by mohla být větší (naštěstí u řidiče je asférické)
- Dozádu je špatný výhled při parkování - dá se na to zvyknout, ale spousta aut má lepší výhled (např.: Corsa :-) )
- Hrdlo pro nalévání kapaliny do ostřikovačů je malé a docela utopené na boku motorového prostoru.
- Přihrádka na středovém tunelu nemá protiskluzovou ochranu, takže při jakémkoliv zrychlení letí obsah pod sedačky.
- Přihrádky jsou celkově malé a je jich málo (pro mě) - ovšem ta nalevo u řidiče je dobře využitelná, a je to snad jediná, kterou opravdu využiju.
Děkuji všem kdo si udělali čas na přečtení mé recenze a úspěšně jí zdolali až do konce.
Silné stránky
- Jízdní vlastnosti
- Maximální myslitelná výbava (s ohledem na velikost a datum výroby)
- Úspornost motoru při delších trasách
- Sedačky
- Vzhled
Slabé stránky
- Občas vzhled (zbytečně moc nezasloužené pozornosti)
- Tvrdost podvozku na našich silnicích
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Po koupi jsem nechal provést geometrii podvozku - u Auto Srb v Moravčicích u Jičína - vřele doporučuju.
Bohužel po 3 týdnech užívání se v převodovce začalo ozývat vadné ložisko a já jsem se rozhodl reklamovat jako skrytou závadu. Ikdyž jsem si nedával skoro žádnou šanci na úspěch při reklamaci, reakce prodejce mi naprosto vyrazila dech a přesvědčila o tom, že dobří, poctivý a solidní obchodníci ještě nevymřeli. Auto ochotně do týdne zdarma opravil, přidal plnou nádrž benzínu jako kompenzaci za vzniklé náklady a třešničkou na dortu při předání bylo to, že mi auto umyl (při předávce auto bylo neskutečně špinavé a když mi ho vracel tak jsem se musel podle SPZ přesvědčit jestli je to opravdu moje). Tímto mu chci ještě jednou poděkovat za ochotu a solidnost.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem koupil v autorizovaném servisu SEAT v Lounech (firma SAZ-
Myslivec s.r.o.). Jestli existuje solidní, ochotný a poctivý obchodník, tak je to tento. Přístup k zákazníkům je perfektní a dokonce i ostatní personál, který normálně s klientem nepřijde do styku je zdvořilý a ochotný pomoci.
Tuning
Nebude, protože auto vypadá už z fabriky dost divoce :-)
Možná budou nějaké úpravy na motoru - lepší svíčky, filtr atd. - nic extrémního, ale spíše dolaďování současného stavu.
Novinky v recenzi
Provedené opravy
Najeté kilometry a české silnice si začínají vybírat daň na opotřebení podvozku... Za poslední půlrok odešla pružina na PP kole, ložisko taktéž a celkem 2 manžety vzali za své :-( Bohužel mě začínají iritovat závady na elektroinstalaci a jemné mechanice auta :-( Např. již od koupi Máji je vadná klapka rozvodu vzduchu, takže auto buď pouze topí nebo pouze chladí - bohužel přístup k této klapce je velmi komplikovaný a klapka samotná dost drahá. Dále začíná vypovídat služku čidlo ve dveřích řidiče, které neví že se otevřeli dveře a tak centrál sám zamkne po chvilce auto - doufám že si nikdy nezabouchnu klíče.. No a již podruhé vypadlo sklo ve stahovačce LZ dveří - naštěstí tohle zvládnu svépomocí za pár minut, ale i tak to bude boj :-)
A jedeme dál :-)
Kilometry zvesela naskakují, Mája jezdí stále dál :-)
Jenom ta spolehlivost občas pokulhává :-( Nedávno se ukázal špatný čep v převodovce, který měl za následek postupný úbytek oleje v převodové skříni. Naštěstí se na tuto závadu přišlo včas (malé kaluže oleje pod autem nikdy nevěstí nic dobrého) a oprava vyšla relativně levně díky známostem mého mechanika (v autorizáku by se řešila výměnou kus za kus). Od té doby (cca 4000km) zatím bez jediné poruchy.
Před 14ti dny jsem také přezul na zimní - raději dříve než později a jelikož jezdívám často pozdě v noci nebo brzo ráno, nerad bych byl překvapen námrazou.
100000
Tak jsme překročili 100 000 km. Auto to ovšem oslavilo po svém a to prasklou pružinou na LP kole. Naštěstí se s tím dá v pohodě jezdit, ale opravit se to bude muset chtě nechtě :-(
99000
Překonáno 99000, takže za chvilku přejde mája z puberty do produktivní části života :-)
Porucha
Včera večer mě auto vytrestalo, když za jízdy chcíplo (samozřejmě ve 2 v noci a tudíž zhasly i světla - moc příjemná záležitost) a nechtělo jet (nastartovalo se, ale neudrželo otáčky). Po cca 4. startu se vzpamatovalo a jelo, ale stále svítila kontroka diagnostiky. V servisu vyjela chyba: kalkulace zatížení - dolní hranice nedosažena - po vymazání jezdí jako dřív. Nemáte někdo tušení co to mohlo způsobit???
