Recenze
Mazda 2 1.3 MZR 75k CE Pro
Technické info
Přezdívka auta Mazdička Rok výroby 2008 Koupeno nové najeto [km]:19460 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1349 výkon [kW]: 55 kroutící moment [Nm]: 121 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14 maximální rychlost [km/h]: 168 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 250 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.4 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Auta před Mazdou 2
Jako druhé auto do rodiny bylo potřeba vybrat něco malého, praktického a úsporného. Sehnat kvalitní ojetinu je někdy nadlidský úkol a tak jsme se rozhodli, že koupíme něco úplně nového. Předchozí druhé auto v rodině byl Ford Mondeo 2,5 V6, které bylo odsunuto na druhou kolej novějším Mondeem 2,2 TDCi. Být zvyklý na takto velká a pohodlná auta není zrovna ideální při výběru vozidla rozměru Mazdy 2. Přesto právě pocit z jízdy rozhodl.
Výběr druhého vozu
Prvně jsem vyrobil porovnávací tabulku všech aut dané velikostní třídy. Sestavil jsem od každého modelu dvě varianty, nejlevnější a nejideálnější v rámci určité vlastnosti. Tento přehled nakonec pomohl jen orientačně. Mazdu jsme viděli jako první, náhodou, při vyzvednutí Mondea ze servisu právě u prodejce v Auto Palace Spořilov. Již na první pohled zaujala vzhledem, ovšem ceny nebyly malé a tak jsme zatím hledali jinde. Hlavními konkurenty byli: Nissan Micra, Renault Clio, Toyota Yaris, Fiat Grande Punto. Micra měla divný design, lavicovité sedačky. Clio bylo docela slabé. Yaris měl problémy s řazením, převodovka neměla přesné dráhy a lehce člověk dal pětku místo trojky, Grande Punto bylo též slabé, ale design byl velmi povedený. Nakonec, zcela utaháni z předchozích nekonečných ježdění po autosalónech, jsme se šli projet s Mazdou 2 a okamžitě si nás získala.
Proč právě Mazda 2
První projížďka sice proběhla se silnější variantou motoru, než jaký jsme koupili, ovšem většinu času jezdím já sám a tak váhový poměr na výkon motoru byl srovnatelný. Již samotné nasednutí do auta bylo ohromné, sedačky mají perfektní boční vedení, všechny ovládací prvky jsou po ruce a velmi přehledné. Výhled z vozu je bez problémů a člověk jakéhokoliv vzrůstu si může upravit sedačku řidiče výškově tak, aby viděl vše, co potřebuje. Během zkušební jízdy si nás auto získávalo perfektním přesným řazením a reakcemi posilovače řízení, výborným tahem motoru, kde nebyl problém ve 130km/h zařadit 4. stupeň a rozjet se na 150km/h. Hlavním plusovým bodem byla rozhodně stabilita auta na silnici v jakékoliv situaci. Design samotný si nás získal od začátku, ovšem nedávali jsme mu takovou váhu.
Výběr přesného modelu
Po projížďce jsme měli o novém autě rozhodnuto, zbývalo tedy rozhodnout o dalších vlastnostech budoucího rodinného miláčka (ano, okamžitě si nás M2 získala a věděli jsme, že ji bude mít každý rád). Klíčovým bodem výběru byla bezpečnost, cena, ale také bohužel datum dodání. Potřebovali jsme auto již do 10.1.2008 a smlouva se podepisovala 17.12.2007. Doma jsme měli rádio s CD měničem, které jsme chtěli použít.
První rozhodování bylo o stupni výbavy, ale souviselo to se všemi body výběru. Ze základních barev (příplatek za metalízu nám přišel zbytečný) byla jedinou možností červená, u které jsme nakonec zůstali. Po dlouhém uvažování jsme se rozhodli, že se spokojíme s dvěma airbagy, manuální klimatizací a vlastním rádiem, které se nechá domontovat. Proto padla volba na výbavu CE Pro, která byla k dispozici v daném termínu a splňovala všechny naše požadavky.
První zkušenosti
Byl jsem velmi natěšený na první kilometry s M2. Ze začátku byl zvuk hodně syrový, motor byl trochu tužší. To se ovšem zlepšovalo každým kilometrem a již po pár stovkách najetých km jsem byl nadmíru spokojen. Nyní po několika tisících už je zvuk absolutně kultivovaný, krásný zátah již od 3500ot./min a skoro stejný až do vrcholu 6000ot./min. Akcelerovat z nižších otáček je hloupost a motoru to viditelně škodí. Při udržování konstantní rychlosti není ale problém jet na 2500ot./min, motor je tichý a neruší. Stále ale přetrvává mírná vibrace v autě při stání na volnoběh např. na křižovatce. Asi moc padají otáčky a např. při stahování okének, kdy se používá výkon motoru, vibrace zintenzivní a otáčky spadnou ještě nepatrně níž.
Řazení člověka baví, pokud se ale řídí podle zvuku, má často potřebu řadit moc brzy. Ono vůbec umístění řadící páky výš na středovém panelu považuji za výborný krok. Díky tomu je totiž mnohem kratší a hned po ruce. Při 60km/h se dá zařadit 3. stupeň (spadne na 2500ot./min), ale zrychlovat z toho není dobré. Je to vytáčivý motor a tak je potřeba s ním jezdit. Nízká hmotnost přináší při stejném výkonu motoru větší mrštnost oproti konkurenci. V tomto směru udělali návrháři Mazdy rozhodně velký krok dopředu.
