Recenze
BMW řada 1 130i
Technické info
Přezdívka auta BMW 130i Rok výroby 2006 Koupeno ojeté najeto [km]:116000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2996 výkon [kW]: 195 kroutící moment [Nm]: 315 zrychlení 0-100 km/h [s]: 6.1 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 330 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 9.2
Popis vozu
Na žačátku bych rád podotknul, že Vás nebudu nudit k smrti technickými detaily. Není to ani tak proto, že bych nechtěl, prostě se jen necítím být natolik technicky zdatným :-). Rád bych se podělil s komunitou auto-nadšenců okolo webu moje.auto.cz o svoje zážitky s nejmenším z mnichovské rodiny s trošku netradičním motorem :-).
Proces výběru a koupě
Po x letech snění a neustálého hospodského auto-tlachání jsem se trošku vylepšila moje finanční situace a rozhodl jsem se pořídit si svoje první vlastní auto. Měl jsem jasná kritéria. Jsem mladý, bez rodiny a mám strašně rád auta. Vzal jsem rozum do hrsti, poplival ho a hodil do koše :-).
Takže benzín bylo jediné palivo, o kterém jsem přemýšlel. Auto muselo být alespoň trochu praktické, aby mě odvezlo na hory i s vybavením a zároveň jsem neměl nemezený rozpočet.
Logickou volbou by tedy hot hatch a první shortlist se zúžil na Ford Focus ST a VW Golf GTI (pětkový). Během výběru jsem samozřejmě sondoval i jiná auta, ale byl jsem pro jednoho z těchto dvou rozhodnutý. Někde se to ovšem zlomilo a já si postupně navyšoval rozpočet, do kterého se musím vejít. Dospěl jsem tedy do fáze, kdy jsem byl přesvědčený o koupi BMW M3 E46.
Narazil jsem ovšem na BMW 130i za skvělou cenu z mého bydliště. Domluvil jsem si tedy předvedení a zkušební jízdu. Majitel byl vrchol solidnosti, takže jsem neměl nejmenších pochyb o stavu auta. Navíc byl po velkém servisu a výměně tlumičů a jiných částí. Po usednutí za volant mě auto uchvátilo, ale o tom více v další části recenze :-). S majitelej jsem se tedy domluvil a týden nato jsem usedal do svého prvního auta. Asi si dokážete představit ten pocit. Nohy se mi klepaly tak, že jsem měl problémy s rozjezdem :-).
Stav auta při koupi.
Auto bylo perfektní, bez jediné vady. Bylo na 18“ Mkových kolech, dostal jsem k nim ještě zimní 17“ BMW kola a 18“ matně černé OZ Racing Ultraleggera ještě v krabicích :-). Najeto mělo 95000 km a servisováno vždy u BMW, kupované v čechách. Vzal jsem auto pro jistotu do servisu, kde mě ujistili, že je vše v naprostém pořádku.
První dojmy.
První svezení pro mě byl trochu šok. Věděl jsem, že auto bude tužšího rázu, ale i tak mě překvapila tuhost spojky, řazení i řízení. Byl jsem tedy patřičně nadšený :-). Zvuk motoru při startu byl úchvatný a já se vydal na silnici. Po zahřátí motoru přišla první akcelerace a já se začal smát :-). Ten dementní úšklebek trval celou jízdu. Auto ve vysokých otáčkách produkovalo nádherný zvuk a bez ustání akcelerovalo. A pořád a pořád :-). Pak přišly první zatáčky a auto předilo mé očekávání i v této disciplíně. Na každý povel volantu se ochotně vrhalo do zatáček, které bylo schopné projíždět v klidu pro mě nepochopitelnou rychlostí. Do auta jsem se po první jízdě (tehdy zkušební) bezhlavě zamiloval.
