Recenze
Škoda Octavia
Technické info
Přezdívka auta Stříbřenka Rok výroby 2006 Koupeno nové tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1595 výkon [kW]: 75 / 82 * kroutící moment [Nm]: 148 / 158 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.3 maximální rychlost [km/h]: 190 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 560 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Dovolte mi, abych se s vámi podělil o zkušenosti se svým vozem nesoucím název Škoda Octavia II, který není potřeba dlouze představovat a to ne jen u nás, ale i v zahraničí, kde získal řadu ocenění. Relativně brzy po koupi auta jsem zde recenzi již jednou napsal, ale jelikož od té doby proběhlo no vozidle nemálo úprav a s provozem vozidla jsem nabyl nové zkušenosti, tak jsem se rozhodl, že napíšu recenzi zcela nově s aktuálnějšími fotografiemi i přesto, že původní recenze byla redakcí označena jako "nejlepší recenze".
Ačkoliv je tento model Octavie v některých směrech podobný své předchůdkyni, rozhodně ovšem není žádným jejím velkým faceliftem a posunul se dopředu snad ve všech směrech. S odstupem času lze považovat design díky svému konzervativnějšímu stylu za nadčasový a domnívám se, že nikdy nevzbuzoval tak rozporuplné dojmy jako současný faceliftovaný model, který má sice za snahu udržet Octavii moderní, avšak dle mého názoru nové přední světlomety nekorespondují se zbytkem karoserie.
Moje Octavia s motorem 1.6 MPI ve stříbrné diamantové metalíze s interiérem onyx vyjela z mladoboleslavské automobilky ve výbavě elegance doplněna navíc o palubní počítač maxi-dot, zadní parkovací asistent, nekuřácký paket, zadní aerostěrač (vzbuzující u různých lidí různé názory, pro mě ovšem je tento doplněk funkční a Octavii i sluší), rádio Stream, ozdobnou koncovkou výfuku, přední lapače nečistot (používám v zimě), textilní koberečky a pro ochranu před nenechavci autoalarmem, mechanickým zabezpečením řadící páky a satelitním vyhledáváním vozidla proti krádeži. O dalších doplňcích viz níže.
Octavia svojí stavbou karoserie a obrovským zavazadlovým prostorem o objemu 560 l marně hledá ve své třídě v těchto aspektech konkurenci. Za bezkonkurenční v dané třídě subjektivně hodnotím také design interiéru, zvláště přístrojové desky, která by se nemusela stydět ani ve voze o třídu výše. Celkové dílenské zpracování je taktéž na vysoké úrovni a mnoho materiálů je z příjemných měkčených plastů (bohužel facelift na tomto již šetří, např. celé výplně zadních dveří jsou již pouze z tvrdých plastů nebo již neplatí vnitřní látkové obložení všech sloupků pro modely s hlavovými airbagy atd.).
Nadprůměrně hodnotím jízdní vlastnosti, které jsem mohl nejlépe zpozorovat na Masarykově okruhu v Brně i při kurzech bezpečné jízdy na okruhu v Sosnové. I za sychravého počasí auto na 17" kolech o šířce 225 mm velice solidně drží (se zimními 15" koly to ale srovnávat nelze, s tímto obutím již Octavia logicky tak jistá není, přitom v komfortu tak veliký rozdíl nepozoruji, u těžších dieselových motorů to bude možná jiné). Octavia s předním náhonem je samozřejmě náchylná k nedotáčivému smyku, ovšem při ostrém manévrování a brzdění lze předpokládat i smyk přetáčivý.
Motor 1.6 MPI není žádný mladík, ale VW zřejmě dobře ví, proč ho po letech stále nabízí ve svých modelech, i když v současnosti zřejmě čím dál více "přiškrcovaný" kvůli emisím. Trhat asfalt tento motor nebude a dnes se nabízí již modernější přeplňované motory, přesto jsem s tímto léty prověřeným motorem velice spokojen, je tichý a v případě potřeby dokáže poskytnout i dostatečný výkon, typické je větší "nadechnutí" při 2500 ot./min., kdy motor citelně více zabírá. U mého vozu byla upravena řídící jednotka motoru (chip), někdo si pomyslí "zbytečné u atmosférického motoru", já si to ovšem nemyslím a pokusím se vysvětlit proč. Zajisté zde není tak velký nárůst parametrů jako u turbem přeplňovaných motorů, ovšem rád bych připomenul, že u takových motorů stojí úprava mnohonásobně více, takže zde platí jistá přímá úměrnost mezi cenou nárůstem výkonu/točivého momentu. Zázraky se tedy očekávat nedají, avšak motor je o něco živější, jde ochotněji do otáček, lépe akceleruje, zlepšil se průběh výkonu a točivého momentu nejcitelněji v nižších otáčkách, tudíž je menší potřeba motor vytáčet. Co mě navíc mile potěšilo, že první rychlostní stupeň se stal kultivovanější, rozjezdy mi od úpravy připadají "čistší" s rychlejším nástupem otáček a zmizely některé občasné záchvěvy při popojíždění na první rychlostní stupeň. Zde tedy podle mého názoru není důležitý maximum výkonu a točivého momentu při X otáčkách, ve kterých se člověk ocitne jen při potřebě maximálního výkonu, ale hlavně jejich průběh. Pro zajímavost jsem porovnal křivky výkonu tohoto motoru po chipu a sériového motoru 1.6 FSI a papírově jsou pak téměř srovnatelní (FSI má o něco málo lepší špičku, MPI je zas někdy o něco málo lepší v průběhu). Nepoužívám ovšem úpravcem doporučovaný sportovní KN filtr. Jezdím převážně v městském provozu a dlouhodobá spotřeba se pohybuje většinou mezi 7 a 8 litry na 100 kilometrů. Při klidné jízdě mimo obec se lze dostat pod 6 litrů, při ostřejší jízdě nad 8.
