Recenze
Technické info
Přezdívka auta zatím nemá Rok výroby 2013 Koupeno nové najeto [km]:6200 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 výkon [kW]: 88 kroutící moment [Nm]: 210 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.9 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: přední
Popis vozu
Vůz jsem prodal ve 45 000 km kvůli služebímu. Již nebudu aktualizovat.
Chtěli jsme auto pro mladý pár. Jezdíme hodně po dálnici (asi 60%). Nechtěl jsem diesel. Vozíme hodně sportovní vybavení (kola, lyže).
Zvažovali jsme:
- SUV (neprošlo - nejezdíme do terénu, má vysoké těžiště, vysokou spotřebu, vysoký aerodynamický odpor).
- MPV (rozhodli jsme se, že budeme vozit kola a ostatní na střeše, takže jsme nakonec prostor nepotřebovali).
- 4x4 (nakonec jsme se rozhodli, že čtyřkolku tak zoufale nepotřebujeme a jejich nabídka je přece jen omezená).
- Velikost (alespoň nižší střední třída kvůli stabilitě na dálnici, střední nám přišla zbytečná).
- Druh karoserie (kombi nebo hatch, aby se do něj vlezli alespoň 4 lidi na krátkou dovolenou).
- Cena měla být +- 500 000 Kč, požadavkem měla být rozumná spotřeba.
Top kandidáti, kteří neprošli:
- Škoda Octavia – báli jsme se krádeže, má ji moc lidí (VW golf dtto, Seat nepovažuji z osobního hlediska za kvalitní, ale je to jen subjektivní. V objektivních kritériích je Leon zřejmě špička třídy.)
- Subaru XV – tohle byl náš pocitový kandidát číslo jedna. Bylo moc drahé, moc vysoké a v benzínu by nás sežralo, jinak jsem z něj ale měl výborný dojem.
- Honda Civic – původně jsem myslel, že si koupíme tuto Hondu. Měla hezky zpracovaný interiér, příjemný podvozek a dobrý motor (1.8 benzín, nepřišel mi tak slabý, jak se všude uvádí). Navíc perfektní cenu při super výbavě. Prostornost je ale zoufalá. Nechat nádrž pod řidičem a snížit střechu oproti předchozí verzi o 2 cm opravdu není dobrý nápad. Cítíte se jako v rakvi. Dozadu si pro změnu nesednete vůbec. Místo pro nohy je ok. Ale místo pro hlavu tam není. Velké zklamání. Po shlédnutí statistik spolehlivosti, ve kterých Civic posledních pár let stále víc propadá jsme ho opustili.
- Ford Focus – do Fordu jsme původně vůbec nechtěli. O to víc jsme byli překvapení. Skvělé auto, výborný podvozek a řízení s nejlepší zpětnou vazbou za poslední roky. Interiér sice byl překombinovaný, ale příjemný. Opravdu jsme byli nadšení. K tomu se přidala velmi dobrá cena. Mazda nakonec vyhrála asi kvůli starostem o kvalitu a obavám z 1.0 Ecoboost motoru.
Dále již píšu jen o Mazdě. Jedná se o zkušenost po asi 6 000 km a čtyřech měsících užívání. Snažil jsem se napsat také kritické body. S autem jsem ale velmi spokojen. Kdybych se rozhodoval znovu, volil bych při současné nabídce (duben 2014) stejně.
Silné stránky
- Konstrukčně správné auto (velký rozvor, dlouhé, nízké, široké, multilink vzadu) - úžasná stabilita, nízký aerodynamický odpor.
- Motor je atmosférický má klidný běh a velký točivý moment v poměru k váze vozu. Vykazuje rozumnou spotřeba a je to benzín. Motor je zároveň trošku zvláštní, táhne hezky asi od 2 400 do 4 000. Od 4 000 je růst otáček takový utlumený. Myslím, že v tomto bude lepší silnější verze benzínu 2.0. Osobně ale jezdím dost pomalu, takže bych ji asi nevyužil.
- Spotřeba na dálnici, jmenovitě při tempomatu na 120 km/h žere mírně pod 6 litrů, mimo město mezi 5 - 6, město nad 7. Kolem 160 km/h začne žřát kolem 8, pak to letí strmě vzhůru.