Motor
Motor je jádro, o kolo kterého se v tomto případě točí celý zbytek auta. Léty prověřený řadový atmosferický benzínový šestiválec je pro mě legendou a naprosto splnil mé očekávání. Po nastartování se otáčky ustálí na cca 1000 ot/min než se motor zahřeje a otáčky spadnu na standartních 700 ot/min. Po zahřátí se také motor utlumí a málokdo by poznal, čím je auto poháněno. Výkon je velmi lineární a auto táhne čím dál více s rostoucími otáčkami. Omezovač zasahuje při zhruba 7500 otáčkách. Zvuk se mění z bručivého barytonu v nízkých otáčkách a po jekot u omezovače. Zvuk a tah motoru před omezovačem je velmi návyková věc, která vás často nutí motor stále dokola vytáčet :-). Linearitu výkonu jsem velmi ocenil při zimních radovánkách, kde člověk přesně věděl, kolik plynu má dát, aby motor udržel v zatáčce dveřmi napřed. Reakce na plyn je výborná, nemusíte čekat na roztočení turba, je to poznat :-).
Překvapila mě ovšem spotřeba, kterou jsem čekal mnohem vyšší. Rekord mám 14 litrů na delší cestě závodním tempem. Z opačného spektra jsem jel z Prahy do Mělníku za 6,4l/100km. Průměrně se tedy pohybuji okolo 10l/100 km při svižné jízdě. Motor má ve 130i 195 kW a 315 Nm, je tedy o 5kW a 15Nm silnější než ten v 330i. Závěrem k motoru tedy radost sama :-). Jen je škoda, že když se podívám na motorizace nadcházející 1er, atmosferické motory člověk nenajde :-).
Podvozek
Ten je v 1er velmi nepoddajný a 18“ kola tomu nasazují korunku. Jízda po městě je utrpení jak pro mě, tak pro auto. Jakýkoliv výmol cítíte velmi znatelně, a když náhodou trefíte díru tak zastavujete a kontrolujete, jestli vám neupadlo kolo. Dokážete si tedy představit, jak příjemná je jízda po D1 a po zimě se na silnicích nižších tříd cítím jak na slalomové dráze. Na dlouhé cesty auto tedy není.
S tím ale souvisí i ta světlá stránka :-). Auto poslouchá na slovo, volant i sedačka vám posílají jasné signály o situaci pod koli a adhezi auta. Proto i přes vysoký výkon není auto zákeřné a vždy vám dá vědět, kdy se přestane ovládat a bude chtít ztratit adhezi na jedné z náprav. Řízení je příjemně tuhé a brzdy se dobře dávkují a mají patřičný účinek.
Auto je obuté v létě na 225/40 18“ vpředu a 245/35 18“ vzadu. Vzhledem k rozměrům pneu je auto také náchylné na vyjeté koleje. Nicméně jsou nutné, neboť s tolika výkonu na zadní nápravě má stabilizace obvykle dost práce :-)
Závěrem k podvozku tedy. Je skvělý a otravný zároveň :-). Záleží na použití a okolnostech.
Výbava a interiér
Co naplat, výbavy auto mnoho nepobralo, nicméně se to dá ukrýt za frázi, že tady jde přeci o jízdu :-). Auto je v Mpaketu, má xenony, tempomat, asistent rozjíždění do kopce (užitečné) a zadní parkovací senzory. Tím nadstandartní výbava končí :-). Musím říci, že iDrive či digitální klimatizaci bych určitě uvítal stejně tak lepší ozvučení a světelný paket. Co mi velmi chybí jsou informace o teplotě motoru, kterou se člověk prostě nedozví. Výbava je tedy poměrně strohá, což opět vadí na delších cestách a bývá zapomenuto při sešlápnutí plynového pedálu :-).
Interiér je strohý, nicméně nemám problémy s kvalitou zpracování. Hliníkové dekory interiér příjemně oživují a vzhledem k odkládacímu paketu je i dost místa, kam dát pití. Potěší AUX vstup. Řadící páka příjemně padne do ruky, nicméně dráhy jsou na můj vkus zbytečně dlouhé a řadička dlouhá (v porovnání např. S MX-5). Ruční brzda poslouchá, ale při jejím zatažení auto nepříjemně vrže při nastupování a vystupování (už vyřešeno). Nepříjemnou věcí na interiéru je vrzající výdechy klimatizace u dveří, což pocítíte hlavně ve městě. S tímto problémem v tom nejsem sám, takže je to asi vada zpracování. Vepředu je dost místa a samostatnou kapitolou jsou M-paketové sedačky, které jsou skvělé! Výborně drží tělo v zatáčkách a podpírají stehna (při mých 193 cm to nebývá zvykem) a dá se nastavit dle potřeb, včetně přifukování bočnic. Posez je poměrně nízký, což je v pořádku :-). Díky vysokým dveřím se člověk cítí příjemně obklopený interiérem. Volant perfektně padne do ruky a jeho tlustý věnec mým dlouhým prskům naprosto vyhovuje.
