Recenze

Luna98 (muž 26 let) Poslat zprávu
 
8 Majitel

BMW řada 3 316i Touring

8.33 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

BMW řada 3, foto 1 BMW řada 3, foto 2 BMW řada 3, foto 3 BMW řada 3, foto 4 BMW řada 3, foto 5
 

Technické info

Přezdívka auta bramborák Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:225000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1596 výkon [kW]: 75 kroutící moment [Nm]: 150 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7.9

Popis vozu

Nejsem velkým zastáncem recenzí, které autoři píší po týdnu vlastnictví vozu a nemohou tak objektivně posoudit všechny aspekty provozu. Rád se s vámi tedy podělím po 3 letech provozu a najetými 15 tisíci kilometry se svými dojmy z legendárního a celosvětově oblíbeného modelu mnichovské značky. Dnes v podání starší generace E36.

VÝBĚR

Ve svých 21 letech jsem si pořídil své první auto. To se psal rok 2019 a já si domů vezl první generaci Opelu Tigra (o tom někdy příště). Auto to nebylo špatné, ale stejně jako většina ojetin té doby za cenu ani ne jedné výplaty mělo dosti obtíží a hnědý mor postupoval rychleji než Napoleon do Ruska. Chvíli mě ten nekonečný boj bavil, ale po čase (a pár prostrčených šroubováků do podlahy skrz naskrz) jsem se rozhodl jít dál.

To se psal konec léta roku 2020 a vrcholila covidová krize. Trh byl plný zajímavých aut za rozumné ceny, ale též vraků, kterých se majitelé snažili co nejdříve zbavit. Jak už to tak bývá, navštěvoval jsem různé inzertní servery a nastavil si určité limity v ceně a vlastnostech. Nehledal jsem konkrétní vůz a vnitřní pocit mluvil jasně - hlavně nic shnilého s nutností větších oprav v blízkém časovém horizontu. Cíl možná nedostižný, ale...

Rover 75 2.0d
Jedno z prvních aut, na které jsem se byl vážně podívat. Obrovský a těžký kočár s interiérem, za který by se nemusel stydět leckterý whisky bar (rozuměj dřevo a béžová kůže všude). V tomto případě rozhodla díra v prahu opravená kusem plechu a montážní pěny, navíc ani motor nepůsobil dojmem zdravého jedince. Vybíralo se dál.

Mazda 323f
Nenápadná šedá myška s 1.6 pod kapotou. Tenhle protáhly hatchback zkřížený s kombíkem se mi vždy líbil a v testech byl vždy vychválen pro svoje výborné jízdní vlastnosti a spolehlivou techniku. Mazdu prodával mladší pán, který mi přiznal, že se v autech vůbec nevyzná a podle toho vypadal stav - pneumatiky poloprázdné, geometrie do všech stran, motor přidušený a to hlavní - při pohledu zespodu jsem se otočil na místě a sednul na zpáteční vlak. Starší Mazda nezapřela své sklony k masivní korozi.

Následovalo ještě pár telefonických pokusů a sem tam nějaké drobné dopisování s různými prodejci po internetu. Vše vypadalo marně a já se začal smiřovat s navýšením rozpočtu, nebo odložením celého nákupu. Končila letní sezóna a výběr aut se ztenčoval s tím, jak ubývalo nabídek v inzerci.

Jednoho dne jsem úplnou náhodou narazil na opravdu hezké BMW e36 v černé metalíze a karoserií kombi v rozumné cenové hladině, navíc pár kilometrů od domova. Fotek bylo dostatek a majitel vypsal i pár provedených investic. O e36 jsem v té době věděl jen naprosté minimum, ale dlouhodobě se mně líbily. Následovalo žhavení internetové linky, sjíždění všemožných videí o starších BMW a načtení ohromného množství odborné literatury.
V hlavě se mi automaticky honily myšlenky na vysoké ceny oprav, dílů, provozu, pohledy okolí... No prostě všechny stereotypy zažité z hospodských povídaček a internetových fór.
Váhání trvalo příliš dlouho a jednoho dne jsem zvednul telefon, domluvil si s majitelem prohlídku a jelo se.

