Recenze

8 Majitel

Škoda Fabia 1.2 HTP 51kW

9.84 Uživatelé

Hodnoceno: 33× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Fabia, foto 1 Škoda Fabia, foto 2 Škoda Fabia, foto 3 Škoda Fabia, foto 4 Škoda Fabia, foto 5 Škoda Fabia, foto 6 Škoda Fabia, foto 7 Škoda Fabia, foto 8
Škoda Fabia, foto 9 Škoda Fabia, foto 10 Škoda Fabia, foto 11 Škoda Fabia, foto 12 Škoda Fabia, foto 13 Škoda Fabia, foto 14 Škoda Fabia, foto 15 Škoda Fabia, foto 16 Škoda Fabia, foto 17 Škoda Fabia, foto 18 Škoda Fabia, foto 19 Škoda Fabia, foto 20 Škoda Fabia, foto 21 Škoda Fabia, foto 22 Škoda Fabia, foto 23 Škoda Fabia, foto 24 Škoda Fabia, foto 25 Škoda Fabia, foto 26 Škoda Fabia, foto 27 Škoda Fabia, foto 28 Škoda Fabia, foto 29 Škoda Fabia, foto 30 Škoda Fabia, foto 31 Škoda Fabia, foto 32 Škoda Fabia, foto 33 Škoda Fabia, foto 34 Škoda Fabia, foto 35 Škoda Fabia, foto 36 Škoda Fabia, foto 37 Škoda Fabia, foto 38 Škoda Fabia, foto 39 Škoda Fabia, foto 40 Škoda Fabia, foto 41
 

Technické info

Přezdívka auta koza Rok výroby 2009 Koupeno nové najeto [km]:82200 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1198 výkon [kW]: 51 kroutící moment [Nm]: 112 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14.9 maximální rychlost [km/h]: 163 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 300 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.2

Popis vozu

Pohnutka k pořízení byla prostá, moje stará dobrá Škoda 120LS již dosahovala požehnaných 26 let a přestože jsem jí několikrát po technické (byť úspěšné) vyhrožoval okřídleným rčením "po žních k Turkovi" (čili na šroťák), tak až poškozené těsnění pod hlavou válců (opraveno) mě donutilo rozhoupat se, vybírat a sledovat pohyb cen.
Než jsem začal vybírat, tak jsem žil v krásné představě, že nahradit takové staré auto takřka čímkoliv novým bude hračka, ale realita při výběru ukázala, že ne vše je tak růžové a snadné (nároky se za ty roky zvedly, ale praktičnost upadá).

Účel používání byl jasný od začátku, jízdy tvz. okolo komínu (myšleno místní okresky) a tak 2-3 měsíčně po dálnici (rychlostní silnici) do velkoměsta apd. Nájezd 12 až 15 tisíc ročně.
Předek kabiny tvz. v elektrice a kožený volant. Další podmínka, která byla na první pohled snadná (auto lepší po všech stránkách než současné) nebyla tak snadná k dořešení.

O Fábii jsem původně vůbec neuvažoval pro roztrpčení z aktuálního disproporčního designu (alá koza vysoká) a nesmyslně přemrštěným cenám z doby uvedení na trh.
Vyhlédnutou kráskou byla původně Fiesta (model do roku 2008), ale tu přestali vyrábět a její nástupkyně byť z venku krásná, mne odradila ujetým interiérem, zejména palubní deskou (asi jsem konzervativní).