- Dobrá poloha za volantem (mohl bych klidně sedět ještě níž, ale je to ok).
- Dobrý výhled dopředu a do boku (mizerný dozadu).
- Hezky využitelný kufr (základní objem nevypadá nic moc, ale žádné tajné prostory pod podlahou, do kterých se nikdy nepodíváte). Jeli jsme s ním teď ve čtyřech na víkend na hory a vlezli jsme se v pohodě. Ale na třítýdenní roadtrip ve 4 lidech to není.
- Po sklopení zadních sedaček vznikne rovná plocha.
- Místo vzadu je slušné. Dospělý si hezky sedne, mám 184 cm a místo nad hlavou je s rezervou.
- Podvozek je velmi stabilní, rozumná balance mezi komfortem a sportovním svezením. V podstatě je spíš komfortní, ale mám 16 palcová kola, ve vyšších výbavách jsou 18 palcová - to bude zřejmě jiné.
- V Interiéru nic nesmrdí. Jsou v něm plasty, které vypadají, že něco vydrží a budou se dát dobře omývat.
- Vynikající řazení. Nejprve se mi zdálo, že se zadrhává mezi dráhami, ale od zhruba 2 000 km funguje perfektně. Řazení není mechanická činnost, ale radost.
- Dlouhé převody (asi 2 450 v tempomatových 120 km/h na dálnici, přičemž motor má solidní točivý moment, takže mě nenutí podřadit ani do největších kopců na dálnicích (D1 a taky co jsem zatím projel dálnice v Alpách). Pozor, u motoru 1.5 Mazda 3 nutí podřazovat.
- Brzdy fungují velmi efektivně (možná až moc jedovatě na můj vkus).
- Obrovská zpětná zrcátka, fakt super.
- V testech se kritizuje vykrojení středové opěrky, mně přijde geniálně vykrojená. Přímo na loket, skvěle se pak řadí.
- Komunikační systém, přičemž níže uvádím kombinaci silných a slabých stránek. Ovládání celého systému velkým kolečkem je po zvyknutí super. Ovládání hlasitosti vedle velkého kolečka boží. Display je také dotykový, ale jen než se rozjedete. To je hloupé, protože spolujezdec by display ovládal podstatně raději dotykově než levou rukou otáčet masivní kolečko. Jinak v tom komunikačním systému nic moc není. V případě, že jste hračička a čekáte milion funkcí, tak tady nejsou. Pokud máte zapnutý bluetooth na iphonu, tak se občas při spuštění auta systém ani nespustí (odstraní to asi časem update firmware). Spárování s telefony je ale jinak bez problémů. Aplikace podcasts běží přímo na display auta. Ostatní aplikace jako Sticher nebo Aha nic moc, protože se iphone při každém spuštění ptá na povolení. Hands free je správně citlivé pro řidiče i spolujezdce. Display se dá také celkem jednoduše vypnout a v noci neruší (jedenkrát otočit + 2x zmáčknout). Pokud se Vám otáčení kolečkem a mačkání zdá složité, tak máte pravdu (ale dá se na to zvyknout. Aspoň, že topení/klimatizace není integrovaná a ovládá se postaru). Ještě jedna libůstka - i bez navigace má systém kompas. Rád se dívám, jak vysoko zrovna jsme :).
Slabé stránky
- Řízení – nevím, proč všichni mluví o zpětné vazbě u tohoto modelu. Auto žádnou nemá. Řízení je prostě jen tuhé a úplně tupé. Ve srovnání s Focusem hrůza. Aspoň, že je přesné.