KOUPĚ

Po příjezdu na místo nadšení opadlo. Auto stálo zaparkované na vlhké trávě před domem, navíc bylo čerstvě po dešti, takže prohlídka spodku téměř nemožná. Majitel byl vcelku ochotný, ale bylo vidět, že chce mít celý prodej co nejdříve za sebou. Při prohlídce jsem se snažil co nejvíce zaměřit na kritická místa, která by bylo neradno přehlédnout. Start motoru nebyl extra přesvědčivý, jelikož se hned ozvaly cvakající hydroštely a přidřená rolna na pomocném řemenu. Vše jsem ale přešel a majitel mě ubezpečil, že hydroštely se ozývají jen při občasném startu, jindy vůbec.
Ok, povídám si, že tomu dám šanci a pojedeme se projet.
Celá projížďka se nesla v duchu bolavé ruky z chybějící hlavice řadící páky - kdo měl někdy staré BMW, tak ví, že řazení je zde opravdu tuhé a vyžaduje větší sílu. Volant táhl doprava a při vyšších otáčkách se ozývalo těžko určitelné "bzučení/zvonění" z nitra palubní desky. Po pár kilometrech jízdy jsem si však uvědomil, že mi auto vlastně příjemně sedí a žádný zásadní problém se neobjevil. Teplota chladící kapaliny zůstala na středu, motor táhnul, převodovka řadila a podvozek nevydával zásadní pazvuky.

Až do jedné chvíle...
Při prudším odbočení se ozvalo zaklepání a zvuk připomínající zahoukání sovy - uložení kardanu. Bylo jasné, že tohle bude jedna z nutných investic.
S majitelem jsme se dohodli, že mu dám do večera vědět, zda e36 koupím, nebo ne. Dojel jsem tedy domů a s hlavou plnou nejasností přemýšlel, zda do toho jít. Usoudil jsem, že v cenové kategorii do 35 tisíc opravdu nemám moc na výběr a každé auto bude mít něco. Rychlý telefonát, domluvení podrobností a o pár dní později předávám hotovost. S velkou nervozitou a očekáváním prů*eru vezu svoje první BMW domů.

PRVNÍ DOJMY

Jsem zvyklý udržovat své auto v nejlepším pořádku a nešetřit na maličkostech. Okamžitě jsem si auto zvednul, prošel spodek, prahy, zvedací body, sundal plastové podběhy a vyčistil lemy od bláta. Bylo vidět, že původní majitelé tuto údržbu zanedbávali a bylo za pět minut dvanáct. Naštěstí (a kupodivu) žádná zásadní koroze přítomna nebyla.
Po pár týdnech provozu nenastala žádná komplikace a já začal řešit klasický servis.

DESIGN

Tahle kapitola je jen můj názor a plně respektuji, že každý máme individuální pohled na věc. Za mě je generace e36 jedna z nejhezčích v historii značky (hned po e30). Proč? Designéři stáli před velmi těžkým úkolem vytvoření nového směru po fantastickém úspěchu předchozí generace. Ikonické světlomety zůstaly, nyní však skryté za minimalisticky pojatým skleněným obdélníkem. Tvary auta jsou stále více hranaté než kulaté, což mám rád. V karoserii kombi (neboli Touring) vyniká dlouhá kapota a nízká silueta celého vozu. To vše dovršuje Hofmeisterova křivka (doporučuji vyhledat).
Striktně konzervativní minimalistický design!