Na začátku roku začali padat ceny i u jinak drahé Škody (start pod 200kKč), a průzkum interiérů malých vozů mě postupně směroval k Fábii. Tak jsem začal luštit jedno z nejtěžších Sudoku co se mi dostalo do rukou, tedy volit vhodnou a výhodnou konfiguraci Fabie.
Samozřejmě jsem začal nejnižšší výbavou (v té době Classic, který převzal roli původních výbav Junior, Fabia a Classic, čili tvz. superžebrák). Najít na okrese dealera, který by ji měl na ukázku se ukázalo z hola nemožné. Pak se v práci objevil nový služebák (Fabia Combi Classic), ale materiál přístrojovky v kombinaci děravých schránek před spolujezdcem, které fungují jako zesilovací tlampač dunění motoru mě odrovnali. Jako útěcha pak sloužil cenový průzkum nechutného příplatku za elektriku vpředu, který mě přesměroval na mnohem běžnější a výhodnější výbavu Ambiente.
Ani pak nebylo vyhráno, protože výše příplatků u Škody za každou maličkost mimo základ jsou pěkně vysoké. Pak přišel k pomoci tabulkový procesor s detailními rozspisy kombinací všech výbav a jednotlivých doplnění tak, aby nový vůz nebyl horší než předchozí!!!
Nejhorší na výbavě Ambiente byli chybějící budíky teploty a palivoměru, na které jsem byl ze Š120LS zvyklý. Také hladká-tenká potahová látka s cikcak vzorem v Ambiente na mě působila méně hodnotněji než hrubá-bytelná potahovka z Classicu.
Nakonec Výbavu Ambiente s pouhými čtyřmi doplňky dělilo od následující výbavy Sport pouhých dvaapůl tisíce, s tím že získám navíc slušné rádio, neplánovaná hliníková kola a interiér Puls s velmi dobrými sedačkami. Bylo rozhodnuto, pouze název výbavy "Sport" je zavádějící, sportovního ve voze nic není.
Kromě metody výběru listovat příručkou starého a vybíraného vozu zároveň, a značkovat, kde se nenechám šidit, lze provést i lokální průzkum již pořízeným Fábií. Před domem již stojí osm krátkých FII a letmý průzkum zjistil, že pět jich je výbavě "Sport". Holt poměr obsah výbavy a cena oslovil více lidí, aspoň že barvy mají jiné.


Sedačky - doplnění
Poté co jsem několikrát přesedl mezi standartními sedačkami a sedačkami z interiéru Pulse jsem si nebyl jistý co mi na těch standartních, opticky nezávadně vypadajících sedačkách vadí. Pravdu odhalil až krejčovský metr, který naměřil mezi podélnými švy sedáku (bez chlopní bočního vedení) o 2,5 cm větší šírku na sedačkách Pulse. Také pouze u sedaček Pulse jako jediných jsem při své postavě neškrtal při vystupování o páku výškového nastavení sedadla => výsledek širšího sedáku a širšího bočního vedení. Lidé pod 160cm nebo starší s nižší pohyblivostí můžou mít problém při nastupování, to boční vedení je také vyšší.


Motor
Výběr motorizace byl pro plánované použití snadný, ve starším voze bylo silnější provedení motoru 1.2, do nového půjde také silnější 1.2. Výhoda silnější 1.2 12V 51kW je dle průzkumu nižší počet závad (v porovnání s 1.2 6V 44kW), větší podíl dílů výráběných ve Škodě (dám práci více čechům...větnamcům než němcům) a více unifikovaných elektrodílů s velmi běžným motorem VW 1.4 16V.
Katalogový příplatek 15 tisíc ve skutečnosti není jen za motor, ale i za přední brzdy (proto nelze vozy s 1.2 44kW dovybavit některými rozšířeními). Zlí jazykové dokonce tvrdí, že výroba toho silnějšího je dokonce levnější, v dnešním světě marketingu bych se ani nedivil.
Bohužel jsem o měsíc minul inovaci rozvodového řetězu (mám ješte ten řetízek), ty po inovaci jsou hlavně tišší a snad i EU5.


Převodovka
jde krásně lehce, hladce a přesně, jen sem si zatím nezvyk na způsob řazení zpátečky. Výrobní kód "31" praví, že byla vyrobena v Mladé Boleslavi (zlaté české a ještě bůhvíčí ručičky).


Barva
byla snad jediná věc co jsem nemusel zdlouhavě řešit, protože výběr nepříplatkových barev čítá pouze 3 barvy a příplatek 8500 za metalízu (cappuchino se mi líbí) je dost (konkurence běžně 10-12 tisíc), tak jsem vzal stejnou barvu na jakou jsem byl zvyklý, tedy červenou.