Variabilita prostoru je dostačující, prostor pro nohy je vepředu i vzadu, hlavou brousí vzadu pouze vyšší lidé. Auto je homologováno pro 5 osob, tudíž vzadu najdeme 3 opěrky hlavy. Oceňuji, že v dolní poloze nepřekáží ve výhledu dozadu, ovšem pokud si někdo opěrku vytáhne a zapomenu na to, nastává přesný opak – přes opěrky v podstatě není vidět. Zamlouvá se mě kvalita materiálů a hlavně kvalita sedaček, boční vedení je výborné a člověk má velmi příjemný pocit.
(Ne)potěšující drobnosti
Přihrádka pro spolujezdce je poněkud malá, chválím ale rozdělení na dvě části, které umožňuje mít pár drobností (zejména mapu a dlouhé noviny, časopisy) hned po ruce bez nutnosti otevírat celou schránku. Výbornou drobností je hluboký popelník ve tvaru kelímku, tudíž po jeho vyndání máte držák na pití. Já ovšem popelník využívám na tužku, mobil a případně lístky od parkování. Kufr má dostatečnou velikost, vejde se tam vše, co potřebuji. CD měnič byl nakonec přidělán ke koberečku pomoci suchých zipů a je tudíž lehce odpojitelný. Vadí mi trochu, že není možnost přidělat universální síť do kufru, kterou máme doma ze starého auta. Musí mi tak ležet věci jako povinná výbava či olej v kufru volně a občas při akceleraci lítají jak nudle v bandasce.
Velmi si pochvaluji skládací klíč, který není zas tak obvyklý, ale přitom pohodlný. Ačkoliv mám ke klíči od auta (s centrálním dálkovým zamykáním v základu) připojený ještě klíč od MedvědBloku, rozměry jsou příjemné a netlačí v kapse. Osvětlení v interiéru přetrvává chvíli i po nasednutí, jak je tomu u moderních aut zvykem. Všechny důležité prvky jsou dobře viditelné i v noci, pochvaluji si ovládání světel na levé páčce u volantem, na které jsem samozřejmě z Fordů nebyl zvyklý. Výbornou vlastností je pozdní stírání předního skla při použití ostřikovače, to by měly zavést všechny automobilky.
Naopak musím vytknout absenci alespoň základního palubního počítače v nižších výbavách. Ve všech verzích CE a v základní TE je k dispozici pouze digitální palivoměr a tachometr s možností naměřit dva „tripy“. Ovšem hodiny, teplota, průměrná nebo aktuální spotřeba chybí, což považuji za velmi užitečnou věc, která by určitě nestála moc. Rozmrazování zpětných zrcátek je až od vyšší výbavy a musím říct, že bych to již také ocenil. Teplota motoru je pomocí diodek, což osobně oceňuji, nepotřebuji mít celou stupnici.
Jako třešničku na dortu považuji krásnou koncovku výfuku, která mě osobně udělala obrovskou radost.
Závěr
Koupě Mazdy 2 rozhodně nelituji a věřím, že nikdy nebudu. Komukoliv, kdo bude vybírat ze stejné kategorie aut, můžu novou nejmenší Mazdu jen doporučit. Pokud mám srovnat s hlavním konkurentem na našem trhu, Škodou Fábií, dostanu v M2 mnohem lepší výbavu za méně peněz. Mám originálnější design, auto, které vzbudí pozornost a dává najevo, že je „své“. Nejpodstatnější ale je skutečnost, že Fábie nemá srovnatelný motor. 1,2HTP je oproti 1,3 16V v Mazdě pouhou „sekačkou“ a 1,4, která má srovnatelný výkon jako M2 ve výkonnější verzi, nemá se svou mnohem větší spotřebou a hmotností šanci. Nepočítám samozřejmě pojistku a další věci. Ceny náhradních dílů už taky nejsou u japonských vozů o tolik dražší a hlavně spolehlivost svědčí o mnohém.
Jízda s Mazdou 2 je radost, člověk si může kdykoliv dopřávat jak sportovnější jízdu, tak delší výlet s přáteli a vždy ho M2 nadmíru uspokojí. Uvnitř mám pocit, že sedím v autě minimálně o třídu větším, které přitom zvenku vypadá jako elegantní městské vozítko. Na závěr mě nezbývá nic jiného než upravit staré, nutno říci dávno nesprávné, pořekadlo - Japonec rozhodně NE na konec.
Silné stránky
+ jízdní vlastnosti
+ kvalita zpracování
+ velmi živý a příjemný motor
+ nízká hmotnost
+ líbivý design
Slabé stránky
- absence palubního počítače
- vyhřívání zpětných zrcátek ve vyšší výbavě (el. ovládání přitom je)
- vibrace auta při stání
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Doma bylo funkční kvalitní rádio, nechalo se domontovávat dodatečně (koupena varianta auta bez něj, schránka započtena v ceně vozu). Jelikož se montáž rádia nestihla před předáním vozu, musela se práce objednat na servisu. Čekací lhůty 14 dní jsou nepříjemné. Ačkoliv vím, že s tím bylo hodně práce, celková cena montáže 4000Kč mě nemile překvapila. Proto doufám, že do servisu budu jezdit jen jednou za rok na pravidelné prohlídky.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno v Auto Palace Spořilov, prodejce příjemný, ale to jsou všichni, než se zaplatí. Spíše neutrální hodnocení.
Přidat názorDiskuse: Mazda 2 1.3 MZR 75k CE Pro
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Mazda 2
-
Mazda 2 (2008) Majitel: burnfly
Přidáno: 21.3.2009 1610 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Mazda 2 (2008) Majitel: majki
Přidáno: 7.3.2008 24710 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Mazda 2 (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 19.4.2010 309 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Mazda 2 (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 31.8.2009 109 Majitel 8.47 Uživatelé
-
Mazda 2 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 10.4.2010 167 Majitel 6.17 Uživatelé