- Start-stop systém vypíná také posilovač řízení a brzd. Zní to vtipně, ale není. Třeba jedete do kopce, zastavíte a chcete někam couvat jen s brzdou a točit volantem na volnoběh. Jenže ouha, volant vám ztuhne v rukou, protože je aktivní istop (nemám iloop s kondenzátorem, je až od vyšší výbavy. Tam je to možná jinak). Nebo přijedete ke křižovatce, zastavíte a hned se rozsvítí zelená na semaforu. V okamžiku, kdy semafor přeblikává na zelenou Vám zrovna vypíná motor. Tím že prošlápnete spojku v ten samý okamžik, motor nedokáže naskočit a zůstanete trčet na křižovatce. Nejsou to úplně ojedinělé situace… (obdobně lze rozepsat opuštění auta. Pokud před vypnutím = sešlápnutím spojky a zmáčknutím tlačítka zrovna vypnul motor na istop, tak ho vaší procedurou znovu nastartujete). Aktualizace: Start-stop systém ale nevypínám. S výjimkou výše uvedeného funguje dobře.
- Digitální ukazatel otáček je nepřehledný (neplatí pro vyšší verze, kde je otáčkoměr analogový). Nedá se zcela přesně vyčíst, kolik máte otáček. Je to fakt tristní. Mazda staví auta pro řidiče a myslím, že zrovna ty by to zajímalo. Totéž platí pro teplotu chladící kapaliny bez analogového ukazatele. Svítí modré tlačítko a pak nic. Ještě prý teda může svítit červené :). Ukazatel paliva by taky mohl být analogový, takto se spíš dívám na dojezd…
- Na střeše nejsou fixní úchytky pro střešní nosiče. Tohle je smutné šetření, protože předchozí generace Mazdy 3 je měla. Střešní nosiče mám teď zachyceny pod dveřmi (nejhorší systém). Dříve nebo později při montáži/demontáži poškrábu lak. Aktualizace: Dle kolegy z diskuze lze dokoupit jako příslušenství.
- Ukazatel dálkových světel svítí hrozně jasně a neztlumuje se s jasem palubní desky. Jas palubní desky mám v noci nastavený na nejnižší intenzitu, a když zapnu dálkové světla, tak kontrolka hodně oslňuje.
- Chybí zadní parkovací kamera. Myslím, že není v žádné verzi. Vyšší verzi jsme si fakticky nechtěli koupit, protože 18 palcové kola nepovažuji za „to pravé“ a nemáte na výběr.
- Zrcátka se nesklopí automaticky, nelze to nijak nastavit. Aktualizace: Dle kolegy z diskuze lze zakoupit jako příslušenství.
- Nelze nastavit automatické uzamčení auta po rozjetí.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím nic.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Mazda Zlín. Velmi dobré, přijde mi, že mají opravdu rádi auta.
Novinky v recenzi
Update po 30.000 km
Auto máme téměř rok a najeli jsme přes 30.000 km. Rád bych se podělil o zkušenosti s delším provozem.
Jak auto vidím po roce:
- Stále velmi dobře.
- Mám lepší dojem z řízení, které jsem původně dost kritizoval. V nízkých rychlostech je stále tupé a řidiče nijak neobtěžuje (možná záměr?). Ve vyšších rychlostech (resp. když nejedete pasivně ale aktivně) začne komunikovat. Projíždění zatáček tak může být zábavné. Velmi dobře se také dá hrát s hmotností vozu v zatáčkách. Sladění řízení, řazení a podvozku je velmi dobré.
- Auto je pocitově (vnější rozměry, podvozek) velké. Spíše jako střední třída než nižší střední (srovnání s Lexus IS, Honda Accord). Prostor vevnitř ale není závratný. Dobře si rozmyslete, k čemu auto potřebujete. Parkování v Praze je otrava. Auto není ani nijak mrštné při projíždění kolon nebo kličkování malými ulicemi. Rejd je katastrofální (myslím, že to pocitově taky souvisí s relativně velkým předním převisem). Na druhou stranu směrová stabilita je v rámci nižší střední nadstandardní, stejně jako pocit robustnosti. Auto je skvělé na okresní silnice, dálnice, menší města. Primárně do města bych ale koupil něco jiného. My ho máme primárně na dálnici, takže robustnost a velikost spíše oceňujeme.
- Auto se v zimě po startu chová jako pec. Pokud je venku mínus a teplotu máme nastavenu na 21,5, tak nás nejprve pocitově upeče skoro ke třiceti, až pak se vrátí k normálu. Žádné jiné auto, kterým jsem jel, to nedělá. Děje se to bohudík jen v zimě. Vím, že to vypadá jako kravina, ale věřte mi, že si toho po každém startu všimnete. Samozřejmě stačí snížit teplotu pod 20, počkat až se vyhřeje a přepnout.