Kola
a Fabia je kapitola sama pro sebe. Designéry bych poslal do osumdesátých let, kdy masově převládala 13" kola, aby se naučili vystačit s málem (příklad za vše je studie městského pidiauta VW Up na 18" kolech), ale zpět k Fábii.
Moje rozumná optimální představa ke kategorii auta byla kola 14" 185/60. Fabia používá 14" 165/70 pouze pro verzi Classic, pro Ambiente a výše jsou minimem 15" 195/55 (plecháče i hliníky), případně 16" 205/45 a 17" 205/40.
Designově jsou na Fabii nejkrásnější kola Atria 16", ale to je již tvrdota (nemáme na to silnice). Když už ve výbavě Sport musejí být hliníkače volil jsem z nepříplatkových 15" pětipaprskových Antares a osmipaprskových Line (ty vypadají dobře v kombinaci se žlutou barvou nebo Roomstrem), volba padla na Antaresy, které jsou o 2kg na kolo lehčí než Line (alespoň dle katalogu příslušenství).
Pneumatiky mají 3 velmi široké obvodové drážky, valivý odpor a voda snad nebudou problém.

Tragédií je pak cena nového obutí pro 15" 195/55, běžně montované Bridgestone Turanza ER300 nebo Continental ContiPremiumContact 2 stojí 2600 Kč za ks, Barum Bravuris 2 1800 Kč (pohledově podobný vzorek jako Continentaly, asi jiná směs).
Zajímavé je že rozměry 15" 195/50 zmíněných výrobců stojí jen 1700 Kč.
Jízdní rozdíl mezi 15" a 14" 165/70 na Classicu (Matador Stela MP15) jsou diametrální, ty 14ky nedrží pořádně v zatáčce ani při městkých rychlostech (asi na tom bude mít podíl i typ směsi).
Zajímavostí však je, že i 15" kola montovaná z fabriky jsou do velkého techničáku zanesena dopsáním kol dole v poznámkách. Rozdíl v průměru všech rozměrů kol je do 3%.
Rychloměr mi při 120 podměřuje jen 3km (-2.5%), letní R15 195/55.
Rychloměr mi při 120 podměřuje 9km (-7.5%), zimní R14 185/60.


Kola - zimní
V této výbavě je již v základu tvz. kontrola tlaku v pneu, sice nepřímou metodou (poměr impulsů od otáček kol v přímém směru => rozdíl odvalené dráhy), která stejně dokáže odhalit pouze rychlejší pokles tlaku jedné pneu, nikoliv pokud tlaky pneumatik klesají společně.
To co z této položky výbavy plyne je zákaz použítí vysoko profilových pneumatik (nelze použít R14 165/70), nejmenší použitelné jsou R14 185/60.
Moje volba padla na kompletní plechová kola obutá na Barum Polaris 2 (viz fotky). Bál jsem se zvýšení spotřeby, a to zcela zbytečně. Během listopadu byli teploty 5-12°C podobně jako říjnu a na spotřebě to není znát. Změnil se trochu hluk od pneumatik (sytější), občas je z podběhů slyšet jak ze vzorku vypadají kamínky do podběhů (jo do těch početných zimních lamel se vejde mnoho bordelu). Spokojenost.


Spotřeba a palubní počitadlo
Zvědavost jak dobře ukazuje palubní lhář spotřeby vedla k důsledné evidenci prvních 5ti vyjetých nádrží a následnému závěru, že ukazatel podměřuje pouze o 0,1 l/100km, docela solidní a použitelná přesnost. Ručičkový palivoměr prvních 100km zůstává zcela vpravo než začne klesat, zato poslední osmina rozsahu (rezerva) ukazuje vzorově přesně. Nejvíce jsem dotankovával 44 litrů při zbývajícím dojezdu 10km, jinak 38-42 litrů jak to vyjde. Již ze začátku jsem dosahoval solidních spotřeb za celou nádrž (6.6 6.1 ...), nyní s celkovou spotřebou od začátku používání 6.2. Spotřeba mi spíše klesala tím jak jsem se s tím učil jezdit, také otáčky jsem držel do 3500rpm (3700rmp nejvýše). Záběh je určitě zapotřebí, motor se ve vyšších rychlostech rozjezdil až po 4500km.
Motoru se rozhodně nelíbí otáčky pod 2000, to je dobré pouze na klouzavý dojezd na křižovatku a při 1500 již vyšlápnout spojku. Dynamické rozjíždění lze od druhé rychlosti absolvovat nejlépe vytočením na 3500 a přeřazením, kdy otáčky padnou na 2500. Ve městě na 3 při 50km to točí 2500, na 4 při 50+km lze na rovince klouzat okolo 2000. Na 5 při 2500 to jede 80, a pri 3000 95.
Motor je zátahem nejživější v pásmu 3000-3500, ve vyšších otáčkách již roste hluk.
Na okreskách při 80-100 se dá jezdit za 5.5-6.0 i s nějakým předjetím v kopečku. Na dálnici při 115-120 to vyjde na 6.8-7.0 a při 130 8.0-8.5. Vždy průměr za celou cestu tam i zpátky (1-2 lidi), výškové rozdíly dělají svoje. Údaje z doby kdy má auto najeto 3000 km, uvidíme co to udělá až se více zajede.
Aktuální spotřeba na koukání moc není, skutečně podstatný je průměr za celou cestu, rozjezdy, dojezdy, stoupání, klesání.
Zkoušel jsem i maximálku, na 150 se tomu ještě chce, k těm 163 v papírech zvolna.
Uvidí se až se to více zajede.
Aktualizace od cca 5 tis. výše již bez výrazné změny, hlavní faktor je styl jízdy.