INTERIÉR

Opět subjektivní záležitost. Někomu se líbí, někomu ne. Já jsem první skupina a miluju ten pocit, kdy zapadnete do nízké sedačky a celý interiér vás doslova obejme. Palubní deska působí jako kokpit stíhačky (především středový panel natočený přímo na řidiče) a ergonomie je naprosto správná. Vše máte po ruce, tlačítka se nijak neviklají, nic nevrže a měkčené plasty jsou i po 25 letech stále měkké bez prasklin. Jediná výtka směřuje ke krytu spolujezdcovo přihrádky - neviděl jsem jedinou e36, která by měla kryt ve správné poloze, téměř vždy ten zámek povolí a vzniká tam nepěkná mezera.
Skvělá je také loketní opěrka, která opravdu slouží k opírání a není příliš nízko, nebo daleko. Volant je nastavitelný jen výškově.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Dnes je mi 25 let a můžu říct, že jsem za volantem vystřídal opravdu hodně aut. Od těch starších až po nejnovější, od lidových až po vyšší třídu... Proč to sem píšu? Není za tím žádné ego, jen objektivní řečení - E36 platí stále za auto, do kterého se strašně rád vracím a těším se na každý kilometr po hezké silnici. BMW používá slogan "Radost z jízdy" a ten je naprosto přesný. Vždy tomu tak bylo a právě řada 3 je tím proslulá. Podvozek jsem nechal v sériovém stavu (bez M paketu) a objektivně řečeno - na dlouhé cesty příjemný společník, který se rád protáhne po klikaté okresce bez náznaku zaváhání. Je potřeba počítat obecně s tužším pérováním, strmým řízením a celkově řidičsky laděným autem. Všechno ale zvládá s jistotou a klidem, nevytřese z vás duši na prvním hrbolu, na dálnici je naprosto stabilní a příčné nerovnosti zvládá s grácií. Výhodou běžného podvozku jsou větší zdvihy tlumičů.
Navíc musím zmínit ideální kompromis mezi jednoduchostí a funkčností - přední náprava je klasický McPherson a zadní Multi-Link Z-Axle. Servisně nic složitého a životnost nadprůměrná. Trpí především tyčky stabilizátoru na přední nápravě a čepy řízení (viz. kapitola Zkušenosti se servisem). Na limit se dostanete jen v případě mizerných gum, nebo naprostém řidičském antitalentu. Zadní náhon je zde ku prospěchu a při rozložení váhy téměř 50:50 slibuje opravdu dobře čitelné jízdní vlastnosti.
V zimě jsem se několikrát cíleně sklouznul bokem a každý pohyb, přenos váhy i hraniční situace cítíte v zadku dříve, než by bylo pozdě. V této souvislosti je dobré poznamenat absenci stabilizačního systému - přítomen je jen protiprokluz a ABS. Bohatě však stačí.

MOTOR

Řadový benzínový atmosférický čtyřválec o objemu 1.6 litru.
BMW srdcař vám vždy řekne, že kupovat BMW s "chudoválcem" je jako soulož bez ženy. Nu, čtyřválec s označením M43B16 opravdu není trhač asfaltu a při rozjezdu z červené vás předjede i Fabie s 1.4. O tom však tato motorizace není, její výhody poznáte na rychlejší okresce, kde se projevuje jeho nízká váha a díky tomu ohromná agilita řízení. V tomhle jsou šestiválcové verze opravdu jiné. Není to žádný závodník a dech mu dojde rychle, ale o to lépe si vychutnáte technické pasáže, kde se můžete věnovat primárně řízení a čtení podvozku, zatímco se vše děje v přiměřené rychlosti a nehrozí opření o první strom.
Zvyknul jsem si a oceňuji jeho naladění - jedná se o dvouventilovou techniku, takže vcelku plochá křivka kroutícího momentu. Není potřeba vytáčet jej nad 4800 otáček, většinu síly podává do této hodnoty a má při tom oldschool hutný zvuk. 75 kW není na 8v vůbec špatná hodnota, které dosahuje díky použití DISA klapky (proměnná délka sání). Servisně též naprosto primitivní záležitost. Jedinou obtíží může být složitější řešení těsnění ventilového víka, a krytu rozvodů (častý únik oleje). Mechanika platí za vysoce odolnou a robustní. Občas odejdou hydroštely a při velmi vysokém nájezdu bude potřeba vyměnit rozvodový řetěz s napínákem. Chladící okruh je zde řešen oproti následující e46 spolehlivě a expanzní nádoby tolik neodchází. Zmiňovat ohromné místo všude okolo motoru snad ani nemusím...