- Interiér po roce vypadá stejně. Líbí se mi, je robustní a přehledný. Lehce ho omývám hadříkem. Plasty nejsou exklusivní, ale to jsem ani nikdy nechtěl.
- Nelakovaný spodek zadního nárazníku z plastu je geniální. Couvali jsme, povídali si a najednou píp, píp, píp a slušná rána do kovového plůtku (asi v 10 km/h). Plot jsme ohli (pak jsem ho narovnal), ale na autě ani škrábanec. Čekal jsem, že bude prasklý. Tohle je super. Jinak já jsem neřídil :)).
Co se po roce změnilo:
- Máme nový software v palubním počítači. Měli jsme verzi 11(a spousta čísel), teď máme verzi 33(a spousta čísel). Update proběhl jako garanční oprava a negativa (systém občas nezapnul, některá slova azbukou nebo špatné překlady, nelogicky poskládaná mema) zmizela. Myslím, že podobný problém nás potkal jen proto, že jsme měli jedno z prvních aut v ČR. U nových se to asi nemůže stát.
- Jinak auto funguje velmi dobře. Nezaznamenali jsme poruchu.
Jakou výbavu a karoserii:
- Občas si říkám, zda jsem neměl koupit nižší verzi. Teď mám Attraction. Nižší je Challenge. Rozdíl v cenách k 31. prosinci 2014 je 40 000 Kč. Co za těch 40 000 Kč dostanete a jak je používám:
a) bi-xenony a ledky ve dne - Tohle je fine, ale uměl bych bez nich žít.
b) zadní parkovací senzory - Doporučuji, dozadu není nic vidět. Asi bych přikoupil, kdybych tam nebyly.
c) vyhřívaná přední sedadla - Občas je zapnu, ale jen protože tam jsou. Oželel bych.
d) dešťový senzor - Funguje dobře v 90 % situací. Pokud už neprší, ale všude je bordel ze silnice, pokud je tma nebo pokud nepřehledně sněží, tak má problémy a vypínám ho. Oželel bych.
e) světelný senzor - Používám, funguje dobře, ale oželel bych.
f) systém hlídání mrtvého úhlu - Tento systém mám rád. Vyšší výbavu jsem koupil primárně kvůli němu. Tato Mazda má ale tak velká zrcátka (výborné, opravdu), že systém při správném nastavení zrcátek nepotřebujete. Testoval jsem na různé druhy aut (nechal se předjíždět ve městě z obou stran) a auto žádný mrtvý úhel nemá.
Závěr: Kdybych kupoval znovu, tak bych asi raději 40 000 Kč ušetřil. Kromě peněz je tady totiž ještě jeden aspekt. Hmotnost. Mazda na www stránkách uvádí, že obě verze váží na kilo stejně. Zajímalo by mě, ale jak velký rozdíl skutečně je. Schválně se někdy projeďte odlišnými výbavami stejného auta. Myslím, že pocitový rozdíl v hmotnosti vás překvapí. Občas jsem taky přemýšlel, zda jsem neměl koupit sedan. Podle recenzí je tišší a na dálnici méně žere kvůli výrazně lepší aerodynamice (v US je rozdíl se silnějším dvoulitrem pro dálnici 41 mpg vs 40 mpg). Velký otvor kufru ale občas používáme, takže ne.
Srovnání Toyota Auris, Mercedes-Benz A (vše nové modely):
- V průběhu roku jsem měl možnost řídit Toyotu Auris Hybrid Sports Tourer v nejvyšší výbavě (máme v rodině) a Mercedes-Benz A180 v nejnižší výbavě (měli jsme na dovolené ve Skotsku, najeli jsme asi 2 000 km). Niže uvádím, co mě v rámci srovnání zaujalo.
- Ve srovnání s Toyotou má podle mě Mazda hezčí interiér, jistější, ale méně hbitý podvozek, výrazně lepší řízení. Toyota naopak překvapí perfektním vyladěním a blbuvzdorností VŠEHO. Perfektní topení, super intuitivní palubní systém. Všechno dokážete ovládat po prvním usednutí a nic nedělá problém. Myslím, že Toyoty právě proto vedou průzkumy spokojenosti.