Doplňky
Dále jsem holou výbavu "Sport" doplnil z katalogu příslušenství o gumové koberečky, zástěrky na všechna kola, prahové lišty a plastovou vanu do kufru, to vše za 3kKč.
Tragedií u koberečků je, že nemají téměř žádný lem, ty v Š120 měli 5cm lem, ale to jsem zjistil u prvního uklízení, že bez vysavače to nepůjde, staré stačilo vyjmout a vysypat aniž cokoliv skončilo na podlaze.

Katalog příslušenství doporučuji prostudovat, protože spousta věcí z něj je za poloviční cenu než konfigurace z fabriky (např. kožený volant a spol., tempomat apd.)


Chvíli jsem přemýšlel o loketní opěrce, ale ta do Fabie se nepovedla. Je skřípající při opěru, trpí na nedostatek místa (dáno úzkostí interiéru) a zejména odklápěcí mechanismu je nepraktický pro používání ruční brzdy. Výhodnější je princip Octavia-Yeti, zasunovací roletkový mechanismus loketní opěrky.

Fabia snad jako jediná v segmentu nabízí nejenom rozšíření o tvz. "sportovní podvozek" (snížení+tušší tlumiče), tak i tvz. "paket pro špatné cesty" (lze přeložit i jako pro české cesty), který byl vyvinut asi kvůli ruskému trhu ? Každopádně obnáší zesílené nápravnice, zvýšený podvozek o cca 2cm a ochranné krytování spodku. Známý to má již na Fabii I a brácha vesničan to má na Fabii II Combi (vypadá to trochu jak offroad). Ale od modelového roku 2009 (můj) dostali zesílené nápravnice všechny (rozdíl je již jen v průměru "J"ček pro tyčky), zvýšení zůstalo a spodní krytování očesali.
Uvažoval jsem o tom kvůli tomu zesílení+krytování - zesílení již mají všechny a krytování očesali, tak jsem to neobjednal.
Tohoto nevýběru jsem litoval až po polibku spodních nosníků s obrubníkem (viz foto).


Celkově bych Fabii pochválil (auto s dobrým základem), které kazí maličkosti, ceny na českém trhu a v posledních modelových rokách nesmyslně prováděné úspory, že si člověk říká "to dělají naschvál".

Silné stránky

- prostornost vzhedem ke třídě vozu (ale 2cm na každou stranu by pomohli)
- interiér v porovnání s konkurencí
- sedačky Puls
- spotřeba na okreskách a klidné jízdě (80-100 km/hod), 5.5-6.0 l/100km
- jízdní vlastnosti a pěkně sedí v zatáčkách
- projektorové světlomety

Slabé stránky

- vnější design kazí výškové proporce (alá koza vysoká) + aerodynamika
- spotřeba při dynamické jízdě a na dálnici (nad 120 km/hod)
- hlučný motor při vyšších otáčkách (nad 3500 rpm)
- stěrače jen hladí sklo, ale hmyzáky nesetřou (v tom byli břitové stěrače v Š120 lepší)
- ostřikovací automatika (nejprve jdou stěrače na sucho a pak se kropí)
- výhledy z vozu při parkování (zlatá Š120)
- SunSet (zatmavená skla) jen vzadu
- jen jedno zpátečkové světlo
- úsporná opatření ve výrobě (chybějící krytky, mechovky, ořezané odhlučnění pod zadními sedačkami, bez gumových lamel na lepených sklech)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Teprve mne čeká první garanční prohlídka

- při přejezdu nerovností slyším někdy pazvuk již z obou předních dveří nebo spodních rohů palubky (ověřeno poboucáním)
- nejde signalizace prázdné nádržky ostřikavačů (ale používám Sheron, který je pěnivý) ? mám tam vůbec tu signalizaci ?