PŘEVODOVKA

Čtyřválce měly smůlu na horší Getrag skříně, které se nevyznačují extra přesností a po letech je kulisa řazení dosti volná. Záleží kus od kusu a hlavně jak se předchozí majitelé k převodovce chovali. Chválím nicméně velmi dobře postavené kvalty vůči rychlosti a otáčkám motoru. Při jízdě 50 km/h řadím 4 a stále mám dostatek výkonu pro svižnější rozjezd. Na dvojku se zase dá běžně rozjíždět z křižovatky bez hoblování spojky. Jen ve vyšších rychlostech chybí šestý stupeň. Na dálnici při GPS 130 km/h točí motor 4000 otáček, což je dost.

KOROZE

Váhal jsem, zda tuto kapitolu přidat, nebo ne. Berte jí jako preventivní výklad k případným budoucím majitelům.
e36 po faceliftu na korozi příliš netrpí. Paradoxem je, že e46 předface hnily násobně víc. Vše je o údržbě - kritická místa jsou bez problémů přístupná a je nutné před každou zimou a na jaře vyčistit od bláta/nečistot. Zvedací body pokaždé natřu antikorozní barvou a navíc vystříkám voskem. To samé platí o kapsách za předním kolem - stačí povolit plastový podběh na 3 šroubech a vystříkat bordel tlakovou vodou. Následně natřít a zakonzervovat - koroze nemá šanci. Poslední kritické místo u Touringu platí zadní dveře kufru - kolem osvětlení SPZ a pod oknem. Zde je prevence omezená jen na pravidelná mytí od soli a občasné sundání krytu. Neexistuje e36 zvedat za prahy jako takové - okamžitě se zdeformují. Poslední tip - pokud máte šíbr, čistěte odtokové kanály a pravidelně kontrolujte výpustě z karoserie.

VÝBAVA

BMW si vždy zakládalo na velké individualizaci a nabídkách paketů/výbav. Na holobyty téměř nenarazíte, ale na prapodivné kombinace ano. Jednou z nich je i můj vůz - digitální dvouzónová klimatizace VS. střešní šíbr a analogové hodiny místo palubního počítače. Pravděpodobně následek výbav zadarmo při výprodeji modelu ke konci produkce. Příplatkových možností bylo opravdu hodně. Já se musím spokojit se zmiňovanou klimatizací, šíbrem, elektrickými okny vpředu, ASC, ABS, raucherpaketem a to je asi vše. Největší slabinu vidím v opravdu podprůměrných sedačkách, které jsou potažené příliš tvrdou látkou a postrádají výraznější boční vedení. Jejich manuální ovládání též není nejlepší (hlavně sklon opěradla - otočné kolečko by bylo lepší), při štelování za jízdy se můžete nechtěně položit až na zadní sedačku...

BEZPEČNOST

e36 získala 2 hvězdy v crashtestu a budoucím majitelům výrazně doporučuji zmiňované video nehledat. Konstrukce karoserie odpovídá konci 80. let a byť je auto dost těžké a robustní, tak celková deformace při nehodě je fatální především díky absenci vyztužení v motorovém prostoru. Holt daň za staré auto. Psychologickou podporou vám budiž 4 airbagy ve volantu, před spolujezdcem a ve dveřích.

ZÁVĚREM

BMW e36 je vymírající druh a na silnicích potkávám především kusy unavené driftem, nebo sotva pojízdné střepy před smrtí. Běžných zachovalých kusů je jako šafránu a ceny stoupají vzhůru. Jsem rád, že se ke mně jedna pěkná dostala v době, kdy se daly pořídit za jednu výplatu. Pokud se vám naskytne možnost koupit hezký kus, můžu jen doporučit. Právem se jedná o jedno z nejlepších BMW ve své třídě a nikdy se už nic podobného nevyrobí.
A byť to slovo nemusím, tak E36 je nyní právoplatným Youngtimerem.