- Srovnání s Mercedesem byl šok. Motor Mercedesu byl slabý jako čaj, zvlášť v nižších otáčkách vůbec nejel (jednalo se o nejslabší verzi modelu A). Řazení bylo mechanické a přesné, ale ne harmonické a odměňující jako u Mazdy. V těchto disciplínách tedy Mazda vítězí. Řízení a podvozek ale jasně vyhrála třída A. Byla to nejnižší výbava s malými koly, takže auto nebylo přehnaně tvrdé. Způsob jakým drželo na silnici ale byl naprosto fenomenální. Největší rozdíl byl v zatáčení. Mazda se do některých zatáček vrhá trošku neochotně, zatímco Mercedes do nich přímo letí. V tom je asi nejvetší rozdíl a překvapení od Mercedesu (např. dle CarAdvice.com.au tato generace trojky obětovala hravost za stabilitu). Podle mě klíč spočívá v těžišti. Tato Mazda ho má podle mémo subjektivního pocitu mezi hatchbacky celkem vysoko, zatímco Mercedes zřejmě téměr nejníže. Koupil bych ale Mercedes oproti Mazdě? Zřejmě ne. Hlavní důvody jsou cena a malý zavazadelník včetně malého vstupu. Taky jsem pořád nadšený z benzínu v Mazdě. Faktorů je řada a Mazda pro mě vítezí. Nadšení z podvozku MB jsem ale musel sdílet.
Přidat názorDiskuse: Mazda 3 2.0, attraction, 88 kw
- Korozia 20.10.2014 07:49 v.marek
- Mazda 3 22.09.2014 21:26 palix
- Mazda 3 22.09.2014 21:23 palix
- Chvala 29.05.2014 22:11 Lackey
- Re: mp3 15.05.2014 13:17 radek.m
- Re: slabé stránky nové 3 02.05.2014 09:21 Jaroslav
- mazda 3/ seat leon 09.04.2014 22:11 iggy pop
- Re: slabé stránky nové 3 09.04.2014 11:49 SCHROJF
- mp3 08.04.2014 08:08 eskess
- Re: Otáčky 07.04.2014 17:10 Bud
- Re: tesnenie dveri a zatvaranie 07.04.2014 10:53 radek.m
- Re: Otáčky 07.04.2014 10:48 radek.m
- Re: slabé stránky nové 3 07.04.2014 10:44 radek.m
- tesnenie dveri a zatvaranie 04.04.2014 22:10 hipisko
- Otáčky 04.04.2014 21:55 Bud
- Re: Hezka recenze 02.04.2014 09:08 Ronault.
- Nová 3 02.04.2014 08:15 chetoos
- slabé stránky nové 3 31.03.2014 21:15 Verny_2013
- Re: Re: Nekvalitní Seat 31.03.2014 17:16 overnight
- Re: Re: Hezka recenze 31.03.2014 12:03 Nicco
- super! 30.03.2014 22:18 roox
- Re: Nekvalitní Seat 30.03.2014 21:33 Bully_
- Re: Nekvalitní Seat 30.03.2014 21:04 radek.m
- Re: Hezka recenze 30.03.2014 20:51 radek.m
- Re: Pekné 30.03.2014 20:38 radek.m
- Hezka recenze 30.03.2014 18:37 sksteve
- Nekvalitní Seat 30.03.2014 18:19 Kajmos
- Pekné 30.03.2014 13:18 idam.i
Další vozy Mazda 3
-
Mazda 3 (2017) Majitel: palix
Přidáno: 28.8.2017 5010 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Mazda 3 (2017) Majitel: marguc
Přidáno: 17.7.2017 449 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Mazda 3 (2014) Majitel: v.marek
Přidáno: 26.10.2014 5410 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Mazda 3 (2018) Majitel: Polsonside
Přidáno: 22.10.2020 19 Majitel 9.78 Uživatelé
-
Mazda 3 (2014) Majitel: Axela
Přidáno: 10.7.2014 4210 Majitel 9.71 Uživatelé