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Narozdíl od ostatních nebudu prodejce vychvalovat, protože jsem nenašel žádného, který by byl schopen-ochoten vyhovět mým potřebám.
Když auto z nějaké výbavy dovybavíte do vítězné konfigurace, tak cenově spláčete nad cenou. A opak, okleštit danou výbavu o věci co nepotřebujete zase prý nejde.
Pořídil jsem více než jsem potřeboval jen proto, že nelze ořezávat dolů a směrem nahoru se to nevyplatí cenově.
Odhad dodání po objednání byl 6-10 týdnů, odvezeno na značkách za 7 týdnů. Předávajícímu chyběl humor, když jsem mu říkal: za 26 let nashledanou u dalšího nového auta (spíš elektromobilu).


Jak jsem psal snad již výše, měl jsem tu výhodu, že mne nic časově netlačilo (měl jsem čím jezdit). V listopadu 2008 se začali objevovat zajímavé nabídky, ale pouze v případě leasingu. V lednu 2009 jede výroba Fabii jen na 2 směny Po-Čt, a i u prodejců se ledy začali hýbat => start pod 200kKč. Objevují se i slevy za prodej v hotovosti (to není platba bankovky v igelitce, ale bez leasingu).
Samozřejmě katalogové ceny zůstavají beze změn, ale to jen proto aby prodejce mohl nalhat slevu, za katalogovou cenu se snad žádný vůz neprodá. Finální cena pak byla (katalog - sleva - akce - zvýhodnění), no to už ušlo i na škodu. A jakmile se roztočil kolotoč německého šrotovného, tak šli ceny do kytek.


Pokud bych vybíral dnes, tak bych vzal to samé + sadu zadních reproduktorů za 2kKč (ty můžu doplnit za stejné peníze, ale nechci to rozebírání dveří, no ještě uvidíme). A asi možná ten paket pro špatné (české) cesty. Při stejných cenách samozřejmě.
Pokud by byl např. větší tlak na finance vzal bych akci "Magic" a jemně doplnil.

Plány

Odhlučnovací deku pod kapotu.
Drobný individualizační prvek pro identifikaci vozu před hypermarketem.

 

Novinky v recenzi

7.7.2014 16:48

Ach ty příkopy

cca 82200 - Vysočina, mokro, kotrmelec přes příkop a konec. Pytle venku, zlomená sedačka ... naraženiny bolí měsíc.

19.2.2010 10:25

Lidi naučte se parkovat !!!

viz přidané foto popraskaného nárazníku.

15.12.2009 18:16

Doplnění recenze -

Doplnění recenze - o kousek prodejce a tlachy o podvozku v popisu vozu + 2 fotky.

29.11.2009 20:08

Zimáky

Od konce října již hobluji zimáky, přidány jejich fotky a popis.

5.8.2009 16:39

Přidány fotky předchůdce

- pro srovnání zejména funkčních částí interiéru.
Kdeže měkčené plasty - mnohem pokrokovější a měkčí IPUR pěna značí předstih i dnešní doby.


Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia 1.2 HTP 51kW

Další vozy Škoda Fabia



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Uvidíme hlavně po čtyřleté záruce

praktičnost
7
prostornost
8
jízdní vlastnosti
9
jízdní komfort
8

Je to trochu tvrdší zejména v kontextu našich silnic

provozní náklady
8
náhradní díly
10

Zatím nic.

výkon motoru
7

Malý motor pro příměstský provoz

spotřeba
7

Oproti Š120 (čtyřkvalt) jsem si polepšil jen o 0.7 l

hlučnost motoru
8
kvalita sedadel
10

Interiér PULS doporučuji

brzdy
8

Nevyužitá počáteční dráha pedálu, je to nastavené spíše na komfortní městské dobrždování, ale panické brzdění má velmi silný zášlap.

zavazadlový prostor
7

Jen hatchback, litry objemu nejsou vše, mnohdy je důležitější ložná plocha.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…