Silné stránky

+ jízdní vlastnosti a stabilita
+ odhlučnění
+ ergonomie
+ interiér
+ servisní náklady
+ množství náhradních dílů a dostupnost
+ jednoduchost

Slabé stránky

- horší antikorozní úprava do faceliftu
- pasivní bezpečnost
- reproduktory
- horší kvalita gumy v motorovém prostoru
- převodovky Getrag
- tuhá spojka

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Za celou dobu jsem v servisních nákladech nechal kolem 20-30 tisíc. Je však potřeba podotknout, že jsem detailista a musím mít vše v naprostém pořádku. Některé investice byly čistě preventivní a ne nutností.

- Nechal jsem kompletně měnit díly přední nápravy (vyjma spodních čepů), zadní náprava je i po ujetých kilometrech stále v dobré kondici.

- Středové uložení kardanu - nevýhoda zadního náhonu, je potřeba udržovat uložení motoru, převodovky, hardy spojku i diferenciálu v perfektním stavu. Případné vůle rozjedou dominový efekt.

- Ježek topení (předřadný odpor regulace ventilátoru). Naprosto klasická závada továrního řešení. Stačí koupit modernizovaný a je klid.

- Výměna podtlakových hadic - též bohužel nutný výdaj u ojetějších kusů. Stačí drobná trhlina a motor se dusí, nejede, má velkou spotřebu atd.

- Úniky oleje - neřeším, utírám. Problémem je těsnění prsou rozvodů, které začne prosakovat ve spodním rohu. Výměna je bohužel poněkud složitější. Budu řešit v souběhu s další údržbou.

- Hydroštely - občas si zacvakají po startu, potom jsou v klidu. 3 roky se stav nemění, zatím jsem neřešil.

- Kouslá přední brzda (třmen). Jediná vážná závada za celou dobu. Vyreznul váleček a nevrátila se destička. Po několikátém sešlápnutí brzdy povolila a nouzově jsem dojel s použitím pouze ruční brzdy. Doporučuji preventivní repas třmenu.

- Hlučná vodní pumpa - pravděpodobně ještě původní, takže má svůj věk a nárok na výměnu.

- Výměna zadních kotoučů a destiček + ruční brzda. Naladit přes samostav ruční brzdu tak, aby nepřibržďovala a zároveň uměla zabrzdit je jaderná věda a chce to opravdu hromadu trpělivosti.

- Nový spínač brzdových světel

- Nové ložisko alternátoru (nebylo nutností)

- Nové řemeny pomocných agregátů

- Netěsnost klimatizace - vydržela napuštěná 2 sezóny

Jinak mě nic nenapadá. Každé ojeté auto může překvapit a jsem rád, že e36 se zatím vesměs držela a držet snad i bude.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Soukromý inzerát. Jednání rychlé, přepis bez problému. Bohužel z auta zmizel subwoofer od ex majitelky a zimní kola byla nakopaná.

 


Další vozy BMW řada 3



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

Auto mě nikdy nikde nenechalo a vždy jsem dojel. Výjimkou byl problém s brzdou. Jinak klasický servis starého auta. Komponenty obecně považuji za kvalitní.

praktičnost
8
prostornost
7

Slabá stránka. Řidič a spolujezdec mají místa až až. To však nemohou říct cestující vadu. Místa na nohy minimum.

jízdní vlastnosti
10
jízdní komfort
9

Slušné odhlučnění, ale tvrdší podvozek.

provozní náklady
9
náhradní díly
9

Většina dílů sehnatelná jako originál. Aftermarket nabízí také slušný výběr.

výkon motoru
7
spotřeba
6

Jednoduchý starý motor, který si nebojí říct o větší apetit. Spotřeba od 7 do 10 litrů.

hlučnost motoru
8

Vnitřní odhlučnění velmi dobré. Zvenku je však motor slyšet nadprůměrně.

kvalita sedadel
6

I po letech neprosezené a látka bez poškození. Posez ale průměrný.

brzdy
9

Na všech kolech nevětrané kotouče. Brzdný účinek dobrý a rychlý.

zavazadlový prostor
8

Kufr na čivavy.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…