Přezuto
Donucen počasím jsem přezul na zimní. Auto vypadá na černých plecháčích strašně, řízení je vláčnější, podvozek trošku měkčí a auto není tak jistější v kramflecích :-)
Úpravy motoru
Jelikož jsem zjistil, že vduchový filtr motoru již nebyl 2 roky měněn, tak jsem se rozhodl, že do Máji půjde bavlněný sportovní filtr Green, s nímž by se mělo motoru lépe dýchat a možná přidá i 1 koně :-) . A když už bude kryt motoru dole, vyměním rovnou svíčky (bůh ví kdy byly měněny) za Bosch Super 4 se čtyřmi elektrodami. Tyhle úpravy by mohli trochu zlepšit charakteristiku motoru a doufám že ještě o nějakou tu desetinku snížit spotřebu benzínu.
KM
Dnes překonáno 95000km. Vzhůru ke 100000 - letos je asi už nezvládnu, ale z jara padnou určitě :-)
Úprava recenze
Kosmetické dolaďování (oprava překlepů) + dodané info o nových letních pneu Hankook.
Nová přezdívka
Jelikož ibizka se nikdy moc nechytla, tak jí mimoděk začalo pár mích přátel říkat Mája (s tím, že já jsem Vilík samozřejmě :-D ). Docela se to uchytilo, a asi u téhle přezdívky zůstanu. Ještě párkrát jsem slyšel o Španělském ptáčkovi, což je také docela trefná poznámka na adresu auta.
Nové pneumatiky
Tak mám na autě nové letní pneu. Jedná se o Hankook K110 V12 EVO. Zatím první postřeh je, že jsou výrazně tišší než dosavadní Firestony. Ikdyž jsou nižšího profilu (195/50 místo 195/55), tak je rozdíl v komfortu takřka nepostřehnutelný (já jsem žádný rozdíl nezaznamenal). Uvidíme, jak se jim bude dařit na mokru. Zatím jsem spokojen.
Rozšíření recenze + fotogalerie
Přidal jsem sekce Maličkosti co potěší a Maličkosti co naštvou :-)
+ přidal fotky, co chyběly.
Také prosím o hodnocení auta, nějak se vám do toho nechce lidi, já vám za horší známku hlavu neutrhnu (ale záměrně mi ho kazit nemusíte :-) ) , ani vás nevyjedničkuju :-). A klidně pište do diskuze svoje náměty a dotazy.
Nový koberečky
Tak dnes mi dorazily nový textilní koberečky. Vypadají nádherně a jsou udělaný z kvalitního materiálu, takže o výdrž obavu nemám. Spíš se bojim jak dlouho vydrží čistý :-)
Světla
Tak jsem měl poprvé možnost jet po OPRAVDU tmavé a neosvětlené silnici v noci (bylo zataženo, takže ani měsíc či hvězdy nic neosvítili)...
Moje poznatky z osvětlení IBIZKY jsou: samotná tlumená světla jsou poměrně slabá (asi budu měnit za výkonější), naopak dálková v kombinaci s mlhovkama udělají před autem krásný koberec světla, který prosvítí kdejaký koutek silnice. Sice vím, že je zde dost lidí, co nadávají na svícení mlhovkami, když není mlha, ale v noci to rapidně rozšiřuje šířku osvětlení vozovky + před autem už není tmavý pruh. Samozřejmě pokud míjím auto, dálkovky i mlhovky předem vypínám (a totéž očekávám od všech ostatních, tak si to sakra pamatujte :-) )
Jubileum
Dnes jsem překonal hranici 90000 km. Takže vzhůru ke 100000 :-)
30.4.09
Tak jsem obarvil na ibizce přední brzdové třmeny (zadní bubny přijdou co nevidět) + přidány 2 fotky již nalakovaných třmenů.
Jinak už mám dva extrémy městské spotřeby:
-5,8 litru po skoro prázdném městě v neděli podvečer
-cca 12 litrů při poskakování ve špičce se zaplou klimou.
Dolaďování
Rozšířil jsem fotogalerii o fotky nočního interiéru a detaily světlometů a opravil některé nepřesnosti v recenzi.
Jinak dnes jsem jel Jičín - Turnov a zpět - průměrná spotřeba 5,2L (a to jsem se nijak neloudal)
Přidat názorDiskuse: Seat Ibiza 6L1 Sport
- porucha 23.01.2010 15:29 Brandon Walsh
- Žlutá 22.01.2010 19:51 berustina
- Pěkný přední světla 22.01.2010 18:12 FRPE
- Re: Taky Mája 11.06.2009 15:17 Pepas
- Taky Mája 10.06.2009 21:48 Martin_Happy
- Re: Re: Re: Fabia, na kterou se dá koukat 06.04.2009 16:31 Brandon Walsh
- Re: ibizkaaaa 06.04.2009 15:22 Pepas
- Vitej Seataku 06.04.2009 15:14 GooF (RaceFans)
- ibizkaaaa 06.04.2009 09:33
- Re: Re: Fabia, na kterou se dá koukat 05.04.2009 17:26 Pepas
- Re: Fabia, na kterou se dá koukat 05.04.2009 17:21 Brandon Walsh
- Fabia, na kterou se dá koukat 05.04.2009 16:10 Konwi
Další vozy Seat Ibiza
-
Seat Ibiza (2008) Majitel: monious
Přidáno: 7.4.2008 16510 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Seat Ibiza (2004) Majitel: s-mike (RSKa)
Přidáno: 26.8.2008 3079 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Seat Ibiza (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.7.2010 1210 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Seat Ibiza (2003) Majitel: parkoviště
Přidáno: 7.8.2009 7410 Majitel 9.82 Uživatelé
-
Seat Ibiza (2003) Majitel: Hynky
Přidáno: 12.9.2013 08 Majitel 9.73 Uživatelé