Co je ovšem tristí je místo na zadních sedačkách. Komfort sezení vzadu se dá porovnat snad pouze s pobytem gulagu. Delší člověk si musí strčit nohy za hlavu, kterou musí mít skloněnou kvůli nedostatku prostoru nad hlavou. Nevím, jak se to BMW povedlo, ale pokud to porovnám s Golfem tak nevím, na co zde ty zadní sedačky vůbec jsou :-). Velikost kufru také není světoborná, v porovnání s místy na zadních sedačkách se však jeví jako luxusní :-). Pokud potřebuji převážet cokoliv objemnějšího, musím sklopit sedačky, stačí i obyčejné golfové hole, které se tam prostě nevejdou. Interiér je také dobře odhlučněn, což je v případě této motorizace trošku na škodu. Zvuk se tedy více užijí kolemjdoucí než vy sám.
Závěrem tedy skvělé místo k řízení a strašné místo k přepravě více osob :-).
Exteriér
Vzhled auta je diskutabilní. Spousta lidí 1er miluje a dost lidem přijde odporná. Já se musím přiznat že při launchi 1er jsem patřil k té druhé skupině. Nicméně jsem si na design zvyknul a teď na něj nedám dopustit. Bangle se předvedl :-). Stejně diskutabilní je i červená barva. Mě k autu velmi sedí, ale spoustě lidí se nelíbí.
Exteriéru auta velmi pomáhá M-paket, který přidává výraznější přední i zadní nárazníky. Pokud to člověk doplní o 18“ BMW M kola, výsledek je výborný.
Úpravy
Nejsem žádný tuzer, takže auto je momentálně sériové. Nicméně plány do budoucna jsou velké. Líbí se mi tovární tuning, takže díly od BMW Performance jsou jasnou volbou. Už mám objednaný výfuk, kratší řadící páku a hliníkovo-gumové pedály.
Další na řadě bude volant. M-kový je super, ale... volant od BMW performance má na sobě display ukazující teplotu motoru, oleje, čas na kolo, přetížení a podobné serepetičky. Je potaženy Alcantarou a má na sobě diody pro řazení. Což není po většinu času užitečné, ale člověk se cítí jak pilot F1, což jsem odmalička chtěl :-).
Dále mám v merku otevřené sání rozpěru do motoru a časem také lepší brzdy a nová 18“ kola. Vše samozřejmě od BMW performance.
Musím také pořídit nové rádio a reproduktory. Mám rád hudbu a pokud zrovna neposlouchám motor, rád si ji poslechnu kvalitně. Zůstanu u BMW, nicméně pořídím rádio professional namísto mého business.
Závěrem
Pokusil jsem se nastínit auto co nejobjektivněji (ono to moc nejde :-)). Má své mouchy, nad kterými člověk přivře oči a úplně na ně zapomene při zaboření plynového pedálu do podlahy. Věc, která se mi na autu líbí je jeho nenápadnost. Nemám vzadu označení 130i, takže je spousta pseudozávodníků velmi překvapeno, když jim ta červená nákupní taška mizí za horizontem :-). Koupi auta bych tedy doporučil každému, kdo je ochoten některé věci obětovat pro skělé řidičské zážitky. Kdykoliv vstoupíte do auta a zmáčknete to kouzelné startovací tlačítko, stává se z vás opět dítě s tím nadšeným úsměvem :-).
P.S.: fotky jsou na zimních 17“ a na letních 18“. Rozdíl je znatelný. Ciméně fotograf ze mě asi nebude :-).