Silné stránky
• design
• prostornost
• rozsah příplatkové výbavy
• odkládací prostory
Slabé stránky
• cena příplatkové výbavy a náhradních dílů
• po otevření 5. dveří s mokrou karoserií voda stéká trochu i do kufru
• lampička ve schránce před spolujezdcem zůstává svítit i po zavření (častá vada, potřeba schránku vyndat a upravit spínač)
• postrádám smysl dálkového odemykání kufru - za víko se stejně musí chytit a zvednout a hrozí akorát nebezpečí, že si do kufru odložíte bundu s klíčky, zabouchnete víko a auto se vám zamkne i s klíčky uvnitř
• malá vnější zpětná zrcátka, ale designově řekl bych povedená
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Na záruku vyměněno čidlo ABS a opraven konektor AUX vstupu v loketní opěrce (propadl se).
Docela brzy odešel kroužek ve volantu (závada na airbagu).
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Bez připomínek. Veškeré jednání bylo prakticky přes internet. Formality byly vyřízeny při předání.
Libuji si spíše v originálních a funkčních doplňcích než tuningu
Automobil jsem s postupem času vybavil následujícími doplňky:
• 17" kola Pegasus (na zimu zůstaly 15" kola Orion)
• malý kožený paket - volant, ruční brzda, řadící páka (model Yeti)
• projektorové halogeny (model Scout)
- momentálně používám žárovky značky PIAA
• faceliftované logo "Octavia"
• autorádio Amundsen
• aktivovaná druhá zadní mlhovka (chci být viděn jako dvoustopé vozidlo)
• černé samozatmavovací zrcátko (model Audi)
• Coming-Home, Leaving-Home, funkce Corner, Tear-Drop zadního stěrače
• fólie Bruxafol
• sedačky v kombinaci kůže-alcantara (vpředu vyhřívané)
• stropní lampička z modelu Superb I s difúzním osvětlením
• "LED paket" - stropní lampičky, parkovací světla, kufr, zadní blinkry, osvětlení nástupního prostoru, osvětlení prostoru nohou (intenzita regulovaná přes maxi-dot)
• žárovky Philips SilverVision v předních blinkrech
• žárovky H8 MTEC 4750K COSMOS BLUE WHITE v mlhovkách
• odkládací síť pod zadním platem + síťový program v kufru + roletka zadního skla
• černé tlačítko spínače varovných světel (model Octavia facelift)
• vnější modře tónovaná antioslňující zrcátka
• dekory interiéru v imitaci broušeného hliníku (strukturovaná fólie)
• zeleně natřené brzdové třmeny
• v plánu jsou dekorativní prahové lišty
Novinky v recenzi
Individual facelift
Došlo k znatelné proměně vozu, převážně exteriéru. Chtěl jsem Octavii odlišit, tuning však jde mimo mě, a tak jsem naplánoval a zrealizoval úpravu striktně za pomoci originálních dílů. Prakticky jsem si vzal z faceliftu to, co se mi líbí. Šel jsem do toho s tím, že jsem přesně nevěděl, jak to bude ve finále vypadat, udělal jsem si pouze počítačové fotomontáže, ale s výsledkem jsem nakonec spokojený.
Nový je:
• přední FL nárazník
• FL maska
• denní svícení s žárovkami PIAA Xtreme White
• boční FL lakované lišty
• zadní FL nárazník včetně originálního difuzoru v černo-šedé matné barvě (jako má např. Scout)
• kratší anténa
• 18" kola Neptune
• bíle podsvícení budíků
• bíle catvision (ve stylu Superbu II)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2009) Majitel: ericn
Přidáno: 25.7.2014 139 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2007) Majitel: filko
Přidáno: 1.11.2007 3689 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2007) Majitel: raceday
Přidáno: 1.2.2008 1218 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2010) Majitel: H.Karlik
Přidáno: 4.3.2012 409 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2005) Majitel: pedro26
Přidáno: 23.9.2007 16910 Majitel 9.91 Uživatelé