Silné stránky
motor!
řízení
spolehlivost
zvuk
Slabé stránky
prostornost
praktičnost
přílišná tuhost podvozku
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
v autorizovaném Auto Base v Praze, drobnosti u BMW Krotil.
Poruchy zatím žádné a vzhledem k tomu, že auto vyhrává testy spolehlivosti ani žádné neočekávám.
Novinky v recenzi
první okruhové svezení
Tak k tomu konečně došlo a já si splnil svůj dětský sen :-). OS mě vzal na okruh do Mostu, kde jsem při svojí premiéře zajel nejlepší čas 2:08:20. Zadní pneumatiky jsem měl na odpis už předtím a návštěva okruhu jim nepřidala :-). Takže jdu objednáat nové. Ale jinak nádhernej zážitek, auto je na okruhu jako doma. tohle léto pojedu určitě ještě několikrát.
bmw performance
Tak již před nějakou dobou došlo k nákupu první várky dílů od BMW performance.
1) výfuk
jedná se o zadní část výfukového systému. Po nainstalování jsem díky tlumení v interiéru stěží poznal rozdíl, ale jak se výfuk zajel, je rozdíl znatelný a to především zvenčí. Vynikající výrazný zvuk, který ale v nízkých rychlostech neruší
2) pedály + řadička
řadička je kratší než původní Mková. Jen mě trochu nesedí ergonomie, má nahoře dle mého moc ostrou hranu, jinak ok.
pedály zatím nemám nainstalované, s tím musím do servisu, pač se tam vrtá do železného brzdového pedálu a na to si netroufnu :-)
Přidat názorDiskuse: BMW řada 1 130i
- Re: Fotky nových věciček 02.08.2012 09:51 Vietrak
- Fotky nových věciček 27.06.2012 12:50 Cejsi Mpower
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ? 01.05.2011 22:41 MrBeranek
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ? 01.05.2011 12:09 marx88
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ? 01.05.2011 10:01 MrBeranek
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: ? 30.04.2011 22:32 marx88
- Re: Re: Re: gumy 30.04.2011 18:35 Vietrak
- Re: Re: Re: Re: Re: ? 30.04.2011 18:34 MrBeranek
- Re: Re: 130i 30.04.2011 18:24 MrBeranek
- Re: Re: gumy 30.04.2011 16:41 domenico
- Re: Re: Re: Re: ? 30.04.2011 15:10 Vietrak
- Re: gumy 30.04.2011 15:07 Vietrak
- Re: 130i 30.04.2011 15:05 Vietrak
- Re: Škoda takového auta pro tebe 30.04.2011 15:02 Vietrak
- Škoda takového auta pro tebe 30.04.2011 11:28
- 130i 29.04.2011 21:33 MrBeranek
- Re: Re: Re: ? 29.04.2011 21:23 MrBeranek
- gumy 29.04.2011 19:04 domenico
- Re: Pěkné auto 29.04.2011 16:54 Vietrak
- Re: Re: ? 29.04.2011 16:50 Vietrak
- Re: ? 29.04.2011 16:49 Vietrak
- Pěkná hračka 29.04.2011 12:41 Myszan
- Re: ? 29.04.2011 11:08 Prase
- Re: Re: Re: ? 29.04.2011 10:05 Mates81
- Re: Re: ? 29.04.2011 10:01 Brandon Walsh
- Re: ? 29.04.2011 09:53 Mates81
- ? 29.04.2011 09:46 Matheas Ropak
- Parada 29.04.2011 09:17 erbe
- Pěkné auto 29.04.2011 08:42 Mates81
- Fajn čítanie 29.04.2011 08:04
Další vozy BMW řada 1
-
BMW řada 1 (2012) Majitel: MrBeranek
Přidáno: 25.7.2015 2410 Majitel 9.95 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2007) Majitel: MrBeranek
Přidáno: 27.3.2011 10610 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2009) Majitel: Mimas
Přidáno: 30.8.2010 3510 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2009) Majitel: MarTin1
Přidáno: 10.10.2009 4910 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.3.2009 579 Majitel 9.90 Uživatelé